Veel belangstelling voor kursussen in bijenteelt UIT DE GR O ENE SCHOOL GEKLAPT D e belangstelling voor de bijen teelt komt mede tot uiting in de deelname aan kursussen. Een derge lijke kursus omvat volgens het mo del-leerplan 17 lessen. Hiervan zijn 12 praktijklessen. Deze worden op een bijenstand gegeven. Doordat verschillende handelingen verspreid over het jaar plaats vinden zijn de lessen verdeeld over een periode van omstreeks 7 maanden. H, M aar 't vraagt wel om bijzondere mensen die tegelijkertijd èn nuchter, hard en zakelijk zijn èn diep bewo gen met de achterblijvende mede De bij krijgt weer meer waardering D e bijenteelt was in vroeger eeuwen een belangrijke agrarische pro- duktietak. De honing was lang het enige zoetmiddel en de was de enige grondstof voor het maken van kaarsen die dienden voor verlichting en kerkelijk gebruik. J.H. Lantinga DE DERDEWERELD De bijenteelt kwam vroeger voornamelijk voor op de zandgronden. Daar immers waren de heidevelden alsmede de boekweitverbouw, welke planten vroeger belangrijke drachtplanten waren. Het op de markt komen van vervangende middelen, het verdwijnen van de boekweitkui tuur en van de meeste heidevelden door ontginningen deed de bijenteelt in omvang sterk afnemen. Ruim een halve eeuw geleden kwam het nut van bijen in de aandacht. De belangrijke funktie van de bijen bij het bestuiven van de fruitbloesem werd onderkend. Een betere bestui ving komt de vruchtzetting ten goe de. Daar fruitbomen niet de beste drachtplanten voor de bijen zijn krijgt de imker als regel een vergoe ding per geplaatste kast in de boom gaard. De Overheid heeft rond 40 jaar geleden de aanzet gegeven voor het organiseren, met geldelijke bij dragen, van kursussen overbijenteelt voor beginners. Dit heeft de belang stelling voor de bijenteelt gestimu leerd. De drachtgebieden hebben zich ook enigszins verlegd. Naast de "na tuur"- en tuinbloemen (bomen en planten) in een grote verscheiden heid zijn de koolzaad- en klavervel den belangrijk. Uiteraard geldt dit ook voor zacht- en hardfruitbomen en heesters. O, ngeveer een eeuw geleden waren er in ons land ruim 200.000 opzet (winter) volken die toen nog alge meen in korven van stro waren ge huisvest. In 1940 was dit aantal ge daald tot rond 100.000 wintervolken bij rond 25.000 imkers. Na een ver dere teruggang is er de laatste jaren een sterke toename. Het aantal im kers in ons land is thans ongeveer 12.000 met ruim 100.000 wintervol ken die thans nagenoeg algemeen in kasten worden gehouden. Van een agrarische bedrijfstal is de bijenhouderij voor een groot deel liefhebberij geworden. De heden daagse imkers bestaan voor het me rendeel uit niet-beroeps agrariërs. In 1928 werd door A. Minderhoud het houden van bijen al als natuursport aangeduid. In het samenspel van natuur en kuituur heeft de bij een belangrijke funktie. Dit betreft zijn gunstige invloed bij bestuiving en door de produktie van o.a. honing dat als voedings- en geneesmiddel een hernieuwde waardering krijgt. Ook voor de was is een hernieuwde belangstelling. In Zeeland is procentsgewijs de om vang van de bijenteelt niet groot. Rond 1900 was het aantal volken hier maar 1van het Nederlandse totaal. Al sinds vijf opvolgende jaren kwam er jaarlijks een kursus op Zuid-Be veland tot stand. De eindles van de in het afgelopen jaar gehouden kursus, waarvoor de lessen zijn verzorgd door de heren S.J. Vroonland en W.D. Vink, vond op 16 september te Ovezande plaats. Aan 15 personen kon het getuigschrift worden uitge reikt. Dit waren: M.C. Aarnoutse - 's Gravenpolder; J.J. Clouder-Spaan - Kapelle; P. Dekker-Poppe - Kloetinge; J. van Gilst - Wissenkerke; J. Goudbloed - Middelburg; R. Leijnse-Bolijn - Kloetinge; J.E. Los - Rotterdam; F. Moelker - - Baarland; J. Otte - Oos- terland; H.M. Swartz-van