Belastingmaatregelen KNLC kommentaar V.V.Z.B.verlaagt veilingprovisie met 1 procent Welvaart op de tocht Voorlopige leverbotvoorspelling voor najaar en winter 1980-1981 N u de gedachtenwisseling met de Kamer heeft plaatsgevonden over het besluit van de regering de voor stellen van prof. Hofstra inzake een inflatieneutrale belastingheffing niet over te nemen, zullen de tijdelijke in dit verband genomen maatregelen waarmee in totaal een bedrag van 765 miljoen is gemoeid, met in gang van 1981 worden vervangen door strukturele lastenverlichtingen. Kijk uw testament na, nadat akte ruilverkaveling is gepasseerd B ij het passeren van de akte van toedeling van een ruilverkaveling treedt de nieuwe rechtstoestand in werking. Het infocentrum voor raad en advies Zeven koöperatieve zuivel ondernemingen bij de honderd grootste <1fa Het bestuur van de Veilingvereniging Zuid-Beveland heeft de veilingprovi sie voor 1980 met 1% verlaagd en wel van 6 naar 5%. Op de algemene le denvergadering die 16 september j.l. plaatsvond, werd een daartoe strek kend voorstel van het bestuur door de leden goedgekeurd. Het veilingbestuur meende dit voor te moeten stellen omdat de laatste driejaren voor de veiling een positief resultaat te zien hebben gegeven (in 1979 95.300,— In zijn openings woord wees de voorzitter J. Valkier op de slechte appelprijzen van het vorig jaar maar voegde hij er aan toe: "gelukkig is de oogst van 1980 beter en dat geeft velen weer wat lucht en vertrouwen in de toekomst". Hij wees voorts op de verscherpte toe passing van de rijpheidstest waarvan hij meende dat deze toch goed heeft gewerkt en "met de etikettering zul len we moeten leren leven en wer ken", zo voegde hij er aan toe. Wat betreft de fusiebesprekingen deelde de heer J. Valkier mee, dat er thans een eindrapport gereed is ge komen van de hand van deskundigen van het C.B. Het is ter bestudering aan alle bestuursleden van de 4 vei lingen toegezonden. Dit rapport zal in de komende CVZ-bestuursverga- dering worden besproken. Daarna zal zo spoedig mogelijk opening van za ken worden gegeven. Dit betekent o.a. dat er nieuwe kadastrale nummers komen met de nieuwe oppervlakten, ledereen als eigenaar, als erfpachter of andere zakelijke gerechtigde maar ook de pachter krijgt de nieuwe nummers toegestuurd met de daarbij behorende oppervlakte. Waarvan men geen bericht krijgt is, dat door de wijzigingen van de ligging van de percelen legaten in testamenten ontkracht kunnen wor den! Voorbeeld: Iemand heeft een testament waarin het volgende staat: "Ik legateer aan mijn zoon Piet de kadastrale percelen gemeente Mid- delstad, sektie E 413, 412, 411, 408 ged. groot 5.25 ha aan mijn zoon en aan mijn dochter Janna de kadastra le percelen gemeente Middelstad sektie F 24, E 98, G 324 en 325, groot 4.97 ha". Bij de akte van toedeling zijn al deze percelen van plaats verlegd en één kavel toegedeeld. De kadastrale ge gevens luiden nu als volgt: "ge meente Middelstad, sektie A 140, groot 9.98 ha". Hetgeen dus in het testament staat is dus niet meer aanwezig en het legaat is dan ook vervallen. Het betekent in feite dat het testament op dit onder deel waardeloos is geworden en moet worden herzien. Advies Wij raden iedereen die met een ruil verkaveling te maken heeft aan, na dat de akte van toedeling is gepas seerd, zijn testament eens te bekij ken, of hij of zij, zijn of haar specifiek goed heeft gelegateerd, dus waar met name de percelen zijn geplaatst. In dien er iets is veranderd, neem dan kontakt op met uw notaris die de noodzakelijke wijzigingen kan aan brengen. Let wel: Indien in uw testament staat dat u uw onroerend goed hebt gele gateerd aan Piet