Belgische boeren zien zaken vaak anders dan de Nederlanders :n HiE Dt PsH D Aardgas, hormonen, fiscus, gezinsbedrijf: Financiën E.G. Aardgas 10% prijsverhoging 5» f-u Inkomstenbelasting De hormonenkwestie Kontingentering Toekomst landbouw O nlangs is in Brussel een nieuwe regering aangetreden. U hebt een open brief gestuurd aan premier Martens. Wat verlangt U? Op het ekonomische vlak gaat onze bezorgdheid met name naar de jongere ondernemers in land- en tuinbouw. Verder worden hier mo menteel 5000 gezinnen van tuinders met een ware financiële ramp bedreigd. Bovenop de hoge stookolieprijzen komt de onverantwoorde vervalsing van de konkurrentie door Nederland, waar het aardgas voor de tuinders aanzienlijk goedkoper is. Bovendien gaat onze regering de b.t.w. op energie van 6 naar 16% brengen. Die lastenverzwaring komt in de praktijk voor rekening van de agrariër. Wij staan erop, dat die kosten geneutraliseerd worden. O, ernstig aangepakt moeten worden. Wij hopen nu op een algemeen Eu ropees stelsel. Maar dat zal niet een voudig gaan. Wat nu gebeurt is een op grote schaal bang maken van de konsument. Ik vergelijk dat met de jaren, toen ik op de middelbare school zat. Er werd ons toen een filmpje vertoond over wat er alle maal in schoon water zit. Vieze beesten hè, miljoenen. Als jongen van een jaar of veertien heb ik toen maandenlang geen water meer dur ven drinken. Zo vergaat het nu ook de verbruiker van kalfsvlees. Maar in hoeverre is al die bangmakerij nu werkelijk gerechtvaardigd?, aldus Dequae. m de teruggang van de export van landbouwprodukten om te bui gen vragen wij, dat door de overheid afzetfondsen met medebeheer van het bedrijfsleven op de been worden gezet. Dat is al een oud verlangen, dat nu dan maar eens gerealiseerd moet worden. Dat alle land- en tuin bouwbedrijven, die investeren, dit belastingvrij kunnen, is een andere wens van de Boerenbond. Verder willen wij, dat de eerste werknemer, die een boer of tuinder in dienst neemt, vrijgesteld wordt van sociale lasten. Dat zal veel arbeidsplaatsen scheppen, zo is onze verwachting. In Nederland wordt al lang subsidie gegeven voor energiebezuinigende investeringen en dat willen wij hier nu ook snel ingevoerd zien. Verder zouden wij een grondbeleid van de overheid wensen zoals U dat in Nederland al langer kent. Als onze regering zegt, dat er geen geld is en overal gematigd wordt, zal ons ant woord luiden, dat de boeren en tuinders al jaren lang matigen, zo gaat Dequae verder. Onder invloed van de Europese politiek is hun wer kelijk inkomen al gedaald. Het ge middelde inkomen van de Belgische boeren in vergelijking met andere groepen is teruggevallen van onge veer 80 naar 60%. et Nederlandse aardgastarief zit U dwars. In Boer en Tuinder, week blad van de Belgische boeren staat, dat de Nederlandse tuinder met 7000 me ter glas per jaar ruim f 50.000,- voordeel heeft. Met de nieuwe Belgi sche b.t.w.-verhoging loopt dit op tot Fr. 1.000.000,-, ofwel f 70.000- per jaar. Wat wilt U hieraan doen? Dequae: Op het ogenblik is de prijs van het gas voor tuinbouwers in Ne derland nog niet eens de helft van die bij ons. Voor de dieselolie is het ver schil zelfs nog groter. Per kilo toma ten geeft dat de Nederlandse tuinder een voordeel in de kostprijs, dat ligt tussen de 7 en 11 Francs (2 tot 3 kwartjes). Bij ons in België is de toestand nu zo, dat wij werkelijk in een onmogelijke positie zijn gekomen. Dit wordt een zaak van overleven. Het speelt te meer, omdat de markt één is. Zodat de produkten uit Holland dus hier vrije toegang hebben. Op momen ten, dat in Nederland de veilingprij- zen wat lager zijn, worden wij hier met Uw produkten overrompeld en met een ineenstorting van de prijzen. De tuinbouwprijzen waartegen ze in Nederland nog kunnen leveren, daar valt voor ons vanwege de hoge ener gierekening niet meer tegen te kon- kurreren. Onze tuinders lijden dan verliezen. Het evenwicht is werkelijk verbroken. Dit is zonder twijfel een echte vervalsing van de konkurren tie, aldus de heer Dequae. Hij wil niet zeggen, dat Nederland dit bewust nastreeft, maar het is voor de Belgen inmiddels toch wel een feitelijke situatie. "Wij moeten nu dus middelen zoeken om als tuin bouw te blijven overleven. Neder land zegt nu wel, dat ze daar de prij zen ook gaan verhogen, maar dat zal dermate traag gaan. Intussen kunnen de energieprijzen hier weer verder oplopen en dan blijft het gat dus nog jaren bestaan. Dat het een ernstige zaak is blijkt ook uit het feit, dat de Europese