KNLC kommerrtaar Gundelach Het pachtersvoordeel en de beroepskeuze «te IVIet ontsteltenis nam ik dinsdag morgen kennis van het overlijdensbe richt van Gundelach. Reeds enige tijd cirkuleerden berichten over zijn zwakke gezondheid. Wie hem de laatste tijd geregeld ontmoette, kon ook al niet aan de indruk ontkomen dat hij wel erg veel van zichzelf verg de. Dat het nu kort na zijn herbenoe ming zo dramatisch zou eindigen kon natuurlijk niemand vermoeden. Ik heb zelf nooit onder stoelen of banken gestoken geen bewonderaar van het beleid van Gundelach te zijn. Dat neemt niet weg dat zeer zeker toch zijn grote invloed in Brussel en zijn belangrijke bijdrage aan de ont wikkeling van de Europese Gemeen schap en in het bijzonder het ge meenschappelijk landbouwbeleid on derkend moet worden. H et vestigen van een vruchtgebruik geschiedt in de meeste gevallen bij testament. Het is de gebruikelijke manier om de langstlevende ouder financieel inkomen te verschaffen, terwijl de vermogensbestanddelen waarop het vruchtgebruik rust reeds naar de kinderen overgaan. I n de huidige Suksessiewet wordt in artikel 10 aangegeven dat al wat ie mand ten koste van erflaters vermo gen heeft verkregen in verband met een rechtshandeling, waarbij de Landbouwschap ondersteunt landelijke organisatie rundveeverbetering SUBSIDIE ACHTERSTALLIG ONDERHOUD TUINEN EN PARKEN De werkelijkheid van 1981 BIJDRAGEREGELING GEVELISOLATIE BESTAANDE KASSEN KAN UITGEVOERD Het zat er van jongsaf in Piet zou boer worden op "Alles wisselt" een boerderij die al vele jaren in het bezit was van de familie en waar ze goede en slechte tijden hadden beleefd. Grootvader was er erg blij mee, mede omdat de familietraditie werd voortgezet en er weer een Piet van Wullem boer werd. De vader van Piet wilde het doen zoals zijn vader het ook had gedaan. Eerst een goede opleiding met de nodige kursussen, toen in maatschap met zijn vader, met inbreng van gebruik en genot van de grond en gebouwen en de eigendom van de werktuigen. Laten we eerlijk zijn. Piet en zijn vader boerden goed en hij had zowaar een kapitaaltje vergaard voor hij zelfstandig boer werd. In overleg met boekhouder en eko- nomisch sociaal voorlichter had vader het bedrijf aan Piet verpacht (we praten nu over 10 jaar gele den). Alles ging goed, ook bij hem liet de naam van de boerderij het werke lijke leven zien. Toen de vader van Piet plotseling overleed werd beslo ten, dat Piet van de boerderij 26 ha zou kopen en zijn zuster 13 ha. en aan hem verpachten. Omdat de zuster en haar man een goede baan hadden ging het hen niet om het rendement, ze verdienden genoeg aan hun salaris. Voor Piet een uitkomst hij kwam hierdoor immers voor lagere lasten. Zijn zuster en zijn zwager gunden hem dat van ganser harte. Men had alles laten waarderen door erkende taxateurs. Voor een prijs van 12.500 per ha had de overdracht plaatsgevonden. Piet en zijn vrouw moesten wat zui niger aandoen om de rente- en af lossingsverplichtingen op te kunnen brengen dit was immers aanmerke lijk meer dan de pacht. Ruim een jaar later, na de overdracht van de grond, ze waren aan het aardappelen rooien kwam er een brief van de in- spekteur van belasting, waarin stond dat het pachtersvoordeel was vastge steld op 520.000, omdat de waarde het vrije verkeer op het moment van overdracht was bepaald op 32.500 per ha. Afrekening van dit pachtersvoordeel zou phs plaatsvin den bij verkoop van de boerderij ook aan de kleine Wim die inmiddels 12 jaar was en ook boer wilde worden. Het bedrag dat dan eerst naar de fis- kus moet onder de huidige maatsta ven in het tarief 20%-50% ligt tussen de 104.000 en de 260.000. Toen Piet zijn vrouw vroeg, waarom hij niet at, zei hij: "Er is^een fiskale steen in mijn maag gevallen, die me het eten onmogelijk maakt, luister maar eens!!!!" Het eten is onaangeroerd blijven staan. Bij het aardappelrooi- en kon hij 's middags geen enkel voer meer