Belastingmaatregelen
KNLC kommentaar
V.V.Z.B.verlaagt
veilingprovisie
met 1 procent
Welvaart op de tocht
Voorlopige leverbotvoorspelling
voor najaar en winter
1980-1981
N u de gedachtenwisseling met de
Kamer heeft plaatsgevonden over
het besluit van de regering de voor
stellen van prof. Hofstra inzake een
inflatieneutrale belastingheffing niet
over te nemen, zullen de tijdelijke in
dit verband genomen maatregelen
waarmee in totaal een bedrag van
765 miljoen is gemoeid, met in
gang van 1981 worden vervangen
door strukturele lastenverlichtingen.
Kijk uw testament na,
nadat akte ruilverkaveling
is gepasseerd
B ij het passeren van de akte van toedeling van een ruilverkaveling
treedt de nieuwe rechtstoestand in werking.
Het infocentrum voor raad en advies
Zeven koöperatieve
zuivel
ondernemingen bij de
honderd grootste
<1fa
Het bestuur van de Veilingvereniging
Zuid-Beveland heeft de veilingprovi
sie voor 1980 met 1% verlaagd en wel
van 6 naar 5%. Op de algemene le
denvergadering die 16 september j.l.
plaatsvond, werd een daartoe strek
kend voorstel van het bestuur door de
leden goedgekeurd.
Het veilingbestuur meende dit voor
te moeten stellen omdat de laatste
driejaren voor de veiling een positief
resultaat te zien hebben gegeven (in
1979 95.300,— In zijn openings
woord wees de voorzitter J. Valkier
op de slechte appelprijzen van het
vorig jaar maar voegde hij er aan toe:
"gelukkig is de oogst van 1980 beter
en dat geeft velen weer wat lucht en
vertrouwen in de toekomst". Hij
wees voorts op de verscherpte toe
passing van de rijpheidstest waarvan
hij meende dat deze toch goed heeft
gewerkt en "met de etikettering zul
len we moeten leren leven en wer
ken", zo voegde hij er aan toe.
Wat betreft de fusiebesprekingen
deelde de heer J. Valkier mee, dat er
thans een eindrapport gereed is ge
komen van de hand van deskundigen
van het C.B. Het is ter bestudering
aan alle bestuursleden van de 4 vei
lingen toegezonden. Dit rapport zal
in de komende CVZ-bestuursverga-
dering worden besproken. Daarna zal
zo spoedig mogelijk opening van za
ken worden gegeven.
Dit betekent o.a. dat er nieuwe kadastrale nummers komen met de
nieuwe oppervlakten, ledereen als eigenaar, als erfpachter of andere
zakelijke gerechtigde maar ook de pachter krijgt de nieuwe nummers
toegestuurd met de daarbij behorende oppervlakte.
Waarvan men geen bericht krijgt is, dat door de wijzigingen van de
ligging van de percelen legaten in testamenten ontkracht kunnen wor
den!
Voorbeeld:
Iemand heeft een testament waarin
het volgende staat:
"Ik legateer aan mijn zoon Piet de
kadastrale percelen gemeente Mid-
delstad, sektie E 413, 412, 411, 408
ged. groot 5.25 ha aan mijn zoon en
aan mijn dochter Janna de kadastra
le percelen gemeente Middelstad
sektie F 24, E 98, G 324 en 325, groot
4.97 ha".
Bij de akte van toedeling zijn al deze
percelen van plaats verlegd en één
kavel toegedeeld. De kadastrale ge
gevens luiden nu als volgt: "ge
meente Middelstad, sektie A 140,
groot 9.98 ha".
Hetgeen dus in het testament staat is
dus niet meer aanwezig en het legaat
is dan ook vervallen. Het betekent in
feite dat het testament op dit onder
deel waardeloos is geworden en moet
worden herzien.
Advies
Wij raden iedereen die met een ruil
verkaveling te maken heeft aan, na
dat de akte van toedeling is gepas
seerd, zijn testament eens te bekij
ken, of hij of zij, zijn of haar specifiek
goed heeft gelegateerd, dus waar met
name de percelen zijn geplaatst. In
dien er iets is veranderd, neem dan
kontakt op met uw notaris die de
noodzakelijke wijzigingen kan aan
brengen.
