Problemen in de varkenshouderij en Rijksgroepsregeling Zelfstandigen Schoolongevallenverzekering voor ieder gezin met schoolgaande kinderen erg belangrijk VBN weerlegt Duitse aanklacht I n het begin van het schooljaar wordt men via de school attent ge maakt op een ongevallenverzekering t.b.v. hun kinderen. Ik dacht dat dit wel door iedere school gebeurde. Zo niet dan rust op U als ouder de plicht de rektor, de direkteur of het hoofd daarnaar te vragen. E r bestaat een keuze tussen N, H et is de moeite waard inlichtin gen in te winnen. Het is noodzakelijk een dergelijke verzekering af te slui ten. Een verzekering van 24 uur per dag is aanbevelenswaardig. Leg de schoolaanbieding niet naast u neer. Wij hebben onze wijsheid opgedaan bij ouders waarvan hun kind door een ongeval blijvend invalide werd. Zij hadden ook gelezen dat er een 24-uurs verzekering was en daarvoor gekozen. EN GOED I n de laatste vergadering van het hoofdbestuur van de Z.L.M. is gesproken over de ontwikkeling van de bedrijfsgrootte van landbouwbedrijven. T ot slot nog een paar cijfers betreffende het grondgebruik namelijk die van de gepachte oppervlakte. Helaas hebben wij daar niet zoveel gegevens over, maar de gegevens die wij hebben geven wel een tendens aan. D e beoordeling of de moeilijkhe den van tijdelijke aard zijn, de aan vrager zich misschien ook zelf kan redden en of het bedrijf levensvatbaar is, is niet altijd gemakkelijk. Dit vraagt een goede rapportage en over leg in advieskommissies, zodat een verantwoord besluit over de hulpver lening kan worden genomen. De lan ge procedure is dan ook vaak een punt van kritiek. (On)mogelijkheden R.Z. J. Markusse AARDGAS VOOR GLASTUINBOUW De procedure Wat kunnen we daar zelf aan doen? Hoe verloopt de verdere procedure? oewel wij praktisch nooit over verzekeringen schrijven, meenden wij er goed aan te doen aan een verzoek van een vader en moeder te voldoen, vooral nu straks de scholen weer gaan beginnen en de vakantie is afgelopen. Wat is het geval? Welke soort verzekeringen zijn er? a. een verzekering gedurende de schooltijd en van en naar de school b. een verzekering geldig voor 24 uur per dag, het gehele jaar Het is vanzelfsprekend dat de kosten van verzekering a geringer zijn dan van b maar zoveel scheelt dat nu ook weer niet. Het komt vaak voor dat de school reeds kollektief de verzeke ring onder a heeft afgesloten, maar dat de mogelijkheid bestaat hierop zelf een aanvullende verzekering af te sluiten onder b. Deze aanvullende verzekering kan men het eenvou digst laten lopen via de school. Wat is er verzekerd? a. een uitkering bij overlijden b. een flink bedrag bij blijvende in validiteit H et komt nogal eens voor dat individuele- of groepen van bedrijven door allerlei omstandigheden in financiële moeilijkheden geraken of dreigen te geraken. De moeilijkheden met het varkensvlees aan de Italiaanse grens, de problemen bij de kalvermesters zijn daar voor beelden van. We hopen dat de moeilijkheden van tijdelijke aard zijn. Niet in iedere situatie is het mogelijk een dergelijk dieptepunt goed door te komen. Het is dan van belang tijdig maatregelen te treffen. Eén van de maatregelen kan zijn een beroep doen op de Rijksgroepregeline Zelfstandigen (R.Z.). O ver de Rijksgroepsregeling valt veel goeds te zeggen, maar er wordt ook veel kritiek op uitgestort. Die kritiek heeft vaak te maken met te hoge verwachtingen van de finan ciële hulp, die de R.Z. kan bieden. Op de (on)mogelijkheden van de R.Z. zal hier kort worden ingegaan. De R.Z. is geen schadevergoedings regeling die alle bedrijfsrisiko's kan opvangen. De hulp