Einde Pacht bij 65 jaar?
1
KNLC kommeritaar
D,
M en moet zich overigens als
pachter van een dergelijke mogelijk
heid tot verlenging door de Pachtka
mer met 3 jaar na opzegging door de
Vleeskeuringskosten
E
«fa
DE ONDERLINGE RUILING
VAN KAVELS
I
Over Grond
en
Pachtzaken
H et meest besproken onderdeel van de voorgestelde wijziging van de
Pachtwet is ongetwijfeld de mogelijkheid voor de verpachter tot pacht-
ontbinding bij 65-jarige leeftijd van de pachter.
"Op de kleintjes passen
H et zal duidelijk zijn dat het tegenwoordig door alle wetswijzigingen
Geen voorschotbetaling
premie voor
schapevleesproducenten
n deze tijd van stijgende kosten voor brandstoffen en materialen
wordt vaak de vraag gesteld: waar kan ik nog op besparen? Door
vererving en latere aankoop van losse percelen grond laat op sommige
bedrijven de verkaveling wel eens wat te wensen over. Vaak is daar een
groot gedeelte van te verbeteren door onderling ruilen van percelen.
Daarbij is dan persé geen grote oppervlakte nodig, maar ook in kleiner
verband, bijv. hele polders, of langs een bepaalde weg of dijk kan dit
gebeuren.
O,
ver de voordelen van het bewer
ken van grotere en/of rechtere per
celen, of van percelen die dichter bij
de gebouwen liggen, hoeven we hier
niet verder stil te staan. Om zo'n rui
ling beter tot zijn recht te laten ko
men zijn soms cultuurtechnische
aanpassingen noodzakelijk. Verder
komen er nogal wat kosten om de
hoek kijken voor de voorbereiding,
zoals het landmeten en het maken
van een begroting en de kadastrale
registratie.
Nu zult u zeggen, eerst praatje over
bezuinigingen en dan heb je het over
allerlei kosten die gemaakt moeten
worden. Ja, dat is zo, maar weet u dat
u subsidie op die kosten kunt krij-
'it komt er op neer, dat de ver
pachter niet meer in alle gevallen de
grond, als de pachter 65 jaar is ge
worden, vrij kan krijgen. Indien im
mers de verpachter zich tegen de
verlenging met 3 jaar verzet en der
halve de pachter heeft medegedeeld,
dat hij geen verlenging wenst, kan de
pachter een (normaal) verlengings-
verzoek bij de Pachtkamer indienen.
De Pachtkamer zou dan verlenging
met 3 jaar kunnen uitspreken, indien
bijzondere omstandigheden aanwe
zig zijn die een verlenging van de
pachtovereenkomst rechtvaardigen
(bv. de aanwezigheid van een opvol
ger of als de gezinssituatie van de
pachter zodanig is, dat het gepachte
voor hem van overwegende beteke
nis is. voor zijn inkomenspositie).
verpachter niet al te veel voorstellen;
in verreweg de meeste gevallen zal de
overeenkomst, indien de verpachter
dat wil, eindigen bij het eind van het
pachtjaar waarin de pachter 65 jaar is
geworden.
In ieder geval meen ik, dat de door het
Landbouwschap voorgestelde rege
ling beter is dan de regeling die in het
ontwerp van de wijziging van de
Pachtwet is opgenomen.
Over één punt zal echter volstrekte
duidelijkheid moeten bestaan. Indien
een pachtovereenkomst is gesloten
voor een periode, die de 65-jarige
leeftijd van de pachter overschrijdt,
(bv. pachter 50 jaar, pachtovereen
komst 24 jaar) dan dienen dergelijke
overeenkomsten onaantastbaar te
zijn, welke wijziging van de wet er ook
komt.
Mr. H. van Es
Gelet op de prijsontwikkeling heeft
de Europese Kommissie vastgesteld,
dat er geen aanleiding is, een voor
schot op de premie voor schapevlees
producenten voor het verkoopseizoen
1980/1981 toe te kennen.In de loop
van mei kan een definitieve beslissing
omtrent premieverlening voor dit
verkoopseizoen worden verwacht.