of Janna zonder dat daarbij sprake was van het noemen van kadastrale nummers hoeft u zich geen zorgen te maken. J. Markusse Het gaat niet goed met onze Ne derlandse economie. Alle experts zijn daar nu wel volledig van doordron gen. Alleen een beleid dat duidelijk gericht is op herstel van het weer standsvermogen van het Nederlandse bedrijfsleven kan uiteindelijk de toe komst veilig stellen. De laatste jaren, eigenlijk sedert de energiecrisis van 1973, zijn de overheidsuitgaven en de lonen doorlopend sneller gestegen dan op grond van de economische groeicijfers verantwoord was. Dat is ten koste van het rendement van de bedrijven gegaan en we hebben er bovendien ons aardgaspotje nog gro tendeels mee verkwanseld. Vooral de overheid blijkt via belas tingen en sociale lasten de grote slo kop te zijn. Zozeer zelfs dat we nu zijn aangeland in een situatie dat, bij het uitblijven van economische groei (de opstellers van de verkiezingspro gramma's der grote partijen geloven blijkbaar nog in sprookjes), ook op de lonen en de koopkracht moet worden ingeteerd. Dan nog blijft het begro tingstekort van de overheid zo om vangrijk dat alleen voor 1981 de ren telasten van de overheid al met zo'n 1.7000 miljoen toenemen. Over de bedrijfsrendementen praten we dan maar niet meer. Op een paar olie maatschappijen, banken en verzeke ringsinstellingen na, zit iedereen in De maand mei en de eerste helft van juni waren zeer droog. Hierdoor werd een mogelijke ontwikkeling van de leverbotslakjes zeer sterk afgeremd. Helaas was de voor slakjes zo be langrijke periode tweede helft juni en de maand juli zeer nat. Hierdoor kre gen de slakjes die de droge periode hadden overleefd volop de kans zich te ontwikkelen en te vermenigvuldi gen. Daardoor kwamen er ten tijde van het opstellen van deze voorlopige prognose (half september) overal in Nederland op de prognosebedrijven vrij grote aantallen leverbotslakjes voor. De besmettingspercentages hiervan met tussenstadia van leverbotten waren wisselend. Bij de leverbot- prognosekommissie bestaat de in druk dat de laatste jaren een lever- botinfektie bij de Nederlandse vees tapel wordt opgebouwd. Of er in de herfst van 1980 inderdaad een be hoorlijke infektie bij rundvee en schapen zal optreden, is vooral af hankelijk van de weersomstandighe den in september en oktober. Hoewel de afkeuringspercentages van lammerlevers nog vrij laag zijn (Friesland bijna 2%, Noord-Holland ruim 6%) zit hierin toch een iets stij gende lijn en vooral het aantal jonge akute infekties neemt toe. Advies a. Beweiding: natte percelen dienen in de herfst voor be weiding door schapen en jongvee te worden gemeden. De dieren dienen zoveel mo gelijk te worden geweid op droge percelen. b. Behandeling: de schapen die nen ongeveer half oktober te worden behandeld tegen le verbotziekte. Deze behande ling dient eind november-be- gin december te worden her haald. Deze behandelingen dienen te geschieden met één van de moderne middelen die ook de jonge leverbotjes do den. Jongvee en ouder rund vee behoeft voorlopig nog niet te worden behandeld. Hier mee kan worden gewacht op de definitieve leverbotprog- nose (tweede helft november). Deze zal vooral afhangen van de weersomstandigheden in de komende periode. Het is gebleken dat mensen soms worstelen met vragen en problemen van allerlei aard en daar nauwelijks of geen antwoord op kunnen vinden. Het Informatie en Adviescentrum kan u helpen met vragen over o.a. so ciale wetten, en verzekeringen, oplei dingen, werkloosheid, studiebeurzen, persoonlijke problemen etc. Wij kunnen u raad geven wanneer u een belangrijke beslissing moet ne men of helpen bij het invullen