De Maasheaaen. een bron van onzekerheid, of., een landschap, waarvan een ieder geniet? u itdrukkelijk wordt door de D e beknopte inhoud van het con cept-voorontwerp beheersplan voor het Maasheggen-gebied ziet er als volgt uit: I n de diskussie bleek dat de boeren de schoonheid van het door hen ge schapen en in stand gehouden land schap onderkennen en bereid zijn het ook in de toekomst in stand te houden, mits kleine aanpassingen mogelijk zijn en de Overheid komt met een aanvaardbare onderhouds regeling. Er is een basis voor een ge sprek tussen de boeren en de belan genbehartigers van natuur en land schap. Het is wel nodig dat de laat- sten begrip tonen voor de gerecht vaardigde wensen van de boeren en hen de wenselijkheid van een be heersplan weten duidelijk te maken. H et uitkomen van het concept voorontwerp beheersplan heeft de in de streek reeds lang levende grieven, onzekerheden en onrust versterkt. De vertegenwoordigers van de Agrarische Overlegcommissie en van de afdelingsbesturen hebben deze op een openhartige en niet mis te verstane manier aan de Geweste lijke Raad kenbaar gemaakt. Zij vragen zich bezorgd af: worden de boeren aan de kant gezet, wordt de vrijwilligheid later niet om gezet in dwang en kan met alle bepa lingen nog wel redelijk worden ge boerd? I s het in het kader van de agrarische Boeren afwijzend tegenover behoud De Maasheggen? Vertrouwen Grieven en onrust De boeren aan de kant gezet? Blijft de vrijwilligheid overeind? Kan met alle bepalingen nog goed worden geboerd? A Een doorkijkje in een vrijgesloten landschap. Hooiwinning op dikwijls kleine percelen. Bij gelegenheid van de 100ste vergadering van de Gewestelijke Raad van het Landbouwschap voor Noord-Brabant is een werk bezoek gebracht aan het relatie- notagebied De Maasheggen in het Land van Cuyk. Voor dit relatienotagenied is on langs een concept-voorontwerp beheersplan verschenen. Het be heersplan is erop gericht om de heggen in stand te houden en zo mogelijk de natuurwaarden te vergroten. De boeren krijgen drie mogelijkhe den: 1. Het afsluiten van een bergboere- novereenkomst. Zij nemen dan de verplichting op zich om niets te veranderen en dus om de heg te laten staat. Hiertegen over staat dan een vergoeding van 181,50/ha. 2. Het afsluiten van een basisbe heersovereenkomst. De voornaamste bepalingen hierin zijn: het plaatsen van een raster op 2 meter uit het midden van de heg, de heg niet afzetten binnen 6 jaar. geen bemesting, beweiding en chemische onkruidbestrijding in de strook tussen heg en afraste ring, het achterwege laten van grond verbeteringswerkzaamheden, de gronden gebruiken als grasland en slechts pleksgewijze chemi sche onkruidbestrijding met de rugspuit. Hiervoor kan men in kombinatie met een bergboerenovereenkomst een vergoeding ontvangen van gemid deld 386,50/ha plus een aanpas singsvergoeding van gemiddeld 76,50/ha. De laatste vergoeding wordt in drie perioden van 6 jaar afgebouwd. 3. Een basisbeheersovereenkomst met aanvullend beheer. Bovenop de bepalingen genoemd onder 2 komen dan de volgende voorschriften: de heg niet afzetten binnen 12 jaar, geen chemische onkruidbestrij ding in het grasland en het gras land niet scheuren of frezen, niet slepen of rollen tussen 15 maart en 15 juni, geen drijfmest tussen 15 oktober en 15 april, niet maaien voor 15 juni. Hiertegenover staat met inbegrip van een bergboerenovereenkomst een gemiddelde vergoeding van 799,50/ha plus een aanpassings vergoeding van gemiddeld 683,— bedrijfsvoering in redelijkheid in pasbaar om een afrastering twee meter uit het midden van de heg te plaatsen? Het verlies van toch al schaarse gronden, de bestrijding van het onkruid in de strook, met het ge vaar dat het onkruid zich zal bestrij den over het grasland, roepen grote problemen op. Wanneer de ene boer een beheerso vereenkomst afsluit, zal de ander, de buurman, daarvan ook de overlast ondervinden. Zullen zij, die anders hun gronden zouden verpachten er nu toe over gaan een beheersovereenkomst af te sluiten ofn