Keulen - Schore; S.C. van Staveren-Salomé - Heinkenszand; J. Wisse - Middel burg; P. Wisse - Middelburg; D. Wiskerke - Colijnsplaat; M.A. Ze- gers - 's Gravenpolder. Op Walcheren kwam eveneens een kursus tot stand. De lessen van deze kursus zijn gegeven door de heren L.J.B. van Geffen en J. Fluijt. De eindles vond plaats op 18 september te Middelburg. Er konden hier 20 getuigschriften worden uitgereikt, en wel aan de volgende personen: J. Dellebeke - Middelburg; C.E. Eekhout-Feith - Oostkapelle; E. Fe- leus - Nieuw en St. Joosland; Jas Jobse - Middelburg; Joh. Jobse - Oostkapelle; W.P. de Kam - St. Laurens; J. Klok - Middelburg; H.A. van Lokven - Middelburg; M. Louws - Middelburg; P. de Meester - Grijpskerke; M. Minten - Oostka pelle; A.C. Munter - Middelburg; J. Riemens - Middelburg; N.H. Ver- Het is weer enige tijd geleden dat we uit onze school klapten. De vakantie ligt nu al weer enige tijd achter ons en de grootste drukte, die de start van een schooljaar met zich brengt, begint ook af te nemen. Daarom maken we weer van deze rubriek gebruik om U op de hoogte te stellen van ons wel en wee. boven - Serooskerke; P. v.d. Vliet - Serooskerke; K. Wietsma - Middel burg; C.F.K. Rije - Serooskerke; C. Maas - Middelburg; E. Schaefer- Taks van Amerongen - Oostkapelle; G. van Reenen - Oostkapelle. Dit zijn van deze 2 kursussen 35 ge tuigschriften. Van deze kursisten zijn 25 mannen en 10 dames. Het is zeker evengoed als de vrouw het imkeren doet" Eerst maar het "wel"; ondanks een toename van het aantal dagschool leerlingen tot 285 en het aantal vak school-leerlingen tot 98 blijkt ons gebouw nog net groot genoeg te zijn, en hebben we ook voldoende leer krachten kunnen aantrekken. We zijn vooral erg blij, dat de vak school akkerbouw dit jaar gestart is met 16 nieuwe leerlingen. Het voort bestaan van deze opleiding is nu weer enige jaren gewaarborgd. U weet waarschijnlijk dat dit een opleiding is in het kader van het leerlingwezen. De jongelui werken 4 dagen op een leerbedrijf, dus onder leiding van een ervaren akkerbou wer. Eén dag per week komen ze bij ons naar school en krijgen dan zowel theoretische als praktische lessen. We hopen zo na 2 jaar een vooral praktisch gerichte vakbekwame ak kerbouwer af te leveren. We zijn daarom zo blij met het aan tal nieuwe leerlingen omdat wij de enige school in ons land zijn, die deze opleiding heeft. Als wij er mee moeten stoppen, be staat er voor de vooral praktisch ge richte akkerbouwleerlingen geen opleidings-mogelijkheid meer! Doordat wij de enige school zijn, doet zich een probleem voor en dat zou ik na het "wel", het "wee" willen noemen. Sommige leerlingen komen van erg ver en voor deze jongens is er in Zee land een werkadres tevens kosthuis nodig. We zoeken nu al enige weken naar zo'n adres. Daarom deze vraag: Welke akkerbouwer wil een jongen in het werk en in de kost nemen? En wel per 1 november aanstaande? Deze keer hebben we vooral de vak school akkerbouw belicht, volgende keer hopen we weer een ander onder deel van onze GROENE SCHOOL te belichten. U weet het, hebt U vra gen of wilt U reageren ons telefoon nummer is: 01102 -1812. Shell en de landbouw, akkerbouwe- ditie In dit najaarsnummer van Shell schrijft men over gewasbescherming, en wel met name over die van de aardappel omdat de rest voor het overgrote deel al binnen is. Deze "rest wordt echter niet helemaal ver geten; inzaai van wintergraan, gron- dontsmetting, de herinzaai van gras land, de stoppelbewerking enz. Bes tellen bij: Shell en de landbouw, Postbus 187, 2501 CD Den Haag, tel. 070-262691, toestel 233. W aar kun je in de ontwikkelingslanden, de Derde Wereld, beter mee terecht dan met een hogere opleiding in land-, bos- en tuinbouw? Hoeveel van de jongeren kiezen voor een hogere agrarische opleiding, omdat zij aan