D e subsidieregeling voor nieuwe in
1980 te bouwen woningen is gewij
zigd. Alleen voor 1980 gelden de
volgende verhoogde bijdragen.
Daarna zullefi deze weer worden
herzien. De wijzigingen houden een
verhoging in van de stichtingskosten-
en inkomensgrenzen van zowel de
A-woningen (waarbij de hoogte van
de subsidie afhankelijk is van het
belastbaar inkomen), als de wat
duurdere B-woningen (waarbij de
hoogte van de stichtingskosten de
hoogte van de subsidie bepaalt).
D e stichtingskosten van een B-
woning mogen, afhankelijk van de
plaats waar de woning wordt ge
bouwd, niet hoger zijn dan 165.000
of 175.000*). Voor een jaarlijkse
bijdrage kan men in aanmerking ko
men als het belastbaar inkomen in
1979 niet hoger was dan 70.000
(was 50.000).
D e stichtingskosten voor deelne
ming van het Rijk in gemeentelijke
garanties voor aflossing en rente van
geldleningen voor het verwerven van
nieuwe eigen woningen is verhoogd
tot 250.00// 275.00*), afhankelijk
van de plaats waar de woning wordt
gebouwd.
H,
D aarbij moet ik wel opmerken dat
de eigen uitleg van de uitvoerende
macht tegengehouden of gesteund
kan worden door de bevoegde rech
terlijke macht.
Pootgoedheffingen voor oogst
1980 gehalveerd
Bouw en verbetering van de
woning ook voor de agrariër (I)
Ruilverkaveling
Nispen-Schijf
aangenomen
rm
D E wetgevende macht in Nederland wordt gezamenlijk
door de Koning en de Staten Generaal uitgeoefend. Aldus
artikel 119 van de Grondwet voor het Koninkrijk der Ne
derlanden. In dit geval is onder het woord "de koning" niet
de persoon bedoeld doch de constitutionele koning wat
betekent de koning (eventueel koningin) tezamen met de
ministers, ook wel geheten "de kroon".
Ruilverkaveling Bathmen aangenomen
oor de bouw en verbetering van de woning bestaan verschillende
subsidieregelingen. Deze regelingen gelden ook voor woningen van
boeren en tuinders. In dit eerste artikel gaan we na welke mogelijkhe
den er zoal zijn voor nieuwe woningen.
Wie een nieuw huis koopt of laat bouwen om er zelf in te gaan wonen,
kan van het rijk gedurende een reeks van jaren, afhankelijk van het
belastbaar inkomen, jaarlijkse bedragen krijgen. Met de bouw mag niet
zijn begonnen vóór het rijk subsidie heeft toegezegd. De woning moet
voldoen aan bepaalde eisen.
Hoogte bijdrage
A-woningen
De stichtingskosten van een A-
woning mogen, afhankelijk van de
plaats waar de woning wordt ge
bouwd, niet hoger zijn dan 130.000
of 140.000*). De eerste jaarlijkse
bijdrage is het hoogst bij een belast
baar inkomen tot 24.50026.500
in 1979, namelijk 10.900 en het
laagst bij een belastbaar inkomen
van 38.300/40.300*) in 1979,
namelijk 4.300. A-woningen zijn
in principe bestemd voor kopers met
een tamelijk bescheiden inkomen.
Als er onvoldoende kandidaten zijn,
kunnen ook belangstellenden met
hogere inkomens voor A-woningen
in aanmerking komen. Bij een be
lastbaar inkomen tot 70.000 kun
nen zij dan nog een eerste jaarlijkse
bijdrage van 4.000 ontvangen.
Aan kopers van een A-woning met
een belastbaar inkomen tot
38.300// 40.300*) in 1979 zal een
bijdrage ineens van 5.000 worden
verleend. Over een bijdrage ineens
behoeft in tegenstelling tot de jaar
lijkse bijdragen, geen inkomstenbe
lasting te worden betaald.
De bijdrage ineens zal zeer spoedig
na het in eigendom verkrijgen van de
woning worden verstrekt.
