De nieuwe premiestructuur personenauto's. Het glazen huis i A, M, D e O.V.M. gaat dit nieuwe bo nus-malussysteem dus per 1 januari 1982 invoeren. Het bestuur besloot daartoe omdat het van mening is, dat ons kortingsstelsel aangepast moet worden aan de gangbare kortingen en het nieuwe systeem hiertoe meer gestroomlijnde mogelijkheden biedt. Wat wij nu gaan doen is het volgen de. Het huidige bestand met kortin gen en toeslagen moet ingeschaald worden in het nieuwe systeem. Een en ander zal reeds plaatsvinden op de prolongatienota 1982, welke in december verschijnt. VERZEKERINGEN f. den hollanderln. lO tel: OIIOO- 24000 Overgangsfase. Tenslotte Aardig doorkijkje M aar we zijn wel blij met een ver slag van het Inlichtingen en Klach tenbureau voor schadeverzekerin gen. Veel geschreeuw n één van onze vorige artikelen hebben wij reeds aandacht besteed aan deze kwestie. Wij stelden, dat een zestal grote verzekeraars in den lande een wetenschappelijk onderzoek hebben ingesteld en tot de konklusie zijn gekomen, dat de huidige pre miestelling voor personenauto's niet in overeenstemming is met het risi- kopatroon. Met andere woorden ge zegd de één moet teveel premie beta len en de ander te weinig. Het onderhavige onderzoek leverde een aantal faktoren op welke voor de tariefstelling van groot belang zijn en waaraan tot nu toe te weinig aan dacht is besteed. Aan bedoelde fak toren gaan wij overigens voorbij omdat deze voor onze O.V.M. niet interessant zijn. Op éên punt uit hef wetenschappelijk onderzoek willen wij wel nader ingaan. Zolang er au to's worden verzekerd bestaat er ook een zgn. no-claimregeling. Deze re geling is in de loop der jaren her haaldelijk gewijzigd d.w.z. het maxi mum kortings-percentage kwam steeds hoger te liggen. Voor enkele jaren lag dit maximum op 40% en we zien de laatste paar jaren, onder druk van een sterke konkurrentie, dat de kortingen opgevoerd zijn naar 50% en zelfs, door enkele maatschappijen naar 60%. De wetenschappelijke onderzoekers zijn nu tot de konklusie gekomen, dat de schademakers te weinig pre mie blijven betalen en derhalve de goede rijders teveel. Vandaar, dat men is gekomen met het voorstel een bonus-malussysteem in te voeren. Voor onze O.V.M. geen nieuw geluid want wij hanteren al jaren een bo nus-malus systeem. Wij kennen al jaren het systeem, dat een verzeker de, die 2, 3, 4 of 5 jaar achtereen schade rijdt een toeslag op de premie moet betalen. Voor ons dus geen vreemd geluid, hoewel het voorgestelde bonus-ma lussysteem wel iets verfijnder is en daardoor wellicht ingewikkelder lijkt. Omdat het bestuur in haar ver gadering van 8 juli 1981 heeft beslo ten dit nieuwe bonus-malussysteem met ingang van 1 januari 1982 in te voeren drukken wij het hieronder af en geven U meteen een toelichting. kan gaan bij schadevrij rijden en in kolom 5 naar welke trede men gaat bij 1 schade en 1 kolom 6 met 2 schades per jaar. Dus heel simpel. Een nieuwe kliënt meldt zich met zijn eerste auto. Hij wordt ingeschaald in trede 4 dus 100%,. Rijdt hij 1 jaar schadevrij dan springt hij naar trede 7 (zie kolom 4) d.w.z. 15% korting (was 10%). Rijdt hij dat jaar wederom schadevrij dan klimt hij/zij naar trede 9 (zie kolom 4) d.w.z. 25% korting (was 15%). Heeft hij/zij het jaar daarop één schade dan valt hij/zij terug naar trede 4 (zie kolom 5) of 100% (was 100%). Zou hij/zij dat jaar echter 2 schades hebben dan valt hij/zij terug naar trede 2 (kolom 6) d.w.z. 140% premie (was 100%). Vervolgens zien we, dat de kortingspercentages, zo dra men trede 12 is gepasseerd, maar zeer langzaam oplopen naar trede 20 (zie kolom 4). Wat is nu het grote verschil tussen het oude kortingssys teem en dit nieuwe bonus-malus systeem. l.Bij schadevrij rijden zit men sneller op 40% no-claimkorting dan volgens de oude methode. Nadat 40% no- claimkorting bereikt is blijft men Maar goed dat we de auto thuisgela- ten hebben, anders zou ons zevende schadevrije jaar wel eens niet scha devrij' gebleven kunnen zijn. Snap ip Trede B/M