D e subsidieregeling voor nieuwe in 1980 te bouwen woningen is gewij zigd. Alleen voor 1980 gelden de volgende verhoogde bijdragen. Daarna zullefi deze weer worden herzien. De wijzigingen houden een verhoging in van de stichtingskosten- en inkomensgrenzen van zowel de A-woningen (waarbij de hoogte van de subsidie afhankelijk is van het belastbaar inkomen), als de wat duurdere B-woningen (waarbij de hoogte van de stichtingskosten de hoogte van de subsidie bepaalt). D e stichtingskosten van een B- woning mogen, afhankelijk van de plaats waar de woning wordt ge bouwd, niet hoger zijn dan 165.000 of 175.000*). Voor een jaarlijkse bijdrage kan men in aanmerking ko men als het belastbaar inkomen in 1979 niet hoger was dan 70.000 (was 50.000). D e stichtingskosten voor deelne ming van het Rijk in gemeentelijke garanties voor aflossing en rente van geldleningen voor het verwerven van nieuwe eigen woningen is verhoogd tot 250.00// 275.00*), afhankelijk van de plaats waar de woning wordt gebouwd. H, D aarbij moet ik wel opmerken dat de eigen uitleg van de uitvoerende macht tegengehouden of gesteund kan worden door de bevoegde rech terlijke macht. Pootgoedheffingen voor oogst 1980 gehalveerd Bouw en verbetering van de woning ook voor de agrariër (I) Ruilverkaveling Nispen-Schijf aangenomen rm D E wetgevende macht in Nederland wordt gezamenlijk door de Koning en de Staten Generaal uitgeoefend. Aldus artikel 119 van de Grondwet voor het Koninkrijk der Ne derlanden. In dit geval is onder het woord "de koning" niet de persoon bedoeld doch de constitutionele koning wat betekent de koning (eventueel koningin) tezamen met de ministers, ook wel geheten "de kroon". Ruilverkaveling Bathmen aangenomen oor de bouw en verbetering van de woning bestaan verschillende subsidieregelingen. Deze regelingen gelden ook voor woningen van boeren en tuinders. In dit eerste artikel gaan we na welke mogelijkhe den er zoal zijn voor nieuwe woningen. Wie een nieuw huis koopt of laat bouwen om er zelf in te gaan wonen, kan van het rijk gedurende een reeks van jaren, afhankelijk van het belastbaar inkomen, jaarlijkse bedragen krijgen. Met de bouw mag niet zijn begonnen vóór het rijk subsidie heeft toegezegd. De woning moet voldoen aan bepaalde eisen. Hoogte bijdrage A-woningen De stichtingskosten van een A- woning mogen, afhankelijk van de plaats waar de woning wordt ge bouwd, niet hoger zijn dan 130.000 of 140.000*). De eerste jaarlijkse bijdrage is het hoogst bij een belast baar inkomen tot 24.50026.500 in 1979, namelijk 10.900 en het laagst bij een belastbaar inkomen van 38.300/40.300*) in 1979, namelijk 4.300. A-woningen zijn in principe bestemd voor kopers met een tamelijk bescheiden inkomen. Als er onvoldoende kandidaten zijn, kunnen ook belangstellenden met hogere inkomens voor A-woningen in aanmerking komen. Bij een be lastbaar inkomen tot 70.000 kun nen zij dan nog een eerste jaarlijkse bijdrage van 4.000 ontvangen. Aan kopers van een A-woning met een belastbaar inkomen tot 38.300// 40.300*) in 1979 zal een bijdrage ineens van 5.000 worden verleend. Over een bijdrage ineens behoeft in tegenstelling tot de jaar lijkse bijdragen, geen inkomstenbe lasting te worden betaald. De bijdrage ineens zal zeer spoedig na het in eigendom verkrijgen van de woning worden verstrekt. Op 27 juni j.l. is in Rucphen, Roos endaal en Nispen de stemming ge houden over de ruilverkaveling Nis pen-Schijf (5.403 ha - 1803 stemge rechtigden). De ruilverkaveling is aangenomen met 63% van de ges temde oppervlakte. De stemmenverhouding was als volgt: aan de stemming namen 827 stemgerechtigden deel, vertegen woordigende 4.416 ha. Hiervan stem den 390 stemgerechtigden voor, ver tegenwoordigende 2.771 ha. Tegen stemden 437 stemgerechtigden, ver tegenwoordigende 1.645 ha. Een van de belangrijkste knelpunten voor de landbouw in het ruilverka- velingsgebied Nispen-Schijf is de grote versnippering. Er zijn gemid deld 5 tot 6 kavels per-bedrijf, die veelal onregelmatig van vorm zijn en op meer dan een kilometer afstand van de bedrijfsgebouwen liggen. In het kader van de ruilverkaveling wordt de verkavelingssituatie sterk verbeterd. Er kunnen bronnen voor beregeningsinstallaties worden aan gelegd, indien dat noodzakelijk is voor een goede uitruil van de veelal droogtegevoelige gronden. Om een betere ontsluiting mogelijk te maken, worden voor 14 kilometer zandwe gen verhard en 