Verpachting S.B.L.-percelen seizoen 1981 -1982 D it fonds leent geen gelden uit maar verleent borgstelling voor door de banken te verstrekken leningen aan boeren en tuinders, fruittelers e.d. Zij doet dat bij modernisering van het bedrijf, bij bedrijfsoverna me, bij bedrijfsuitbreiding en bij herfinanciering van bijv. leveran cierskredieten. De voorwaarden zijn: een goed ondernemer zijn, een vol doende levensvatbaar bedrijf, en aan de rente- en aflossingsverplichtingen kunnen voldoen, het eigen vermogen moet na de voorgenomen investering tenminste 20% a 30% bedragen. E r kan garantie worden verleend KNLC kommentaar N U T och moet de overheid daarvoor wel het gelag betalen als U kijkt naar de ontwikkeling van de rentestan den. In 1975 betaalde de overheid gemiddeld een V4% (9.3 min 8.8) minder rente voor de staatsleningen vergeleken met de hypotheekrente. In 1980 is dit verschil omgeslagen in een negatief saldo van 0.1% t.o.v. de hypotheken. Anderzijds kunnen wij ook konstateren dat door de extra grote vraag om geldmiddelen, de overheid ook de rentestand omhoog heeft gedreven. In één jaar tijds moet zij 1.4% meer rente betalen. Het aantal nieuwe hypotheken op woonhuizen e.d. is dalende. Hieruit is de konklusie te trekken dat men minder huizen heeft gekocht. Dit zou waar kunnen zijn voor reeds be D e waarde van het aandelenbezit is sedert 1970 sterk gedaald. Dat de gemiddelde waarde maar met 15 punten is teruggelopen is geheel te danken aan de financiële instellin gen n.l. bank- en verzekeringswezen. De waarde daarvan is toegenomen tot ruim 2,5 resp. bijna 2 maal de waarde van 1970. Het zal daarom een goede zaak zijn dat de "macht" van de financiële instituten niet een zodanige omvang bereikt dat het vrije ondernemersschap onmogelijk wordt. Een goede financiering is machtig belangrijk! VI I Borgstellingsfonds Rijksgroepsregeling Zelfstandigen Wat kan de tegemoetkoming zijn? Bedrijfskrediet why Prijsbesluiten nader bekeken Waar ligt grens "macht" financiële instituten? H et Centraal Bureau voor de Statistiek heeft in een speciaal nummer van het statistisch bulletin aan het begin van dit jaar enig cijfermate riaal verstrekt over een 24-tal rubrieken, waaruit de ontwikkeling voor het jaar 1980 is af te lezen. Hoewel de cijfers over 1980 op dat moment nog niet volledig bekend konden zijn, geven de geraamde cijfers toch voldoende inzicht. Gelag "Macht" I ndien men investeringen wil doen of een herfinanciering wil toepassen en over onvoldoende zakelijke zekerheden beschikt kan men onder bepaalde voorwaarden toch aan geld worden geholpen. Aanvragen indienen via de bank waarbij men de lening aangaat. De landbouw c.q. tuinbouwkonsu- lent geeft een advies aan de hand van een uitgebracht rapport. Over toe- of afwijzing adviseert de P.A.C. pro vinciaal advieskommissie onder voorzitterschap van de H.I.D. Be drijfsontwikkeling in de provincie. D ie bedrijven die niet meer of niet voldoende door de bank en het borgstellingsfonds kunnen worden geholpen en die door omstandighe den buiten hun schuld tijdelijk met financiële moeilijkheden hebben te kampen kunnen een beroep doen op deze regeling. Men moet jonger zijn dan 65 jaar, voldoende vakbekwaam zijn en in staat zijn het bedrijf uit te oefenen. Na de hulp moet uit het bedrijf weer een voldoende inkomen behaald kunnen worden voor de be trokkene en zijn gezin. a. Verstrekking van een bedrijfska pitaal in de vorm van een rente dragende lening of een renteloze lening of een bedrag om niet. b. Een tijdelijke uitkering voor le vensonderhoud. Let wel: indien de inkomens achteraf meevallen kan verhaal plaatsvinden. Aanvragen indienen bij de afd. so ciale zaken van uw gemeente. Hulp hierbij van de s.e.v. is hierbij moge lijk en gewenst. Staatsgarantie via Kredietbeschikking Midden- en Kleinbedrijf speciaal voor loonwerkers voor: financiering bedrijfsuitrusting vergroting bedrijfskapitaal, nodig ter bevordering van de voortgang van het bedrijf of ter bestrijding van li quiditeitsmoeilijkheden. De looptijd van dit krediet is maxi maal 15 jaar, rekening houdend met afschrijvingen en winstmogelijkhe den van de betrokken onderneming. Aanvragen dienen te worden inge diend bij de bank. Deze garantie wordt pas gegeven indien andere fi nancieringsmogelijkheden bij de bank zijn uitgeput. Vanzelfsprekend dient het bedrijf levensvatbaar te zijn. Bij nieuwe vestigingen, ver plaatsen of overnemen van een on derneming ligt de beslissing bij het Binnenkort zal worden begonnen met de uitgifte van percelen, die voor het groeiseizoen 1982 voor éénjarige verpachting in aanmerking ko men. Voor éénjarige verpachting komen in aanmerking de S.B.L.