Zaaizaadkommissie Landbouwschap kan niets bereiken... JAGERS PRATEN MET MINISTER VAN LANDBOUW 2 nen bevorderen. l 1 i In het ZLM Land- en Tuin- J bouwblad van 3 april j.l. was een J i ingezonden artikel van de heer J. i van der Oord opgenomen met als J titel "Zaaizaadteelt een rendabe- J I le hobby?" Aangezien de heer i J van der Oord het onderwerp J i éénzijdig benadert en iedere me- i i daille twee zijden heeft, willen wij J trachten het probleem zo alge- J 1 meen mogelijk te belichten. Dit i J zal dan wellicht een juister begrip j van de prijsvorming van zaaigra- J Granenopbrengsten hebben zich als gevolg van het kweken van nieuwe rassen in de laatste 50 jaren explosief ontwikkeld. Hierdoor is de boer uit zelfbehoud verplicht zo snel moge lijk gebruik te maken van deze nieu we rassen. De zaaizaadvoorziening van deze nieuwe rassen loopt via de kweker die het ras heeft ontwikkeld en die het eigendomsrecht verwor ven heeft via de wettelijke régelingen (Zaaizaad- en Plantgoedwet 1966). De partijen die belang hebben bij de nieuwe verbeterde rassen zijn: 1) De kweker die het ras heeft ont wikkeld. 2) De handelaar/koöperatie die met de kweker een zgn. V.V.C. (ver koop- Vermeerderings Contract) afsluit. 3) De zaaizaadteler: de boer die in geschakeld wordt om het ras te vermeerderen tot een bepaalde hoeveelheid basiszaad of gecerti ficeerd zaad waarmee "de markt" kan worden bediend. 4) De boer: de gebruiker die het ge certificeerd zaaizaad koopt om er een maximale oogst van te win nen. Tenslotte zijn er nog de dienstverle nende instanties die alle, zonder winstbejag, hun diensten verlenen om de vier direkt belanghebbende partijen behulpzaam zijn hun doel stellingen te bereiken b.v.: Raad voor het Kwekersrecht Rijks Instituut voor Rassenon- derzoek (RIVRO) Nederlandse Algemene Keu ringsdienst (NAK) Proefboerderijen en Voorlich tingsdiensten. Zaaizaadvermeerdering De zaaizaad-cyclus begint bij de kweker en eindigt bij de afzet naar de gebruiker. Daartussen liggen twee schakels 1) De vermeerdering van het kwe kerszaad afkomstig van het kweekbedrijf tot het basiszaad op een vermeerderingskontrakt met de kweker. De Nederlandse Kwekers Bond (NKB) organi seert binnen haar sekties hiervoor jaarlijks twee vergaderingen om de prijzen en kondities in dit be perkte gezelschap af te spreken. Dus uitgaande van de basis-kon- sumptieprijs van de granen wordt d.m.v. een prijzenkalkulatie de vermeerderaarsprijs opgebouwd. Zowel kwekers als vermeerde raars hebben sinds de jaren vijftig deze spelregels tot tevredenheid gevolgd. 2) De vermeerdering van basiszaad tot gecertificeerd zaaizaad (le vermeerdering) geschiedt door een grotere groep bedrijven die basiszaad (vroeger elitezaad ge noemd) van hun handelaar of koöperatie ontvangen en een vermeerderingskontrakt afsluiten om de opbrengst van dit produkt terug te leveren als door de NAK goedgekeurd gecertificeerd zaai zaad. Over deze laatste groep te- Iers schrijft de heer Van der Oord en met name over de prijsvor ming van het door hen geleverde produkt. Iedere boer in Nederland weet dat de prijs van eerste vermeerdering ge certificeerd zaaizaad mede afhanke lijk is van het aanbod, dus van de marktpositie van het ras. Door de kwekers en handelaren worden jaar lijks adviesprijzen uitgegeven, maar de V.V.C. (Verkoop Vermeerderings Contraktanten) handelaren en koö- peraties zijn vrij om de prijs met hun klanten af te spreken. De zaaizaadteler zit dus altijd tussen twee polen: De V.V.C. handelaar die probeert nog iets te verdienen en de boer-ver- bruiker die probeert voor de laagste prijs zijn benodigd zaaizaad (e ko pen. En hoe is nu de praktijk van de afre kening voor deze zaaizaadteler? Ge baseerd op de proef- en praktijkre sultaten van het ras, geeft de kweker voor de zaaizaadproduktie een areaal basiszaad uit waarvan naar zijn verwachting een voldoende pro- duktie komt om de marktvoorzie- ning veilig te stellen. Niemand weet of dat areaal te groot of te klein is. Maar een