Landbouwschap zeer kritisch
over voorstellen markt- en
prijsbeleid voor landbouw
BEHEERS-EN
AANPASSINGSVERGOE
DINGEN BIJGESTELD
PROBLEMEN ROND
AFWIKKELING
PRIJSGARANTIEKONTRAKTEN
VARKENSHOUDERIJ
Ministerie van Financiën bereid
problemen door belasting over
pachtersvoordeel te bezien
H et Landbouwschap heeft aan
Staatssekretaris Van Amelsvoort van
Financiën zijn bezwaren tegen deze
gang van zaken kenbaar gemaakt.
Daarbij is met klem verzocht in der
gelijke gevallen van bedrijfsopvol
ging alsnog doorschuiving van de
belastingheffing over het pachters-
voordeel toe te staan.
Gekonstateerd
pachtersvoordeel nog niet
direkt belastingheffing
H ardheidsclausule
Tijdig advies van belang
H et Landbouwschap acht het van
belang dat het Ministerie van Finan
ciën bereid is op deze wijze de hard
heidsclausule toe te passen. Volgens
het Landbouwschap moet overigens
in de toekomst zoveel mogelijk wor
den voorkomen, dat de belastinghef
fing over het pachtersvoordeel de be
drijfsopvolging bemoeilijkt of zelfs
onmogelijk maakt. Daarom bena
drukt het Landbouwschap het belang
om tijdig advies bij de boekhoudbu-
reau's (belastingadviesbureau^) of
bij de sociaai-ekonomische voorlich
tingsdiensten (S.E.V.) in te winnen.
De boekhoudbureau's en de S.E.V.
kunnen aangeven hoe de bedrijfsop
volging in voorkomende gevallen bij
voorkeur kan worden geregeld zonder
dat over het gekonstateerde pach
tersvoordeel met de fiskus hoeft te
worden afgerekend.
VOEDERBIETEN
Landbouwschap
bepleit Algemene
Voorwaarden
De aardappelexport in
februari 1981
H et Landbouwschap heeft van het Ministerie van Financiën de toe
zegging gekregen, dat wanneer de belastingheffing over het pachters-
voordeel tot ernstige moeilijkheden leidt voor de bedrijfsovername -
onder meer voor de financiering van het bedrijf - doorschuiving van de
belastingheffing kan plaatsvinden. Het Landbouwschap ziet dit als een
van de elementen voor de oplossing van de gerezen problemen rond het
pachtersvoordeel.
DENK AAN HET TIJDIG OPRUIMEN
VAN RESTANTEN SUIKERBIETEN EN
De voorstellen van de Europese Commissie voor de verhoging van de
landbouwprijzen voor het seizoen 1981/1982 zijn ver onder de maat en
houden nauwelijks rekening met de slechte inkomensontwikkeling in
de landbouw. De voorstellen zijn voornamelijk gebaseerd op budget
taire overwegingen. Het principe van de algemene medefinanciering,
waardoor de producent moet betalen voor de financiële gevolgen van
het gevoerde beleid, is onaanvaardbaar.
De laatste tijd komen er klachten van varkenshouders over de afwik
keling van bepaalde prijsgarantiekontrakten met slachterijen.
Als reden noemen de slachterijen de exportproblemen naar Italië sinds
eind maart 1^80. Door de verscherpte kontrole op salmonella en sta
kingen bij douane en keuringsbeambten in Italië ontstond er vertraging
bij de import.
Zelfs werden er zendingen teruggestuurd. Er is echter geen officieel
invoerverbod in Italië van kracht geweest noch heeft er voor ons land
een exportverbod gegolden. Wekelijks zijn er dan ook aanzienlijke
hoeveelheden (gekoeld of bevroren) varkensvlees naar Italië geëxpor
teerd.
Met onder meer deze konklusies
heeft het bestuur van het Land
bouwschap krachtig stelling geno
men tegen de voorstellen van de Eu
ropese Commissie voor het EG-
markt- en prijsbeleid voor het ko
mende seizoen. In de bestuursverga
dering van het Landbouwschap, die
op woensdag 4 maart in Den Haag is
gehouden, waren de Centrale Land
bouworganisaties en de Voedings
bonden het erover eens, dat de land
bouw met deze voorstellen niet uit
de voeten kan. Middels een geza
menlijke krachtsinspanning moet
ervoor worden gezorgd, dat er een
aanzienlijk beter besluit uit de bus
komt en waarbij de doelstelling van
de inkomensvorming ook daadwer
kelijk tot uitdrukking komt.
