Gasprijs voor glastuinbouw fors omhoog Winst in het grensgebied.... H et winstbegrip in de inkomstenbelasting heeft een ruime strekking. De Wet zelf omschrijft het aldus: "Winst is het bedrag van de geza menlijke voordelen die, onder welke naam en in welke vorm ook, worden verkregen uit onderneming". Plichten en rechten aanvrager(ster) bouwvergunning Heffing op zaaiuien van het Landbouwschap in 1981 gehandhaafd Cassatie D, Al is de omvang van de bedrijfsinves teringen vergeleken met bijvoorbeeld de jaren 1977-1979, voor wat de ge bouwen betreft ook in land- en tuin bouw sterk teruggelopen, ook nu nog heeft de ondernemer eventueel te maken met het aanvragen van een bouwvergunning voor het stichten van nieuwe of wijziging van bestaan de gebouwen. Zijn wij als s.e.v. vanaf de beginne betrokken bij de voorgenomen be- drijfsaanpassing dan wordt niet na gelaten de aanvrager op zijn plichten en rechten te wijzen. Meer souflerend dan adviserend wordt de procedure- lijn vooruit "nagegaan", op "een rij gezet", zodat men goed start, om bij latere moeilijkheden precies te weten waar en bij welke instantie de "knoop" zit. En wat nog belangrijker is om dan goed te kunnen beoordelen of reeds een beroepsmogelijkheid, bij wie en binnen welke termijn, al of niet kan en moet plaats vinden. De bovengenoemde START van een aanvrage voor een vergunning is zelfs wettelijk vastgelegd. Men zou misschien verwachten dat dit is ge regeld in de Wet ruimtelijke orde ning. Dat is niet zo, door de overheid is deze aangelegenheid indertijd middels het parlement vastgelegd an de Woningwet. Praktijk en (wets)theorie Ook al moeten wij in het bestek van dit artikel terugvallen op wat hier over ten aanzien van de aanvrager in de woningwet als recht en plicht is geregeld, rekening houdend per ge meente met de praktijk van alledag; het eerste (mondelinge) overleg om aan de vereiste vergunning te komen ligt veelal informatief tussen de aan vrager of zijn aannemer c.q. archi- tekt en de Dienst gemeentewerken. Maareen aanvraag wordt pas als officieel beschouwd, met name be langrijk als men hieraan later (wet telijke) rechten meent te kunnen ontlenen, indien: de bouwaanvrage schriftelijk plaats vindt met bijslui ting van een vakkundige bouwteke ning en een situatieschets op schaal, gericht aan het kollege van burge meester en wethouders van de be treffende gemeente. Volgens artikel 50 van genoemde woningwet beslissen B. en W. binnen 'twee maanden na de dag waarop de volledige schriftelijke aanvraag is ontvangen. Deze beslissing kan op grond van genoemd artikel (lid 2) éénmaal met maximaal twee maan den worden uitgesteld. Van zo'n be sluit tot verdaging MOET de aan vrager wel door B. en W. schriftelijk op de hoogte worden gesteld. Tegen een besluit van B. en W. tot: - verlening van een voorwaarde lijke vergunning; - het aanhouden van een beslis sing; - weigering van de vergunning of - weigering van de verlenging van een tijdelijke vergunning (artikel 49, 5e lid) kan belanghebbende in beroep gaan of zoals in de wet staat voorziening vragen bij de gemeenteraad. Het zelfde is van toepassing indien het Kollege van B. en W. niet tijdig heb ben beslist (maximaal 4 maanden) over de aanvraag. De gemeenteraad beslist binnen 3 maanden nadat het verzoek om voorziening is ontvangen. De raad kan de beslissing éénmaal met max imaal 2 maanden uitstellen, waarvan aanvrager dan wel via B. en W. schriftelijk bericht moet ontvangen. De beslissing van de raad moet uit gebreid gemotiveerd worden. De aanvrager krijgt via B. en W. een af schrift van het raadsbesluit. Intrekking van een vergunning Bovenstaande procedurelijn van rechten en plichten