percentages De overgang geschiedt als volgt: vanuit trede gaat men na een jaar zonder met 1 met 2 schade schade schaden 1 3 4 5 6 20 40 20 20 6 19 40 19 20 11 5 18 42 Vi 18 19 10 4 17 45 17 18 10 4 16 47 16 17 9 3 15 50 15 16 9 3 14 52 Vi 14 15 8 3 13 55 13 14 8 3 12 60 12 13 7 2 11 65 11 12 6 2 10 70 10 12 5 2 9 75 9 11 4 2 8 80 6 10 4 1 7 85 7 9 3 1 6 90 6 8 3 1 5 95 5 7 2 1 4 100 4 7 2 1 3 120 3 6 1 1 2 140 2 5 1 1 1 160 I 4 1 1 Het in te voeren bonus-malussysteem. L Is U er zo met één oog naar kijkt kunnen wij uw verzuchting al horen van "als het moeilijk kan waarom zul je dan eenvoudig doen". Heus beste lezers dit systeem is erg simpel. De moeilijkheid is misschien het een voudig uit te leggen. We doen ons best. In de verticale kolom 1 ziet U 20 treden met in kolom 2 de bijbeho rende premiepercentages, (dus geen kortingspercentages). Kolom 3 geeft de trede aan, waarin U terecht komt bij overgang van het oude op het nieuwe systeem. In kolom 4 wordt aangegeven naar welke trede men stijgen maar in een veel trager tempo naar 60% no-claimkorting. U kunt dat in kolom 4 zo aflezen. 2. Het schaderijden gaat zwaarder belast worden dan volgens het oude systeem en dat geldt met name als men 2 of meer schades in één jaar heeft. In de kolommen 5 en 6 kunt U dat alweer aflezen. Nu zijn er een aantal beschouwingen te geven over de redelijk-of onrede lijkheid van dit nieuwe systeem. Dat de no-claimkorting blijft oplo pen tot 60% zal wel als redelijk erva ren worden. Dat de belasting bij - ocht dit nieuwe systeem U nog niet geheel duidelijk zijn dan ligt dat aan ons. Wij hebben het U dan niet goed uiteen gezet. Dat is overigens niet zo erg want er komt nog publi- katie voldoende over. Wat U wel onthouden mag is! a. b. nog niets merkt van het nieuwe systeem, althans wat de ekstra belasting betreft; U in 1982 eens ekstra uw best moet gaan doen om schadevrij te rijden, want dan gaat het nieuwe systeem met betrekking tot de schadebelasting wel werken. de L. de Lange schade verzwaard wordt zou echter als onredelijk ervaren kunnen wor den. Niemand maakt met opzet schade. Als je dan het ongeluk treft, datje in één jaar een aanrijding hebt door éigen schuld en bovendien in datzelfde jaar nog een parkeerschade oploopt waarvan de dader gevlogen is ben je wel goed de klos, zoals ze dat in populair Nederlands uitdrukken. Inderdaad, daar hebt U gelijk in. Ook al bij één schade, toegebracht door een onverlaat zonder adres achter te laten, brengt al een knappe deuk in de opgebouwde korting te weeg. Zoals reeds gesteld er zijn tal van beschouwingen op te zetten. Een punt staat vast n.l. het opvoeren van de no-claimkorting moet goedge maakt worden door een hogere schadebelasting anders klopt de re kensom niet. Van de totaal ontvangen premie moet immers de schade plus kosten betaald worden. Tegenover steeds hogere kortingen moet kompensatie staan en zo niet dan leidt één en an der tot premieverhoging. Onze maximale korting van 40% zal voor diegenen, die reéds 7 jaar of langer schadevrij rijden, per prolon gatie verhoogd worden naar 50% (trede 15). Zij, die 6 jaar schadevrij hebben gereden zien hun korting naar 45% oplopen (trede 13). Wat wij per prolongatie 1982 niet doen is de 2e schade, welke in 1981 gevallen is, - ekstra belasten. Dat zou ook niet ge heel rechtvaardig zijn omdat de ver zekerden nog niet van het nieuwe systeem op de hoogte waren. Wat de schadebelasting betreft gaat het nieuwe systeem dus werken per pro longatie 1983. Er is door het bestuur overigens nog iets* besloten met betrekking tot het nieuwe systeem. Het is statistisch een bekend gegeven, dat de groep jeug dige bestuurders van 18 t/m 23 jaar, qua schadeverloop, een verhoogd ri- siko vormen. Vandaar, dat de wetenschappelijke onderzoekers hebben aanbevolen deze hoger in te schalen. Dit geldt ook voor de groep van 241/m 27 jaar, zij het in mindere mate. Vanaf 1 ja nuari 1982 zullen zij deze aanbeve ling volgen omdat het bestuur van mening is, dat zulks overeenkomstig de