kan zich dus niet uitstrekken tot alle boeren in moei lijkheden. Degenen die zichzelf kunnen helpen via eigen middelen of door kredieten van de bank komen niet in aanmer king voor de R.Z. Bedrijven die niet levensvatbaar zijn komen evenmin voor hulp in aanmerking. De R.Z. kan dan ook als volgt samengevat worden: Ieder zelfstandige, die in zijn bestaan wordt bedreigd, heeft recht op hulp van de overheid om het voortbestaan van zijn bedrijf te verzekeren, mits: de financiële moeilijkheden tijdelijk zijn; de financiële moeilijkheden niet op andere wijze opgelost kunnen worden en de zelfstandige na hulp verlening weer in zijn bestaanskosten kan voorzien. Wanneer men aan deze voorwaar den voldoet, kan financiële hulp worden verleend in de vorm van een lening. Afhankelijk van de situatie kan de lening tegen normale rente, tegen een lagere rente of renteloos c. een tegemoetkoming in de ge neeskundige kosten. (Degenen die een ziekteverzekering hebben zijn dan uiteraard dubbel verze kerd voor onderdeel c). d. een bijdrage in de kosten van de tandarts Zeker bij ernstige ongevallen zal het bedrag dat ter beschikking komt bij blijvende invaliditeit van groot be lang zijn. Men dient voor men de verzekering sluit na te gaan of de uitkering die bij dood of blijvende invaliditeit plaats vindt ook uitgekeerd wordt als de ouders nog andere verzekeringen hebben lopen. Bekijk het eens worden verstrekt. Ook is het moge lijk dat er een periodieke uitkering voor levensonderhoud wordt ver leend. iet wachten met het indienen van een aanvraag tot er helemaal geen redden meer aan is. De wet is ook bedoeld voor mensen die in moeilijk heden dreigen te geraken. Tijdig overleg plegen met de sociaal-eko- nomische voorlichting over te nemen maatregelen en infonjjatie vragen over de mogelijkheden van de R.Z. Zorgen dat boekhoudrapporten en andere financiële gegevens voor handen zijn. 1. De gemeenten dienen per om gaande een rapport te vragen aan de rapporteur van de Direktie Bedrijfsontwikkeling. Binnen de ze dienst dienen vervolgens maa tregelen te worden getroffen voor snelle rapportage bij een groot aantal aanvragen. De Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland VBN, publiceerde kort geleden een artikel waarin de pro- duktiewaarde van de Westduitse en Nederlandse bloemisterij gedurende een reeks van jaren met elkaar ver geleken worden. Uit deze cijfers blijkt dat Nederlandse tuinders bepaald niet hun collega's aan de andere kant van de grens van de markt hebben verdrongen. Onderstaand het VBN- bericht. In het kader van de in West-Duits- land gevoerde actie tegen de "zoge naamde" concurrentievervalsing door "goedkoop" aardgas wordt Nederland vaak verweten de pro- duktie uit te breiden ten koste van de Duitse produktie. Een vergelijking tussen de ontwikkeling van de pro- duktiewaarde in beide landen werpt echter een geheel ander licht op deze zaak. Uit de cijfers blijkt de waarde van de Duitse produktie in genoemde pe riode te zijn gestegen met 1686 mil joen gulden en de waarde van de Nederlandse produktie met 1410 miljoen gulden. De gemiddelde groei van de Westduitse produktie be droeg 187 miljoen gulden per jaar. De gemiddelde groei van de Neder landse produktie was 157 miljoen gulden per jaar. Procentueel gezien is de Nederlandse groei weliswaar gro ter, doch absoluut gezien nam de Duitse produktie jaarlijks met ge middeld 30 miljoen meer toe dan de onze. Van een verdringing van de Westduitse produktie als gevolg van goedkopere stookkosten en toene mende import uit Holland is geen sprake. De stellingname van Nederlandse zijde dat de hoogte