op deze manier een hoger rendement uit hun gronden te halen? Aldus een greep uit de vele kritische kanttekeningen, die bij het concept voorontwerp beheersplan werden geplaatst. Het is zaak dat daarbij nauwlettend erop wordt toegezien dat de bepa lingen geen te zware last leggen op de schouders van de boeren. De be- heersbepalingen moeten strikt tot de bescherming van de heggen beperkt blijven. Bovendien dient de Over heid op korte termijn met een aan vaardbare onderhoudsregeling te komen en zorg te dragen dat het vertrouwen in het principe van de vrijwilligheid wordt hersteld. H et lijkt erop dat voor het slagen van een beheersplan op de eerste plaats nodig is veel overleg en inten sieve voorlichting, zodat er een sfeer van wederzijds vertrouwen ontstaat. Het blijkt dat de vertrouwensbasis momenteel geheel ontbreekt. We derzijdse goede bedoelingen hebben daarom thans een averechts effekt. De duidelijke toezegging van de boe ren om de heggen te willeb laten staan moet voor iedereen een houvast bieden om verder te praten, om in goed overleg tot een regeling te ko men die voor alle partijen aanvaard baar is. Laten we de hoop uitspreken dat De Maasheggen een gebied blijft waar van iedereen, ook de boer. geniet. Tussen Boxmeer en Vierlingsbeek ligt het mooiste Maasheggengebied, dat nog grotendeelsintact is. Be schermende maatregelen zijn echter dringend noodzakelijk. In ruilverkavelingsverband zal een groot gedeelte van dit gebied worden gespaard en als landschapsreservaat toebedeeld worden aan het Staatsbosbeheer. /ha, die in 3 x 6 jaar wordt afge bouwd. erwacht wordt dat de boeren naast de bovengenoemde mogelijk heden een onderhoudsovereenkomst zullen kunnen afsluiten, die hen een redelijke vergoeding garandeert voor de onderhoudswerkzaamheden aan de heg. De inhoud daarvan is echter nog niet bekend. "V elen, die het behoud van natuur en landschap voorstaan, denken dit kennelijk zonder de boeren te kun nen bereiken. Zij bemoeien zich te pas en te onpas met zijn bedrijfsvoering. Zonder toestemming van de boeren worden veelvuldig de gronden be treden. Wanneer in het gebied van de Maasheggen een boekwerkje met enig officieel vertoon aan de Over heid wordt aangeboden, wordt iedereen uitgenodigd - behalve de boeren die de Maasheggen in het verleden hebben aangeplant en door de jaren heen hebben in stand ge houden. Zij kunnen slechts ongeno- digd aanwezig zijn. Wanneer zij een brief schrijven aan de Staatssekretaris van C.R.M. om een onderhoudsregeling voor de heggen, hebben zij na maanden nog geen antwoord gekregen. Van na tuurbeschermingszijde is nog nooit met de boeren kontakt opgenomen om de bedoelingen van de natuur bescherming te verduidelijken en met de boeren te overleggen. Zij zijn de vragers en dan zou ook van hen verwacht mogen worden dat zij het overleg openen. Zo uiten de boeren hun ongenoegen en het gevoel dat ze aan de kant worden gezet. Overheid toegezegd dat het afsluiten van de beheersovereenkomsten ge schiedt op basis van vrijwilligheid. Maar intussen heeft de Staatssekre taris van C.R.M. wel 24 ha, die in eigendom is bij de gemeente Oeffeit en die grotendeels bij de landbouw in gebruik is, aangewezen als be schermd natuurmonument. Wordt hieraan geen uitbreiding ge geven? Blijft het daarbij? Is boerderijverplaatsing naar het ge bied van De Maasheggen alleen mogelijk als de verplaatsers bereid zijn een beheersovereenkomst af te sluiten? Welke beperkende bepalin gen voor de landbouw worden in het bestemmingsplan Buitengebied op genomen? Wordt de Beschikking Beheersove reenkomsten vervangen door een Beheerswet. Blijft daarin het princi pe van vrijwilligheid gehandhaafd? Al deze vragen leven in het gebied; dat bleek duidelijk uit de toelichting van de plaatselijke agrarische be- stuurderen. Hieruit spreekt een brok zorg en onzekerheid van mensen, die niets liever willen dan hun bedrijf zodanig te voeren dat zij daarin een redelijk bestaan voor hun gezin vin den. 7

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 7