Wettelijke regels worden niet
nageleefd
Breedte landbouwvoertuigen
0NTWERP-GEZ0NDHEIDS
WET VOORDIEREN
INGEDIEND
Landbouw
schap vraagt
aanpassing
AAW mee
werkende
vrouw
B
I n het Wegenverkeersreglement
staat een aantal voorwaarden ver
meld ten aanzien van de breedte van
landbouwwerktuigen.
D e Inspektiedienst van de Ned. Vereniging tot Bescherming van
Dieren gaat proces-verbaal opmaken tegen kalvermesterijen die de
wettelijke normen - vastgelegd in het Mestkalveren besluit - overtre
den. Dit naar aanleiding van een onderzoek waaruit volgens de Vere
niging blijkt dat 96 procent van de in ons land gehouden mestkalveren
niet voldoende bewegingsvrijheid heeft. In hoeverre het opmaken van
een proces-verbaal ook zal leiden tot daadwerkelijke vervolging, werd
op een deze week door de Vereniging gehouden perskonferentie nog
niet duidelijk. De beslissing tot vervolging moet worden genomen door
de Officier van Justitie, die onder meer de bereidheid van de kalver-
mester om veranderingen in de situatie aan te brengen, in zijn afweging
zal betrekken.
I n het mestkalveren-besluit wordt
als eis gesteld dat de dieren onbe
lemmerd op beide zijden moeten
N u de situatie in de kalvermesterij
zeer moeilijk is, lijkt het moment
waarmee men met deze resultaten
naar buiten komt, niet erg gelukkig
gekozen. De voorzitter van de Ned.
Vereniging tot Bescherming van
Dieren, de heer M.H.M. Vuylsteke,
wees er deze week echter op dat het
Dierenbescherming wil optreden tegen kalvermesters
Minimum-eisen
Nieuwe vakbeurs ARB0
82 gericht op
arbeidsomstandigheden
Wat moet in de
ontheffingsaanvraag staan?
teeds vaker is het nodig om met
trekkers en werktuigen gebruik te
maken van de openbare weg. Daar
komt bij, dat deze trekkers en werk
tuigen steeds groter worden. Eén van
de zaken, die hierbij problemen kan
geven, is de breedte van de gebruikte
landbouwwerktuigen.
Wanneer is het voertuig te
breed?
Trekkers en aanhangwagens mogen
niet breder zijn dan 2.60 meter. In
dien lading wordt vervoerd, dan mag
de breedte van de lading 3 meter zijn.
Alleen op B-wegen mag de breedte
van de lading maximaal 2.60 meter
bedragen. Indien de lading uit losse
veldgewassen (hooi enz.) bestaat
mag de breedte 3.50 meter bedragen.
Op een verharde B-weg is deze
breedte echter beperkt tot 3 meter,
(zie ook de afbeelding).
Alles, wat op een hefinrichting wordt
meegevoerd wordt als lading aange
merkt. Een zaaimachines, ploeg,
maaibalk e.d. zijn dus lading. Een
werktuig dat achter de trekker wordt
getrokken, of dat met een steunwiel
over de grond rolt achter de trekker,
wordt beschouwd als een aanhang
wagen.
In onderstaand overzicht staan alle
breedte nog eens vermeld:
maximale breedte
(in meters)
trekkers, landbouwmachines
en aanhangwagens
vaste lading
lading losse veldgewassen
driepunts werktuig
is lading
(op verharde
B-wegen 2.60 m)
Ontheffing
c. Voor het berijden van wegen
binnen de bebouwde kom bij
burgemeester en wethouders van
Niet breder dan 2.60 meter.
Voor landbouwmotorvoertuigen, de betreffende gemeente,
zelfnjdende werktuigen en aan
hangwagens, die breder zijn dan
toegestaan is, kan ontheffing worden
aangevraagd.
Deze ontheffing moet worden aan
gevraagd bij
a. Voor het berijden van rijkswegen
bij de Rijksdienst voor het Weg
verkeer, Fruitweg 262 te Den
Haag.
b. Voor het berijden van provinciale
wegen of andere niet-rijkswegen
buiten de bebouwde kom bij Ge
deputeerde Staten van de pro
vincie, waarin de wegen zich be
vinden.
ij de aanvraag moet vermeld
worden:
om welke trekkers en werktuigen
het gaat (eventueel met type
nummers)
welke breedte de betrokken
werktuigen en trekkers hebben
over welke wegen wordt gereden
in welke gemeente deze wegen
liggen.
Het is veelal mogelijk om één ont
heffingsformulier voor meerdere
voertuigen en/of werktuigen te laten
gelden. Wel moet men steeds een
exemplaar van de ontheffing bij zich
hebben, wanneer van de openbare
weg gebruik wordt gemaakt.
Wanneer met meerdere trekkers
en/of werktuigen gelijktijdig van de
openbare weg gebruik wordt ge
maakt, dan is het dus noodzakelijk
over meerdere exemplaren van de
ontheffing te beschikken.
