Landbouwschap zeer kritisch over voorstellen markt- en prijsbeleid voor landbouw BEHEERS-EN AANPASSINGSVERGOE DINGEN BIJGESTELD PROBLEMEN ROND AFWIKKELING PRIJSGARANTIEKONTRAKTEN VARKENSHOUDERIJ Ministerie van Financiën bereid problemen door belasting over pachtersvoordeel te bezien H et Landbouwschap heeft aan Staatssekretaris Van Amelsvoort van Financiën zijn bezwaren tegen deze gang van zaken kenbaar gemaakt. Daarbij is met klem verzocht in der gelijke gevallen van bedrijfsopvol ging alsnog doorschuiving van de belastingheffing over het pachters- voordeel toe te staan. Gekonstateerd pachtersvoordeel nog niet direkt belastingheffing H ardheidsclausule Tijdig advies van belang H et Landbouwschap acht het van belang dat het Ministerie van Finan ciën bereid is op deze wijze de hard heidsclausule toe te passen. Volgens het Landbouwschap moet overigens in de toekomst zoveel mogelijk wor den voorkomen, dat de belastinghef fing over het pachtersvoordeel de be drijfsopvolging bemoeilijkt of zelfs onmogelijk maakt. Daarom bena drukt het Landbouwschap het belang om tijdig advies bij de boekhoudbu- reau's (belastingadviesbureau^) of bij de sociaai-ekonomische voorlich tingsdiensten (S.E.V.) in te winnen. De boekhoudbureau's en de S.E.V. kunnen aangeven hoe de bedrijfsop volging in voorkomende gevallen bij voorkeur kan worden geregeld zonder dat over het gekonstateerde pach tersvoordeel met de fiskus hoeft te worden afgerekend. VOEDERBIETEN Landbouwschap bepleit Algemene Voorwaarden De aardappelexport in februari 1981 H et Landbouwschap heeft van het Ministerie van Financiën de toe zegging gekregen, dat wanneer de belastingheffing over het pachters- voordeel tot ernstige moeilijkheden leidt voor de bedrijfsovername - onder meer voor de financiering van het bedrijf - doorschuiving van de belastingheffing kan plaatsvinden. Het Landbouwschap ziet dit als een van de elementen voor de oplossing van de gerezen problemen rond het pachtersvoordeel. DENK AAN HET TIJDIG OPRUIMEN VAN RESTANTEN SUIKERBIETEN EN De voorstellen van de Europese Commissie voor de verhoging van de landbouwprijzen voor het seizoen 1981/1982 zijn ver onder de maat en houden nauwelijks rekening met de slechte inkomensontwikkeling in de landbouw. De voorstellen zijn voornamelijk gebaseerd op budget taire overwegingen. Het principe van de algemene medefinanciering, waardoor de producent moet betalen voor de financiële gevolgen van het gevoerde beleid, is onaanvaardbaar. De laatste tijd komen er klachten van varkenshouders over de afwik keling van bepaalde prijsgarantiekontrakten met slachterijen. Als reden noemen de slachterijen de exportproblemen naar Italië sinds eind maart 1^80. Door de verscherpte kontrole op salmonella en sta kingen bij douane en keuringsbeambten in Italië ontstond er vertraging bij de import. Zelfs werden er zendingen teruggestuurd. Er is echter geen officieel invoerverbod in Italië van kracht geweest noch heeft er voor ons land een exportverbod gegolden. Wekelijks zijn er dan ook aanzienlijke hoeveelheden (gekoeld of bevroren) varkensvlees naar Italië geëxpor teerd. Met onder meer deze konklusies heeft het bestuur van het Land bouwschap krachtig stelling geno men tegen de voorstellen van de Eu ropese Commissie voor het EG- markt- en prijsbeleid voor het ko mende seizoen. In de bestuursverga dering van het Landbouwschap, die op woensdag 4 maart in Den Haag is gehouden, waren de Centrale Land bouworganisaties en de Voedings bonden het erover eens, dat de land bouw met deze voorstellen niet uit de voeten kan. Middels een geza