kweker wil niet te weinig produceren want de licentie die op het verkochte zaaizaad wordt gehe ven (thans 10,— per 100 kg) is de vergoeding van zijn kweekarbeid. Hiervan moét hij het kostbare werk gaande houden en zorgen dat hij in de toekomst weer nieuwe rassen in de strijd kan werpen die de oude ikunnen verbeteren en vervangen. Areaalplanning Over de areaalplanning, waarover de heer Van der Oord schrijft, zouden wij willen vermelden dat dit voor ons land een unieke zaak is. Wij kennen in de E.E.G. geen enkel ander land waar de kwekers en de handel dit jaarlijks samen TRACHTEN >te plannen. Ook al komen de partijen niet altijd tot overeenstemming, toch leidt het overleg tot een beter inzicht van eikaars posities en wordt de overproduktie erdoor afgeremd. Het is een volledig vrijwillig overleg, zo dat men niemand kan dwingen het areaal van zijn ras verder in te krim pen, dan hij zelf als kweker voor de goede verbreiding van zijn ras nodig acht. En het meepraten van de telers over dit onderwerp kan daarom ook geen enkele verbetering opleveren voor hen. Onderstaand vermelden wij de Nederlandse zaaigraanarealen die de laatste drie jaren door de NAK zijn goedgekeurd. Veldkeuringsarealen van de belangrijkste graangewassen (basisz. en gecert. zaad) 1978 1979 1980 wintertarwe 333.674 3.849 4.078 wintergerst 325 306 368 zomertarwe 111 .059 843 805 zomergerst 2.585 2.336 2.115 haver 1.414 1.158 1.006 De heer Van der Oord noemt in 'zijn artikel een areaal van 40.000 ha voor een verbruik van 15.000 ton. Dit moet zijn 4.000 ha bij het gewas wintertarwe, hetgeen een planning betekent bij een basiszaadteelt van 200 ha en een teelt van gecertifi ceerd zaad van 3.800 ha, maal een gemiddelde oogst van 4.800 kg ge schoond zaad per ha, van ruim 18.000 ton goedgekeurd zaaizaad. Inderdaad aan de ruime kant. Maar de vraag is dan waar zit het teveel? En bij het naslaan van de geprodu ceerde tonnages zal blijken dat over het algemeen het overschot bij de oude teruglopende rassen zit. Vertrouwenskommissie VANDERHAVE heeft als eerste en - voor zover ons thans bekend - ook als het enige bedrijf in Nederland een Vertrouwenskommissie voor de zaaigranen die namens de telers op treedt. Met deze Vertrouwenskom missie worden jaarlijks de verschil lende aspekten van produkties, afzet, telersbelangen, voorschotbetalingen en afrekeningen besproken. De laatste jaren worden er vergade ringen met de telers georganiseerd in de regio. Dit overleg is steeds vruchtbaar. Iedere teler kan desgewenst een in zicht krijgen in het opgezette areaal van het ras dat hij vermeerdert tot gecertificeerd zaad. Maar meri is zich bewust dat men afhankelijk Is van de inzichten en verkoopplanning van het bedrijf waarvoor men kontrak- teert. Zelfdiscipline bij licentiehouders en terughoudendheid bij de telers kan geen kwaad, maar het lost niets op van het feit dat de zaaizaadprijs nu eenmaal een prijs is die door vraag en aanbod tot stand komt. Het is beslist niet juist om te stellen, zoals de heer Van der Oord doet, dat alleen de telersvergoeding de sluit post van het spel is. Wat gebeurt er nl. bij onverkochte overschotten? De licentiehouder heeft droog-, scho- nings-, magazijn- en plomberings- kosten betaald die hij verlies bij ver koop van zijn restanten als kon- sumptiegraan. Om nog maar niet te spreken van de restanten ontsmet zaaigraan die ook altijd overblijven «n die helemaal onverkoopbaar zijn tegenwoordig. Bovendien kan hij de kweker geen licentie vergoeding uit betalen. Dus bij 100% verkoop gaat alles goed en het opbrengstbeeld ziet er als volgt uit: a) de kweker ontvangt 10,— licentie per 100 kg b) de V.V.C.