Einde Pacht bij 65 jaar? 1 KNLC kommeritaar D, M en moet zich overigens als pachter van een dergelijke mogelijk heid tot verlenging door de Pachtka mer met 3 jaar na opzegging door de Vleeskeuringskosten E «fa DE ONDERLINGE RUILING VAN KAVELS I Over Grond en Pachtzaken H et meest besproken onderdeel van de voorgestelde wijziging van de Pachtwet is ongetwijfeld de mogelijkheid voor de verpachter tot pacht- ontbinding bij 65-jarige leeftijd van de pachter. "Op de kleintjes passen H et zal duidelijk zijn dat het tegenwoordig door alle wetswijzigingen Geen voorschotbetaling premie voor schapevleesproducenten n deze tijd van stijgende kosten voor brandstoffen en materialen wordt vaak de vraag gesteld: waar kan ik nog op besparen? Door vererving en latere aankoop van losse percelen grond laat op sommige bedrijven de verkaveling wel eens wat te wensen over. Vaak is daar een groot gedeelte van te verbeteren door onderling ruilen van percelen. Daarbij is dan persé geen grote oppervlakte nodig, maar ook in kleiner verband, bijv. hele polders, of langs een bepaalde weg of dijk kan dit gebeuren. O, ver de voordelen van het bewer ken van grotere en/of rechtere per celen, of van percelen die dichter bij de gebouwen liggen, hoeven we hier niet verder stil te staan. Om zo'n rui ling beter tot zijn recht te laten ko men zijn soms cultuurtechnische aanpassingen noodzakelijk. Verder komen er nogal wat kosten om de hoek kijken voor de voorbereiding, zoals het landmeten en het maken van een begroting en de kadastrale registratie. Nu zult u zeggen, eerst praatje over bezuinigingen en dan heb je het over allerlei kosten die gemaakt moeten worden. Ja, dat is zo, maar weet u dat u subsidie op die kosten kunt krij- 'it komt er op neer, dat de ver pachter niet meer in alle gevallen de grond, als de pachter 65 jaar is ge worden, vrij kan krijgen. Indien im mers de verpachter zich tegen de verlenging met 3 jaar verzet en der halve de pachter heeft medegedeeld, dat hij geen verlenging wenst, kan de pachter een (normaal) verlengings- verzoek bij de Pachtkamer indienen. De Pachtkamer zou dan verlenging met 3 jaar kunnen uitspreken, indien bijzondere omstandigheden aanwe zig zijn die een verlenging van de pachtovereenkomst rechtvaardigen (bv. de aanwezigheid van een opvol ger of als de gezinssituatie van de pachter zodanig is, dat het gepachte voor hem van overwegende beteke nis is. voor zijn inkomenspositie). verpachter niet al te veel voorstellen; in verreweg de meeste gevallen zal de overeenkomst, indien de verpachter dat wil, eindigen bij het eind van het pachtjaar waarin de pachter 65 jaar is geworden. In ieder geval meen ik, dat de door het Landbouwschap voorgestelde rege ling beter is dan de regeling die in het ontwerp van de wijziging van de Pachtwet is opgenomen. Over één punt zal echter volstrekte duidelijkheid moeten bestaan. Indien een pachtovereenkomst is gesloten voor een periode, die de 65-jarige leeftijd van de pachter overschrijdt, (bv. pachter 50 jaar, pachtovereen komst 24 jaar) dan dienen dergelijke overeenkomsten onaantastbaar te zijn, welke wijziging van de wet er ook komt. Mr. H. van Es Gelet op de prijsontwikkeling heeft de Europese Kommissie vastgesteld, dat er geen aanleiding is, een voor schot op de premie voor schapevlees producenten voor het verkoopseizoen 1980/1981 toe te kennen.In de loop van mei kan een definitieve beslissing omtrent premieverlening voor dit verkoopseizoen worden verwacht. Eind 1980 is de EEG-premieregeling voor schapevleesproducenten vast gesteld. Deze regeling biedt de mo gelijkheid, premies toe te kennen aan schapenhouders, als de marktprijs van het schapevlees achterblijft bij de vastgestelde referentieprijs. Bij de Stichting tot Uitvoering van Land- bouwmaatregelen (StULM) zijn ca. 9300 premieaanvragen ingediend. gen? Als u namelijk met minimaal 3 grondeigenaars (daar kan ook een waterschap of gemeente bij zijn) zo'n kavelruil wilt opzetten, kunt u de volgende subsidies krijgen: -kosten voor het landmeten, opma ken begroting, notariële akte van ruiling en de overdrachtsbelasting: 100%! -kosten die het gevolg zijn van de ruiling van de percelen: 50% tot max. 800,— per ha! Hieronder vallen o.a. de kosten voor het vernieuwen van de verstoorde drainage, het ver leggen van dammen en het dempen van ongunstig gelegen sloten. De deelnemers mogen de werken zelf uitvoeren of laten uitvoeren. Als u alleen maar percelen ruilt en er hoe ven geen werken uitgevoerd te wor den KOST HET NIETS! Ook aan de voorbereiding hoeft u zelf niet veel te doen. De regeling is erg simpel. Het enige