Eind 1980 is de EEG-premieregeling
voor schapevleesproducenten vast
gesteld. Deze regeling biedt de mo
gelijkheid, premies toe te kennen aan
schapenhouders, als de marktprijs
van het schapevlees achterblijft bij
de vastgestelde referentieprijs. Bij de
Stichting tot Uitvoering van Land-
bouwmaatregelen (StULM) zijn ca.
9300 premieaanvragen ingediend.
gen? Als u namelijk met minimaal 3
grondeigenaars (daar kan ook een
waterschap of gemeente bij zijn) zo'n
kavelruil wilt opzetten, kunt u de
volgende subsidies krijgen:
-kosten voor het landmeten, opma
ken begroting, notariële akte van
ruiling en de overdrachtsbelasting:
100%!
-kosten die het gevolg zijn van de
ruiling van de percelen: 50% tot max.
800,— per ha! Hieronder vallen
o.a. de kosten voor het vernieuwen
van de verstoorde drainage, het ver
leggen van dammen en het dempen
van ongunstig gelegen sloten. De
deelnemers mogen de werken zelf
uitvoeren of laten uitvoeren. Als u
alleen maar percelen ruilt en er hoe
ven geen werken uitgevoerd te wor
den KOST HET NIETS!
Ook aan de voorbereiding hoeft u
zelf niet veel te doen. De regeling is
erg simpel. Het enige dat u hoeft te
doen is uw bedrijfsvoorlichter van de
Prov. Dir. voor de Bedrijfsontwikke
ling in te lichten dat u dergelijke
plannen heeft. Hij zorgt voor de rest.
Jaap van Wijck
t en paar jaar geleden besloot mi
nister Van der Stee om binnen drie
jaar tot een overheidsbijdrage van
50% in alle keuringskosten te komen.
In diezelfde tijd werd het bekende ar
tikel 8 in de vleeskeuringswetgeving
afgeschaft, waardoor een belangrijk
stuk nadere keuring bij vervoer naar
een andere keuringskring kwam te
vervallen. Hoewel uiteraard de hier
door noodzakelijk geworden her-
strukturering van de keuringsdien
sten wel enige tijd zal vergen, leek er
aan de uiterst onbevredigende situa
tie op het gebied van de vleeskeuring
toch een einde te komen. Met het tot
stand komen van een Rijksvleeskeu
ringsdienst zou immers een stuk er
gernis maar vooral veel te hoge keu
ringskosten, als gevolg van kompe-
tentiekwestics of lappingen en ook
hiaten in de funktionering tot het
verleden gaan behoren, dachten we.
Nadat eind 1979 het debat over het
vleeskeuringsbeleid in de Tweede
Kamer werd opgeschort, omdat men
daar meer informatie wenste, is er nu
al meer dan een jaar tussen de be
trokken ministeries van Landbouw,
Een jaar geleden heb ik eens in een artikeltje geschreven, dat in ieder
geval een uitzondering gemaakt moest worden voor die gevallen,
waarin er opvolgers zijn, die door omstandigheden - te beoordelen door
de Pachtkamer - nog niet in staat zijn het gepachte over te nemen. Ik
stelde toen ook de vraag, of pachtbeëindiging op 65-jarige leeftijd
rechtvaardig was of dat er nog een mogelijkheid tot een evt. korte - bv. 3
jaar - verlenging moest zijn.
"V an de kant van het ministerie is
het al ruim een jaar lang stil. Omdat
de kwestie nog steeds in de belang
stelling staat, lijkt het mij goed het
standpunt van het Landbouwschap
nog eens naar voren te brengen. Het
Landbouwschap heeft de volgende
voorstellen gedaan:
a. De pachtovereenkomst wordt
van rechtswege verlengd met 6
jaar, tenzij de pachter de 60-jarige
leeftijd heeft bereikt:
b. In dat geval wordt de pachtover
eenkomst van rechtswege ver
lengd tot het eind van het pacht
jaar, waarin de pachter 65 jaar i§,
geworden:
c. Na de 65-jarige leeftijd van de
pachter wordt de pachtovereen
komst van rechtswege met 3 jaar
verlengd, tenzij één der partijen
zich hiertegen verzet.
en problemen op het gebied van de belastingen het een hele opgave is
om de vakliteratuur bij te houden.
