MINISTER STUURT NOTA VAN
WIJZIGINGEN AAN TWEEDE KAMER
Resolutie verhoging gasprijzen
Nederland aangehouden
De betekenis van de verhoging van
afbraakpremie verouderde glasopstanden bij
beëindiging van het bedrijf
Ontwerp-Wet vervreemding landbouwgronden
De toetsingkriteria bij de
Landbouw gronden
Wet Vervreemding
J. Markusse
Wanneer krijgt men de afbraakpre
mie?
Wanneer iemand zijn bedrijf beëin
digt in het kader van de bedrijfs
beëindigingsregeling in het kader
van het O. en S.-fonds.
Hoe hoog is de afbraakpremie?
Zij omvat een premie van 24,—
per m2.
Hoe hoog is de beëindigingsvergoe
ding voor iemand die ouder is dan §0
jaar?
Deze bedraagt thans 338,— per
maand tot hun 65e jaar en 5.400,—
per ha kultuurgrond onder glas.
En 1.800,— per ha voor kuituur-
grond in gebruik als bouwland of
grasland of fruitteelt.
Hoe hoog is de beëindigingsvergoe
ding voor iemand die jonger is dan 50
jaar?
Hij ontvangt 5.400,— per ha kul
tuurgrond onder glas en 1.800,—
per ha voor kultuurgrond in gebruik
als bouwland, grasland of fruitteelt
verder een uitkering op basis van de
gemiddelde bedrijfsomvang aan de
hand van de gegevens van de mei
inventarisatie in de jaren 1975, 1976
en 1977 met een minimum van
6.000,— (2.500 tot 3.000 punten)
en maximum van 24.000,— bij
10.000 punten of meer.
Aan ieder gewas zijn punten toege
kend b.v.
groenten onder glas onverwarmd
W2 punt per m2.
groenten onder glas verwarmd
2l/i punt per m2.
bloemen 3 punten per m2.
hakvruchten 700 punten per ha.
granen e.d. 350 punten per ha.
zaaiuien 2000 punten per ha.
Wat zijn de voorwaarden om voor
beëindiging in aanmerking te komen?
a.
b.
d.
Men moet 5 jaar voor de indie
ning van de aanvraag ononder
broken zijn hoofdberoep in de
landbouw hebben gehad.
Men moet over dezelfde periode
jaarlijks minimaal de helft van
zijn arbeidstijd aan de uitoefe
ning van zijn bedrijf hebben be
steed.
Het belastbaar inkomen moet
jaarlijks voor tenminste de helft
verkregen zijn uit het landbouw
bedrijf.
Het bedrijf moet over 1975, 1976
en 1977 een gemiddelde omvang
hebben gehad van tenminste
2.500 punten in het jaar 1977.
Het belastbaar inkomen over de
laatste 3 jaar waarover een defi
nitieve aanslag in de inkomsten
belasting is opgelegd mag niet
hoger zijn dan gemiddeld
26.000,— per jaar of minder
dan 26.000,— over het laatste
van deze 3 jaar.
De bedrijfsoppervlakte mag ge
durende de laatste 5 jaar met niet
meer dan 15% verkleind zijn: of
dit moet zijn door onteigening;
minnelijke verkoop ter voorko
ming van onteigening; verkoop
aan de S.B.L.; boedelscheiding;
onderbedeling in het kader van
de ruilverkaveling; uitspraak
pachtkamer krachtens artikel 41
of 51 pachtwet.
Wat moet er met de grond gebeuren?
De hoofdregel is dat de eigendoms-
grond aan de S.B.L. te koop moet
worden aangeboden.
f.
In ruilverkavelingsgebieden maakt
de S.B.L. gebruik van dit recht. Bui
ten ruilverkavelingsgebieden zeer
weinig of de grond moet voor uitruil
dienst kunnen doen.
Indien de S.B.L. afziet van zijn
voorkeursrecht kan men de grond
verkopen aan een bedrijf met ont
wikkelingsmogelijkheden dan wel
een ontwikkelingsbedrijf in het
kader van de rentesubsidie.