is toegespitst op die gevallen waarin B. en W. de be voegdheid hebben de vergunning rechtstreeks te verlenen. Ook al orden de termijnen niet anders, indien de aanvraag de vestiging van een nieuw bedrijf, een 2e bedrijfs woning of bijvoorbeeld een groen- voedersilo omvat, dan dient B. en W. zich op grond van de voorschriften bij het vigerende bestemmingsplan voor het buitengebied, vooraf tot Gedeputeerde Staten te wenden voor een zogenaamde verklaring van geen bezwaar. Burgemeester en wethouders kun nen een vergunning intrekken in dien: - de vergunning tengevolge van een onjuiste opgave is verleend (bouwstop); Er komt geen verandering in de hef fing, die het Landbouwschap voor 1981 heeft opgelegd voor zaaiuien. Door de beperkte verwerkingskapa- citeit van de nu gebruikte komputer is het niet mogelijk de heffingsgroe- pen verder uit te breiden. Het bes tuur van het Landbouwschap ging er in zijn vergadering van 6 mei mee akkoord, dat de heffing op zaaiuien voor dit jaar wordt gehandhaafd met de toezegging dat voor 1982 een ver dere uitbreiding wordt doorgevoerd. Wel zou dan voor de problemen in het administratief-technische vlak (het verwerken van de inventarisa- tiegegevens) een oplossing moeten worden gevonden. Aardappelen plotseling flink duurder De afgelopen week heeft de groothandelsprijs voor de konsump- tieaardappelen een flinke verhoging te zien gegeven. Het pro- duktschap voor aardappelen noemt de stijging van bijna tien cent per kg een ware sensatie. De oorzaak van de vrij plotselinge stijging moet worden gezocht bij een aantal faktoren: de oogst van nieuwe aardappelen komt enige weken later dan andere jaren als gevolg van het slechte weer in Europa. Voorts bestaat er in de Oostbloklanden een tekort aan aardappelen en de mogelijkheid van flinke exportorders naar deze landen lijkt niet irreëel. - na een bij de gemeentelijke bouwverordening bepaalde tijd nog niet met de bouw is begon nen; - de werkzaamheden langer dan een bij de bouwvergunning be paalde tijd zijn gestaakt. Vooral de bouwverordening speelt ten aanzien van de plichten een over wegende rol. Alhoewel hiertoe de in dertijd door de Vereniging van Ne derlandse Gemeenten opgestelde bouwverordening model heeft ges taan, varieert de inhoud per gemeente door later via de raad (kamerstukken) bij meerderheid aangebrachte aan vullingen en wijzigingen nogal vrij sterk. Landbouwschap na zeer moeizame onderhandelingen toch akkoord Na zeer moeizame onderhandelingen is er woensdag tussen het Land bouwschap en de Gasunie een accoord bereikt over een extra aanpas sing van de gasprijs voor de glastuinbouw. Naast de vorig jaar al overeengekomen verhoging van 4,5 cent per kubieke meter in 1981 zal de gasprijs dit jaar met 4 cent extra worden verhoogd. Voorts zijn tussen beide contract partners afspraken gemaakt over het verdere aanpassingsritme voor de komende jaren. De overheid zal over een periode van drie jaar totaal drie miljoen beschikbaar stellen voor een inmiddels in hoofdlijnen uitgewerkt sectorbeleid voor de glastuinbouw, waarbij energiebesparing centraal staat. Minister Braks van Landbouw en Visserij heeft bij de onderhandelin- Tot de winst behoren alle voordelen, waartoe de bedrijfsuitoefening in staat heeft gesteld, ook die welke niet een gevolg zijn van de normale of eigenlijke bedrijfsuitoefening. In de aprilvergadering van het bes tuur was geïnformeerd naar de mo gelijkheden om zaaiuien, die een vast onderdeel uitmaken van het bouw plan in de akkerbouwsektor, op een andere wijze dan nu het geval is te belasten. Het Landbouwschap krijgt in de loop van dit jaar de beschikking over een komputer met een aanzien lijk