Op 27 juni j.l. is in Rucphen, Roos
endaal en Nispen de stemming ge
houden over de ruilverkaveling Nis
pen-Schijf (5.403 ha - 1803 stemge
rechtigden). De ruilverkaveling is
aangenomen met 63% van de ges
temde oppervlakte.
De stemmenverhouding was als
volgt: aan de stemming namen 827
stemgerechtigden deel, vertegen
woordigende 4.416 ha. Hiervan stem
den 390 stemgerechtigden voor, ver
tegenwoordigende 2.771 ha. Tegen
stemden 437 stemgerechtigden, ver
tegenwoordigende 1.645 ha.
Een van de belangrijkste knelpunten
voor de landbouw in het ruilverka-
velingsgebied Nispen-Schijf is de
grote versnippering. Er zijn gemid
deld 5 tot 6 kavels per-bedrijf, die
veelal onregelmatig van vorm zijn en
op meer dan een kilometer afstand
van de bedrijfsgebouwen liggen. In
het kader van de ruilverkaveling
wordt de verkavelingssituatie sterk
verbeterd. Er kunnen bronnen voor
beregeningsinstallaties worden aan
gelegd, indien dat noodzakelijk is
voor een goede uitruil van de veelal
droogtegevoelige gronden. Om een
betere ontsluiting mogelijk te maken,
worden voor 14 kilometer zandwe
gen verhard en 16 kilometer verhar
de wegen verbeterd.
In het ruilverkavelingsgebied wordt
B-woningen
De eerste jaarlijkse bijdrage is het
hoogst bij stichtingskosten van
130.000// 140.000*), namelijk
4.000.
Voor B-woningen kunnen - bij on
voldoende belangstelling van kopers
met een belastbaar inkomen tot
70.000 - ook kandidaat-kopers met
een hoger inkomen in aanmerking
komen. Aan hen wordt dan echter
geen subsidie verstrekt.
Aanvraagprocedure
.A. anvragen voor deze subsidies
moeten bij de gemeente worden in
gediend.
Voorbeeld
A-woningen
130.000 - 140.000 4.000 3.500
140.000 - 150.000 3.200 2.700
150.000 - 160.000 2.400 1.900
160.000 - 170.000 1.600 f 1.100
170.000 - 175.000 1.200 700
ook de Relatienota toegepast. Een
oppervlakte van 43 ha is aangewe
zen als reservaat en 41 ha als be
heersgebied, waar boeren, die hun
De Pootgoedkommissie en de Poot-
goed-Contact-Commissie (PCC),
waarin de landbouw en de handel
zijn vertegenwoordigd, hebben zich
onlangs beraden over de situatie van
de pootgoedfondsen na de oogst
1979. Ondanks de halvering van de
heffingen en een groot STOPA-
overschot zullen de fondsen na de
oogst 1979 minder teruglopen dan
aanvankelijk werd verwacht. Dit is
een gevolg van de hogere inkomsten
van de plombeheffingen in verband
met de zeer grote afzet, hogere ren
teopbrengsten van de fondsen en
extra inkomsten uit de naheffingen.
Voorts is het risiko van het uitputten
Het tweede bedrag geldt telkens
voor de provincies Utrecht, Noord
en Zuid-Holland, voor de Zuidelijke
IJsselmeerpolders en voor de zoge
naamde lokatiesubsidie-gemeenten
in de overige provinvies.
1) Bij de zesde bijdrage wordt naast
de normale jaarlijkse vermindering
met 500 een extra vermindering
toegepast met 1.000, er van uit
gaande dat de hypotheekrente met
tenminste één. vol procent daalt.
Gemeentegarantie
De grens voor gemeentegarantie
voor de aankoop van bestaande wo
ningen is per 4 juni 1980 verhoogd
tot 200.000.
Renteloze lening
V oor het kopen van een eigen wo
ning kan men van het rijk een rente
loze lening van 3.600,— krijgen uit
het Bezitsvormingsfonds. Belang
rijkste voorwaarden zijn: de verwer
vingskosten van een nieuwe woning
mogen niet meer dan 140.000,—
bedragen; de verwervingskosten van
een reeds eerder bewoonde woning
mogen niet hoger dan 115.000,
zijn.