van formulieren, het opstellen van brie ven en verzoekschriften. Wij kunnen u de weg wijzen wanneer u een klacht wilt indienen. Wij bemiddelen voor u wanneer u het moeilijk vindt om de eerste stap te zetten om met iemand te gaan praten. We leven in een maatschappij die een doolhof is van wetten en rege lingen. Daarom is het fijn te weten dat er een plaats is waar u rustig kunt praten, waar u uitleg kunt krijgen en waar naar u geluisterd wordt. Hoe werkt het? De principes waarvan wij uit gaan zijn geheimhouding en onafhanke lijkheid. Dit houdt in dat wanneer u komt of belt wij uw naam niet hoe ven te weten en er niet met derden over gesproken wordt, tenzij u er zelf om vraagt of ons toestemming ver leend. Onafhankelijkheid wil zeggen dat we in konflikt situaties tussen kliënt en derden proberen tot een voor beide partijen akseptabele oplossing te ko men. Een vertrouwelijk gesprek is ook mogelijk. Er is op onderstaande openingstijden altijd iemand die u te woord zal staan. Het Infocentrum geeft u kosteloos informatie en advies over de meest uiteenlopende zaken. Openingstijden op werkdagen tussen: 9.00-12.30 en 14.00-17.30 uur, Zus- terstr. 11 te Goes, tel. 01100-16511. In het persbericht van het Ministerie van Financiën behorende bij de rijksbegroting van 1981 zijn; zij het summier; aangekondigd welke maatregelen op belastinggebied worden voorgesteld. Het is de vraag of de volksvertegenwoordiging deze voorstellen zal aanvaarden, terwijl deze al of niet aanvaarding mede worden beïnvloed door de maatschappelijke respons. Deze zijn gericht op het wegnemen van door de inflatie veroorzaakte knelpunten in de belastingheffing. Wat de privésfeer betreft stelt de re gering voor de tijdelijke saldovrij stelling voor ontvangen rente per manent te maken en te verhogen tot 700. Met die verhoging is een be drag van 55 miljoen gemoeid. Voor ondernemingen wordt de in voering voorbereid van een winstaf trek terzake van voorraden die vol gens een bepaald stelsel zijn gewaar deerd. De grootte van de aftrek is gerelateerd aan de fiskale boek waarde van de voorraad bij het begin van het boekjaar. Met deze maatre gel wordt beoogd de financiering van deze voorraden te vergemakkelijken. Ten opzichte van andere stelsels van voorraadwaardering ontstaat voorts een evenwichtiger fiskale behande ling. De bijzondere winstaftrek (thans 1,4% van de boekwaarde van het fis kale vermogen voor de inkomsten belasting en 1,15% van de boek waarde van het fiskale vermogen voor de vennootschapsbelasting) zal, waar nodig in aangepaste vorm, een voor een hoger percentage als per manente maatregel in de wetgeving worden opgenomen. Voor deze maatregelen zijn beschikbaar een bedrag van 550 miljoen uit de zo genaamde pré-Hofstra gelden een bedrag van 765 miljoen uit de ex tra aardgasbaten die verwacht wor den uit de heronderhandelingen met het buitenland. De zelfstandigenaftrek zal in ver wachting van de oordeelsvorming van een terzake verrichte studie, op het niveau van 1980 met één jaar worden verlengd. oor nader in te vullen maatrege len ter bevordering van beleggen in risikodragend vermogen is een be drag van 110 miljoen uitgetrok ken, eveneens afkomstig uit de extra aardgasbaten. Hoewel wij ons nog geen volledig beeld kunnen vormen over de te ne men maatregelen, zien wij het stelsel van een aftrek voor de aanwezige voorraden voor de landbouw niet als een gunstige mogelijkheid. De voorraden van landbouwers en veehouders zijn nl. gering. Vooral veehouders hebben weinig voorra den, de melk wordt enkele malen per week geleverd terwijl voor de akker bouwer de balansdatum van invloed is. Per 31 december zijn er nog wel