IMieuws uit; Brussel
STEUN VOOR
BIJENHOUDERS
m
m
tm
K
m
tm
mrussBA
km
Linkse Franse regering wil
ander landbouwbeleid
D at zijn de meest opmerkelijke
programpunten van de nieuwe
Franse minister van Landbouw, me
vrouw Edith Cresson. Voor de Franse
kamers van Landbouw sprak de mi
nister over een nieuw landbouwbe
leid. "De inkomens dienen te verbe
teren evenals de levensomstandighe
den op het platteland. De inkomens
ongelijkheid moet kleiner worden,
het gezinsbedrijf meer gesteund. Zo
dat een uittocht van mensen uit de
landbouw vermindert. Dat alles
dient te passen in een globale span
ning van de overheid", aldus minis
ter Cresson.
"W ie ben ik eigenlijk?" Met deze
vraag heeft minister Cresson zich in
haar eerste redevoering tot de agra
rische bevolking gericht. Zij studeer
de aardrijkskunde en deed onder
zoek naar het dagelijks leven van de
boerin in Frankrijk. Als minister de
buteerde zij in Aix-les-Bains voor de
nationale organisatie van jonge
agrariërs. "Zij die zeggen dat een
vrouw geen landbouwminister kan
zijn, dat zijn voor mij voorhistorische
monsters", aldus de minister.
T enslotte de hulp aan jonge on
dernemers. Men wijst er ons op dat
de Franse regering hier bezig is een
soort van vestigingsbeleid in te voe
ren. Zowel zij die te kleine bedrijven
overnemen, als die het wat groot
aanpakken, vallen buiten de dota
ties. Ook worden hier diploma's en
beroepservaring verlangd. Dat was
trouwens bij de vorige regering al zo.
Het verschil is nu dat de regering
rond Mitterand zelfs ronduit vijan
dig staat tegenover de grote land
bouwbedrijven. Men hamert sterk
op het gezinsbedrijf dat zichzelf
moet kunnen bedruipen. Zowel het
prijsbeleid voor de Europese pro
dukten als de richting van de hulp
aan jonge bekwame ondernemers
draaien aldus in de nieuwe Franse
Voorhistorisch monster?
Grondpolitiek
Jonge ondermemers
Sympatie voor Europese eenheid iets
teruggelopen
Grondpolitiek en gezinsbedrijf centraal
Jan Werts/Parijs
De oprichting van plaatselijke grondbanken die de overname moe
ten vergemakkelijken;
Het beperken van de prijsgaranties tot een bepaald kwantum per
boerderij;
Een aanzienlijke uitbreiding van de financiële hulp aan jonge agra
riërs;
Een gezamenlijke aktie om de Franse invoer van landbouwproduk-
ten af te remmen en tegelijk de uitvoer te stimuleren.
Het is voor het eerst dat in Europa
een vrouw landbouwminister werd.
Een rossige Parijse dame: de minis
ter van de boeren, zo schreef de
landbouwredakteur van het Franse
dagblad Le Monde na haar benoe
ming spottend. Voor het eerst ook
gaat een koalitie van socialisten en
kommunisten een EEG-land bestu
ren. Frankrijk nog wel, het hart van
de Europese Gemeemschap. De ver
andering van beleid in Parijs is in
juni en juli in Luxemburg en Brussel
al bij diverse ministerraden merk
baar geweest.
Om echter in het hol van de leeuw te
onderzoeken wat er ginds aan de
hand is, waren we in de Franse
hoofdstad. Daar presenteerde mi
nister-president Mauroy vorige week
het parlement immers zijn program
ma. De landbouwparagraaf is bij
zonder vaag. Dat stemt overeen met
wat waarnemers in Parijs ons eerder
al voorspelden. "De nieuwe Franse
regering is er nog niet uit wat de
landbouwpolitiek betreft. De pro-
grampumten van de socialisten lig
gen nog lang niet in duidelijke voor
stellen vast. De centrale Franse
landbouworganisatie FNSEA geeft
minister Cresson het voordeel van de
twijfel. Op het congres van de orga
nisatie van jonge agrariërs waar zij
debuteerde, kreeg ze wel een flink
applaus. Maar ook daar was achter
docht merkbaar", aldus een waarne
mer in Parijs.
"De Franse landbouw kan nog flink
uitbreiden en dat om verschillende
redenen. De eerste is de rijkdom van
ons land. Het beslaat een derde van.
de Europese Gemeenschap. Maar
wij leveren slechts minder dan een
kwart van de Europese landbouw-
produktie. Er liggen dus nog gewel
dige mogelijkheden tot uitbreiding",
zo begon premier Mauroy zijn be
toog over de landbouw in de rege
ringsverklaring. Hij ziet (typisch
Frans) een geweldige taak weggelegd
voor de Franse boeren en tuinders
als leveranciers aan de hongerende
bevolking elders. Onrustbarend is
bovendien de voorbije jaren de toe
name van buitenlandse voedings
middelen op de Franse tafel geweest.
