't Is maar, dat U het weet!!
Vrijstellingsbedragen
gewijzigd door
inflatiekorrektie
VERZEKERINGEN
f. den hollanderln. lO
tel: 01100. 24000
J awel, dat zou misschien wel kun
nen maar daar gebeurt geheel iets
anders. U hebt uiteraard al lang ge
lezen in uw dagblad, dat verzeke
raars met een nieuwe premiestruk-
tuur gaan komen. Wetenschappe
lijke onderzoekers hebben nl. aan de
hand van honderdduizenden dos
siers vastgesteld, dat de huidige pre
mie- en kortingsregeling niet klopt.
Wij werken daar al jaren mee maar
dat is dus totaal fout gebleken. De
goede rijders betalen nog teveel en
de slechte rijders te weinig. De meest
simpele van geest wist dit overigens
al. Er is overigens ook nog zo iets als
solidariteitsbeginsel. Maar goed daar
moet dan toch iets aan veranderen.
De kortingsregeling dient verfijnd te
worden en via een groter aantal
trappen oplopen tot 60%. Daartege
nover moeten de brokkenmakers,
eveneens trapsgewijze kunnen oplo
pen tot 160%. Men noemt zo'n pre
miestelsel dan het bonus-malus sys
teem (Dat voert uw O.V.M. overi
gens al jaren).
E nige jaren geleden is via een wet
vastgelegd, dat de minst-draag-
krachtigen in onze maatschappij
gratis rechtshulp konden krijgen. Dit
onder het motto, dat iedere staats
burger een gelijke kans moet krijgen
zijn belangen te verdedigen tot in
hoogste instantie toe. Een kniesoor
of erger een a-sociaal mens, die
daartegen bezwaar zou durven ma
ken. Alleen is het zo, dat bij alles wat
gratis verstrekt wordt er misstanden
kunnen ontstaan. Wij denken in dit
verband aan een maatregel, welke
jaren geleden in Engeland genomen
werd door het, zeg maar, Engelse
Successiewet en schenkingsrecht
Tussenmaatregelen
Nog meer kronkels
gewestelijke
LANDBOUWSCHAP raad voor
noord-brabant
Gr eleidelijk aan verschijnen in de dag- en vakbladen de financiële
resultaten over 1980 van de verzekeraars. Uiteraard beknopt maar
voldoende om een algemene indruk te krijgen. Met name de varia-sek-
tor (w.o. automobielbranche) geeft betere resultaten te zien dan in de
laatste voorafgaande jaren. Wel een geringere produktie maar dank zij
een gunstiger schadeverloop en een hogere rente-opbrengst mooie
winstcijfers. Wij kunnen ons zo voorstellen als de konsument die mil
joenenwinst leest, dat hij/zij opmerkt; ze spelen mooi weer van mijn Lanne
centen. De premies zouden best omlaag kunnen. 9
Verder hebben de onderzoekers nog
een aantal dingen vastgesteld. Eén
daarvan is, dat er een duidelijk ver
schil moet bestaan in de risiko's tus
sen de regio's. Als oplossing hebben
ze dan gevonden een regio-korting
van 15% voor de regio's Zee
land/West Brabant, Groningen,
Drente en een deel van Overijssel.
Laat dat nu precies de gebieden zijn
waar wij als Onderlingen werkzaam
zijn. En deze Onderlingen werken
met belangrijk lagere premies en dat
zou een gevolg moeten zijn van de
éunstiger risiko's.
Naar onze smaak zijn de onderzoe
kers op dit punt de mist ingegaan.
Dat wij met zulke voordelige premies
kunnen werken is slechts zeer ten
dele een gevolg van het werken in
een gunstiger risiko-gebied. Het
grootste verschil in premie is nl. toe
te schrijven aan het verschil in appa
raatskosten.
Hoe het ook zij, het totale struktuur-
plan kan nog niet worden ingevoerd
en wordt mogelijk nooit ingevoerd.
Intussen hebben de partikuliere mijen
voor 1981 wel alvast tussenmaatre
gelen genomen of anders gezegd
stukjes uit de premiestruktuurpot
gehaald. Zo is de premiekorting al
vast van 40% naar 50% opgetrokken
en wordt uit pure konkurrentieover-
wegingen alvast ook de regiokorting
van 15% ingevoerd. Deze maatrege
len kost de maatschappijen uiteraard
geld (inkomsten). Toeslag op de pre
mie voor brokkenmakers, dat als
kompensatie zou moeten dienen voor
de verhoging van de korting, blijft nl.
achterwege.
Weet U wat nu het leuke is, dat in
woners van Zeeland en West-Bra
bant, die niet bij ons verzekerd zijn,
nu toch een meevaller krijgen van
15% regiokorting en dat danken zij
aan het feit, dat wij er zijn. Wij gun
nen ze dat overigens van harte.
Zoals reeds gesteld leveren deze tus
senmaatregelen minder premie op
voor verzekeraars. Reden, waarom
men toch bij Ekonomische Zaken
aangeklopt heeft voor premieverho
ging. En jawel hoor, met ingang van
1 februari 1981 mogen de premies
met 4% omhoog. Nu snappen wij
gelukkig niet alles. De verzekeraars
adden een goed jaar 1980. Geen
reden tot premieverhoging in 1981.