-eigen- dommen, die liggen in de ruilverkavelingen in voorbereiding Wolp- haartsdijk en Yerseke Moer. Voorts komen in de ruilverkaveling Yer- seke Moer gronden in aanmerking voor éénjarig gebruik om niet onder gebruiksbeperkende voorwaarden. Dit betreffen gronden die eigendom zijn van de Stichting Het Zeeuwse Landschap. Grondgebruikers, die in aanmerking wensen te komen voor pacht res- pektievelijk bruiklening gedurende één jaar in een van deze gebieden, dienen dit schriftelijk aan te vragen bij het Hoofd Beheer Landbouw gronden, in de provincie Zeeland. Grondgebruikers, die nu reeds gron den van de S.B.L. of het Z.L. pachten of in gebruik hebben dienen, indien men eveneens voor het seizoen 1981-1982 voor grond in aanmerking wenst te komen, opnieuw een aan vrage in te dienen. In de aanvraag dienen de volgende gegevens te worden vermeld: - naam en voorletters - adres - postkode, woonplaats - eventueel telefoonnummer - hoofdberoep, leeftijd en opvol gingssituatie - bedrijfsomvang (oppervlakte, bouwplan, aantal stuks vee) - gebied waarin de gewenste per celen zijn gelegen. Aanvragen, die vorengenoemde ge gevens niet volledig vermelden, kunnen niet in behandeling worden genomen. Bij de toewijzing zal ondermeer gel den dat: - de grondgebruiker niet ouder mag zijn dan 65 jaar, tenzij er een bedrijfsopvolger is - het hoofdberoep van de grond gebruiker landbouwer dient te zijn - de te pachten percelen inpasbaar moeten zijn in het bedrijf voor wat betreft grootte en ligging. De verpachting vindt plaats onder normale voorwaarde, behoudens dat de teelt van bieten is uitgesloten. De ingebruikgave van de gronden van het Zeeuwse Landschap vindt plaats onder gebruiksbeperkende voor waarden. Bij de oplevering per 1 november 1982 dienen de sloten in schouwbare staat te zijn en de bouwlanden ge- stoppelploegd respektievelijk met de kultivator te zijn bewerkt. Uw aanvrage dient u binnen 14 da gen na verschijnen van dit blad te zenden aan het Hoofd Beheer Land bouwgronden, Westsingel 58, 4461 DM Goes. Ministerie van Ekonomische Zaken, gebaseerd op een deskundig rapport. Er zijn mogelijkheden genoeg voor een goede financiering van uw on derneming. Vraag voor u een beslis sing neemt een goed advies. Denk daarbij aan uw voorlichter, uw boekhouder, uw bank. Ook uw hui dige financieringsopzet eens door nemen met uw sociaal ekonomisch voorlichter kan u soms geld bespa ren. Hebt u het al gedaan? Gelukkig! lyiaar er zijn er velen die het nog niet deden!!! J. Markusse I u we enige tijd hebben gehad om de besluiten over de landbouwprijzen voor het komende seizoen wat nader te bestuderen, is het gewenst om op een aantal punten wat dieper in te gaan. Het is duidelijk dat reacties per sector en per produkt nogal uiteenlo pen. Zien we de situatie voor het ko mende produktiejaar, dan moeten we concluderen dat de besluiten meer perspectief voor de melkproducent dan voor akkerbouwer bieden. Vooral de achterblijvende prijsaanpassing voor granen en suiker komt in de ak kerbouw hard aan. Daar komt dan In de rubriek geld- en kredietwezen is o.a. opgenomen (bedragen in miljarden gulden): Emissies op de Ned. kapitaalmarkt - door overheid - door partikuliere sektor en buitenland Spaarverschil bij spaar- instellingen Nieuw ingeschreven hypotheken op: - woonhuizen en woon/- bedrijfspanden - overige onroerende goederen Rentestanden en rendementen: - wisseldisconto - daggeldleningen - nieuwste 3 staatsleningen - nieuw ingeschreven hypotheken Effektenbeurs: I9f>5 1975 1978 1979 1980 1.2 3.1 3.7 4.3 7.6 1.0 2.9 3.4 3.5 4.0 1.4 7.2 8.1 7.1 6.6 4.2 21.7 52.4 44.2 36.6 2.8 C7 9.1 C7 19.4 Q7 20.5 C7 21.1 C7 /O 4.5 /c 4.5 /O 6.5 70 9.5 /o 8.0 3.2 4.2 6.2 9.0 10.2 5.5 8.8 7.7 8.8 10.2 5.8 9.3 8.3 9.1 10.1 ANP - CBS beursindex (1970 100) 90 91 90 85 Waarvan: - industrie 96 83 75 64 - bankwezen 183 254 272 260 - verzekeringswezen 101 148 165 191 - internationale concerns 72 77 79 78 it deze cijfers is af te lezen dat onze overheid een erg belangrijke geldlener is geworden. Waren voor heen de bedragen die de overheid en de partikuliere sektor op de Neder landse kapitaalmarkt leenden nage noeg gelijk aan elkaar, in 1980 heeft de overheid een forse sprong om hoog gedaan en leende zij bijna dubbel zoveel dan de andere sektor: 7.6 miljard tegen 4.0 miljard. staande woningen. Uit de statistiek van gereedgekomen nieuwe wonin gen blijkt een dergelijke daling in 1980 niet, al is daarbij niet de leeg stand vermeld. De daling van nieuwe hypotheken is ook een gevolg van het niet meer in waarde stijgen van bes taande woningen. Had men destijds een hypotheek van 50.000,— na een aantal jaren kon deze verhoogd worden tot zeg 70.000,— Met het ter beschikking komende bedrag van 20.000,— werden dan veelal kon- sumptieve uitgaven gedaan zoals ex tra luxe in de woning, een boot en soortgelijke uitgaven. Veerbeek nog de dreiging van de A-heffing, ge koppeld aan een hoge B-heffing, voor suiker overheen; zeker nu de suiker prijzen op de wereldmarkt behoorlijk onder druk staan. In Europees verband gezien betekent het bovendien dat de achterblijvende prijsaanpassing voor de akkerbouw niet bijdraagt tot een hele evenwich tige ontwikkeling binnen de agrari sche produktie, in die zin dat enige verschuiving van de dierlijke naar de plantaardige sector wordt gestimu leerd. En dat zal op den duur toch nodig zijn om een beter markteven wicht voor b.v. melk, maar ook voor varkensvlees e.d. te bereiken. In dit kader is het verdergaan in de richting van medefinanciering door de producent van het Brusselse beleid een zeer zorgelijke zaak. Er dreigt nu duidelijk een soort Europese belas ting te ontstaan voor sommige pro ducenten; zelfs al brengen die pro- dukten voort die op zichzelf geen fi nanciële problemen voor de EG met zich meebrengen. Suiker is daarvan nu het voorbeeld. Voor granen is overigens het gevaar van een heffing ook niet geweken. Wij zullen de komende maanden moeten benutten om ervoor te zorgen dat de granenheffing helemaal van het toneel verdwijnt. Me dunkt dat we daar als akkerbouw en veehouderij gezamenlijk aan moeten trekken. Op termijn gezien zou immers de intro- duktie van een granenheffing wel eens desastreuze gevolgen kunnen hebben voor de veehouderij. En wel doordat de druk om de graanvervan- gende veevoedergrondstoffen, die nu grotendeels heffingsvrij worden geïmporteerd, aan te pakken met heffingen en een eventueel vormen van contingentering. Dat heeft zeker nadelige gevolgen voor onze Neder landse concurrentiepositie in vooral de intensieve veehouderij. k vind overigens dat vanuit het Ne derlandse ministerie van Landbouw nu al enige jaren volstrekt onvol doende aandacht aan het Europees graanbeleid wordt besteed. Niet en kel in het kader van de discussie over de heffingen, maar vooral waar het gaat om een beter marktbeleid, zodat ook de boerenprijsvorming kan wor den versterkt. Interventie van bak- tarwe, hogere maand-staffel, de kwa liteitsnormen bij interventie, door zichtiger exportbeleid; het zijn zaken die we bij herhaling bij de minister op tafel hebben gelegd, maar naar onze mening vanuit het ministerie behoor lijk stiefmoederlijk worden behan deld. Daar moet in de komende tijd toch wel verandering in komen. Voor de melkproducent lijkt het nu vooral van belang dat het geld van de 2/2 procent heffing zodanig besteed wordt dat daarmee zoveel mogelijk de stabilisatie van de produktie-omvang op Europees niveau wordt bereikt, bij nog wat uitbreiding van de afzetmo gelijkheden. Toch moeten wij hier rekenen met de terugkerende discus sie over vormen van extra heffing, gerelateerd aan de groei van de pro duktie. Wij zullen onze Nederlandse belangen daarbij goed in het oog moeten houden. Die belangen liggen, ook voor de intensieve veehouderij, overigens niet enkel aan de kant van de kosten (veevoeder). Bij alle discussie moeten we goed be seffen dat allereerste prioriteit dient te hebben het openhouden van de Europese markt voor onze eindpro- dukten. Al met al zullen de prijsbe sluiten veel nazorg vergen voor alle sectoren en zowel op korte als op langere termijn. LUTEIJN 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 3