Pasen: de levende Heer overwint onze verlegenheid [li Lukas 24-4a: En het geschiedde terwijl zij daarover in verlegenheid waren.... [IJ G een mens kan feest vieren als hij verlegen is. Ieder kind kan dat begrijpen. >1 Is je een verjaarsfeestje hebt is het helemaal niet fijn wanneer je tussen al die andere kinderen verlegen bent. Als je telkens niet weet wat je doen, wat je zeggen, wat je antwoorden moet. Efet vreemde is dat Pasen een feest is met allemaal verlegen mensen. Pasen is het hoogtepunt van alle christelijke feestdagen. Zo is het tenminste in de Bij bel. De apostelen hebben het over geboorte van Jezus, zijn sterven, zijn hemelvaart en de uitstorting van de Heilige Geest, maar het meest van al zijn ze vol van zijn opstanding. Daar spreken ze het meeste over, wat er toen gebeurd is dat is het allerfeestelijkste feest. EI et geschiedde, terwijl zij in verlegenheid waren, niet door hun wijsheid en geloof, maar alleen door Gods verrassende daad, dat het feest voor hen werd. Ze kwamen te staan voor het wonder: Jezus leeft! Hij was er, hij klampte ze aan, liep met ze mee en drong in hun verlegenheid binnen. De een met de ander ging juichen en getuigen! De Heer is waarlijk opgestaan. Je laat het niet merken, je zegt: dat je het reuzefijn vindt om jarig te zijn en je bent ook wel blij met je kadootjes maar in je hart ben je pas echt blij als de kinderen weer vertrokken zijn en de deur dichtvalt. A/erkwaardig dat we nu juist op Pasen de meest verlegen mensen tegenkomen. En dat moeten we na tuurlijk niet denken aan "gewone" verlegenheid zoals die van een kind tussen grote mensen. Ook een mens die helemaal niet verlegen is tussen de anderen kan toch verlegen zitten met de problemen en gebeurte nissen om hem heen. In wezen is het hetzelfde: na melijk niet weten wat je er van denken moet en welke wegje gaan moet. Eén ding is zeker, het eerste Paasbericht: dat Jezus die dood en begraven was uit de dood en het graf was opgestaan. Dit was zoiets ongehoords, zoiets onmo gelijks, dat de mensen die dit voor 't eerst hoorden helemaal niet uitbarstten in 7 Halleluja-koor van Handel maar "op de vlucht sloegen - want siddering en ontzetting hadden hen bevangen Iiedereen way er verlegen mee. De discipelen rea geerden dan ook als ze van de vrouwen de opstanding hoorden: dat is zotteklap, nonses, dat kan nooit, dat is onbestaanbaar. A Is Pasen meer is dan een lenteboodschap van nar cissen en gele dotters, van: "Die winter is vergan- ghen en zie je de knoppen zwellen, dat zullen ook wij niet anders reageren. Wat doen we als twintigste-eeuwse mensen met dit verhaal van opstandig en overwinning, dit verhaal van een verslagen dood? Wij houden ons immers allemaal aan de feiten en het gezonde verstand. A Is je dat niet doet loop je met molentjes, je kunt dan in deze sa menleving niet meer funktioneren. Want onze samenleving, onze politiek, onze weten schap, ons menselijk denken bestaat bij de gratie van de feiten en het gezonde verstand. En als er één ding een feit is, dat is 7 wel dood: dood is. En als je van één ding absoluut zeker bent dan is 't wel dat je, als je dood gaat afgeschreven wordt. Je krijgt een adver tentie in de krant, een paar mensen wijden vriende lijke woorden aan je nagedachtenis, je leeft - zo hoop je tenminste - in de kinderen voort, "je draagt"zoals de uitdrukking zegt "de fakkel over aan je nage slacht", maar dan is 't wel afgelopen. Dood is dood. Z ou misschien - wat velen denken - het hele paas- geloof een trucje zijn om onze vrees, te verjagen, een poging om vol te houden tegen beter weten in? Zoals een kind zingt of fluit in 7 donker, juist omdat het zo bang is, zo zingen wij Paasliederen en zeggen wij dat we goede moed hebben, omdat we 'm krijgen voor het leven en voor de dood. Maar hoe zal het zo ooit echt Paasfeest worden? Misschien herinnert u zich hoe het weieens ging op zo n kinderfeestje, als je je geen houding wist te geven, als je zo verlegen stond tussen de kinderen en niet wist wat te zeggen of te doen.... Dan kwam moeder en die wist precies wat er gebeuren moest, die deed iets en zorgde dat er iets gedaan werd. En meteen werd het feestelijk en fijn. Daar moet ik aan denken als ik die tekst lees: "En het geschiedde, terwijl zij daarover in verlegenheid waren.... Het geschiedde. Daar ligt de enige oorzaak van het Paasfeest. Terwijl de mensen in verlegenheid zijn en twijfelen is het toch feest geworden. En je ziet die teleurgestelde vrouwen op de Paasmorgen - ontsteld en verblijd tegelijk - gaan om het nieuws van Pasen te vertellen. Verlegen als een kind.... Je ziet diezelfde gebroken en ongelovige discipelen veranderen in apostelen die de wereld ingaan: apos telen die vrijwel allemaal hun geloof met de martel dood hebben bekocht. Dat waren geen mensen die zich met een illusie zoet hielden, die probeerden vol te houden tegen beter weten in, die zich wat probeerden te sussen met "hetleven is sterker dan de dood en "gedachten leven door". Geen mensen die zeiden: "kop op, het wordt weer lente, de tulpen kleuren al". Maar mensen over wie een licht Is opgegaan. E at was toen en zo is het nu nog. Geloven in Jezus Christus betekent niet: geloven in een stuk voorbije historie, maar het betekent: geloven in een levende Heer, die ook vandaag met zijn kracht en op zijn tijdstip bij ons twijfelende en verlegen mensen bin nenkomt en dan wordt het feest. Mensen gaan ontdekken dat er een andere wereld aangebroken is, waarin de dood niet het laatste woord heeft, ze krijgen een wereld in het vizier, waarin de dood definitief overwonnen is. De levende Heer doet hen steeds weer met vreugde opstaan uit hun verle genheid en ze vatten moed voor zichzelf en voor hun wereld. Ze zijn geen jammerlijke wezens, bang voor de dood, geen verdrietige schepsels, rouwdragend zonder hoop, geen mensen die klagen: aan ons is niets te redden. Ook geen defaitisten die cynisch en berus tend zeggen: deze wereld is rot en ze blijft 7. We rommelen maar wat aan tot de chaos komt. Maar mensen die vrolijk en bevrijd de wereld inlo pen omdat ze op weg is goede aarde te worden. Geen soldaten uit een verslagen leger maar strijders die onderweg zijn naar de overwinning. Hoe is het mogelijk. Maar dat is nu Pasen: dat al onze verlegenheden, ook vandaag, worden weggevaagd doqf die grote daad van God, die in Jezus, de levende Heer, bij ons is. Daarom luiden de Paasklokken en wordt er gezongen: Ik zeg het allen dat Hij leeft, dat Hij verrezen is, dat Hij temidden van ons leeft en eeuwig bij ons is! 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 23