"Wij moeten de binnenlandse markt
hier thuis heroveren". Mauroy zei
daar nog wel bij dat de EG-regels
daarbij strikt gerespekteerd zullen
worden. Wel waarschuwde hij zowel
de Verenigde Staten als Japan. Zou
den die landen praktijken toepassen
die Parijs niet bevallen, dan slaat
men even hard terug.
De gezamenlijke landbouworgani
saties zijn inmiddels ook al ontvan
gen door president Mitterand. Vol
gens hun aanvoerder Francois Guil-
laume was het gesprek in het Elysee
(ambtswoning) "open, eerlijk en
grondig". Mitterand kondigde aan
dat de Financiële steun die jonge
boeren en tuinders bij overname van
een bedrijf kunnen krijgen, verdub
beld zou worden. Hij verklaarde
verdei dat hij eraan vasthoudt om
regionale grondkamers op te richten.
Zij zette vervolgens uiteen waarom
het huidige Europese prijsbeleid
volgens haar niet deugt. "Gelijke
opbrengstprijzen voor alle boeren en
voor iedere hoeveelheid, dat kan
nooit tot een redelijke beloning lei
den". Zij wil de garanties voor melk,
vlees, enz. dus per bedrijf tot een be
paalde hoeveelheid gaan beperken.
Wie meer produceert zou dat moeten
doen tegen bijvoorbeeld de wereld
marktprijs die meestal veel lager ligt.
Mevrouw Cresson wil de prijzen be
halve per bedrijf ook nog per streek
laten variëren. Zij wenst aldus ook
het voortdurend opjagen naar ver
dergaande produktiviteit van het
agrarisch bedrijf wat af te zwakken.
Deze ideeën zijn afkomstig van de
Franse oud-minister van Landbouw
Edgar Pisani, door president Mitte
rand inmiddels benoemd tot EG-
kommisaris in Brussel. Hij meent
dat de overschotten vanzelf vermin
deren wanneer de ondernemers niet
langer onbeperkt landbouwproduk-
ten kunnen produceren die via in
terventie (overheidsaankoop) uit de
markt genomen moeten worden.
Wij kunnen ons moeilijk voorstellen
dat zulk een waarlijk fundamentele
verandering van het landbouwbeleid
alleen in Frankrijk doorgevoerd kan
worden. Zo men dat in Parijs al zou
wensen. Want Franse boeren willen
hun produktie alleen matigen wan
neer ook de andere landen meedoen,
zo hebben ze al laten horen. Me
vrouw Cresson zal dus moeten pro
beren op dit punt haar kollega's in de
Europese Ministerraad te overtui
gen. Dat zal bepaald niet meevallen.
Zoals gemeld heeft onlangs de Ne
derlandse kommissaris Andriessen in
een opmerkelijke toespraak voor het
parlement in Straatsburg eveneens
gepleit voor een beperking van de
garanties. Die gedachte is inmiddels
voor de Europese Commissie in een
officieel voorstel aan de tien rege
ringen neergelegd. Nu is Andriessen
allesbehalve een socialist. Hij wil ook
zeker niet de contingentering (pro-
duktiebeheersing) per agrarisch be
drijf waarvoor de Franse minister
pleit. Maar de wind in Brussel waait
momenteel wel in een richting die
gaat naar een betere beheersing van
de produktie. Eigenlijk is dat al se
dert eind vorig jaar toen landbouw-
kommissaris Gundelach officieel
voorstelde om de financiële mede
verantwoordelijkheid van de produ
cent tot één van de dogma's van het
Europese beleid te verheffen. Je zou
dus kunnen konkluderen dat de ge
dachten van de nieuwe Franse rege
ring de kant opgaan die ook Brussel
en Straatsburg (parlement) wensen.
Maar dat de uitwerking van de
Franse gedachten nogal afwijkt van
de Europese ideeën en zeker ook niet
past bij de Nederlandse optiek.
oor de grondpolitiek heeft de so-
cialistisch-kommunistische regering
van Frankrijk de handen vrij. Dit
hoort namelijk tot het landbouw-
struktuurbeleid wat ieder land gro
tendeels los van Brussel ontwikkelt.
