Luteijn: 25 miljoen zorgvuldig besteden! Boswet en Gemeentelijke Kapverordening 1980-1981 D e wet gaat er dus vanuit, dat in principe vellen is toegestaan, maar heeft de mogelijkheid om in bepaal de gevallen dit te verbieden. Wan neer men met het verbod tot veilen niet eens is kan men hiertegen in be roep gaan bij de Kroon. Dit beroep moet ingediend worden binnen 30 dagen na verzending van de weige ring. Lijdt men schade als gevolg van het verbod om te mogen vellen, dan kan een verzoek om schadevergoe ding ingediend worden bij de Minis ter van Landbouw en bij de Minister van Cultuur. Rekreatie en Maat schappelijk Werk. Indien een ver goeding wordt geweigerd kan men ook daartegen in beroep gaan bij de Kroon. D oor de provincie en gemeente kunnen aanvullende regels en/of verordeningen worden gesteld. Zo is er sinds enige tijd een voorstel van de Tuinbouw-c.a.o. goedgekeurd B elangrijk is, dat de Gemeentelijke Kapverordening vastgesteld moet worden door de Raad van de Ge meente. Hierdoor is het mogelijk dat er verschillen zijn tussen de verorde ningen van de diverse gemeenten. Iedere burger en met name de agrari sche bevolking, zal er goed aan doen na te gaan wat door de betreffende Raad is of wordt vastgesteld. Even tueel kan nog invloed uitgeoefend worden indien dit nodig blijkt te zijn. D e met ingang van 1 januari 1981 ingevoerde oudedagsvrijstelling geldt voor zowel gehuwde als voor ongehuwde belastingplichtigen van 35 jaar of ouder (geboren voor 1 ja nuari 1946). Zij mogen geen of slechts een bescheiden oudedagsreserve in de vorm van een pensioen, of lij frente en/of kapitaalverzekering hebben. De vrijstelling wordt ver leend om een onbillijkheid ten op zichte van pensioengerechtigden weg te nemen. Om die reden wordt nu voor het eerst een deel van hun ver mogen aangemerkt als te zijn bes temd voor verzorging van de oude dag en om die redenen vrijgesteld van vermogensbelasting door een verhoging van de belastingvrije som. D e maximale vrijstelling geldt voor belastingplichtigen jonger dan 25 jaar - in beginsel óók indien zij min derjarig! zijn - en bedraagt voor on gehuwden (tariefgroepen 2 en 3) 204.000,— en voor gehuwden (ta riefgroep 4) 292.000,- De vrij stelling neemt met leeftijdsklassen van 10 jaar af tot nihil bij het bereiken van de 65-jarige leeftijd. Landbouwschap op de bres voor drogerijen groenvoeders Het aangiftebiljet B innenkort zullen de aangiftebiljetten voor de aangiften Inkomsten belasting 1980 en Vermogensbelasting 1981 weer massaal worden rondgestuurd. Veilingomzetten C.V.Z. e Boswet heeft tot doel het bewaren en instandhouden van bossen en hout-opstanden. In zijn algemeenheid wil men dit bereiken door het instellen van een meldingsplicht van een voorgenomen veiling, een herplantplicht en eventueel een kapverbod. Wil men bomen gaan vellen, dan moet dat voornemen meegedeeld worden aan de direkteur van Staasbosbeheer. Deze mededeling moet minstens één maand en hoogstens één jaar voor het kappen geschieden. Is men zelf geen eigenaar van de te vellen boom, dan moet aan de eigenaar eenzelfde-mededeling van de voorgenomen veiling worden gedaan. In de Boswet zijn een aantal gevallen aangegeven waarin de meldingsp licht niet geldt, n.L: 1. periodiek oogsten van de twijgen van griend- en hakhout; 2. houtopstanden op erven en in tui nen; 3. houtopstanden binnen de be bouwde kom van de gemeenten; 4. populieren en wilgen in wegbe- plantingen en in êénrijige beplantin gen langs landbouwwegen; 5. Italiaanse populier, linde, paarde- kastanje en treurwilg; 6. vruchtbomen en