3.000 2.500 2.000 500
2.200 1.700 1.200
1.400 900 400
600 100
200
bedrijfsvoering mede in dienst willen
stellen van natuur en landschap, een
geldelijke vergoeding (beheersver
goeding) zullen ontvangen.
van de fondsen aanzienlijk minder
groot dan vroeger. Al een aantal ja
ren geleden zijn namelijk extra vei
ligheidsmaatregelen ingebouwd in
de vorm van de individuele nahef-
fing (voor de rassen met een groot
STOPA-aanbod) en de zogenaamde
kalamiteitenheffing.
Op advies van de hoofdafdeling Ak
kerbouw is nu besloten om de aan het
begin van dit jaar voorgestelde basis-
areaalheffing 150,— per hektare)
en de plombeheffingen voor de oogst
1980 te halveren en daarnaast de in
dividuele naheffing en de kalamitei
tenheffing ongewijzigd te handhaven.
Als verwervingskosten gelden:
koopsom, notariskosten, overdracht
skosten en makelaarskosten samen.
Hypotheekkosten vallen daar niet
onder.
De renteloze lening kan worden ver
strekt aan personen, die
meerderjarig zijn, maar jonger
dan 35 jaar
Op 3 juli j.l. is in Bathmen de stem
ming gehouden over de ruilverkave
ling Bathmen (3309 ha - 709 stem
gerechtigden). De ruilverkaveling is
aangenomen met 66% van de uitge
brachte stemmen en 75% van de ges
temde oppervlakte.
De stemmenverhouding was als
volgt: aan de stemming namen 436
stemgerechtigden deel, vertegen
woordigende 2.697 ha. Hiervan
stemden 285 stemgerechtigden voor,
vertegenwoordigende 2.033 ha.
Tegen stemden 151 stemgerechtig
den, vertegenwoordigende 664 ha.
een belastbaar inkomen genoten
hebben, dat in 1977 niet hoger
was dan 39.900,— of in 1978
niet hoger dan 42.400,-
geen vermogensbelasting zijn
verschuldigd over 1979.
De lening moet voor eigendomso
verdracht bij de gemeente worden
aangevraagd.
In het ruilverkavelingsgebied bevin
den zich veel zandwegen. Een groot
aantal boerderijen ligt nog niet aan
een openbare verharde weg. Het is
de bedoeling, dat 14 kilometer zand
weg wordt verhard. Verder wordt 26
kilometer verharde weg verbeterd en
wordt 6l/i kilometer weg aangelegd.
Er komt tevens 8 kilometer fietspad.
Ook de verkavelingssityatie laat te
wensen over. Er zijn gemiddeld ruim
4 kavels per bedrijf. De waterbe
heersing zal eveneens worden verbe
terd.
i
Bijdragen
Belastbaar ink.
Jaar 1
Jaar 2 Jaar 5
Jaar 6'^
(peil 1979)
f 24.500 - 26.500
10.900
10.400 8.900
7.400
30.500 - 32.500
f 7.900
7.400 5.900
4.400
38.300 - 40.300
4.000
3.500 2.000
500
B-woningen
Bijdragen
Stichtingskosten Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3
Jaar 4 Jaar 5 Jaar 6
D
De areaal- en plombeheffingen voor de pootgoedteelt en afzet voor de
oogst 1980 worden (evenals voor de oogst 1979) gehalveerd. Het bes
tuur van het Landbouwschap heeft hiertoe tijdens zijn openbare ver
gadering op 2 juli j.l. besloten.
