Belgische jonge boe overheidshulp Belgische jonge boeren willen Z.A.J.K. tekent protest aan tegen prijsvoorstellen Medefinanciering agrarische producent niet aanvaarden EERSTE KAMER NEEMT WET AGRARISCH GRONDVERKEER AAN COPA herhaalt: prijsverhoging van 15,3% I n het verleden was het gewoonte dat een opvolger in het bedrijf mee werkt voor kost en inwoning en een geringe vergoeding. Velen kwamen daardoor tekort. Dit is aanleiding geweest tot het maken van wet op het uitgestelde loon. Weinig belangstelling voor bedrijfsopvolging ONDERZOEK NAAR TOEKOMST VOOR C0VEC0-WEERT GEWENST Veroudering Pacht overheersend Uitgesteld loon Financiële hulp Voor eind 1981 toetsingscriteria verwacht De Eerste Kamer der Staten-Generaal heeft 24 maart 1981 de Wet Agrarisch grondverkeer aangenomen. Naar verwachting zullen de hierbij behorende toetsingscriteria nog voor het einde van dit jaar worden vastgesteld. Bij de verdediging van het wetsontwerp op 17 maart j.l. zei minister ir. G. Braks o.a. de totstandkoming van deze wet nog steeds van groot belang te achten. Sedert de indiening van het ontwerp is de extreem grote prijsstijging van de laatste jaren tot staan gekomen. Sinds begin vorig jaar is er zelfs sprake van een omslag van de prijzen naar de daling. De daling is begonnen in de noordelijke provincies en had daar een meer dan mar ginaal karakter. In de loop van het vorige jaar zijn, zij het schoorvoe tend, de overige provincies gevolgd. In het zuiden, meer in het bijzonder in Noord-Brabant, werd lang weerstand geboden tegen deze dalende tendens, maar ook daar vond eind vorig jaar een daling van enige betekenis plaats. C.O.P.A. heeft kennis genomen van de ontwerp-resolutie, aangenomen door de Landbouwkommissie van het Euro pees Parlement op J8 maart 1981, over de voorstellen van de Europese Kommissies betreffende de vaststelling van de prijzen voor een aantal landbouwprodukten en een aantal maatregelen voor het seizoen 1981/1982. Dit ontwerp sig naleert dat de reeële inkomens van de boeren in de loop van de laatste jaren zowel algemeen als substantieel een voort durende, konstante daling hebben vertoond; het brengt ge voelige verbeteringen aan in de voorstellen van de Kom missie, zowel wat betreft het algemene niveau van de land bouwprijzen als wat betreft de verwerping van de uitbreiding van de medeverantwoordelijkheid of financiële deelname van de producenten voor alle landbouwprodukten, zelfs die in een tekortsituatie. C.O.P.A. richt een dringend verzoek tot het Europees Parle ment en de E.G.-Raad, om in de loop van hun komende beraadslagingen rekening te houden met deze ontwerp-re solutie en anderzijds recht te doen aan de gerechtvaardigde eisen, met name die van een verhoging van de landbouw prijzen met 15,3%, die C.O.P.A. namens alle boeren in de E.G. heeft gesteld. C.O.P.A. en zijn leden-organisaties zijn overeengekomen hun pogingen en akties in de komende weken bij alle be sluitvormingsorganen voort te zetten en te intensiveren, ten einde vóór 1 april 1981 de rechtvaardige eisen en aspiraties van de boeren in de E.G. te kunnen realiseren. M inder dan de helft van de oppervlakte van België is in gebruik als kultuurgrond. Jaarlijks gaat nog steeds ongeveer 15.000 hektare ver loren door de aanleg van wegen, industrieterrein en woningbouw. De Belgische landbouw wordt bovendien belemmerd door een slechte ruimtelijke ordening waardoor er vrij veel verspreide bebouwing voor komt. Het aantal landbouwbedrijven is gedaald tot 125.000, jaarlijks verdwijnen er meer dan 5000 bedrijven. Part-time landbouw komt veel voor, 34% van de bedrijfshoofden heeft een nevenberoep. Evenals in ons land is de gemiddelde oppervlakte van de bedrijven vrij klein, nl. 15 ha. De grond wordt in het Vlaamse gedeelte intensiever gebruikt dan in het Waalse. Globaal gezien is de helft van de grond in gebruik als grasland, de rest als akker- en tuinbouwgrond. De agrarische jongerenorganisa ties van de (toen nog) negen EG- landen spraken vorig jaar oktober over "De problemen van de jonge boeren". Dat gebeurde tijdens een seminarium in het Noorditaliaan- se Lazise, georganiseerd door het CEPFAR, het Europese centrum voor vorming en ontwikkeling in de landbouw. Als diskussiemate- riaal leverden de jongerenorgani saties uit de negen lidstaten een overzicht van de agrarische pro blematiek in hun land. Voorzover van belang werd daarbij ook aan dacht geschonken