aardappelen maar de bieten en gra nen zijn praktisch gesproken alle ge leverd. Met 30 april als balansdatum zijn de voorraden te verwaarlozen. Wij wachten nog af hoe het zal wor den en volgen de ontwikkelingen waarop wij nog nader hopen terug te komen. Paauwe de rode cijfers. Dat betekent interen op eigen vermogen en investeringen uitstellen om te blijven overleven. Met andere woorden: uitholling van het produktie-apparaat en op den duur Engelse toestanden. Het steeds groter wordende tekort op onze beta lingsbalans, ondanks de miljarden uit ons aardgas, spreek voor zich. Het is zelfs al zover dat we nu geld uit het buitenland moeten aantrekken om onze economie draaiende te houden. In zo'n situatie zijn duidelijk harde heelmeesters nodig. Het grootste probleem is dat het daar in onze va derlandse politiek nogal aan ont breekt. Zowel binnen het Kabinet, als in het Parlement. Vorige week vrijdag is in overleg tussen werkgevers, werknemers en regering duidelijk ko men vast te staan dat er van een cen traal akkoord over loonmatiging geen sprake kan zijn. In feite hebben werkgevers duidelijk laten blijken dat ze van de regering harde maatregelen verwachten die èn de loonkostenstij ging aanzienlijk beperkt èn de over heidsuitgaven verder uitbuigen. In tegenstelling tot wat de publiciteits media ons voorschotelden, had ik de stellige indruk dat men ook in vak bondskringen langzamerhand rijp wordt voor het gedogen van een hard regeringsbeleid gericht op herstel van de weerstand van de bedrijven. Naar mijn mening had de regering er dan ook beter aan gedaan om aan het eind van de bijeenkomst wat duidelijker taal te spreken. Nu was het vooral de aarzelende, kennelijk nog niet hele maal van de ernst van de economi sche situatie doordrongen, minister Albeda die alsnog de bal naar het be drijfsleven probeerde terug te spelen. Hopelijk geeft de Kamer deze week de nodige ruimte aan het Kabinet om wel werkelijk te gaan regeren. De ti jd dringt immers. Als er niet op korte termijn lucht wordt verstrekt aan het bedrijfsleven, dreigt 1981 het jaar van de faillisse menten èn werkloosheid te worden. Ook als argrarische sector zullen we daar dan de gevolgen van merken. Daarom zullen wij, en me dunkt een groot deel van de Nederlandse bevol king, een Kabinet krachtig steunen dat werkelijk op zijn eigen uitgaven gaat bezuinigen, dat de loonkoste nontwikkelingen op een aanvaard baar niveau brengt en dat zich niet door een voortgaande nivellerings psychose laat af brengen van een beleid gericht op verbetering van het functioneren van de arbeidsmarkt, waar ondernemin gen ondanks alle werkloosheid vaak nog om goede arbeidskrachten zitten te springen. Luteijn. Zoals gebruikelijk publiceerde het Financieel Dagblad de lijst van om zetten in geld zoals die door Neder landse ondernemingen in 1979 be haald zijn. Bij de honderd grootste staan zeven koöperatieve onderne mingen in de zuivel. Partikuliere on dernemingen die ook nog wel wat in de zuivel doen en bij de eerste hon derd zijn vermeld zijn Unilever, Wessanen en Ahold. Alleen van Wessanen staat vermeld dat de be haalde omzet in zuivelaktiviteiten door dit koncern een bedrag laat zien van 510 miljoen gulden. De zeven genoemde koöperatieve onderne mingen met daarachter de omzet in 1979, uitgedrukt in miljarden gul dens, zijn: NCZ 2,46 miljard, DMV- Campina 2,19 miljard, Coberco 1,94 miljard, CMC-N oordholland 1,4 miljard, CCF 1,2 miljard, Frico 1,1 miljard en DOMO-Bedum 0,9 mil jard. Samen zijn ze goed voor 11,19 miljard gulden qua omzet in 1979. Daarmee zitten ze gezamenlijk tus sen de 10 grootste van ons land. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 3