't Is maar, dat U het weet!! Vrijstellingsbedragen gewijzigd door inflatiekorrektie VERZEKERINGEN f. den hollanderln. lO tel: 01100. 24000 J awel, dat zou misschien wel kun nen maar daar gebeurt geheel iets anders. U hebt uiteraard al lang ge lezen in uw dagblad, dat verzeke raars met een nieuwe premiestruk- tuur gaan komen. Wetenschappe lijke onderzoekers hebben nl. aan de hand van honderdduizenden dos siers vastgesteld, dat de huidige pre mie- en kortingsregeling niet klopt. Wij werken daar al jaren mee maar dat is dus totaal fout gebleken. De goede rijders betalen nog teveel en de slechte rijders te weinig. De meest simpele van geest wist dit overigens al. Er is overigens ook nog zo iets als solidariteitsbeginsel. Maar goed daar moet dan toch iets aan veranderen. De kortingsregeling dient verfijnd te worden en via een groter aantal trappen oplopen tot 60%. Daartege nover moeten de brokkenmakers, eveneens trapsgewijze kunnen oplo pen tot 160%. Men noemt zo'n pre miestelsel dan het bonus-malus sys teem (Dat voert uw O.V.M. overi gens al jaren). E nige jaren geleden is via een wet vastgelegd, dat de minst-draag- krachtigen in onze maatschappij gratis rechtshulp konden krijgen. Dit onder het motto, dat iedere staats burger een gelijke kans moet krijgen zijn belangen te verdedigen tot in hoogste instantie toe. Een kniesoor of erger een a-sociaal mens, die daartegen bezwaar zou durven ma ken. Alleen is het zo, dat bij alles wat gratis verstrekt wordt er misstanden kunnen ontstaan. Wij denken in dit verband aan een maatregel, welke jaren geleden in Engeland genomen werd door het, zeg maar, Engelse Successiewet en schenkingsrecht Tussenmaatregelen Nog meer kronkels gewestelijke LANDBOUWSCHAP raad voor noord-brabant Gr eleidelijk aan verschijnen in de dag- en vakbladen de financiële resultaten over 1980 van de verzekeraars. Uiteraard beknopt maar voldoende om een algemene indruk te krijgen. Met name de varia-sek- tor (w.o. automobielbranche) geeft betere resultaten te zien dan in de laatste voorafgaande jaren. Wel een geringere produktie maar dank zij een gunstiger schadeverloop en een hogere rente-opbrengst mooie winstcijfers. Wij kunnen ons zo voorstellen als de konsument die mil joenenwinst leest, dat hij/zij opmerkt; ze spelen mooi weer van mijn Lanne centen. De premies zouden best omlaag kunnen. 9 Verder hebben de onderzoekers nog een aantal dingen vastgesteld. Eén daarvan is, dat er een duidelijk ver schil moet bestaan in de risiko's tus sen de regio's. Als oplossing hebben ze dan gevonden een regio-korting van 15% voor de regio's Zee land/West Brabant, Groningen, Drente en een deel van Overijssel. Laat dat nu precies de gebieden zijn waar wij als Onderlingen werkzaam zijn. En deze Onderlingen werken met belangrijk lagere premies en dat zou een gevolg moeten zijn van de éunstiger risiko's. Naar onze smaak zijn de onderzoe kers op dit punt de mist ingegaan. Dat wij met zulke voordelige premies kunnen werken is slechts zeer ten dele een gevolg van het werken in een gunstiger risiko-gebied. Het grootste verschil in premie is nl. toe te schrijven aan het verschil in appa raatskosten. Hoe het ook zij, het totale struktuur- plan kan nog niet worden ingevoerd en wordt mogelijk nooit ingevoerd. Intussen hebben de partikuliere mijen voor 1981 wel alvast tussenmaatre gelen genomen of anders gezegd stukjes uit de premiestruktuurpot gehaald. Zo is de premiekorting al vast van 40% naar 50% opgetrokken en wordt uit pure konkurrentieover- wegingen alvast ook de regiokorting van 15% ingevoerd. Deze maatrege len kost de maatschappijen uiteraard geld (inkomsten). Toeslag op de pre mie voor brokkenmakers, dat als kompensatie zou moeten dienen voor de verhoging van de korting, blijft nl. achterwege. Weet U wat nu het leuke is, dat in woners van Zeeland en West-Bra bant, die niet bij ons verzekerd zijn, nu toch een meevaller krijgen van 15% regiokorting en dat danken zij aan het feit, dat wij er zijn. Wij gun nen ze dat overigens van harte. Zoals reeds gesteld leveren deze tus senmaatregelen minder premie op voor verzekeraars. Reden, waarom men toch bij Ekonomische Zaken aangeklopt heeft voor premieverho ging. En