De boer op Boer punt is Boer Punt op school De boer op A kkerbouw en Veeteelt De dia's van A. Mortier over vlas De hele klas heeft meegeholpen. Het werkstuk bestaat uit 4 kaarten. De boerderij is in het klein gemaakt. Er is een wagenhuis berghok garage en schuur. De klas is in vier groepen verdeeld: Akkerbouw Veeteelt Tuinbouw Fruitteelt-Bloementeelt. Ik zit zelf ook in een groep, akkerbouw De groep akkerbouw bestaat uit 5 meisjes. Elke groep heeft zijn eigen stuk op de kaart. Donderdags gaan we meestal aan de maquette werken. Meester de Nijs is van plan er een foto van te maken met onze klas erbij. We zijn ook nog naar boer en boerin Mangnus geweest om te gaan kijken hoe het daar allemaal gedaan werd. En als alles klaar is gaan we de maquette naar de klas van Meester de Nijs brengen, want dan kunnen de andere klassen het ook zien. Petra Gest. St. Willibrordusschool HULST En we noemen het de Willibrordushoeve Op 19 maart kwam boer Scheele op school. Hij vertelde dat hij 's ochtends niet kon komen omdat er een schaap moest lammeren. Het ging allemaal erg goed en boer Scheele heeft daar door 30 lammeren. Eén is er ges torven dat is jammer maar gelukkig is het niet veel. Hij heeft zelfs 2 zwarte lammeren. Daana kwamen de gewassen aan de beurt. Boer Scheele vertelde over suiker bieten, Graszaad bruine bonen, aardappels enz. Over suikerbieten vertelde hij, dat als het erg gevroren had, de suiker biet die al gerooid waren, barsten en het suikergehalte minder wordt. Daardoor wordt er bij de Suikerfa briek gecontroleerd en als het sui kergehalte minder dan 16% van de biet is, word er minder voor betaald. Het Graszaad word verbouwt voor mooie gazonnen het kan het best onder erwten of vlas gezaaid worden, na een jaar word dan het vlas b.v. geoogst en wéér een jaar later het graszaad want graszaad is een twee jarige plant. Ik zou nog wel zes blaadjes vol kun nen pennen, maar het is bijna half vier en we moeten zo gaan opruimen ik vond het een fijne middag. LEON KOOLE klas 6 T'KOMPAS HOEK PL Cyi^JuVZryjMX Boer punt gaat van het jaar tarwe, bruine bonen aardapplen, graszaad, suikerbieten, en uien planten Vorig jaar planten hij bonen In 1981 planten hij uien In 1980 planten hij bonen In 1979 planten hij tarwe In 1978 planten hij aardappelen Marnix Schieman "De Stelle" Philippine 14 De boer op Woensdag 18 februari vertrokken we naar de boer toe. Toen we daar aankwamen zijn we gelijk gaan wandelen. Daar kwamen we een heleboel bunkers tegen, en daar hebben we in gespeeld. Daarna zijn we naar de stal waar de koeien, vaarzen pinken en 1 stier stonden. Want, iedereen mocht een pink uitkiezen. Ik had een pink, en die was bijna helemaal zwart, maar op zijn kop had zij een wit sterretje en zij had ook vier witte sokjes aan, daarna moesten wij onze eigen pink te kenen, en dat was wel een beetje rottig, maar het lukte toch. Daarna zei de meester dat we mochten kiezen: de plattegrond tekenen, of een paar opdrachten. Maar bijna iedereen koos de plattegrond. Toen we klaar waren mochten we op de hooiberg en daar hebben we gevochten, maar voor mij was het al vlug afgelopen, want ik kreeg een trap tegen mijn neus. En daarna kregen we nog choco lade melk en een heerlijke koek. Na het eten en het drinken zijn we naar huis gegaan. Wim de Feyter Chr. School De Poorte Sluis Boer Punt is de boer waar we naar toe zijn gegaan en in januari kwam boer Punt naar school om te vertellen' wat er in de perioden gebeurt was. Boer Punt heeft verteld over de boerderij