JU EN wetsontwerp wordt in op
dracht van de betrokken minister,
door de ambtenaren van zijn depar
tement opgesteld en voorzien van
een memorie van toelichting, zijnde
een door de minister getekend stuk
waarin de grondslag van het wets
ontwerp is opgenomen en dat tevens
een toelichting geeft op de afzonder
lijke artikelen. Nadat het ontwerp de
goedkeuring heeft van de minister
raad, wordt het voor advies gezon
den aan de Raad van State. Het ad
vies van de Raad van State is niet
opênbaar en wordt derhalve ook niet
aan de leden der Staten-Generaal
(2e en le kamer) bekend gemaakt.
Zij ontvangen alleen het ontwerp
van Wet en de memorie van toelich
ting vergezeld door een begeleidend
schrijven getekend door de Konin
gin, de zogenaamde Koninklijke
boodschap.
Daarna begint in de Tweede Kamer
de behandeling in een vaste com
missie met als resultaat een Voorlo
pig Verslag, waarop de minister
antwoordt met een Memorie van
antwoord en zonodig een nota van
wijzigingen.
Daarna besluit de commissie haar
werkzaamheden door aanbieding
van het Ontwerp aan de Kamer met
een Eindverslag. Vervolgens vindt de
openbare behandeling in de Tweede
Kamer plaats. Zij begint veelal met
de algemene beschouwingen en de
weerlegging door de minister van de
aangevoerde bezwaren. Daarna
wordt het ontwerp artikelsgewijze in
behandeling genomen en daarbij
hebben de leden van de Tweede
Kamer het (belangrijke) recht van
amendement; dat is het recht om
wijzigingen aan te brengen.
Nadat via de eindstemming het
wetsontwerp is aangenomen wordt
het gezonden naar de Eerste Kamer,
waar het dezelfde weg krijgt te be
wandelen als in de Tweede Kamer.
Bij de openbare behandeling echter
missen de leden van de Eerste Ka
mer (senatoren geheten) het recht
van amendement. Wordt ook hier
het ontwerp aangenomen, dan be
hoeft het nog de goedkeuring van de
koning waardoor het wetsontwerp
tot wet wordt verheven. Afkondiging
geschiedt door plaatsing van de wet
in het Staatsblad en dan wordt een
ieder geacht de wet te kennen.
et kennen van de wet is nog iets
anders dan het in de praktijk uitvoe
ren. Als wettelijk is bepaald dat na
zonsondergang op de openbare weg
slechts met ontstoken verlichting ge
reden mag worden, zal het een ieder
duidelijk zijn wat hiermee wordt be
doeld. Voor de naleving van deze
bepaling heeft de wetgever onder
meer de politie aangesteld om toe
zicht daarop te houden. Deze amb
tenaren zijn daarbij de uitvoerende
macht voor de naleving van het wet
telijk voorschrift.
Voorzover mij bekend zijn er geen al
te grote problemen bij het handha
ven van de genoemde bepaling, om
dat de uitvoerende ambtenaren uit
sluitend de wet toepassen zonder
deze zelfstandig nader inhoud te ge
ven. Want dit laatste zou niet juist
zijn want dan zijn deze bezig met een
stuk "wetgeving" waarvoor zij niet
de bevoegdheid bezitten.
Als ik dan kijk naar de historie en de
wetsgeschiedenis van de landbouw-
vrijstelling en daarbij in ogenschouw
neem de tekst van de huidige wets
bepaling zoals deze op de hiervoor
aangegeven wijze is tot stand geko
men en dan kijk hoe dit artikel in de
praktijk wordt toegepast, dan moet
ik vaststellen dat er een "wetswijzi
ging" is geweest zonder dat deze
formeel tot stand is gebracht. Blijk
baar hebben in dit geval uitvoerende
ambtenaren die tot taak hebben de
wet zoals deze in het parlement tot
stand is gekomen toe te passen, in
vloed gekregen om een eigen uitleg
aan deze wet te geven met als resul
taat dat de bedoeling van ons parle
ment niet meer volledig aanwezig is.
Desondanks blijf ik het een griezeli
ge zaak vinden dat, buiten de offi
ciële door ons zelf gekozen organen
om, een zodanige uitleg gegeven kan
worden aan de formele wet dat er
niet voorzienbare effecten ontstaan.
Veerbeek.
3