Problemen in de
varkenshouderij en
Rijksgroepsregeling
Zelfstandigen
Schoolongevallenverzekering
voor ieder gezin met
schoolgaande kinderen erg
belangrijk
VBN weerlegt Duitse
aanklacht
I n het begin van het schooljaar
wordt men via de school attent ge
maakt op een ongevallenverzekering
t.b.v. hun kinderen. Ik dacht dat dit
wel door iedere school gebeurde. Zo
niet dan rust op U als ouder de plicht
de rektor, de direkteur of het hoofd
daarnaar te vragen.
E r bestaat een keuze tussen
N,
H et is de moeite waard inlichtin
gen in te winnen. Het is noodzakelijk
een dergelijke verzekering af te slui
ten. Een verzekering van 24 uur per
dag is aanbevelenswaardig. Leg de
schoolaanbieding niet naast u neer.
Wij hebben onze wijsheid opgedaan
bij ouders waarvan hun kind door
een ongeval blijvend invalide werd.
Zij hadden ook gelezen dat er een
24-uurs verzekering was en daarvoor
gekozen.
EN GOED
I n de laatste vergadering van het hoofdbestuur van de Z.L.M. is gesproken over de ontwikkeling
van de bedrijfsgrootte van landbouwbedrijven.
T ot slot nog een paar cijfers betreffende het grondgebruik namelijk die van de gepachte
oppervlakte. Helaas hebben wij daar niet zoveel gegevens over, maar de gegevens die wij hebben
geven wel een tendens aan.
D e beoordeling of de moeilijkhe
den van tijdelijke aard zijn, de aan
vrager zich misschien ook zelf kan
redden en of het bedrijf levensvatbaar
is, is niet altijd gemakkelijk. Dit
vraagt een goede rapportage en over
leg in advieskommissies, zodat een
verantwoord besluit over de hulpver
lening kan worden genomen. De lan
ge procedure is dan ook vaak een
punt van kritiek.
(On)mogelijkheden R.Z.
J. Markusse
AARDGAS VOOR GLASTUINBOUW
De procedure
Wat kunnen we daar zelf
aan doen?
Hoe verloopt de verdere
procedure?
oewel wij praktisch nooit over verzekeringen schrijven, meenden
wij er goed aan te doen aan een verzoek van een vader en moeder te
voldoen, vooral nu straks de scholen weer gaan beginnen en de vakantie
is afgelopen.
Wat is het geval?
Welke soort verzekeringen zijn
er?
a. een verzekering gedurende de
schooltijd en van en naar de
school
b. een verzekering geldig voor 24
uur per dag, het gehele jaar
Het is vanzelfsprekend dat de kosten
van verzekering a geringer zijn dan
van b maar zoveel scheelt dat nu ook
weer niet. Het komt vaak voor dat de
school reeds kollektief de verzeke
ring onder a heeft afgesloten, maar
dat de mogelijkheid bestaat hierop
zelf een aanvullende verzekering af
te sluiten onder b. Deze aanvullende
verzekering kan men het eenvou
digst laten lopen via de school.
Wat is er verzekerd?
a. een uitkering bij overlijden
b. een flink bedrag bij blijvende in
validiteit
H et komt nogal eens voor dat individuele- of groepen van bedrijven
door allerlei omstandigheden in financiële moeilijkheden geraken of
dreigen te geraken. De moeilijkheden met het varkensvlees aan de
Italiaanse grens, de problemen bij de kalvermesters zijn daar voor
beelden van. We hopen dat de moeilijkheden van tijdelijke aard zijn.
Niet in iedere situatie is het mogelijk een dergelijk dieptepunt goed
door te komen. Het is dan van belang tijdig maatregelen te treffen. Eén
van de maatregelen kan zijn een beroep doen op de Rijksgroepregeline
Zelfstandigen (R.Z.).
O ver de Rijksgroepsregeling valt
veel goeds te zeggen, maar er wordt
ook veel kritiek op uitgestort. Die
kritiek heeft vaak te maken met te
hoge verwachtingen van de finan
ciële hulp, die de R.Z. kan bieden.
Op de (on)mogelijkheden van de
R.Z. zal hier kort worden ingegaan.
De R.Z. is geen schadevergoedings
regeling die alle bedrijfsrisiko's kan
opvangen. De hulp kan zich dus niet
uitstrekken tot alle boeren in moei
lijkheden.
