Onze Akker
Iets over de
melkfles
Spelmorgen "de Boer op"
Naar boer van den Hoek
Boer de Visser te
Aagtekerke
De boer op
Hoe laat is het?
I I
De koeienstal
D.h.r. van Hemert scheerde het schaap
van Boer Appel
We gingen om 1.00 uur weg uit
Sint-Philipsland. De datum was
10 april. We kwamen aan om
1.15. We werden hartelijk ver
welkomt. We zijn toen naar de
koeienstal gegaan. We hebben de
koeien gezien. De heer van den
Hoek had 150 koeien en 1 stier.
We hebben de kalfjes gezien, een
was er helemaal zwart en daar
hing de navelstreng nog aan. We
hebben nog een zieke stier. Toen
we naar de koeien geweest waren
zijn we naar de melk machine
geweest en de douce waar zo on
der gaan als ze gemolken zijn.
Toen hebben we gezien waar hij
de melk liet. In een grote tank er
kan 6000 litecin om 2.15 gingen
we weer naar school en om 2.30
waren we er.
Ageeth Smit
klas 6 schoolstraat 15
O.L.S. De Luyster Sint-Philips
land
Om kwart over negen werden wij
gebeld door meneer de Visser. Onze
meester belde snel andere mensen op
die konden rijden, want een koe van
meneer de Visser moest gaan kalven.
We reden met een reuzevaart naar de
boerderij van meneer de Visser. We
kwamen net op tijd binnen, want er
staken al twee pootjes uit. Meneer de
Visser wees ons een goede plek waar
we alles goed konden zien. Na ver
loop kwam het kalfje uit de moêder-
koe, en gingen we snel naar beneden
om het kalfje te bewonderen. (Het
was een stiertje). Jan-Karei en Me
neer de Visser mochten het kalfje
droogwrijven. Het kalfje probeerde
te staan en dat lukte nog ook in 10
minuten. Boer de Visser en Jan-Ka-
rel droegen het kallje in de box. We
kregen melk en zelfgebakken koek,
van mevrouw de Visser. Toen
dwaalden we nog wat door de
schuur, we bekeken de koeien en ook
gingen we de nieuwe loods bekijken.
Toen gingen we weer terug naar de
auto's en we reden weer terug naar
school. Het was een leuke morgen
geweest.
Van Mariska Davidse
Carol ien Dekker
Gilles Geschiere en
Jan-Karei W es tra te.
Bij het blad van de tarweplant kan je
vanonder een soort gaatjes zien. Die
zijn om koolzuur in te ademen. Van
boven kan je ook een soort gaatjes
zien maar die zijn om zonnestralen
op te vangen.
Je kan het vergelijken met zonnepa
nelen.
In het blad zie je ook opvallen veel
sap als het blad op een harde onder
grond legt en er met iets hards over
strijkt.
Met die zonnestralen koolzuur en
sap maakt de plant zetmeel. Veel
zetmeel vindt je in de tarwezaden.
naam: Stephen Polman
school: "De Geule"
plaats: Terneuzen.
Er zat een boer te melken. Toen
kwam er een man langs die vroeg:
"Boertje, weetje hoe laat is 't" De
boer keek onder de uiers door en
zij: 'T is 11 uur". De man zei
bedankt en liep door.
De volgende dag kwam ie weer
en vroeg wéér hetzelfde. De boer
keek weer onder de uiers door en
zij de tijd. Toen vroeg de man:
"Boertje, hoe kun je aan de uiers
zien hoe laat is 't?" De boer zei:
"Omdat daar in de verte een
kerktoren staat!".
Mlylgia v, Uytrecht
1 jaar 5e klas
"Geple".
We hebben ter gelenheid van projekt
"De boer op". Ook een akker aan
gelegd met gerst, aardappelen, erw
ten en bonen, die op 29 aprig 1981 j.l.
werden gezaaid en gepoot. De gerst
bekroont de le prijs met 61 centime
ter. Daarna komen de erstwen met
53 x:m 3es komen de Aardappelen
met 43 cm daarna de bonen met 22
cm. We hadden ook nog spinazie
gezaaid maar die is niet boven geko
men. Je ziet: de gerst is een harde
groeiersnaar wordt ook geconfron
teerd met verschillende plagen zoals
geledwerg roest. Dan heb je ook nog
verschillende luizen, tegen deze din
gen kunnen we iets doen!! Poederen,
spuiten, bijzaaien dat betekent be
strijdingsmiddelen! Deze zijn che
misch en kunnen gespoten afge-
strooid worden. Het product mag pas
na 4 a 14 dagen na het strooien wor
den gegeten of verkocht. Het verhaal
gaat verder bij'"Het bezoek van Me
neer v/d Berghe
Einde
Jean Pierre Viergever en
Simon Schaap
Burgh-H aamstede
Marie-Christine
Schenk
O.L.S. de Luijster
St. Philipsland
Op 10 april
gingen we op de fiets naar de Kramerpol
der. Daar gingen naar boer van den Hoek.