van andere kos tencomponenten, zoals bijvoorbeeld arbeid, nog belangrijker is, zal niet vreemd zijn aan deze ontwikkeling. Evenals de belangrijke belastingver schillen, die de netto-inkomensposi tie bepalen. Hier is Nederland wel zeer sterk in het nadeel. In de discussie vergeet men deze za ken maar al te vaak. Produktiewaarde bloemen en planten in miljoenen guldens. W. Duitsland. Nederl 1970/71 1890 1910 DM) 605 1971/72 2081 2085 DM) 753 1972/73 2286 2226 DM) 894 1973/74 2495 2405 DM) 1078 1974/75 2717 2630 DM) 1295 1975/76 2907 2900 DM) 1455 1976/77 3108 2905 DM) 1641 1977/78 3348 3140 DM) 1842 1978/79 3576 3320 DM) 2015 2. De R.Z.-kommissie, die adviseert aan B en W dient regelmatig bij een te komen. 3. Voor bedragen hoger dan 25.000,— is de instemming van het Ministerie van C.R.M. nodig. Gebleken is dat bij een groot aantal aanvragen men zeker be reid is het land in te trekken, uit gerust met bevoegdheden om be slissingen te nemen. 4. Voor bedragen hoger dan 125.000,— en in moeilijke ge vallen moet de Centrale Kom missie Zelfstandigen een advies uitbrengen aan de minister. Af hankelijk van de beschikbaar ge stelde gegevens is soms nadere informatie nodig. Uit dit overzicht blijkt dat als het gaat om grote bedragen er toch wel enige tijd nodig is. Door een geza menlijke inspanning moet het echter mogelijk zijn dit binnen de perken te houden. (Informatie over de Rijksgroepsre geling kunt u inwinnen bij de so- ciaal-ekonomische voorlichting van de gewestelijke landbouworganisa ties of bij de gemeenten. De aan vraag moet worden ingediend bij de gemeenten). M. Verboon In verband daarmede komt het interessant voor de officiële cijfers betreffende deze ontwikkeling eens weer te geven. De cijfers betreffen dus de aantallen bedrijven. Bedrijfsgrootte in H.A. Jaar tot 20 tot 30 tot 50 tot 100 H.A. totaal 20 H.A. 30 H.A. 50 H.A. 100 H.A. en meer 1970 154.225 18.357 9.524 2.283 224 184.613 1971 147.462 18.700 9.787 2.415 257 178.621 1972 140.391 19.083 10.217 2.529 296 172.516 1973 136.610 19.093 10.473 2.637 319 169.132 1974 133.229 19.198 10.690 2.740 340 166.197 1975 129.279 19.244 10.860 2.860 351 162.594 1976 124.992 19.224 11.024 3.024 351 158.615 1977 120.690 19.096 11.311 3.143 364 154.604 1978 117.660 18.931 11.513 3.244 359 151.707 1979 114.302 18.880 11.748 3.382 362 148.674 In 10 jaar tijds is dus een stijging te konstateren van de bedrijven van 20 - 30 H.A. van 523, van 30 - 50 H.A. van 2.224, van bedrijven van 50 - 100 H.A. van 1.099 en bedrijven boven 100 H.A. van 138. Het aantal bedrijven kleiner dan 20 H.A. daalde met 39.923. In procenten is dat met 26% (afgerond). Het totaal aantal bedrijven daalde van 184.613 naar 148.674, dat is met 35.939 oftewel 19%. Ook het aantal hektaren liep in deze periode terug en wel van 2.142.597 H.A. naar 2.033.483 H.A., is met 109.114 H.A. Dit als gevolg van woning- en wegenbouw e.d. enerzijds en landaanwinning anderzijds. Gepachte oppervlakte naar kategorie (in H.A.) Gepacht van ouders Gepacht van derden Totaal 1959 1966 1977 222.941 208.114 134.284 988.055 897.596 741.296 1.210.996 1.105710 875.580 Het gezegde dat cijfers "dor" zijn gaat voor bovenstaande niet op, menen wij. Er worden ontwikkelingen tot uitdrukking gebracht die voor agrarisch Nederland v^n grote betekenis zijn. Alleen al de val van het aantal H.A. dat van ouders wordt gepacht en wat van 1959 tot 1977 is gedaald met 40%, is illustratief. Eë zijn inderdaad uit de cijfers nogal wat konklusies te trekken, maar dat gaat de draagwijdte van deze rubriek te buiten. Paauwe. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 3