Wettelijke regels worden niet nageleefd Breedte landbouwvoertuigen 0NTWERP-GEZ0NDHEIDS WET VOORDIEREN INGEDIEND Landbouw schap vraagt aanpassing AAW mee werkende vrouw B I n het Wegenverkeersreglement staat een aantal voorwaarden ver meld ten aanzien van de breedte van landbouwwerktuigen. D e Inspektiedienst van de Ned. Vereniging tot Bescherming van Dieren gaat proces-verbaal opmaken tegen kalvermesterijen die de wettelijke normen - vastgelegd in het Mestkalveren besluit - overtre den. Dit naar aanleiding van een onderzoek waaruit volgens de Vere niging blijkt dat 96 procent van de in ons land gehouden mestkalveren niet voldoende bewegingsvrijheid heeft. In hoeverre het opmaken van een proces-verbaal ook zal leiden tot daadwerkelijke vervolging, werd op een deze week door de Vereniging gehouden perskonferentie nog niet duidelijk. De beslissing tot vervolging moet worden genomen door de Officier van Justitie, die onder meer de bereidheid van de kalver- mester om veranderingen in de situatie aan te brengen, in zijn afweging zal betrekken. I n het mestkalveren-besluit wordt als eis gesteld dat de dieren onbe lemmerd op beide zijden moeten N u de situatie in de kalvermesterij zeer moeilijk is, lijkt het moment waarmee men met deze resultaten naar buiten komt, niet erg gelukkig gekozen. De voorzitter van de Ned. Vereniging tot Bescherming van Dieren, de heer M.H.M. Vuylsteke, wees er deze week echter op dat het Dierenbescherming wil optreden tegen kalvermesters Minimum-eisen Nieuwe vakbeurs ARB0 82 gericht op arbeidsomstandigheden Wat moet in de ontheffingsaanvraag staan? teeds vaker is het nodig om met trekkers en werktuigen gebruik te maken van de openbare weg. Daar komt bij, dat deze trekkers en werk tuigen steeds groter worden. Eén van de zaken, die hierbij problemen kan geven, is de breedte van de gebruikte landbouwwerktuigen. Wanneer is het voertuig te breed? Trekkers en aanhangwagens mogen niet breder zijn dan 2.60 meter. In dien lading wordt vervoerd, dan mag de breedte van de lading 3 meter zijn. Alleen op B-wegen mag de breedte van de lading maximaal 2.60 meter bedragen. Indien de lading uit losse veldgewassen (hooi enz.) bestaat mag de breedte 3.50 meter bedragen. Op een verharde B-weg is deze breedte echter beperkt tot 3 meter, (zie ook de afbeelding). Alles, wat op een hefinrichting wordt meegevoerd wordt als lading aange merkt. Een zaaimachines, ploeg, maaibalk e.d. zijn dus lading. Een werktuig dat achter de trekker wordt getrokken, of dat met een steunwiel over de grond rolt achter de trekker, wordt beschouwd als een aanhang wagen. In onderstaand overzicht staan alle breedte nog eens vermeld: maximale breedte (in meters) trekkers, landbouwmachines en aanhangwagens vaste lading lading losse veldgewassen driepunts werktuig is lading (op verharde B-wegen 2.60 m) Ontheffing c. Voor het berijden van wegen binnen de bebouwde kom bij burgemeester en wethouders van Niet breder dan 2.60 meter. Voor landbouwmotorvoertuigen, de betreffende gemeente, zelfnjdende werktuigen en aan hangwagens, die breder zijn dan toegestaan is, kan ontheffing worden aangevraagd. Deze ontheffing moet worden aan gevraagd bij a. Voor het berijden van rijkswegen bij de Rijksdienst voor het Weg verkeer, Fruitweg 262 te Den Haag. b. Voor het berijden van provinciale wegen of andere niet-rijkswegen buiten de bebouwde kom bij Ge deputeerde Staten van de pro vincie, waarin de wegen zich be vinden. ij de aanvraag moet vermeld worden: om welke trekkers en werktuigen het gaat (eventueel met type nummers) welke breedte de betrokken werktuigen en trekkers hebben over welke wegen wordt gereden in welke gemeente deze wegen liggen. Het is veelal mogelijk om één ont heffingsformulier voor meerdere voertuigen en/of werktuigen te laten gelden. Wel moet men steeds een exemplaar van de ontheffing bij zich hebben, wanneer van de openbare weg gebruik wordt gemaakt. Wanneer met meerdere trekkers en/of werktuigen gelijktijdig van de openbare weg gebruik wordt ge maakt, dan is het dus noodzakelijk over meerdere exemplaren van de ontheffing te beschikken. Bij het verlenen van de ontheffing gaat men meestal niet verder dan een maximumbreedte