Waaruit is melk opgebouwd? Boer Schoof en de schapen De boer op Er worden lammetjes gebo ren op de boerderij van Boer Schoof De boer op De boer en de boerin op bezoek. BQ SP IÊ® IW B De Boerop Melk bestaat voor 88% uit water. Het overige is zg droge stof De droge stof bestaat uit 1) 3,3% melkeiwit (kaasstof) 2) 3,8% melkvet (room) 3) 4,5% Melksuiker 4) 0,7% zouten - kalk - fosfor - ijzer - vitaminen Een andere indeling van melk is: 1 De bouwstoffen water - eiwit - kalk - fosfor - ijzer 2 De brandstoffen suiker - vet 3 De beschermendestoffen vitami- ninen kalkfosforijzer Johan P.L.S.depedance Irenestraat 31 Oost-Souburg melk moet want dat doet je goed Boer Schoof is bij ons op school geweest. Boer Schoof ging vertellen over schapen. Als je wilt dat een ooi wil dekken. Dan gaat de ooi zeg maar net zo lang zaniken Tot de ram haar gedekt heeft dan is de ooi pas tevreden. Maar het kan ook het omgekeerde wezen. We hadden een paar weken geleden een film van Australië gezien. Als ze daar schapen scheerden, doen ze 100 schapen in een uur. Dus als je 200 schapen hebt doen ze daar 2 uur over. Als een schaap dood is moet het naar de Gekro en daar snijden ze een stukje van het oor dat onderzoeken ze. Ze kijken of het vlees goed is. Is dat goed dan gaan ze het fijn malen. Dat vlees gebruiken ze voor katte- en hondevoer. Als een lam pas geboren is. Dus een week of 2 oud: dan doet Boer Schoof een heel klein elastiekje rond zijn staart. En dan gaat de staart de af. Waarom moet dat nou? Nou dat moet omdat een lam poept en dan blijft een deel er van aan de staart. En dan komen er wormen in Een schaap wordt ook geschoren. Voor een boer is dat geen prettig werkje. Wantje kan er pijn in je rug van krijgen.Als er een lam is geboren en er volgt er nog een dan zijn er twee. Dat weet iedereen. Maar als er 1 uier is: dan moeten ze om de beurt drinken. Elk jaar houdt boer Schoof 50 schapen. Dus als hij bijv. 200 schapen heeft gaan er 150 weg. Op een zaterdag in februari werd een schaap geboren. Laat nou net de spullen bij ons liggen. De spullen die hij nodig had, weet ik niet meer. Hij had ook dingen, waar hij de naam niet van wist. Maar van de meeste dingen wist hij de naam wel Leona Gebraad O.B.S. Oosterland klas 5 Vorige week vrijdag zijn we naar de boer geweest. Dit was de 2e keer. We hebben deze keer de machines be keken. We zijn om half 2 vertrokken. Toen we daar aankwamen, hebben we de fietsen tegen een muur gezet en daarna gingen we de machines bekijken. We gingen eerst naar de trctoren. De eerste was een open tractor. Iedereen mocht er een keer inklimmen. Een eindje verder stond een dichte tractor. Hij was alleen vanachter open. Achteraan de trac tor zaten allemaal haken. Dat was voor de grond los te halen. Toen gingen we naar de schuur. Daar stond een wagen waar het maanzaad op moest komen. Eerst zoog een slang het maanzaad op en toen ging dat op een band die het in een wagen gooide. Zo gaat dat ongeveer ook met de tarwe. Toen we dat bekeken hadden, gin gen we naar de nieuwe schuur, daar lagen aardappelen en uien. Daar achter in een apart gangetje waren allemaal ventilators. Daar hebben we allemaal zelfge bakken (door de boerin) krentebol- len gehad en limonade. Toen werd het tijd om naar huis te gaan. We bedankten ze en gingen naar huis Monica v.d. Meer Gaudeamusschool, klas Middelburg. Op donderdag 5 maart gingen wij naar Boer Schoof om de lammetjes te bekijken. Om kwart over 1 reden wij weg. Toen wij op de boerderij aank wamen moesten wij gelijk naar de schuur waar de lammetjes met hun moeder stonden. Boer Schoof had al veel lammetjes. Maar wij kwamen voor de geboorte van van een lam metje. We hadden geluk. Toen we naar de schapen keken, ging er een schaap op zijn rug liggen. Boer Schoof met een student uit Utrecht gingen er naar toe. Ze joegen de an dere schapen weg. Eerst kwam er een blaas en daarna een lammetje. Het was een heel gedoe. Het lammetje kwam eerst met zijn kop. Dat hebben ze terug geduwd en hebben de poot jes erbij gepakt en toen kon het er beter uit. Want anders breken ze. Uit dat zelfde schaap kwam nog een lam. Uit een ander schaap kwamen er ook twee. Toen hebben we de geboorte van vier lammetjes gezien. O, ja er waren ook lammetjes die waren niet warm bij de geboorte. De verwarmde ze ze met een lamp. Die kregen ook de fles. Dat hebben we gezien. Toen gingen we naar huis, het was een leuke middag Cees v.d. Werf O.B.S. Oosterland klas 5 Woensdag 11 maart zijn we naar de boer geweest. We werden voor de 3e keer zo fantastisch ontvan gen "daar heb ik ze ook voor