Hagelrisiko - niet gering!! w. I Onverklaarbaar en toch... SCHADEN AAN DERDEN i D it keer wilden wij het eens met U over het hagelrisiko hebben, 't Is er een goed moment voor, dachten wij, want tegen de ramen klettert de regen en natte sneeuw of om in de trant te blijven zachte hagel. D e tarieven voor de landbouwge wassen in vergelijking met de fruit teelt zijn toch al bijzonder laag. Wij noemen de premies voor enkele hoofdgewassen, waarbij wij uitgaan van de maximaal mogelijk te verze keren bedragen. U mag dus lager verzekeren. VERZEKERINGEN f. den hollanderln. 10 tel: OIIOO. 24000 E H, N aar aanleiding van mijn vorig artikel mocht schrijver langs de weg de volgende brief ontvangen: "On dergetekende heeft: een gezins- W.A., een' bedrijfs-W.A. en de trak- toren zijn eveneens voor W.A.-scha de verzekerd. Nu blijkt dat geen van deze drie W.A.-verzekeraars de schade, door een inwonende zoon veroorzaakt, willen betalen. Wat is het geval? De zoon reed met traktor een aftakas gekoppeld aan wagen kapot. De aftakas was niet van ver zekerde. De schade is 350,— en deze moet ik nu zelf betalen. Of nu dit van mij was, en alle andere ver haaltjes zoals; in gebruik, geleend, onder beheer kan mij niet schelen. Vast staat dat mijn zoon schade heeft toegebracht aan eigendommen van derden en ik mij daarvoor aanspra kelijk acht en dat ik nu na betaling van de diverse premies toch de scha de moet betalen. Vindt u dit nu zelf ook niet onjuist geachte schrijver langs de weg?". Tot zover brief- T enslotte nog een stukje verkeer- sopvoeding dat we opdeden in het blad "Wegwijs" van Veilig Verkeer Nederland. Daar houdt men zich al jaren bezig met het veiliger maken van het verkeer, en dat, is hard nodig. Wij citeren enkele passages van de heer Henk Stemmer, bekend ver- keersjournalist: "Als meest klem mende zaak in het verkeer, maar waarschijnlijk ook het moeilijkst te veranderen, geldt nog steeds de slor digheid, maar vaak ook de verkeerde instelling van mensen. Het (ver- keersjrisiko moet nooit onnodig ver groot worden en iedereen moet er alles aan doen om dat risiko voor elkaar zo klein mogelijk te doen zijn." Deze weersomstandigheden weerhouden U van het zaaien en poten, althans op dit mo ment. Het is ons bekend, dat een aantal akkerbouwers toch wel in de startblokken zitten en zodra het effen kan, mogelijk te vroeg, wordt er uitgereden. Over enkele dagen hebt U het enorm druk op uw bedrijf en voor andere zaken geen tijd. 13 e Onderlinge Zuidelijke had weer Niet verwacht Let op "opzichtclausule" Zelfdiscipline elnu dat moment hebben wij uitgekozen d.w.z. het moment van afwachten om U onder de aandacht te brengen, dat zaaien en poten nog geen oogsten betekent. Aleer het zo ver is staan uw gewassen aan allerlei natuurelementen bloot. Elementen waartegen U weinig in te brengen hebt. De gewassen kunnen totaal verregenen, door storm geteisterd worden en ook totaal verhagelen. Regen en storm is nog steeds een onverzekerbaar risiko. Het hagelrisi ko daarentegen kan al jaren gedekt worden. Het zijn veelal gespecialiseerde on- derlingen, die zich met het dekken van dit risiko bezighouden. De com merciële maatschappijen zien er geen brood in om dit grillige risiko in dekking te nemen. In ons werkgebied, Zeeland/Brabant zijn nog diverse onderlingen op het gebied van de landbouwhagel werk zaam. Zo is er op Walcheren, Hagelschade bij mais. Noord-Beveland, Tholen, St. Phi lipsland en Zeeuws-Vlaanderen een onderlinge werkzaam. De meesten daarvan zijn aangesloten bij een overkoepelend orgaan "de Hafimij" om op deze wijze toch tot een grotere spreiding van het risiko te komen. Onderlinge Zuidelijke Hagelverzekering n breder verband, dus voor het to tale werkgebied van de Z.L.M. is de Onderlinge Zuidelijke Hagelverze kering werkzaam, eveneens aange sloten bij de Hafimij. Nu zijn er voormannen, die van al deze distrikt- sonderlingen er gaarne één zouden willen maken voor het totale Zuid Westen van ons land. Wat risikos- preiding betreft zit daar wat in, hoe wel je ook via samenwerking middels de Hafimij de beoogde spreiding kunt bereiken en dan zelfs in landelijk verband, nu doen zich qua risiko per distrikt wonderlijke verschillen voor. Zo is b.v. Tholen en St. Philipsland lang