grotere kapaciteit, waardoor een uitbreiding van het aantal heffings- groepen mogelijk wordt. In het pakket van akkerbouwgewas sen kunnen dan produkten zoals zaaiuien en bijvoorbeeld ook bonen (die beide hoofdzakelijk op akker bouwbedrijven worden geteeld) worden opgenomen en als akker bouwgewas worden belast. \-j en zodanig voordeel is zelfs aan wezig bij de café-eigenaar die van een tevreden klant een fooi ontvangt onder de mededeling dat het ex traatje voor zijn kind is. Een zelfde situatie kunt U aantreffen bij een mans-kapperszaken. De motivering om deze extra bedragen toch tot de bedrijfswinst van de ondernemer te rekenen is dat men een vriendelijk heid bewijst aan de ondernemer, daarom is het voor hem een voordeel dat ten nauwste met de bedrijfsvoe ring samenhangt. Wat denkt U bijvoorbeeld van het volgende Een landbouwer, X genaamd, oefent zijn onderneming uit op een stuk grond dat voor 'A aan hem toebe hoorde, voor V6 eigendom is van een broer en voor eigendom van een zuster. X heeft pachtrechten op de percelen van de broer en de zuster en tevens krachtens testamentaire be paling - van voor 1963 - voorkeurs recht tot koop tegen vergoeding van de waarde van de grond in onver- pachte staat. Op 65-jarige leeftijd beëindigt X zijn bedrijfsvoering op de gepachte gronden; het pachtrecht wil hij doen "overschrijven" op zijn beide schoonzoons. Hiertegen heeft zijn broer geen bezwaar, de dochters van zijn zuster (die inmiddells samen eigenaar van het 'A deel zijn gewor den) hebben wel bezwaar. Zij verko pen hun eigendom aan de schoon zoons, nadat X afstand heeft gedaan van zijn voorkeursrecht. Na de over dracht doet X afstand van zijn pachtrecht. De inspekteur stelt dat sprake is van winst uit onderneming bij X en ba seert zijn stelling op het gegeven dat X zijn nichten en schoonzoons heeft willen bevoordelen door om niet af stand te doen van zijn voorkeurs recht tot koop en zijn pachtrechten, op grond van niet-zakelijke redenen, gelegen in de bestaande familiever houding. Het Gerechtshof ('s-Gravenhage) tot oordelen geroepen overweegt: - dat als beginsel geldt dat in de belastingplichtige werkelijk heeft genoten, en niet ook voordelen die hij desgewenst had kunnen genieten; - dat er zich bijzondere omstan digheden kunnen voordoen, waaronder dit anders is en het voordeel, dat een derde heeft be haald, aan zijn bedrijfswinst be hoort te worden toegevoegd; - dat het om niet doen overgaan van pachtrechten op de bedrijf- sopvolger bij familieverhoudin gen voorts een maatschappelijk gebruikelijke handelwijze is; en komt tot de konklusie dat er zich geen bijzondere omstandigheden hebben voorgedaan en daarom het algemeen beginsel toepasbaar is. Het Hof wijst de heffing zoals de inspek teur deze had ingesteld af. e staatssekretaris is het met deze konklusie niet eens en stelt cassatie in bij de Hoge Raad. Dit hoogste rechtskollege wijst het verzoek vau de staatssekretaris af en stelt daarbij o.a. "dat immers weliswaar bedoel de, uit hun aard tot het onderne mingsvermogen van X behorende, rechten voor X een zekere waarde vertegenwoordigen. Deze rechten bieden X de mogelijkheid de betref fende grond in onverpachte staat te verwerven tegen een prijs die aan zienlijk beneden de waarde in het ekonomische verkeer van die grond in onverpachte staat ligt. Echter deze omstandigheid brengt nog niet mee dat X, door die rechten niet uit té* oefenen dan wel daarvan afstand te doen, deze rechten of de waarde daarvan aan zijn onderneming heeft onttrokken". Anders gezegd komt het hierop neer dat er winst uit ondernemang is te konstateren als een voordeel binnen de onderneming wordt behaald danwel hieraan, kan