Nieuws uit; Brussel
G,
W.I.R.-premie
G,
D e suggestie is wel eens gewekt,
dat wanneer de bestelbon of kopie-
koopkontrakt wordt weggegooid en
de aflevering- en de faktuurdatum
maar na 31 mei 1980 vallen, men in
ieder geval wel recht zou hebben op
de verhoogde premie. Of dit zo is wil
ik niet graag bevestigen. Bij een
beetje belangrijk bedrag zal naar het
bestelmoment gezocht moeten wor
den. Dit kan gedaan worden door
kontakt op te nemen met de lever
ancier, die veelal van uit zijn admi
nistratie kan opgeven wanneer de
overeenkomst is gesloten. Ook is
meestal wel ongeveer bekend hoe
lang de levertijd van een bepaald
bedrijfsmiddel is. Op deze wijze kan
een bestelmoment worden gerekon-
strueerd. U zult zich afvragen of dit
dan zo belangrijk is. Dit is inderdaad
het geval, want ook de belasting
dienst zal bij kontrole deze zelfde
gegevens onderzoeken, omdat uit de
praktijk blijkt dat vaak het hoge
percentage wordt gevraagd, terwijl
recht bestaat op het lage percentage.
Indien U zojuist (in mei) een werk
tuig hebt gekocht dat evenwel nog
niet is afgeleverd of betaald, over
Brits accoord brengt financiering
Europees landbouwbeleid in gevaar
K
□Rl
rE WEIMKEIM
Donderspeech
D onderdagmiddag bij de start van
de besprekingen van de ministers van
Buitenlandse Zaken hield de voorzit
ter, de Italiaanse bewindsman Emilio
Colombo een donderspeech. "Wij
moeten nu tot besluiten komen. Zo
niet dan zijn de gevolgen van ons fa
len internationaal politiek zo langza
merhand niet meer te overzien", zo
dreigde Colombo. Ook de Duitse mi
nister van Buitenlandse Zaken, Hans
Dietrich Genscher liet zich tegenover
journalisten in zulke termen uit.
De uitslag'is inmiddels bekend. Over
dit jaar en 1981 krijgen de Britten
tezamen een verlaging van de con
tributie met ruim 7.100 miljoen
minimaal. Zou bovendien de Euro
pese Gemeenschap weer door haar
begroting heen schieten dan is dat de
komende jaren grotendeels voor re
kening van de andere landen. Aldus
wordt globaal tweederde van het
Britse verlies door de acht anderen
overgenomen. Op voorstel van onze
minister Van der Klaauw wordt de
tegemoetkoming voor 1982 pas later
vastgesteld.
Chantage vervangt overleg
B ij beschikking van 29 mei 1980 hebben de minister en de staatsse-
kretaris van financiën het percentage van de W.I.R.-premie voor de
overige bedrijfsmiddelen (niet zijnde gebouwen, installaties, lucht
vaartuigen of zeeschepen) verhoogd van 7% tot 10%. Deze verhoging
heeft betrekking op investeringen in deze kategorie bedrijfsmiddelen nè
31 mei 1980, doch vóór 1 juli 1981. Onder investeren verstaat de wet het
aangaan van verplichtingen of anders gezegd het sluiten van een
koopovereenkomst.
Ui
Compromis contributie is kosten wel waard
Jan NAAerts/Brussel
JL och nog vlugger dan verwacht zijn de ministers in Brussel tot enkele
belangrijke accoorden gekomen. De Britten krijgen hun gigantische
verlaging van de contributie voor tenminste twee jaar. Daarmee is de
weg vrij voor een gemiddelde prijsverhoging ten gunste van boeren en
tuinders met 5%.
Vreugde in Brussel na zoveel vervelende tegenslagen? Was het maar zo.
Algemeen is men rond het hoofdkwartier van de Europese Gemeen
schap hier van mening dat het slechts (weer) uitstel van executie was.
