Tussen de Simousins §7 V olgens de heer Doeleman gaat de overheid de ver keerde weg op door steeds opnieuw op de begrotingspost voor ruilverkaveling te bezuinigen. "Ruilverkaveling blijft het geëigende middel om én de boer op verantwoorde wijze zijn bedrijf te laten uitoefenen én het landschap op verantwoorde wijze in stand te houden, hetgeen volgens de voorzitter ook mogelijk is met de landinrichtingswet mits voldoende geldmiddelen beschikbaar worden ge steld. Verheugd zei hij te zijn over het feit dat Walcheren op het voorbereidinasschema aeDlaatst aaat worden" D e heer Doeleman bracht ook de EG-prijsbesluiten ter sprake en de slechte uitkomsten daarvan voor de akker bouw. Eén miljoenste ton aardappelen geëxporteerd zuidelijke landbouw maatschappij Maandag jl. is de Ledenraad van de ZLM bijeengeweest in „De Braakman" te Hoek. Na de vergadering werd begunstigd door stralend weer, een ekskursie door Midden Zeeuws-Vlaanderen gemaakt. Hier is het gezelschap op bezoek bij de Simousin-fokker J. de Kraker te Hoek. Meer over de ekskursie de volgende week. (Zie voor een verslag van de vergadering elders in dit nummer). VRIJDAG 5 JUNI 1981 68e JAARGANG NO. 3585 land- en tuinbouwblad ijdens de ledenraadsvergadering vandeZ.L.M. in "De Braakman" te Hoek maandag 1 juni j.l. heeft voorzitter A.J.G. Doeleman een aantal grote vraagtekens gezet bij de rechtvaardigheid van een aantal maatregelen met be trekking tot het in de afgelopen tijd gevoerde beleid. Ook ging hij uitvoerig in op een aantal beperkingen waarmee de land- en tuinbouw steeds meer te maken krijgt. In dit verband hekelde hij ook de sterke bezuinigingsdrift van de overheid op de ruilverkaveling. In zijn openingswoord op de goed bezochte ledenraadsvergadering, ging Doe leman eerst in op het sociale en fiskale beleid van het demissionaire kabinet. "Is het rechtvaardig", vroeg hij zich af, "dat de sociale en fiskale lasten voor met name het midden- en kleinbedrijf zo hoog zijn opgelopen dat daardoor de bedrijfsvermogen positie sterk wordt aange tast", waarbij hij eraan herinnerde dat een onderzoek heeft uitgewezen dat de fiskale en sociale lasten in Ne derland veruit het hoogst zijn van de ons omringende landen. Onze konkurrentiepositie wordt voorts nog in ongunstige zin beïnvloed door beperkingen met betrek king tot landschap en milieu die in meerdere delen van ons werkgebied hun invloed doen gelden op de bedrijfs voering en aanpassingen in de weg staan: "De kosten die gemaakt moeten worden om ons dichtbevolkt land be woonbaar te houden dienen niet onevenredig zwaar op de schouders van land- en tuinbouw te drukken maar op alle inwoners gelijkelijk" aldus Doeleman. In Oost Zeeuws-Vlaanderen heeft men de gedachte uit gewerkt voor kleinere gebieden een wettelijke kavelruil tot stand te brengen. Doeleman: "Het valt in hoge mate te betreuren dat dit initiatief onvoldoende ondersteuning krijgt. Immers met betrekkelijk kleine ingrepen en met beperkte middelen kunnen er strukturele verbeteringen plaats vinden. Dus met een positieve benadering moet het mogelijk zijn om tot een aanvaardbare konstruktie te komen". Daarbij verwees hij naar de landbouworganisa ties in Frankrijk waar men zelf het initiatief heeft genomen door knelpunten in het grondbeheer aan te pakken. "Natuurlijk ondervindt een dergelijk beleid wel weer standen maar in Frankrijk durven ook de landbouworga nisaties die blijkbaar onder ogen te zien, aldus de heer Doeleman die voor Nederland zei te vrezen dat bepaalde goede bedoelingen de laatste jaren teveel verzanden in politiek gekrakeel". Ook als landbouworganisaties zullen wij er voor moeten waken dat de politiek niet te veel invloed krijgt op het door ons te voeren beleid. De problemen voor de suikerbietenteelt zullen dit najaar op ons afkomen wanneer de