worden toege schreven. Laat een ondernemer daarentegen zich een voordeel ont gaan dat hij met een handeling die niet redelijker wijze tot zijn onder- nemersaktiviteiten behoort, had kunnen behalen, dan is er geen be laste winst te konstateren. Hoe wij het ook wenden of keren: in het grensgebied blijft het een erg lastige zaak om vast te stellen of een bepaald voordeel wel of niet tot de bedrijfswinst gerekend moet worden. Veerbeek gen die meer dan een maand hebben geduurd, een bemiddelende rol ges peeld. In april vorig jaar besloten het Landbouwschap en de Gasunie een accoord over een verhoging van de gasprijs voor de glastuinbouw. In zowel 1980 als in 1981 zou deze prijs met 4,5 cent omhoog gaan. Daar naast werd toen vastgelegd dat nader overleg over een prijsaanpassing plaats zou vinden, indien zich op de olie-markt explosieve en niet voor ziene prijsstijgingen hadden voorge daan. Het Landbouwschap werd hierdoor gedwongen opnieuw aan de onderhandelingstafel plaats te ne men. De voor dit jaar overeengekomen prijsverhoging zal in fasen worden ingevoerd. Op 1 april j.l. stegen de gastprijs voor de glastuinbouw al met 3 cent per kubieke meter. De vorig jaar overeengekomen verhoging van 1,5 cent per 1 oktober 1981 wordt vervangen door een verhoging op 1 juli a.s. met 3 cent en per eind de cember met 2,5 cent. De prijs voor de tuinbouw gaat hierdoor eind decem ber 30,4 cent bedragen. Het Landbouwschap en de Gasunie hebben nu bovendien overeenstem ming bereikt over het te voeren gas- prijsbeleid voor de glastuinbouw tot en met 1 april 1984. Hierbij staat het verschil tussen de gasprijs voor de tuinbouw en de vergelijkbare prijs voor industriële grootverbruikers op 1 maart 1982 centraal. Het prijsver schil op die datum zal in vijf half jaarlijkse termijnen worden over brugd, te beginnen op 1 april 1982. Deze inhaalmanoeuvres worden aangepast, indien zich in hét vooraf gaande half jaar wijzigingen hebben voorgedaan in de vergelijkbare prijs voor industriële grootverbruikers. Eén van de belangrijkste voorwaar den die het Landbouwschap stelde voor een accoord was - naast een zo beperkt mogelijke prijsverhoging - de uitwerking van een sectorbeleid, waarvoor de overheid 3 miljoen heeft uitgetrokken. Dit geld zal gro tendeels worden gebruikt om indivi duele ondernemers in staat te stellen zich d.m.v. energiebesparing aan de nieuwe situatie aan te passen. Het sector beleid zal worden gericht op perspectief biedende bedrijven. Daaronder worden bedrijven ver staan waarvan het voortbestaan on der normale omstandigheden niet in gevaar zou zijn gekomen. De bedrij ven die van de regeling gebruik wil len maken zullen een individueel energiebesparingsplan moeten in dienen, op basis waarvan een bespa ring van tenminste twintig procent moet worden bereikt. De tuinbouw bedrijven, die beschikken over een goedgekeurd energiebesparingsplan kunnen een voorschot krijgen opdat de uitvoering van het energiebespa ringsplan niet wordt verhinderd door liquiditeitsproblemen. De overheid zal van de 300 miljoen een bedrag van 30 miljoen ter be schikking stellen voor verdere sti mulering van het energiebesparings- onderzoek ten behoeve van de glas tuinbouw. Het Landbouwschap en de Minister van Landbouw en Visserij zijn het er over eens dat de bedrijfstak en de werkgelegenheid op geen enkele wijze in gevaar mag worden ge bracht. De hoogte van de energie prijzen en het beleid moet daarop worden afgestemd. Als geconsta teerd zou worden dat de continuïteit van de sector toch in gevaar dreigt te komen zal het beleid of onderdelen daarvan moeten worden aangepast. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 3