16 kilometer verhar de wegen verbeterd. In het ruilverkavelingsgebied wordt B-woningen De eerste jaarlijkse bijdrage is het hoogst bij stichtingskosten van 130.000// 140.000*), namelijk 4.000. Voor B-woningen kunnen - bij on voldoende belangstelling van kopers met een belastbaar inkomen tot 70.000 - ook kandidaat-kopers met een hoger inkomen in aanmerking komen. Aan hen wordt dan echter geen subsidie verstrekt. Aanvraagprocedure .A. anvragen voor deze subsidies moeten bij de gemeente worden in gediend. Voorbeeld A-woningen 130.000 - 140.000 4.000 3.500 140.000 - 150.000 3.200 2.700 150.000 - 160.000 2.400 1.900 160.000 - 170.000 1.600 f 1.100 170.000 - 175.000 1.200 700 ook de Relatienota toegepast. Een oppervlakte van 43 ha is aangewe zen als reservaat en 41 ha als be heersgebied, waar boeren, die hun De Pootgoedkommissie en de Poot- goed-Contact-Commissie (PCC), waarin de landbouw en de handel zijn vertegenwoordigd, hebben zich onlangs beraden over de situatie van de pootgoedfondsen na de oogst 1979. Ondanks de halvering van de heffingen en een groot STOPA- overschot zullen de fondsen na de oogst 1979 minder teruglopen dan aanvankelijk werd verwacht. Dit is een gevolg van de hogere inkomsten van de plombeheffingen in verband met de zeer grote afzet, hogere ren teopbrengsten van de fondsen en extra inkomsten uit de naheffingen. Voorts is het risiko van het uitputten Het tweede bedrag geldt telkens voor de provincies Utrecht, Noord en Zuid-Holland, voor de Zuidelijke IJsselmeerpolders en voor de zoge naamde lokatiesubsidie-gemeenten in de overige provinvies. 1) Bij de zesde bijdrage wordt naast de normale jaarlijkse vermindering met 500 een extra vermindering toegepast met 1.000, er van uit gaande dat de hypotheekrente met tenminste één. vol procent daalt. Gemeentegarantie De grens voor gemeentegarantie voor de aankoop van bestaande wo ningen is per 4 juni 1980 verhoogd tot 200.000. Renteloze lening V oor het kopen van een eigen wo ning kan men van het rijk een rente loze lening van 3.600,— krijgen uit het Bezitsvormingsfonds. Belang rijkste voorwaarden zijn: de verwer vingskosten van een nieuwe woning mogen niet meer dan 140.000,— bedragen; de verwervingskosten van een reeds eerder bewoonde woning mogen niet hoger dan 115.000, zijn. 3.000 2.500 2.000 500 2.200 1.700 1.200 1.400 900 400 600 100 200 bedrijfsvoering mede in dienst willen stellen van natuur en landschap, een geldelijke vergoeding (beheersver goeding) zullen ontvangen. van de fondsen aanzienlijk minder groot dan vroeger. Al een aantal ja ren geleden zijn namelijk extra vei ligheidsmaatregelen ingebouwd in de vorm van de individuele nahef- fing (voor de rassen met een groot STOPA-aanbod) en de zogenaamde kalamiteitenheffing. Op advies van de hoofdafdeling Ak kerbouw is nu besloten om de aan het begin van dit jaar voorgestelde basis- areaalheffing 150,— per hektare) en de plombeheffingen voor de oogst 1980 te halveren en daarnaast de in dividuele naheffing en de kalamitei tenheffing ongewijzigd te handhaven. Als verwervingskosten gelden: koopsom, notariskosten, overdracht skosten en makelaarskosten samen. Hypotheekkosten vallen daar niet onder. De renteloze lening kan worden ver strekt aan personen, die meerderjarig zijn, maar jonger dan 35 jaar Op 3 juli j.l. is in Bathmen de stem ming gehouden over de ruilverkave ling Bathmen (3309 ha - 709 stem gerechtigden). De ruilverkaveling is aangenomen met 66% van de uitge brachte stemmen en 75% van de ges temde oppervlakte. De stemmenverhouding was als volgt: aan de stemming namen 436 stemgerechtigden deel, vertegen woordigende 2.697 ha. Hiervan stemden 285 stemgerechtigden voor, vertegenwoordigende 2.033 ha. Tegen stemden 151 stemgerechtig den, vertegenwoordigende 664 ha. een belastbaar inkomen genoten hebben, dat in 1977 niet hoger was dan 39.900,— of in 1978 niet hoger dan 42.400,- geen vermogensbelasting zijn verschuldigd over 1979. De lening moet voor eigendomso verdracht bij de gemeente worden aangevraagd. In het ruilverkavelingsgebied bevin den zich veel zandwegen. Een groot aantal boerderijen ligt nog niet aan een openbare verharde weg. Het is de bedoeling, dat 14 kilometer zand weg wordt verhard. Verder wordt 26 kilometer verharde weg verbeterd en wordt 6l/i kilometer weg aangelegd. Er komt tevens 8 kilometer fietspad. Ook de verkavelingssityatie laat te wensen over. Er zijn gemiddeld ruim 4 