...DE WINTER IS ER... Marktordening voor suiker ERVARINGEN MET GEWASGROEPEN I S3g^ z v ei U G rote onzekerheid is er opnieuw bij de bietentelers met betrekking tot de toewijzing voor '81 op een tijdstip dat het bouwplan definitief vastgesteld moet worden. En bij velen zal het bouwplan reeds vastgesteld zijn. Doordat het bouwplan bijzonder nauw is geworden zullen na het uitzaaien van de tarwe weinig verschuivingen meer mo gelijk zijn. Wij zijn dan ook van mening dat de Europese Kommissie niet anders meer kan doen dan het huidige marktbeleid voor suiker ook het komende jaar te hand haven. De telers behoren nu zo snel mogelijk via de fa brieken de hoeveelheid A- en B-suiker toegewezen te krijgen. Men heeft er NU recht op te weten waar men aan toe is! Dat betekent ook dat de diskussie over het kon- traktenstelsel - mengprijssysteem voor het komende jaar niet meer aan de orde dient te komen. V oordat ik daar verder op in ga eerst enkele opmerkin gen over de Brusselse voorstellen betreffende de markt ordening voor suiker 1981-1986. Zeer ingrijpende voorstellen waarbij de producenten van suiker alle kosten Aardappelverlading naar Oost-Duitsland beëindigd W anneer wij hier op ingaan moeten wij eerst teruggaan naar de tijd waarin wij moesten kiezen tussen verschil lende systemen die mogelijk waren bij de uitvoering van het kontraktenstelsel. Agrarische sektor dubbel getroffen door bezuinigingen zuidelijke landbouw maatschappij Voorstellen Europese Kommissie Vanuit de Z.L.M. gezien Kontraktenstelsel - mengprijssysteem Ir. D. Luteijn van Landbouwschap: SS ,\Vv J m VRIJDAG 12 DECEMBER 1980 67e jaargang no. 3561 land- tuinbouwblad Maar blijkbaar denkt niet iedereen zo. De voorstellen van de Europese Kommissie maar vooral het kontraktenstel- sel - mengprijssysteem blijkt een bijzonder dankbaar on derwerp te zijn om over te diskussiëren. Vooral wat het laatste betreft blijkt de verwarring op nieuw bijzonder groot te zijn. En dat is ook niet zo ver wonderlijk nu men net is ingespeeld en vertrouwd is geraakt aan het kontraktenstelsel. Van het totaal door Van Dijk Delft met de D.D.R. afgesloten kwantum aardappelen verzorgde C. Meijer b.v. te Kruinin- gen 75.000 ton, waarvan 25.000 ton uit Nederland. Uit het buitenland rolde de laatste wagon dinsdag 2 decem ber, terwijl van het Nederlands kwantum eind vorige week de laatste wagons vanaf Kruiningen-Yerseke vertrokken. In het bedrijf van Meijer zelf werden ruim 35.000 man-uren aan deze order besteed terwijl derden, b.v. zakkenfabrikan- ten en de spoorwegen, eveneens veel werk moesten verzet ten. De aardappelmarkt liep door deze verlading belangrijk op: voor het afsluiten van de order lag de prijs rond J 10,- per 100 kg veldgewas, thans bedraagt deze ongeveer 20,— een verdubbeling dus. die voortvloeien uit de eksport van de in de E.E.G. ge produceerde suiker zullen moeten dragen. Men wil dat doen via een heffing van max. 2 Vi% op de A- en de B-suiker met daarnaast, indien nodig, een heffing op B-suiker die op kan lopen tot 37 Vi%. Maar dat is allemaal nog niet genoeg. Nee, wanneer blijkt dat de gelden die hieruit voortkomen niet voldoende zijn worden de tekorten doorgeschoven naar het volgende produktie- jaar. Met daartegenover geen reservering van gelden wanneer bij hoge wereldmarktprijzen voor suiker via hef fingen gelden in de Europese kas vloeien. Op dit moment gebeurt dat en wel ƒ30 min per week. Met deze voorstellen is de Europese Kommissie bezig onbehoorlijk zaken te doen. Wij worden met de voor ons liggende voorstellen duidelijk voor het konsumentenkarretje ge spannen. Door op de A-suiker een heffing te leggen denk ik dat de kommissie hoopt, dat de heffing op de B-suiker beperkt zal blijven zodat het in bepaalde gebieden aan lokkelijk is meer B-bieten te verbouwen. Met een hoge wereldmarktprijs is dat voor de E.E.G. gunstig. Daardoor is de E.E.G. verzekerd van voldoende suiker, en.... bij hoge prijzen kan er winst gemaakt worden. Wat interesseert het de kommissie per slot van rekening bij dit systeem of er veel overschotten zijn. Deze over schotten