Zo ontstond het kerstlied: "Stille Nacht" Kerstmis, lang niet gemakkelijk D aar gaan we weer voor ons kerstnummer. Een van de moeilijkste opgaven van het jaar vind ik dit altijd. "Vrede op aarde" is het parool. Merkwaardig, want zo lang als ik leef is er nog niet echt vrede op aarde geweest. Het is dus wel te begrijpen, dat juist deze tijd, wat onze bijdragen aan deze rubriek betreft, erg moeilijk is. H et is kerstavond en het is doodstil in de besneeuwde bergen rondom Oberndorf. Maar in de huizen in het dorpje zijn de kaarsen aangesto ken en zingen de kinderen de oude kerstliederen. Buiten is geen geluid te horen. Ja toch! Voetstappen knerpen over het bergpad. Een man nenstem spreekt zachtjes woorden uit die betrekking hebben op de AlI die geniepigheden, die tegen woordig haast dagelijks voer zijn, geven mij een gevoel van onbehagen. H et feit, dat dergelijke misdrijven steeds vaker in het nieuws zijn, maakt, dat je je wel eens afvraagt of het een soort besmettelijke ziekte is. Daar hebben we dan de dwangtrend. Ik kan het me niet zo goed voorstel len. Hoewel de mens wel degelijk de neiging heeft anderen te willen na doen, vooral veel bewonderde ande ren. Je ziet het al aan de kleding. Eén glimmend leren jak van ster X alle maal glimmende leren jakken. Eén baard, allen een baard. Eigenlijk hoef je dus niemand meer te her kennen want er is geen persoonlijke keus aan. Een soort non-conformis tisch conformisme. Wat mij ook zo kan ergeren is het politiek gebeuren. TV 2e Kamer debatten illustreren prachtig wat ik bedoel: Men vertikt het om naar elkaar te luisteren. Is meneer A aan het woord, dan zie je prompt aan de rest van het alfabet, dat ze allen weten, wat hij zal zeggen en meneer B staat dan ook vóór A's eerste geluid bij de microfoon om meteen te gaan interrumperen. Aan de partijgenoten van A kun je weer zien, dat die ook allang weten, wat B te zeggen zal hebben. Je betrapt er jezelf op, dat hetgeen hij te berde brengt voor jezelf niets nieuws blijkt te zijn. Het is wel een oeverloos ge zeur. Vooral de langpraters komen als de allervervelendste/onbenullig- ste op je over. Dat heet het politieke spel. H et slordig gebruik van onze taal vind ik ook ontzettend jammer. Na praten van moeilijke woorden, m.i. uit de Tweede Kamer afkomstig, terwijl men kennelijk vaak niet weet wat ze betekenen, laat staan hoe ze geschreven worden. Ik vraag me wel eens af waarom zo ingewikkeld? Vroeger gebruikten we voor diezelf de onderwerpen toch doodgewone Nederlandse woorden? Die kun je dan niet meer vinden. D an worden we de hele week be zig gehouden door de t.v. met de grijp- en graaiprogramma's. Wat zou het worden, de afwas-, de wasma chine, die naaimachine met 100 mo gelijkheden of het heen-en-weer de indianen (ga ze nu zien, nu ze er nog zijn)! U ziet, er is heel wat om onvrede mee te hebben. Maar gelukkig valt er ook nog veel te genieten. Zelfs via de massamedia. Stille nacht, heilige nacht N, H et kerstlied van toen -het is 1918- is niet binnen de kerkmuren van Kerstkaarten maken Noten vergulden GEBED Alpenkoffie Ik zoek een land waar vrede is We hebben dan meestal een soort hoofdthema: "vrede-onvrede- dwangtrends" (dwangmatigheden), konsumptiemaatschappij e.d. deze keer. Wel begrippen, die in deze tijd aan de orde van de dag zijn. Proberen maar. Over Vrede behoef ik niet te beginnen. Sla de krant maar op en de atlas, dan zie je het tegenovergestelde netjes verspreid over de wereld. En vandaag hoorde ik het bericht van de moord op een van de Beatles. Dat is dan een "kleine oorlog" eigenlijk. Laatst was ik op ziekenbezoek en de patiënte vertelde, dat enkele dagen terug een 76-jarige vrouw was bin nen gebracht, die door twee brom- fietsende slungels was meegesleurd aan haar handtas, die aan haar arm hing. Ze was niet eens erg gewond maar toch overleden aan de shock. De vertelster was zeer geschokt door dit voorval. Ze kan goed tekenen en had een aangrijpend portretje van het slachtoffer gemaakt. Dit was overi gens geen Zeeuws gebeuren. Een paar dagen later was er iets soortge lijks gebeurd met een kollega van haar, ook niet meer zo jeugdig. Het zijn wel dingen