en in die ontwikkelingslanden iets willen doen? Zijn dat er niet meer dan die zo nodig iets met groen en natuur willen doen? Het lijdt geen twijfel dat die vragen gesteld zullen worden. En zij worden terecht gesteld. Verdienen dus een antwoord. Allereerst dit: de hogere agrarische studie is inderdaad de studie, waar de Derde Wereld het meest op zit te wachten, omdat die grotendeels nog in het agrarische tijdvak leeft. Men kan daar heel wat agrarische kennis en kunde goed gebruiken. Het is de beste hulp die de geïndus trialiseerde wereld kan geven. Heel wat hoger agrarisch geschoolden zullen daarbij worden ingezet. Niet alleen bij de nationale of internatio nale hulpakties maar ook door be drijven, die hun industriële en eko- nomische aktiviteiten naar die Derde Wereld hebben uitgebreid. Een ho gere agrarische studie beginnen om dat men later met of in die Derde Wereld werkzaam wil zijn, is alles zins aan te bevelen. De hogere agra rische school voor tropische land bouw in Deventer is daar zelf na beëindiging van het koloniale tijd perk helemaal op afgestemd.Op die grond kiezen voor een agrarische studie en een beroepsuitoefening ge beurt echter zelden nuchter en zake lijk. Daar spelen gevoelens van mede menselijkheid en maatschappelijke bewogenheid een grote rol bij. Die zijn onmisbaar om het werk te kun nen doen wat gedaan moet worden. Om echter teleurstellingen te voor komen zal het noodzakelijk zijn er grondig van doordrongen te zijn dat dat werk zelf wel een uitermate nuchtere en zakelijke aangelegen heid is, waar men de konsequenties bijzonder goed van onder ogen moet zien. Hier te lande - et is geen kwestie van samen met de autochtonen van een ontwikke lingsland te gaan staan spitten in de Sahel. Het is hogere kennis en kunde beschikbaar stellen opdat er in de Sahel door de Afrikanen zelf effi ciënt en vruchtbaar kan worden ge spit. En meestal hoeven onze agrari sche ingenieurs daarvoor niet naar die woestijn. Die hulp kan het best verleend wor den op een kantoor of laboratorium hier te lande zelf in een van die af schuwelijke torengebouwen in ons overbevolkte land. Voor zover zij in die ontwikkelingslanden zelf nodig zijn zullen zij ook daar meer achter een bureau of tekentafel zitten of staan, ook al staan die dan misschien in gammele optrekjes of in de pam pa's verdwaalde voorgefabriceerde en meegebrachte tijdelijke onderko mens. Het is geen kwestie van onze ver doorgevoerde hoogtechnische kennis en kunde daar over te planten maar om die kennis en kunde in te passen in de primitieve omstandigheden zodanig dat de ontwikkeling naar een hogere welvaart daar sneller kan gaan. Julius Nyerere, president van Tanzania heeft het zo treffend ge zegd: "De hak zal het veld moeten ruimen voor het ossenspan voordat het ossenspan plaats kan maken voor de traktor". De Derde Wereld is niet alleen een legitiem maar meer nog een prij zenswaardig motief voor een agrari sche studie. Nuchter... mens alsook bereid eigen belangen uit te schakelen en verworven kennis en kunde terug te schroeven naar een weinig voldoening gevend niveau. De agrarische studie in dat perspek- tief gezien is een hoofdstuk apart. Reden waarom het hier niet ver mengd is met de algemene motieven voor die studie. Hier komt de keuze voor de agrari sche studie op de tweede plaats als zijnde de beste uitrusting voor de keuze voor de Derde Wereld in de overtuiging dat men daaraan kan werken zonder ooit een stap buiten Nederland te zetten en ook als nuch ter werknemer van multinationale bedrijven. Het hoeft geen keuze voor het avontuur of het zendingswerk te zijn, die men overigens ook weer niet uit de weg hoeft te gaan. Werkzaamheden bij een melkfabriek in de Derde Wereld, met Nederlandse hulp opgezet.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 9