Hij had 150 koeien en 1 stier. We hebben
ook de melkinstallatie gezien. En in zo'n
tank ging wel 6000 I melk. Het was een
aardige boer en alles werd goed uitgelegd.
We mochten ook zelf aan de dingen komen.
En het was niet zo van Alles is van mij en de
jeugd is te vernielzuchtig. Nee we mochten
er gewoon aankomen. Veel plezier met
project de Boer op.
Martine Malis
Schoolstraat 15
St. Philipsland
klas 6
VJJCÏLVlooit I^xauA: GÖ dit
'«weg s T? 7n -£ 'V
aan cki Stuken buzizn
u>sftcifc ox. stuWx. qcmcu^'
(D SvukfcRkx«i"en
Cjoclti naaRclfl.
A-le verpakkingen worden na
gebruik weggegooid. Met de
melkflas gebeurt dat niet. Als die
leeg is, spoelt de huisvrouw hem
om onder de kraan en geeft hem
weer mee aan de melkman.
Die brengt hem weer terug naar
de fabriek. Daar wordt de fles in
de flessenspoelmachine heel goed
schoongemaakt zodat hij weer
gebruikt kan worden om melk,
vla of een ander produkt in te
doen.
Dat gebeurt dus in de vulmachi-
ne.
Als de fles vol is wordt er een al
uminium capsule opgedrukt.
Die capsules worden door de
machine uit een band aluminium
gesneden.
Lianne Mannaart klas 6
Pieter Louwerse school
Dependance Oost-Souburg.
Tonny
O.L.S. de Luijster
St. Philipsland
tooojf naaji cLL uxr&züs
Q> iooccV" UCJ«
jn cU Vo8?k.
Christien v. Doorn
O.L.S. "de Schans"
Baar 1 eind
Op woensdagmorgen 8 juli hebben we op school een spel-morgen over "de Boer op" Daarmee eindigt ons project Alle
kinderen van onze school doen mee en er is een prijsje voor iedereen. Eerst doe klas 6 de spelletjes, want daarna is zij de
jury bij de spelonderdelen,Er is een trachtor puzzelen vogelverschrikker, schuifspel over een tarweaar, woordspel,
gooispel met graanzakken enz. enz. We hopen de het een geslaagde morgen word.
School "den Schans Baarland
Marcel de Broekert klas 5
Toen we op school kwamenmoesten alle klassen Bij elkaar
komen bij de kleuterschool.
De 6e klas moest ieder twee kleutertjes meenemen En toen we
daar aankwamen, stondt D.hr. van-Hemért in de wei en was
bezeg het schaap aan drie poten vast te maken.
Hij begon de kop te knippen dat was niet zo moeilijk. En toen hij
klaar was begon hij bij het lijfje.
Maar hij moest het beest goed vasthouden want anders krijgt het
schaap de scheerziekte. Sommigen mocht ook scheren. Het
scheren deed meneer van Hemert met een handschaar, hij had
twee scharen.
A Is je met je handen aan de wol zat dan waren je handen vet.
En de zon scheel heel fel en des zweete het schaap, en wij
zweetten ook.
En als je de wol omhoog tilde, woog het 4 kg.
En toen we D.hr van Hemert klaar was, legde hij het op de grond
en het leek net een dekentje.
J Rachel Dieters, klas 4
O.L.S. "de Schans"
Baarland.
O.L.S „de Schans
BAAUANO
I fRAkTCA PURZCL
2. T z>» 5T*art,
i wit -rcucf'T tem nooit to€r/">
4- Roneivc rv/»*s oe. ec*Roewvj
5 SCuiMUÊro OU€« TARU>6A*V
x»KkCr\> (tyrrnxw) o,oo«erj
~~J Dt UO^CLUCRScV»«iKW£C
8 WOOROSKl
Cj l/RA£CT\>SVtl..
IO cjo.ux>s sfiMTEa ner uutcpuK)
II
14