Bij de landbouworganisaties staat
men wantrouwend tegenover het
idee om de spekulatie in grond uit te
bannen via tussenkomst van de
overheid. Dat zou later op een krui
pende vorm van nationalisatie kun
nen uitdraaien, aldus waarnemers in
Parijs. Minister Cresson heeft in
middels verzekerd dat zulks niet de
bedoeling is. Grond is in Frankrijk
lang niet zo duur als bij ons. Juist
vorige week publiceerde men hier
gegevens over de afgelopen twee
jaar. Daaruit blijkt een relatieve da
ling van de prijzen die inmiddels op
ongeveer 10.000,— per ha liggen
maar van streek tot streek zeer ver
schillen.
Opmerkelijk in het optreden van
mevrouw Cresson is haar pleidooi
voor prijsmatiging. De Fransen had
den in Brussel de voorbije jaren juist
zo hard aangedrongen op forse ver
hogingen van de garantieprijzen
voor de diverse produkten. Dit jaar
moest het minstens tien procent
worden, zo had president Giscard
d'Estaing al gedikteerd voordat de
landbouwministers in Brussel bijeen
waren. Die koers lijkt nu na de ne
derlaag van Giscard verlegd. Hier
spoort de nieuwe regering wél zuiver
met de gedachten van zowel de Eu
ropese Commissie als de meerder
heid van het Europees Parlement.
Ook zij hebben onlangs voorgesteld
om bij het bepalen van interventie-
en andere prijsniveaus de prijzen op
de wereldmarkt meer in het oog te
houden. In Parijs wees men er ons in
bevoegde kring op dat de Franse
graan- en bietenteler het ook met wat
lagere Europese prijzen wel zal rooi
en. Dit o.a. omdat loon- en grond-
kosten hier zo veel lager liggen. Dit
geldt dan met name in de betere
landbouwgebieden.
verwacht de akkerbouwkommissie
weinig heil van het Brusselse idee om
straks bij inschrijving een denatura-
tiepremie voor een hoeveelheid bak-
tarwe te geven; alleen met een inle
vering is de gestelde (referentie)prijs
waar te maken en dat is broodnodig!
Hoe denken de Europeanen over de
ontwikkeling van de samenwerking
tussen de lidstaten van de Gemeen
schap? Is er in de voorbije twaalf
maanden sprake geweest van voor
uitgang of achteruitgang?
Duidelijk is, dat in veel landen niet
positief wordt gedacht over de in
vloed van de Gemeenschap op de
landbouw. Een nadere uitwerking
van de gegevens leert, dat alleen in
Denemarken en Ierland voorname
lijk positief wordt geoordeeld hier
over, waar achtereenvolgens 24 en 23
percent van de bevolking zeer goede
effekten op de landbouw ziet.
In verband hiermee is ook gëvraagd,
of men van mening is, dat de Ge
meenschap te veel geld en tijd be
steedt aan de landbouw en te weinig
aan andere aktiviteiten. In Neder
land is vijftien percent van de men
sen 't met die opinie van harte eens
verhoudingen uit op een duidelijke
versterking van de positie van dat
gezinsbedrijf.
Tenslotte alles overziende wat zich in
parijs nu aandient, valt ons op dat
het veelal gedachten zijn zoals die in
Nederlandse PvdA-kringen ook
leven. Zowel Voortman (Tweede
Kamer) als Woltjer (Europees Par
lement) verdedigen immers al jaren
beperkte prijsgaranties, kontingente-
ring van de produktie en regionale
grondkamers. Tot op heden kregen
zij nooit veel steun van andere grote
politieke partijen. In het Europees
ministeriëel gezelschap in Brussel zat
tot nu toe helemaal niemand op die
üjn. We moeten uiteraard afwachten
hoe minister Cresson in de minister
raad uit de veren zal komen. Alles
wijst erop dat zij daar een nieuw ge
luid laat klinken.
is die kommissie erop tegen om bij de
aardappelen in de modelvoorwaarden
teler-kollekteur de schurft-eisen te
verzwaren; de ingangsdatum mag van
haar 1 i.p.v. 15 september worden;
heeft de akkerbouwkommissie geen
bezwaar tegen opheffing van de hier
en daar nog bestaande verboden van
de teelt van wintergerst;
heeft diezelfde kommissie moeite met
het bij wijziging van de Zaaizaad- en
Plantgoedwet onzeker maken van
goede voorschriften inzake land
bouwgewassen: de bindende rassen-
lijst en eigen kuituurwaardeonder
zoek moeten blijven; geen kwekers
recht voor ander dan teeltmateriaal;
wel zou een advieskollege voor ver
goedingen en licenties dienstig zijn.
en 'in het Verenigd Koninkrijk,
Griekenland en Ierland drieëntwin
tig percent. Achttien percent van de
Nederlanders is het helemaal niet
eens met die mening; vijf percent
van de Duitsers evenmin.
