Veel belangstelling voor
kursussen in bijenteelt
UIT DE GR O ENE
SCHOOL GEKLAPT
D e belangstelling voor de bijen
teelt komt mede tot uiting in de
deelname aan kursussen. Een derge
lijke kursus omvat volgens het mo
del-leerplan 17 lessen. Hiervan zijn
12 praktijklessen. Deze worden op
een bijenstand gegeven. Doordat
verschillende handelingen verspreid
over het jaar plaats vinden zijn de
lessen verdeeld over een periode van
omstreeks 7 maanden.
H,
M aar 't vraagt wel om bijzondere
mensen die tegelijkertijd èn nuchter,
hard en zakelijk zijn èn diep bewo
gen met de achterblijvende mede
De bij krijgt weer meer waardering
D e bijenteelt was in vroeger eeuwen een belangrijke agrarische pro-
duktietak. De honing was lang het enige zoetmiddel en de was de enige
grondstof voor het maken van kaarsen die dienden voor verlichting en
kerkelijk gebruik.
J.H. Lantinga
DE DERDEWERELD
De bijenteelt kwam vroeger voornamelijk voor op de zandgronden.
Daar immers waren de heidevelden alsmede de boekweitverbouw, welke
planten vroeger belangrijke drachtplanten waren. Het op de markt
komen van vervangende middelen, het verdwijnen van de boekweitkui
tuur en van de meeste heidevelden door ontginningen deed de bijenteelt
in omvang sterk afnemen.
Ruim een halve eeuw geleden kwam
het nut van bijen in de aandacht. De
belangrijke funktie van de bijen bij
het bestuiven van de fruitbloesem
werd onderkend. Een betere bestui
ving komt de vruchtzetting ten goe
de. Daar fruitbomen niet de beste
drachtplanten voor de bijen zijn
krijgt de imker als regel een vergoe
ding per geplaatste kast in de boom
gaard. De Overheid heeft rond 40
jaar geleden de aanzet gegeven voor
het organiseren, met geldelijke bij
dragen, van kursussen overbijenteelt
voor beginners. Dit heeft de belang
stelling voor de bijenteelt gestimu
leerd.
De drachtgebieden hebben zich ook
enigszins verlegd. Naast de "na
tuur"- en tuinbloemen (bomen en
planten) in een grote verscheiden
heid zijn de koolzaad- en klavervel
den belangrijk. Uiteraard geldt dit
ook voor zacht- en hardfruitbomen
en heesters.
O,
ngeveer een eeuw geleden waren
er in ons land ruim 200.000 opzet
(winter) volken die toen nog alge
meen in korven van stro waren ge
huisvest. In 1940 was dit aantal ge
daald tot rond 100.000 wintervolken
bij rond 25.000 imkers. Na een ver
dere teruggang is er de laatste jaren
een sterke toename. Het aantal im
kers in ons land is thans ongeveer
12.000 met ruim 100.000 wintervol
ken die thans nagenoeg algemeen in
kasten worden gehouden.
Van een agrarische bedrijfstal is de
bijenhouderij voor een groot deel
liefhebberij geworden. De heden
daagse imkers bestaan voor het me
rendeel uit niet-beroeps agrariërs. In
1928 werd door A. Minderhoud het
houden van bijen al als natuursport
aangeduid. In het samenspel van
natuur en kuituur heeft de bij een
belangrijke funktie. Dit betreft zijn
gunstige invloed bij bestuiving en
door de produktie van o.a. honing
dat als voedings- en geneesmiddel
een hernieuwde waardering krijgt.
Ook voor de was is een hernieuwde
belangstelling.
In Zeeland is procentsgewijs de om
vang van de bijenteelt niet groot.
Rond 1900 was het aantal volken
hier maar 1van het Nederlandse
totaal.
Al sinds vijf opvolgende jaren kwam
er jaarlijks een kursus op Zuid-Be
veland tot stand. De eindles van de in
het afgelopen jaar gehouden kursus,
waarvoor de lessen zijn verzorgd
door de heren S.J. Vroonland en
W.D. Vink, vond op 16 september te
Ovezande plaats. Aan 15 personen
kon het getuigschrift worden uitge
reikt. Dit waren:
M.C. Aarnoutse - 's Gravenpolder;
J.J. Clouder-Spaan - Kapelle; P.
Dekker-Poppe - Kloetinge; J. van
Gilst - Wissenkerke; J. Goudbloed -
Middelburg; R. Leijnse-Bolijn -
Kloetinge; J.E. Los - Rotterdam; F.
