lil
o
Ombuiging van het gemeenschappelijke
landbouwbeleid noodzakelijk
IMieuws uit: Brussel
EG kan weinig doen tegen
Nederlandse gasprijs
D at zijn de belangrijkste konklu-
sies uit één van de kortste vergade
ringen van de Europese ministers
van Landbouw van de afgelopen ja
ren' dinsdagmorgen in Luxemburg
gehouden. Kort voor de zitting
kwam in Brussel het befaamde rap
port over de verschillen in energie
kosten tussen de diverse EG-landen
voor wat hun tuinbouw betreft naar
buiten. Geen wonder dat de altijd
wat emotionele kwestie van het
goedkope aardgas voor de Neder
landse tuinders hier onmiddellijk de
tongen weer in beweging bracht.
Onder de paragraaf "Gasprijzen in
Nederland" snijdt de. Europese
Kommissie in haar rapport de vraag
aan of de leveranties van gas aan
tuinders in Nederland gezien moet
worden als een vorm van staatssteun.
Dit dan in verband met enkele arti
kelen van het Verdrag van Rome
waarin overheidshulp die de kon-
kurrentieverhoudingen binnen de
Euromarkt scheeftrekt als onvere
nigbaar met de Europese samenwer
king wordt omschreven. De Kom
missie schetst in haar rapport hoe de
gasprijs in Nederland ondanks de
forse verhogingen die voor de ko
mende anderhalf jaar al zijn aange
kondigd toch nog lager blijft dan die
van zware stookolie waarmee de
tuinders elders hun kassen vaak ver
warmen.
D e Europese Kommissie meldt nu
dat bij de beoordeling van de
vraag of sprake is van ontoelaat
bare steun de- volgende elemen
ten mede in de beschouwing be
trokken dienen te worden:
D it o.m. zei ir. A. de Zeeuw, di-
rekteur-generaal voor Landbouw en
Voedselvoorziening bij gelegenheid
van het kongres van de Europese
Vereniging van Smelters en Fabri
kanten van Dierlijke Vetten (Un(U-
NEG A). Een en ander vond plaats 13
juni 1980 in hotel de "Bilderberg" te
Oosterbeek.
D uitsland (mede namens de Ieren)
en ook Nederland hebben de verga
dering in Luxemburg aangegrepen
om hun gram te spuwen over de re-
D e direkteur-generaal ging tot slot
van zijn toespraak in op de moge
lijkheid, de problemen in de EEG op
te lossen door ze af te wentelen op
derde landen. In een aantal lidstaten
gaan al stemmen op, de import van
voedsel uit derde landen, voor zover
die konkurrerend is met de onze, af
te remmen. Hij liet zeer duidelijk
blijken hiervan groot tegenstander te
zijn. "Wij zijn altijd exporteur ge
weest en we moeten begrip hebben
dat andere landen ook willen expor
teren. Als die landen produkten
goedkoper en beter kunnen leveren,
en het ook in het belang van hun
welvaart is, dan mag dat niet afge
remd worden", aldusir. De Zeeuw.
De Europese Gemeenschap is ook
verplicht de wereldhandel te stimu
leren, zodat ook ontwikkelingslan
den kansen krijgen op onze markt.
"Als wij ons als Gemeenschap intern
willen versterken, mogen we dat niet
doen door ons extern te verzwakken
en schuld op ons te laden ten aanzien
van de ontwikkeling van andere lan
den, die het nog veel moeilijker heb
ben dan wij", aldus ir. De Zeeuw.
Valkenisse versterkt agrarische
banden met Jüchen
Brussel machteloos
Overleden
Schapevlees
Beleidsombuigingen
Begrip voor exporterende
landen
Ir. A. de Zeeuw:
Braks verwacht opheffing import-rem schapen naar
Frankrijk
Jan Werts/Luxemburg
De Europese Kommissie start een onderzoek naar de rechtmatig
heid van de lagere prijzen die de Nederlandse tuinders voor het
aardgas betalen. Minister Braks is er helemaal niet bang voor dat dit
voor ons verkeerd uitpakt.
Maandag overlegt de Top van het Nederlandse ministerie van
Landbouw met de kollega's uit Parijs over een versoepeling van de
import-beperking die Frankrijk plotseling voor schapen en schape
vlees heeft afgekondigd. Ook hier verwacht minister Braks gunstige
resultaten.
Denemarken, Ierland en Groot-Brittannië krijgen tot 1 november
weer de kans om bij een export van varkensvlees afwijkende regels te
hanteren ten aanzien van pest. Dit betekent dat Denemarken zijn
exklusieve voorrechten bij export naar landen als Japan voorlopig
behoudt. De zes andere EG-landen zijn van mening dat die uitzon
deringen per 1 november zouden moeten verdwijnen.
