De nieuwe premiestructuur
personenauto's.
Het
glazen
huis
i
A,
M,
D e O.V.M. gaat dit nieuwe bo
nus-malussysteem dus per 1 januari
1982 invoeren. Het bestuur besloot
daartoe omdat het van mening is, dat
ons kortingsstelsel aangepast moet
worden aan de gangbare kortingen
en het nieuwe systeem hiertoe meer
gestroomlijnde mogelijkheden biedt.
Wat wij nu gaan doen is het volgen
de. Het huidige bestand met kortin
gen en toeslagen moet ingeschaald
worden in het nieuwe systeem. Een
en ander zal reeds plaatsvinden op
de prolongatienota 1982, welke in
december verschijnt.
VERZEKERINGEN
f. den hollanderln. lO
tel: OIIOO- 24000
Overgangsfase.
Tenslotte
Aardig doorkijkje
M aar we zijn wel blij met een ver
slag van het Inlichtingen en Klach
tenbureau voor schadeverzekerin
gen.
Veel geschreeuw
n één van onze vorige artikelen
hebben wij reeds aandacht besteed
aan deze kwestie. Wij stelden, dat een
zestal grote verzekeraars in den lande
een wetenschappelijk onderzoek
hebben ingesteld en tot de konklusie
zijn gekomen, dat de huidige pre
miestelling voor personenauto's niet
in overeenstemming is met het risi-
kopatroon. Met andere woorden ge
zegd de één moet teveel premie beta
len en de ander te weinig.
Het onderhavige onderzoek leverde
een aantal faktoren op welke voor de
tariefstelling van groot belang zijn en
waaraan tot nu toe te weinig aan
dacht is besteed. Aan bedoelde fak
toren gaan wij overigens voorbij
omdat deze voor onze O.V.M. niet
interessant zijn. Op éên punt uit hef
wetenschappelijk onderzoek willen
wij wel nader ingaan. Zolang er au
to's worden verzekerd bestaat er ook
een zgn. no-claimregeling. Deze re
geling is in de loop der jaren her
haaldelijk gewijzigd d.w.z. het maxi
mum kortings-percentage kwam
steeds hoger te liggen. Voor enkele
jaren lag dit maximum op 40% en we
zien de laatste paar jaren, onder druk
van een sterke konkurrentie, dat de
kortingen opgevoerd zijn naar 50%
en zelfs, door enkele maatschappijen
naar 60%.
De wetenschappelijke onderzoekers
zijn nu tot de konklusie gekomen,
dat de schademakers te weinig pre
mie blijven betalen en derhalve de
goede rijders teveel. Vandaar, dat
men is gekomen met het voorstel een
bonus-malussysteem in te voeren.
Voor onze O.V.M. geen nieuw geluid
want wij hanteren al jaren een bo
nus-malus systeem. Wij kennen al
jaren het systeem, dat een verzeker
de, die 2, 3, 4 of 5 jaar achtereen
schade rijdt een toeslag op de premie
moet betalen.
Voor ons dus geen vreemd geluid,
hoewel het voorgestelde bonus-ma
lussysteem wel iets verfijnder is en
daardoor wellicht ingewikkelder
lijkt. Omdat het bestuur in haar ver
gadering van 8 juli 1981 heeft beslo
ten dit nieuwe bonus-malussysteem
met ingang van 1 januari 1982 in te
voeren drukken wij het hieronder af
en geven U meteen een toelichting.
kan gaan bij schadevrij rijden en in
kolom 5 naar welke trede men gaat
bij 1 schade en 1 kolom 6 met 2
schades per jaar.
Dus heel simpel. Een nieuwe kliënt
meldt zich met zijn eerste auto. Hij
wordt ingeschaald in trede 4 dus
100%,. Rijdt hij 1 jaar schadevrij dan
springt hij naar trede 7 (zie kolom 4)
d.w.z. 15% korting (was 10%). Rijdt
hij dat jaar wederom schadevrij dan
klimt hij/zij naar trede 9 (zie kolom
4) d.w.z. 25% korting (was 15%).
Heeft hij/zij het jaar daarop één
schade dan valt hij/zij terug naar
trede 4 (zie kolom 5) of 100% (was
100%). Zou hij/zij dat jaar echter 2
schades hebben dan valt hij/zij terug
naar trede 2 (kolom 6) d.w.z. 140%
premie (was 100%). Vervolgens zien
we, dat de kortingspercentages, zo
dra men trede 12 is gepasseerd, maar
zeer langzaam oplopen naar trede 20
(zie kolom 4). Wat is nu het grote
verschil tussen het oude kortingssys
teem en dit nieuwe bonus-malus
systeem.