Vooral de voorstellen, die de proble
men op de zuivelmarkt moeten op
lossen, werden in het Landbouw-
schapsbestuur zeer kritisch ontvan
gen. Met name de aangekondigde
verhoogde basisheffing voor het
prijsjaar 1982/1983 voor melk, die
komt van bedrijven met een produk-
tieniveau van meer dan 15.000 kilo
gram melk per hektare voedergewas
sen, werd resoluut van de hand gewe
zen. De aanpak van de zuivelproble-
matiek door de Commissie is volgens
hetl>estuur verkeerd, omdat een wer
kelijke oplossing niet wordt geboden.
De financiële deelname van de pro
ducenten van granen en koolzaad,
zoals de Commissie nu wil doorvoe
ren, werd door het bestuur volledig
onverantwoord genoemd. De beslui
ten, die onlangs door de EG-Land-
bouwministers zijn genomen over het
suikerbeleid, werden eveneens slecht
ontvangen. Er is in onvoldoende
mate rekening gehouden met de
wensen van het bedrijfsleven. De
vastgestelde heffing op de A-suiker is
volgens het bestuur niet gerecht
vaardigd. Het gemeenschappelijk
landbouwbeleid gaat steeds meer in
de richting van een verzwakking van
het interventieniveau der prijzen en
Bij de beheersvergoeding gaat het
om de waardering van het verschil in
produktieniveau van grasland en de
extra arbeid, die samenhangen met
het naleven van de bepalingen uit de
beheersovereenkomst.
De vergoeding yoor de extra arbeid
is verhoogd van 18,— per uur tot
19,10 per uur. Deze verhoging
hangt samen met de ontwikkeling
van het CAO-tarief in de landbouw.
Met betrekking tot het verschil in
produktieniveau van grasland is de
waardering gehandhaafd op 0,30
per kilo Voedereenheid Melk
(kVEM).
Vaste kosten
Bij de aanpassingsvergoeding gaat
het om de waardering van de vaste
kosten en arbeid en van kapitaal
goederen per eenheid gederfd pro-
dukt. Deze vaste kosten komen voor
een vergoeding in aanmerking wan
neer er een daling optreedt in het
dit staat volgens het bestuur haaks op
de doelstellingen van het EG-land-
bouwbeleid.
De zienswijze van de Europese Com
missie heeft inhoudelijk gezien te
weinig met beleid te maken. In dit
verband werd de vraag gesteld of de
budgettaire problemen van Brussel
op dit moment werkelijk zo groot zijn
W anneer de belastinginspektie
konstateert, dat een pachtersvoór-
deel is ontstaan, deelt zij dit waarde
verschil mee aan betrokkene. Het
gaat hierbij om een maximaal ver
schil, waarover inkomstenbelasting
kan worden geheven. Indien de vrij
opleverbare waarde van de grond
daalt, dan wordt de fiskale claim
dienovereenkomstig lager. Is deze
waarde daarentegen gestegen, dan
hoeft toch niet méér belasting te
worden betaald.
De belasting over het pachtersvoor
deel moet pas worden betaald, wan
neer het eerder door de fiskus gekon-
stateerde pachtersvoordeel wordt ge-
produktïeniveau. Het bedrag voor de
vaste kosten aan arbeid is verhoogd
van 0,32 tot 0,33 per kVEM,
terwijl het bedrag voor de vaste kos
ten van kapitaalgoederen is gebracht
van 0,13 op 0,14 per kVEM.
Het stelsel van beheersvergoedingen
en aanpassingsvergoedingen leidt in
de praktijk ertoe, dat de waardering
van de gedervde produktië op gras
land, afhankelijk van de individuele
bedrijfssituatie, kan variëren van
0,30 tot maximaal 0,77 per
kVEM.