aan specifiek op de bedrijfsovername gericht maatregelen. Drs. Dam Jaarsma, hoofd So- ciaal-Ekonomische Voorlichting van het KNLC, geeft in een aantal artikelen een samenvatting van de door de jongeren geschreven rap porten, deze week over België. Waarom ondanks deze ontwikkelin gen toch een Wet agrarisch grond verkeer? In open brief aan Braks De voorstellen van de Europese Commissie voor de Europese land bouwprijzen zijn weer ver onder de maat. Hoewel er een gemiddelde prijsver hoging van 15,3 procent noodzakelijk is om de gestegen kostprijzen te kompenseren, heeft de Commissie slechts een verhoging van 7,8 procent voorgesteld. De Eerste Kamer der Staten-Gene raal heeft 17 maart j.l. de begroting van het ministerie van landbouw en visserij voor het dienstjaar 1981, als mede die van het Landbouw-Egali- satiefonds (afdeling A) zonder hoofdelijke stemming aanvaard. Tijdens het debat werd het al of niet voortbestaan van de Covecoslachte- rij in Weert aan de orde gesteld. Minister ir. G. Braks gaf naar aan leiding daarvan te kennen, dat de toekomst van het bedrijf de regio rond Weert kan raken. Te lang is reeds getalmd met de noodzakelijke herstrukturering van het bedrijf op grond van allerlei overigens goed bedoelde overwegin gen, zoals het zoveel mogelijk be trekken van alle belanghebbenden bij het herstruktureringsproces. In middels is de vermogenspositie zo danig dat er grote zorgen zijn, die de minister deelt. De Europese Kommissie is in haar voorstellen voor het EG-markt- en prijsbeleid 1981/1982 volgens het Landbouwschap vooruitgelopen op de diskussie over de herstrukturering van de Europese begroting. Dit is gedaan door voor alle belangrijke produkten, los van het bestaan van strukturele overschotten, een mede financiering door de producent voor te stellen voor het marktbeleid, zoals dat door de Raad en de Kommissie wordt gevoerd. Alleen in een daar voor in aanmerking komend speci fiek geval, zoals bij melk, kan met -In sommige gebieden is het prijsni veau gedaald tot beneden de in de memorie van toelichting aangegeven Dit kan niet anders leiden dan tot een verdere achteruitgang van de toch al sterk aangetaste inkomens in de landbouw. De Minister hierop te moeten wijzen in een brief waarin het ZAJK stelt helaas te hebben moeten konstateren dat de Europese Ministerraad onder Braks voorzitterschap tot nu toe over voldoende visie blijkt te beschikken om een gewenste beleidsombuiging te realiseren. "In dit verband willen wij er nog maals op wijzen, dat de overschotten niet de schuld zijn van de boeren, maar van de beleidsmakers; wij medefinanciering als peiler van een landbouwbeleid dan ook afwijzen; de voorstellen zoals die voor sui ker zijn, er op duiden dat zelffi nanciering akelig dicht voor de deur staat; de voorstellen omtrent granen zullen leiden tot lagere boeren- prijzen; het gehele pakket niets anders in zich houdt dan de boeren in de E.G. nog wat verder uit te knij pen; er niet veel meer te knijpen valt zodat wij niet zonder meer met dergelijke uitkomsten genoegen zullen nemen. Wij hopen dan ook dat u uw woor den zoals in ons parlement uitge sproken gestalte zult kunnen geven en in de naaste toekomst uw kolle ga's kunt overhalen tot een werkelijk beter beleid, dat niet ten koste gaat van ons. een beperkte en tijdelijke medefi nanciering worden ingestemd. De beslissing over de nieuwe prijzen zal vóór 1 april a.s. genomen moeten worden. Sommige lidstaten zullen er waarschijnlijk toe overgaan de eigen landbouw met nationale maatrege len tegemoet te komen, als de EG- landbouwministers vóór die datum geen besluiten nemen. Het Land bouwschap meent dat dergelijke na tionale maatregelen het voortbe staan van het gemeenschappelijk landbouwbeleid in groot gevaar brengen. globale grens van 25.000,— a 30.000.