lil o Ombuiging van het gemeenschappelijke landbouwbeleid noodzakelijk IMieuws uit: Brussel EG kan weinig doen tegen Nederlandse gasprijs D at zijn de belangrijkste konklu- sies uit één van de kortste vergade ringen van de Europese ministers van Landbouw van de afgelopen ja ren' dinsdagmorgen in Luxemburg gehouden. Kort voor de zitting kwam in Brussel het befaamde rap port over de verschillen in energie kosten tussen de diverse EG-landen voor wat hun tuinbouw betreft naar buiten. Geen wonder dat de altijd wat emotionele kwestie van het goedkope aardgas voor de Neder landse tuinders hier onmiddellijk de tongen weer in beweging bracht. Onder de paragraaf "Gasprijzen in Nederland" snijdt de. Europese Kommissie in haar rapport de vraag aan of de leveranties van gas aan tuinders in Nederland gezien moet worden als een vorm van staatssteun. Dit dan in verband met enkele arti kelen van het Verdrag van Rome waarin overheidshulp die de kon- kurrentieverhoudingen binnen de Euromarkt scheeftrekt als onvere nigbaar met de Europese samenwer king wordt omschreven. De Kom missie schetst in haar rapport hoe de gasprijs in Nederland ondanks de forse verhogingen die voor de ko mende anderhalf jaar al zijn aange kondigd toch nog lager blijft dan die van zware stookolie waarmee de tuinders elders hun kassen vaak ver warmen. D e Europese Kommissie meldt nu dat bij de beoordeling van de vraag of sprake is van ontoelaat bare steun de- volgende elemen ten mede in de beschouwing be trokken dienen te worden: D it o.m. zei ir. A. de Zeeuw, di- rekteur-generaal voor Landbouw en Voedselvoorziening bij gelegenheid van het kongres van de Europese Vereniging van Smelters en Fabri kanten van Dierlijke Vetten (Un(U- NEG A). Een en ander vond plaats 13 juni 1980 in hotel de "Bilderberg" te Oosterbeek. D uitsland (mede namens de Ieren) en ook Nederland hebben de verga dering in Luxemburg aangegrepen om hun gram te spuwen over de re- D e direkteur-generaal ging tot slot van zijn toespraak in op de moge lijkheid, de problemen in de EEG op te lossen door ze af te wentelen op derde landen. In een aantal lidstaten gaan al stemmen op, de import van voedsel uit derde landen, voor zover die konkurrerend is met de onze, af te remmen. Hij liet zeer duidelijk blijken hiervan groot tegenstander te zijn. "Wij zijn altijd exporteur ge weest en we moeten begrip hebben dat andere landen ook willen expor teren. Als die landen produkten goedkoper en beter kunnen leveren, en het ook in het belang van hun welvaart is, dan mag dat niet afge remd worden", aldusir. De Zeeuw. De Europese Gemeenschap is ook verplicht de wereldhandel te stimu leren, zodat ook ontwikkelingslan den kansen krijgen op onze markt. "Als wij ons als Gemeenschap intern willen versterken, mogen we dat niet doen door ons extern te verzwakken en schuld op ons te laden ten aanzien van de ontwikkeling van andere lan den, die het nog veel moeilijker heb ben dan wij", aldus ir. De Zeeuw. Valkenisse versterkt agrarische banden met Jüchen Brussel machteloos Overleden Schapevlees Beleidsombuigingen Begrip voor exporterende landen Ir. A. de Zeeuw: Braks verwacht opheffing import-rem schapen naar Frankrijk Jan Werts/Luxemburg De Europese Kommissie start een onderzoek naar de rechtmatig heid van de lagere prijzen die de Nederlandse tuinders voor het aardgas betalen. Minister Braks is er helemaal niet bang voor dat dit voor ons verkeerd uitpakt. Maandag overlegt de Top van het Nederlandse ministerie van Landbouw met de kollega's uit Parijs over een versoepeling van de import-beperking die Frankrijk plotseling voor schapen en schape vlees heeft afgekondigd. Ook hier verwacht minister Braks gunstige resultaten. Denemarken, Ierland en Groot-Brittannië krijgen tot 1 november weer de kans om bij een export van varkensvlees afwijkende regels te hanteren ten aanzien van pest. Dit betekent dat Denemarken zijn exklusieve voorrechten bij export naar landen als Japan voorlopig behoudt. De zes andere EG-landen zijn van mening dat die uitzon deringen per 1 november zouden moeten verdwijnen. Geiten blijven naar alle waarschijnlijkheid buiten de zojuist over eengekomen Europese regeling voor de schapenhouderij. Italië wil die geiten er wèl in hebben. Maar dat wordt tfe duur, te meer nu Griekenland per 1 januari a.s. lid