Bij het verlenen van de ontheffing
gaat men meestal niet verder dan een
maximumbreedte van 3.50 meter.
Voor bredere werktuigen kan vaak
op gewone wegen
2.60 m
3.00 m
3.50 m
Op verharde
B-wegen
2.60 m
2.60 m
3.00 m
onderzoek heeft plaatsgevonden,
voordat er sprake was van een "hor
monenaffaire". Bovendien dit is
slechts een tijdelijk probleem. "Wij
praten over een lange-termijn pro
blematiek", aldus Vuylsteke, "en het
is niet onze bedoeling schade toe te
brengen aan de intensieve veehou
derij".
Men vindt bovendien dat de uitslag
van het onderzoek juist op het goede
moment komt, nu de vleesprijzen zo
laag zijn. Als gevolg daarvan worden
de kalveren veel langer aangehou
den, wat het welzijn nog eens extra
benadeelt, zo meent de Vereniging
tot Bescherming van Dieren.
Jan van Liere
1 n juni en juli van dit jaar heeft de
Inspektiedienst van de Ned. Vereni
ging tot Bescherming van Dieren een
onderzoek ingesteld naar de nale
ving van het uit 1961 daterende
Mestkalverenbesluit. Men betrok
hier ruim 400 kalvermesterijen in,
wat 347 rapporten opleverde over de
lengte en breedte van de boxen
waarin kalveren worden gemest,
over de aantallen dieren per mesterij,
over de verlichting in de boxen en
over de algemene toestand in de
mesterij. In totaal betrof het onder
zoek ruim 100.000 mestkalveren, een
vijfde van het totale bestand aan
mestkalveren.
Uit het onderzoek bleek dat onge
veer 96 procent van de kalvermeste
rijen de bepalingen van het Mest
kalverenbesluit, en daarmee van de
wet, overtreedt. Daar de Vereniging
tot Bescherming van Dieren deze
gegevens representatief acht voor de
hele bedrijfstak, stelt men dat bijna
alle één miljoen kalveren die per jaar
in ons land voor konsumptie worden
gemest, op onwettige en onwaardige
wijze worden behandeld.
kunnen liggen. Exakte maten zijn
daarbij niet genoemd, bij het onder
zoek is men er van uitgegaan dat een
box-breedte van 66 tot 70 cm en een
lengte van 166 tot 170 minimaal is.
Hieraan bleek bij vrijwel alle onder
zochte bedrijven niet te worden vol
daan. Uit het onderzoek bleek zelfs
dat 64 procent van de kalveren in een
box staat die zowel in de lengte als in
de breedte ruim 10 cm kleiner is dan
de genoemde minima.
Mr. D.T. van Oers, vice-voorzitter
van de Inspektiedienst, konkludeert
hieruit dat de kalvermesterij op zeer
korte termijn orde op zaken moet
stellen. Gebeurt dat niet, dan zal
naar zijn mening strafvervolging op
grote schaal onvermijdelijk zijn.
Hoewel in de afgelopen jaren al in
cidenteel vervolging heeft plaatsge
vonden is na deze gerichte inventa
risatie de behoefte aan een landelijk
beleid veel groter, aldus de Dieren
bescherming. Aan de hand van de te
voeren processen kan een jurispru
dentie tot stand komen.
De ontwerp-Gezondheidswet voor
Dieren is bij de Tweede Kamer der
Staten-Generaal ingediend. Onder
tekenaars zijn de ministers ir. G.
Braks (landbouw en visserij) en dr. L.
Ginjaar (volksgezondheid en milieu
hygiëne).
De Gezondheidswet voor dieren zal
tot intrekking leiden van de Veewet
(met uitzondering van enige artike
len die op de uitvoer van vlees en
vleesprodukten betrekking hebben),
de Vogelziektenwet, de Nertsen-
Ziektenwet. de Bijenwet 1947, de
Wet tot wering van besmettelijke
ziekten bij knaagdieren, alsmede de
Runderhorzelwet.
De nieuwe wet heeft het karakter van
een kaderwet. Dit houdt in, dat o.m.
bij algemene maatregel van bestuur
op grond van de wet nadere regelen
kunnen worden getroffen. Met de
Gezondheidswet voor dieren zal het
mogelijk worden, regelen te treffen
ten behoeve van de algemene ge
zondheidstoestand en het welzijn der
dieren. Voorts kunnen regelen wor
den getroffen ter wering van voor
mens of dier schadelijke bestandde
len in produkten van dierlijke oor
sprong. De mogelijkheid tot het tref
fen van maatregelen beperkt zich
niet tot dieren die bedrijfsmatig
worden gehouden, maar omvat ook
het tegengaan van allerlei ongewen
ste situaties, die de gezondheid en
het welzijn van dieren raken. Er kan
o.m. worden bepaald hoe een bedrijf
moet zijn ingericht om overbrenging
van besmetting te voorkomen en,
wat betreft het welzijn der dieren, de
hokgrootte en de behandeling van
dieren. Een wijze van houden van
dieren die kwellend is, kan worden
verboden.
