v IMieuws uit; Brussel Hormonen en aardgas houden ministers EG bezig Inkomensverbetering zal vooral moeten komen van grotere efficiency NORMAAL WERKENDE KERNCENTRALE HEEFT GEEN NADELIGE INVLOED OP MENS, PLANT EN DIER Agrarisch produktievermogen EG volledig blijven benutten D, Tuinbouw Beleidsprogramma Landbouwschap: Luteijn in Vlissingen: Nederland mo. gasprijs tuinbouw snel verhogen JanWerts/Brussel e EG-ministers van Landbouw hebben deze week in Brussel tever geefs geprobeerd om een Europees verbod op het gebruik van hormonen op te stellen. Volgens voorzitter mi nister Braks is echter nog meer tijd nodig om het hierover eens te worden. De Nederlandse delegatie bij het overleg moest weer eens een koude douche ondergaan. Aangevoerd door de Duitsers vielen de ministers de een na de ander onze volgens hen goed kope tarieven voor het aardgas voor de glastuinbouw aan. Bindende afspraken zijn er dinsdag in Brussel nauwelijks gemaakt. Het was de eerste vergadering na de suc cesvolle marathon van einde maart waarin men de landbouwprijzen voor het komende seizoen vaststelde. Hoewel dit al weer zes weken gele den was, stonden er geen werkelijk dringende problemen op de agenda. Bovendien bleek op de eerste minis tervergadering na de Franse verkie zingen, dat de Europese Gemeen schap waarschijnlijk enkele maan den van besluiteloosheid tegemoet gaat. De Fransen hebben het voor lopig immers te druk met zichzelf, zodat nauwelijks tijd zal resteren voor hun Europese politiïk. De doorvoering van een verbod op het gebruik van hormonen en de daarmee verband houdende kontro- les moeten nog uitvoeriger door de ministers besproken worden. De dis- kussie hierover liep volgens minister Braks niet makkelijk. Principiële in stemming was er wel om een al lang aan de orde zijnde richtlijn over het gebruik van diergeneesmiddelen op Europees vlak van kracht te laten worden. Verder kwam de ministerraad over een dat het gebruik van de uitermate' gevaarlijke en naar men zegt kan kerverwekkende stilbenen en deri vaten en thyreostatische stoffen op Europees niveau zowel in de mesterij als medisch geheel verboden moet worden. In bepaalde landen was dit nog niet het geval. Met uitzondering van Engeland, Ierland en in zekere zin België willen alle Europese part ners het gebruik van kunstmatige hormonen op Europees vlak verbie den. Braks ziet het bovenstaande beperkte resultaat als een eerste etappe op de weg naar een verbod van vrijwel alle hormonale stoffen. Landen (zoals Nederland) die nu al verder gaan met hun beperkingen behouden het volste recht om daar mee ook bij een kontrole van vlees door te gaan. Tenslotte is de ministerraad overeen gekomen zo spoedig mogelijk verde re verbodsregels vast te leggen. Dit zowel voor de kunstmatige als de natuurlijke hormonen, aldus minis ter Braks. olgens de Westduitse staatsse- kretaris Rohr is de Europese Com missie er voor aansprakelijk dat in Nederland het aardgas voor de glas tuinbouw nog steeds zo goedkoop is. De boze Duitser meent dat die kwestie al acht jaar aansleept. Hij becijferde het voordeel voor de Ne derlandse tuinbouw op 420 miljoen gulden per jaar. Met een prijsverho ging van binnenkort 5 of 6 cent per m3 gas stelde hij zich bij voorbaat al niet tevreden. Het voordeel per tuin bouwbedrijf dat nu volgens Bonn op 35.000 gulden per jaar zou liggen, blijft dan toch nog altijd zo'n 23.000 gulden belopen. Dat is veel te veel volgens de Duitsers om van normale konkurrentieverhoudingen te kun nen spreken. De andere ministers steunden deze redenering. Volgens een woordvoer der was de konklusie "dat iedereen het nu wel zat is". Nederland moest beloven op zo kort mogelijke termijn tot nieuwe afspraken te komen over de prijzen voor het aan glastuinders geleverde aardgas. En wel in die zin dat het huidige prijsverschil zeker op afzienbare termijn grotendeels weg gewerkt moet worden. Landbouwkommissaris Dalsager beloofde de ministers de ontwikke lingen in Nederland op de voet te blijven volgen. Hij verweerde zich tegen de kritiek uit de ministerraad met de opmerking "dag en nacht met Den Haag in kontakt te staan". Zou dit de komende weken niet voldoen- Dit onder meer zei ir. D. Luteijn, voorzitter van het Landbouwschap op vrijdag 8 mei j.l. in Vlissingen, waar hij een inleiding hield tijdens de jaarvergadering van de Veteri naire Dienst-Veterinaire Inspektie van de Volksgezondheid. Daarbij ging hij in op de huidige voedsel voorziening in West-Europa en in de wereld en de mogelijke ontwikkelin gen in de komende 10 a 20 jaar. Lu teijn schetste, dat de EG-landbouw voor een aantal aanpassingen staat en onder meer verschuivingen moet verwachten van de vraag van dier lijke naar