Bieten vervoer kan
en moet veiliger!
Verkeersveiligheid en
verkeersvoorschriften in
en voor de landbouw m
M.
W
Qi
P
B!
ri
I
Si
(O)
r
D e toename van het verkeer heeft ertoe bijgedragen dat het land-
bouwtransport er de laatste jaren niet eenvoudiger op is geworden. In
bepaalde gebieden kan seizoendrukte nog extra problemen opleveren.
In en om het gebied Sas van Gent is tijdens de bietenkampagne dit
probleem algemeen bekend. In die periode neemt het landbouwverkeer
een belangrijke plaats in op deze wegen. We moeten konstateren dat de
lage snelheid en soms erg simpele uitrusting van landbouwvoertuigen
voor de overige weggebruikers problemen opwekt. Ook de veiligheid in
het verkeer (kinderen) mag hier niet uit het oog worden verloren.
Bovendien kan rustverstoring in dichtbevolkte wooncentra een pro
bleem vormen. Vooral het verkeer in de vroege morgen en/of late
avonduren kunnen dit probleem vergroten.
E en van de grootste problemen bij
het landbouw-wegtransport is wel de
verlichting. Modder en water zijn de
grootste vijanden van elektriciteit.
De verlichting op aanhangwagens is
meestal op de eenvoudigste en
goedkoopste manier aangelegd. We
zien nog veel verlichting waarbij het
chassis van de wagen als massa moet
fungeren. Het is dan ook niet ver
wonderlijk dat verreweg de meeste
storingen gezocht moeten worden in
een slechte doorverbinding van de
massa. Verbind daarom ieder ver-
lichtingspunt met een aparte mas
sadraad en gebruik liever goed
geïsoleerde kabels dan losse draden.
De zichtbaarheid van de achterver
A an de remeisen voor het land
bouwverkeer worden slechts geringe
eisen gesteld. Niettemin is een goede
beremming zeer gewenst. De steeds
zwaardere vrachten kunnen vooral
op een nat wegdek met een trekker
moeilijk op korte afstand tot stilstand
D eze zin zult u de nodige keren hebben gehoord of gelezen. Die
keren, dat u de politie echt nodig had, was u het volledig met deze zin
eens.
Tijdens de kampagne:
Markering
Verlichting
Beremming
Belading
Algemeen
ing. A. Remijn
C.A.R. - Goes
"GOED DAT ER POLITIE IS!"
2 aisig twielq
Landbouwvoertuigen
Wielen en banden
Wieldruk en asdruk
traktor als de wagen dienen technisch goed in orde te zijn.
Rondom bovengenoemde punten
zijn de afgelopen kampagn met an
dere belanghebbenden problemen
gerezen. Het zou van een totaal ver
keerde instelling getuigen wanneer
"Landbouw" hier geen aandacht
voor zou hebben. Om de problemen
rondom het landbouwverkeer - die
er in en om Sas van Gent zijn - op te
lossen, zal de weggebruiker een po
sitieve instelling moeten hebben om
deze mede in het belang van hem zelf
op te lossen. Op een aantal punten
die voor het landbouw verkeer van
belang zijn willen we hier speciaal de
aandacht vestigen.
Sinds 1 juli 1979 is het voeren van
zijreflektoren verplicht. Een goed en
duidelijk herkenningsteken voor
langzaam rijdend landbouwverkeer
is wettelijk nog niet geregeld. Juist
deze markering zou voor vele andere
weggebruikers een belangrijke ver
betering zijn voor de veiligheid op de
weg. Het lijkt daarom gewenst toch
iets te doen aan een goede markering
op de achterzijde van de wagen.
Stroken reflekterend materiaal zou
den aan weerszijden van het achter
schot kunnen worden bevestigd.
Hierdoor zou in ieder geval enige
markering aanwezig zijn waardoor
men beter en sneller gezien wordt.
