VMOI! M
VtlllW
Dit dorp sterft uit!!!
Simon Vestdijk en zijn boek:
"De kelner en de levenden"
R J.ZUI
t
SI
ELI
UI
Agrarische jongeren profileren zich
D,
D,
H,
P lattelandsjongeren vroeger waren
identiek aan jonge boeren en boe
rinnen. Dat beeld leeft nog hier en
daar, niets is echter minder waar.
Plattelandsjongeren of jongeren van
het platteland, verenigd in eigen or
ganisaties, jongeren met veelal een
agrarische verwantschap, maar met
uiteenlopende opleidingen, beroe
pen, interesses. Jongeren die willen
ontmoeten in een vertrouwde omge
ving, die samen willen sporten, to
neel willen spelen, willen diskussië-
ren, bezig willen zijn met hun toe
komst.
BOLULIflG
S amen oplossingen zoeken om on
ze zelfbesturende jongerengroepen
een handreiking te kunnen bieden in
hun werk. Werk wat in tijden van
ekonomische achteruitgang wel eens
de dupe dreigt te worden van bezuini
gingsdriften.
V
S teeds meer afdelingen gaan zich
richten op, en bezig houden met, hun
direkte omgeving: bestemmings
plannen, streekplannen, energiebe
leid.
O,
I
Voorwoord van Jos Akkermans in het jaarverslag
1979 van de P.J.G.N.
AGENDA:
Administratief medewerker/ster
P.J.Z.
Voedselhulp
gemeenschap
onder redaktie van de Redaktiekommissie Bond
van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Bra
bant
Redaktieadres:
Mevr. L.J. de Regt-van Maldegem,.
Anna Mariaweg 1, 4494 PB Geersdijk.
'ver het onderwerp: Simon Vest
dijk en zijn boek: "De kelner en de
levenden" werd een lezing gepro
grammeerd door de Kommissie Vor
ming van de Ned. Bond van Platte
landsvrouwen in samenwerking met
de Z.V.U.-werkgroep. Deze lezing
werd gehouden in de "Zeeuwse Her-
berghe" in Zierikzee.
Het was geen gemakkelijk onder
werp. Dat gaven de sprekers, de heren
T. Brandenbarg en E. Plette (beiden
leraar aan de Rijksscholengemeen
schap Prof. Zeeman te Zierikzee)
graag toe. Maar Vestdijk is geen
makkelijk auteur en van zijn literaire
werk is "De kelner en de levenden"
bepaald geen licht verteerbaar, maar
wel een zeer intrigerend boek.
De heer Plette begon met een inlei
ding over Vestdijk als schrijver. De
spreker moest zich beperken uit een
veelheid van gegevens die de moeite
van het bespreken waard zouden zijn.
Hij leefde tamelijk geisoleerd, heeft
wel enkele verhoudingen met vrou
wen gehad, maar trouwde pas op la
tere leeftijd en werd vader van twee
zoons. Naast literatuur had muziek
e schrijver werd aan het eind van
de vorige eeuw in Harlingen gebo
ren, bezocht de H.B.S. in Leeuwar
den en studeerde medicijnen in Am
sterdam. Hier was hij aktief in het
studentenleven en in deze periode
begon hij z'n eerste gedichten te
schrijven, die pas veel later gepubli
ceerd zouden worden. Korte tijd
heeft hij als scheepsarts gevaren,
maar Vestdijk was geen "reizer" en
zocht rust in de bossen van Doorn,
waar hij tot zijn dood in 1971 ge
woond heeft.
z'n grote belangstelling evenals psy
chologie (speciaal Freud).
In tegenstelling tot vele andere
grootheden heeft Vestdijk tijdens
zijn leven al veel waardering gekre
gen. Zo werd hem een eredoctoraat
aan de universiteit van Groningen
aangeboden. Hij beschikte over een
geweldig geheugen en was op veel
terreinen talentvol, maar toch had hij
moeite om het als mens aan te kun
nen. In die tijd was het uitsluitend
zijn werk, wat hem bevrediging gaf.
In totaal heeft hij 52 romans ge
schreven, verdeeld over drie groe
pen: jeugdherinneringen, eigentijdse
romans en historische romans.
tiek van de schrijver te doorgronden.
Het behandelt een bovennatuurlijke
apocalyptisch christelijke fantasie,
waarin een groep van twaalf levende
mensen in een vreemd dodenrijk op
de proef worden gesteld om te zien of
ze God zouden vervloeken. Vestdijk
dwong de twaalf personen tot een
nieuw godsbesef te komen, door af te
dalen in hun onderste bewustzijn tot
in de diepste afgrond. Dan is het ei
gen "ik" en godsbeeld gebroken en
dan kan een nieuw godsbeeld ont
staan.