worden bij lage wereldmarktprijzen toch op kosten van de boer weggewerkt. In dat licht bezien is het niet alleen onbehoorlijk zaken doen. Veel erger, men probeert een gemeen spelletje met de bietentelers te spelen. Wij hopen dat minister Braks dat ook inziet. En het COPA dient zonder enig voorbe houd deze voorstellen af te wijzen. Dat was in de tijd dat vooral het noorden en het oosten de bietenteelt sterk aan het uitbreiden waren. Deze uitbrei ding was het gevolg van een hogere bietenprijs die na 1 974 tot stand kwam en van de goede opbrengsten die er in die jaren in deze gebieden behaald werden. Daar door was het noorden en oosten voorstander van een systeem waarbij groei mogelijk was. Het zuidwesten, wat minder mogelijkheden had (stabiele telers) verder uit te Luteijn besteedde in zijn openingswoord uitvoerig aandacht aan de verslechterde ekonomische situatie. De agrarische sektor loopt volgens hem gevaar om dubbel getroffen te worden door bezuinigingen, namelijk in eigen land én in Europees verband. "Velen buiten de agrarische sektor be seffen onvoldoende dat het samengaan van bijvoorbeeld een onvoldoende fiskaal beleid in eigen land met een verzwakt Europees landbouw markt- en prijsbeleid voor de land- en tuinbouw erg hard aankomt." Hoewel de prognoses van het L.E.I. en de gegevens van het Ministerie van Landbouw en het C.B.S. op het ogenblik nog ontbreken, zijn er in de praktijk al aanwijzingen voor een verslechterde situatie op de agrarische bedrijven. Luteijn noemde een duidelijke toename in het aantal aanvragen voor de Rijksgroepsregeling zelfstandigen en de ontwikke lingen bij AVEBE en COVECO. Om de positie van de agrarische bedrijfstak te versterken mag nationaal en in EEG-verband geen enkel in aanmerkend komend middel ongebruikt blijven, aldus de voorzitter van het Landbouw schap. De laatste jaren is veel ervaring opgedaan met voorlich ting aan gewasgroepen. Dit zijn groepjes van 10 - 15 per sonen die zich intensief bezighouden met een bepaald gewas. Niet alleen de boer, maar ook de bedrijfsvoorlich- ter is daar intensief mee bezig. De ervaringen daarmee in Nederland zullen verschillend zijn, de groepen soms groter en het gewas of het onder werp waar omheen de groep zich konsentreert, sterk va riërend. In een artikel elders in dit nummer wordt meer ingegaan op gevormde bietengroepen, de ervaringen daarmee opge daan, terwijl tenslotte wat informatie over de teelt wordt doorgegeven. breiden, was voorstander van meer zekerheid voor lan gere termijn (vast quotum). Uiteindelijk is het een systeem geworden met een voort schrijdend gemiddelde, door sommigen "opjaagsys- teem" genoemd. Terecht dacht ik, immers, wanneer men minder bieten ging zaaien werkte dat door in de volgende jaren wat de hoeveelheid A-bieten betreft die men toegewezen kreeg. Opmerkelijk is het dan ook dat er nu beweerd wordt dat het kontraktenstelsel tot gevolg heeft gehad dat de op pervlakte bieten in Nederland is teruggelopen. Heel andere oorzaken zijn het gevolg van de inkrimping. Zo zijn de netto-resultaten, vooral in het noorden, van de bieten ten opzichte van de tarwe, ongunstiger komen te liggen, vooral in het noorden. Door de hoge tarwe-opbrengsten van de laatste jaren is de bietenteelt daar ingekrompen. Ook de weersomstan digheden zijn mede van invloed geweest. En dan komt nu het koolzaad mede als konkurrent voor de bieten naar voren. Een andere oorzaak van een lichte teruggang in het areaal op sommige bedrijven zou wel eens kunnen zijn dat telers met de dreiging van het kontraktenstelsel in voorgaande jaren als het ware op hun tenen hebben gelopen met de oppervlakte bieten in hun bouwplan. Voor de stabiele telers, daar kunnen de fabrieken op bouwen, is het van uitermate groot belang dat men op langere termijn weet waar men aan toe is. Zekerheid, ook wat de E.E.G. A-suiker toewijzing betreft die niet lager mag zijn dan wij nu hebben. Nu wij met het kontraktenstelsel hebben leren werken zullen wij daar de komende jaren mee verder dienen te gaan. Doeleman.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 1