autoriteiten de zaak voor leggen aan het Hof van Justitie van de E.E.G.", aldus Dequae. Van Nederlandse zijde verwacht hij geen oplossing. "Begrijpelijk. Zij gaan daar zichzelf niet uit hun voor delige positie stoten". Maar de Hol landers zullen dan wel moeten aan vaarden, dat de buurlanden dit met eigen regelingen via hun nationale overheid gaan rechttrekken. e problemen rond het landbouw beleid van de Europese Gemeenschap, hoe kijkt de Boerenbond daar tegen aan? De kern van de zaak is volgens mij, dat men met de integratie in Europa nu verder wil gaan dan de landbouw alleen. Dat kost natuurlijk veel geld extra. Wij hebben onze nationale landbouwuitgaven overgedragen aan de E.G. Wan. neer andere sek toren nu willen volgen zal dat ook moeten gebeuren. Dus: meer geld voor de Europese Gemeenschap ter beschikking stellen. Verder is een deel van wat men nu als landbouw uitgaven ziet, helemaal niet op reke-- ning van de boer te schrijven. De Nieuw-Zeelandse boter, die hier binnen komt, dat is het tegenoverge stelde van landbouwpolitiek. Het zelfde met de suiker, die wij impor teren. Zo geldt dat ook voor de mo netaire kompensaties. Die zijn nooit op rekening van de boer te schrijven. Maar is er los van dat alles toch ook niet een voortdurende strukturele groei van de uitgaven voor de land bouw? zuivelfabrieken kunnen regelen. Bij.de Europese Commissie bespeu ren wij een duidelijk streven om de agrarische producenten in ruimere mate financieel verantwoordelijk te stellen. Dat is al aan de gang bij de melk en de suiker. Men wil dit ken nelijk gaan uitbreiden. Er zijn daarbij twee benaderingen. Landbouwkommissaris Gundelach zegt: Dit is dè manier om het Europese landbouwbeleid zonder diepgrijpende veranderingen te behouden. In Ne derland zeggen de boeren: dit is juist een manier om ons dierbare land bouwbeleid werkelijk te ondergraven. Hoe kijkt U daar tegenaan? U schetst het zeer juist. Wij kunnen dit slechts aanvaarden in die sekto ren, waar ernstige strukturele over schotten zouden groeien. Elders niet. Voor de granen bijvoorbeeld niet. Daar moeten wij zien meer te gaan exporteren. Voor de zuivel weer wel. Daar kan niemand de noodzaak om in te grijpen nog uit de weg gaan. e Franse Minister van Landbouw vraagt voor 1981 een gemiddelde prijsverhoging van 10% of meer. Uw reaktie? Het is duidelijk, dat wij, uitgaande van de objektieve methode van de E.G. waarschijnlijk boven de 10% komen. Overigens heb ik de indruk, dat de aandrang om hogere prijzen algemeen zal worden. Dat was voor dien niet het geval. Toen had je nog landen als Frankrijk, Engeland en Italië, die ruimte hadden om via de monetaire kompensaties zelf hun prijzen op te trekken. Deels is die mogelijkheid weggevallen. Ierland zit met 19% inflatie, Engeland met 16%, Frankrijk met 14%, Italië ook. In al die landen worden de boeren dus met enorme kostenverhogingen gekonfronteerd. Dat verschijnsel zou Belgische demonstranten. \Jw boeren en tuinders betalen wel veel minder inkomstenbelasting dan de Nederlanders. Dequae: U moet dat maar eens bij hen gaan navragen. Dat mag dan vroeger ooit zo geweest zijn, maar die normen zijn bij ons geweldig opge trokken. Het blad van de Belgische Boeren bond meldde onlangs: Vroeg of laat zal de individuele mester moeten kie zen tussen mesten met hormonen of stoppen met mesten". In Nederland staat men er daarentegen borg voor, dat helemaal geen hormonen zijn ge bruikt, zoals minister Braks al meer malen heeft verklaard. Dequae: Eerst en vooral zal men hierover zoveel mogelijk moeten zwijgen. Heel dit probleem zou door de wetenschappelijke wereld eens Ja, maar dat is praktisch aan één sektor toe te schrijven: de zuivel. Daar zie je dan weer een verschil in benadering tussen België en Neder land. U bent het sterkste en vraagt daarom natuurlijk een algemene heffing op de melkproduktie zonder uitzonderingen. Wij willen een lage algemene heffing en een matige ho gere heffing voor de wat grotere be drijven. Superheffing op de uitbrei ding moet dan een meerproduktie gaan afremmen. Per land, per regio, per bedrijf? De meerproduktie van de melk wil len wij afremmen naar gelang van de grootte van het bedrijf. Dus de klei neren moeten nog wat kunnen groeien en dat geldt zeker ook voor de jongere ondernemers. de prijsdiskussie komende winter een heel ander beeld geven. Jaren lang zaten wij in de Benelux bekneld tussen de zeer lage prijsaanpassingen van de E.G. en inmiddels toch stij gende kostprijzen. Dat is nu aan het veranderen. Maar