van 3.50 meter. Voor bredere werktuigen kan vaak op gewone wegen 2.60 m 3.00 m 3.50 m Op verharde B-wegen 2.60 m 2.60 m 3.00 m onderzoek heeft plaatsgevonden, voordat er sprake was van een "hor monenaffaire". Bovendien dit is slechts een tijdelijk probleem. "Wij praten over een lange-termijn pro blematiek", aldus Vuylsteke, "en het is niet onze bedoeling schade toe te brengen aan de intensieve veehou derij". Men vindt bovendien dat de uitslag van het onderzoek juist op het goede moment komt, nu de vleesprijzen zo laag zijn. Als gevolg daarvan worden de kalveren veel langer aangehou den, wat het welzijn nog eens extra benadeelt, zo meent de Vereniging tot Bescherming van Dieren. Jan van Liere 1 n juni en juli van dit jaar heeft de Inspektiedienst van de Ned. Vereni ging tot Bescherming van Dieren een onderzoek ingesteld naar de nale ving van het uit 1961 daterende Mestkalverenbesluit. Men betrok hier ruim 400 kalvermesterijen in, wat 347 rapporten opleverde over de lengte en breedte van de boxen waarin kalveren worden gemest, over de aantallen dieren per mesterij, over de verlichting in de boxen en over de algemene toestand in de mesterij. In totaal betrof het onder zoek ruim 100.000 mestkalveren, een vijfde van het totale bestand aan mestkalveren. Uit het onderzoek bleek dat onge veer 96 procent van de kalvermeste rijen de bepalingen van het Mest kalverenbesluit, en daarmee van de wet, overtreedt. Daar de Vereniging tot Bescherming van Dieren deze gegevens representatief acht voor de hele bedrijfstak, stelt men dat bijna alle één miljoen kalveren die per jaar in ons land voor konsumptie worden gemest, op onwettige en onwaardige wijze worden behandeld. kunnen liggen. Exakte maten zijn daarbij niet genoemd, bij het onder zoek is men er van uitgegaan dat een box-breedte van 66 tot 70 cm en een lengte van 166 tot 170 minimaal is. Hieraan bleek bij vrijwel alle onder zochte bedrijven niet te worden vol daan. Uit het onderzoek bleek zelfs dat 64 procent van de kalveren in een box staat die zowel in de lengte als in de breedte ruim 10 cm kleiner is dan de genoemde minima. Mr. D.T. van Oers, vice-voorzitter van de Inspektiedienst, konkludeert hieruit dat de kalvermesterij op zeer korte termijn orde op zaken moet stellen. Gebeurt dat niet, dan zal naar zijn mening strafvervolging op grote schaal onvermijdelijk zijn. Hoewel in de afgelopen jaren al in cidenteel vervolging heeft plaatsge vonden is na deze gerichte inventa risatie de behoefte aan een landelijk beleid veel groter, aldus de Dieren bescherming. Aan de hand van de te voeren processen kan een jurispru dentie tot stand komen. De ontwerp-Gezondheidswet voor Dieren is bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal ingediend. Onder tekenaars zijn de ministers ir. G. Braks (landbouw en visserij) en dr. L. Ginjaar (volksgezondheid en milieu hygiëne). De Gezondheidswet voor dieren zal tot intrekking leiden van de Veewet (met uitzondering van enige artike len die op de uitvoer van vlees en vleesprodukten betrekking hebben), de Vogelziektenwet, de Nertsen- Ziektenwet. de Bijenwet 1947, de Wet tot wering van besmettelijke ziekten bij knaagdieren, alsmede de Runderhorzelwet. De nieuwe wet heeft het karakter van een kaderwet. Dit houdt in, dat o.m. bij algemene maatregel van bestuur op grond van de wet nadere regelen kunnen worden getroffen. Met de Gezondheidswet voor dieren zal het mogelijk worden, regelen te treffen ten behoeve van de algemene ge zondheidstoestand en het welzijn der dieren. Voorts kunnen regelen wor den getroffen ter wering van voor mens of dier schadelijke bestandde len in produkten van dierlijke oor sprong. De mogelijkheid tot het tref fen van maatregelen beperkt zich niet tot dieren die bedrijfsmatig worden gehouden, maar omvat ook het tegengaan van allerlei ongewen ste situaties, die de gezondheid en het welzijn van dieren raken. Er kan o.m. worden bepaald hoe een bedrijf moet zijn ingericht om overbrenging van besmetting te voorkomen en, wat betreft het welzijn der dieren, de hokgrootte en de behandeling van dieren. Een wijze van houden van dieren die kwellend is, kan worden verboden. Met de Gezondheidswet