om te ijzen. Hoe krijg je dat soort onverlaten te pakken! Tot straf zou je ze met gelijke munt moeten betalen. Dit soort onverschilligheid tegenover de medemens, en vooral de weerloze, zie je steeds meer. Ontzettend. Waaróm? vraag je je af. We zoeken er zelfs nog verontschuldigingen voor, want het is zo zielig als zulke jonge mensen moeten "brommen". Ik vind dat, wat die oude mensen overkwam, veel zieliger. Vaak hoor je, dat dat wel drugver slaafden zullen zijn, want die zitten Kerstkaarten maken is een leuk werkje. Als u de Kerstkaarten van vorig jaar bewaard hebt, kunnen de kinderen daar figuurtjes uit knippen, maar het kan ook uit kerstpapier, folders of mooi gekleurd papier. Opplakken op witte of gekleurde correspondentiekaarten, soms wat bijtekenen en u hebt een originele nieuwe kaart. Vergulde okker- of walnoten is een prachtige versiering voor de Kerst boom. 't Is een heel plezierig werkje, want terwijl ze bezig zijn, kunnen ze de noten lekker opeten. Met een pundig mes worden de no ten voorzichtig geopend en van hun inthoud ontdaan. Een 20 cm. lange dunne gouddraad wordt dubbel ge vouwen en de uiteinden knopen we goed vast. Deze knopen leggen we tussen twee, aan de randen met lijm bestreken, halve doppen. De doppen worden stevig tegen elkaar gedrukt en weggelegd om te drogen. Wan neer er genoeg noten geplakt zijn, begint het vergulden. Zoek een goed merk vergulsel uit dat gemakkelijk uitsmeert en snel droogt. altijd in geldnood. Ze konden dat geld beter besteden aan bloemen voor oude mensen of mensen in misère. Ik vraag me af of deze men sen helemaal geen schuldgevoelens zouden hebben? Je zult zo'n bagage toch maar je leven lang moeten meedragen! Stel je voor, datje eigen kindje later zou vragen: Pappa of mamma, heb ben jullie vroeger wel eens zoiets ge meens gedaan? Gesprekken of diskussies op t.v. of radio munten uit in onvermogen van degene, die het gesprek leidt, om de boel in de hand te houden. Hij en de rest van de groep vallen elkaar voortdurend in de rede. Dit is voor mij het bewijs, dat men niet van plan is of zelfs was, om naar de anderen te luisteren. Wij luisteren alleen naar onszelf. We kunnen ons niet voor stellen, dat een ander er oorspronke lijker of belangwekkender ideeën op na kan houden dan wijzelf. Laatst hoorde ik een kinderpro gramma over de radio, waarin win keldiefstallen aan de orde kwamen. Het was geen vreemd begrip in dat jeugdig gezelschap. Vreemd genoeg was er een exkuus voor de kleine diefstallen, vooral in kleinere winkels. Die winkeliers wa ren op voorhand arm. In een grote supermarkt zou men desnoods met een dure bontjas op de loop kunnen gaan. Gelukkig was er een van de leiding, die naar voren bracht, dat het pikken van nietjes (wat een van de kinderen eens gedaan had) toch eigenlijk op hetzelfde neerkwam als die bontjas: het je toeëigenen van iets, wat niet van jou is. De ja-maar's waren niet van de lucht. Je zou zeggen, dat zulke onderwer pen bij hen thuis nooit aan de orde kwamen en, zo ja, dan die dingen door de ouders vergoelijkt moeten zijn geweest. Voor mij iets onbegrij pelijks. Ik bedoel hier natuurlijk niet dialect of streektaal. De kranten staan trou wens vol met taal-, zet- en stijlfouten. Aangezien de opgroeiende jeugd geacht wordt de krant te lezen, draagt deze dus zeker niet bij aan de taalkundige vorming van de jonge mens. Wat een verloren kans. Wat een wonder, dat er steeds ge roepen wordt, dat er te weinig geld is voor goede programma's. Gooi deze eruit, dan heb je ten eerste een hele boel minder slechte en wellicht geld over. En we zijn de presenterende eieren ook kwijt. Een hele oprui ming. Dit was het onderdeel "konsumptie- mij..." Maar het hoeft heus niet altijd geluid te geven. Een fijn boek heeft veel te zeggen, maar geeft geen geluid. De lezer doorgaans ook niet, tenzij het gelezene grappig is. Dan kunnen mij de tranen over de wangen rollen. Tot ergernis van de omgeving, want die kent de grap niet. Zo kom ik dan aan het eind van mijn bijdrage voor het kerstnummer en doe dat door allen veel vreugde toe te wensen en een stralend 1981. L.H.G.v.d.H.