jawel hoor, met ingang van 1 februari 1981 mogen de premies met 4% omhoog. Nu snappen wij gelukkig niet alles. De verzekeraars adden een goed jaar 1980. Geen reden tot premieverhoging in 1981. Uit konkurrentie overwegingen neemt men tussenmaatregelen, die wat geld kosten en metéén gooien ze daar een premieverhoging tegenaan. En de minister van Ekonomische Zaken keurt het nog goed ook. Toch wel een wonderlijke situatie. U zult intussen begrepen hebben, dat wij noch aan de tussenmaatregelen, noch aan de premieverhoging mee doen. En weet U, diegenen die elders verzekerd zijn er straks een hogere prolongatienota in huis krijgen kun nen dan weer metéén bij ons terecht, althans wanneer ze in aanmerking komen. Ziet U, zo helpt men elkaar. ziekenfonds. Brillen werden in het verstrekkingspakket opgenomen, geheel kosteloos, en tot stomme ver bazing van de vroede vaderen liep binnen de kortste keren half Enge land met een bril op. Het was een modeverschijnsel geworden. Gevolg was, dat kosteloze omzetten in een bijdrage en afgelopen was de rage. Terugkerend bij de gratis rechtshulp in Nederland. Op het ministerie zijn ze zich een rotje geschrokken van de gevolgen van deze maatregel. In 1979 werd al 84 miljoen gulden uitgegeven aan pro-deo-advokaten. Het aantal toevoegingen van gratis advokaten steeg in de jaren '74 en '79 met 50% in strafzaken en 100% in ci viele zaken. De voorstanders van gratis rechtshulp konkluderen daar uit, dat er dus een enorme behoefte bestaat. Iemand, die nuchter oordeelt zegt, haal je de drommel, als het gra tis is kun je uiteraard over alles en nog wat procederen. Minister de Ruyter van Justitie heeft nu in de kortste keren een wetsontwerp op ta fel gelegd om dit groter wordende gat wat te dichten en nu is Leiden in last. Naar ons idee had hij het nooit zover moeten laten komen. Zoiets was toch te voorzien. Tot de volgende ronde. de L. De vorige maand in dit blad gepubliceerde vrijstellingsbedragen voor successie- en schenkingsrecht zijn door toepassing van de inflatiekorrektie reeds gewijzigd. Hieronder volgen de voor 1981 geldende vrijstellingen en het tarief. Vrijstellingen successiewet: Vrijstellingen schenkingsrecht Echtgenoten Samenwonenden 5 jaar samen 4 jaar samen 3 jaar samen 2 jaar samen Verhoging vrij stelling echtge noot voor jongste kind Jonge kinderen Oudere kinderen Invalide kinderen Ouders Andere bloedver wanten in de rechte lijn Alle andere gevallen Periodieke uit keringen minder jarige halfwezen Periodieke uit keringen minder jarige wezen Periodieke uit keringen voor ouders indien: - één ouder invalide is - beide ouders invalide zijn Onbelaste pen sioenrechten wor den op vrijstelling in mindering ge bracht 1981 vrijstelling: f 368 550 vrijstellingen: f 105 300 f 84 240 f 63 180 f 42 120 vervallen vrijstelling: f 5265 voor ieder jaar beneden 23 jaar met een mini mum van f 10 530 kinderen ouder dan 23 jaar: vrijstelling f 10 530 mits verkrijging f31 590. - andere gevallen: drem pel f 10 530 jonge kinderen als hier boven, met een mini mum van f 15 795 vrijstelling f 10 530 voor kinderen ouder dan 23 jaar vrijstelling: f 52 650 drempel van f 10 530 drempel van f 1053 geen vrijstelling 1980 vrijstelling: f 250 000 geen vrijstelling geen vrijstelling geen vrijstelling vrijstelling blijft ten minste bedragen voor: - echtgenoot f 105 300 - invalide kind f 15 795 - jonge kinderen f 10 530 - ouders f 10 530 f 2250 per jaar beneden 21 jaar indien minderjarig: vrijstelling: f 9000 f 2250 per jaar beneden 21 jaar indien meerderjarig: vrijstelling: f 6000 indien minderjarig: vrijstelling als minder jarige kinderen, met minimum van f 15 000 indien meerderjarig: vrijstelling f 10 000 vrijstelling: f 50 000 vrijstelling: f 6000 drempel van f 500 vrijstelling: f 2000 per jaar vrijstelling: f 4000 per jaar vrijstelling: f 3200 per jaar vrijstelling: f 4800 per jaar vrijstelling blijft ten minste bedragen voor: - echtgenoot f 10 000 - ouders f 30 000 Schenkingen door ouders aan kinde- Huwelijksvrij- stelling Alle andere ge vallen Tarieven 1981 vrijstelling (per kalen derjaar): f 5265 (van inkomen ouders afhan kelijke vrijstelling voor gehuwde kinderen is vervallen) kind tussen 