Wat de pachtgrond betreft, hiervoor
bestaat geen verplichte overdracht
aan de S.B.L. Wel moet er overeen
stemming zijn over de toewijzing van
de pachtgrond met de plaatselijke
kommissie in ruilverkaveling en met
het bestuur van het O. en S.-fonds
buiten ruilverkaveling.
Waarschuwing
Verkoop nooit Uw grond voor U de
goedkeuring hebt van het O. en S.-
fonds. Laat in de voorlopige koop
akte opnemen: Behoudens goedkeu
ring O. en S.-fonds. Teken nooit af
stand van de pacht voor U goedkeu
ring hebt van het O. en S.-fonds.
Voorbeeld
Stel iemand heeft een kas van 3.000
m2 in gebruik voor de teelt van
bloemen daarnaast nog 2 ha grond in
eigendom in gebruik als bouwland.
Hij is 55 jaar.
Wat ontvangt hij van het O. en S.-
fonds?
op basis afbraakpremie 3.000 m2
24,- 72.000
op basis vrij gemaakte tuinbouw-
grond 0,30 ha x 5.400 1.620
op basis vrij gemaakte akkerbouw
grond 2 ha x 1.800 3.600
Totaal
77.220
Minster ir. Braks (landbouw en visserij) heeft 18 juli 1980,
mede namens de verantwoordelijke bewindslieden, de me
morie van antwoord en een Nota van wijzigingen betref
fende de ontwerp-wet vervreemding landbouwgronden aan
de Tweede Kamer doen toekomen. Zoals bekend heeft het
wetsontwerp tot doel, een evenwichtige prijsontwikkeling
te bevorderen voor landbouwgronden, bosgronden en na
tuurterreinen. Een stelsel van toetsingscriteria bij over
dracht van die gronden kan daartoe, afhankelijk van de
situatie op de grondmarkt, in meerdere of mindere mate
worden toegepast.
vervreemding landbouwgronden
zullen de grondkamers een aantal
nieuwe taken krijgen. Deze nieuwe
taken vereisen met name een ver
sterking van de juridische inbreng.
De toetsingscriteria zijn essentieel
voor het wetsontwerp; zij hebben
betrekking zowel op de persoon als
op het bedrijf van de kopers of
pachters. De invulling van de toet
singscriteria zal geschieden bij alge
mene maatregel van bestuur. Alvo
rens daartoe over te gaan kunnen het
Landbouwschap, het Bosschap en de
Conmissie beheer landbouwgronden
hun mening daarover kenbaar ma
ken. Bij Nota van wijziging zal tevens
de Natuurbeschermingsraad worden
toegevoegd aan de te horen organen.
Overheidsaankopen
Aankopen van landbouwgrond door
overheidsinstellingen zijn vrij van
landbouwkundige toetsing. De be
windslieden zijn van mening dat
overheden bij grondaankopen extra
zorgvuldig dienen te zijn. Dit met het
oog op de te verwachten gevolgen
voor de grondmarkt. Zodra een
overheid grond weer verkoopt, treedt
de landbouwkundige toetsing in
werking.
F amilietransacties
Heroverweging van de gehele pro
blematiek van de familievrijstellin
gen heeft ertoe geleid dat de be
windslieden het wenselijk achten
deze vrijstelling te herzien. Zij willen
de vrijstelling beperken tot over
drachten tussen bloed- of aanver
wanten in de rechte lijn of tot een
pleegkind.
Grondkamers
Bij het inwerkingtreden van de Wet
De bewindslieden zijn van mening
dat zowel de secretaris als de voor
zitterjurist dienen te zijn. Aangezien
de secretaris geen lid is van het
rechtsprekende college, is het naar
hun mening onjuist dat uitsluitend
de secretaris het toegenomen belang
van juridische beoordeling zou kun
nen verrichten. De bewindslieden
trekken hun voorstel in, de leden van
de grondkamers te benoemen op
voordracht van de arrondissements
rechtbank. Op grond van de aange
dragen argumenten zijn zij van me
ning dat het huidige systeem (aan
beveling tot benoeming door gede
puteerde staten) grotere voordelen
heeft.