van de Europese Gemeenschap zal zijn. ervolgens suggereert de Europese Kommissie dat zij (zoals destijds door ons gemeld) vrijwel machteloos staat tegen de lagere gasprijzen in Neder land. Daaraan verbonden wij toen de konklusie dat de tuinders weliswaar begrip moeten opbrengen voor de re cente prijsverhogingen maar zich an derzijds toch geen onmiddellijk drei gend Europees en gevaarlijk front tegen Nederland moeten laten aan- Ir. A. P. Minderhoud, de laatste landdrost van de Noordoostpolder, is woensdag 11 juni op 78-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Wageningen. Minderhoud volgde in 1954 ir. S. Smeding op als landdrost van de Noordoostpolder. Hij hield die functie tot 1962, toen de Noordoost polder gemeente werd. Met ingang van 1 januari 1963 werd hij benoemd tot voorzitter van het bestuur van de Landbouwhogeschool te Wagenin gen. Die functie bekleedde hij tot het eind van de jaren '60. Minderhoud was in 1902 geboren in Wilhelminapolder. In 1925 behaalde hij in Wageningen het ingenieursdi ploma. In 1927 volgde hij zijn broer op als secretaris van de Groninger maat schappij van landbouw. Die functie vervulde hij tot na de oorlog. In 1954 werd hij benoemd tot di recteur en landdrost. praten wanneer wij hier de gasprijs niet volledig op het niveau van de duurdere olie zouden brengen. Mi nister Braks deed het destijds in april tijdens de onderhandelingen over nieuwe gasprijzen namelijk voorko men alsof de kaarten in Brussel wèl zo lagem - de verkoop van het Nederlandse gas is een privé-kwestie tussen de Gasunie en het Landbouwschap. De overheid verstrekt dus geen gas aan de tuinders. - binnen de Gasunie wordt met een meerderheid van drie-vierde van de stemmen over het niveau van de gasprijzen beslist. Het Rijk bezit daar echter geen drie-kwart van de uit te brengen stemmen. De kosten van het landbouwbeleid zijn de laatste jaren sterk gegroeid. Werd voor dat beleid in 1975 nog maar 4,5 mld uitgegeven, in 1979 was dat 10,5 mld. Voor 1980 wor den de uitgaven begroot op 11,5 mld. In het totale EEG-budget ko men ca. 71% van de uitgaven voor rekening van het landbouwbeleid. De direkteur-generaal verwacht gro te moeilijkheden, omdat uiterlijk in 1982 de inkomsten van de EEG niet meer voldoende zullen zijn om het landbouwbeleid te financieren. Daarom kunnen de problemen niet meer vooruitgeschoven worden en zijn beleidsombuigingen nodig. Daarover moeten we ons nog dit jaar beraden. De Europese Kommissie heeft nu besloten een onderzoek te starten op basis van artikel 93.1. van het Ver drag. Dit betekent dat wordt beke ken of eventuele Nederlandse steun via een iets lagere gasprijs door de beugel van de konkurrentie-regels kan. Zo niet dan wordt ons gevraagd de gasprijs extra te verhogen. Zou den wij dat weigeren dan is er eigen lijk nog niet veel aan de hand. Het Europese Hof van Justitie krijgt dan het laatste woord. Na deze uitwei ding herhalen wij dat op basis van het nu door Brussel gepubliceerde rapport Nederland niets te verwijten valt. Zodat de kwestie hoogstwaar schijnlijk ook nooit voor het Euro pese Hof zal komen. Minister Braks heeft dinsdag in Luxemburg zijn kollega's uiteenge zet dat men in Nederland naar pari teit (gelijkheid) van aardgas- en olieprijzen streeft, wat niet weg neemt dat er een achterstand kan ontstaan. Er is daarom ook geen sprake van een permanent voordeel voor de tuinders in Nederland. Daar was immers medio vorig jaar ook pariteit bereikt. De Nederlandse tuinder betaalde toen dus een "olie prijs" voor zijn gas. De hausse in de olieprijzen die toen volgde heeft dat evenwicht echter vervolgens wreed verstoord. Daar voor kan men de Nederlandse rege ring niet zo maar even verantwoorde lijk stellen, zoals vaak gebeurt. "Ik vertegenwoordig hier geen Opec-land dat de olieprijzen bepaalt", zo zei de Nederlandse minister ironisch tot zijn kollega's. B eleidsombuigingen zijn, zonder de kern van het gemeenschappelijke landbouwbeleid aan te tasten, vol gens ir. de Zeeuw, zeker mogelijk. Volgens hem zouden een reeks maa tregelen moeten worden getroffen. Persoonlijk is hij van mening dat dit op de volgende onderdelen mogelijk is: - vermindering garantieprijzen; - zuiniger marktbeheer; - verminderen van subsidies en premies. Bij een toenemende melkproduktie, die niet kan worden