Beloning en verzekeringen van de meewerkende zoon - II en slot 1 W, L I n een procedure voor de Pachtkamer bij het kantongerecht te 's Hertogenbosch heeft dit koMege behalve over de aangespannen pacht zaak ook een uitspraak gedaan over een onderdeel van het bewijsrecht, n.l. het verschoningsrecht. D it verschoningsrecht is krachtens artikel 1946 van het Burgerlijk Wet boek toegekend aan de bloed- en aanverwanten (van de echtgenoot) van één van de partijen, alsmede aan alle personen die krachtens hun stand, bèroep of betrekking tot ge heimhouding verplicht zijn. Zij heb ben dit recht echter alleen met be trekking tot die kennis die hen in de uitoefening van hun ambt of funktie is toevertrouwd. Tot deze kring van personen behoren in ieder geval no I n de bedoelde procedure van 9 ok tober 1979 heeft de pachtkamer het bestaan van het verschoningsrecht voor een accountant-administratie- konsulent (a.a.) erkend. Deze a.a. was als getuige door de tegenpartij van zijn kliënt opgeroepen. Deze tegenpartij wilde dus de a.a. bepaal de gegevens ontlokken die hem in de Bereikbaarheid bedrijven bepaalde gebieden in gevaar S. v.d. Schaar /nige weken geleden hebben we gezien wat de totale loonkosten zijn voor de boer/werkgever, wanneer het volledige CAO-loon wordt uitbetaald. Voordeel is dat ook op basis van het volledige loon bij arbeidsongeschiktheid een uitkering wordt verkregen via bijv. de Ziektewet of de Wet Arbeidsongeschiktheid. Er is ook nog een tussenvorm n.l. wel een verplichte verzekering, maar dan op basis van het wettelijk minimum-loon. Een gedeelte van de beloning wordt "tegoed" geschreven in het bedrijf. We gaan hierbij eerst na wat de loonkosten zijn op basis van het minimumloon. Daarna gaan we deze kosten aftrekken van de totale loonkosten op CAO-basis, zoals wij dit vorige week berekenden. Het verschil dat resteert gaan we "tegoed"-schrijven in het bedrijf. ij gaan nu eerst na wanneer er sprake is van verplichte verzekering en hoe de premie dan wordt berekend door de A.S.F. De ASF stelt zich op het standpunt dat - wil er sprake zijn van een verplichte verzekering - het vooraf vast overeengekomen brutoloon minstens gelijk moet zijn aan het "wettelijk minimum loon de wettelijke minimum vakantietoeslag." Hierbij zijn de volgende punten van groot belang: het vooraf vast overeengekomen bruto-loon kan bestaan uit geld maar en/ook uit natura, dit is kost en inwoning; het vooraf vast overeengekomen loon in geld moet worden, uitbetaald in termijnen van 1 maand of korter. Wordt bijv. enkele keren per jaar een uitkering gedaan aan de zoon, dan zit er dus meer dan een maand tijd tussen deze betalingen, derhalve geen verzekeringsplicht. Als men verplicht verzekerd is, omdat aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, dan wordt premie berekend over: het loon in geld dat ter beschikking komt van de zoon, de waarde van kost, inwoning en kleding. Krijgt de zoon bovendien nog een beloning die in het bedrijf blijft, maar die wel rentedragend is, dan wordt hierover ook premie berekend. Nu enkele cijfers: De ASF kent aan kost en inwoning een waarde toe van 64,75 per week of 3.367,— per jaar. Hierover moet dus premie worden betaald. Het wettelijke minimum-loon is - op basis van 40 uren - per 1 januari 1980: bij 23 jaar 421,50 per week of per jaar inkl. 7,5% vakantietoeslag 23.562,— bij 22 jaar 389,90 per week of per jaar inkl. 7,5% vakantietoeslag 21.795,— bij 21 jaar 358,30 per week of per jaar inkl. 7,5% vakantietoeslag 20.029,— bij 19 jaar 295,50 per week of per jaar inkl. 7,5% vakantietoeslag 16.496,— oorts volgt nu een berekening waarbij is uitgegaan van verplichte verzekering en waarbij de waarde van kost en inwoning en het betaalde loon per maand tezamen op week- en/of jaarbasis gelijk zijn aan het minimum-loon. Loonberekening 19 jaar, MLS, op basis van het minimumloon bruto per week kost en inwoning af: totaal per week AOW/AWW soc. verz. loonbel. netto per week Vakantietoeslag 7,5% van het bruto-loon 52 x 295,50 inhoudingen: AOW/AWW 10,5 120,84 soc. verz. 12,475% 143,57 loonbel. 