Degenen die zichzelf kunnen helpen
via eigen middelen of door kredieten
van de bank komen niet in aanmer
king voor de R.Z. Bedrijven die niet
levensvatbaar zijn komen evenmin
voor hulp in aanmerking. De R.Z.
kan dan ook als volgt samengevat
worden:
Ieder zelfstandige, die in zijn bestaan
wordt bedreigd, heeft recht op hulp
van de overheid om het voortbestaan
van zijn bedrijf te verzekeren, mits: de
financiële moeilijkheden tijdelijk
zijn; de financiële moeilijkheden niet
op andere wijze opgelost kunnen
worden en de zelfstandige na hulp
verlening weer in zijn bestaanskosten
kan voorzien.
Wanneer men aan deze voorwaar
den voldoet, kan financiële hulp
worden verleend in de vorm van een
lening. Afhankelijk van de situatie
kan de lening tegen normale rente,
tegen een lagere rente of renteloos
c. een tegemoetkoming in de ge
neeskundige kosten. (Degenen
die een ziekteverzekering hebben
zijn dan uiteraard dubbel verze
kerd voor onderdeel c).
d. een bijdrage in de kosten van de
tandarts
Zeker bij ernstige ongevallen zal het
bedrag dat ter beschikking komt bij
blijvende invaliditeit van groot be
lang zijn.
Men dient voor men de verzekering
sluit na te gaan of de uitkering die bij
dood of blijvende invaliditeit plaats
vindt ook uitgekeerd wordt als de
ouders nog andere verzekeringen
hebben lopen.
Bekijk het eens
worden verstrekt. Ook is het moge
lijk dat er een periodieke uitkering
voor levensonderhoud wordt ver
leend.
iet wachten met het indienen van
een aanvraag tot er helemaal geen
redden meer aan is. De wet is ook
bedoeld voor mensen die in moeilijk
heden dreigen te geraken. Tijdig
overleg plegen met de sociaal-eko-
nomische voorlichting over te nemen
maatregelen en infonjjatie vragen
over de mogelijkheden van de R.Z.
Zorgen dat boekhoudrapporten en
andere financiële gegevens voor
handen zijn.
1. De gemeenten dienen per om
gaande een rapport te vragen aan
de rapporteur van de Direktie
Bedrijfsontwikkeling. Binnen de
ze dienst dienen vervolgens maa
tregelen te worden getroffen voor
snelle rapportage bij een groot
aantal aanvragen.
De Vereniging van Bloemenveilingen
in Nederland VBN, publiceerde kort
geleden een artikel waarin de pro-
duktiewaarde van de Westduitse en
Nederlandse bloemisterij gedurende
een reeks van jaren met elkaar ver
geleken worden. Uit deze cijfers blijkt
dat Nederlandse tuinders bepaald
niet hun collega's aan de andere kant
van de grens van de markt hebben
verdrongen. Onderstaand het VBN-
bericht.
In het kader van de in West-Duits-
land gevoerde actie tegen de "zoge
naamde" concurrentievervalsing
door "goedkoop" aardgas wordt
Nederland vaak verweten de pro-
duktie uit te breiden ten koste van de
Duitse produktie. Een vergelijking
tussen de ontwikkeling van de pro-
duktiewaarde in beide landen werpt
echter een geheel ander licht op deze
zaak.
Uit de cijfers blijkt de waarde van de
Duitse produktie in genoemde pe
riode te zijn gestegen met 1686 mil
joen gulden en de waarde van de
Nederlandse produktie met 1410
miljoen gulden. De gemiddelde groei
van de Westduitse produktie be
droeg 187 miljoen gulden per jaar.
De gemiddelde groei van de Neder
landse produktie was 157 miljoen
gulden per jaar. Procentueel gezien is
de Nederlandse groei weliswaar gro
ter, doch absoluut gezien nam de
Duitse produktie jaarlijks met ge
middeld 30 miljoen meer toe dan de
onze. Van een verdringing van de
Westduitse produktie als gevolg van
goedkopere stookkosten en toene
mende import uit Holland is geen
sprake.
De stellingname van Nederlandse
zijde dat de hoogte van andere kos
tencomponenten, zoals bijvoorbeeld
arbeid, nog belangrijker is, zal niet
vreemd zijn aan deze ontwikkeling.
Evenals de belangrijke belastingver
schillen, die de netto-inkomensposi
tie bepalen.