Uit de praktijk zijn geluiden naar vo
ren gekomen over de ingewikkeldheid
van de berekeningswijze van de ver
goedingen. Een werkgroep uit het
SBL-bestuur gaat na in hoeverre de
berekeningen vereenvoudigd en
doorzichtiger kunnen worden ge
maakt. Deze werkzaamheden kunnen
in de loop van dit jaar worden afge
rond.
als de laatste tijd wordt beweerd. De
huidige voorstellen ter oplossing van
problemen, die op enige markten zijn
ontstaan, kan het bestuur van het
Landbouwschap niet ondersteunen.
Op enkele markten gaat het om
strukturele problemen, die op een
onjuiste manier worden aangepakt.
Een voorwaarde, die het Landbouw
schap stelt, is dat het beleid voor de
gehele Gemeenschap moet gelden.
Dit geldt ook voor de medefinancie
ring. Daarbij zal geen onderscheid
gemaakt mogen worden naar de om
vang der bedrijven en de wijze waarop
op verschillende bedrijven wordt ge
produceerd.
realiseerd. In de praktijk blijkt nu dat
betrokkenen niet altijd op de hoogte
zijn van gevallen, waarin belasting
over het pachtersvoordeel moet wor
den betaald. Zo kunnen erbij bedrijfs
opvolging problemen ontstaan
doordat het bedrijfshoofd en de op
volger niet van één van de mogelijk
heden gebruik hebben gemaakt om de
bewuste fiskale claim door te schui
ven.
Het Ministerie heeft zich ten aanzien
van de door het Landbouwschap ge
vraagde benadering bereid verklaard
in het kader van de toepassing van de
hardheidsclausule in redelijkheid
naar een oplossing te zoeken. Indien
dus de bedrijfsopvolging als gevolg
van de belastingheffing over het
pachters voordeel op ernstige proble
men zou stuiten, dan zal de Minister
van Financiën in het algemeen toe
staan deze heffing door te schuiven.
Voor de betrokkenen, dié met een
belastingheffing over het pachters-
voordeel zijn gekonfrónteerd, kan de
mogelijkheid van de hardheidsclau
sule van groot belang zijn.
In de kontrakten is meestal opgeno
men dat de gegarandeerde prijs niet
betaald wordt als er sprake is van
vervoers- en/of exportverboden
door de uitbraak van een besmette
lijke dierziekte. Dit is in de situatie
met Italië niet het geval. De kon
trakten moeten dan ook volledig
worden nagekomen. Als slachterijen
niet willen exporteren is dat een be
slissing die volledig voor rekening
komt van het betreffende bedrijf. De
varkenshouder mag daarom niet de
dupe worden.
Bezwaar
Gezien het voorgaande is het van
belang, dat varkenshouders, die me
nen, dat de kontrakten niet goed
worden afgehandeld, hiertegen be
zwaar maken bij de kontraktgever.
Mocht de varkenshouder hierbij
hulp nodig hebben, dan kan de Re
gionale Kontraktadvieskommissie of
de Sociaal-Ekonomische Voorlich
ting van de landbouworganisaties
adviseren.
Verder is het van belang om de
nieuw af te sluiten kontrakten eerst
te laten beoordelen. Meerdere slach
terijen gaan ertoe over om de voor
waarden in de garantiekontrakten
aan te passen, zodat in overeenkom
stige situaties als in Italië niet uitbe
taald hoeft te worden. Het nut van
dergelijke kontrakten is zowel voor
de varkenshouder als voor de ban
ken, uiterst beperkt. Dit geldt tevens
voor de huidige kontrakten, waarin
bij een exportverbod de gegaran
deerde prijs niet uitbetaald wordt.
Immers door de uitbraak van één
varkenspestgeval op 15 januari j.l. in
Leidschendam is de grens met het
Verenigd Koninkrijk voor vers var-
In Noord-Brabant is de verordening
van kracht dat het verboden is om na
1 april van elk jaar suikerbieten, voe
derbieten en afval van suikerbieten en
voederbieten, voorzover daaraan
bladvorming voorkomt, voorhanden
en in voorraad te hebben.
Suikerbieten, voederbieten en afval
van suikerbieten en voederbieten zijn
meestal besmet met een virus, dat de
vergelingsziekte veroorzaakt. In kui
len komen kuilluizen voor. Wanneer
déze voedsel opnemen van de uitge
lopen bieten, nemen zij ook een hoe
veelheid virus op. De kuilluizen ver
laten op een zeker moment de kuil en
vliegen het land in. Wanneer deze dan
op bietenpercelen terecht komen,
worden de bietenplantjes, waaraan ze
sap onttrekken, besmet met het virus,
dat de vergelingsziekte veroorzaakt.