15,7 180,69 32.86 16,96 24,01 230,75 64,75 295,50 73,83 221.6? netto vakantietoeslag 1.150,89 445,10 705,79 Totale bruto-loon 15.345,20 1.150,89 hierbij komen voor de boer: soc. verz. 19.825% WAO 7,05% over 16.496,09-/ 14.560 - (franchise) totale loonkosten werkgever 16.496,09 3.270,35 136,49 19.902,93 De totale loonkosten voor de werkgever van iemand op volledige CAO-basis bedragen 29.373,60. Dit hebben we vorige week berekend. We zien dus dat in dit geval de loonkosten 29.373,60 - 19.902,73 9.470,87 lager zijn. O mdat ons standpunt is dat de zoon minstens CAO-loon moet ontvangen, gaan wij dit bedrag 9.470,87 niet uitbetalen maar wordt het in het bedrijf "tegoed" geschreven. Wordt het rentedragend "tegoed" geschreven, dan moeten hier ook werknemerspremies over worden betaald. In de volgende berekening gaan wij er echter van uit dat het niet rentedragend "tegoed" wordt geschreven. Er hoeven dan geen werknemerspremies over te worden betaald, maar alleen de premies voor de volksverzekeringen. Deze moeten n.l. altijd worden betaald, ongeacht welke vorm van beloning. totale loonkosten voor de werkgever op CAO-basis totale loonkosten volgens minimum loonbasis bijzondere beloning in bedrijf af: werkgeverspremies AKW, AWBZ en AAW 9,4% belastbare beloning af: AOW/AWW loonbel. netto tegoedschrijven in het bedrijf 10,5% 900,96 21,9% 1.874,15 29.373,60 19.902,73 9.470,87 890,26 8.580,61 2.785,11 5.795,50 Bij arbeidsongeschiktheid is de basis voor de uitkeringen het bedrag waarover de werknemer spremies zijn betaald, dus over de hoogte van het minimumloon. De waarde- en welvaartsvaste uitkeringen bij volledige arbeidsongeschiktheid bedragen onge veer: Ziektewet 1ste jaar 86,5% van 295,50 255,60 per week of 51,18 per dag (5 dagen per week). Wet Arbeidsongeschiktheid na 1 jaar tot 65 jaar 80% van 295,50 236,40 per week of/ 47,28 per dag (5 dagen per week). Wanneer we deze berekening herhalen maar dan voor een 22-jarige MLS-er dan blijken de totale bruto loonkosten op basis van het minimumloon 26.633,— te zijn. In vergelijking met het volledige CAO-loon, waarbij de loonkosten 38.975,68 bedragen (exklusief de pensioenpremie die voorde werknemer vanaf 21 jaar moet worden betaald) is dit 12.342,68 minder. Wanneer dit bedrag bruto "tegoed" wordt geschreven, dan resteert er netto 6.989,04 in het bedrijf. Via bovenstaande methode kunnen wij dus op een bepaalde manier gedeeltelijk de werknemer spremies omzeilen. Nadeel is wel dat alleen op basis van het minimumloon een uitkering tenge volge van arbeidsongeschiktheid wordt gekregen. Het is aan te bevelen deze lagere dekking op te vangen door een partikuliere arbeidsongeschikt heidsverzekering af te sluiten, zodat ongeveer een zelfde dekking wordt verkregen als op CAO- basis. Wordt dit gedaan dan wordt de uitkering in het bedrijf weer lager omdat anders de totale loonkosten boven het CAO-loon zouden komen. Een dergelijke aanvullende partikuliere verzekering kost ongeveer 1.000,— Uitgangspunt van deze verzekering is dat hij qua dekking de verplichte verzekering zo dicht mogelijk benadert. Daarom is de premie gekozen voor een 5% klimmende