Geiten blijven naar alle waarschijnlijkheid buiten de zojuist over
eengekomen Europese regeling voor de schapenhouderij. Italië wil
die geiten er wèl in hebben. Maar dat wordt tfe duur, te meer nu
Griekenland per 1 januari a.s. lid van de Europese Gemeenschap zal
zijn.
ervolgens suggereert de Europese
Kommissie dat zij (zoals destijds door
ons gemeld) vrijwel machteloos staat
tegen de lagere gasprijzen in Neder
land. Daaraan verbonden wij toen de
konklusie dat de tuinders weliswaar
begrip moeten opbrengen voor de re
cente prijsverhogingen maar zich an
derzijds toch geen onmiddellijk drei
gend Europees en gevaarlijk front
tegen Nederland moeten laten aan-
Ir. A. P. Minderhoud, de laatste
landdrost van de Noordoostpolder,
is woensdag 11 juni op 78-jarige
leeftijd overleden in zijn woonplaats
Wageningen.
Minderhoud volgde in 1954 ir. S.
Smeding op als landdrost van de
Noordoostpolder. Hij hield die
functie tot 1962, toen de Noordoost
polder gemeente werd. Met ingang
van 1 januari 1963 werd hij benoemd
tot voorzitter van het bestuur van de
Landbouwhogeschool te Wagenin
gen. Die functie bekleedde hij tot het
eind van de jaren '60.
Minderhoud was in 1902 geboren in
Wilhelminapolder. In 1925 behaalde
hij in Wageningen het ingenieursdi
ploma.
In 1927 volgde hij zijn broer op als
secretaris van de Groninger maat
schappij van landbouw. Die functie
vervulde hij tot na de oorlog.
In 1954 werd hij benoemd tot di
recteur en landdrost.
praten wanneer wij hier de gasprijs
niet volledig op het niveau van de
duurdere olie zouden brengen. Mi
nister Braks deed het destijds in april
tijdens de onderhandelingen over
nieuwe gasprijzen namelijk voorko
men alsof de kaarten in Brussel wèl
zo lagem
- de verkoop van het Nederlandse
gas is een privé-kwestie tussen de
Gasunie en het Landbouwschap.
De overheid verstrekt dus geen
gas aan de tuinders.
- binnen de Gasunie wordt met een
meerderheid van drie-vierde van
de stemmen over het niveau van
de gasprijzen beslist. Het Rijk
bezit daar echter geen drie-kwart
van de uit te brengen stemmen.
De kosten van het landbouwbeleid
zijn de laatste jaren sterk gegroeid.
Werd voor dat beleid in 1975 nog
maar 4,5 mld uitgegeven, in 1979
was dat 10,5 mld. Voor 1980 wor
den de uitgaven begroot op 11,5
mld. In het totale EEG-budget ko
men ca. 71% van de uitgaven voor
rekening van het landbouwbeleid.
De direkteur-generaal verwacht gro
te moeilijkheden, omdat uiterlijk in
1982 de inkomsten van de EEG niet
meer voldoende zullen zijn om het
landbouwbeleid te financieren.
Daarom kunnen de problemen niet
meer vooruitgeschoven worden en
zijn beleidsombuigingen nodig.
Daarover moeten we ons nog dit jaar
beraden.
De Europese Kommissie heeft nu
besloten een onderzoek te starten op
basis van artikel 93.1. van het Ver
drag. Dit betekent dat wordt beke
ken of eventuele Nederlandse steun
via een iets lagere gasprijs door de
beugel van de konkurrentie-regels
kan. Zo niet dan wordt ons gevraagd
de gasprijs extra te verhogen. Zou
den wij dat weigeren dan is er eigen
lijk nog niet veel aan de hand. Het
Europese Hof van Justitie krijgt dan
het laatste woord. Na deze uitwei
ding herhalen wij dat op basis van
het nu door Brussel gepubliceerde
rapport Nederland niets te verwijten
valt. Zodat de kwestie hoogstwaar
schijnlijk ook nooit voor het Euro
pese Hof zal komen.
Minister Braks heeft dinsdag in
Luxemburg zijn kollega's uiteenge
zet dat men in Nederland naar pari
teit (gelijkheid) van aardgas- en
olieprijzen streeft, wat niet weg
neemt dat er een achterstand kan
ontstaan. Er is daarom ook geen
sprake van een permanent voordeel
voor de tuinders in Nederland. Daar
was immers medio vorig jaar ook
pariteit bereikt. De Nederlandse
tuinder betaalde toen dus een "olie
prijs" voor zijn gas.
De hausse in de olieprijzen die toen
volgde heeft dat evenwicht echter
vervolgens wreed verstoord. Daar
voor kan men de Nederlandse rege
ring niet zo maar even verantwoorde
lijk stellen, zoals vaak gebeurt. "Ik
vertegenwoordig hier geen Opec-land
dat de olieprijzen bepaalt", zo zei de
Nederlandse minister ironisch tot
zijn kollega's.
B eleidsombuigingen zijn, zonder
de kern van het gemeenschappelijke
landbouwbeleid aan te tasten, vol
gens ir. de Zeeuw, zeker mogelijk.
Volgens hem zouden een reeks maa
tregelen moeten worden getroffen.
Persoonlijk is hij van mening dat dit
op de volgende onderdelen mogelijk
is:
- vermindering garantieprijzen;
- zuiniger marktbeheer;
- verminderen van subsidies en
premies.