Op verzoek van de Tweede Kamer
hebben de bewindslieden bij de me
morie van antwoord een ontwerp-be-
sluit voor toetsingscriteria bij ver
vreemding van landbouwgronden en
natuurterreinen bijgevoegd. Er wordt
echter op gewezen dat dit ontwerp
besluit slechts het beeld geeft van
criteria, indien deze op dit moment
zouden moeten worden vastgesteld.
Het ontwerpbesluit stelt o.m. de vol
gende criteria:
Een verwerver, die geen bedrijfs-
hoofd is, dient tenminste een diplo
ma van een lagere landbouwschool
te hebben, dan wel een MAVO-di-
ploma, beide aangevuld met een op
leiding in het kader van het leerling
wezen voor de landbouw. Daarbij
dient hij vijf jaren in de landbouw
werkzaam te zijn geweest. Wat be
treft de leeftijd mag een verwerver,
die geen bedrijfshoofd is, niet ouder
zijn dan 40 jaar; is hij wel bedrijfs
hoofd, dan mag hij niet ouder zijn
dan 50 jaar. Is de verwerver be
drijfshoofd en heeft hij een opvolger,
dan mag hij niet ouder zijn dan 65
jaar.
Een verwerver, die geen bedrijfs
hoofd is, dient voor een veehoude
rijbedrijf, tenminste 15 ha te verwer
ven; voor een akkerbouwbedrijf
tenminste 24 ha. Is de verwerver be
drijfshoofd, dan mag hij slechts
landbouwgrond verwerven, als zijn
bedrijf een bepaalde minimum op
pervlakte heeft. Dit is voor een vee
houderijbedrijf 7 ha en voor een ak
kerbouwbedrijf 12 ha. Na verwer
ving door een bedrijfshoofd mag de
bedrijfsoppervlakte voor een vee
houderijbedrijf de 50 ha en voor een
akkerbouwbedrijf de 75 ha niet
overschrijden.
Bij vervreemding van landbouw
grond ter toevoeging aan een bedrijf,
mag de afstand niet meer bedragen
dan vier kilometer.
Bij vervreemding van natuurterrein
zou o.m. de eis worden gesteld, dat
een verwerver niet een deel dat klei
ner is dan 25 ha van een aaneenge
sloten natuurterrein mag verwerven.
Evenmin zou verwerving worden
toegestaan indien na vervreemding
het natuurterrein kleiner wordt dan
25 ha.
Verder tot de maand waarin hij 65
jaar wordt 338,— per maand. In
dien hij zijn grond verkoopt stel voor
35.000 per ha x 2,30 ha dan ont
vangt hij bovendien 80.500.
Moet de fiscus er ook nog wat van
hebben?
Geloof het maar! Hoeveel dan???
stel boekwaarde kas 30.000
uitkering O. en S.-fonds kas
72.000
Boekwinst 42.000
vrijstelling i.v.m. liquidatie 20.000
Blijft belastbaar 22.000
5.220 27.220.
Er kan worden afgerekend met een
percentage dat ligt tussen de 20% en
50% afhankelijk van het inkomen
over de laatste 3 jaar.
Was in ons voorbeeld de onderne
mer jonger geweest dan 50 jaar dan
ontvangt hij geen 338,— per
maand, maar afhankelijk van het
puntenaantal in ons geval 9.500
een bedrag van 22.800.
Waar moet U zijn?
Voordat U overgaat tot beëindiging,
win dan eerst inlichtingen in bij Uw
voorlichter(ster) van de Z.L.M., er zit
nog al wat aan vast. Een aanvraag
indienen moet U doen bij de D.B.H.
van Uw distrikt. De goedkeuring van
de 24,— wordt binnenkort uit
Brussel verwacht. Aanvragen kunt U
nu reeds indienen.
Hf"
Einde 1981 EG-voorschriften bescherming batterijkippen
J. Werts/Brussel.
Aan de vooravond van hun vakantie hebben de Europese landbouwmi
nisters dinsdag besloten tot bescherming van de batterijkippen. Vóór 1
november volgend jaar moeten daartoe passende voorschriften door de
Raad van Ministers worden vastgesteld.
