MINISTER STUURT NOTA VAN WIJZIGINGEN AAN TWEEDE KAMER Resolutie verhoging gasprijzen Nederland aangehouden De betekenis van de verhoging van afbraakpremie verouderde glasopstanden bij beëindiging van het bedrijf Ontwerp-Wet vervreemding landbouwgronden De toetsingkriteria bij de Landbouw gronden Wet Vervreemding J. Markusse Wanneer krijgt men de afbraakpre mie? Wanneer iemand zijn bedrijf beëin digt in het kader van de bedrijfs beëindigingsregeling in het kader van het O. en S.-fonds. Hoe hoog is de afbraakpremie? Zij omvat een premie van 24,— per m2. Hoe hoog is de beëindigingsvergoe ding voor iemand die ouder is dan §0 jaar? Deze bedraagt thans 338,— per maand tot hun 65e jaar en 5.400,— per ha kultuurgrond onder glas. En 1.800,— per ha voor kuituur- grond in gebruik als bouwland of grasland of fruitteelt. Hoe hoog is de beëindigingsvergoe ding voor iemand die jonger is dan 50 jaar? Hij ontvangt 5.400,— per ha kul tuurgrond onder glas en 1.800,— per ha voor kultuurgrond in gebruik als bouwland, grasland of fruitteelt verder een uitkering op basis van de gemiddelde bedrijfsomvang aan de hand van de gegevens van de mei inventarisatie in de jaren 1975, 1976 en 1977 met een minimum van 6.000,— (2.500 tot 3.000 punten) en maximum van 24.000,— bij 10.000 punten of meer. Aan ieder gewas zijn punten toege kend b.v. groenten onder glas onverwarmd W2 punt per m2. groenten onder glas verwarmd 2l/i punt per m2. bloemen 3 punten per m2. hakvruchten 700 punten per ha. granen e.d. 350 punten per ha. zaaiuien 2000 punten per ha. Wat zijn de voorwaarden om voor beëindiging in aanmerking te komen? a. b. d. Men moet 5 jaar voor de indie ning van de aanvraag ononder broken zijn hoofdberoep in de landbouw hebben gehad. Men moet over dezelfde periode jaarlijks minimaal de helft van zijn arbeidstijd aan de uitoefe ning van zijn bedrijf hebben be steed. Het belastbaar inkomen moet jaarlijks voor tenminste de helft verkregen zijn uit het landbouw bedrijf. Het bedrijf moet over 1975, 1976 en 1977 een gemiddelde omvang hebben gehad van tenminste 2.500 punten in het jaar 1977. Het belastbaar inkomen over de laatste 3 jaar waarover een defi nitieve aanslag in de inkomsten belasting is opgelegd mag niet hoger zijn dan gemiddeld 26.000,— per jaar of minder dan 26.000,— over het laatste van deze 3 jaar. De bedrijfsoppervlakte mag ge durende de laatste 5 jaar met niet meer dan 15% verkleind zijn: of dit moet zijn door onteigening; minnelijke verkoop ter voorko ming van onteigening; verkoop aan de S.B.L.; boedelscheiding; onderbedeling in het kader van de ruilverkaveling; uitspraak pachtkamer krachtens artikel 41 of 51 pachtwet. Wat moet er met de grond gebeuren? De hoofdregel is dat de eigendoms- grond aan de S.B.L. te koop moet worden aangeboden. f. In ruilverkavelingsgebieden maakt de S.B.L. gebruik van dit recht. Bui ten ruilverkavelingsgebieden zeer weinig of de grond moet voor uitruil dienst kunnen doen. Indien de S.B.L. afziet van zijn voorkeursrecht kan men de grond verkopen aan een bedrijf met ont wikkelingsmogelijkheden dan wel een ontwikkelingsbedrijf in het kader van de rentesubsidie. Wat de pachtgrond betreft, hiervoor bestaat geen verplichte overdracht aan de S.B.L. Wel moet er overeen stemming zijn over de toewijzing van de pachtgrond met de plaatselijke kommissie in ruilverkaveling en met het bestuur van het O. en S.-fonds buiten ruilverkaveling. Waarschuwing Verkoop nooit Uw grond voor U de goedkeuring hebt van het O. en S.- fonds. Laat in de voorlopige koop akte opnemen: Behoudens goedkeu ring O. en S.-fonds. Teken nooit af stand van de pacht voor U goedkeu ring hebt van het O. en S.-fonds. Voorbeeld Stel iemand heeft een kas van 3.000 m2 in gebruik voor de teelt van bloemen daarnaast nog 2 ha grond in eigendom in gebruik als bouwland. Hij is 55 jaar. Wat ontvangt hij van het O. en S.