-handelaar (licentie houder) ontvangt zijn gemaakte kosten plus zijn licentiehouders vergoeding van 4,50 per 100 kg c) de teler ontvangt de konsumptie- prijs de kosten voor duurder basiszaad, veldkeuringskosten De Gewestelijke Raad voor Zeeland van het Landbouwschap kwam op dinsdag 7 april 1981 te Goes bijeen. Aan de orde kwamen o.m. de volgen de zaken: Vegetatieonderzoek Provinciale Planologische Dienst De Gewestelijke Raad behandelde het verzoek van de direkteur van de P.P.D. om medéwerking te geven aan het uit te voeren vegetatieon derzoek in Zeeuws-Vlaanderen. De Raad besloot deze medewerking te geven onder een aantal strikte kon dities. De betrokken grondgebruikers die nen uitvoerig te worden geïnfor meerd over de aard en de opzet van het voorgenomen onderzeek, terwijl de boeren tevens op de hoogte ge bracht moeten worden van het soort vegetatie dat op hun bedrijven is aangetroffen. Tevens stelde de Raad vast dat het iedere grondgebruiker volledig vrij staat zelf te beslissen of de betrokken onderzoekers op de landbouwpercelen al dan niet wor den toegelaten. Voorts nam de Raad het standpunt in dat bij de interpretatie en de beoordeling van de onderzoekresul taten de landbouw (met-name ook de diensten Landinrichting en Bedrijf sontwikkeling) nauw betrokken dient te worden. Verbreding kanaal door Zuid-Beveland Rijkswaterstaat heeft nu voorstellen gedaan om degenen die betrokken De voorzitter van de Koninklijke Ne derlandse Jagers Vereniging drs. P.E.H.A. Peeters, samen met de oud-direkteur drs. Th.J. Veen en de direkteur der K.N.J.V. drs. J. Oos- terbaan, hebben onlangs een bezoek gebracht aan Ir. GJ.M. Braks, mi nister van Landbouw en Visserij in Den Haag. Met de minister werd de hernieuwde, door de K.NJ.V. in samenwerking met P.B.N.A. uitgegeven, jachtkur- sus besproken. Deze kursus is aan de hand van in de laatste jaren opgedane ervaringen aangepast aan de huidige inzichten en richtlijnen. De K.NJ.V. heeft zich in de laatste jaren ontwikkeld van een gezellig heidsvereniging tot een belangenbe- hartigingsvereniging (67% van de van 1,75 per 100 kg en even tuele bewaarvergoeding (de meeste telers willen niet meer zelf opslaan) en over het als zaaizaad verkochte deel van zijn produktie na afloop van de verkoop een te lerspremie van 6,60 per 100 kg. Bij een 50% verkoop als zaaizaad krijgt de kweker zijn licentie ook over slechts 50%, de teler krijgt zijn volledige konsumptieprijs plus 1,75 en eveneens 50% van de telerspremie. De V.V.C.-han delaar komt er slechter af dan de teler want niemand betaalt hem zijn gemaakte kosten en winst marge is er meestal niet als een ras slecht verkocht wordt, dus bij 50% verkoop daalt zijn marge naar 50% x 4,50 2,25 per 100 kg. Iedere zaaigranenteler zal aan de hand van zijn afrekenin gen van de laatste jaren het beste kunnen beoordelen wat de zaai graanteelt hem per jaar extra in het laadje heeft gebracht. Elk procent meer boven de kon sumptieprijs betekent wel 0,45 a 0,50 per 100 kg extra. Konklusie Onze konklusie is dat de teler er over zijn bij de verbreding van het kanaal door Zuid-Beveland te informeren over de stand van zaken en de ko mende plannen. Een voorlichtingsbijeenkomst is gep land op 23 april aanstaande in het Dorpshuis te Kruiningen. De Gewestelijke Raad besloot met dit voornemen in te stemmen, langer uitstel werd niet wenselijk geacht. Uit de voorstellen bleek dat de gron daankopen ten zuiden van de lei- dingstrook bij Vlake voor 1 januari 1982 afgerond moeten zijn. Voor de gronden ten noorden hiervan is de planning 1 januari 1984. Rijkswaterstaat verwacht dat de to tale verbeteriugswerken niet voor 1987 voltooid zullen zijn. Kwelschade langs kanaal Gent - Terneuzen Naar het zich thans laat aanzien kan binnen afzienbare tijd een definitie ve oplossing worden gevonden voor de reeds gedurende jaren optredende kwelschade langs het kanaal Gent- Terneuzen. Bepaalde kultuurtechnische voorzie ningen zijn en zullen worden getrof fen terwijl tevens de uitvoering van toekomstige werkzaamheden wordt veiliggesteld door de voorgenomen toekenning van een financiële ver goeding aan de betrokken boeren. De Raad hoopt dat één en ander spoedig zijn beslag zal krijgen. Distelverordening Op verzoek van Gedeputeerde Sta ten behandelde de Gewestelijke 33.000 jachtaktehouders is lid). Zij acht het van