Het is veelal een ingewikkelde en moeilijke materie.
Soms treft men iets aan dat de glimlach opwekt en zo een artikel troffen
wij deze week aan in het losbladig fiskaal weekblad EED, waarin een
professor in het belastingrecht, te weten de zeergeleerde Heer Prof. D.
Brüll, onder de titel "op de kleintjes passen" hetvolgende schrijft:
"I
"Ontvangers zijn beter dan hun
naam. Juist onder onze minder
met aardse goederen gezegende
medemensen - en niet te vergeten
diegenen, die ervoor kunnen zor
gen dat alles schoon op is als de
inning voor de deur staat - ver
heugen zij zich in veel sympathie.
Terwijl "de Inspekteur" een man
van principes is, die je niet kunt
overhalen om je voor 10.000 aan
te slaan als je 20.000 verdiend
hebt, is "de Ontvanger" met een
begrijpende ziel voor armoezaai
ers toegerust. Mededogend her
stelt hij 's-inspekteurs hardvoch
tigheid met zijn oninbaar-lijden.
Daarnaast past hij echter ook
voortreffelijk op de duiten van
het bezittende deel van de natie.
De bewijzen daarvan heb ik nu in
handen. Dat kwam zo:
Toen mijn giro door de Rijksgiro
werd opgeslokt - en elke Amster
dammer weet, dat ik over de
droeve dagen van september
1979 praat - bleef ik zitten met 28
blanko girobiljetten. Mijn iedere
verspilling verfoeiende aard
speelde het niet klaar om dat sta
peltje aan de prullemand toe te
vertrouwen en zo sloeg ineens de
vlam van de wetenschappelijke
experimenteerdrift onweerstaan
baar in me. Experimenteren met
levende dieren moge dan aan een
vergunning zijn gebonden, met
levende mensen mag het. Dan
heet het action research en is in.
En dus maakte ik naar 28 ver
schillende ontvangkantoren, wel
ke nummers zó uit Kluwers's on
volprezen praktijk-agenda te vis
sen waren, elk vijf centen over.
Zonder kohierartikel uiteraard en
zonder opgaaf van reden.
Het resultaat overtrof mijn stout
ste verwachtingen. Mijn uitgave
van 1.40 - die ik bovendien als
aftrekbare kosten van de op
brengst van dit artikel mag be
schouwen - leverde mij. zij het
soms eerst na maanden, 29 tra
ceerbare reakties op. Naar het
aantal interne beraadslagingen
en contra-geparafeerde beslissin
gen valt slechts te gissen. Van ne
gen ontvangkantoren kreeg ik
eenmaal, van zeven tweemaal het
schriftelijke verzoek, de bestem
ming van mijn overmaking be
kend te willen maken. Eén zat
kennelijk om de juiste rubricering
zo te popelen, dat hij het briefje
met de term "spoed" opsierde. Ik
mocht voorts in die korrespon-
dentie zeven fotokopieën van
verzonden girobiljetten aantref
fen: één zelfs, na ruim een
maand, voor de tweede keer. Er
waren voorts drie telefoontjes
met ambtenaren, die er het fijne
van wilden weten, met als aan
doenlijke herinnering de knaap,
die na eerst tevergeefs mijn
vrouw om raad gevraagd te heb
ben, bij een tweede poging mij
zelf aan de lijn kreeg en geheel
verbouwereerd "wat aardig van
U" eruitflapte, toen ik hem stra
lend mededeelde, dat het een ka-
dootje voor de fiskus betreft.
Zijn baas dacht er kennelijk an
ders over, want een paar dagen
later vond ik die vijf centen op
mijn girorekening terug. Zo'n
blauwtje liep ik nog bij twee
kantoren, waaronder Apeldoorn,
welks volmaakte komputer zelf
vijf centen kan opslaan om ze
maanden later op een belasting
schuld te korten".
