Brussel wil superheffing op
melk zeker doorzetten
Nieuws uit; Brussel
Nederlandse kandidaten
EG-landbouwkommissaris
niet buiten spel zetten
D it antwoordt de direkteur van de
afdeling Landbouwpolitiek van de
Europese Kommissie te Brussel
Adrien Ries op onze vraag hoe zwaar-
wij nu wel moeten tillen aan de re
cente geruchten uit het Europese
hoofdkwartier. Over het niveau van
de melkheffing kon de heer Ries nog
niets zeggen. Vorig jaar luidde het
voorstel van de Kommissie vijftig
cent per liter méér dan voorheen af
geleverde melk.
D aags daarna gaf de onderhande
laar namens de EG Franco Milano
belast met de toetreding van Spanje
en Portugal nog de volgende aan
vulling. De Middellandse-Zee-land-
bouw krijgt in de uitgebreide Ge
meenschap veel meer gewicht. Nu
moeten Frankrijk en Italië het nog
tegen zeven andere (noordelijke)
partners opnemen. Zodra Grieken
land, Spanje en Portugal zijn toege
treden wordt dat anders. Dan ont
staat er een groep van vijf landen met
een zuidelijke landbouw die veel
meer mogelijkheden krijgt haar in
vloed aan te wenden om het beleid te
zojuist;
verschenen:
"Hollandse" boer en tuinder vaak benijd
C.O.P.A. ontstemd
over
E.G.-marktordening
schapen
Melkheffing is melkkoe
Falend struktuurbeleid
Spanje en Portugal
Nieuwe voorzitter
CEA
hSÊÊ
A
Onterechte kritiek
Voorzitter Luteijn van het Landbouwschap
Jan Werts/ Brussel
"Z odra de bladeren van de bomen gaan vallen zijn wij hier bezig om voorstellen tot bezuiniging op de
landbouwpolitiek uit te werken. Vooral dan voor de dure zuivel. Ik erken dat vervolgens iedere lente weer
onze voorstellen door de landbouwministers zijn omgebogen of verworpen. Zodat het gemeenschappelijk
zuivelbeleid toch op de oude voet kon doorgaan. Maar deze herfst ligt het echt anders. Het klimaat in Brussel
en de hoofdsteden is veranderd. Overal is nu het inzicht aan het groeien dat er bij de zuivelpolitiek toch echt
iets moet gebeuren. Dit te meer omdat bijna overal de melkleverantie dit jaar opnieuw fors toeneemt. Men
spreekt van drie tot vier procent. Iedere procent meer melk betekent een overschot van honderdduizend ton
boter of tweehonderdduizend ton melkpoeder. Wij weten absoluut niet waar 't geld vandaan moet komen om
dat af te zetten. Een verdere toename van de uitgaven in de sektor zuivel zal ook door het Europees
Parlement beslist niet getolereerd worden. Daarom kunt u er echt zeker van zijn dat die zware superheffing
op het uitbreiden van de melkproduktie er van de winter komt. Daar gaan wij hier al van uit. Geheel open ligt
nog wel het overleg over de modaliteiten en de hoogte ervan. Dus de wijze waarop de superheffing zal worden
toegepast. Het zal er in ieder geval op uitdraaien dat de financiële verantwoordelijkheid voor een verder
groeiende melkproduktie voor rekening van de veehouder komt".
De heer Ries en een aantal hoge
funktionarissen van het direktoraat-
generaal Landbouw ontving een
groepje journalisten uit West-Duits-
land, Italië en de Benelux om duide
lijk te maken wat er zo bij de dien
sten van het EG-hoofdkwartier leeft.
Zoals hierna blijkt kwamen daarbij
diverse aspekten van de Europese
samenwerking uitvoerig aan de orde.