en hoe je aardappelen weegt. Bouwplannen opmaken betekent: wat men dit jaar op het land gaat verbouwen. Als de bouwplannen gemaakt zijn gaat men bijv.: Kuntstmest en zaden bestellen. Want men moet de hoe veelheid weten. Het winter werk In de winter gaan de boeren niet op het land werken. Ze gaan bijv doen: machines onder houden, traktor nakijken, het erf en gebouwen onderhouden, reparaties, en vergaderingen bezoeken. In het najaar In het najaar gaan de boeren ploegen en tarwe zaaien. Belinda Tomic School de Stelle Philippine Eerst zou boer Scheele uit Hoek naar onze school komen, maar dat kon niet, want er moesten schapen lam meren. Het bekendste ras in Neder land is het Texelse ras. Er worden het meest tweelingen geboren. Een drie- en vierlingen worden maar heel wei nig geboren. De boer had ook een drieling, dikwijls is het derde schaap dan niet zo sterk. De moeder heeft 2 Het 2e bezoek aan de boerderij op 18 februari. Het was woensdagmiddag 18 februa ri. We gaan naar boer Cappon. Toen we bij boer Cappon kwamen, zijn we eerst een eind gaan wandelen om te kijken hoe groot zijn land was. We liepen door de wei, en er waren een paar bunkers. We zijn er ook ingeweest. Toen we terug op de boerderij kwa men, zijn we naar de koeienstal ge gaan. Het stonk daar wel een beetje. We kregen allemaal een koe, en die moesten we op een schets inkleuren. Daarna gingen we de plattegrond van het erf maken. Ik zat met 2 vriendinnen in het groepje. We moesten op een bepaal de plaats waar we de hele boerderij konden zien. Sommige dingen waren makkelijk om te tekenen, sommige dingen moeilijk. Toen we daar mee klaar waren, gin gen we in het stro spelen. Daarna kregen we chocolademelk en koek. Toen gingen we naar huis. Het was een leuke middag. Petra van Liere Chr. de Poorte Sluis Op woensdag 21 januari gingen we op de fiets naar boer Dieleman. Toen we er kwamen kwam opeens een hond naar ons toegerend. Daarna kwam de boer met zijn vrouw naar buiten. Eerst gingen we naar de dui ven kijken, die zaten te broeden. Toen we allemaal even naar de dui ven gekeken hadden, gingen we een grote stal binnen. In die stal waren 650 tot 700 ton aardappelen opge slagen. Ook stond er een tractor waarmee de boer vergif over zijn land spoot. Later kregen we een aardappel mee naar huis. We gingen daarna naar een andere stal en ter wijl we naar de andere stal toeloe pen, vroegen we aan de boerin hoe de hond heette. Hij heette Nero. In die stal stonden allerlei verschillende machines: zoals een aardappelrooi- machine, tractors, combine enz. Toen we al "de machines ge zien hadden zei de boerin dat we eens mee naar binnen moesten gaan, dus dat deden we. Toen we binnen waren kregen we oliebollen en lekkere warme chocolademelk. Daarna pak ten we onze fiets en gingen naar boer Catseman, die had veeteelt. Toen we daar aankwamen, gingen we eerst naar de kalfjes, die erg lief waren. Toen gingen we naar de koeien die nog een kalfje moesten krijgen. Dat waren 6 koeien. Er waren 12 kalfjes, 60 melkkoeien en 7 stieren. Er was één Franse koe, die ze zouden slach ten. De boer kon 4 koeien tegelijk melken. Voor het melken werden eerst de uiers goed schoongemaakt. De boer had (Thgeveer 100 liter per kwartier. Toen we alles gezien had den, gingen we terug naar school. Natasja de Bakker Op de Hoogte 6e klas Terneuzen tepels onder aan de buik. Een paar ziekten die bij de lammeren voorko men dat zijn, o.a.: Zere bek en de klem ook wel Tetanus genoemd. De zere bek ontstaat door een