Het ligt in de bedoeling dat dit ma
teriaal voor de komende herfst be
schikbaar zal worden gesteld. Benut
in ieder geval deze mogelijkheid,
waardoor U meewerkt aan een veili
ger wegverkeer.
lichting is vaak onvoldoende. Dik
wijls worden erg zwakke lampjes ge
bruikt en zijn de lampen vaak bes
meurd. Voor het schoonmaken van
de lampen zal de komende herfst bij
de losplaats materiaal beschikbaar
worden gesteld. Wat betreft een
goede zichtbaarheid van de verlich
ting zou men in de meeste gevallen
sterkere lampen moeten monteren.
Volgens de wet moet bij helder weer
de achterverlichting zichtbaar zijn
tot op een afstand van 300 meter,
maar mag niet verblindend zijn.
Verreweg de meeste lampen op
landbouwwagens zijn van het goed
koopste soort 10,— waarin
maximaal een lampje van 5 Watt
mag worden gemonteerd in verband
met oververhitting. Veel beter zou
zijn om grotere en wat duurdere
lampen te monteren 20,—
waarin een lampje van 10 Watt voor
de achterverlichting kan worden ge
monteerd. Het verdient sterke aan
beveling hier meer aandacht aan te
besteden.
Bij mist of slecht zicht is langzaam
rijdend verkeer een extra groot ge
vaar. Onder dergelijke weersom
standigheden dient men het land-
bouwvervoer tot een minimum te
beperken. Tracht bovendien het ver
voer zoveel mogelijk overdag uit te
voeren om rustverstoring voor om
wonenden tot het uiterste te beper
ken.
worden gebracht. Zorg er vooral
voor dat de trekkerwielen links en
rechts gelijk remmen (bijstellen) en
dat de rempedalen gekoppeld zijn.
Wanneer vrachten van meer dan
10.000 kg worden vervoerd is het ei
genlijk onverantwoord om zonder
speciale remmen te rijden. In deze
gevallen zijn pneumatische of hy
draulische remmen op z'n plaats. In
formeert u zich hierover eens.
H et vervoer van bieten vindt
plaats in losgestorte vorm. Overbe-
laden of slordig geladen wagens
kunnen een groot gevaar betekenen
voor de overige weggebruikers. Re
gelmatig zien we nog wagens die tij
dens de rit bieten verliezen. Zorg er
voor dat dit niet kan gebeuren. Laad
de wagens niet te vol of gebruik ho
gere opzetschotten. Volgens de wet
mag voor landbouwtransport inklu-
sief de lading de wieldruk 4000 kg per
wiel zijn. Dit houdt in dat op elke as
8000 kg mag rusten. Een tandemas
geldt voor twee assen wanneer deze
minimaal 1 meter uit elkaar liggen.
Hierdoor zou een wagen met tande
mas in totaal 16000 kg mogen wegen.
In vele gevallen rust er nog een be
langrijk deel van het gewicht op de
trekker, waardoor het totaal gewicht
dikwijls nog 1500 a 2000 kg hoger
mag zijn. Het zal duidelijk zijn dat
dit voor het landbouwtransport geen
problemen oplevert.
B ovengenoemde punten omvatten
slechts enkele van de vele voor
schriften of aanbevelingen die voor
het landbouwtransport van belang
zijn. Als mede-weggebruiker kan
men bij het vervoer van landbouw-
produkten nog een aantal maatrege
len treffen die de veiligheid ten goe
de komt. Werk hier allen aan mede
om het eigen vervoer van land
bouwproducten ook in de toekomst
mogelijk te houden.
Tot het moment, dat u met uw landbouwmachine gebruik moest maken
van de openbare weg. Want precies op het moment, dat de zaak niet
geheel in overeenstemming was met de wettelijke voorschriften stond
er politie te kontroleren.
1 assig 2 wielig
1 assig wielig
assen in eikaars
verlengde
1 assig 2 wielig
lm of minder U
2 assig l» wielig
lm ol meer
tandemas
tandemas
r~
x,-
Het bovenstaande herkent u mis
schien wel bij u zelf. Om nu ook in
het laatste geval te kunnen zeggen:
"Goed dat er politie is", is de afde
ling voorlichting van de rijkspolitie
te Assen al geruime tijd bezig voor
lichting te geven omtrent de voor
schriften voor landbouwmachines.