plantaardige produkten. Eigen voedselproduktie Als grootste probleem voor de ont wikkelingslanden noemde de voor zitter van het Landbouwschap de te kort schietende eigen voedselpro duktie en de grote afhankelijkheid van de grillige wereldmarkt. Hij de opleveren, dan besluit de Euro pese Commissie om haar al aange vangen procedure waarbij de Ne derlandse regering vöor het Euro pees hof in Luxemburg wordt ge daagd, af te ronden. Brussel verlangt kortom van ons een substantiële verhoging van de tarieven voor het aardgas, zoals die tussen Gasunie en Landbouwschap moeten worden overeengekomen. De direkteur-generaal voor de land bouw ir. A. de Zeeuw heeft zich in de ministerraad tegen de stormen van kritiek geweerd. Hij wees erop dat de tuinders elders minder sociale en fis- kale lasten dragen. Bovendien heeft de overheid in andere EG-landen de tuinbouw te veel aan zijn lot overge laten. De aldus opgelopen achter stand op Nederland wil men nu via het aardgasbeleid korrigeren, maar dat is geen juiste benadering, aldus De Zeeuw. Volgens minister Braks was de sfeer in de ministerraad over de kwestie van het gas overigens niet al te on prettig. "Het stookseizoen is immers voorbij", zo was zijn verklaring. "Onze bedoeling die ook in het ver leden erin bestond gelijkheid te be reiken met de olieprijzen wordt wel moeilijk te realiseren als je in één jaar tijd met een verdubbeling van de gasprijs te maken hebt". Dit speelt temeer omdat gasgebruikers en le veranciers hierover zelfstandig on derhandelen, aldus minister Braks in Brussel. De zeer geringe verhoging van de achtergrondstraling met ca. 1% die een kerncentrale levert, veroorzaakt geen waarneembare effekten. Zoals bekend, is ook op andere gronden vastgesteld dat bij normaal bedrijf een kerncentrale geen nadelige invloed op het milieu en de volksgezondheid zal hebben. Dit o.m. antwoordt minister ir. G. Braks (landbouw en visserij) mede namens minister Ginjaar (volksge zondheid en milieuhygiëne) op schriftelijke vragen van de Tweede Kamerleden Braams, Waalkens en Blaauw naar de gevolgen voor mens, plant en dier van de aanwezigheid van kerncentrales in Harrisburg. Aanleiding tot deze vragen vormden het rapport "Stralende toekomst in de landbouw" van de organisatie "Boeren tegen kernenergie" en de gegevens die Jane Lee bij haar be zoek aan ons land onlangs heeft be kend gemaakt. Huisdieren en vee De verhoogde hoeveelheid straling als gevolg van het ongeluk op Three Miles Island (TMI) kan geen oor zaak zijn van de gerapporteerde ge- zondheidsproblemen bij huisdieren en vee. De ontvangen stralingsdosis is nl. zeker 1.000 maal kleiner dan de dosis die aanleiding geeft tot ziekte verschijnselen. Van de koeien in de omgeving van Harrisburg is na het ongeval de melk onderzocht op het gehalte aan radio-aktieve stoffen. De uitslag gaf geen aanleiding tot maatregelen ter vermindering van konsumptie. Witte neerslag Na het ongeval met de centrale van TMI hebben bewoners aan beide zijden van de Susquehanna River een neerslag in de vorm van wit poeder waargenomen. Dit neerslag blijkt geen direkt verband te houden met het ongeval. Omdat geen mon sters waren genomen kon het neer slag echter niet precies geïdentifi ceerd worden. De drie meest reëele mogelijkheden zijn: stuifmeel, vliegas uit een 6,5 km zuidelijk gelegen kolengestookte elektriciteitscentrale of zouten af komstig uit de koeltorens van de centrales. "Het zou voor de Europese konsument levensgevaarlijk zijn, wanneer er niet naar gestreefd wordt het agrarisch produktie-apparaat in de Europese Gemeenschap zo optimaal mogelijk te benutten. We moeten oppassen ons het hoofd niet door tijdelijke overschotten en de daarmee verbonden kosten op hol te laten brengen. Het is nodig dat het Euro pese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid realistischer wordt bezien, dan tegenwoordig nog al eens gebeurt. Het eenzijdige beeld van een inefficiënt en veel te duur Brussels beleid wordt ons volkomen ten onrechte ingeprent". pleitte in dat verband voor meer lange termijnkontrakten, ook in het kader van voedselhulp. Mikro-elektronika Als belangrijke nieuwe ontwikkelin gen voor de Nederlandse landbouw benadrukte Luteijn de opmars van de mikro-elektronika en de veran derde vraag naar agrarische produk ten. De wereldvoedselvoorziening zal, zo stelde de Landbouwschapsvoorzitter, de rest van deze eeuw nog grote zor gen geven. Met name voor de Derde Wereld voorziet hij groeiende pro blemen, omdat het nog vele tientallen jaren kan duren voordat genoeg voedsel voor de eigen bevolking wordt geproduceerd. Hij pleitte voor een uiterste terughoudendheid als het gaat om een aantasting van de totale omvang van de agrarische