menlijke krachtsinspanning moet ervoor worden gezorgd, dat er een aanzienlijk beter besluit uit de bus komt en waarbij de doelstelling van de inkomensvorming ook daadwer kelijk tot uitdrukking komt. Vooral de voorstellen, die de proble men op de zuivelmarkt moeten op lossen, werden in het Landbouw- schapsbestuur zeer kritisch ontvan gen. Met name de aangekondigde verhoogde basisheffing voor het prijsjaar 1982/1983 voor melk, die komt van bedrijven met een produk- tieniveau van meer dan 15.000 kilo gram melk per hektare voedergewas sen, werd resoluut van de hand gewe zen. De aanpak van de zuivelproble- matiek door de Commissie is volgens hetl>estuur verkeerd, omdat een wer kelijke oplossing niet wordt geboden. De financiële deelname van de pro ducenten van granen en koolzaad, zoals de Commissie nu wil doorvoe ren, werd door het bestuur volledig onverantwoord genoemd. De beslui ten, die onlangs door de EG-Land- bouwministers zijn genomen over het suikerbeleid, werden eveneens slecht ontvangen. Er is in onvoldoende mate rekening gehouden met de wensen van het bedrijfsleven. De vastgestelde heffing op de A-suiker is volgens het bestuur niet gerecht vaardigd. Het gemeenschappelijk landbouwbeleid gaat steeds meer in de richting van een verzwakking van het interventieniveau der prijzen en Bij de beheersvergoeding gaat het om de waardering van het verschil in produktieniveau van grasland en de extra arbeid, die samenhangen met het naleven van de bepalingen uit de beheersovereenkomst. De vergoeding yoor de extra arbeid is verhoogd van 18,— per uur tot 19,10 per uur. Deze verhoging hangt samen met de ontwikkeling van het CAO-tarief in de landbouw. Met betrekking tot het verschil in produktieniveau van grasland is de waardering gehandhaafd op 0,30 per kilo Voedereenheid Melk (kVEM). Vaste kosten Bij de aanpassingsvergoeding gaat het om de waardering van de vaste kosten en arbeid en van kapitaal goederen per eenheid gederfd pro- dukt. Deze vaste kosten komen voor een vergoeding in aanmerking wan neer er een daling optreedt in het dit staat volgens het bestuur haaks op de doelstellingen van het EG-land- bouwbeleid. De zienswijze van de Europese Com missie heeft inhoudelijk gezien te weinig met beleid te maken. In dit verband werd de vraag gesteld of de budgettaire problemen van Brussel op dit moment werkelijk zo groot zijn W anneer de belastinginspektie konstateert, dat een pachtersvoór- deel is ontstaan, deelt zij dit waarde verschil mee aan betrokkene. Het gaat hierbij om een maximaal ver schil, waarover inkomstenbelasting kan worden geheven. Indien de vrij opleverbare waarde van de grond daalt, dan wordt de fiskale claim dienovereenkomstig lager. Is deze waarde daarentegen gestegen, dan hoeft toch niet méér belasting te worden betaald. De belasting over het pachtersvoor deel moet pas worden betaald, wan neer het eerder door de fiskus gekon- stateerde pachtersvoordeel wordt ge- produktïeniveau. Het bedrag voor de vaste kosten aan arbeid is verhoogd van 0,32 tot 0,33 per kVEM, terwijl het bedrag voor de vaste kos ten van kapitaalgoederen is gebracht van 0,13 op 0,14 per kVEM. Het stelsel van beheersvergoedingen en aanpassingsvergoedingen leidt in de praktijk ertoe, dat de waardering van de gedervde produktië op gras land, afhankelijk van de individuele bedrijfssituatie, kan variëren van 0,30 tot maximaal 0,77 per kVEM. Uit de praktijk zijn geluiden naar vo ren gekomen over de ingewikkeldheid van de berekeningswijze van de ver goedingen. Een werkgroep uit het SBL-bestuur gaat na in hoeverre de berekeningen