De boer op
Boer punt is
Boer Punt op school
De boer op
A kkerbouw en
Veeteelt
De dia's van A. Mortier over
vlas
De hele klas heeft meegeholpen.
Het werkstuk bestaat uit 4 kaarten.
De boerderij is in het klein gemaakt.
Er is een wagenhuis berghok garage en schuur. De klas is in vier groepen
verdeeld:
Akkerbouw
Veeteelt
Tuinbouw
Fruitteelt-Bloementeelt.
Ik zit zelf ook in een groep, akkerbouw
De groep akkerbouw bestaat uit 5 meisjes. Elke groep heeft zijn eigen stuk op
de kaart. Donderdags gaan we meestal aan de maquette werken. Meester de
Nijs is van plan er een foto van te maken met onze klas erbij. We zijn ook nog
naar boer en boerin Mangnus geweest om te gaan kijken hoe het daar
allemaal gedaan werd. En als alles klaar is gaan we de maquette naar de klas
van Meester de Nijs brengen, want dan kunnen de andere klassen het ook
zien.
Petra Gest.
St. Willibrordusschool
HULST
En we noemen het de Willibrordushoeve
Op 19 maart kwam boer Scheele op
school.
Hij vertelde dat hij 's ochtends niet
kon komen omdat er een schaap
moest lammeren. Het ging allemaal
erg goed en boer Scheele heeft daar
door 30 lammeren. Eén is er ges
torven dat is jammer maar gelukkig
is het niet veel.
Hij heeft zelfs 2 zwarte lammeren.
Daana kwamen de gewassen aan de
beurt.
Boer Scheele vertelde over suiker
bieten, Graszaad bruine bonen,
aardappels enz.
Over suikerbieten vertelde hij, dat
als het erg gevroren had, de suiker
biet die al gerooid waren, barsten en
het suikergehalte minder wordt.
Daardoor wordt er bij de Suikerfa
briek gecontroleerd en als het sui
kergehalte minder dan 16% van de
biet is, word er minder voor betaald.
Het Graszaad word verbouwt voor
mooie gazonnen het kan het best
onder erwten of vlas gezaaid worden,
na een jaar word dan het vlas b.v.
geoogst en wéér een jaar later het
graszaad want graszaad is een twee
jarige plant.
Ik zou nog wel zes blaadjes vol kun
nen pennen, maar het is bijna half
vier en we moeten zo gaan opruimen
ik vond het een fijne middag.
LEON KOOLE klas 6
T'KOMPAS HOEK
PL
Cyi^JuVZryjMX
Boer punt gaat van het jaar tarwe,
bruine bonen aardapplen, graszaad,
suikerbieten, en uien planten
Vorig jaar planten hij bonen
In 1981 planten hij uien
In 1980 planten hij bonen
In 1979 planten hij tarwe
In 1978 planten hij aardappelen
Marnix Schieman
"De Stelle"
Philippine
14
De boer op
Woensdag 18 februari vertrokken
we naar de boer toe. Toen we
daar aankwamen zijn we gelijk
gaan wandelen. Daar kwamen we
een heleboel bunkers tegen, en
daar hebben we in gespeeld.
Daarna zijn we naar de stal waar
de koeien, vaarzen pinken en 1
stier stonden.
Want, iedereen mocht een pink
uitkiezen.
Ik had een pink, en die was bijna
helemaal zwart, maar op zijn kop
had zij een wit sterretje en zij had
ook vier witte sokjes aan, daarna
moesten wij onze eigen pink te
kenen, en dat was wel een beetje
rottig, maar het lukte toch.
Daarna zei de meester dat we
mochten kiezen: de plattegrond
tekenen, of een paar opdrachten.
Maar bijna iedereen koos de
plattegrond.
Toen we klaar waren mochten we
op de hooiberg en daar hebben
we gevochten, maar voor mij was
het al vlug afgelopen, want ik
kreeg een trap tegen mijn neus.
En daarna kregen we nog choco
lade melk en een heerlijke koek.
Na het eten en het drinken zijn
we naar huis gegaan.
Wim de Feyter
Chr. School De Poorte
Sluis
Boer Punt is de boer waar we naar
toe zijn gegaan en in januari kwam
boer Punt naar school om te vertellen'
wat er in de perioden gebeurt was.