voor dieren kunnen ook eisen worden gesteld aan het voer ter voorkoming dat dieren schadelijke stoffen opnemen en aan het toedienen van dopings- middelen aan bijv. ren- en drafpaar- den. Voorts kan worden voorgeschreven de wijze waarop dieren moeten wor den gedood en geslacht en wanneer en hoe bepaalde handelingen mogen worden verricht teneinde te voorko men dat een dier pijn of letsel wordt toegebracht. Indien het, ter voorko ming van het uitbreken van een bes mettelijke dierziekte of de versprei ding daarvan, noodzakelijk is, kan aansluiting bij een gezondheids dienst voor dieren worden verplicht. Bij gevaar voor verspreiding van een in ons land opgetreden besmettelijke dierziekte, kan ook de uitvoer van dieren en dierlijke produkten wor den verboden. De veehouder wordt verplicht, me dewerking te verlenen bij het vast stellen van de ziekte en de oorzaak daarvan. Voorts zal er een mel dingsplicht worden ingevoerd voor wie een levend of dood dier aantreft, waarvan redelijkerwijs kan worden vermoed dat het lijdt aan of gestor ven is aan hondsdolheid. In de Gezondheidswet voor dieren wordt voorts de financiële medeve- wel een incidentele ontheffing wor den aangevraagd, doch hierbij is veelal politiebegeleiding vereist. Bovendien is de werkingsduur van een dergelijke ontheffing één of en kele dagen. De nieuwe regels die gelden om in aanmerking te komen voor een uit kering op grond van de Algemene Arbeidsongeschiktheidwet (AAW) moeten worden aangepast. Bij de huidige regeling is het mogelijk, dat de meewerkende vrouw op de boer derij of het tuinbouwbedrijf geen uitkering krijgt, omdat de winst uit het bedrijf in het voorafgaande jaar He gering of negatief was. Het Land bouwschap heeft Staatssekretaris De Graaf (Sociale Zaken) gevraagd de regeling te wijzigen, daar met name in de agrarische sektor de inkomsten een erg wisselend karakter kunnen hebben. Het inkomen van de meewerkende vrouw wordt afgeleid uit de winst van het bedrijf. De wet spreekt van inkomsten als het aandeel in die winst minimaal 3.882,— bedraagt. Bij een slecht bedrijfsresultaat is de kans heel groot, dat het winstaandeel van de meewerkende echtgenote on der de grens van 3.882,— blijft. hTaast de slechte financiële resultaten ontbreekt bij de arbeidsongeschikt heid dan ook nog een recht op uit kering. De vraag van de inkomsten derving bij arbeidsongeschiktheid zal beantwoord moeten worden aan de hand van het gemiddelde van de laatste drie a vier jaar. In een SER-advies van vorig jaar werd het gewenst genoemd om in geval van jaarlijks wisselende in komsten een gemiddelde te nemen van de inkomstenderving bij ar beidsongeschiktheid. Het Land bouwschap wijst er in de brief op. dat problemen met de AAW voor de meewerkende vrouw zich vooral zullen voordoen bij de kleine bedrij ven. Bij grote bedrijven is de winst in het algemeen hoger en wordt de grens van 3.882,— eerder over schreden. Van maandag 26 tot en met donder dag 29 april 1982, zal in de nieuwe hallen van het RAI Tentoonstel lingsgebouw te Amsterdam, voor het eerst de internationale vakbeurs ARBO 82 worden gehouden. ARBO 82 draagt als ondertitel "vak beurs voor veiligheid, gezondheid en welzijn in verband met arbeid". ARBO 82 is een logische uitbouw van de bekende en succesvolle Vei- ligheidsbeurs. Het koncept van de nieuwe vakbeurs is geheel afgestemd op de informatiebehoefte van vele groeperingen in het bedrijfsleven, als gevolg van de invoering van de Ar beidsomstandighedenwet. Het expositieprogramma zal o.m. apparatuur en voorlichting omvatten op het gebied van veiligheid, ar- beidshygiëne, bedrijfsgezondheids zorg, lawaaibestrijding en ergono mie^ rantwoordelijkheid van het bedrijfs leven bij het voorkomen en bestrij den van dierziekten geregeld. De hoogte van de schadeloosstelling in geval van overname van met name vee kan afhankelijk worden gesteld van het voldaan zijn aan bepaalde voorwaarden die betrekking kunnen hebben op o.m. inrichting en hygiëne van het bedrijf en de door de eige naar te nemen preventieve maatre gelen. Overtreding van de Gezondheidswet voor dieren wordt als een ekono- misch delikt bestraft.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 6