vereenvoudigd en doorzichtiger kunnen worden ge maakt. Deze werkzaamheden kunnen in de loop van dit jaar worden afge rond. als de laatste tijd wordt beweerd. De huidige voorstellen ter oplossing van problemen, die op enige markten zijn ontstaan, kan het bestuur van het Landbouwschap niet ondersteunen. Op enkele markten gaat het om strukturele problemen, die op een onjuiste manier worden aangepakt. Een voorwaarde, die het Landbouw schap stelt, is dat het beleid voor de gehele Gemeenschap moet gelden. Dit geldt ook voor de medefinancie ring. Daarbij zal geen onderscheid gemaakt mogen worden naar de om vang der bedrijven en de wijze waarop op verschillende bedrijven wordt ge produceerd. realiseerd. In de praktijk blijkt nu dat betrokkenen niet altijd op de hoogte zijn van gevallen, waarin belasting over het pachtersvoordeel moet wor den betaald. Zo kunnen erbij bedrijfs opvolging problemen ontstaan doordat het bedrijfshoofd en de op volger niet van één van de mogelijk heden gebruik hebben gemaakt om de bewuste fiskale claim door te schui ven. Het Ministerie heeft zich ten aanzien van de door het Landbouwschap ge vraagde benadering bereid verklaard in het kader van de toepassing van de hardheidsclausule in redelijkheid naar een oplossing te zoeken. Indien dus de bedrijfsopvolging als gevolg van de belastingheffing over het pachters voordeel op ernstige proble men zou stuiten, dan zal de Minister van Financiën in het algemeen toe staan deze heffing door te schuiven. Voor de betrokkenen, dié met een belastingheffing over het pachters- voordeel zijn gekonfrónteerd, kan de mogelijkheid van de hardheidsclau sule van groot belang zijn. In de kontrakten is meestal opgeno men dat de gegarandeerde prijs niet betaald wordt als er sprake is van vervoers- en/of exportverboden door de uitbraak van een besmette lijke dierziekte. Dit is in de situatie met Italië niet het geval. De kon trakten moeten dan ook volledig worden nagekomen. Als slachterijen niet willen exporteren is dat een be slissing die volledig voor rekening komt van het betreffende bedrijf. De varkenshouder mag daarom niet de dupe worden. Bezwaar Gezien het voorgaande is het van belang, dat varkenshouders, die me nen, dat de kontrakten niet goed worden afgehandeld, hiertegen be zwaar maken bij de kontraktgever. Mocht de varkenshouder hierbij hulp nodig hebben, dan kan de Re gionale Kontraktadvieskommissie of de Sociaal-Ekonomische Voorlich ting van de landbouworganisaties adviseren. Verder is het van belang om de nieuw af te sluiten kontrakten eerst te laten beoordelen. Meerdere slach terijen gaan ertoe over om de voor waarden in de garantiekontrakten aan te passen, zodat in overeenkom stige situaties als in Italië niet uitbe taald hoeft te worden. Het nut van dergelijke kontrakten is zowel voor de varkenshouder als voor de ban ken, uiterst beperkt. Dit geldt tevens voor de huidige kontrakten, waarin bij een exportverbod de gegaran deerde prijs niet uitbetaald wordt. Immers door de uitbraak van één varkenspestgeval op 15 januari j.l. in Leidschendam is de grens met het Verenigd Koninkrijk voor vers var- In Noord-Brabant is de verordening van kracht dat het verboden is om na 1 april van elk jaar suikerbieten, voe derbieten en afval van suikerbieten en voederbieten, voorzover daaraan bladvorming voorkomt, voorhanden en in voorraad te hebben. Suikerbieten, voederbieten en afval van suikerbieten en voederbieten zijn meestal besmet met een virus, dat de vergelingsziekte veroorzaakt. In kui len komen kuilluizen voor. Wanneer déze voedsel opnemen van de uitge