be dankt" We mochten eerst op het stro gaan zitten. De boer en boerin vertelden over hun bouwplan Dat is wat de boer dit jaar van plan was te zaaien Toen kregen we een op dracht. De boer had overal z.n werktuigen genummerd van 1 tot 40. Het waren moei lijkedin gen zoals een: cultivator of een hyr- draulische 2-wiel kipwagen, maar gelukig wisten we veel. Wat dat betreft zouden we wel boertjes kunnen worden. Nou dat was het dan weer bedankt boer en tot de 4e keer Rens Oranje P.L.S. Dependance Oost-Souburg We gingen op 11 maart naar de* boerderij Toen we daar aan kwamen moesten we eerst naar de grote schuur. Een tijdje later moesten we veertig num mers op zoeken. Het zat zo: de boer had aan veertig werktuigen een kaartje met een nummer er op ge hangen. En dan moesten wij op vel papier opschrijven wat voor 'n werktuig dat was. Er stonden een paar werktuigen in de schuur en een paar op het erf en een paar in de loods. We kregen ook nog verse melk uit de tank dat was heel lekker. Onze meester had de antwoorden mee naar school genomen en die hadden we een paar dagen later nagekeken Nick Paulusse Pieter Louwerse school Oost-Souburg Op 3 maart gingen we naar de boer derij van boer Colpaart. 's Middags om half 2 gingen we met de fiets naar boer Colpaart. Boer Colpaart heeft een loonbedrijf dat wil zeggen dat hij bij boeren in de buurt gaat ploegen, combinen enz. voor geld. Boer Col paart doet ook aan grondverzet. Toen we aankwamen zetten we onze fietsen op de parkeerplaats. Onder weg was het erg koud geweest. Van- tevoren op school hadden we groe pen gemaakt. Iedere groep had een eigen opdracht. Op de boerderij ging iedere groep met een volwassene apart aan het werk. Er was een groep die: 1 zich met de machines bezig hield. Er was een groep die: 2 de platte grond maakte 3 de groep die zich met schapen be zighield 4 de groep die zich met de aardap pels bezighield. 5 Een groep die een vragenlijst had. De groep van de vragenlijst stelde vragen aan de boer en boerin. Hier zijn enkele vragen: Hoelang heeft u 't loonbedrijf? Wat voor eten krijgen de schapen? Hoeveel schapen heeft u? Tot slot kregen we chocolademelk en een koekje. We bedankte de boer en boerin en gingen naar huis. Tinnie Woets en Leonie Pais Mariaschool klas 5 Woensdrecht wwvwwwvwvwwwwwwv Vanmiddag om half twee zijn boer en boerin Janse in de klas geweest. Ze hadden drie flesjes bij zich. In het eerste flesje zat maanzaad, daar mochten we wat van proe ven, dat was erg lekker. In het tweede flesje zaten maiskorrels, daar mochten we ook van proeven. In het derde flesje zaten een soort kruiden die naar kruidnagels roken. De boer had ook een biet van 7 kg meegenomen. De boer had ook een heleboel machines zoals: tractors pootmachine kunstmeststrooier eggen spuitmachine aanaarder wiedmachine stortbak zaaimachine boxenvuller rijenfrees De boerin had foto's van de boerderij meegenomen, één had ze vanuit de lucht genomen. Francine Vos. Verder is het een leuke middag geworden. Gaudeamusschool, klas 5 Middelburg rn acHlnts SHAPen oei n —f k«nWooR Pft* .ji&HASldblS!*. PcpiPÏT} r°ci c-H ines Tinnie Woets en Leonie Pais Mariaschool Woénsdrecht Vrijdagmiddag om kwart over één zijn we op de flets naar boer van Iwaarden geweest. Toen we daar aankwamen trok hij een foto van ons allemaal. Eerst zijn we naar de schuur geweest, in de mooie schuur stonden mooie traktoren en ook twee kapote auto's een jeep en een volkswagentje. En er stond ook nog een Combine en toen zijn we op de hooizolder geweest. Het was daar erg leuk, maar toen we naar beneden moesten durfden er een paar niet naar beneden te komen. Toen we allemaal beneden waren zijn we naar de schapen gaan kijken, en ook nog naar de ganzen ze hadden drie eieren gelegt dat waren grote eieren dan gewone eieren van een kip en dan zijn we op de hooiwagen gekropen. En toen zijn we een rondje gaan rijden en toen we terug kwamen hebben we Chocomelk of limonade gekregen en oliebollen en toen zijn we naar school gegaan. Renate en Christianne O.L. "J.H. van Daleschool", Sluis We gingen vreidag Middag Naar de boer we gingen eerst Naar de traktor Ze hadden Een heleboel werktuigen een sproeimaschine en een Stropers en een eg en een ploeg en daar na gingen we naar het gif waar de boer het onkruit mee weg laat rotten daar gingen we naar een hooi Schuur en daar na naar de lamentjes en daarna naar de ganzen Somige kinderen kregen een ei VAN ALFONS O.L. "J.H. van Daleschool", Sluis Renata en Christianne O.L. 'J.H. van Daleschool' Sluis 13

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 13