bij de stortbak krijgen, omdat zijn gedachten ergens anders waren. Hij had al honderd maal de vraag aan zichzelf gesteld: a. het belasten van het pachtersvoor deel bij overdracht ouders aan kinderen is toch zeer onredelijk? b. op een dergelijke manier wordt het boeren voor velen door de Jiskus toch onmogelijk gemaakt? c. het is toch onmogelijk dat niet ge realiseerde winst wordt belast? d. vader verpachtte toch aan mij om de overdracht nog enigszins moge lijk te maken? e. hebben we fouten gemaakt, boek houder en sociaal ekonomische voorlichter en notaris adviseerden het toch ook? Het ministerie van CRM heeft ook in 1981 subsidiemogelijkheden om partikuliere eigenaren van buiten plaatsen en landgoederen bij te staan bij het opheffen van achterstallig onderhoud aan hun tuinen en par ken. Doel van de subsidiëring is het voortschrijdend verval van uit oog punt van kuituurhistorie en natuur schoon belangwekkende tuinen en parken zoveel mogelijk tegen te gaan. Aanvragen kunnen tot 1 maart 1981 ingediend worden bij het mi nisterie van CRM, Hoofdafdeling Natuur en landschapsbescherming. Postbus 5406, 2280 HK Rijswijk. f. waarvoor ben ik eigenlijk bezig om te werken? g. hoe kan ik in een later stadium deze fiskale claim betalen, ben ik dan gedwongen om een belegger op te zoeken? Zij hebben 's avonds gebeld, naar de voorzitter van hun organisatie, naar verschillende kamerleden. Van de kamerleden waren er bij die zeiden: "Nooit van gehoord, maar het is on mogelijk dat in dit land niet gereali seerde winst wordt belast. Het heeft onze aandacht hoor!" "Krijgen we dan gauw bericht? De beroepskeuze van onze zoon hangt er namelijk nauw mee samen!" J. Markusse Vooral de laatste vier jaar was zijn invloed binnen de Europese Commis sie bijzonder groot. Niet in de laatste plaats doordat hij zich steeds zelf met grote werkkracht heeft ingezet. Ook in Brussel gaat het leven verder. De nu opengevallen plaats zal op zeer korte termijn weer bezet moeten worden. En dat betekent dat ook de taakverdeling die binnen de nieuwe Commissie vorige week afgesproken was mogelijk weer op losse schroeven gezet moet worden. Zeer zeker zal ook uit een oogpunt van Europees landbouwbeleid dit heengaan van Gundelach de gang van zaken kunnen beïnvloeden. Wij zullen moeten af wachten wat op dit gebied de toe komst brengt. D e ontwikkeling van de Neder landse land- en tuinbouw is in 1980 aanmerkelijk minder spektakulair geweest dan gedurende een groot deel der zeventiger jaren. Zo is het aantal arbeidskrachten met slechts 2.000 afgenomen, tegen nog een afname van 5.000 in 1979. Natuurlijk is hier uit voor de toekomst nog geen harde konklusie te trekken. Temeer daar het aantal bedrijven even sterk afge nomen is als in 1979. Toch lijkt de voorzichtige konklusie gerechtvaar digd, dat de tendens in de richting van een zekere stabilisatie van het aantal werkenden in land- en tuinbouw, zich voortzet. Met nog enige verdere afname van het aantal bedrijven, doordat op vooral de zeer kleine, niet-levensvat- bare, bedrijven geen opvolger aanwe zig is, lijkt de huidige ontwikkeling daarom èn uit struktureel èn uit so ciaal oogpunt niet ongunstig. Of ook iedereen die nu in de landbouw blijft werken overigens een redelijke belo ning krijgt voor zijn inspanning zal in sterke mate afhangen van het verloop van de kosten en opbrengsten op de bedrijven in de komende jaren. In 1980 bleek in elk geval die beloning voor bijna alle sektoren veel te laag te zijn. Onze eerste opdracht is om er voor te zorgen dat die neergaande lijn in de reële inkomens in land- en tuin bouw weer in positieve zin wordt om gebogen. De inkomensverbetering zal zeker niet enkel via verhoging van de pro- duktiviteit gerealiseerd kunnen wor den. Het zuilen vooral ook de prijzen zijn die het zullen moeten doen. Van daar dat wij de komende tijd extra werk zullen moeten verrichten om invloed uit te oefenen op de Europese