Opvallend waren de opmerkingen
voor zowel van de kant van de amb
tenaren als van kollega-journalisten
die er op wezen dat volgens hen
"Holland" ondanks een toch wel
verzadigde markt maar doorgaat met
melken en tomaten kweken in met
C.O.P.A. heeft kennisgenomen van
de overeenstemming die de E.G.-
Raad voor Landbouw onlangs heeft
bereikt over de E.G.-marktordening
voor schapevlees en met name van de
aspekten inzake het handelsverkeer
met derde landen; als gevolg van een
en ander zal bedoelde marktordening
op 20 oktober 1980 van kracht wor
den, zowel voor wat betreft de interne
als de externe regelingen.
C.O.P.A. betreurt het ten zeerste dat
de prijs die voor deze overeenstem
ming moet worden betaald, inhoudt
dat een aantal derde landen een in
voer in de E.G. is gegarandeerd van
circa 300.000 ton, hetgeen overeen
komt met bijna 40% van de kon-
sumptie van schapevlees in de E.G.
die onder uiterst preferentiële voor
waarden kan worden ingevoerd. Dit
zal niet alleen een aanzienlijk verlies
van inkomsten betekenen voor het
Europese oriëntatie- en garantie
fonds voor de landbouw, maar het
zal bovendien verstoringen op de
E.G.-vleesmarkt veroorzaken.
C.O.P.A. veroordeelt met kracht de
onsamenhangende houding van de
Europese autoriteiten, die zich ener
zijds bereid verklaren tot de ontwik
keling van achtergebleven produktie-
sektoren, waarmee de E.G. een beter
gebruik zou kunnen maken van de
eigen grondstoffen en waarvoor hulp
in de vorm van omschakelingspre
mies wordt verleend, en die anderzijds
preferentiële invoerregelingen aan
gaan met derde landen met betrek
king tot dezelfde sektoren, waarmee
omschakeling naar die sektoren juist
wordt tegengegaan.
aardgas gestookte kassen. Dit alles
bestemd voor export voornamelijk
naar andere EG-landen. Tegelijk
stelde de heer Ries (Luxemburger)
ons land ten voorbeeld vanwege de
aktiviteiten van ons ministerie van
Landbouw. Hij heeft ooit meege
maakt dat onder landbouwminister
Lardinois een Europese subsidie-re
geling die in Brussel werd overeen
gekomen in Nederland twee dagen
daarna voor de agrariërs open stond.
Terwijl in Italië dezelfde regeling
nog na maanden en maanden niet in
nationale regelingen was omgezet.
Aolgens de heer Ries is een deel van
de uitgaven (dit jaar 14 miljard)
voor de zuivelpolitiek te vermijden.
De landbouwkommissaris Gundelach
of een ander, zal in 1981 echter be
ginnen met dè huidige uitgaven te
bevriezen. Niet met er ook nog op te
besnoeien dus. Men erkent in Brussel
vandaag zonder meer dat de melk
heffing van 0,5% vorig jaar en 2% nu
als zodanig de problemen met de
overschotten niet zal bestrijden. Die
overschotten zullen daardoor dus ook
niet afnemen. Toch wil men deze
heffing handhaven als zijnde een bij
drage van de veehouder in de kosten
van het beleid dat Brussel voor hem
voert, aldus de heer Ries.
Wij tekenen hierbij aan dat de me
deverantwoordelijkheidsheffing dus
een soort van melkkoe voor de Eu
ropese schatkist is geworden. Dit is
dan wel een Brusselse opvatting die
haaks staat op die van voorheen.
Toen landbouwkommissaris Lardi
nois in 1976 de heffing invoerde was
zijn motivering via deze rem de hoe-
veëlheid melk die wordt geprodu
ceerd veel beter te kunnen regelen.
Bij het opleggen van de superheffing
zal het erop neerkomen dat het vrij
wel onmogelijk wordt gemaakt de
produktie uit te breiden. Maar, zo
voorspelde Ries terecht, ieder land
zal wel een alibi hebben om een uit
zonderingspositie te vragen. "De
Italianen zeggen: Wij importeren
zelfs melk. De Britten zeggen: Onze
huisvrouwen lusten geen buiten
landse melk. De Hollanders leveren
400% meer dan ze zelf nodig hebben.
Maar ze doen het zo efficiënt".