Hier is Nederland wel zeer sterk in
het nadeel.
In de discussie vergeet men deze za
ken maar al te vaak.
Produktiewaarde bloemen en planten
in miljoenen guldens.
W. Duitsland. Nederl
1970/71 1890 1910 DM) 605
1971/72 2081 2085 DM) 753
1972/73 2286 2226 DM) 894
1973/74 2495 2405 DM) 1078
1974/75 2717 2630 DM) 1295
1975/76 2907 2900 DM) 1455
1976/77 3108 2905 DM) 1641
1977/78 3348 3140 DM) 1842
1978/79 3576 3320 DM) 2015
2. De R.Z.-kommissie, die adviseert
aan B en W dient regelmatig bij
een te komen.
3. Voor bedragen hoger dan
25.000,— is de instemming van
het Ministerie van C.R.M. nodig.
Gebleken is dat bij een groot
aantal aanvragen men zeker be
reid is het land in te trekken, uit
gerust met bevoegdheden om be
slissingen te nemen.
4. Voor bedragen hoger dan
125.000,— en in moeilijke ge
vallen moet de Centrale Kom
missie Zelfstandigen een advies
uitbrengen aan de minister. Af
hankelijk van de beschikbaar ge
stelde gegevens is soms nadere
informatie nodig.
Uit dit overzicht blijkt dat als het
gaat om grote bedragen er toch wel
enige tijd nodig is. Door een geza
menlijke inspanning moet het echter
mogelijk zijn dit binnen de perken te
houden.
(Informatie over de Rijksgroepsre
geling kunt u inwinnen bij de so-
ciaal-ekonomische voorlichting van
de gewestelijke landbouworganisa
ties of bij de gemeenten. De aan
vraag moet worden ingediend bij de
gemeenten).
M. Verboon
In verband daarmede komt het interessant voor de officiële cijfers betreffende deze ontwikkeling
eens weer te geven. De cijfers betreffen dus de aantallen bedrijven.
Bedrijfsgrootte in H.A.
Jaar
tot
20 tot
30 tot
50 tot
100 H.A.
totaal
20 H.A.
30 H.A.
50 H.A.
100 H.A.
en meer
1970
154.225
18.357
9.524
2.283
224
184.613
1971
147.462
18.700
9.787
2.415
257
178.621
1972
140.391
19.083
10.217
2.529
296
172.516
1973
136.610
19.093
10.473
2.637
319
169.132
1974
133.229
19.198
10.690
2.740
340
166.197
1975
129.279
19.244
10.860
2.860
351
162.594
1976
124.992
19.224
11.024
3.024
351
158.615
1977
120.690
19.096
11.311
3.143
364
154.604
1978
117.660
18.931
11.513
3.244
359
151.707
1979
114.302
18.880
11.748
3.382
362
148.674
In 10 jaar tijds is dus een stijging te konstateren van de bedrijven van 20 - 30 H.A. van 523, van 30
- 50 H.A. van 2.224, van bedrijven van 50 - 100 H.A. van 1.099 en bedrijven boven 100 H.A. van
138.
Het aantal bedrijven kleiner dan 20 H.A. daalde met 39.923. In procenten is dat met 26%
(afgerond).
Het totaal aantal bedrijven daalde van 184.613 naar 148.674, dat is met 35.939 oftewel 19%.
Ook het aantal hektaren liep in deze periode terug en wel van 2.142.597 H.A. naar 2.033.483 H.A.,
is met 109.114 H.A. Dit als gevolg van woning- en wegenbouw e.d. enerzijds en landaanwinning
anderzijds.
Gepachte oppervlakte naar kategorie (in H.A.)
Gepacht van
ouders
Gepacht van
derden
Totaal
1959
1966
1977
222.941
208.114
134.284
988.055
897.596
741.296
1.210.996
1.105710
875.580
Het gezegde dat cijfers "dor" zijn gaat voor bovenstaande niet op, menen wij.
Er worden ontwikkelingen tot uitdrukking gebracht die voor agrarisch Nederland v^n grote
betekenis zijn.
Alleen al de val van het aantal H.A. dat van ouders wordt gepacht en wat van 1959 tot 1977 is
gedaald met 40%, is illustratief.
Eë zijn inderdaad uit de cijfers nogal wat konklusies te trekken, maar dat gaat de draagwijdte van
deze rubriek te buiten.
Paauwe.
3