Commissie, de Ministerraad en het Europees Parlement. In dit kader is het uiteraard van belang dat de Eu ropese Commissie op de meest korte termijn weer volledig met een nieuwe landbouwkommissaris in zijn midden kan funktioneren. Natuurlijk zullen we ook in 1981 weer te maken krijgen met de gevolgen van de algemene ekonomische ontwikke ling om ons heen. Van direkte bete kenis daarbij zijn in feite vooral de ontwikkelingen van de overheidsuit gaven, de kollektieve lastendruk en de ontwikkeling van de koopkracht. Volgens het Landbouwschap is een efficiënte organisatiestruktuur van de veeverbetering onontbeerlijk met het oog op de kwaliteit van de dienstverlening aan de veehouder en de betrouwbaarheid van de infor matie. Al in 1974 bij de oprichting van de Stichting Gemeenschappe lijke Informatieverwerking voor de Rundveehouderij werd de doelstel ling van een totale integratie gefor muleerd. De beste garantie hiertoe biedt een organisatie, die niet alleen op tech nisch niveau van voldoende omvang is, maar die ook op bestuurlijk ni veau een voldoende grote eenheid vormt. De ontwikkeling die zich Voor het overheidsbudget wordt 1981, ongeacht wie de verkiezingen wint, zonder twijfel het jaar van de waarheid. Na de eerste energiekrisis in 1973 is er eerst een paar jaar aan potverteren gedaan, daarna was het pappen en nathouden via een door de Tweede Kamer aangeboden Bestek-beleid. Maar nu is de rek eruit en zal er wer kelijk omgebogen moeten worden in arbeidskosten en vooral overheids uitgaven. Enerzijds is dat nodig om de steeds maar stijgende kollektieve lastendruk een halt toe te roepen, anderzijds om ervoor te zorgen dat het overheidstekort tot redelijke proporties wordt teruggebracht, zo dat het bedrijfsleven de strop van een onverantwoord hoge rente niet langer om de nek voelt. Dat daarbij de koopkracht van de individuele Ne derlander enige jaren onder druk zal komen te staan valt niet te vermijden. Het is te hopen dat de politici die zich opmaken voor de verkiezingsstrijd het Kerst-reces met name ook hebben benut om zich te bezinnen op hun uitgangspunten en de moed zullen opbrengen om de realiteit aan hun kiezers voor te leggen, in plaats van zich uit te blijven putten in schijnge vechten die onze welvaart steeds ver der ondermijnen. Vanuit de landbouw zullen we daarom in de komende ver kiezingstijd niet moeten schromen onze stem te laten horen en vooral aan te dringen op een beleid, dat meer perspektief biedt voor die sektoren in onze maatschappij, waar uiteindelijk onze welvaart verdiend moet worden. LIJTEIJN De kommissie van de Europese Ge meenschappen heeft onlangs mede gedeeld geen bezwaar te hebben tegen het Besluit gevelisolatie in be staande kassen van het Ontwikke- lings- en Saneringsfonds voor de Landbouw. Bij dit besluit werd des tijds bepaald, dat bijdrageverlening slechts zou plaatsvinden, indien de Kommissie van de Europese Ge meenschappen daartegen geen be zwaar zou hebben. Met de afwerking van de ongeveer 125 aanvragen, die in afwachting van de goedkeuring van de regeling wer den ingediend, zal nu een begin kunnen worden gemaakt. De aanvragers kunnen binnenkort een beslissing op hun aanvragen te gemoet zien. De sluitingsdatum voor het indienen van aanvragen voor deze regeling is bepaald op 15 augustus 1981. Mocht het aantal aanvragen voor deze re geling daartoe aanleiding geven, dan kan de aanvraagtermijn worden be kort. heeft voltrokken op bedrijfs- en re gionaal niveau zal ook op landelijk niveau dienen plaats te vinden. De beste konstruktie voor een dergelijke organisatiestruktuur lijkt één lande lijke organisatie met een opbouw vanaf de basis oftewel de individuele veehouder. Het bestuur van het Landbouwschap *acht het wenselijk betrokken te blij ven bij de diskussies die tot deze struktuur moeten leiden. Dit niet al leen vanwege de financiële en toe zichthoudende taak, maar ook van wege de algemene belangen