lopen bieten, nemen zij ook een hoe veelheid virus op. De kuilluizen ver laten op een zeker moment de kuil en vliegen het land in. Wanneer deze dan op bietenpercelen terecht komen, worden de bietenplantjes, waaraan ze sap onttrekken, besmet met het virus, dat de vergelingsziekte veroorzaakt. Later komen de perzikbladluizen vanaf de winterwaarden op de bie- tenpercelen aan en kunnen dan planten, die al door kuilluis met virus besmet zijn, bezoeken. De perzikbladluis neemt dan het vi rus op en is het gehele seizoen in staat om elke biet, die hij bezoekt, te besmetten met virus. Dus er moet voor gezorgd worden, dat vóórdat de bietenplantjes bovenkomen er geen kuilluizen zijn, die de besmetting vanuit de kuil naar het perceel kunnen overbrengen. Daarvoor is het nodig dat na 1 april van elk jaar geen suikerbieten, voe derbieten en afval van suikerbieten en voederbieten, voorzover daaraan kensvlees tijdelijk gesloten geweest. Het effekt op de'marktprijzen was echter niet waarneembaar. Toch zou een aantal slachterijen van de be treffende clausule in het kontrakt misbruik kunnen maken. Wanneer een varkenshouder dit overkomt, weet hij echter gelijk, wat het nut van zo'n kontrakt is en hoeveel vertrou wen hij in de koritraktant kan stellen. (Kontraktadvieskommissie voor Noord-Brabant en Zeeland, Spoor- laan 350, 5038 CC TILBURG, tel. 013 - 352425). Het Landbouwschap zal binnen kort Algemene Voorwaarden vaststellen voor kontrakten in de varkenshouderij. Een boer, die op basis van een kontrakt varkens gaat fokken of mesten, kan dan een kontrakt eisen, dat voldoet aan deze Algemene Voorwaarden. De Algemene Voorwaarden bie den een stuk zekerheid en juridi sche bescherming van de produ cent. De rechten en plichten van zowel de boer als de aanbieder van het kontrakt zijn erin op een evenwichtige en duidelijke manier geregeld. Het bestuur van het Landbouw schap heeft hiertoe in principe besloten tijdens zijn openbare bestuursvergadering van 4 maart in Den Haag. bladvorming voorkomt, voorhanden of in voorraad zijn. Dit betekent een bijdrage ter bestrij ding van de vergelingsziekte. De Al gemene Inspectiedienst controleert de naleving van deze verordening. Wij wijzen uer op dat er jaarlijks nog een aantal verbalen moeten worden opgemaakt. Zorg dat de voederbieten en suiker bieten en afval daarvan vóór 1 april verwijderd zijn, zodat daaraan geen bladvorming kan voorkomen. U werkt mee aan de bestrijding van de vergelingsziekte en voorkomt een proces-verbaal. Volgens het Produktschap voor Aardappelen is in de maand februari 97.000 ton konsumptie- en indus trieaardappelen uitgevoerd. Hier door is de totale export van oogst 1980 op 672.000 ton gekomen. Van de vorige oogsten is tot 1 maart uitgevoerd: oogst 1979 504.000 ton oogst 1978 458.000 ton oogst 1977 421.000 ton oogst 1976 572.000 ton Per 10 januari bedroegen de voorra den aardappelen in Frankrijk nog rond 800.000 ton wat overeenkomst met ongeveer 60% van de bruto-pro- duktie die in 1980 rond 1.300.000 ton heeft bedragen. Deze cijfers zijn af komstig van de Federatie van pro ducentengroeperingen in Terre du Nord en Pas-de Calais. Het bestuur van de Stichting Beheer Landbouwgronden (SBL) heeft de beheers- en aanpassingsvergoedingen voor 1981 vastgesteld. Jaarlijks gaat het SBL-bestuur na of de prijskomponenten voor de berekening van de vergoedingen aanpassing behoeven. Hierbij wordt rekening ge houden met de kostenontwikkeling in de landbouw. Pacht in het kader van bedrijfsovername mag niet tot problemen leiden 4

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 4