realiteit is. Het startpunt voor de groep 18 t/m 23 jaar komt derhalve te liggen bij trede 2 en voor de groep 24 24 t/m 27 jaar bij trede 3. Visscher Het mag bekend heten, beste lezers, dat iemand die in een glazen huis woont niet licht met stenen_gooit. En als er iemand in een glazen huis zit dan is het wel een verzekeraar en zeker een automobiel verzekeraar. Immer worden zijn handelingen met argusorgen bekeken en al doet hij nog zo z'n best om objektief te zijn, er schijnt altijd wel een aanleiding te bestaan om (vaak ten onrechte) een kritische noot te laten horen, om het fatsoenlijk te zeggen. Het zal wel voortspruiten uit de aard van het bedrijf dat met de wet in de hand, om het eens plastisch uit te drukken, moet uitmaken of iemand aanspraak kan doen gelden op een vergoeding ja dan nee. Vaak geeft dit uiter aard aanleiding tot misverstand. Men gaat er van uit dat iemand die de heilige koe schendt aansprakelijk behoort te zijn. Als men dan bemerkt dat het niet altijd opgaat is het gevolg nogal eens dat men in het wilde weg de verzekeraar zwart gaat maken. En dat is niet leuk. Maar ja, zo gaat dat. Wie van z'n heilige koe een gouden kalf maakt schijnt niet meer in staat te zijn om scherp te zien. Wellicht worden hem de ogen verblind door de (valse) glans van het aanbe dene. O nee, wij gooien niet met stenen. Wij zijn er niet voor in de stemming en we verkeren er nauwelijks voor in de posi tie. Het Inlichtingen en Klachtenbureau (I.K.B.) is een onafhankelijke instel ling dat zijn funktie uitoefent naar eigen inzicht zonder instrukties van wie dan ook te aanvaarden. Zo staat het letterlijk in de taakstelling. Een instelling dus die dwars door het glazen verzekeringshuis heenkijkt en bovendien met een deskundige blik. Tot dit I.K.B. kan men zich wenden als men meent door een verzekeraar onheus bejegend te zijn. En gezien de scheldkanonnades die de verzeke raars, ook vaak in de pers, te verdu- dat U op de prolongatienota voor 1982 een hogere korting aantreft indien U althans in 1981 schade vrij hebt gereden en bovendien een premierestitutie over 1980; U op de prolongatienota 1982 Eenmaal doorzien, blijken lang niet alle scheldkanonnades terecht te zijn. ren krijgen zou men toch verwachten dat het klachten regende. Niets is echter minder waar. In 1980 kwamen bij het I.K.B. 634 z.g. klachten bin nen die betrekking hadden op de automobielbranche. In 48 gevallen ging het alleen maar om inlichtingen zodat deze dus af vallen en verder gaat het net als in het verhaal van de tien kleine negertjes. In 370 gevallen bleek de klacht nl. niet terecht zodat er nog 216 te be handelen gevallen overbleven. Hiervan was in 60 gevallen de oor zaak een communicatiestoornis zo dat de zaak met een simpel briefje van het I.K.B. weer op gang werd gebracht. In nog eens 78 gevallen kon door bemiddeling van het I.K.B. alsnog een bevredigende oplossing worden gevonden zodat er nog er nog 78 klachten overbleven die terecht wa ren. Als U dan weet dat er jaarlijks bij de gezamenlijke automobiel ver zekeraars zo'n klein miljoen schade gevallen ter behandeling wordt aan geboden dan betekent het dus dat in 1 op de ongeveer 12.500 schadege vallen een verzekeraar de objektivi- teit wat uit het oog verloor. In de meeste gevallen ging-het om de schuldvraag. Op grond van de beschikbare gegevens kon het I.K.B. nog in 35% van de klachten een voor de klager acceptabele oplossing be werkstelligen. Wat tenslotte overblijft zijn 50 ge vallen waarin misschien of de Raad van Toezicht, want die is er tenslotte ook nog, ook zo'n doorkijkende in stelling, of de rechter een beslissing moeten forceren. En toch blijft men verzekeraars in een kwaad daglicht stellen. Het be handelde verslag toont duidelijk aan dat men in de verzekeringswereld niet zomaar zwart zegt tegen iets wat wit is. Nogmaals, we gooien niet met ste nen, maar we kennen wel bedrijfs takken waar men deze begrippen makkelijker verwart. Visscher

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 4