Deze moeilijke materie werd indrin
gend door beide sprekers behandeld:
Christus en de duivel werden her
kenbaar gemaakt in mensen en han
delingen. Het boek is niet te be
schouwen als een geloofsbelijdenis
van Vestdijk maar het is een mythe,
waarin hij het Christendom gebruikt,
omdat de westerse wereld het meest
vertrouwd is met het Christendom.
/ind 1976 stond aan het begin van
ons kleine dorp een groot bord met de
letters: DIT DORP STERFT UIT!!!
Dit was het begin van een aktie. Een
aktie voor het behoud van ons dorp.
Niet om nu eens gauw tot een stad uit
te groeien maar gewoon om te blijven
bestaan. Er was een sterke vergrijzing
met dit gevolg dat alleen de bejaar-
denbond kon bogen op een flink aan
tal leden. De kleuterschool werd
daarentegen bedreigd met sluiting
met in het verlengde daarvan natuur
lijk ook de basisschool.
elemaal apart van deze drie
groepen staat "De kelner en de le
venden", het boek dat de heer Bran
denburg behandelde. Om dit werk
goed te kunnen begrijpen zou de le
zer eigenlijk meerdere werken van
Vestdijk moeten lezen om de thema
oor deze middag was veel be
langstelling van de kant van de lees
kringen van Plattelandsvrouwen van
Schouwen-Duiveland en Beveland.
In de leeskringen was dit boek be
handeld, maar had nogal wat vraag
tekens opgeleverd bij de lezers. Deze
lezing heeft verschillende punten
duidelijk gemaakt. Er waren dank
woorden van mevr. Heringa, lid van
de Kommissie Vorming, voor beide
heren aan het eind van deze boeien
de middag.
R. Mouthaan - Mantel
e koppen werden bij elkaar ge
stoken, om de leegloop tegen te gaan,
om te voorkomen dat het dorp hele
maal zou verkrotten, om de leef
baarheid te behouden. Er werd aan
de bel getrokken bij de gemeente en
de provincie.
In het dorpshuis werd in tegenwoor
digheid van de gemeenteraad en
verschillende statenleden en de ge
hele bevolking een bijeenkomst ge
houden; een bijeenkomst waar de
verlangens naar voren werden ge
bracht.
Met twee bussen vol mensen, voor
zien van spandoeken en leuzen, gin
gen we naar het provinciehuis in Den
Bosch.
Er werd geluisterd en ze begrepen
dat ze die kleine dorpen niet konden
laten verpauperen.
Nu, in 1980, is het feest in ons dorp.
Feest omdat er 10 bejaardenhuisjes
zijn gekomen, feest omdat er ver
schillende huizen in aanbouw zijn,
feest ook omdat er al een hele rij
onbewoonbare woningen afgebro
ken zijn.
Het was feest van 's morgens vroeg
tot 's avonds laat en ik heb geen po
litie gezien wat op zichzelf in deze
tijd ook al een feest is. Laten we ho
pen dat we het zo kunnen houden.
k weet dat er in Brabant en Zeeland
een heleboel kleine kernen zijn met
dezelfde problemen en moeilijkhe
den. Ik weet ook dat de bewoners er
voor moeten vechten om de bewoon
baarheid van hun dorp te behouden.
Groot is de voldoening als er een be
loning voor het werk is en ook dank
baarheid dat men door gezamenlijk
op te trekken iets bereikt heeft.
Iredaktie:
IHarrie Wijerman
13 JUNI - Ledenvergadering afd.
West-Zeeuws-Vlaanderen. Plaats:
Chez René, aanvang 19.30 uur.
14 JUNI - Landelijke Sportdag
P.J.G.N., in Dronten. Aanvang 9.30
uur.
17 JUNI - 3-C.J.O.-vergadering in de
Caisson te Kapelle.
21 JUNI - Uitwisseling P.J.Z. Goes-
Hengelo. Voor inlichtingen:
01198-409.
24 JUNI - H.B.-vergadering van de
P.J.Z. in de Draak te Bergen op
Zoom.
27 JUNI - Bowlingavond van de af
deling 's-Heerabtskerke - Nisse e.o.
Opgave: 01195-382.
Het ligt in de bedoeling elke week
een agenda op te nemen. Berichten
voor deze agenda of voor het P.J.Z.-
geluid moeten uiterlijk op maandag
ochtend op het sekretariaat van de
P.J.Z. zijn.