windschermen om boomgaarden; 7. fijnsparren die dienen als kerstbo men en jonger dan 13 jaar; 8. kweekgoed; 9. velling van bomen in goedgekeur de bestemmingsplannen; 10. houtopstanden van een bos- bouwonderneming welke is geregis treerd bij het Bosschap. Aanvullende bepalingen Minister Albeda van Sociale Zaken is alsnog akkoord gegaan met een her ziene funktie-indeling en een loon- aanpassing in de Tuinbouw-c.a.o. 1980-1981. De ingangsdatum hiervan is echter niet 1 maart 1980, zoals tussen de Landbouworganisaties en de Voedingsbonden vorig jaar was overeengekomen, maar is nu vast gesteld op 1 juli 1980. Dit houdt in, dat deze lonen met. terugwerkende kracht moeten worden aangepast. Deze toestemming van de Minister was in dit geval nodig op grond van het Algemeen Loonmatigingsbesluit 1980, dat begin vorig jaar werd afge kondigd. De bij de Tuinbouw-c.a.o. betrokken partijen hadden met steun van het Landbouwschap een dispen- satieverzoek bij Minister Albeda in gediend. Voorts is nu tevens toestemming verleend voor de aanpassing voor de weekend- en de afstandsvergoeding. De overeengekomen verlenging van de vakantie met één dag en de ver hoging van het minimum der va kantietoeslag zijn gedurende 1980 echter niet toegestaan. De c.a.o.- boekjes, waarin het bovenstaande is verwerkt, zullen omstreeks half fe bruari verschijnen. Met de huidige technieken kan een boom best verplaatst wórden- Vereniging van Nederlandse Ge meenten voor een nieuw Model Kapverordening.#De verwachting is, dat veel gemeenten dit voorstel zul len overnemen, met eventueel enkele wijzigingen, aangepast aan de eigen situatie. In dit model wordt gesproken van een houtopstand (enkelvoud). Dat wil zeggen, dat ook één enkele boom onder de verordening kan vallen. Zonder schriftelijke toestemming van B. en W. is het niet toegestaan houtopstand te vellen of te doen vel len anders dan bij wijze van dunning. Dit verbod is niet van toepassing op: wegbeplantingen en éénrijige be plantingen op of langs landbouw gronden, voor zover deze bestaan uit populieren of wilgen; vruchtbomen en windschermen om boomgaarden; fijnsparren, jonger dan 13 jaar, bes temd als kerstboom en geteeld op daarvoor bestemde terreinen en op kweekgoed. Houtopstanden van een bosbouw- onderneming welke is geregistreerd bij het Bosschap vallen over het al gemeen buiten de bepalingen van de kapverordening. Een vergunning is ook niet vereist indien moet worden geveld krachtens de Plantenziekte- wet. Burgemeester en Wethouders moe ten op een aanvraag beslissen binnen 60 dagen na binnenkomst van het verzoek. Ze kunnen de beslissing met ten hoogste 60 dagen verdagen. Dit moet dan wel schriftelijk aan de aanvrager worden meegedeeld. Is geen beslissing genomen binnen de De veilingomzetten in 1980 bedroe gen voor de veilpunten Goes, Ka- pelle, Krabbendijke en Terneuzen respektievelijk 14.125.077,-, 13.728.790,-, 9.197.980,- en 5.813.050,-. Totaal komt dit neer op een omzet van 42.813.050,- en dat is meer dan in de jaren 1979 en 1978 toen de omzetten resp. 36.211.817 en 40.394.929,- be droegen. De gemiddelde stijging van de omzetten komt neer op 18,37% en dat is iets meer dan het landelijk ge middelde dat 18,1% bedroeg. Het veilpunt Goes is relatief sterk geste gen met 35,59% hetgeen toch wel een aanwijzing is in de richting van de fruitopstand mede als gevolg van de ruilverkaveling. Betere waardering van goede kwaliteit en nieuwe rassen komt hierbij tot uitdrukking. gestelde termijn, dan wordt geacht dat de vergunning is geweigerd. Als weigeringsgrond kan gelden het