Boer Punt heeft verteld over de
boerderij en hoe je aardappelen
weegt.
Bouwplannen opmaken betekent:
wat men dit jaar op het land gaat
verbouwen.
Als de bouwplannen gemaakt zijn
gaat men bijv.: Kuntstmest en zaden
bestellen. Want men moet de hoe
veelheid weten.
Het winter werk
In de winter gaan de boeren niet op
het land werken.
Ze gaan bijv doen: machines onder
houden, traktor nakijken, het erf en
gebouwen onderhouden, reparaties,
en vergaderingen bezoeken.
In het najaar
In het najaar gaan de boeren ploegen
en tarwe zaaien.
Belinda Tomic
School de Stelle
Philippine
Eerst zou boer Scheele uit Hoek naar
onze school komen, maar dat kon
niet, want er moesten schapen lam
meren. Het bekendste ras in Neder
land is het Texelse ras. Er worden het
meest tweelingen geboren. Een drie-
en vierlingen worden maar heel wei
nig geboren. De boer had ook een
drieling, dikwijls is het derde schaap
dan niet zo sterk. De moeder heeft 2
Het 2e bezoek aan de boerderij op 18
februari.
Het was woensdagmiddag 18 februa
ri.
We gaan naar boer Cappon.
Toen we bij boer Cappon kwamen,
zijn we eerst een eind gaan wandelen
om te kijken hoe groot zijn land was.
We liepen door de wei, en er waren
een paar bunkers.
We zijn er ook ingeweest.
Toen we terug op de boerderij kwa
men, zijn we naar de koeienstal ge
gaan.
Het stonk daar wel een beetje.
We kregen allemaal een koe, en die
moesten we op een schets inkleuren.
Daarna gingen we de plattegrond
van het erf maken.
Ik zat met 2 vriendinnen in het
groepje. We moesten op een bepaal
de plaats waar we de hele boerderij
konden zien.
Sommige dingen waren makkelijk
om te tekenen, sommige dingen
moeilijk.
Toen we daar mee klaar waren, gin
gen we in het stro spelen.
Daarna kregen we chocolademelk en
koek.
Toen gingen we naar huis.
Het was een leuke middag.
Petra van Liere
Chr. de Poorte Sluis
Op woensdag 21 januari gingen we
op de fiets naar boer Dieleman. Toen
we er kwamen kwam opeens een
hond naar ons toegerend. Daarna
kwam de boer met zijn vrouw naar
buiten. Eerst gingen we naar de dui
ven kijken, die zaten te broeden.
Toen we allemaal even naar de dui
ven gekeken hadden, gingen we een
grote stal binnen. In die stal waren
650 tot 700 ton aardappelen opge
slagen. Ook stond er een tractor
waarmee de boer vergif over zijn
land spoot. Later kregen we een
aardappel mee naar huis. We gingen
daarna naar een andere stal en ter
wijl we naar de andere stal toeloe
pen, vroegen we aan de boerin hoe
de hond heette. Hij heette Nero. In
die stal stonden allerlei verschillende
machines: zoals een aardappelrooi-
machine, tractors, combine enz.
Toen we al "de machines ge zien
hadden zei de boerin dat we eens
mee naar binnen moesten gaan, dus
dat deden we. Toen we binnen waren
kregen we oliebollen en lekkere
warme chocolademelk. Daarna pak
ten we onze fiets en gingen naar boer
Catseman, die had veeteelt. Toen we
daar aankwamen, gingen we eerst
naar de kalfjes, die erg lief waren.
Toen gingen we naar de koeien die
nog een kalfje moesten krijgen. Dat
waren 6 koeien. Er waren 12 kalfjes,
60 melkkoeien en 7 stieren. Er was
één Franse koe, die ze zouden slach
ten. De boer kon 4 koeien tegelijk
melken. Voor het melken werden
eerst de uiers goed schoongemaakt.
De boer had (Thgeveer 100 liter per
kwartier. Toen we alles gezien had
den, gingen we terug naar school.
Natasja de Bakker
Op de Hoogte
6e klas
Terneuzen
tepels onder aan de buik. Een paar
ziekten die bij de lammeren voorko
men dat zijn, o.a.: Zere bek en de
klem ook wel Tetanus genoemd. De
zere bek ontstaat door een vuile stof
in de bloedsomloop. Dan komt er
een korst rond hun snuit. Ze kunnen
van de pijn hun bekje bijna niet meer
opendoen. De klem is een spierver-
kramping waar veel lammeren aan
dood gaan. We vonden het een leuke
middag.