Moelker - - Baarland; J. Otte - Oos-
terland; H.M. Swartz-van Keulen -
Schore; S.C. van Staveren-Salomé -
Heinkenszand; J. Wisse - Middel
burg; P. Wisse - Middelburg; D.
Wiskerke - Colijnsplaat; M.A. Ze-
gers - 's Gravenpolder.
Op Walcheren kwam eveneens een
kursus tot stand. De lessen van deze
kursus zijn gegeven door de heren
L.J.B. van Geffen en J. Fluijt. De
eindles vond plaats op 18 september
te Middelburg. Er konden hier 20
getuigschriften worden uitgereikt, en
wel aan de volgende personen:
J. Dellebeke - Middelburg; C.E.
Eekhout-Feith - Oostkapelle; E. Fe-
leus - Nieuw en St. Joosland; Jas
Jobse - Middelburg; Joh. Jobse -
Oostkapelle; W.P. de Kam - St.
Laurens; J. Klok - Middelburg; H.A.
van Lokven - Middelburg; M. Louws
- Middelburg; P. de Meester -
Grijpskerke; M. Minten - Oostka
pelle; A.C. Munter - Middelburg; J.
Riemens - Middelburg; N.H. Ver-
Het is weer enige tijd geleden dat we uit onze school klapten. De
vakantie ligt nu al weer enige tijd achter ons en de grootste drukte, die
de start van een schooljaar met zich brengt, begint ook af te nemen.
Daarom maken we weer van deze rubriek gebruik om U op de hoogte te
stellen van ons wel en wee.
boven - Serooskerke; P. v.d. Vliet -
Serooskerke; K. Wietsma - Middel
burg; C.F.K. Rije - Serooskerke; C.
Maas - Middelburg; E. Schaefer-
Taks van Amerongen - Oostkapelle;
G. van Reenen - Oostkapelle.
Dit zijn van deze 2 kursussen 35 ge
tuigschriften. Van deze kursisten zijn
25 mannen en 10 dames.
Het is zeker evengoed
als de vrouw het imkeren
doet"
Eerst maar het "wel"; ondanks een
toename van het aantal dagschool
leerlingen tot 285 en het aantal vak
school-leerlingen tot 98 blijkt ons
gebouw nog net groot genoeg te zijn,
en hebben we ook voldoende leer
krachten kunnen aantrekken.
We zijn vooral erg blij, dat de vak
school akkerbouw dit jaar gestart is
met 16 nieuwe leerlingen. Het voort
bestaan van deze opleiding is nu
weer enige jaren gewaarborgd.
U weet waarschijnlijk dat dit een
opleiding is in het kader van het
leerlingwezen. De jongelui werken 4
dagen op een leerbedrijf, dus onder
leiding van een ervaren akkerbou
wer. Eén dag per week komen ze bij
ons naar school en krijgen dan zowel
theoretische als praktische lessen.
We hopen zo na 2 jaar een vooral
praktisch gerichte vakbekwame ak
kerbouwer af te leveren.
We zijn daarom zo blij met het aan
tal nieuwe leerlingen omdat wij de
enige school in ons land zijn, die deze
opleiding heeft.
Als wij er mee moeten stoppen, be
staat er voor de vooral praktisch ge
richte akkerbouwleerlingen geen
opleidings-mogelijkheid meer!
Doordat wij de enige school zijn,
doet zich een probleem voor en dat
zou ik na het "wel", het "wee" willen
noemen.
Sommige leerlingen komen van erg
ver en voor deze jongens is er in Zee
land een werkadres tevens kosthuis
nodig. We zoeken nu al enige weken
naar zo'n adres. Daarom deze vraag:
Welke akkerbouwer wil een jongen in
het werk en in de kost nemen?
En wel per 1 november aanstaande?
Deze keer hebben we vooral de vak
school akkerbouw belicht, volgende
keer hopen we weer een ander onder
deel van onze GROENE SCHOOL
te belichten. U weet het, hebt U vra
gen of wilt U reageren ons telefoon
nummer is: 01102 -1812.
Shell en de landbouw, akkerbouwe-
ditie
In dit najaarsnummer van Shell
schrijft men over gewasbescherming,
en wel met name over die van de
aardappel omdat de rest voor het
overgrote deel al binnen is. Deze
"rest wordt echter niet helemaal ver
geten; inzaai van wintergraan, gron-
dontsmetting, de herinzaai van gras
land, de stoppelbewerking enz. Bes
tellen bij: Shell en de landbouw,
Postbus 187, 2501 CD Den Haag, tel.
070-262691, toestel 233.
