Bieten vervoer kan en moet veiliger! Verkeersveiligheid en verkeersvoorschriften in en voor de landbouw m M. W Qi P B! ri I Si (O) r D e toename van het verkeer heeft ertoe bijgedragen dat het land- bouwtransport er de laatste jaren niet eenvoudiger op is geworden. In bepaalde gebieden kan seizoendrukte nog extra problemen opleveren. In en om het gebied Sas van Gent is tijdens de bietenkampagne dit probleem algemeen bekend. In die periode neemt het landbouwverkeer een belangrijke plaats in op deze wegen. We moeten konstateren dat de lage snelheid en soms erg simpele uitrusting van landbouwvoertuigen voor de overige weggebruikers problemen opwekt. Ook de veiligheid in het verkeer (kinderen) mag hier niet uit het oog worden verloren. Bovendien kan rustverstoring in dichtbevolkte wooncentra een pro bleem vormen. Vooral het verkeer in de vroege morgen en/of late avonduren kunnen dit probleem vergroten. E en van de grootste problemen bij het landbouw-wegtransport is wel de verlichting. Modder en water zijn de grootste vijanden van elektriciteit. De verlichting op aanhangwagens is meestal op de eenvoudigste en goedkoopste manier aangelegd. We zien nog veel verlichting waarbij het chassis van de wagen als massa moet fungeren. Het is dan ook niet ver wonderlijk dat verreweg de meeste storingen gezocht moeten worden in een slechte doorverbinding van de massa. Verbind daarom ieder ver- lichtingspunt met een aparte mas sadraad en gebruik liever goed geïsoleerde kabels dan losse draden. De zichtbaarheid van de achterver A an de remeisen voor het land bouwverkeer worden slechts geringe eisen gesteld. Niettemin is een goede beremming zeer gewenst. De steeds zwaardere vrachten kunnen vooral op een nat wegdek met een trekker moeilijk op korte afstand tot stilstand D eze zin zult u de nodige keren hebben gehoord of gelezen. Die keren, dat u de politie echt nodig had, was u het volledig met deze zin eens. Tijdens de kampagne: Markering Verlichting Beremming Belading Algemeen ing. A. Remijn C.A.R. - Goes "GOED DAT ER POLITIE IS!" 2 aisig twielq Landbouwvoertuigen Wielen en banden Wieldruk en asdruk traktor als de wagen dienen technisch goed in orde te zijn. Rondom bovengenoemde punten zijn de afgelopen kampagn met an dere belanghebbenden problemen gerezen. Het zou van een totaal ver keerde instelling getuigen wanneer "Landbouw" hier geen aandacht voor zou hebben. Om de problemen rondom het landbouwverkeer - die er in en om Sas van Gent zijn - op te lossen, zal de weggebruiker een po sitieve instelling moeten hebben om deze mede in het belang van hem zelf op te lossen. Op een aantal punten die voor het landbouw verkeer van belang zijn willen we hier speciaal de aandacht vestigen. Sinds 1 juli 1979 is het voeren van zijreflektoren verplicht. Een goed en duidelijk herkenningsteken voor langzaam rijdend landbouwverkeer is wettelijk nog niet geregeld. Juist deze markering zou voor vele andere weggebruikers een belangrijke ver betering zijn voor de veiligheid op de weg. Het lijkt daarom gewenst toch iets te doen aan een goede markering op de achterzijde van de wagen. Stroken reflekterend materiaal zou den aan weerszijden van het achter schot kunnen worden bevestigd. Hierdoor zou in ieder geval enige markering aanwezig zijn waardoor men beter en sneller gezien wordt. Het ligt in de bedoeling dat dit ma teriaal voor de komende herfst be schikbaar zal worden gesteld. Benut in ieder geval deze mogelijkheid, waardoor U meewerkt aan een veili ger wegverkeer. lichting is vaak onvoldoende. Dik wijls worden erg zwakke lampjes ge bruikt en zijn de lampen vaak bes meurd. Voor het schoonmaken van de lampen zal de komende herfst bij de losplaats materiaal beschikbaar worden gesteld. Wat betreft een goede zichtbaarheid van de verlich ting zou men in de meeste gevallen sterkere lampen moeten monteren. Volgens de wet moet bij helder weer de achterverlichting zichtbaar zijn tot op een afstand van 300 meter, maar mag niet verblindend zijn. Verreweg de meeste lampen op landbouwwagens zijn van het goed koopste soort 10,— waarin maximaal een lampje van 5 Watt mag worden gemonteerd in verband met oververhitting. Veel beter zou zijn om grotere en wat duurdere lampen te monteren 20,— waarin een lampje van 10 Watt voor de achterverlichting kan worden ge monteerd. Het verdient sterke aan beveling hier meer aandacht aan te besteden. Bij mist of slecht zicht is langzaam rijdend verkeer een extra groot ge vaar. Onder dergelijke weersom standigheden dient men het land- bouwvervoer tot een minimum te beperken. Tracht bovendien het ver voer zoveel mogelijk overdag uit te voeren om rustverstoring voor om wonenden tot het uiterste te beper ken. worden gebracht. Zorg er vooral voor dat de trekkerwielen links en rechts gelijk remmen (bijstellen) en dat de rempedalen gekoppeld zijn. Wanneer vrachten van meer dan 10.000 kg worden vervoerd is het ei genlijk onverantwoord om zonder speciale remmen te rijden. In deze gevallen zijn pneumatische of hy draulische remmen op z'n plaats. In formeert u zich hierover eens. H et vervoer van bieten vindt plaats in losgestorte