verzekering. Op dit begrip komen we volgende keer terug, wanneer we de beloningsvorm zonder verplichte verzekering nader gaan uitwerken. De laatste keer gaan we de voor- en nadelen van de verschillende vormen van beloning naast elkaar zetten en gaan we vergelijken hoe hoog de netto beloningen zijn en wat de uitkeringen zijn bij arbeidsongeschiktheid. Verschonen is het recht hebben om te mogen weigeren een verklaring als getuige in een procedure af te leggen. tarissen, artsen, advokaten en gees telijken. Niet duidelijk was of hiertoe ook accountants waren te rekenen. uitoefening van zijn funktie door zijn kliënt waren medegedeeld. Ter zitting beriep de accountant zich op zijn verschoningsrecht en de pachtkamer heeft dit beroep gegrond verklaard. De pachtkamer heeft hierbij onder meer het volgende overwogen: - Het Besluit regelen beroepsui toefening accountants-adminis- tratiekonsulenten bevat een ge heimhoudingsplicht, wat nog niet betekent een verschoningsrecht ten opzichte van de rechters. Dit verschoningsrecht is in geen en kele Wet of Besluit expliciet aan de a.a. toegekend. De pachtka mer nam aan dat het de bedoe ling van de wetgever is geweest dat de rechter uitmaakte of de a.a. het verschoningsrecht heeft. - De a.a. kan zijn funktie slechts naar behoren vervullen indien zijn kliënten er op kunnen ver trouwen dat hij, ook bij getuige nissen in recht, zijn stilzwijgen zal bewaren omtrent het hem toe vertrouwde. - De opleiding, de vakbekwaam heid en de beroepsethiek van de a.a. zijn met voldoende waarbor gen omkleed. Hoewel deze uitspraak niet van de hoogste rechter is, moet hij toch van belang worden geacht. De weder partij (de gemeente) heeft hiertegen geen beroep aangetekend. ermeldenswaard is voorts dat het in deze procedure handelde over de wettelijke erkende accountants-ad- ministratiekonsulent, wiens beroep suitoefening is gebonden aan regels Als het verkeer teveel overlast of hinder veroorzaakt, moeten beper kende maatregelen kunnen worden genomen. Dat is de kern van een voorstel van de Regering tot uitbrei ding van de Wegenverkeerswet. De Tweede Kamer zal zich daarover bin nenkort uitspreken. "Een sprong in het duister", zegt de Algemene Verl aders- en Eigen Vervoer Organisatie EVO, "zo lang er geen zekerheid is over de wijze waarop de uitbreiding van deze wet met milieubelangen zal worden uitgevoerd". Het beperken van overlast door in bepaalde gebieden verkeer te verbie den, roept het gevaar op dat er van de noodzakelijke bereikbaarheid van de bedrijven door personen- en goede renverkeer niets meer overblijft. Het wetsvoorstel mist elke garantie in het en staat onder tuchtrecht. Dit zijn de waarborgen wat betreft opleiding, vakbekwaamheid en beroepsethiek. Zonder deze waarborgen zou de uit spraak van de pachtkamer wel eens geheel anders hebben kunnen uitval len. Veerbeek uitvoerende vlak over de wijze waarop het noodzakelijke verkeer kan door gaan als beperkende maatregelen zouden worden opgelegd. De EVO vindt het niet onjuist, dat de wetsuitbreiding centraal voorziet in de mogelijkheid van verkeersmaa tregelen op grond van door dat ver keer veroorzaakte overlast en hinder. Op die manier kan worden voorko men dat gemeenten hun heil blijven zoeken bij allerlei oneigenlijke maa tregelen om het verkeer te reguleren. Maar de EVO heeft grote twijfels over de mogelijkheid tot een be trouwbare uitvoering van de wets uitbreiding. Want op geen enkele manier wordt duidelijk gemaakt hoe de verkeers- en de milieubelangen op één noemer kunnen worden ge bracht. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 3