- per hectare. Met name in het Veenkoloniale gebied worden zelfs prijzen beneden de 15.000,— per ha. betaald. -Voorts zijn de algemene economi sche vooruitzichten en de' ontwikke lingen in de agrarische sektor niet van dien aard, dat hiervan een sti mulans tot stijging van de grondprij zen moet worden verwacht. -De ingezette prijsdalingen hebben echter nog lang niet geleid tot een acceptabel prijsniveau over het ge hele land. Ten aanzien van beëindiging van het continuatierecht bij het overschrij den van de 65-jarige leeftijd van de pachter deelde minister Braks mede, dat de daartoe strekkende wijziging van de Pachtwet waarschijnlijk nog vóór de verkiezingen bij de Tweede Kamer wordt ingediend. Het lang heen en weer praten over enkele procenten onder of boven de door de Commissie voorgestelde prijzen draagt daartoe weinig bij", aldus de open brief. IC enmerkend voor de Belgische landbouw is de veroudering die de laatste jaren heeft plaats gevonden. Slechts 13,3% van de bedrijfshoofden is jonger dan 35 jaar, bijna 45% is 50 jaar of ouder. Het aantal mogelijke bedrijfsopvolgers is sterk gedaald. Alleen voor de bedrijven met neer dan 60 hektare is er gemiddeld een opvol ger. In totaliteit gezien zijn er voor elke tien bedrijven die vrijkomen maar drie opvolgers. O ngeveer 70% van de Belgische landbouwgrond is gepacht. Drie kwart van de bedrijven bezit echter wel een deel eigen grond. Meestal betreft dit de gebouwen net enkele hektaren grond. De pacht is in een pachtwet geregeld. De minimum pachtperiode is negen jaar, verlen ging is steeds mogelijk. Net als in ons land is er sprake van een voorkeurs recht bij voorgenomen verkoop door de verpachter en een opvolgings- recht voor de kinderen van de pach ter. De zekerheden en de bescher ming die de pachter hierbij heeft zijn in de praktijk veel minder groot dan in Nederland. Zo zijn er volgens de wet elf redenen waarom de verpach ter een eind aan het pachtkontrakt kan maken. De voornaamste daar van is de in eigen-gebruikneming, maar ook het in gebruikgeven aan echtgenote of kinderen en de ver koop voor een niet landbouwkundi ge bestemming zoals bouwterrein. Pachtontbinding met als argument het zelf in gebruik nemen komt steeds meer voor. Na pachtontbin ding laten de eigenaars de grond verzorgen door loonwerkers of ver huren de grond per jaar voor de maisteelt. Vooral voor de jonge bóe ren is de wijze waarop de pacht wordt ontbonden en het voorkeurs recht wordt ontlopen erg teleurstöl- lend. Deze wet houdt in dat een kind dat tenminste drie j2T3T geregeld heeft meegewerkt op het bedrijf en daar voor geen beloning heeft ontvangen recht heeft op uitgesteld loon. Dit loon bedraagt een derde gedeelte van het loon van een vakarbeider. Aan deze "loonperiode" is een max imum van 10 jaar gesteld. Het uitge stelde loon kan pas verrekend wor den bij de verdeling van het bedrijf. De Belgische jongeren eisen een verhoging van het uitgestelde loon en uitbetaling op het moment van de bedrijfsovername. "V oor bedrijfsovername en moder nisering is er een rentesubsidierege ling. Voorwaarden zijn hoofdberoep landbouw, diploma en/of ervaring, er moet op het bedrijf werk zijn voor tenminste één volwaardige arbeids kracht en de investering moet mini maal 70.000,— gulden zijn. Gedu rende 18 jaar wordt 5% rentesubsidie gegeven en wordt de lening voor 75% gegarandeerd. Daarnaast is het mo gelijk de eerste drie jaar niet af te lossen. In het kader van de aanvul lende maatregelen getroffen in ver band met de lage Europese prijzen in 1978/'79 kunnen jonge boeren (max. 40 jaar) nog een extra premie krijgen. Deze kapitaal premie bedraagt 10% van de investering, daarnaast wordt nog 2% extra rentesubsidie gegeven op een ontwikkelingsplan. De Belgische jonge boeren zijn niet tevreden met de huidige regelingen. Om weer voldoende jongeren bereid te vinden on tot de landbouw toe te treden is het volgens hen o.a. nodig dat de hulp bij vestiging wordt verbe terd, de moderniseringssteun meer selektief wordt toegepast, de wet op het uitgestelde loon wordt herzien, de afbetaling van de lening die afgeslo ten wordt bij de bedrijfsovername fis- kaal aftrekbaar wordt en er een meer aktieve grondpolitiek wordt gevoerd. Landbouwschap in brief aan Van Agt het Landbouwschap heeft in een brief aan minister-president Van Agt laten weten, dat het beginsel van de medefinanciering door de produ cent van het EG-marktbeheer niet aanvaard mag worden. Verder heeft het Landbouwschap aangedrongen op een tijdige besluitvorming over de EG-landbouwprijzen en op een prijsverhoging, die in voldoende mate overeenkomt met de inkomensdaling van de Europese boeren in de laatste twee jaar. Als dit niet gebeurt verwacht het Landbouwschap, dat in andere EG-lidstaten nationale maatregelen getroffen zullen worden. Het Landbouwschap heeft onder meer deze standpunten aan Van Agt kenbaar gemaakt in verband met de Europese top, die op 23 en 24 maart a.s. in Maastricht werd gehouden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 19