W aar kun je in de ontwikkelingslanden, de Derde Wereld, beter mee
terecht dan met een hogere opleiding in land-, bos- en tuinbouw?
Hoeveel van de jongeren kiezen voor een hogere agrarische opleiding,
omdat zij aan en in die ontwikkelingslanden iets willen doen? Zijn dat
er niet meer dan die zo nodig iets met groen en natuur willen doen?
Het lijdt geen twijfel dat die vragen
gesteld zullen worden. En zij worden
terecht gesteld. Verdienen dus een
antwoord. Allereerst dit: de hogere
agrarische studie is inderdaad de
studie, waar de Derde Wereld het
meest op zit te wachten, omdat die
grotendeels nog in het agrarische
tijdvak leeft.
Men kan daar heel wat agrarische
kennis en kunde goed gebruiken.
Het is de beste hulp die de geïndus
trialiseerde wereld kan geven. Heel
wat hoger agrarisch geschoolden
zullen daarbij worden ingezet. Niet
alleen bij de nationale of internatio
nale hulpakties maar ook door be
drijven, die hun industriële en eko-
nomische aktiviteiten naar die Derde
Wereld hebben uitgebreid. Een ho
gere agrarische studie beginnen om
dat men later met of in die Derde
Wereld werkzaam wil zijn, is alles
zins aan te bevelen. De hogere agra
rische school voor tropische land
bouw in Deventer is daar zelf na
beëindiging van het koloniale tijd
perk helemaal op afgestemd.Op die
grond kiezen voor een agrarische
studie en een beroepsuitoefening ge
beurt echter zelden nuchter en zake
lijk.
Daar spelen gevoelens van mede
menselijkheid en maatschappelijke
bewogenheid een grote rol bij. Die
zijn onmisbaar om het werk te kun
nen doen wat gedaan moet worden.
Om echter teleurstellingen te voor
komen zal het noodzakelijk zijn er
grondig van doordrongen te zijn dat
dat werk zelf wel een uitermate
nuchtere en zakelijke aangelegen
heid is, waar men de konsequenties
bijzonder goed van onder ogen moet
zien.
Hier te lande
- et is geen kwestie van samen met
de autochtonen van een ontwikke
lingsland te gaan staan spitten in de
Sahel. Het is hogere kennis en kunde
beschikbaar stellen opdat er in de
Sahel door de Afrikanen zelf effi
ciënt en vruchtbaar kan worden ge
spit. En meestal hoeven onze agrari
sche ingenieurs daarvoor niet naar
die woestijn.
Die hulp kan het best verleend wor
den op een kantoor of laboratorium
hier te lande zelf in een van die af
schuwelijke torengebouwen in ons
overbevolkte land. Voor zover zij in
die ontwikkelingslanden zelf nodig
zijn zullen zij ook daar meer achter
een bureau of tekentafel zitten of
staan, ook al staan die dan misschien
in gammele optrekjes of in de pam
pa's verdwaalde voorgefabriceerde
en meegebrachte tijdelijke onderko
mens.
Het is geen kwestie van onze ver
doorgevoerde hoogtechnische kennis
en kunde daar over te planten maar
om die kennis en kunde in te passen
in de primitieve omstandigheden
zodanig dat de ontwikkeling naar
een hogere welvaart daar sneller kan
gaan. Julius Nyerere, president van
Tanzania heeft het zo treffend ge
zegd: "De hak zal het veld moeten
ruimen voor het ossenspan voordat
het ossenspan plaats kan maken voor
de traktor".
De Derde Wereld is niet alleen een
legitiem maar meer nog een prij
zenswaardig motief voor een agrari
sche studie.
Nuchter...
mens alsook bereid eigen belangen
uit te schakelen en verworven kennis
en kunde terug te schroeven naar een
weinig voldoening gevend niveau.
De agrarische studie in dat perspek-
tief gezien is een hoofdstuk apart.
Reden waarom het hier niet ver
mengd is met de algemene motieven
voor die studie.
Hier komt de keuze voor de agrari
sche studie op de tweede plaats als
zijnde de beste uitrusting voor de
keuze voor de Derde Wereld in de
overtuiging dat men daaraan kan
werken zonder ooit een stap buiten
Nederland te zetten en ook als nuch
ter werknemer van multinationale
bedrijven. Het hoeft geen keuze voor
het avontuur of het zendingswerk te
zijn, die men overigens ook weer niet
uit de weg hoeft te gaan.
Werkzaamheden bij een melkfabriek in de Derde Wereld, met Nederlandse
hulp opgezet.