Bij een toenemende melkproduktie,
die niet kan worden afgezet, zullen
de garantieprijzen verlaagd dienen te
worden. Dit is te verwezenlijken
door terughoudendheid voor wat
betreft de prijzen en het zwaarder
belasten van de produktie-uitbrei-
ding.
In het marktbeheer is besparing mo
gelijk bij het vaststellen van de resti-
cente beperkingen die Frankrijk
heeft gelegd op de invoer van scha
pen en schapevlees. "Ik betwijfel de
juistheid van zo'n maatregel. Het is
politiek zeer ongebruikelijk om aan
de vooravond van de introduktie van
een gemeenschappelijke Europese
regeling vocfr de schapenhouderij
zonder overleg nog even met dit
soort maatregelen te komen", aldus
Braks. Volgens hem had ook de heer
Gundelach afkeurend op de Franse
belemmeringen gereageerd.
Aan de andere kant kon Braks ook
weer wel begrip opbrengen voor de
Fransen. "Voorlopig zijn ze zelf ver
antwoordelijk voor de markt aange
zien de EG-regeling nog niet van
kracht is". Volgende week is er over
leg tussen de ambtelijke Top van het
Ministerie in Den Haag en de kolle-
De bestaande banden tussen de
West-Duitse gemeenten Jüchen en
de Walcherse gemeente Valkenisse
zijn tijdens een bezoek van een aan
tal Jüchense boeren aan Valkenisse
het afgelopen weekeind, sterk aan
gehaald.
Het programma dat de duitse gasten
is voorgeschoteld, sloeg zo mag uit de
vele reakties worden afgeleid, erg
goed aan. De bezochte bedrijven
waren met zorg gekozen en de be
drijfsvoering ontlokte aan de gasten,
die vergezeld waren van hun echtge
notes, talloze vragen. Bijzonder
geïnteresseerd bleken de vakgenoten
niet alleen te zijn in de bloemen en
bloemenkassen van de gebroeders
Joziasse maar ook de exkursie naar
de boerderij annex minikamping van
de heer P. Lamperts en naar het
ra* £Bm
-V '4
tutiebedragen. In dat verband wees
hij erop, dat de Europese Kommissie
de restitutiebedragen voor boter en
mager melkpoeder onlangs verlaag
de. Ten aanzien van de mogelijkheid
voor interventie kan men zich voor
bepaalde produkten afvragen, of dat
werkelijk helpt. Het terugdringen
van de rundvleesinterventie acht hij
een zinnige zaak.
De direkteur-generaal zette ook een
vraagteken bij het verstrekken van
subsidies om b.v. boter goedkoper
aan de konsumenten te verstrekken.
Is deze "konsumentensubsidie" in
relatie tot de meerafzet die daarvan
verwacht kan worden zijn prijs wel
ga's in Parijs. Minister Braks heeft
goede hoop dat het daar al tot een
oplossing komt. Dit dan in die zin dat
wij tenminste net zoveel mogen ex
porteren als vorig jaar om deze tijd
het geval was. Nederland zal nog
maals garanderen dat geen export
plaats vindt van vlees of schapen die
van buiten de Europese Gemeen
schap afkomstig zijn. Aldus komt
momenteel namelijk via de Bonds
republiek veel vlees uit de DDR naar
Frankrijk, zo zegt men.
Overigens leren de jongste exportcij
fers dat onze uitvoer in 1980 tot nu
toe werkelijk met sprongen omhoog
is gegaan. De export van levende
schapen naar Frankrijk was in de
eerste vier maanden 2,5 keer zo hoog
als in 1978; die van schapevlees is
bijna verdubbeld.
weidebedrijf van de firma Kodde,
riepen vele reakties op. De gastheren
ontkwamen dan ook niet aan uit
voerige toelichtingen op het reilen en
zeilen van het agrarisch bedrijf in ons
land. De opbrengst van verschillende
wassen per ha en de melkgift van
koeien moest uit de doeken worden
gedaan. Ook andere onderwerpen
als het runnen van een maatschap,
jachtrechten en dergelijke kwamen
aan de orde.
Over het algemene verhaal betref
fende de situatie van de landbouw in
ons land,dat werd gehouden door mr.
J. Oggel van de Z.L.M., werd even
eens uitvoerig gediskussieerd.
Zwaar bepakt met bloemen van Jo
ziasse ("veel goedkoper dan bij ons")
werden de gasten zaterdagmiddag
uitgewuifd.
waard? Een reeks tijdelijke premies
blijven doorlopen. B.v. haverpremie,
penetratiepremie, premie op het zet
meel.
5
m de kern van het gemeenschappelijke landbouwbeleid voort te
kunnen zetten en om surcéance van betaling te voorkomen is het
noodzakelijk, het landbouwbeleid zodanig om te buigen dat het goed
koper wordt. Een ombuiging van het landbouwbeleid is mogelijk door
het markt- en prijsbeleid' het medefinancieren van overschotten, het
marktbeheer en het scherper aanpakken van de premies. Dit alles zal op
grote weerstand stuiten, maar het is nodig.
V