wereldmarktprijs zich niet herstelt. Bezorgd zei hij te zijn over de prijsontwikkeling voor de tarwe. "Onbegrijpelijk en onrechtvaardig is het dat van uit Nederland niet het Franse voorstel is ondersteund om in het begin van het seizoen de interventie open te stellen. Op deze wijze is er geen zekerheid over een bodem in de markt waarop de handelshuizen hun prijs kunnen base ren". Steeds dringender komt dan ook de vraag naar voren hoe de Nederlandse overheid een-verantwoorde prijs voor onze tarwe afgedwongen kan worden. Volgens de voor zitter wordt er in Nederland te veel een terughoudend beleid gevoerd. Mede als gevolg daarvan is de prijs nu ver achterop geraakt. Op een perskonferentie dinsdag 2 juni j.l. in Den Haag over de ekonomische betekenis van de aardappel werd door ir. M. Van den Top, direkteur van het Produktschap voor Aard appelen bekendgemaakt dat maandag 1 juni j.l. de éénmil joenste ton aardappelen is geëxporteerd. De laatste tijd schommelde de export van konsumptie-aardappelen rond 900.000 ton per jaar en al enige jaren deed de vraag zich voor, wanneer de magische grens van 1 miljoen ton over schreden zou worden. Oogst 1980 gaf een aanzienlijke produktie te zien en een grote vraag in West-Duitsland. Toen daarbij een onver wachte export naar Oost-Duitsland op gang kwam, werd de mogelijkheid voor een zeer omvangrijke export groot. Naarmate het afzetseizoen vorderde, nam de voorsprong op het vorige seizoen toe, toen er 970.000 ton werd geëxpor teerd. Op I mei was reeds 890.000 ton de grens gepasseerd en 1 juni werd dus de miljoen gehaald. Ir. van den Top zei van mening te zijn dat in deze tijd van ekonomische recessie het bedrijfsleven daarmee gefeliciteerd kan worden. "Het is waarlijk geen geringe prestatie om in een tijd, waarin de konkurrentie toeneemt en de transportkosten steeds zwaar der gaan drukken, een dergelijke hoeveelheid te exporte ren", zo zei hij. Dat de één miljoenste ton is bereikt is voor een belangrijk deel te danken aan onze aktieve export-promotion. Daarin is het meisje in klederdracht niet weg te denken. Hij wees er echter wel op dat deze exportomvang ook nood zakelijk was gezien de omvangrijke oogst en merkte op dat dit niet geleid heeft tot hogere inkomens in het bedrijfsleven; de prijsvorming viel te mager uit en.de marges waren door- eengenomen te gering. "Wel heeft het aardappelbedrijfsleven door het bereiken van deze mijlpaal zijn kracht bewezen en dat geeft hoop en verwachting voor de toekomst van deze bedrijfstak", aldus Van den Top. Het verschil tussen de prijs die we zouden moeten krijgen en die we in werkelijkheid ontvangen kunnen wij niet overbruggen met hoge opbrengsten zoals minister Braks ons voorhoudt. Hoge opbrengsten kunnen wel behaald worden, maar dat gaat gepaard met hoge kosten. Hoge kosten waarmee de rentabiliteit steeds meer in het geding komt. Bovendien kunnen wij ook niet te veel risiko's nemen omdat wij een oogstreduktie met deze prijzen helemaal niet kunnen permitteren. Ten aanzien van de problemen rond de aardgasprijzen zei Doeleman te hopen dat men in het buitenland het Ne derlandse beleid in dezen zal gedogen. Dat er 300 mil joen beschikbaar is voor het sektorbeleid in de glastuin bouw, toegespitst op energiebesparing op het individuele bedrijf, noemde hij een goede zaak maar onbegrijpelijk is het volgens hem dat bedrijven die minder gas gebruiken dan 30.000 m3 van deze regeling worden uitgesloten. "Deze bedrijven worden nu als het ware 2 keer gepakt doordat zij ook nog met de normale veel hogere gasprijs te maken hebben". (Bij navraag bij de PZEM blijken dat er in Zeeland 83 van dé 105 glastuinbouwbedrijven, zgn. kleinverbruikers zijn aldus de Z.L.M. voorzitter tot slot van zijn openingswoord.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 1