beharti gende funktie van het Landbouw schap. O, 'ok tijdens leven kan een derge lijk vruchtgebruik gevestigd worden. Stel u schenkt bij notariële akte aan een kind obligaties ter waarde van 100.000,- onder voorbehoud van vruchtgebruik ten behoeve van uzelf. Aan schenkingsrecht is dan door het kind verschuldigd over de waarde van hetgeen wordt verkregen n.l. de blote eigendomswaarde. Afhankelijk van uw leeftijd is deze waarde lager naarmate u jonger bent. Dit is ook wel begrijpelijk omdat het kind dan langer moet wachten tot het de vol ledige beschikking over de geschon ken zaken krijgt. Bent u als schenker 60 jaar dan be draagt de blote eigendomswaarde 40%; bij 55 jaar 34% en bij 50 jaar 28%. Bent u derhalve 60 jaar op het mo ment van schenking van bovenbe doelde obligaties dan betaalt het kind schenkingsrecht over 40.000,— Deze obligaties verd wijnen uit uw vermogen waardoor op het moment van overlijden er geen heffing van suksessierecht over deze bezitting meer plaats heeft. Dit lijkt een erg aantrekkelijke manier om vermogen over te doen aan de kinderen. Laat u de obligaties door vererving overgaan naar het kind, dan is er recht verschuldigd over de volle/ 100.000,-. De wetgever heeft één en ander tijdig onderkend en reeds in de memorie van toelichting op art. 9 van de Wij zigingswet van 1897 wordt geschre ven: "De omzetting van iemands volle eigendomsrechten in een vruchtgebruik of in een van het leven afhankelijke uitkering is een meer malen aangegrepen middel om te bewerken, dat hij bij zijn overlijden niet van betekenis zal nalaten". overledene partij was, wordt geacht krachtens erfrecht door het overlijden te zijn verkregen. Wel moet daarbij erflater door de rechtshandeling tot zijn overlijden het genot hebben ge had van een vruchtgebruik of een pe riodieke uitkering. U itgaande v^n het voorbeeld van 100.000,- geschonken obligaties met een blote eigendomswaarde van 40.000,- betekent de huidige wets bepaling dat bij overlijden van de schenker het kind alsnog suksessie recht moet betalen over de geschon ken zaken. Wel is aftrekbaar datgene waarover het kind reeds heeft moe ten betalen, in ons voorbeeld 40.000,-. Bij overlijden is derhalve recht verschuldigd over 60.000,— waardoor de totaal waarde van het geschonkene geheel onder de heffing van het schenkings- resp. suksessie recht is gevallen. De wettelijke bepaling kan ook van toepassing zijn indien door een ou der renteloos van een kind wordt ge leend het bedrag dat eerst aan dat kind is geschonken of anders gezegd het renteloos schuldig erkennen van een geldsom. Ook is de bepaling toepasbaar bij het schuldig erkennen onder beding van abnormaal lage rente. In al deze gevallen moet er wel iets ten koste van erflaters vermogen zijn gekomen, zonder dat daarover schenkingsrecht is geheven. Wordt wel over de volle waarde dit recht geheven dan kan bij overlijden nim mer gesteld worden dat iets ten koste van erflaters vermogen is gekomen. De konklusie van mijn verhaal is dat het vestigen van een vruchtgebruik tijdens leven geen grote besparing aan suksessierecht oplevert. Wel blijft natuurlijk het voordeel dat een stuk progressie in het tarief wordt voorkomen, omdat het belasten van 40.000,- en later 60.0Qp.- goedkoper is dan éénmaal 100.000,-. Veerbeek. Alle landelijke organisaties, die in Nederland werkzaam zijn op het terrein van de veeverbetering zullen op den duur samengaan. Dit is tenminste het uitgangspunt van het beleid van het Landbouwschap, dat deze volledige integratie tijdens zijn openbare bestuursvergadering van woensdag 7 januari jl. heeft besproken. Bij de veeverbetering gaat het om aktiviteiten op het gebied van Kunstmatige Inseminatie (KI), de melkproduktiekontrole, de rundveestamboeken en de centrale regis tratie en administratie der dieren en de verwerking van de bij de dieren behorende gegevens.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 3