De ministers zijn niet tot besluitvorming gekomen over een concept
resolutie van de Europese Commissie waarin Nederland in feite wordt
uitgenodigd de gasprijs voor de tuinders verder te verhogen. Minister
Braks noemde dit voorstel overbodig, onevenwichtig en opportunis
tisch. Vooral Engeland keerde zich tegen het volgens hen al te goed
kope aardgas voor de tuinders in Nederland.
Dat waren de belangrijkste verdien- privé-opslag van varkensvlees op
sten van een dagje vergaderen van de
bewindslieden onder Luxemburgse
leiding in het Groothertogdom zelf.
Geen verbod legbatterijen.
Opmerkelijk is dat in de nu aange
nomen tekst inzake de bescherming
van in batterijen gehouden kippen
niet meer over afschaffing van dit
systeem wordt gesproken. Half sep
tember vorig jaar hadden de minis
ters op initiatief van de Westduitser
Ertl en ook onze minister Van der
Stee immers over voorstellen tot een
verbod van de batterijen gesproken.
Daartegen is toen met name door de
betrokken pluimveehouders nogal
heftig gereageerd.
De ministers bereikten nu overeen
stemming over een tijdschema waar
binnen het houden van legkippen in
batterijen aan banden wordt gelegd.
Het komt erop neer dat: "Mini
mumnormen en criteria worden
vastgelegd om de bescherming van
deze dieren te garanderen", aldus de
resolutie. Daartoe dienen vóór 1 no
vember 1981 passende voorschriften
voor de gehele Europese Gemeen
schap te worden vastgelegd.
Varkens
Nederland, West-Duitsland, Frank
rijk en Denemarken vroegen ook
aandacht voor de situatie in de var
kenshouderij waar de prijzen fors
zijn gekelderd. Het Beheerscomité
vopr deze sector zal bezien of de
Europees niveau voortgezet kan
worden zodat de markt wat verlicht
wordt. Tevens werd men het erover
eens dat de Europese Commissie een
systematische analyse maakt van de
gehele varkensmarkt. Mogelijk kan
daar in september bij voortgezet
overleg door de ministers dan op
verder geborduurd worden.
Aardgas
Nogal onverwacht stond ook het ta
rief van ons aardgas voor de glas
tuinders weer op de agenda. De Eu
ropese Commissie kwam vorige
week namelijk plotseling met een
concept van een resolutie voor de
Raad van Ministers voor de dag.
Kern van de zaak is een verzoek aan
alle EG-landen (lees: Nederland)
erop toe te zien dat voor alle brand
stoffen bij levering aan tuinders de
zelfde tarieven worden'toegepast als
voor de verbruikers in andere secto
ren.
Merkwaardig genoeg geeft de Com
missie in de inleiding van deze reso
lutie (opnieuw) toe dat zij juridisch
naar alle waarschijnlijkheid geen
poot heeft om op te staan wanneer
het er om gaat ons land werkelijk aan
te pakken. Dat kan namelijk alleen
wanneer wordt aangetoond dat het
Nederlandse gastarieven-beleid erop
neerkomt dat de tuinders uit over
heidsgelden voordelen worden ver
leend die andere gasverbruikers niet
hebben.
Ontwikkeling grondprijzen
Desgevraagd verschaffen de bewindslieden het volgende
beeld van de meest recente ontwikkeling van de agrarische
grondprijzen. In de eerste helft van 1980 lijkt het aanbod
van landbouwgronden over het algemeen te zijn toegeno
men. In de drie noordelijke provincies vertonen de grond
prijzen een dalende tendens. Hierbij spelen incidentele fac
toren, zoals slechte opbrengsten, een rol. In de overige pro
vincies schommelen de prijzen tussen stabiel en incidenteel
licht dalend. Van een duidelijke prijsverlaging is echter geen
sprake. Landelijk blijft het beeld van de grondmarkt geka
rakteriseerd door relatief hoge prijzen.
3