vuile stof in de bloedsomloop. Dan komt er een korst rond hun snuit. Ze kunnen van de pijn hun bekje bijna niet meer opendoen. De klem is een spierver- kramping waar veel lammeren aan dood gaan. We vonden het een leuke middag. Gertina Dieleman en Daphne de Vis ser 6e klas 't Kompas Hoek "De boer, de boerin en het mannetje". - 1. Er was eens een mannetje, die kon toveren met een kannetje. Het mannetje toverde toen een boerderijtje: ééntje hier en een enkele daar, Probeer jij dat ook maar! 2. Het kleine ding toverde een boer en een boerinnetje, Maar hij gaf ze geen kinnetje! Toen jammerde de boerin klaag lijk: "Och, was het hier maar knus en behaaglijk, "sl 3. Tja... Zonder kin kom je ook niet ver, Ook al ben je de mooiste filmster! Zou het jou zonder kin leuk lij ken? Nee? Gelukkig, want je zou toch raar staan kijken! sl 4. De boer zei tot het mannetje. "Hou nou eens op met je kannetje! Anders gooi ik met een kluit!!! De boer die gooide en toen was het UIT. sl Natascha Kayser st. Willibrordusschool klas 4-5 Hulst. Chr. School Waarde Boer Dieleman i 21 januari gingen we de boer op. We werden vriendelijk ontvangen en we gingen een stal binnen. Hij had frietaardappelen en we kregen er een paar mee naar huis. Hij had i machines om de ruimte waar de 1 aardappelen lagen koel te houden. Hij had een werkplaats waar hij zijn tractoren repareerde als ze i tenminste stuk waren. Toen gingen 1 we een tweede stal binnen waar hij zijn machines zette. Hij had vier tractoren waarvan er op één een i sproeimachine stond Hij had ook een aardappelrooier die hydrau lisch werd bestuurd. De boer droeg nooit klompen. Zijn zoon zat op de L.t.s. en zou later naar de land- 1 bouwschool gaan. Zijn zoon zou dan de opvolger worden. Boer Catseman Boer Catseman was de buurman van Boer Dieleman. Boer Catse man had 60 koeien, waarvan er 6 koeien gingen kalveren. Hij had 12 kalfjes en één Franse koe. Boer Catseman had een gemengd bedrijf en een loopstal en één melkmachi ne, waarvan er 8 koeien tegelijk konden gemolken worden maar de boer deed maar 4 koeien tegelijk. Anders moest hij vier plastic fles sen bijkopen de boerderij was ge moderniseerd. Luuk klas 6 Terneuzen "Op de Hoogte" 13 februari kwam meneer A. Mortier naar onze school, we gingen dias draaien. Het was erg interessant. Je moet weten dat er 2 verschillende bloemetjes op vlas zitten namelijk blauwe en witte. Je zag op de dia's wat er het gehele jaar met het vlas gebeurde. Je zag eerst het omploegen dan het zaaien. Het zaaien moest voor 15 april gezaaid zijn. Dan moest het 100 dagen staan en werd het af gereden. Je hield dan vlas, lijnzaad en kaf over. Dan werd het met een machine afgereden en dan lag het allemaal in aparte hoopjes. Daarna werd het gestuikt of in schelven ge zet, zo blijft het ongeveer 5 dagen staan (dat is te zien aan het weer) Daarna worden die gestuikte hoop jes in een kamer gestoken en daar liet men dan allemaal water inlopen. Dat noemt men rooten. Dan wordt het weer gedroogd. En daarna gerepeld Dat wil zeggen dat het kaf en lijn zaad er wordt afgeslagen. Dan gaat het in een machine daar wordt hei gezwingeld. Dat is het binneste eruii slaan. Daarna hou je linnen over. De overschot is 2e keus (vlas) linnen Daar zitten nog schilvers in. En var (in) die schilvers maakt men spaan platen nou dat was het dan zo beetje A. Mortier had veel verteld en ik het er veel van opgestoken Annick Warrens klas 6 Aloyiusschool St. Jansteen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 14