18 en 22 jaar (1982: 26 jaar, 1983: 30 jaar en v.a. 1983: 35 jaar) kan lx een vrijstelling krijgen van f 26 325 mits in de aangifte hierop een beroep wordt gedaan vervallen drempel (per periode van 2 jaar): f 3000 1980 vrijstelling (per kalen derjaar): f2000 (voor gehuwde kinderen is de vrijstelling afhankelijk van het inkomen van de ouders; maximaal f5000) vrystelling: f 10 000 drempel per periode van 2 jaar): f2000 1981 Gedeelte van de belaste Indien geërfd of verkregen wordt door: verkrijging tussen (I) en (2) I. echtgenoot, kinderen, af stammelingen in tweede of verdere graad: een verkrijger - niet zijnde de echtgenoot - die behoort tot de bloed verwanten in de rechte lijn of in dë zijlijn tot en met de tweede graad en tot het tijd stip van het overlijden of de schenking samen met de erflater of de schenker na hun 35ste jaaf gedurende een aaneengesloten periode van ten minste vijf jaren een ge- meenschappe- kijke huishou ding heeft ge voerd.' II. broers, zus ters, bloedver wanten in de rechte opgaan de lijn; een verkrijger niet zijnde de echtgenoot die niet be hoort tot de bloedverwan ten onder I ge noemd en tot het tijdstip van het overlijden of de schen king samen met de erflater of de schenker na hun 18de jaar gedurende een aaneenge sloten periode van ten minste vijfjaren een gemeenschap pelijke huis houding heeft gevoerd. III. andere verkrijgers, uitgezonderd de rechtsper sonen die val len onder het tarief van 11%. a 0- 26 325 0 5 0 26 0 41 26 325- 52 650 1316 8 6 844 30 10 793 45 52 650- 105 300 3 422 12 14 742 35 22 639 50 105 300- 210 600 9 740 15 33 169 39 48 964 54 210 600- 421200 25 535 19 74 236 44 105 826 59 421200- 1 053 000 65 549 23 166 900 48 230 080 63 I 053 000-en het hogere 210 863 27 470 164 53 628 114 68 bedrag van de belaste verkrijging a. belasting over het in kolom (1) genoemde (belaste) bedrag. b. heffingspercentage over het gedeelte van de (belaste) verkrijging, dal ligt tussen de bedragen van kolom (1) en kolom (2). 1 Voor afstammelingen in de tweede of verdere graad bedraagt de belasting het ingevolge deze kolom verschuldigde, vermeerderd met bCTt daarvan In de vergadering van de Geweste lijke Raad van het Landbouwschap voor Noord-Brabant van 22 januari 1981 kwamen als belangrijkste pun ten naar voren: B.P. zal in 1981 in Oost-Brabant on derzoek verrichten naar de aanwe zigheid van olie en aardgas. Vooraf zal toestemming gevraagd worden voor het betreden van de grond. De vergoeding voor de medewerking en in gebruikneming van de gronden ge schiedt konform een met de Gewes telijke Raad van het Landbouwschap besproken regeling. Wildschade Het voorkomen en vergoeden van wildschade is onderwerp van gesprek geweest met vertegenwoordigers van Faunabeheer, de Koninklijke Ne derlandse Jagersvereniging en de Wildschadekommissie. Daarbij werd een duidelijk behoefte aan voorlich ting gekonstateerd. Naar aanleiding hiervan zijn notities opgesteld en verzonden aan de voorlichters van het Ministerie van Landbouw en Visserij en aan de voorlichters van de organisaties en aan de afdelingsbes turen van de organisaties. Ophokplicht duiven Bij het gesprek over de wildschade is gebleken dat elk jaar veel schade optreedt in de peulvruchten door duiven. Omdat een ophokplichtre- geling op basis van de gemeentelijke verordening niet geheel bevredigend werkt zal aan Gedeputeerde Staten verzocht worden om een provinciale verordening in te stellen. Grondwaterstand in West-Brabant De kringen Roosendaal en Steenber gen van NCB en de kring West-Bra bant van de ZLM hebben hun be zorgdheid uitgesproken over de da lende grondwaterstand in West-Bra bant. Het is nodig om inzicht te ver krijgen in de mate van grondwater standsdaling, hoeveel water er nodig is om het grondwater op peil te bren gen c.q. te houden en welke voorzie ningen voor waterinlaat aanwezig danwel nodig zijn. Besloten wordt om ter bestudering van de problematiek een werkgroep in te stellen, waarin naast vertegenwoordigers uit het landbouwbedrijfsleven gevraagd zal worden om een vertegenwoordiger van Landinrichting, Bedrijfsontwik keling en het Hoogheemraadschap West-Brabant.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 6