Minister Van der Klaauw heeft onmiddellijk nadat het accoord over de
Britse contributie was 'gesloten, uiteengezet dat de Gemeenschap nu
nog wat sneller dan eerst haar financiële plafond bereikt. Dat zou al
over ruim een jaar het geval kunnen zijn.
r oed beschouwd is men er ook in
geslaagd om werkelijk alle financiële
problemen die al maanden geleden
duidelijk waren te omzeilen. Enkele
weken geleden bij de onderhandelin
gen over nieuwe landbouwprijzen in
Luxemburg was het ook al zo gegaan.
Wie zo zijn bedrijf leidt komt vroeger
of later bedrogen uit. Zou dat voor
een verbond als de Europese Ge
meenschap ook niet gelden?
root-Brittannië krijgt nu voor
taan een speciale behandeling op Fi
nancieel terrein. Eerder bleven de
Britten al buiten het Europees
muntstelsel. Weer wat langer gele
den blokkeerden zij (alweer als eni
gen) het visserij-beleid. Al sedert hun
komst in Brussel willen ze niet van
een EG-energiepolitiek horen.
Evenlang ook al bestrijden zij het
landbouwbeleid. Enkele weken ge-
■hm mmmm
AKKERBOUW
BIJ BEREGENING wordt mees
tal de fout gemaakt, dat het meer
een slagregen is, dan een verkwik
kend buitje. Te veel water in een te
korte tijd verpest de grond. Men
moet in principe nooit meer water
geven als de grond kan opnemen.
Geeft men te veel per keer dan
treedt piasvorming op en is er kans
op struktuurbederf en krijgen de
wortels van het gewas zuurstofge
brek.
GROVE DRUPPELS slaan de
grond dicht als het gewas de grond
onvoldoende bedekt. Ook op be
groeide grond moet men oppassen
met mondstukken groter dan 20
mm. Een mondstuk van 14-16 mm
is het best geschikt voor berege
ning op een akkerbouwbedrijf.
Heeft U toch een hoge kapaciteit
nodig, neem dan een apparaat dat
twee kleinere in plaats van een
grote sproeimond heeft.
HET VERDERE VERLOOP
van de weersomstandigheden is
uiteraard bepalend of en in welke
mate beregening zal worden toe
gepast. Vooral in de kleigebieden
wordt veel uit open water bere
gend. Voorzichtigheid hierbij is
geboden omdat het een bepaald
zoutgehalte (NACl) kan bevatten,
waardoor het ongeschikt is voor
beregening op uw gewas. Onder
zoek vooraf is dus beslist noodza
kelijk.
HET IS RAADZAAM NU uw
granen te blijven kontroleren op
schimmelziekten. Hebt U in een
vroeg stadium reeds gespoten
tegen meeldauw, dan kan een
tweede bespuiling nodig zijn. Of
een bespuiting tegen afrijpings-
ziekté rendabel is, valt vooraf
moeilijk te voorspellen. Gemiddeld
worden de kosten hiervoor ge
maakt, wel terug betaald. Spuit
dus zodra alle aren uit de blad
schede zijn.
REEDS IN DE beginontwikke-
ling wordt knolselderij vaak al
aangetast door luizen, vooral in dit
6
groeistadium veroorzaakt een
aantasting vaak ernstige groei-
remming van het gewas, bovendien
zijn deze gasten overbrengers van
virusziekten. U moet dus goed
kijken in de kleine hartbladeren
van de planten of ze aanwezig zijn
om op tijd een bestrijding te kun
nen uitvoeren.
VEEHOUDERIJ
HEBT U DE PLUIZEN met
zaad van de paardenbloem zien
waaien op weg naar een nieuwe
groeiplaats? Het zaad van muur is
reeds grotendeels uitgevallen. De
ze uitval wordt nu gevolgd door
herderstasje en boterbloemen. Dit
was niet gebeurd wanneer U vorig
najaar of afgelopen voorjaar een
bestrijding op het grasland tegen
onkruid had uitgevoerd.
Gelukkig neemt het aantal vee
houders dat aandacht besteed aan
de bestrijding van onkruiden in
grasland jaarlijks toe.
OP DIVERSE PERCELEN is
het gras niet gemaaid, maar er
meer af gefreesd. Door een slecht
afgestelde machine of botte mesjes
heeft tijdens een droge periode de
grasmat moeilijkheden om zich te
herstellen. Bovendien geven slecht
afgemaaide percelen een minder
fraai aanzien. Het beste is om zo
snel mogelijk weer vee in te scha
ren. Het niet gemaaide gras naast
slootkanten en afrasteringen
wordt dan mede afgegraasd.