groot belang dat de Jachtwet niet wordt uitgehold bij de wijziging van de Vogelwet en Na tuurbeschermingswet. Dit zou kun nen gebeuren als b.v. vogels worden overgeheveld van de Jachtwet naar de Vogelwet. Tevens meent zij dat het zinvol zou zijn art. 16 van de Natuurbescher mingswet naderje bezien; zodat, ook in gebieden welke vallen onder deze wet, de normale jacht kan worden uitgeoefend. De K.NJ.V. zegde toe daar waar mogelijk de mimister konkrete gegevens aan te dragen. Zij had waardering voor de zakelijke, kritische en konstruktieve opstelling van de minister ten aanzien van jacht en jachtzaken. het algemeen nog niet zo slecht af komt, dat de kweker een groot risiko loopt en alleen bij zeer goede rassen, die niet te snel verdrongen worden, z'n dure kweekkosten kan terug verdie nen en dat de V.V.C.-handelaar in de moeilijkste positie verkeert om nog iets te verdienen. Onze konklusie is daarom dezelfde als die van heer Van der Oord: een zauizaadkommissie van het landbouwschap kan niets be reiken en zit in een onmogelijke po sitie. Het is verloren tijd! De telers die vaste verbindingen met hun han delaar/koöperatie hebben moeten via eigen Vertrouwenskommissie hun belangen bepleiten. En de ervaring bij VANDERHAVE leidt hiermee tot tevredenheid in dit toch altijd margi nale zaaigranen vermeerderingsbe- drijf. Tenslotte nog Nededandse akkerbouwer konsumptiegraanteler kan voor een gering bedrag per hek- tare beschikken over goedgekeurd zaaigraan met alle kwaliteitsgaranties van de NA K zoals gezondheid, sorte ring, zuiverheid (onkruiden) en kiem- kracht. Een basisvoorziening die de landbouw wel in ere moet houden. Koninklijk Kweekbedrijf en Zaadhandel D.J. VAN DER HAVE B.V. verleneh tenzij de Konsulent, in tegenstelling tot de in 1980 aangeno men houding, de in het verleden ge maakte afspraken zal naleven inzake het uit te voeren onderzoek naar de verspreiding van distelzaad en de eventueel hieruit voortvloeiende schade voor de landbouw. Slechts indien de Konsulent hiertoe bereid blijkt, zal de Raad adviseren de ontheffing te verlenen voor de zelfde gebieden en onder dezelfde voorwaaren als in 1980. Afvalstoffenplan De Gewestelijke Raad is een uitge sproken voorstander van het kon- centreren van de afvalverwerking op zo weinig mogelijk stortplaatsen. Met name voor Zeeuws-Vlaanderen is de landbouw er een tegenstander van dat buiten de Koegorspolder nieuwe stortplaatsen in gebruik wor den genomen. De Raad besloot ge bruik te maken van de gelegenheid om Provinciale Staten van deze zienswijze op de hoogte te brengen ten behoeve van de behandeling van het Provinciaal Afvalstoffenplan in de Staten. Uitbreiding mogelijkheden kavelruil in nieuwe Landinrichtingwet Op advies van de kommissie Grond gebruik besloot de Gewestelijke Raad het initiatief van de landbouw organisaties in Oost Zeeuws-Vlaan deren te ondersteunen om te komen tot een ruimere mogelijkheid van ka velruil volgens een eenvoudige, goed kope en snelle procedure in gebieden waar geen ingrijpende kultuurtechni sche werken behoeven te worden uit gevoerd. De Raad waardeerde dit initiatief vanuit de praktijk zeer positief en be sloot hiervoor op landelijk niveau aandacht te vragen om bij de verdere parlementaire behandeling van de Landinrichtingswet ruimere moge lijkheden te kreëren voor deze vorm van landinrichting. Bezoek Europarlementariërs In mei aanstaande zullen enkele le den van het Europese Parlement op uitnodiging-van Gedeputeerde Sta ten een bezoek brengen aan Zeeland. De georganiseerde landbouw is hierbij betrokken en zal gehoor ge ven aan het verzoek van Gedepu teerde Staten om enkele zaken die voor de landbouw van belang zijn en ook op Europees niveau spelen, aan te kaarten. Raad de aanvraag van de Konsulent Natuurbehoud van het Staatsbosbe heer om ontheffing van de distelve^ rordening voor het seizoen 1981. De Raad besloot Gedeputeerde Sta ten te adviseren de ontheffing niet te

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 4