Gertina Dieleman en Daphne de Vis
ser
6e klas 't Kompas Hoek
"De boer, de boerin en het mannetje". -
1. Er was eens een mannetje,
die kon toveren met een kannetje.
Het mannetje toverde toen een
boerderijtje:
ééntje hier en een enkele daar,
Probeer jij dat ook maar!
2. Het kleine ding toverde een
boer en een boerinnetje,
Maar hij gaf ze geen kinnetje!
Toen jammerde de boerin klaag
lijk:
"Och, was het hier maar knus en
behaaglijk, "sl
3. Tja... Zonder kin kom je ook
niet ver,
Ook al ben je de mooiste filmster!
Zou het jou zonder kin leuk lij
ken?
Nee? Gelukkig, want je zou toch
raar staan kijken! sl
4. De boer zei tot het mannetje.
"Hou nou eens op met je kannetje!
Anders gooi ik met een kluit!!!
De boer die gooide en toen was het
UIT. sl
Natascha Kayser
st. Willibrordusschool
klas 4-5 Hulst.
Chr. School Waarde
Boer Dieleman
i 21 januari gingen we de boer op.
We werden vriendelijk ontvangen
en we gingen een stal binnen. Hij
had frietaardappelen en we kregen
er een paar mee naar huis. Hij had
i machines om de ruimte waar de
1 aardappelen lagen koel te houden.
Hij had een werkplaats waar hij
zijn tractoren repareerde als ze
i tenminste stuk waren. Toen gingen
1 we een tweede stal binnen waar hij
zijn machines zette. Hij had vier
tractoren waarvan er op één een
i sproeimachine stond Hij had ook
een aardappelrooier die hydrau
lisch werd bestuurd. De boer droeg
nooit klompen. Zijn zoon zat op de
L.t.s. en zou later naar de land-
1 bouwschool gaan. Zijn zoon zou
dan de opvolger worden.
Boer Catseman
Boer Catseman was de buurman
van Boer Dieleman. Boer Catse
man had 60 koeien, waarvan er 6
koeien gingen kalveren. Hij had 12
kalfjes en één Franse koe. Boer
Catseman had een gemengd bedrijf
en een loopstal en één melkmachi
ne, waarvan er 8 koeien tegelijk
konden gemolken worden maar de
boer deed maar 4 koeien tegelijk.
Anders moest hij vier plastic fles
sen bijkopen de boerderij was ge
moderniseerd.
Luuk klas 6 Terneuzen
"Op de Hoogte"
13 februari kwam meneer A. Mortier
naar onze school, we gingen dias
draaien. Het was erg interessant. Je
moet weten dat er 2 verschillende
bloemetjes op vlas zitten namelijk
blauwe en witte. Je zag op de dia's
wat er het gehele jaar met het vlas
gebeurde. Je zag eerst het omploegen
dan het zaaien. Het zaaien moest
voor 15 april gezaaid zijn. Dan moest
het 100 dagen staan en werd het af
gereden. Je hield dan vlas, lijnzaad
en kaf over. Dan werd het met een
machine afgereden en dan lag het
allemaal in aparte hoopjes. Daarna
werd het gestuikt of in schelven ge
zet, zo blijft het ongeveer 5 dagen
staan (dat is te zien aan het weer)
Daarna worden die gestuikte hoop
jes in een kamer gestoken en daar liet
men dan allemaal water inlopen. Dat
noemt men rooten. Dan wordt het
weer gedroogd. En daarna gerepeld
Dat wil zeggen dat het kaf en lijn
zaad er wordt afgeslagen. Dan gaat
het in een machine daar wordt hei
gezwingeld. Dat is het binneste eruii
slaan. Daarna hou je linnen over. De
overschot is 2e keus (vlas) linnen
Daar zitten nog schilvers in. En var
(in) die schilvers maakt men spaan
platen nou dat was het dan zo beetje
A. Mortier had veel verteld en ik het
er veel van opgestoken
Annick Warrens
klas 6 Aloyiusschool
St. Jansteen