- fonds? op basis afbraakpremie 3.000 m2 24,- 72.000 op basis vrij gemaakte tuinbouw- grond 0,30 ha x 5.400 1.620 op basis vrij gemaakte akkerbouw grond 2 ha x 1.800 3.600 Totaal 77.220 Minster ir. Braks (landbouw en visserij) heeft 18 juli 1980, mede namens de verantwoordelijke bewindslieden, de me morie van antwoord en een Nota van wijzigingen betref fende de ontwerp-wet vervreemding landbouwgronden aan de Tweede Kamer doen toekomen. Zoals bekend heeft het wetsontwerp tot doel, een evenwichtige prijsontwikkeling te bevorderen voor landbouwgronden, bosgronden en na tuurterreinen. Een stelsel van toetsingscriteria bij over dracht van die gronden kan daartoe, afhankelijk van de situatie op de grondmarkt, in meerdere of mindere mate worden toegepast. vervreemding landbouwgronden zullen de grondkamers een aantal nieuwe taken krijgen. Deze nieuwe taken vereisen met name een ver sterking van de juridische inbreng. De toetsingscriteria zijn essentieel voor het wetsontwerp; zij hebben betrekking zowel op de persoon als op het bedrijf van de kopers of pachters. De invulling van de toet singscriteria zal geschieden bij alge mene maatregel van bestuur. Alvo rens daartoe over te gaan kunnen het Landbouwschap, het Bosschap en de Conmissie beheer landbouwgronden hun mening daarover kenbaar ma ken. Bij Nota van wijziging zal tevens de Natuurbeschermingsraad worden toegevoegd aan de te horen organen. Overheidsaankopen Aankopen van landbouwgrond door overheidsinstellingen zijn vrij van landbouwkundige toetsing. De be windslieden zijn van mening dat overheden bij grondaankopen extra zorgvuldig dienen te zijn. Dit met het oog op de te verwachten gevolgen voor de grondmarkt. Zodra een overheid grond weer verkoopt, treedt de landbouwkundige toetsing in werking. F amilietransacties Heroverweging van de gehele pro blematiek van de familievrijstellin gen heeft ertoe geleid dat de be windslieden het wenselijk achten deze vrijstelling te herzien. Zij willen de vrijstelling beperken tot over drachten tussen bloed- of aanver wanten in de rechte lijn of tot een pleegkind. Grondkamers Bij het inwerkingtreden van de Wet De bewindslieden zijn van mening dat zowel de secretaris als de voor zitterjurist dienen te zijn. Aangezien de secretaris geen lid is van het rechtsprekende college, is het naar hun mening onjuist dat uitsluitend de secretaris het toegenomen belang van juridische beoordeling zou kun nen verrichten. De bewindslieden trekken hun voorstel in, de leden van de grondkamers te benoemen op voordracht van de arrondissements rechtbank. Op grond van de aange dragen argumenten zijn zij van me ning dat het huidige systeem (aan beveling tot benoeming door gede puteerde staten) grotere voordelen heeft. Op verzoek van de Tweede Kamer hebben de bewindslieden bij de me morie van antwoord een ontwerp-be- sluit voor toetsingscriteria bij ver vreemding van landbouwgronden en natuurterreinen bijgevoegd. Er wordt echter op gewezen dat dit ontwerp besluit slechts het beeld geeft van criteria, indien deze op dit moment zouden moeten worden vastgesteld. Het ontwerpbesluit stelt o.m. de vol gende criteria: Een verwerver, die geen bedrijfs- hoofd is, dient tenminste een diplo ma van een lagere landbouwschool te hebben, dan wel een MAVO-di- ploma, beide aangevuld met een op leiding in het kader van het leerling wezen voor de landbouw. Daarbij dient hij vijf jaren in de landbouw werkzaam te zijn geweest. Wat be treft de leeftijd mag een verwerver, die geen bedrijfshoofd is, niet ouder zijn dan 40 jaar; is hij wel bedrijfs hoofd, dan mag hij niet ouder zijn dan 50 jaar. Is de verwerver be drijfshoofd en heeft hij een opvolger, dan mag hij niet ouder zijn dan 65 jaar. Een verwerver, die geen bedrijfs hoofd is, dient voor een veehoude rijbedrijf, tenminste 15 ha te verwer ven; voor een akkerbouwbedrijf tenminste 24 ha. Is de verwerver be drijfshoofd, dan mag hij slechts landbouwgrond verwerven, als zijn bedrijf een bepaalde minimum op pervlakte heeft. Dit is voor een vee houderijbedrijf 7 ha en voor een ak kerbouwbedrijf 12 ha. Na verwer ving door een bedrijfshoofd mag de bedrijfsoppervlakte voor een vee houderijbedrijf de 50 ha en voor een akkerbouwbedrijf de 75 ha niet overschrijden. Bij vervreemding van landbouw grond ter toevoeging aan een bedrijf, mag de afstand niet meer bedragen dan vier kilometer. Bij vervreemding van natuurterrein zou o.m. de eis worden gesteld, dat een verwerver niet een deel dat klei ner is dan 25 ha van een aaneenge sloten natuurterrein mag verwerven. Evenmin zou verwerving worden toegestaan indien na vervreemding het natuurterrein kleiner wordt dan 25 ha. Verder tot de maand waarin hij 65 jaar wordt 338,— per maand. In dien hij zijn grond verkoopt stel voor 35.000 per ha x 2,30 ha dan ont vangt hij bovendien 80.500. Moet de fiscus er ook nog wat van hebben? Geloof het maar! Hoeveel dan??? stel boekwaarde kas 30.000 uitkering O. en S.