Uit konkurrentie overwegingen
neemt men tussenmaatregelen, die
wat geld kosten en metéén gooien ze
daar een premieverhoging tegenaan.
En de minister van Ekonomische
Zaken keurt het nog goed ook. Toch
wel een wonderlijke situatie.
U zult intussen begrepen hebben, dat
wij noch aan de tussenmaatregelen,
noch aan de premieverhoging mee
doen. En weet U, diegenen die elders
verzekerd zijn er straks een hogere
prolongatienota in huis krijgen kun
nen dan weer metéén bij ons terecht,
althans wanneer ze in aanmerking
komen. Ziet U, zo helpt men elkaar.
ziekenfonds. Brillen werden in het
verstrekkingspakket opgenomen,
geheel kosteloos, en tot stomme ver
bazing van de vroede vaderen liep
binnen de kortste keren half Enge
land met een bril op. Het was een
modeverschijnsel geworden. Gevolg
was, dat kosteloze omzetten in een
bijdrage en afgelopen was de rage.
Terugkerend bij de gratis rechtshulp
in Nederland.
Op het ministerie zijn ze zich een
rotje geschrokken van de gevolgen
van deze maatregel. In 1979 werd al
84 miljoen gulden uitgegeven aan
pro-deo-advokaten.
Het aantal toevoegingen van gratis
advokaten steeg in de jaren '74 en '79
met 50% in strafzaken en 100% in ci
viele zaken. De voorstanders van
gratis rechtshulp konkluderen daar
uit, dat er dus een enorme behoefte
bestaat. Iemand, die nuchter oordeelt
zegt, haal je de drommel, als het gra
tis is kun je uiteraard over alles en
nog wat procederen. Minister de
Ruyter van Justitie heeft nu in de
kortste keren een wetsontwerp op ta
fel gelegd om dit groter wordende gat
wat te dichten en nu is Leiden in last.
Naar ons idee had hij het nooit zover
moeten laten komen. Zoiets was toch
te voorzien. Tot de volgende ronde.
de L.
De vorige maand in dit blad gepubliceerde vrijstellingsbedragen
voor successie- en schenkingsrecht zijn door toepassing van de
inflatiekorrektie reeds gewijzigd.
Hieronder volgen de voor 1981 geldende vrijstellingen en het
tarief.
Vrijstellingen successiewet:
Vrijstellingen schenkingsrecht
Echtgenoten
Samenwonenden
5 jaar samen
4 jaar samen
3 jaar samen
2 jaar samen
Verhoging vrij
stelling echtge
noot voor jongste
kind
Jonge kinderen
Oudere kinderen
Invalide kinderen
Ouders
Andere bloedver
wanten in de
rechte lijn
Alle andere
gevallen
Periodieke uit
keringen minder
jarige halfwezen
Periodieke uit
keringen minder
jarige wezen
Periodieke uit
keringen voor
ouders indien:
- één ouder
invalide is
- beide ouders
invalide zijn
Onbelaste pen
sioenrechten wor
den op vrijstelling
in mindering ge
bracht
1981
vrijstelling: f 368 550
vrijstellingen:
f 105 300
f 84 240
f 63 180
f 42 120
vervallen
vrijstelling: f 5265
voor ieder jaar beneden
23 jaar met een mini
mum van f 10 530
kinderen ouder dan 23
jaar: vrijstelling f 10 530
mits verkrijging f31 590.
- andere gevallen: drem
pel f 10 530
jonge kinderen als hier
boven, met een mini
mum van f 15 795
vrijstelling f 10 530 voor
kinderen ouder dan 23
jaar
vrijstelling: f 52 650
drempel van f 10 530
drempel van f 1053
geen vrijstelling
1980
vrijstelling: f 250 000
geen vrijstelling
geen vrijstelling
geen vrijstelling
vrijstelling blijft ten
minste bedragen voor:
- echtgenoot f 105 300
- invalide kind f 15 795
- jonge kinderen f 10 530
- ouders f 10 530
f 2250 per jaar beneden
21 jaar
indien minderjarig:
vrijstelling: f 9000
f 2250 per jaar beneden
21 jaar
indien meerderjarig:
vrijstelling: f 6000
indien minderjarig:
vrijstelling als minder
jarige kinderen, met
minimum van f 15 000
indien meerderjarig:
vrijstelling f 10 000
vrijstelling: f 50 000
vrijstelling: f 6000
drempel van f 500
vrijstelling: f 2000
per jaar
vrijstelling: f 4000
per jaar
vrijstelling: f 3200
per jaar
vrijstelling: f 4800
per jaar
vrijstelling blijft ten
minste bedragen voor:
- echtgenoot f 10 000
- ouders f 30 000
Schenkingen door
ouders aan kinde-
Huwelijksvrij-
stelling
Alle andere ge
vallen
Tarieven
1981
vrijstelling (per kalen
derjaar): f 5265 (van
inkomen ouders afhan
kelijke vrijstelling voor
gehuwde kinderen is
vervallen)
kind tussen 18 en 22
jaar (1982: 26 jaar,
1983: 30 jaar en v.a.