kavels per bedrijf. De waterbe heersing zal eveneens worden verbe terd. i Bijdragen Belastbaar ink. Jaar 1 Jaar 2 Jaar 5 Jaar 6'^ (peil 1979) f 24.500 - 26.500 10.900 10.400 8.900 7.400 30.500 - 32.500 f 7.900 7.400 5.900 4.400 38.300 - 40.300 4.000 3.500 2.000 500 B-woningen Bijdragen Stichtingskosten Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3 Jaar 4 Jaar 5 Jaar 6 D De areaal- en plombeheffingen voor de pootgoedteelt en afzet voor de oogst 1980 worden (evenals voor de oogst 1979) gehalveerd. Het bes tuur van het Landbouwschap heeft hiertoe tijdens zijn openbare ver gadering op 2 juli j.l. besloten. JU EN wetsontwerp wordt in op dracht van de betrokken minister, door de ambtenaren van zijn depar tement opgesteld en voorzien van een memorie van toelichting, zijnde een door de minister getekend stuk waarin de grondslag van het wets ontwerp is opgenomen en dat tevens een toelichting geeft op de afzonder lijke artikelen. Nadat het ontwerp de goedkeuring heeft van de minister raad, wordt het voor advies gezon den aan de Raad van State. Het ad vies van de Raad van State is niet opênbaar en wordt derhalve ook niet aan de leden der Staten-Generaal (2e en le kamer) bekend gemaakt. Zij ontvangen alleen het ontwerp van Wet en de memorie van toelich ting vergezeld door een begeleidend schrijven getekend door de Konin gin, de zogenaamde Koninklijke boodschap. Daarna begint in de Tweede Kamer de behandeling in een vaste com missie met als resultaat een Voorlo pig Verslag, waarop de minister antwoordt met een Memorie van antwoord en zonodig een nota van wijzigingen. Daarna besluit de commissie haar werkzaamheden door aanbieding van het Ontwerp aan de Kamer met een Eindverslag. Vervolgens vindt de openbare behandeling in de Tweede Kamer plaats. Zij begint veelal met de algemene beschouwingen en de weerlegging door de minister van de aangevoerde bezwaren. Daarna wordt het ontwerp artikelsgewijze in behandeling genomen en daarbij hebben de leden van de Tweede Kamer het (belangrijke) recht van amendement; dat is het recht om wijzigingen aan te brengen. Nadat via de eindstemming het wetsontwerp is aangenomen wordt het gezonden naar de Eerste Kamer, waar het dezelfde weg krijgt te be wandelen als in de Tweede Kamer. Bij de openbare behandeling echter missen de leden van de Eerste Ka mer (senatoren geheten) het recht van amendement. Wordt ook hier het ontwerp aangenomen, dan be hoeft het nog de goedkeuring van de koning waardoor het wetsontwerp tot wet wordt verheven. Afkondiging geschiedt door plaatsing van de wet in het Staatsblad en dan wordt een ieder geacht de wet te kennen. et kennen van de wet is nog iets anders dan het in de praktijk uitvoe ren. Als wettelijk is bepaald dat na zonsondergang op de openbare weg slechts met ontstoken verlichting ge reden mag worden, zal het een ieder duidelijk zijn wat hiermee wordt be doeld. Voor de naleving van deze bepaling heeft de wetgever onder meer de politie aangesteld om toe zicht daarop te houden. Deze amb tenaren zijn daarbij de uitvoerende macht voor de naleving van het wet telijk voorschrift. Voorzover mij bekend zijn er geen al te grote problemen bij het handha ven van de genoemde bepaling, om dat de uitvoerende ambtenaren uit sluitend de wet toepassen zonder deze zelfstandig nader inhoud te ge ven. Want dit laatste zou niet juist zijn want dan zijn deze bezig met een stuk "wetgeving" waarvoor zij niet de bevoegdheid bezitten. Als ik dan kijk naar de historie en de wetsgeschiedenis van de landbouw- vrijstelling en daarbij in ogenschouw neem de tekst van de huidige wets bepaling zoals deze op de hiervoor aangegeven wijze is tot stand geko men en dan kijk hoe dit artikel in de praktijk wordt toegepast, dan moet ik vaststellen dat er een "wetswijzi ging" is geweest zonder dat deze formeel tot stand is gebracht. Blijk baar hebben in dit geval uitvoerende ambtenaren die tot taak hebben de wet zoals deze in het parlement tot stand is gekomen toe te passen, in vloed gekregen om een eigen uitleg aan deze wet te geven met als resul taat dat de bedoeling van ons parle ment niet meer volledig aanwezig is. Desondanks blijf ik het een griezeli ge zaak vinden dat, buiten de offi ciële door ons zelf gekozen organen om, een zodanige uitleg gegeven kan worden aan de formele wet dat er niet voorzienbare effecten ontstaan. Veerbeek. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 3