niet zo risikogevoelig als b.v. Zeeuws-Vlaanderen. Wij kunnen ons derhalve goed voorstellen, dat de Onderlinge Tholen en St. Philips land zegt mij niet gezien in een fusie of landelijk samenwerkingsverband. Toch lijkt ons die samenwerking wel degelijk gewenst maar dan bijdragen op grond van de schadestatistiek. Want het hagelrisiko is en blijft bij zonder grillig. Wat niet was kan ko men. Een rigoreuze hagelbui over Tholen en St. Philipsland en de kwestie is meteen bespreekbaar. Wij zijn van mening, dat je niet zolang behoeft te wachten. Maar goed dat is een beleidskwestie. Tenslotte zijn ook de veilingen niet op één dag tot fusie gekomen. We waren overigens over-het hagel risiko bezig en niet over de organi satie daarvan. Sorry. Restitutie een best jaar 1980. In de recent ge houden algemene ledenvergadering werd besloten 40% van de betaalde premie 1980 te restitueren. Dat is niet mis, dat is pas Onderling. Over 1979 werd ook al een restitutie gegeven van 35%. Men zou er zich af kunnen vragen of de voorschotpre mies dan niet omlaag moeten. Gezien de grilligheid van het risiko lijkt ons dat niet gewenst. Immers een nahef- fïng moet voorkomen worden en achteraf premie teruggeven is een veel prettiger zaak. Lage tarieven De dekking van het hagelrisiko kost U dan voor 1 HA tarwe 10,— gerst 8,— konsumptie-aardappelen de Lange 36,— suikerbieten 32,50, gras zaden 27,00, snij mais, 27,— vlas 45,— en uien 210,— Alles per HA en tegen maximaal verzekerde bedragen berekend. Als U daarop dan genoemde restituties in mindering brengt is het overden ken van wel of niet verzekeren de moeite waard. Zoals aan het begin gesteld, hebt U net nog even tijd om een definitieve beslissing te nemen. Wacht niet tot. U weer te laat bent. Wenst U nog nadere inlichtingen bel dan 01100-24000 toestel 12, 13 en 14. Fruitteelthagel oor de fruittelers wordt het een geheel ander verhaal. In de eerste plaats omdat wij van mening zijn. dat de fruitteler niet buiten een hagelverzekering kan omdat het risiko voor hem te groot is. In de tweede plaats, als gevolg van de eerste, wij in de fruitteelt over hoge premies moeten praten en zelfs zo hoog, dat de vakman fruitteler het met onze eerste opmerking wel eens is maar financieel de premie- kosten niet weet op te brengen. Toch gaan we er wederom tegenaan. Daar is ook reden voor, want sinds vorig jaar is er wezenlijk iets veranderd. Wij hebben in Nederland nog één Onderlinge Fruitte lers Hagelverzekering. Dit maakt het wat eenvoudiger om bij de minister aan de bel te trekken overeen bijdrage in het enorme risiko voor de fruittelers op het terrein van de hagel. Wel, het zal U bekend zijn, dat de minister gezwicht is voor de gedokumenteerde argumenten en vanaf 1980 officieel 75% van de totale schade boven 5% bijdraagt. Dat is toch niet mis. In 1980 was meteen de schade erg hoog en deze regeling betekende, dat de Onderlinge Fruittelers Hagelverzekering van het Ministerie.een bijdrage ontving van ruim 3.500.000,— Kijk of de verzekerde leden dat bedrag nu met elkaar moeten opbrengen of dat dit bedrag uit de algemene mid delen komt scheelt toch een slok op een borrel. Het betekent op z'n minst, dat de kans op uitloop naar maximale premies sterk is ver minderd. De bijdrage van het Ministerie betekent niet, dat de fruittelers nu voor een dubbeltje zo'n hagelrisiko gedekt krijgt. Neen het blijft een forse premie maar de grillige uitloop is er uit. Wij zeggen U dit onomwonden omdat U zult weten waar U staat. Voor ons blijft het verzekeren van fruit tegen hagelrisiko een noodzaak en voor landbouwgewassen gewenst. Dat is het verschil. De fruitteler, die zich niet verzekert mits derhalve ook de bijdrage van het Ministerie. Fruittelers, die nadere inlichtingen wensen kunnen terecht in de Frans den Hollanderlaan 10 te Goes of telefonisch 01100-24000, toestel 12, 13 en 14. de L. Visscher r schijnt, beste mensen, meer tussen hemel en aarde te zijn dan wij denken, Iaat staan kunnen verklaren. We leven in een wereld waarin voor alles een verklaring moet komen, hoe dan ook, maar dit lukt niet altijd. Eerlijkheidshalve moeten wij bekennen hier dapper aan mee te doen. Ook wij zijn van die rationele denkertjes die de logika hoog in het vaandel hebben. Dat we ons