Let wel: Indien in uw testament staat
dat u uw onroerend goed hebt gele
gateerd aan Piet of Janna zonder dat
daarbij sprake was van het noemen
van kadastrale nummers hoeft u zich
geen zorgen te maken.
J. Markusse
Het gaat niet goed met onze Ne
derlandse economie. Alle experts zijn
daar nu wel volledig van doordron
gen. Alleen een beleid dat duidelijk
gericht is op herstel van het weer
standsvermogen van het Nederlandse
bedrijfsleven kan uiteindelijk de toe
komst veilig stellen. De laatste jaren,
eigenlijk sedert de energiecrisis van
1973, zijn de overheidsuitgaven en de
lonen doorlopend sneller gestegen
dan op grond van de economische
groeicijfers verantwoord was. Dat is
ten koste van het rendement van de
bedrijven gegaan en we hebben er
bovendien ons aardgaspotje nog gro
tendeels mee verkwanseld.
Vooral de overheid blijkt via belas
tingen en sociale lasten de grote slo
kop te zijn. Zozeer zelfs dat we nu zijn
aangeland in een situatie dat, bij het
uitblijven van economische groei (de
opstellers van de verkiezingspro
gramma's der grote partijen geloven
blijkbaar nog in sprookjes), ook op de
lonen en de koopkracht moet worden
ingeteerd. Dan nog blijft het begro
tingstekort van de overheid zo om
vangrijk dat alleen voor 1981 de ren
telasten van de overheid al met zo'n
1.7000 miljoen toenemen. Over de
bedrijfsrendementen praten we dan
maar niet meer. Op een paar olie
maatschappijen, banken en verzeke
ringsinstellingen na, zit iedereen in
De maand mei en de eerste helft van
juni waren zeer droog. Hierdoor werd
een mogelijke ontwikkeling van de
leverbotslakjes zeer sterk afgeremd.
Helaas was de voor slakjes zo be
langrijke periode tweede helft juni en
de maand juli zeer nat. Hierdoor kre
gen de slakjes die de droge periode
hadden overleefd volop de kans zich
te ontwikkelen en te vermenigvuldi
gen. Daardoor kwamen er ten tijde
van het opstellen van deze voorlopige
prognose (half september) overal in
Nederland op de prognosebedrijven
vrij grote aantallen leverbotslakjes
voor.
De besmettingspercentages hiervan
met tussenstadia van leverbotten
waren wisselend. Bij de leverbot-
prognosekommissie bestaat de in
druk dat de laatste jaren een lever-
botinfektie bij de Nederlandse vees
tapel wordt opgebouwd. Of er in de
herfst van 1980 inderdaad een be
hoorlijke infektie bij rundvee en
schapen zal optreden, is vooral af
hankelijk van de weersomstandighe
den in september en oktober.
Hoewel de afkeuringspercentages
van lammerlevers nog vrij laag zijn
(Friesland bijna 2%, Noord-Holland
ruim 6%) zit hierin toch een iets stij
gende lijn en vooral het aantal jonge
akute infekties neemt toe.
Advies
a. Beweiding: natte percelen
dienen in de herfst voor be
weiding door schapen en
jongvee te worden gemeden.
De dieren dienen zoveel mo
gelijk te worden geweid op
droge percelen.
b. Behandeling: de schapen die
nen ongeveer half oktober te
worden behandeld tegen le
verbotziekte. Deze behande
ling dient eind november-be-
gin december te worden her
haald. Deze behandelingen
dienen te geschieden met één
van de moderne middelen die
ook de jonge leverbotjes do
den. Jongvee en ouder rund
vee behoeft voorlopig nog niet
te worden behandeld. Hier
mee kan worden gewacht op
de definitieve leverbotprog-
nose (tweede helft november).
Deze zal vooral afhangen van
de weersomstandigheden in
de komende periode.
Het is gebleken dat mensen soms
worstelen met vragen en problemen
van allerlei aard en daar nauwelijks of
geen antwoord op kunnen vinden.
Het Informatie en Adviescentrum
kan u helpen met vragen over o.a. so
ciale wetten, en verzekeringen, oplei
dingen, werkloosheid, studiebeurzen,
persoonlijke problemen etc.