afgezet, zullen de garantieprijzen verlaagd dienen te worden. Dit is te verwezenlijken door terughoudendheid voor wat betreft de prijzen en het zwaarder belasten van de produktie-uitbrei- ding. In het marktbeheer is besparing mo gelijk bij het vaststellen van de resti- cente beperkingen die Frankrijk heeft gelegd op de invoer van scha pen en schapevlees. "Ik betwijfel de juistheid van zo'n maatregel. Het is politiek zeer ongebruikelijk om aan de vooravond van de introduktie van een gemeenschappelijke Europese regeling vocfr de schapenhouderij zonder overleg nog even met dit soort maatregelen te komen", aldus Braks. Volgens hem had ook de heer Gundelach afkeurend op de Franse belemmeringen gereageerd. Aan de andere kant kon Braks ook weer wel begrip opbrengen voor de Fransen. "Voorlopig zijn ze zelf ver antwoordelijk voor de markt aange zien de EG-regeling nog niet van kracht is". Volgende week is er over leg tussen de ambtelijke Top van het Ministerie in Den Haag en de kolle- De bestaande banden tussen de West-Duitse gemeenten Jüchen en de Walcherse gemeente Valkenisse zijn tijdens een bezoek van een aan tal Jüchense boeren aan Valkenisse het afgelopen weekeind, sterk aan gehaald. Het programma dat de duitse gasten is voorgeschoteld, sloeg zo mag uit de vele reakties worden afgeleid, erg goed aan. De bezochte bedrijven waren met zorg gekozen en de be drijfsvoering ontlokte aan de gasten, die vergezeld waren van hun echtge notes, talloze vragen. Bijzonder geïnteresseerd bleken de vakgenoten niet alleen te zijn in de bloemen en bloemenkassen van de gebroeders Joziasse maar ook de exkursie naar de boerderij annex minikamping van de heer P. Lamperts en naar het ra* £Bm -V '4 tutiebedragen. In dat verband wees hij erop, dat de Europese Kommissie de restitutiebedragen voor boter en mager melkpoeder onlangs verlaag de. Ten aanzien van de mogelijkheid voor interventie kan men zich voor bepaalde produkten afvragen, of dat werkelijk helpt. Het terugdringen van de rundvleesinterventie acht hij een zinnige zaak. De direkteur-generaal zette ook een vraagteken bij het verstrekken van subsidies om b.v. boter goedkoper aan de konsumenten te verstrekken. Is deze "konsumentensubsidie" in relatie tot de meerafzet die daarvan verwacht kan worden zijn prijs wel ga's in Parijs. Minister Braks heeft goede hoop dat het daar al tot een oplossing komt. Dit dan in die zin dat wij tenminste net zoveel mogen ex porteren als vorig jaar om deze tijd het geval was. Nederland zal nog maals garanderen dat geen export plaats vindt van vlees of schapen die van buiten de Europese Gemeen schap afkomstig zijn. Aldus komt momenteel namelijk via de Bonds republiek veel vlees uit de DDR naar Frankrijk, zo zegt men. Overigens leren de jongste exportcij fers dat onze uitvoer in 1980 tot nu toe werkelijk met sprongen omhoog is gegaan. De export van levende schapen naar Frankrijk was in de eerste vier maanden 2,5 keer zo hoog als in 1978; die van schapevlees is bijna verdubbeld. weidebedrijf van de firma Kodde, riepen vele reakties op. De gastheren ontkwamen dan ook niet aan uit voerige toelichtingen op het reilen en zeilen van het agrarisch bedrijf in ons land. De opbrengst van verschillende wassen per ha en de melkgift van koeien moest uit de doeken worden gedaan. Ook andere onderwerpen als het runnen van een maatschap, jachtrechten en dergelijke kwamen aan de orde. Over het algemene verhaal betref fende de situatie van de landbouw in ons land,dat werd gehouden door mr. J. Oggel van de Z.L.M., werd even eens uitvoerig gediskussieerd. Zwaar bepakt met bloemen van Jo ziasse ("veel goedkoper dan bij ons") werden de gasten zaterdagmiddag uitgewuifd. waard? Een reeks tijdelijke premies blijven doorlopen. B.v. haverpremie, penetratiepremie, premie op het zet meel. 5 m de kern van het gemeenschappelijke landbouwbeleid voort te kunnen zetten en om surcéance van betaling te voorkomen is het noodzakelijk, het landbouwbeleid zodanig om te buigen dat het goed koper wordt. Een ombuiging van het landbouwbeleid is mogelijk door het markt- en prijsbeleid' het medefinancieren van overschotten, het marktbeheer en het scherper aanpakken van de premies. Dit alles zal op grote weerstand stuiten, maar het is nodig. V

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 5