1983: 35 jaar) kan lx
een vrijstelling krijgen
van f 26 325 mits in
de aangifte hierop een
beroep wordt gedaan
vervallen
drempel (per periode van
2 jaar): f 3000
1980
vrijstelling (per kalen
derjaar): f2000 (voor
gehuwde kinderen is de
vrijstelling afhankelijk
van het inkomen van de
ouders; maximaal f5000)
vrystelling: f 10 000
drempel per periode van
2 jaar): f2000
1981
Gedeelte van de belaste Indien geërfd of verkregen wordt door:
verkrijging
tussen
(I)
en
(2)
I. echtgenoot,
kinderen, af
stammelingen
in tweede of
verdere graad:
een verkrijger
- niet zijnde
de echtgenoot
- die behoort
tot de bloed
verwanten in
de rechte lijn
of in dë zijlijn
tot en met de
tweede graad
en tot het tijd
stip van het
overlijden of
de schenking
samen met de
erflater of de
schenker na
hun 35ste jaaf
gedurende een
aaneengesloten
periode van
ten minste vijf
jaren een ge-
meenschappe-
kijke huishou
ding heeft ge
voerd.'
II. broers, zus
ters, bloedver
wanten in de
rechte opgaan
de lijn; een
verkrijger
niet zijnde
de echtgenoot
die niet be
hoort tot de
bloedverwan
ten onder I ge
noemd en tot
het tijdstip van
het overlijden
of de schen
king samen
met de erflater
of de schenker
na hun 18de
jaar gedurende
een aaneenge
sloten periode
van ten minste
vijfjaren een
gemeenschap
pelijke huis
houding heeft
gevoerd.
III. andere
verkrijgers,
uitgezonderd
de rechtsper
sonen die val
len onder het
tarief van 11%.
a
0- 26 325 0 5 0 26 0 41
26 325- 52 650 1316 8 6 844 30 10 793 45
52 650- 105 300 3 422 12 14 742 35 22 639 50
105 300- 210 600 9 740 15 33 169 39 48 964 54
210 600- 421200 25 535 19 74 236 44 105 826 59
421200- 1 053 000 65 549 23 166 900 48 230 080 63
I 053 000-en het hogere 210 863 27 470 164 53 628 114 68
bedrag van de
belaste verkrijging
a. belasting over het in kolom (1) genoemde (belaste) bedrag.
b. heffingspercentage over het gedeelte van de (belaste) verkrijging, dal ligt
tussen de bedragen van kolom (1) en kolom (2).
1 Voor afstammelingen in de tweede of verdere graad bedraagt de belasting het ingevolge deze kolom
verschuldigde, vermeerderd met bCTt daarvan
In de vergadering van de Geweste
lijke Raad van het Landbouwschap
voor Noord-Brabant van 22 januari
1981 kwamen als belangrijkste pun
ten naar voren:
B.P. zal in 1981 in Oost-Brabant on
derzoek verrichten naar de aanwe
zigheid van olie en aardgas. Vooraf
zal toestemming gevraagd worden
voor het betreden van de grond. De
vergoeding voor de medewerking en
in gebruikneming van de gronden ge
schiedt konform een met de Gewes
telijke Raad van het Landbouwschap
besproken regeling.
Wildschade
Het voorkomen en vergoeden van
wildschade is onderwerp van gesprek
geweest met vertegenwoordigers van
Faunabeheer, de Koninklijke Ne
derlandse Jagersvereniging en de
Wildschadekommissie. Daarbij werd
een duidelijk behoefte aan voorlich
ting gekonstateerd. Naar aanleiding
hiervan zijn notities opgesteld en
verzonden aan de voorlichters van
het Ministerie van Landbouw en
Visserij en aan de voorlichters van de
organisaties en aan de afdelingsbes
turen van de organisaties.
Ophokplicht duiven
Bij het gesprek over de wildschade is
gebleken dat elk jaar veel schade
optreedt in de peulvruchten door
duiven. Omdat een ophokplichtre-
geling op basis van de gemeentelijke
verordening niet geheel bevredigend
werkt zal aan Gedeputeerde Staten
verzocht worden om een provinciale
verordening in te stellen.
Grondwaterstand in
West-Brabant
De kringen Roosendaal en Steenber
gen van NCB en de kring West-Bra
bant van de ZLM hebben hun be
zorgdheid uitgesproken over de da
lende grondwaterstand in West-Bra
bant. Het is nodig om inzicht te ver
krijgen in de mate van grondwater
standsdaling, hoeveel water er nodig
is om het grondwater op peil te bren
gen c.q. te houden en welke voorzie
ningen voor waterinlaat aanwezig
danwel nodig zijn. Besloten wordt om
ter bestudering van de problematiek
een werkgroep in te stellen, waarin
naast vertegenwoordigers uit het
landbouwbedrijfsleven gevraagd zal
worden om een vertegenwoordiger
van Landinrichting, Bedrijfsontwik
keling en het Hoogheemraadschap
West-Brabant.