Wij kunnen u raad geven wanneer u
een belangrijke beslissing moet ne
men of helpen bij het invullen van
formulieren, het opstellen van brie
ven en verzoekschriften. Wij kunnen
u de weg wijzen wanneer u een
klacht wilt indienen.
Wij bemiddelen voor u wanneer u
het moeilijk vindt om de eerste stap
te zetten om met iemand te gaan
praten.
We leven in een maatschappij die
een doolhof is van wetten en rege
lingen. Daarom is het fijn te weten
dat er een plaats is waar u rustig kunt
praten, waar u uitleg kunt krijgen en
waar naar u geluisterd wordt.
Hoe werkt het?
De principes waarvan wij uit gaan
zijn geheimhouding en onafhanke
lijkheid. Dit houdt in dat wanneer u
komt of belt wij uw naam niet hoe
ven te weten en er niet met derden
over gesproken wordt, tenzij u er zelf
om vraagt of ons toestemming ver
leend.
Onafhankelijkheid wil zeggen dat we
in konflikt situaties tussen kliënt en
derden proberen tot een voor beide
partijen akseptabele oplossing te ko
men.
Een vertrouwelijk gesprek is ook
mogelijk. Er is op onderstaande
openingstijden altijd iemand die u te
woord zal staan.
Het Infocentrum geeft u kosteloos
informatie en advies over de meest
uiteenlopende zaken.
Openingstijden op werkdagen tussen:
9.00-12.30 en 14.00-17.30 uur, Zus-
terstr. 11 te Goes, tel. 01100-16511.
In het persbericht van het Ministerie van Financiën behorende bij de
rijksbegroting van 1981 zijn; zij het summier; aangekondigd welke
maatregelen op belastinggebied worden voorgesteld.
Het is de vraag of de volksvertegenwoordiging deze voorstellen zal
aanvaarden, terwijl deze al of niet aanvaarding mede worden beïnvloed
door de maatschappelijke respons.
Deze zijn gericht op het wegnemen
van door de inflatie veroorzaakte
knelpunten in de belastingheffing.
Wat de privésfeer betreft stelt de re
gering voor de tijdelijke saldovrij
stelling voor ontvangen rente per
manent te maken en te verhogen tot
700. Met die verhoging is een be
drag van 55 miljoen gemoeid.
Voor ondernemingen wordt de in
voering voorbereid van een winstaf
trek terzake van voorraden die vol
gens een bepaald stelsel zijn gewaar
deerd. De grootte van de aftrek is
gerelateerd aan de fiskale boek
waarde van de voorraad bij het begin
van het boekjaar. Met deze maatre
gel wordt beoogd de financiering van
deze voorraden te vergemakkelijken.
Ten opzichte van andere stelsels van
voorraadwaardering ontstaat voorts
een evenwichtiger fiskale behande
ling.
De bijzondere winstaftrek (thans
1,4% van de boekwaarde van het fis
kale vermogen voor de inkomsten
belasting en 1,15% van de boek
waarde van het fiskale vermogen
voor de vennootschapsbelasting) zal,
waar nodig in aangepaste vorm, een
voor een hoger percentage als per
manente maatregel in de wetgeving
worden opgenomen. Voor deze
maatregelen zijn beschikbaar een
bedrag van 550 miljoen uit de zo
genaamde pré-Hofstra gelden een
bedrag van 765 miljoen uit de ex
tra aardgasbaten die verwacht wor
den uit de heronderhandelingen met
het buitenland.
De zelfstandigenaftrek zal in ver
wachting van de oordeelsvorming
van een terzake verrichte studie, op
het niveau van 1980 met één jaar
worden verlengd.
oor nader in te vullen maatrege
len ter bevordering van beleggen in
risikodragend vermogen is een be
drag van 110 miljoen uitgetrok
ken, eveneens afkomstig uit de extra
aardgasbaten.
Hoewel wij ons nog geen volledig
beeld kunnen vormen over de te ne
men maatregelen, zien wij het stelsel
van een aftrek voor de aanwezige
voorraden voor de landbouw niet als
een gunstige mogelijkheid.
De voorraden van landbouwers en
veehouders zijn nl. gering. Vooral
veehouders hebben weinig voorra
den, de melk wordt enkele malen per
week geleverd terwijl voor de akker
bouwer de balansdatum van invloed
is.