produktie in West-Europa. Betere inkomens voor boeren en tuinders zullen de komende jaren eerder moeten komen van lagere produktiekosten dan van een grotere produktieomvang. Vooral op energie en veevoer moet worden bespaard. Ook de kosten van gebouwen, kassen en machines moeten omlaag. Dit konstateert het Landbouwschap in een beleidsprogramma voor de ko mende vier jaar. In het beleidsprogramma beoogt het Landbouwschap niet alleen aan te geven wat de georganiseerde land- en tuinbouw van de overheid verwacht, maar ook wat de sektor zelf zal moe ten doen. De nota zal na de verkie zingen worden toegezonden aan de kabinetsinformateur en het nieuw te vormen kabinet. Het Landbouwschap verwacht dat de komende jaren een geringe eko- nomische groei te zien zullen geven. De agrarische produktie zal in hoofdzaak blijven plaatsvinden op relatief kleinschalige (gezinsbedrij ven, waar het werk ook voor het grootste deel door het gezin wordt gedaan. De mogelijkheden van deze kleinschalige bedrijven worden in belangrijke mate mede bepaald door het geheel van dienstverlenende in stellingen er om heen: loonbedrij ven, bedrijfsverzorging, voorlichting en onderzoek. De inkomensvorming en werkgelegenheid zullen vooral het resultaat blijven van de markt- opbrengst van de produkten. De ge meenschappelijke Europese markt speelt daarbij een centrale rol, maar in de komende jaren zullen ook de afzetmogelijkheden naar derde lan den moeten worden benut. Dit laat ste zal er overigens niet toe mogen leiden dat de voedselproduktie in de ontwikkelingslanden negatief wordt beïnvloed. W erkgelegenheid Als belangrijkste doelstelling van het landbouwbeleid onder de huidige sociaal-ekonomische omstandighe den ziet het Landbouwschap het be houd van zoveel mogelijk werkgele genheid in land- en tuinbouw, waar bij onder aanvaardbare arbeidsom standigheden een redelijke beloning moet kunnen worden gehaald. Deze beleidsdoelstelling moet uitgangs punt zijn voor het beleid op ver schillende terreinen, zowel Europees als nationaal. Het Europese landbouwbeleid zal, aldus de beleidsnota van het Land bouwschap, aan de ene kant zijn funktie moeten houden voor de in komensvorming in de landbouw en aan de andere kant mede richting gevend moeten zijn voor het aanbod van landbouwprodukten en de ont wikkeling van de bedrijven. Bij een strukturele overproduktie zal het aanbod door aanvullende maatrege len effektief beïnvloed moeten wor den. Mede financiering door de produ centen is alleen aanvaardbaar als daarmee de verhpuding tussen vraag en aanbod duurzaam wordt^verbe- terd. Het instrumentarium van het EG-landbouwbeleid mag niet voor op lopen om algemene ekonomische problemen van bepaalde regio's op te lossen. Knelpunten Het fiskale beleid zal de komende ja ren gericht moeten worden op het wegnemen van knelpunten. Het gaat daarbij vooral om het versterken van het eigen vermogen, het rekening houden met de meerdere funkties van het ondernemersinkomen en het wegnemen van fiskale handikaps bij bedrijfsovername. Op sociaal vlak zal in de komende jaren meer aandacht moeten worden besteed aan de arbeidsomstandighe den op de agrarische bedrijven. Be drijven die door incidentele omstan digheden in hun voortbestaan wor den bedreigd moeten kunnen wor den geholpen in het kader van het bedrijfsontwikkelingsbeleid. Oudere ondernemers moeten daarbij kun nen kiezen tussen beëindiging of voortzetting. Het werken in de tuin bouw moet aantrekkelijker worden gemaakt. Het sociale beleid in land- en tuin bouw zal beter moeten worden af gestemd op de grote verantwoorde lijkheid van de werknemers op de agrarische bedrijven. De vrouw zal meer mogelijkheden moeten krijgen om bij bedrijfsopvolging en in de organisaties van land- en tuinbouw een volwaardige rol te spelen. Part-time bedrijven Naar de mening van het Landbouw schap zal in het beleid voor land- en tuinbouw blijvend gestreefd worden moeten worden naar bedrijven waar voor één of enkele arbeidskrachten bestaansmogelijkheden aanwezig zijn. Dit houdt onder meer in dat het stichten van part-time bedrijven moet worden tegengegaan en dat het samenvoegen van kleinere bedrijven tot levensvatbare eenheden moet worden bevorderd. Door wijziging van de Pachtwet zal de mobiliteit van verpachte grond moeten worden vergroot. De nota van het Landbouwschap besteedt tot slot aandacht aan de re latie tussen agrarische produktie en haar omgeving. De inspanning van agrariërs t.a.v. het beheer van de groene ruimte moet worden beloond. Het is de be doeling dat de nota op korte termijn beschikbaar zal komen, aangevuld met een wensenlijst t.a.v. het wetge vende programma. 5

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 5