In de D.B.-vergadering van 5 juni jl. is besloten om voor het
sekretariaat van de P.J.Z. weer een "vaste" kracht aan te
stellen. Dit zou kunnen gebeuren op het moment dat de
huidige uitzendkracht Tiny den Engelsman met zwanger
schapsverlof gaat (ongeveer half juli). Daarom de volgende
advertentie:
Gevraagd: Een parttime (20 uur) administratief medewer
ker/ster.
Wij zoeken iemand van minimaal 18 jaar met diploma Mavo
en typen. Belangstelling voor of ervaring met jongerenwerk
(bijv. de P.J.Z.) kan een pluspunt zijn.
Sollicitaties, uitsluitend schriftelijk, moeten op z'n laatst 20
juni binnen zijn op het sekretariaat van de P.J.Z., Grote
Markt 28 te Goes.
Voor nadere inlichtingen kan men hier ook terecht.
I—^en jaarverslag is altijd: even
achterom kijken; even kijken waar
\ve mee bezig geweest zijn en* het
geeft ook meteen aan waar de gaten
liggen. 1979, het einde der 70'er ja
ren. Een terugblik op die jaren toont
ons ingrijpende veranderingen in de
wereld van de plattelandsjongere
norganisaties.
Zo "gezapig" de 70'er jaren ingetre
den zijn zo "kritisch" worden ze nu
verlaten.
Agrarische jongeren profileren zich
binnen de plattelandsjongerenorga
nisaties. Niet in de laatste plaats
omdat zij in een bijzondere positie
verkeren. Zij wilden zich vestigen of
handhaven als zelfstandige boeren
maar raken in de verdrukking omdat
zij voor hun inkomen afhankelijk
zijn van Europese besluitvorming en
nationaal sociaal-ekonomisch be
leid. Beiden zijn niet op elkaar afge
stemd en de jonge boer wordt daar
tussen geklemd, met de steeds dui
delijker wordende negatieve sociale
gevolgen.
Tot nu toe blijkt dat met name plat
telandsjongerenorganisaties hun nek
uit willen steken om de situatie van
de jonge bper te analyseren en te
zoeken naar een vorm welke ook
voor deze groep jongeren een ge
zonde maatschappelijke positie mo
gelijk moet maken.
O,
Bowling afd. 'S HEER ABTSKER-
KE - NISSE E.O.
Op 27 juni a.s. gaan we "bowlen" in
het bowlingcentrum Goes van 20.00
tot 22.00 uur. Kosten: niet-leden
6,00, leden 4,00. Opgave tot 23
juni bij: Adrie Mol, tel. 01 195-382.
Vertrek om 19.30 uur vanaf Irene.
ntwikkelingen zijn na de 2e
wereldoorlog ontzettend snel ge
gaan. Sneller eigenlijk dan veel
mensen konden volgen. Veranderin
gen overvielen hen. Vandaag leeft er
een nieuwe generatie jongeren die
zigh kritischer opstelt, die wil leren
enige afstand te nemen van de
"massale" ontwikkelingen, die zich
af gaat vragen wat zijn plaats, zijn
opstelling in deze maatschappij moet
zijn.
Dat gebeurt nog ongestruktureerd.
op een aftastende wijze. Dat is op
zich een goede zaak, maar toch zul
len we moeten bezien op welke wijze
we daarin lijnen aan kunnen bren
gen.
Eind 1979 is besloten om met onze
zusterorganisaties dat stuk werk aan
te pakken via het A.P.J.W. (Alge
meen Plattelands Jongeren Werk)
die straks zo mogelijk een plaats gaat
innemen naast het N.A.J.K. (Neder
lands Agrarisch Jongeren Kontakt)
in de federatie N.F.P.J.O. (Neder
landse Federatie van Plattelands
Jongeren Organisaties).
Juist in die situaties is ons werk des
te belangrijker omdat dan nog meer
dan anders nodig is dat men zich kan
ontplooien en zicht kan houden op de
toekomst, geïnspireerd wil zoeken
naar nieuwe mogelijkheden om sa
men door te gaan.
Bezuinigingen in het vrijwilligers
jeugd- en jongerenwerk betekent het
paard achter de wagen spannen.
Jos.Akkermans
De Raad van ministers van de Ge
meenschap heeft ingesteld met het
Voedselhulpprogramma van de Ge
meenschap voor 1980. Dat program
ma bestaat uit 720.500 ton graan,
150.000 ton mager melkpoeder en
45.000 ton butteroil.
Berekend tegen interne marktprijzen
komt deze hulp neer op ongeveer een
half miljard ECU.
Het programma betreft dezelfde
hoeveelheden als in 1979. Het kan
echter worden uitgebreid, afhanke
lijk van de voedselhulpkredieten die
worden uitgetrokken in de begroting
voor 1980, waarvoor de procedure
nog niet is afgerond. vdw
23