-fonds kas 72.000 Boekwinst 42.000 vrijstelling i.v.m. liquidatie 20.000 Blijft belastbaar 22.000 5.220 27.220. Er kan worden afgerekend met een percentage dat ligt tussen de 20% en 50% afhankelijk van het inkomen over de laatste 3 jaar. Was in ons voorbeeld de onderne mer jonger geweest dan 50 jaar dan ontvangt hij geen 338,— per maand, maar afhankelijk van het puntenaantal in ons geval 9.500 een bedrag van 22.800. Waar moet U zijn? Voordat U overgaat tot beëindiging, win dan eerst inlichtingen in bij Uw voorlichter(ster) van de Z.L.M., er zit nog al wat aan vast. Een aanvraag indienen moet U doen bij de D.B.H. van Uw distrikt. De goedkeuring van de 24,— wordt binnenkort uit Brussel verwacht. Aanvragen kunt U nu reeds indienen. Hf" Einde 1981 EG-voorschriften bescherming batterijkippen J. Werts/Brussel. Aan de vooravond van hun vakantie hebben de Europese landbouwmi nisters dinsdag besloten tot bescherming van de batterijkippen. Vóór 1 november volgend jaar moeten daartoe passende voorschriften door de Raad van Ministers worden vastgesteld. De ministers zijn niet tot besluitvorming gekomen over een concept resolutie van de Europese Commissie waarin Nederland in feite wordt uitgenodigd de gasprijs voor de tuinders verder te verhogen. Minister Braks noemde dit voorstel overbodig, onevenwichtig en opportunis tisch. Vooral Engeland keerde zich tegen het volgens hen al te goed kope aardgas voor de tuinders in Nederland. Dat waren de belangrijkste verdien- privé-opslag van varkensvlees op sten van een dagje vergaderen van de bewindslieden onder Luxemburgse leiding in het Groothertogdom zelf. Geen verbod legbatterijen. Opmerkelijk is dat in de nu aange nomen tekst inzake de bescherming van in batterijen gehouden kippen niet meer over afschaffing van dit systeem wordt gesproken. Half sep tember vorig jaar hadden de minis ters op initiatief van de Westduitser Ertl en ook onze minister Van der Stee immers over voorstellen tot een verbod van de batterijen gesproken. Daartegen is toen met name door de betrokken pluimveehouders nogal heftig gereageerd. De ministers bereikten nu overeen stemming over een tijdschema waar binnen het houden van legkippen in batterijen aan banden wordt gelegd. Het komt erop neer dat: "Mini mumnormen en criteria worden vastgelegd om de bescherming van deze dieren te garanderen", aldus de resolutie. Daartoe dienen vóór 1 no vember 1981 passende voorschriften voor de gehele Europese Gemeen schap te worden vastgelegd. Varkens Nederland, West-Duitsland, Frank rijk en Denemarken vroegen ook aandacht voor de situatie in de var kenshouderij waar de prijzen fors zijn gekelderd. Het Beheerscomité vopr deze sector zal bezien of de Europees niveau voortgezet kan worden zodat de markt wat verlicht wordt. Tevens werd men het erover eens dat de Europese Commissie een systematische analyse maakt van de gehele varkensmarkt. Mogelijk kan daar in september bij voortgezet overleg door de ministers dan op verder geborduurd worden. Aardgas Nogal onverwacht stond ook het ta rief van ons aardgas voor de glas tuinders weer op de agenda. De Eu ropese Commissie kwam vorige week namelijk plotseling met een concept van een resolutie voor de Raad van Ministers voor de dag. Kern van de zaak is een verzoek aan alle EG-landen (lees: Nederland) erop toe te zien dat voor alle brand stoffen bij levering aan tuinders de zelfde tarieven worden'toegepast als voor de verbruikers in andere secto ren. Merkwaardig genoeg geeft de Com missie in de inleiding van deze reso lutie (opnieuw) toe dat zij juridisch naar alle waarschijnlijkheid geen poot heeft om op te staan wanneer het er om gaat ons land werkelijk aan te pakken. Dat kan namelijk alleen wanneer wordt aangetoond dat het Nederlandse gastarieven-beleid erop neerkomt dat de tuinders uit over heidsgelden voordelen worden ver leend die andere gasverbruikers niet hebben. Ontwikkeling grondprijzen Desgevraagd verschaffen de bewindslieden het volgende beeld van de meest recente ontwikkeling van de agrarische grondprijzen. In de eerste helft van 1980 lijkt het aanbod van landbouwgronden over het algemeen te zijn toegeno men. In de drie noordelijke provincies vertonen de grond prijzen een dalende tendens. Hierbij spelen incidentele fac toren, zoals slechte opbrengsten, een rol. In de overige pro vincies schommelen de prijzen tussen stabiel en incidenteel licht dalend. Van een duidelijke prijsverlaging is echter geen sprake. Landelijk blijft het beeld van de grondmarkt geka rakteriseerd door relatief hoge prijzen. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 3