handhaven van natuur- landschaps of dorps/stadsschoon of om andere redenen van milieubeheer. Het is ook mogelijk, dat men wel een vergunning krijgt, maar dat daarbij een herplantplicht wordt opgelegd. Tegen een weigering van de vergun ning en ook tegen een herplantplicht is beroep mogelijk bij de Raad van de Gemeente en vervolgens bij de Kroon. Indien men van mening is, dat men schade lijdt als gevolg van de beslissing van Burgemeester en Wethouders, dan kan men een ver zoek tot schadevergoeding indienen bij de Raad van de Gemeente en in latere instantie bij de Kroon. Uit een vergelijking van de oude- en nieuwe kapverordening blijkt, dat het nieuwe model de gemeenten meer bevoegdheden geeft. O.a. kan bijvoorbeeld een herplantplicht op gelegd worden als houtopstand op een andere manier dan voor velling te niet gaat. Ook wordt het dan mo gelijk om redenen van milieubeheer een vergunning te weigeren. E.J. Westerveld De vrijstelling neemt met leeftijds klassen van 10 jaar toe tot een maxi mum van 128.000.- voor onge- huwden respectievelijk 183.000.- voor gehuwden tot 74 jaar en valt terug voor belastingplichtigen ouder dan 75 jaar op een bedrag van maxi maal 91.000,— voor ongehuwden respectievelijk 130.000.— voor ge huwden. De met ingang van I januari 1981 De voorzitter van het Landbouw schap, ir. D. Luteyn ging op de woensdag 4 februari j.l. gehouden openbare bestuursvergadering van dit schap in zijn openingswoord nader in op het bedrag 25 miljoen dat de overheid aan de landbouw heeft toe gekend ter ondersteuning van de agrarische sektor. Hij zei van mening te zijn "dat we zorgvuldig moeten omspringen met dit geld. We moeten proberen het zo te besteden dat het effect zo groot mogelijk is. Het zal ook toekomstgericht moeten zijn". Continuïteit van zoveel mogelijk per spectief biedende bedrijven en verbe tering van de kwaliteit op een breed gebied zal mijns inziens het thema dienen te zijn voor de besteding van dit extra geld. Luteijn deelde mee dat het Landbouwschap zich positief gesteld heeft achter het voornemen van minister Braks om samen met het bedrijfsleven en de banken een nieuw financieringsinstrument te ontwikke len. Een aantal bedrijven is door ex terne omstandigheden, (met name aan de rentestijging) in moeilijkhe den geraakt. Probleemgevallen doen zich vooral voor onder de groep be drijven die aan het eind van de jaren '70 met vreemd geld zijn overgeno men, gemoderniseerd of vergroot. Het LEI schat het aantal bedrijven dat in dit jaar in moeilijkheden zou kunnen geraken op 500 k 1.000. Het nieuwe financieringsinstrument zal op de problemen van deze bedrijven in gaan spelen. Voorshands wil de mi nister hiervoor 10 miljoen beschik baar stellen. De regeling wordt zoda nig opgezet dat van de banken ten minste een evengrote bijdrage wordt gevraagd. De Rabobank heeft al toe gezegd hieraan te zullen meewerken. Luteyn: "Het is overigens duidelijk tevens ingevoerde interingsvrijstel- ling geldt voor zowel gehuwde als voor ongehuwde vermogensbezitters jonger dan 65 jaar (geboren na 31 december 1915), die in de drie aan het belastingjaar voorafgaande ka lenderjaren geen of een klein inko men genoten en deswege voor de voorziening in hun levensonderhoud zijn aangewezen op intering van hun vermogen. Wegens deze in de toe komst te verwachten intering wordt een deel van hun vermogen vrijges teld van vermogensbelasting door een verhoging van de belastingvrije som. Een ding is wel duidelijk en wel dit dat deze nieuwe regelingen een bijdrage aan de werkgelegenheid leveren. Paauwe. dat met een bedrag