vorm. Overbe- laden of slordig geladen wagens kunnen een groot gevaar betekenen voor de overige weggebruikers. Re gelmatig zien we nog wagens die tij dens de rit bieten verliezen. Zorg er voor dat dit niet kan gebeuren. Laad de wagens niet te vol of gebruik ho gere opzetschotten. Volgens de wet mag voor landbouwtransport inklu- sief de lading de wieldruk 4000 kg per wiel zijn. Dit houdt in dat op elke as 8000 kg mag rusten. Een tandemas geldt voor twee assen wanneer deze minimaal 1 meter uit elkaar liggen. Hierdoor zou een wagen met tande mas in totaal 16000 kg mogen wegen. In vele gevallen rust er nog een be langrijk deel van het gewicht op de trekker, waardoor het totaal gewicht dikwijls nog 1500 a 2000 kg hoger mag zijn. Het zal duidelijk zijn dat dit voor het landbouwtransport geen problemen oplevert. B ovengenoemde punten omvatten slechts enkele van de vele voor schriften of aanbevelingen die voor het landbouwtransport van belang zijn. Als mede-weggebruiker kan men bij het vervoer van landbouw- produkten nog een aantal maatrege len treffen die de veiligheid ten goe de komt. Werk hier allen aan mede om het eigen vervoer van land bouwproducten ook in de toekomst mogelijk te houden. Tot het moment, dat u met uw landbouwmachine gebruik moest maken van de openbare weg. Want precies op het moment, dat de zaak niet geheel in overeenstemming was met de wettelijke voorschriften stond er politie te kontroleren. 1 assig 2 wielig 1 assig wielig assen in eikaars verlengde 1 assig 2 wielig lm of minder U 2 assig l» wielig lm ol meer tandemas tandemas r~ x,- Het bovenstaande herkent u mis schien wel bij u zelf. Om nu ook in het laatste geval te kunnen zeggen: "Goed dat er politie is", is de afde ling voorlichting van de rijkspolitie te Assen al geruime tijd bezig voor lichting te geven omtrent de voor schriften voor landbouwmachines. Diverse afdelingen van het D.L.G. zijn reeds bezocht, terwijl anderen nog bezocht zullen worden. Om nu een groter aantal leden te bereiken, heeft deze afdeling van de rijkspoli tie op verzoek van het D.L.G. een serie artikelen geschreven, waarin puntsgewijs de voorschriften voor landbouwmachines worden behan deld. In het wegenverkeersreglement (WVR) wordt aangegeven aan welke eisen voertuigen, die op de openbare weg worden gebruikt, moeten vol doen. Daar behoren dus in het alge meen ook de landbouwtrekkers en de zelfrijdende machines toe, want de meeste trekkers en machines ko men ook wel op openbare wegen. Als een trekker echter alleen maar op het land wordt gebruikt en naar huis kan, zonder daarbij wegen te kruisen of te passeren waarop ook ander verkeer mag rijden, dan hoeft hij niet aan de eisen van het WVR te vol doen. Maar pas op! Er zijn wetten en voorschriften die ook gelden voor trekkers en landbouwmachines op het land, zoals bijvoorbeeld het Landbouwveiligheidsbesluit. Landbouwvoertuigen behoren eigen lij tot de kategorie voertuigen waarin ook vrachtauto's zijn ondergebracht. In het WVR zijn echter voor bijzon dere voertuigen zoals de landbouw voertuigen vele uitzonderingen ge maakt, omdat deze nu eenmaal moeilijk kunnen voldoen aan alle eisen die aan vrachtauto's worden gesteld, trekkers en landbouwmachi nes zijn immers in de eerste plaats gemaakt om op het land te worden gebruikt en niet om er mee over de weg te rijden. Om van deze uitzonderingen te kun nen profiteren moet de trekker of de landbouwmachine wel worden ge bruikt voor werkzaamheden ten be hoeve van het landbouwbedrijf. U mag hem dus gebruiken om er land- bouwprodukfen (graan, aardappe len, bieten etc.) en landbouwbeno- digdheden (zaaizaad, kunstmest, veevoeder e:d.) mee te vervoeren. Ook mag u er mee naar een land- bouwmechanisatiebedrijf rijden om hem te laten repareren. Dat geldt in het algemeen ook voor loonwerkers. Zodra u er echter dingen mee gaat doen die niet direkt met het land bouwbedrijf te maken hebben, bij voorbeeld verhuizen, vervallen de uitzonderingen. Dergelijk vervoer is niet toegestaan. Trekkers, landbouwmachines en wagens moeten voor het rijden op de weg zijn voorzien van wielen met luchtbanden. Andere soorten wielen mogen ook worden gebruikt als ze maar een glad oppervlak hebben, zodat ze de weg niet kunnen bescha digen. Kooiwielen en antislipwielen mogen het wegdek niet raken: an ders moeten er gladde metalen ban den om worden gelegd. De wieldruk is de druk die het wiel op de weg uitoefent. Dubbele mon tering van twee wielen op één naaf wordt als één wiel beschouwd. Voor landbouwvoertuigen en aan hangwagens met luchtbanden mag de wieldruk niet meer dan 2400 kg. bedragen. Dit komt dus per as neer op 4800 kg. Twee assen, die in eikaars verlengde liggen worden als één as beschouwd. Ten aanzien van tandemassen is be paald dat als de afstand tussen de assen'minder is dan 1 m, de tande massen als één as worden be schouwd. Is de afstand 1 m of meer, dan zijn het twee assen, (zie fig. 3). In het landbouwveiligheidsbesluit wordt, om de trekker goed bestuur baar te houden, gesteld dat ten min ste 20% van het trekkergewicht op de vooras moet rusten. 5

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 5