Per 31 december zijn er nog wel
aardappelen maar de bieten en gra
nen zijn praktisch gesproken alle ge
leverd.
Met 30 april als balansdatum zijn de
voorraden te verwaarlozen.
Wij wachten nog af hoe het zal wor
den en volgen de ontwikkelingen
waarop wij nog nader hopen terug te
komen.
Paauwe
de rode cijfers. Dat betekent interen
op eigen vermogen en investeringen
uitstellen om te blijven overleven.
Met andere woorden: uitholling van
het produktie-apparaat en op den
duur Engelse toestanden. Het steeds
groter wordende tekort op onze beta
lingsbalans, ondanks de miljarden uit
ons aardgas, spreek voor zich. Het is
zelfs al zover dat we nu geld uit het
buitenland moeten aantrekken om
onze economie draaiende te houden.
In zo'n situatie zijn duidelijk harde
heelmeesters nodig. Het grootste
probleem is dat het daar in onze va
derlandse politiek nogal aan ont
breekt. Zowel binnen het Kabinet, als
in het Parlement. Vorige week vrijdag
is in overleg tussen werkgevers,
werknemers en regering duidelijk ko
men vast te staan dat er van een cen
traal akkoord over loonmatiging
geen sprake kan zijn. In feite hebben
werkgevers duidelijk laten blijken dat
ze van de regering harde maatregelen
verwachten die èn de loonkostenstij
ging aanzienlijk beperkt èn de over
heidsuitgaven verder uitbuigen. In
tegenstelling tot wat de publiciteits
media ons voorschotelden, had ik de
stellige indruk dat men ook in vak
bondskringen langzamerhand rijp
wordt voor het gedogen van een hard
regeringsbeleid gericht op herstel van
de weerstand van de bedrijven. Naar
mijn mening had de regering er dan
ook beter aan gedaan om aan het eind
van de bijeenkomst wat duidelijker
taal te spreken. Nu was het vooral de
aarzelende, kennelijk nog niet hele
maal van de ernst van de economi
sche situatie doordrongen, minister
Albeda die alsnog de bal naar het be
drijfsleven probeerde terug te spelen.
Hopelijk geeft de Kamer deze week
de nodige ruimte aan het Kabinet om
wel werkelijk te gaan regeren. De ti jd
dringt immers.
Als er niet op korte termijn lucht
wordt verstrekt aan het bedrijfsleven,
dreigt 1981 het jaar van de faillisse
menten èn werkloosheid te worden.
Ook als argrarische sector zullen we
daar dan de gevolgen van merken.
Daarom zullen wij, en me dunkt een
groot deel van de Nederlandse bevol
king, een Kabinet krachtig steunen
dat werkelijk op zijn eigen uitgaven
gaat bezuinigen, dat de loonkoste
nontwikkelingen op een aanvaard
baar niveau brengt en dat zich niet
door een voortgaande nivellerings
psychose laat af
brengen van een beleid gericht op
verbetering van het functioneren van
de arbeidsmarkt, waar ondernemin
gen ondanks alle werkloosheid vaak
nog om goede arbeidskrachten zitten
te springen.
Luteijn.
Zoals gebruikelijk publiceerde het
Financieel Dagblad de lijst van om
zetten in geld zoals die door Neder
landse ondernemingen in 1979 be
haald zijn. Bij de honderd grootste
staan zeven koöperatieve onderne
mingen in de zuivel. Partikuliere on
dernemingen die ook nog wel wat in
de zuivel doen en bij de eerste hon
derd zijn vermeld zijn Unilever,
Wessanen en Ahold. Alleen van
Wessanen staat vermeld dat de be
haalde omzet in zuivelaktiviteiten
door dit koncern een bedrag laat zien
van 510 miljoen gulden. De zeven
genoemde koöperatieve onderne
mingen met daarachter de omzet in
1979, uitgedrukt in miljarden gul
dens, zijn: NCZ 2,46 miljard, DMV-
Campina 2,19 miljard, Coberco 1,94
miljard, CMC-N oordholland 1,4
miljard, CCF 1,2 miljard, Frico 1,1
miljard en DOMO-Bedum 0,9 mil
jard. Samen zijn ze goed voor 11,19
miljard gulden qua omzet in 1979.
Daarmee zitten ze gezamenlijk tus
sen de 10 grootste van ons land.
3