Met de Gezondheidswet voor dieren
kunnen ook eisen worden gesteld
aan het voer ter voorkoming dat
dieren schadelijke stoffen opnemen
en aan het toedienen van dopings-
middelen aan bijv. ren- en drafpaar-
den.
Voorts kan worden voorgeschreven
de wijze waarop dieren moeten wor
den gedood en geslacht en wanneer
en hoe bepaalde handelingen mogen
worden verricht teneinde te voorko
men dat een dier pijn of letsel wordt
toegebracht. Indien het, ter voorko
ming van het uitbreken van een bes
mettelijke dierziekte of de versprei
ding daarvan, noodzakelijk is, kan
aansluiting bij een gezondheids
dienst voor dieren worden verplicht.
Bij gevaar voor verspreiding van een
in ons land opgetreden besmettelijke
dierziekte, kan ook de uitvoer van
dieren en dierlijke produkten wor
den verboden.
De veehouder wordt verplicht, me
dewerking te verlenen bij het vast
stellen van de ziekte en de oorzaak
daarvan. Voorts zal er een mel
dingsplicht worden ingevoerd voor
wie een levend of dood dier aantreft,
waarvan redelijkerwijs kan worden
vermoed dat het lijdt aan of gestor
ven is aan hondsdolheid.
In de Gezondheidswet voor dieren
wordt voorts de financiële medeve-
wel een incidentele ontheffing wor
den aangevraagd, doch hierbij is
veelal politiebegeleiding vereist.
Bovendien is de werkingsduur van
een dergelijke ontheffing één of en
kele dagen.
De nieuwe regels die gelden om in
aanmerking te komen voor een uit
kering op grond van de Algemene
Arbeidsongeschiktheidwet (AAW)
moeten worden aangepast. Bij de
huidige regeling is het mogelijk, dat
de meewerkende vrouw op de boer
derij of het tuinbouwbedrijf geen
uitkering krijgt, omdat de winst uit
het bedrijf in het voorafgaande jaar
He gering of negatief was. Het Land
bouwschap heeft Staatssekretaris De
Graaf (Sociale Zaken) gevraagd de
regeling te wijzigen, daar met name
in de agrarische sektor de inkomsten
een erg wisselend karakter kunnen
hebben.
Het inkomen van de meewerkende
vrouw wordt afgeleid uit de winst
van het bedrijf. De wet spreekt van
inkomsten als het aandeel in die
winst minimaal 3.882,— bedraagt.
Bij een slecht bedrijfsresultaat is de
kans heel groot, dat het winstaandeel
van de meewerkende echtgenote on
der de grens van 3.882,— blijft.
hTaast de slechte financiële resultaten
ontbreekt bij de arbeidsongeschikt
heid dan ook nog een recht op uit
kering. De vraag van de inkomsten
derving bij arbeidsongeschiktheid
zal beantwoord moeten worden aan
de hand van het gemiddelde van de
laatste drie a vier jaar.
In een SER-advies van vorig jaar
werd het gewenst genoemd om in
geval van jaarlijks wisselende in
komsten een gemiddelde te nemen
van de inkomstenderving bij ar
beidsongeschiktheid. Het Land
bouwschap wijst er in de brief op. dat
problemen met de AAW voor de
meewerkende vrouw zich vooral
zullen voordoen bij de kleine bedrij
ven. Bij grote bedrijven is de winst in
het algemeen hoger en wordt de
grens van 3.882,— eerder over
schreden.
Van maandag 26 tot en met donder
dag 29 april 1982, zal in de nieuwe
hallen van het RAI Tentoonstel
lingsgebouw te Amsterdam, voor het
eerst de internationale vakbeurs
ARBO 82 worden gehouden.
ARBO 82 draagt als ondertitel "vak
beurs voor veiligheid, gezondheid en
welzijn in verband met arbeid".
ARBO 82 is een logische uitbouw
van de bekende en succesvolle Vei-
ligheidsbeurs. Het koncept van de
nieuwe vakbeurs is geheel afgestemd
op de informatiebehoefte van vele
groeperingen in het bedrijfsleven, als
gevolg van de invoering van de Ar
beidsomstandighedenwet.
Het expositieprogramma zal o.m.
apparatuur en voorlichting omvatten
op het gebied van veiligheid, ar-
beidshygiëne, bedrijfsgezondheids
zorg, lawaaibestrijding en ergono
mie^
rantwoordelijkheid van het bedrijfs
leven bij het voorkomen en bestrij
den van dierziekten geregeld. De
hoogte van de schadeloosstelling in
geval van overname van met name
vee kan afhankelijk worden gesteld
van het voldaan zijn aan bepaalde
voorwaarden die betrekking kunnen
hebben op o.m. inrichting en hygiëne
van het bedrijf en de door de eige
naar te nemen preventieve maatre
gelen.
Overtreding van de Gezondheidswet
voor dieren wordt als een ekono-
misch delikt bestraft.