dat u hoeft te doen is uw bedrijfsvoorlichter van de Prov. Dir. voor de Bedrijfsontwikke ling in te lichten dat u dergelijke plannen heeft. Hij zorgt voor de rest. Jaap van Wijck t en paar jaar geleden besloot mi nister Van der Stee om binnen drie jaar tot een overheidsbijdrage van 50% in alle keuringskosten te komen. In diezelfde tijd werd het bekende ar tikel 8 in de vleeskeuringswetgeving afgeschaft, waardoor een belangrijk stuk nadere keuring bij vervoer naar een andere keuringskring kwam te vervallen. Hoewel uiteraard de hier door noodzakelijk geworden her- strukturering van de keuringsdien sten wel enige tijd zal vergen, leek er aan de uiterst onbevredigende situa tie op het gebied van de vleeskeuring toch een einde te komen. Met het tot stand komen van een Rijksvleeskeu ringsdienst zou immers een stuk er gernis maar vooral veel te hoge keu ringskosten, als gevolg van kompe- tentiekwestics of lappingen en ook hiaten in de funktionering tot het verleden gaan behoren, dachten we. Nadat eind 1979 het debat over het vleeskeuringsbeleid in de Tweede Kamer werd opgeschort, omdat men daar meer informatie wenste, is er nu al meer dan een jaar tussen de be trokken ministeries van Landbouw, Een jaar geleden heb ik eens in een artikeltje geschreven, dat in ieder geval een uitzondering gemaakt moest worden voor die gevallen, waarin er opvolgers zijn, die door omstandigheden - te beoordelen door de Pachtkamer - nog niet in staat zijn het gepachte over te nemen. Ik stelde toen ook de vraag, of pachtbeëindiging op 65-jarige leeftijd rechtvaardig was of dat er nog een mogelijkheid tot een evt. korte - bv. 3 jaar - verlenging moest zijn. "V an de kant van het ministerie is het al ruim een jaar lang stil. Omdat de kwestie nog steeds in de belang stelling staat, lijkt het mij goed het standpunt van het Landbouwschap nog eens naar voren te brengen. Het Landbouwschap heeft de volgende voorstellen gedaan: a. De pachtovereenkomst wordt van rechtswege verlengd met 6 jaar, tenzij de pachter de 60-jarige leeftijd heeft bereikt: b. In dat geval wordt de pachtover eenkomst van rechtswege ver lengd tot het eind van het pacht jaar, waarin de pachter 65 jaar i§, geworden: c. Na de 65-jarige leeftijd van de pachter wordt de pachtovereen komst van rechtswege met 3 jaar verlengd, tenzij één der partijen zich hiertegen verzet. en problemen op het gebied van de belastingen het een hele opgave is om de vakliteratuur bij te houden. Het is veelal een ingewikkelde en moeilijke materie. Soms treft men iets aan dat de glimlach opwekt en zo een artikel troffen wij deze week aan in het losbladig fiskaal weekblad EED, waarin een professor in het belastingrecht, te weten de zeergeleerde Heer Prof. D. Brüll, onder de titel "op de kleintjes passen" hetvolgende schrijft: "I "Ontvangers zijn beter dan hun naam. Juist onder onze minder met aardse goederen gezegende medemensen - en niet te vergeten diegenen, die ervoor kunnen zor gen dat alles schoon op is als de inning voor de deur staat - ver heugen zij zich in veel sympathie. Terwijl "de Inspekteur" een man van principes is, die je niet kunt overhalen om je voor 10.000 aan te slaan als je 20.000 verdiend hebt, is "de Ontvanger" met een begrijpende ziel voor armoezaai ers toegerust. Mededogend her stelt hij 's-inspekteurs hardvoch tigheid met zijn oninbaar-lijden. Daarnaast past hij echter ook voortreffelijk op de duiten van het bezittende deel van de natie. De bewijzen daarvan heb ik nu in handen. Dat kwam zo: Toen mijn giro door de Rijksgiro werd opgeslokt - en elke Amster dammer weet, dat ik over de droeve dagen van september 1979 praat - bleef ik zitten met 28 blanko girobiljetten. Mijn iedere verspilling verfoeiende aard speelde het niet klaar om dat sta peltje aan de prullemand toe te vertrouwen en zo sloeg ineens de vlam van de wetenschappelijke experimenteerdrift onweerstaan baar in me. Experimenteren met levende dieren moge dan aan een vergunning zijn gebonden, met levende mensen mag het. Dan heet het action research en is in. En dus maakte ik naar 28 ver schillende ontvangkantoren, wel ke nummers zó uit Kluwers's on volprezen praktijk-agenda te vis sen waren, elk vijf centen over. Zonder kohierartikel uiteraard en zonder opgaaf van reden. Het resultaat overtrof mijn stout ste verwachtingen. Mijn uitgave van 1.40 - die ik bovendien als aftrekbare kosten van de op brengst van dit artikel mag be schouwen - leverde mij. zij het soms eerst na maanden, 29 tra ceerbare reakties op. Naar het aantal interne beraadslagingen en contra-geparafeerde beslissin gen valt slechts te