Later komen de perzikbladluizen
vanaf de winterwaarden op de bie-
tenpercelen aan en kunnen dan
planten, die al door kuilluis met virus
besmet zijn, bezoeken.
De perzikbladluis neemt dan het vi
rus op en is het gehele seizoen in
staat om elke biet, die hij bezoekt, te
besmetten met virus.
Dus er moet voor gezorgd worden,
dat vóórdat de bietenplantjes
bovenkomen er geen kuilluizen zijn,
die de besmetting vanuit de kuil naar
het perceel kunnen overbrengen.
Daarvoor is het nodig dat na 1 april
van elk jaar geen suikerbieten, voe
derbieten en afval van suikerbieten
en voederbieten, voorzover daaraan
kensvlees tijdelijk gesloten geweest.
Het effekt op de'marktprijzen was
echter niet waarneembaar. Toch zou
een aantal slachterijen van de be
treffende clausule in het kontrakt
misbruik kunnen maken. Wanneer
een varkenshouder dit overkomt,
weet hij echter gelijk, wat het nut van
zo'n kontrakt is en hoeveel vertrou
wen hij in de koritraktant kan stellen.
(Kontraktadvieskommissie voor
Noord-Brabant en Zeeland, Spoor-
laan 350, 5038 CC TILBURG, tel.
013 - 352425).
Het Landbouwschap zal binnen
kort Algemene Voorwaarden
vaststellen voor kontrakten in de
varkenshouderij. Een boer, die op
basis van een kontrakt varkens
gaat fokken of mesten, kan dan
een kontrakt eisen, dat voldoet
aan deze Algemene Voorwaarden.
De Algemene Voorwaarden bie
den een stuk zekerheid en juridi
sche bescherming van de produ
cent. De rechten en plichten van
zowel de boer als de aanbieder van
het kontrakt zijn erin op een
evenwichtige en duidelijke manier
geregeld.
Het bestuur van het Landbouw
schap heeft hiertoe in principe
besloten tijdens zijn openbare
bestuursvergadering van 4 maart
in Den Haag.
bladvorming voorkomt, voorhanden
of in voorraad zijn.
Dit betekent een bijdrage ter bestrij
ding van de vergelingsziekte. De Al
gemene Inspectiedienst controleert
de naleving van deze verordening.
Wij wijzen uer op dat er jaarlijks nog
een aantal verbalen moeten worden
opgemaakt.
Zorg dat de voederbieten en suiker
bieten en afval daarvan vóór 1 april
verwijderd zijn, zodat daaraan geen
bladvorming kan voorkomen.
U werkt mee aan de bestrijding van de
vergelingsziekte en voorkomt een
proces-verbaal.
Volgens het Produktschap voor
Aardappelen is in de maand februari
97.000 ton konsumptie- en indus
trieaardappelen uitgevoerd. Hier
door is de totale export van oogst
1980 op 672.000 ton gekomen.
Van de vorige oogsten is tot 1 maart
uitgevoerd:
oogst 1979 504.000 ton
oogst 1978 458.000 ton
oogst 1977 421.000 ton
oogst 1976 572.000 ton
Per 10 januari bedroegen de voorra
den aardappelen in Frankrijk nog
rond 800.000 ton wat overeenkomst
met ongeveer 60% van de bruto-pro-
duktie die in 1980 rond 1.300.000 ton
heeft bedragen. Deze cijfers zijn af
komstig van de Federatie van pro
ducentengroeperingen in Terre du
Nord en Pas-de Calais.
Het bestuur van de Stichting Beheer Landbouwgronden (SBL) heeft de
beheers- en aanpassingsvergoedingen voor 1981 vastgesteld. Jaarlijks
gaat het SBL-bestuur na of de prijskomponenten voor de berekening
van de vergoedingen aanpassing behoeven. Hierbij wordt rekening ge
houden met de kostenontwikkeling in de landbouw.
Pacht in het kader van bedrijfsovername mag niet tot problemen
leiden
4