l.Bij schadevrij rijden zit men sneller
op 40% no-claimkorting dan volgens
de oude methode. Nadat 40% no-
claimkorting bereikt is blijft men
Maar goed dat we de auto thuisgela-
ten hebben, anders zou ons zevende
schadevrije jaar wel eens niet scha
devrij' gebleven kunnen zijn. Snap
ip
Trede
B/M percentages
De overgang geschiedt als
volgt:
vanuit trede
gaat men na een jaar
zonder
met 1
met 2
schade
schade
schaden
1
3
4
5
6
20
40
20
20
6
19
40
19
20
11
5
18
42 Vi
18
19
10
4
17
45
17
18
10
4
16
47
16
17
9
3
15
50
15
16
9
3
14
52 Vi
14
15
8
3
13
55
13
14
8
3
12
60
12
13
7
2
11
65
11
12
6
2
10
70
10
12
5
2
9
75
9
11
4
2
8
80
6
10
4
1
7
85
7
9
3
1
6
90
6
8
3
1
5
95
5
7
2
1
4
100
4
7
2
1
3
120
3
6
1
1
2
140
2
5
1
1
1
160
I
4
1
1
Het in te voeren bonus-malussysteem.
L Is U er zo met één oog naar kijkt
kunnen wij uw verzuchting al horen
van "als het moeilijk kan waarom zul
je dan eenvoudig doen". Heus beste
lezers dit systeem is erg simpel. De
moeilijkheid is misschien het een
voudig uit te leggen. We doen ons
best. In de verticale kolom 1 ziet U 20
treden met in kolom 2 de bijbeho
rende premiepercentages, (dus geen
kortingspercentages). Kolom 3 geeft
de trede aan, waarin U terecht komt
bij overgang van het oude op het
nieuwe systeem. In kolom 4 wordt
aangegeven naar welke trede men
stijgen maar in een veel trager tempo
naar 60% no-claimkorting. U kunt
dat in kolom 4 zo aflezen.
2. Het schaderijden gaat zwaarder
belast worden dan volgens het oude
systeem en dat geldt met name als
men 2 of meer schades in één jaar
heeft. In de kolommen 5 en 6 kunt U
dat alweer aflezen.
Nu zijn er een aantal beschouwingen
te geven over de redelijk-of onrede
lijkheid van dit nieuwe systeem.
Dat de no-claimkorting blijft oplo
pen tot 60% zal wel als redelijk erva
ren worden. Dat de belasting bij
- ocht dit nieuwe systeem U nog
niet geheel duidelijk zijn dan ligt dat
aan ons. Wij hebben het U dan niet
goed uiteen gezet. Dat is overigens
niet zo erg want er komt nog publi-
katie voldoende over. Wat U wel
onthouden mag is!
a.
b.
nog niets merkt van het nieuwe
systeem, althans wat de ekstra
belasting betreft;
U in 1982 eens ekstra uw best
moet gaan doen om schadevrij te
rijden, want dan gaat het nieuwe
systeem met betrekking tot de
schadebelasting wel werken.
de L.
de Lange
schade verzwaard wordt zou echter
als onredelijk ervaren kunnen wor
den. Niemand maakt met opzet
schade. Als je dan het ongeluk treft,
datje in één jaar een aanrijding hebt
door éigen schuld en bovendien in
datzelfde jaar nog een parkeerschade
oploopt waarvan de dader gevlogen
is ben je wel goed de klos, zoals ze dat
in populair Nederlands uitdrukken.
Inderdaad, daar hebt U gelijk in.
Ook al bij één schade, toegebracht
door een onverlaat zonder adres
achter te laten, brengt al een knappe
deuk in de opgebouwde korting te
weeg.
Zoals reeds gesteld er zijn tal van
beschouwingen op te zetten. Een
punt staat vast n.l. het opvoeren van
de no-claimkorting moet goedge
maakt worden door een hogere
schadebelasting anders klopt de re
kensom niet.
Van de totaal ontvangen premie
moet immers de schade plus kosten
betaald worden. Tegenover steeds
hogere kortingen moet kompensatie
staan en zo niet dan leidt één en an
der tot premieverhoging.
Onze maximale korting van 40% zal
voor diegenen, die reéds 7 jaar of
langer schadevrij rijden, per prolon
gatie verhoogd worden naar 50%
(trede 15). Zij, die 6 jaar schadevrij
hebben gereden zien hun korting
naar 45% oplopen (trede 13). Wat wij
per prolongatie 1982 niet doen is de
2e schade, welke in 1981 gevallen is,
- ekstra belasten. Dat zou ook niet ge
heel rechtvaardig zijn omdat de ver
zekerden nog niet van het nieuwe
systeem op de hoogte waren. Wat de
schadebelasting betreft gaat het
nieuwe systeem dus werken per pro
longatie 1983.
Er is door het bestuur overigens nog
iets* besloten met betrekking tot het
nieuwe systeem. Het is statistisch een
bekend gegeven, dat de groep jeug
dige bestuurders van 18 t/m 23 jaar,
qua schadeverloop, een verhoogd ri-
siko vormen.