Diverse afdelingen van het D.L.G.
zijn reeds bezocht, terwijl anderen
nog bezocht zullen worden. Om nu
een groter aantal leden te bereiken,
heeft deze afdeling van de rijkspoli
tie op verzoek van het D.L.G. een
serie artikelen geschreven, waarin
puntsgewijs de voorschriften voor
landbouwmachines worden behan
deld.
In het wegenverkeersreglement
(WVR) wordt aangegeven aan welke
eisen voertuigen, die op de openbare
weg worden gebruikt, moeten vol
doen. Daar behoren dus in het alge
meen ook de landbouwtrekkers en
de zelfrijdende machines toe, want
de meeste trekkers en machines ko
men ook wel op openbare wegen. Als
een trekker echter alleen maar op het
land wordt gebruikt en naar huis
kan, zonder daarbij wegen te kruisen
of te passeren waarop ook ander
verkeer mag rijden, dan hoeft hij niet
aan de eisen van het WVR te vol
doen.
Maar pas op! Er zijn wetten en
voorschriften die ook gelden voor
trekkers en landbouwmachines op
het land, zoals bijvoorbeeld het
Landbouwveiligheidsbesluit.
Landbouwvoertuigen behoren eigen
lij tot de kategorie voertuigen waarin
ook vrachtauto's zijn ondergebracht.
In het WVR zijn echter voor bijzon
dere voertuigen zoals de landbouw
voertuigen vele uitzonderingen ge
maakt, omdat deze nu eenmaal
moeilijk kunnen voldoen aan alle
eisen die aan vrachtauto's worden
gesteld, trekkers en landbouwmachi
nes zijn immers in de eerste plaats
gemaakt om op het land te worden
gebruikt en niet om er mee over de
weg te rijden.
Om van deze uitzonderingen te kun
nen profiteren moet de trekker of de
landbouwmachine wel worden ge
bruikt voor werkzaamheden ten be
hoeve van het landbouwbedrijf. U
mag hem dus gebruiken om er land-
bouwprodukfen (graan, aardappe
len, bieten etc.) en landbouwbeno-
digdheden (zaaizaad, kunstmest,
veevoeder e:d.) mee te vervoeren.
Ook mag u er mee naar een land-
bouwmechanisatiebedrijf rijden om
hem te laten repareren. Dat geldt in
het algemeen ook voor loonwerkers.
Zodra u er echter dingen mee gaat
doen die niet direkt met het land
bouwbedrijf te maken hebben, bij
voorbeeld verhuizen, vervallen de
uitzonderingen. Dergelijk vervoer is
niet toegestaan.
Trekkers, landbouwmachines en
wagens moeten voor het rijden op de
weg zijn voorzien van wielen met
luchtbanden. Andere soorten wielen
mogen ook worden gebruikt als ze
maar een glad oppervlak hebben,
zodat ze de weg niet kunnen bescha
digen. Kooiwielen en antislipwielen
mogen het wegdek niet raken: an
ders moeten er gladde metalen ban
den om worden gelegd.
De wieldruk is de druk die het wiel
op de weg uitoefent. Dubbele mon
tering van twee wielen op één naaf
wordt als één wiel beschouwd.
Voor landbouwvoertuigen en aan
hangwagens met luchtbanden mag
de wieldruk niet meer dan 2400 kg.
bedragen.
Dit komt dus per as neer op 4800 kg.
Twee assen, die in eikaars verlengde
liggen worden als één as beschouwd.
Ten aanzien van tandemassen is be
paald dat als de afstand tussen de
assen'minder is dan 1 m, de tande
massen als één as worden be
schouwd. Is de afstand 1 m of meer,
dan zijn het twee assen, (zie fig. 3). In
het landbouwveiligheidsbesluit
wordt, om de trekker goed bestuur
baar te houden, gesteld dat ten min
ste 20% van het trekkergewicht op de
vooras moet rusten.
5