Daarom zal het wellicht wenselijk
zijn om alle veehouders behalve die
in de berggebieden, onder de super
heffing te brengen. Aldus de direk
teur "Landbouw".
Hij voegt hier nog aan toe dat de
forse bezuinigingen die sommigen
op de landbouwuitgaven toegepast
willen zien onmogelijk zijn. De
overgrote meerderheid van de vee
houders in West-Europa heeft min
der dan 15 koeien. De melkprijs is
aldus voor ongeveer anderhalf mil
joen gezinnen een soort van mini
mumloon. Daar kun je niet zo maar
het mes in zetten. Wie dat bepleit zou
net zo goed kunnen zeggen dat in
verband met de staalkrisis de ar
beidslonen daar met 30% verlaagd
moeten worden. Dat wil niemand.
Dan mag je het van de veehouders
ook niet eisen.
an Italiaanse zijde werd beide
dagen nogal wat bezwaren aange
voerd tegen het landbouwbeleid van
de Negen. Het zou erop neerkomen
dat Italië naar verhouding veel te
weinig voordelen kan plukken. De
regelingen en verordeningen zouden
te zeer op de noordelijke EG-landen
zijn afgestemd. De direkteur van de
afdeling Struktuurpolitiek Raymond
Craps antwoordde als-volgt. "Op
basis van de vroeger geldende regels
van het struktuurbeleid hebt u wel
licht gelijk. Maar zojuist hebben wij
ten behoeve van de zuidelijke regio
van de gemeenschap allerlei konses
sies gedaan. De agrariërs uit 45% van
het oppervlak van Italië komen nu
makkelijker in aanmerking voor
£truktuur-bevorderende hulp. Als
dergelijke versoepelingen nog niet
helpen, ja, dan weet ik het ook niet
meer. Dan zou ik uw pessimisme
moeten gaan delen. Maar zover ben
ik nog niet".
1jjgè mt
De heer M. Soupplet uit Frank
rijk die één dezer dagen op de
algemene vergadering van CEA
in Innsbruck het voorzitterschap
van deze Europese landbouwor
ganisatie heeft overgenomen van
onze landgenoot de heer J.F.G.
Schlingemann die vier jaar lang
het voorzitterschap heeft uit
geoefend.
veranderen. De noodzaak om bij te
sturen blijkt trouwens nu al. Voor
diverse produkten is men bezig de
agrariërs zelf in ruimere mate dan
voorheen verantwoordelijk te stellen
voor de afzet van hun produkten, al
dus de heer Milano.
Hij gaf ons verder te verstaan dat de
toetreding van Spanje en Portugal
ondanks de gigantische problemen
die daarmee op de rug van de Euro
pese Gemeenschap terecht komen
toch door moet gaan. Dit omdat een
politiek belang - de vestiging van een
stabiele demokratie in Zuid-Europa
ir. D. Luteijn
De voorzitter van het Landbouw
schap ging tevens in op de onlangs
gepresenteerde landbouwbegroting.
Hij toonde zich daarover veel minder
optimistisch dan de minister en haal
de met name de moeilijke situatie aan
in de varkenshouderij, de kalvermes-
terij en de fruitteelt. In de land- en
tuinbouw is het, zo zei hij, steeds
moeilijker geworden een redelijke
beloning voor de ingezette produk-
tiefaktoren te verkrijgen. En dat, ter
wijl vaak meerdere gezinsleden een
inkomen uit het bedrijf moeten zien
te halen.
Bijzonder teleurgesteld liet Luteijn
zich uit over de nieuwe voorstellen
van de Europese Kommissie voor de
EG-marktordening voor suiker.
Voor Nederland betekent de verla
ging van het B-quotum, dat er 22.000
ton minder bieten geteeld kunnen
worden. De huidige situatie op de
wereldmarkt voor suiker geeft abso
luut geen aanleiding voor inkrim
ping van de produktie. Nog alarme
render noemde Luteijn de plannen
van de Europese Kommissie om de
producenten op te laten draaien voor
de financiering van het marktbeheer.