-M.P. Vanavond zag ik een man op schoenen een man zonder schoenen schoppen zijn magere rug lag als een voorwerp in het zand en niemand" keek naar hem óm een halfnaakte man vertrapt door een aangeklede en miljoenen keken ernaar dronken koffie, rookten, zwe gen of zeiden het is weer niks die t.v. vanavond Ellen Warmond nacht, -eeuwen geleden- toen er een kind werd geboren, waarvoor geen plaats was. Het is de stem van de oude pastoor Joseph Mohr. De stilte buiten deed hem zo intens denken aan die stille nacht van weleer dat hij naar buiten gegaan is. En als vanzelf herhaalt hij de woorden die diep in zijn hart klinken.. Woorden over de kribbe en de stal, over Jozef en Maria, over de herders. Het wordt een lied, een prachtig lied. iet overal in Oberndorf branden de kaarsen, In de huiskamer van de organist Franz Gruber is het donker. Stil en verdrietig denken hij en zijn vrouw aan hun kleine jongen, die een paar weken geleden gestorven is. Ze denken er aan hoe hij vorig jaar ge noot van de kerstboom en de lichtjes. Dan wordt er op de deur geklopt en als hij opendoet staat pastoor Mohr voor hem. "Wil je me helpen, Gru ber?", vraagt de pastoor. Hij laat hem aarzelend binnen. Dan vertelt de pastoor over het mooie lied en herhaalt de woorden die hij uitsprak in de stille bergwereld. "Hier hoort een melodie bij, Gruber!". Franz gaat voor de piano zitten en probeert een passende wijs te vinden. Hij begrijpt de boodschap van me neer pastoor, dat slechts het kind in de kribbe hem en zijn vrouw kan troosten. Hij neemt muziekpapier en noteert de melodie die hij bij het nieuwe lied maakt. De volgende morgen- eerste Kerstdag zingen de beide mannen het nieuwe lied. In de kerk kun je een speld horen vallen, want wat is het prachtig! wat is kerstfeest? Feèfcf van kerstgratificaties feest van boom-en bosmutatiès feest van schenken en bezoeken feest van bakken en van koeken feest van kaarsen en van lichten feest van vrolijke gezichten feest van brieven en van kaarten feest van ganzen en van taarten feest van dromen en van wanen feest van oryroering en van tranen feest van speeches over vrede feest van muziek en van gebeden feest van leegte, van vernieling feest van blindheid, geen bezieling feest van ov.erspoelde klaarheid feest van weggedrongen waarheid WANNEER wanneer weet groot en klein dat kerstfeest CHRISTUSFEEST móet zijn (Auteur onbekend Vrij bewerkt iirt het Duits.door M A Kaïst-nièAfefi Oberndorf gebleven. De kinderen hebben het geleerd en zongen het bij de kerstboom. Ze gaven het door aan vriendjes en vriendinnetjes in andere dorpen. In 1833 werd het voor het eerst gedrukt. De dichter was een eenvoudige dorpspastoor, de com ponist een schoolmeester, die ook kerkorganist was, maar hun lied de "Stille nacht. Heilige nacht" vero verde de wereld en de tijden. Verkort kinder kerstverhaal van Eli sabeth Wijnands. Waakt in de familiekring over uw humeur, in gezelschap van anderen over uw tong en in eenzaamheid in gedachten. Geef mij de berusting om te aan vaarden, wat niet veranderd kan worden; Geef mij de moed om te veranderen wat wel veranderd kan worden En geef mij de wijsheid om het een van het andere te kunnen onder scheiden. Reinold Niebuhr Vrede met jezelf hebben is ook niet zo makkelijk Als u met Kerst op reis gaat, neem dan een extra riem of snelbinder mee. Uw kofferrits mocht het eens bege ven! Ook zonder wintersport zal u dit best smaken. 1 Eidooier met 1 likeurglas rum en wat suiker glad roeren. Vermengen met hete koffie. Daarbij afzonderlijk slagroom serveren. Aan het eind van het oude jaar denkt ik altijd: In het nieuwe jaar wil ik een engel zijn. Ik zoek een land waar vrede is waar haat en nijd verdwenen is en waar de mensen hand in hand tesamen leven in dat land. Ik zoek een stad waar vrede is, waar eenzaamheid te dragen is en waar de mensen zorgen dat er niemand doodloopt in die stad. Ik zoek een huis waar vrede is waar liefde ons tot woning is en waar de mensen last en kruis tesamen dragen in dat huis. Ik zoek een Mens Die vrede is Die ons een weg tot leven is en Die de mensen op doet staan de handen aan de ploeg laat slaan 13

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 33