ongelukkig ge noeg is nu in Brussel bij de E.G. de kas leeg. Toch groeit overal de alge mene aandrang op landbouwprijzen Afgelopen jaar zijn verscheidene' verschillen van mening aan het licht getreden tussen de land bouwpolitiek van Nederland en die van België. De Belgische Landbouwminister bepleitte in" de Europese Ministerraad 7,5% prijsverhoging. Terwijl zijn Ne derlandse kollega de 4,9%, die uit de bus kwam eigenlijk al te hoog vond. België gaat ook tekeer tegen de lage aardgasprijzen in Nederland. In de kwestie van de hormonen-in kalfsvlees stelt men zich daarentegen weer soepeler op. België werkt aan een wet om alle grote boerenbedrijven aan ban den te leggen. Men bepleit daar ook een extra hoge melkheffing voor wat betreft grotere veehou ders. Buurlanden opereren dus zowel thuis als op internationaal vlak verschillend. Aanleiding voor onze medewerker in Brussel om een vraaggesprek te hebben met de heer André Dequae. Hij is voorzitter van de Belgische Boe renbond, veruit de grootste land bouworganisatie daar. Thema van het interview: misverstanden tussen Nederland en België. volgend jaar behoorlijk te verhogen. Tegelijk zie ik nu in het Europees Parlement een streven om de niet- landbouwuitgaven in de E.G. hoog op te voeren. Zodat er geen ruimte blijft voor een passende prijsverho ging ten gunste van de landbouw. Met Uw steun is een ontwerp van wet ingediend om de gezinsbedrijven in België wettelijk te gaan beschermen. In Nederland vragen wij ons af of zoiets realiseerbaar is? Het zal geen eenvoudige zaak wor den. De wet zal ook geen normen geven. Die gaat de minister laten in vullen. Hij kan dat zó doen, dat het een familiaal bedrijf blijft. Ik denk, dat het haalbaar is. Wij hopen wel, dat dit dan ook Europese navolging krijgt. Bij de struktuurpolitiek en het terrein inzake investeringen van de Europese Commissie is men onlangs die weg al ingeslagen door de grote landbouwbedrijven van hulp uit te sluiten. Het wetsontwerp zal wel een meerderheid vinden in de Kamer van Volksvertegenwoordigers en de Senaat, zo taxeert Dequae tenslotte. Hc oe ziet U de toekomst van de Belgische land- en tuinbouw? Qua kollektiviteit staan wij aan de top. Minstens net zo hoog als Ne derland of Denemarken. Daarom hebben wij, volgens mij, ook wel toekomst. Tenzij er echt ontwrich tende omstandigheden ontstaan, zoals nu met dat Nederlandse aard gas. Voor ons in België is van belang, dat wij de exportmogelijkheden her stellen. Wanneer wij hier onze eko- nomie via matiging een paar jaar wat kunnen afremmen, en de inflatie laag houden, zal onze uitvoer naar het buitenland vanzelf weer toene men. Op Europees terrein ziet voorzitter Dequae twee grote gevaren. Het eer ste is, dat men onder druk van de be zuinigingen uit Brussel nationaal zijn heil gaat zoeken in eigen maatregelen voor de boeren. Het tweede risiko is de vlucht in allerlei protektionisti- sche maatregelen. Ik denk bijvoor beeld aan de veterinaire eisen van Italië en de moeilijker lopende expórt van varkens naar Frankrijk. Met zul ke maatregelen is men momenteel bezig de interne E.G.-handel te be lemmeren, en dat is een groot gevaar, met name voor landen als België en Nederland. at draait dan uit op kontingente- ring? Dequae: Men kan daar in belanden. Maar men zou dit stelsel ook. via de Voorzitter André Dequae werd juist deze week 65, maar hij gaat nog niet met pensioen. Dequae zetelt in Leuven. In hetzelfde grote Boerenbond-bouwwerk daar zitten ook de aan- en verkoopkoöperaties van de Boerenbond en de A.B.B.-verzekeringsmaatschappij, die allemaal Dequae als president hebben. Afkomstig uit de vlaswereld (Kortrijk, waar hij nog altijd woont), werd Dequae in 1946 volksvertegenwoordiger voor de Christelijke Volkspartij, waarmee de Boerenbond zeer nauwe banden heeft. Net als K.N.L.C.-voorzitter Luteijn, zit Dequae ook in het Presidium van het C.O.P.A. Dit is een comité van land bouworganisaties uit de E.G. uit Brussel. Tussen 1950 en 1965 was Dequae minister van achtereenvolgens Wederop bouw, Koloniën, Buitenlandse Handel, en Financiën. Vervolgens jarenlang voorzitter van de Kamer van Volksvertegenwoordigers (2e Kamer). In 1977 verliet hij de politiek om zich voortaan helemaal aan zaken van de Boerenbond te wijden. Deze organiseert sedert 1890 zowel in Vlaanderen als Wallonië de overgrote meerderheid van de agrariërs. Daarnaast zijn er in België nog enkele kleinere landbouworganisaties. J. Werts 11

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 11