Volksgezondheid en Milieuhygiëne
een touwtrekken aan de gang over de
wijze van herstructurering en de on
derlinge taakverdeling. Ook de ver
deling van de ca. 255,— miljoen
kosten voor de vleeskeuring en de
keuringsdienst van waren speelt hier
bij een rol.
En intussen blijft de producent maar
een veel te hoog tarief betalen. Daar
komt bij dat voor 1981 de tarieven
belangrijk gewijzigd zijn, zodat de
positie van geslacht produkt nog
moeilijker is geworden. Immers, de
tarieven voor het keuren van ge
slachte dieren zijn met 5% verhoogd,
terwijl die voor export van levende
dieren met 30% zijn verlaagd, waar
mee voor deze kategorie de over
heidsbijdrage van 50% is bereikt.
Daarmee stimuleert een falend rege
ringsbeleid als het ware de levende
export ten koste van de export van
geslacht produkt. En dat juist op een
moment dat de slachterijen toch al de
grootste moeite hebben om het hoofd
boven water te houden. Wij hebben
minister Braks dan ook overduidelijk
te kennen gegeven dat er nu op korte
termijn knopen moeten worden door
gehakt. Zo wordt voor de keuring van
geslachte varkens al gauw 5,- per
dier teveel betaald en dat kan bij de
toch al krappe marges natuurlijk niet
voortduren. Inmiddels hebben de
slachterijen, georganiseerd in de
Centrale Organisatie van de Vlees
groothandel, besloten voor de na 1
januari verrichte vleeskeuringen tot
nader order 35 minder te betalen
dan het officiële tarief. Ik kan me de
grote onvrede in deze kringen goed
voorstellen en hoop dat door deze
aktie de ministers zich de ernst van de
situatie nog eens extra zullen reali
seren. Een goede en efficiënt wer
kende vleeskeuringsdienst is van het
allergrootste belang. Zeker nu de
kwaliteit van het vlees door alle hor-
moonaffaires om ons heen doorlo
pend ter discussie staat. En waar we
in Nederland er alles aan doen om
voor 100% ervan verzekerd te zijn een
gezond, hormoonvrij produkt aan te
bieden. Maar dan wel niet langer met
een vleeskeuringsdienst waarin onver
antwoord veel boerengeld wordt ver
spild.
BESTEMMINGS
PLANNEN
Wij onthouden ons van kommentaar.
Paauwe
Tilburg Vanaf 3 februari ligt gedu
rende een maand ter inzage het ont-
werp-bestemmingsplan "Heuvelsche
Akker" Bezwaren kunnen worden
ingediend bij de gemeenteraad.
Veldhoven Vanaf 2 februari liggen
gedurende een maand ter inzage het
vastgestelde bestemmingsplan "Bui
tengebied, herziening XXV" (De
Kort), en het vastgestelde bestem
mingsplan "De Plank, herziening II"
(wijziging voorschriften). Zij die be
zwaren hebben tegen de in het ont
werp van het bestemmingsplan
"Buitengebied, herziening XXV"
aangebrachte wijzigingen kunnen
bezwaren indienen bij de gemeente
raad en zij die bezwaren hebben
tegen de in de ontwerpen aange
brachte wijzigingen, bezwaren in
dienen bij G.S.
Veere Vanaf 3 februari ligt geduren
de een maand ter inzage het gedeel
telijk goedgekeurde bestemmings
plan "Gapinge". Zij die tijdig be
zwaren hebben ingediend, zowel bij
de gemeenteraad als bij G.S. als me
de zij die tijdig bezwaren indienden
bij G.S. tegen de in het ontwerp
aangebrachte wijzigingen en zij die
bezwaren hebben tegen de gedeelte
lijke onthouding van goedkeuring
door G.S.kunnen beroep instellen bij
de Kroon.
Kapelle Vanaf 5 februari ligt gedu
rende een maand ter inzage het
goedgekeurde bestemmingsplan
"Buitengebied, le herziening". Zij
die tijdig bezwaren hebben inge
diend zowel bij de gemeenteraad als
bij G.S. kunnen beroep instellen bij
de Kroon.