Volgens het Landbouwschap slaat de
Gemeenschap hiermee een weg in
die principieel afwijkt van het EG-
beleid van de laatste twintig jaar.
Een positiever oordeel had Luteijn
- de doorslag moet geven. De hele
operatie "uitbreiding" zal wel bete
kenen dat de ontwikkeling van een
nieuw beleid in de EG jarenlang op
een laag pitje gezet moet worden. Tot
zover de heer Milano.
olgens Michel Jacquot, adviseur
voor de Internationale Landbouw
politiek van de Kommissie, is veel
kritiek op de Europese landbouwpo
litiek onterecht. De gemeenschap
van de Negen koopt per jaar voor
80 miljard voedsel elders in de
wereld. Meer dan de helft komt uit
de ontwikkelingslanden, 20% uit de
Verenigde Staten. De EG exporteert
jaarlijks voor 30 miljard. Netto
kopen wij dus voor 50 miljard
meer dan we exporteren. (In het Eu
ro-Parlement noemde kommissaris
Cheysson onlangs zelfs nog een wat
hoger cijfer). De Europese Gemeen
schap is dus lang niet zo protectio
nistisch (afgesloten) als door kritici
vaak wordt beweerd. Ze is ook ver
reweg de grootste importeur van
voedingsmiddelen van de wereld.
over het ruilverkavelingsbeleid, dat
de regering krachtig wil voortzetten.
Medio dit jaar waren 80 ruilverka
velingen (520.000 ha) in uitvoering
en in voorbereiding 390.000 ha. Van
elke twee boeren in ons land heeft er
één met ruilverkaveling te maken.
Wat betreft de beheersovereenkom
sten is het vooral van belang, dat die
voor de betrokken agrariërs aan
vaardbaar zijn en dat de boer er ver
trouwen in heeft dat hij ermee uit de
voeten kan. Dat is volgens de voor
zitter van het Landbouwschap lang
niet altijd het geval.
Met ingang van 1 september jl. is een
vrijwillige regeling voor het slachten
en wegen van slachtrunderen van het
produktschap voor vee en vlees (pvv)
van kracht geworden. Aan de inhoud
van die regeling geeft het pvv in de
loop van deze maand ruime be
kendheid.
Via zuivelorganisaties, zuivelindus
trie en mengvoederindustrie wordt
namelijk op grote schaal onder de
melkveehouders en stierenmesters
daarover een folder verspreid. Voor
belangstellenden is deze folder ook
rechtstreeks verkrijgbaar bij het pvv,
postb. 5805,2280 HV Rijswijk (Z.H.),
onder vermelding: zendt folder re
geling slachting en weging slacht
runderen.
De deelnemende slachterijen zijn
gerechtigd om op hun afrekeningen,
bonnen, factuur en dergelijke te ver
melden: pw-regeling slachting en
weging slachtrunderen. Zij zijn daar
aan voor de leverancier herkenbaar
en deze mag ervan overtuigd zijn, dat
daar het slachten en wegen op een
objektief gekontroleerde wijze
plaatsvindt. Wel blijft het zaak, dat
de leverancier er zelf opmerkzaam
op blijft of de door hem geleverde
dieren wel op de overeengekomen
datum geslacht zijn. Hij kan dat aan
de afrekening zien; daarop moet na
melijk o.a. de datum van weging
vermeld worden.
Nederlandse kandidaten voor de landbouwportefeuille in de nieuwe
Europese Kommissie (het dagelijks bestuur van de Europese Gemeen
schap) mogen niet bij voorbaat buiten spel worden gezet. Zelfs als die
kandidaten lid zijn van het nu zittende kabinet mogen zij er niet van
worden weerhouden deze post te bezetten. Dat is de mening van de
voorzitter van het Landbouwschap, de heer ir. D. Luteijn, die op
woensdag 8 oktober 1980 in zijn toespraak bij de opening van de
bestuursvergadering van het schap inhaakte op berichten over het
mogelijke vertrek van EG-kommissaris Gundelach.
5