Van de Nederlanders vind 76 percent
het een goede zaak om bij de Ge
meenschap te horen. Heel anders
denken de Britten erover, waar
slechts 24 percent het lidmaatschap
een goede zaak acht. Van de Neder
landers zou 51 percent het verdrietig
vinden als men de Gemeenschap zou
verlaten; in het Verenigd Koninkrijk
denkt slechts 21 percent er zo over.
Van de Nederlanders zou 34 percent
zich in dit geval onverschillig opstel
len en van de Britten negenentwintig
percent.
Gemiddeld in de Gemeenschap
vindt de helft van de inwoners het
een goede zaak bij de EG te horen;
een kwart van de mensen maakt het
niets uit en zeventien percent is er
ronduit tegen. Zevenendertig per
cent van de EG-inwoners zou het erg
spijtig vinden de EG te moeten ver-_
laten; één percent minder staat er
onverschillig tegenover; zestien pro
cent zou zich opgelucht Voelen en elf
percent wist geen antwoord op deze
vraag.
Over de jaren heen zijn nogal wat
schommelingen opgetreden wat be
treft de mening of het EG-lidmaat-
schap een goede dan wel een slechte
zaak is, zoals blijkt uit de cijfers voor
Nederland en de EG als geheel.
Het is een traditie om bij de baro
meter te onderzoeken, hoe de bevol
king denkt over het invoeren van een
EG-paspoort, dat het nationale pas
poort zou vervangen. In de Ge
meenschap als geheel is 63 percent
van de ondervraagden daarvóór en
23 percent tegen. Het meest positief
tegenover dat paspoort staan de
Grieken en de Italianen; de meeste
tegenstand ertegen leeft in het Ver
enigd Koninkrijk en Denemarken.
In Nederland is veertig percent er
zonder meer vóór en nog eens dertig
percent tamelijk voor. Uitgesproken
tegen is slechts elf percent van de
Nederlanders.
(Europa van Morgen)
5
Bijenhouders kunnen voor het verkoopseizoen 1981/198 in aanmerking komen
voor financiële steun o.m. ter verhoging van de honingproduktie. Zij moeten
dan voor 15 juli a.s. een aanvraag indienen bij een erkende organisatie van
bijenhouders.
Minister ir. G. Braks (landbouw en
visserij) heeft 7 juli j.l. vijf organisa
ties erkend; de Algemene Neder
landse Imkersvereniging (Leeuwar
den), de Bond van Bijenhouders
NCB (Tilburg), de Bond van Imkers
van de LLTB (Grubbenvorst), de
Bond van Imkers (Arnhem) en de
Vereniging tot Bevordering van de
Bijenteelt in Nederland (Wagenin-
gen). Deze organisaties ontvangen
steun per verkoopseizoen op basis
van het aantal korven en kasten dat
door de bijenhouders, zowel leden
als niet-leden, bij hen wordt aange
meld. Zij moeten de steun voor het
verkoopseizoen 1981/1982 vóór 1
augustus 1981 aanvragen bij de
Stichting tot Uitvoering van Land-
bouwmaatregelen (STULM).
De beschikking tot uitvoering van
een steunregeling voor de bijenhou-
derij heeft minister ir. G. Braks vast
gesteld voor de verkoopseizoenen
1981 tot en met 1984. De basis is een
EEG-verordening. Naar de doelstel
ling kan steun worden verleend aan
zowel programma's ter verbetering
van de struktuur van de bijenteelt als
aan het beschikbaar stellen tegen
verlaagde prijs van wintervoeding
voor de bijen.
Bijenhouders die voor het seizoen
1981/1982 gebruik willen maken van
de uit deze steunregeling voortvloei
ende voordelen dienen vóór 15 juli
a.s. bij de erkende organisaties een
opgave te doen van het aantal korven
of kasten dat gedurende het seizoen
1981/1982 op regelmatige wijze
wordt gehouden. De bijdrage be
draagt ongeveer 2,80 per korf of
kast.
De beweging om West-Europa tot eenheid te brengen heeft in de Europese
Gemeenschap de sympatie van 69 percent van de bevolking, zo blijkt uit de juist
verschenen Euro-barometer, de regelmatig terugkerende opiniepeiling die de
Europese Kommissie laat uitvoeren. De jongste cijfers dateren van april 1981.
In oktober 1980 was 72 percent van de EG-bevolking voor de eenheidsbewe
ging.
In Nederland was verleden jaar 79 percent van de inwoners voor de eenwording
en in april jongstleden tachtig percent. De minste voorstanders zijn te vinden in
België (60 percent), Denemarken (46 percent), Ierland (59 percent), het Ver
enigd Koninkrijk (52 percent) en Griekenland (60 percent).
I