hiermee goed kunnen vergalopperen ondervonden wij kortelings weer eens. Er moet, zo dachten wij, toch een bepaalde correlatie bestaan tussen het aantal schadegevallen en o.a. de toestand waarin het wegdek verkeert. Bij gladheid is dat zeer voor de handliggend en ook aantoonbaar. Wij meenden echter dat ook een nat wegdek hierop zijn invloed moest hebben. Wij beijverden ons dus om de schadegevallen per dag op 'n rijtje te zetten en dit te vergelijken met een door het K.N.M.I. uitge geven overzicht over 1980 m.b.t. de regendagen. - oopvol zetten wij ons dus aan een vergelijking, doch... niets, hele maal niets. Geen enkel verband te ontdekken. Vergelijking van z.g. piekdagen bracht aan het licht dat deze net zo frekwent voorkomen in een droge als in een natte periode. Ook overgang van een droge periode naar een plotselinge regendag lever de niets op. Zeer merkwaardig! Het Een juiste instelling...!!! lag toch voor de hand, zo redeneer den wij, dat iemand op een nat weg dek wat vlugger in een slip geraakt dan op een droog. Nou, wij hebben het niet kunnen aantonen en onze rijen cijfers zijn er n mijn vorig artikel heeft schrijver langs de weg u naar aanleiding van gestelde vragen gewezen op het belang van het sluiten van aansprakelijkheids verzekeringen voor gezin en be drijf en kaskoverzekeringen voor voer- en werktuigen die men in eigendom dan wel in gebruik heeft van derden. Voor alle dui delijkheid echter; iedereen draagt in principe zijn eigen schade. Daar moeten we in eerste instantie vanuit gaan. Op deze regel is echter één uitzondering namelijk deze, dat de schade moet worden vergoed door een ander, als de schade, door de schuld van die ander is toege bracht aan die ander voor die schade wettelijk aansprakelijk is. Die ander is wettelijk aansprake lijk als door hem een onrechtma tige daad is begaan en er een rechtstreeks verband bestaat tus sen de gestelde daad en de schade die is ontstaan. Niet alles gedekt Cevaal schrijver. Ja, schrijver langs de weg kan met de gedachtengang van briefschrijver wel akkoord gaan, maar zowel briefschrijver als schrij ver langs de weg moeten zich houden en onderwerpen aan de voorwaar den zoals die in de verzekeringsreg lementen gesteld zijn. Briefschrijver had aftakas gekoppeld aan bandenwagen onder zijn beheer, en helaas is schade aan goederen van anderen, waarover de verzekerde op enigerlei wijze de beschikking heeft, niet onder genoemde W.A.-verzeke- ringen gedekt. Niet gedekt is schade aan goederen, die de verzekerde ver voert, bewerkt, behandelt, bewoont, Vervolg op pag. 5 in ieder geval volledig mee in tegen spraak. Wat er wel duidelijk uit blijkt is het geringe aantal aanrijdingen op zon en feestdagen. Een aanwijzing voor het feit dat we minder haastig en wat zorgvuldiger rijden wanneer we" privé op stap zijn dan wanneer we beroepsmatig bezig zijn. Ook geen aanleiding dus meer om nog langer discriminerend over zon dagsrijders te spreken. We hebben er dan toch nog wat van geleerd. Overigens studeren we hardnekkig verder op de gegevens. Er moet toch....?! Dit is de ene kant van de medaille, en o.i. de meest belangrijke. Het gaat inderdaad om de juiste instelling die helaas nog te vaak, en dan misschien mede door slordigheid, ontbreekt. De heer Stemmer stelt het wa't scherper: "Ik kan mij niet aan de indruk ont trekken dat de verkeersdiscipline de laatste jaren sterk is teruggelopen. En dat geldt dan voor het hele ver keer in al zijn vormen. Er is duidelijk sprake van verruwing van onze maatschappij en dat zie je helaas dan ook op de weg", zo schrijft hij. Als het zo gesteld wordt dan is de andere kant onvermijdelijk een in tensiever politietoezicht en het ver hogen daardoor van de pak-kans: Dit zou dan de enige bruikbare methode zijn om het gestelde doel te bereiken. Persoonlijk zijn wij hiervan geen voorstander maar als de verkeers deelnemer niet zelf de vereiste disci pline kan opbrengen, blijft er geen andere weg open. Wij blijven echter het belangrijkste vinden dat iedereen die, op welke manier dan ook, aan het verkeer deelneemt er van doordrongen raakt dat een veilig verkeer slechts moge lijk is als we dat met z'n allen echt willen. Visscher 4

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 4