van 10 miljoen slechts een beperkt aantal bedrijven geholpen kan worden. Er zullen dan ook duidelijke criteria nodig zijn voor het beoordelen van de aanvragen. In probleemsituaties zal ook de RZ zijn functie moeten blijven vervullen. Het mag immers niet de bedoeling zijn dat met de komst van de bijzondere be- drijfs-kredietregeling de RZ-moge- lijkheden worden uitgehold". Daarnaast zullen wij ons moeten af vragen wat er verder nog kan worden gedaan. Ik denk hierbij ondermeer aan toepassing van de WIR bij be- drijfsoverdracht. Ten aanzien van be- drijfsoverdrachten is overigens spra ke van duidelijke terughoudendheid. Hierbij spelen onzekere toekomst perspectieven zeker een rol. Maar fiscale belemmeringen zijn evenzeer in het geding (er dient bijv. een op lossing te komen voor het z.g. pach tersvoordeel). Met de minister van Landbouw hebben wij, behalve over de al ge noemde bedrijfskredietregeling, ook van gedachten gewisseld over een meerjarige PCW-regeling, gericht op verbetering van de -grondstructuur. Grond blijft immers een factor die essentieel is voor onze concurrentie kracht. Bovendien gaat van een PCW-regeling een stimulans uit naar de werkgelegenheid. Ook voor re gio's waar de landbouw er structu reel gezien niet rooskleurig voor staat, kan zo'n regeling gunstig wer ken. De positie van de drogerijen van groenvoeders in Nederland is zodanig verzwakt, dat een aantal van deze ondernemingen de poorten heeft moeten sluiten. Door de sterk geste gen energieprijzen van de laatste ja ren en een onvoldoende aangepaste EG-steunregeling voor gedroogde groenvoeders moet gevreesd worden, dat een definitief einde van deze dro gerijen in ons land zeer nabij is. Te meer, daar deze bedrijven het ko mende seizoen opnieuw een forse verhoging van de gasprijs te wachten staat. Het Landbouwschap, dat over de zorgelijke situatie waarin de droge rijen verkeren een brief heeft ge schreven aan minister Braks, Visse rij, vindt dat er op een tweetal fron ten maatregelen moeten worden ge troffen. De EG-steunregeling voor gedroogde groenvoeders (van belang voor de marktpositie van het pro- dukt) zal aanzienlijk verbeterd moe ten worden. Het Landbouwschap denkt aan een verhoging van de hui dige streefprijs met 20% en een ver hoging van de vaste subsidie in het kader van de EG-steunregeling met eveneens 20%. Volgens het Landbouwschap is de betrokken drogerij-sektor intensief bezig aan een onderzoek naar ener giebesparing, waarbij ook het moge lijke gebruik van andere brandstof fen wordt "meegenomen". Het Landbouwschap is van mening dat voor dit onderzoek een grotere on dersteuning noodzakelijk is. Als het onderzoek resultaat oplevert zou op de ombouw van de ovens een subsi die gegeven moeten worden. Zolang van deze ombouw geen sprake is zal er, zo meent het Landbouwschap, een tussenoplossing gevonden die nen te worden. Het Landbouwschap noemt in dit verband het verstrekken van achtergestelde leningen tegen een dragelijke rente en het terugslui zen van de verhoging van de brand stofprijs. De meest belangrijke wijzigingen voor de Vermogensbelasting 1981 zijn wel de invoering van een oudedagsvrijstelling en een interingsvrijstel- ling. Belangrijk is ook dat in de toekomst de bedragen van de vrijges telde vermogensbestanddelen (ondernemingsvrijstelling en vrijgestelde sommen) jaarlijks aan de inflatie worden aangepast. Indien een ondernemingsvrijstelling wordt genoten wordt deze gekort op de oudedagsvrijstelling. Men kan dus niet beide volledig genieten. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 3