gissen. Van ne gen ontvangkantoren kreeg ik eenmaal, van zeven tweemaal het schriftelijke verzoek, de bestem ming van mijn overmaking be kend te willen maken. Eén zat kennelijk om de juiste rubricering zo te popelen, dat hij het briefje met de term "spoed" opsierde. Ik mocht voorts in die korrespon- dentie zeven fotokopieën van verzonden girobiljetten aantref fen: één zelfs, na ruim een maand, voor de tweede keer. Er waren voorts drie telefoontjes met ambtenaren, die er het fijne van wilden weten, met als aan doenlijke herinnering de knaap, die na eerst tevergeefs mijn vrouw om raad gevraagd te heb ben, bij een tweede poging mij zelf aan de lijn kreeg en geheel verbouwereerd "wat aardig van U" eruitflapte, toen ik hem stra lend mededeelde, dat het een ka- dootje voor de fiskus betreft. Zijn baas dacht er kennelijk an ders over, want een paar dagen later vond ik die vijf centen op mijn girorekening terug. Zo'n blauwtje liep ik nog bij twee kantoren, waaronder Apeldoorn, welks volmaakte komputer zelf vijf centen kan opslaan om ze maanden later op een belasting schuld te korten". Volksgezondheid en Milieuhygiëne een touwtrekken aan de gang over de wijze van herstructurering en de on derlinge taakverdeling. Ook de ver deling van de ca. 255,— miljoen kosten voor de vleeskeuring en de keuringsdienst van waren speelt hier bij een rol. En intussen blijft de producent maar een veel te hoog tarief betalen. Daar komt bij dat voor 1981 de tarieven belangrijk gewijzigd zijn, zodat de positie van geslacht produkt nog moeilijker is geworden. Immers, de tarieven voor het keuren van ge slachte dieren zijn met 5% verhoogd, terwijl die voor export van levende dieren met 30% zijn verlaagd, waar mee voor deze kategorie de over heidsbijdrage van 50% is bereikt. Daarmee stimuleert een falend rege ringsbeleid als het ware de levende export ten koste van de export van geslacht produkt. En dat juist op een moment dat de slachterijen toch al de grootste moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Wij hebben minister Braks dan ook overduidelijk te kennen gegeven dat er nu op korte termijn knopen moeten worden door gehakt. Zo wordt voor de keuring van geslachte varkens al gauw 5,- per dier teveel betaald en dat kan bij de toch al krappe marges natuurlijk niet voortduren. Inmiddels hebben de slachterijen, georganiseerd in de Centrale Organisatie van de Vlees groothandel, besloten voor de na 1 januari verrichte vleeskeuringen tot nader order 35 minder te betalen dan het officiële tarief. Ik kan me de grote onvrede in deze kringen goed voorstellen en hoop dat door deze aktie de ministers zich de ernst van de situatie nog eens extra zullen reali seren. Een goede en efficiënt wer kende vleeskeuringsdienst is van het allergrootste belang. Zeker nu de kwaliteit van het vlees door alle hor- moonaffaires om ons heen doorlo pend ter discussie staat. En waar we in Nederland er alles aan doen om voor 100% ervan verzekerd te zijn een gezond, hormoonvrij produkt aan te bieden. Maar dan wel niet langer met een vleeskeuringsdienst waarin onver antwoord veel boerengeld wordt ver spild. BESTEMMINGS PLANNEN Wij onthouden ons van kommentaar. Paauwe Tilburg Vanaf 3 februari ligt gedu rende een maand ter inzage het ont- werp-bestemmingsplan "Heuvelsche Akker" Bezwaren kunnen worden ingediend bij de gemeenteraad. Veldhoven Vanaf 2 februari liggen gedurende een maand ter inzage het vastgestelde bestemmingsplan "Bui tengebied, herziening XXV" (De Kort), en het vastgestelde bestem mingsplan "De Plank, herziening II" (wijziging voorschriften). Zij die be zwaren hebben tegen de in het ont werp van het bestemmingsplan "Buitengebied, herziening XXV" aangebrachte wijzigingen kunnen bezwaren indienen bij de gemeente raad en zij die bezwaren hebben tegen de in de ontwerpen aange brachte wijzigingen, bezwaren in dienen bij G.S. Veere Vanaf 3 februari ligt geduren de een maand ter inzage het gedeel telijk goedgekeurde bestemmings plan "Gapinge". Zij die tijdig be zwaren hebben ingediend, zowel bij de gemeenteraad als bij G.S. als me de zij die tijdig bezwaren indienden bij G.S. tegen de in het ontwerp aangebrachte wijzigingen en zij die bezwaren hebben tegen de gedeelte lijke onthouding van goedkeuring door G.S.kunnen beroep instellen bij de Kroon. Kapelle Vanaf 5 februari ligt gedu rende een maand ter inzage het goedgekeurde bestemmingsplan "Buitengebied, le herziening". Zij die tijdig bezwaren hebben inge diend zowel bij de gemeenteraad als bij G.S. kunnen beroep instellen bij de Kroon.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 3