Vandaar, dat de wetenschappelijke
onderzoekers hebben aanbevolen
deze hoger in te schalen. Dit geldt
ook voor de groep van 241/m 27 jaar,
zij het in mindere mate. Vanaf 1 ja
nuari 1982 zullen zij deze aanbeve
ling volgen omdat het bestuur van
mening is, dat zulks overeenkomstig
de realiteit is. Het startpunt voor de
groep 18 t/m 23 jaar komt derhalve
te liggen bij trede 2 en voor de groep
24 24 t/m 27 jaar bij trede 3.
Visscher
Het mag bekend heten, beste lezers, dat iemand die in een
glazen huis woont niet licht met stenen_gooit.
En als er iemand in een glazen huis zit dan is het wel een
verzekeraar en zeker een automobiel verzekeraar.
Immer worden zijn handelingen met argusorgen bekeken
en al doet hij nog zo z'n best om objektief te zijn, er schijnt
altijd wel een aanleiding te bestaan om (vaak ten onrechte)
een kritische noot te laten horen, om het fatsoenlijk te
zeggen. Het zal wel voortspruiten uit de aard van het
bedrijf dat met de wet in de hand, om het eens plastisch uit
te drukken, moet uitmaken of iemand aanspraak kan doen
gelden op een vergoeding ja dan nee. Vaak geeft dit uiter
aard aanleiding tot misverstand. Men gaat er van uit dat
iemand die de heilige koe schendt aansprakelijk behoort te
zijn. Als men dan bemerkt dat het niet altijd opgaat is het
gevolg nogal eens dat men in het wilde weg de verzekeraar
zwart gaat maken. En dat is niet leuk. Maar ja, zo gaat dat.
Wie van z'n heilige koe een gouden kalf maakt schijnt niet
meer in staat te zijn om scherp te zien. Wellicht worden
hem de ogen verblind door de (valse) glans van het aanbe
dene.
O nee, wij gooien niet met stenen. Wij zijn er niet voor in
de stemming en we verkeren er nauwelijks voor in de posi
tie.
Het Inlichtingen en Klachtenbureau
(I.K.B.) is een onafhankelijke instel
ling dat zijn funktie uitoefent naar
eigen inzicht zonder instrukties van
wie dan ook te aanvaarden. Zo staat
het letterlijk in de taakstelling. Een
instelling dus die dwars door het
glazen verzekeringshuis heenkijkt en
bovendien met een deskundige blik.
Tot dit I.K.B. kan men zich wenden
als men meent door een verzekeraar
onheus bejegend te zijn. En gezien de
scheldkanonnades die de verzeke
raars, ook vaak in de pers, te verdu-
dat U op de prolongatienota voor
1982 een hogere korting aantreft
indien U althans in 1981 schade
vrij hebt gereden en bovendien
een premierestitutie over 1980;
U op de prolongatienota 1982
Eenmaal doorzien, blijken lang niet
alle scheldkanonnades terecht te zijn.
ren krijgen zou men toch verwachten
dat het klachten regende. Niets is
echter minder waar. In 1980 kwamen
bij het I.K.B. 634 z.g. klachten bin
nen die betrekking hadden op de
automobielbranche. In 48 gevallen
ging het alleen maar om inlichtingen
zodat deze dus af vallen en verder
gaat het net als in het verhaal van de
tien kleine negertjes.
In 370 gevallen bleek de klacht nl.
niet terecht zodat er nog 216 te be
handelen gevallen overbleven.
Hiervan was in 60 gevallen de oor
zaak een communicatiestoornis zo
dat de zaak met een simpel briefje
van het I.K.B. weer op gang werd
gebracht.
In nog eens 78 gevallen kon door
bemiddeling van het I.K.B. alsnog
een bevredigende oplossing worden
gevonden zodat er nog er nog 78
klachten overbleven die terecht wa
ren. Als U dan weet dat er jaarlijks
bij de gezamenlijke automobiel ver
zekeraars zo'n klein miljoen schade
gevallen ter behandeling wordt aan
geboden dan betekent het dus dat in
1 op de ongeveer 12.500 schadege
vallen een verzekeraar de objektivi-
teit wat uit het oog verloor.
In de meeste gevallen ging-het om
de schuldvraag. Op grond van de
beschikbare gegevens kon het I.K.B.
nog in 35% van de klachten een voor
de klager acceptabele oplossing be
werkstelligen.
Wat tenslotte overblijft zijn 50 ge
vallen waarin misschien of de Raad
van Toezicht, want die is er tenslotte
ook nog, ook zo'n doorkijkende in
stelling, of de rechter een beslissing
moeten forceren.
En toch blijft men verzekeraars in
een kwaad daglicht stellen. Het be
handelde verslag toont duidelijk aan
dat men in de verzekeringswereld
niet zomaar zwart zegt tegen iets wat
wit is.
Nogmaals, we gooien niet met ste
nen, maar we kennen wel bedrijfs
takken waar men deze begrippen
makkelijker verwart.
Visscher