Vooral voor percelen welke voor
zien zijn van stroom op de afras
tering is kort houden van begroei
ing onder de draad belangrijk.
HET IS OVERIGENS toch geen
overtollige luxe om regelmatig te
kontroleren hoe het met de dege
lijkheid van de afrasteringen is
gesteld. Elk jaar opnieuw breekt er
vee uit bepaalde weidepercelen.
Schade aan gewassen en soms
zelfs ruzie met de buren is het ge
volg. Nog erger is het wanneer vee
's nachts op publieke wegen te
recht komt. Met"wat meer toezicht
kunnen dikwijls veel leed en
moeilijkheden worden voorkomen.
leden bij de kwestie "sancties tegen
Iran" vielen ze in het kader van de
Europese politieke samenwerking
door de mand. Kortom een tweede
rangs lidmaatschap voortaan voor
Groot-Brittannië.
De oorzaak van de Britse houding
ligt deels in het landbouwbeleid.
Anderzijds bij het onvermogen van
de Europese Gemeenschap om op
andere terreinen dan de landbouw
politiek tot activiteiten te komen.
Toen de Britten in 1973 binnenstap
ten dacht men nog dat de uitgaven
ten behoeve van de landbouwpoli
tiek in 1980 relatief veel minder ge
wicht zouden hebben gekregen.
Maar het beloofde regionaal, sociaal,
industrieel en ander beleid kwam
nooit van de grond. De "Europese
Unie-1980" waarvan we tien jaar
geleden droomden is vandaag verder
weg dan ooit. De landbouwuitgaven
belopen dus nog steeds driekwart
van het budget.
Dat is als zodanig geen enkel bewijs
dat die landbouw te duur is, zoals
sommigen concluderen. Maar het
leidt er wel toe dat een land als
Groot-Brittannië betrekkelijk weinig
aan de Europese Gemeenschap heeft
en tegelijk financieel veel aan Brus
sel moet afdragen. De landbouw zal
die druk van Londen de komende
jaren steeds weer blijven voelen. Zo
wel de conservatieven als de socia
listen hebben maandag in Londen al
weer aangekondigd de strijd tegen de
Europese landbouwpolitiek voort te
zetten.
Dat men het nu in twee dagen eens
werd over a. een verlaging van de
Britse contributie b. 5% meer voor de
boeren c. een verordening voor de
schapenhouderij en c. visserij-zaken,
is te danken aan externe omstandig
heden. Zoals vaker gebeurde kwam
het Verenigde Europa tot daden zo
dra de internationale politieke ont
wikkelingen elders in de wereld ons
hier op een hoopje dreven.
De negen ministers zijn bovendien
overeengekomen volgend jaar op
voorstel van de Europese Commissie
"structurele veranderingen" aan te
brengen in het patroon van de Ge
meenschap. Maar als dit niet lukt
krijgt Groot-Brittannië ook in het
derde jaar op basis van wat nu werd
overeengekomen een korting op de
contributie.
Zowel minister Van der Klaauw als
zijn collega Braks menen dat de ge
sloten compromissen dik en dubbel
de kosten waard zijn. Voor een land
als Nederland met zijn omvangrijke
export zal dat ook wel opgaan. Al
herinneren we ons nog heel goed dat
premier Van Agt na de topconferen
tie van Dublin vorige herfst 150
miljoen wel de grens van onze bij
drage vond. Mevrouw Thatcher
heeft tenslotte dus wel bewezen dat
ze kan onderhandelen. Zij komt met
haar bekwame minister van Buiten
landse Zaken, Carrington, dan ook
sterk uit deze serie onderhandelin
gen tevoorschijn.
Enkele andere conclusies. Frank
rijk, West-Duitsland en Groot-Brit
tannië beheersen het toneel in Brus
sel tegenwoordig totaal. De Europe
se Commissie, dagelijks bestuur van
de EG, speelt een steeds meer onbe
duidende rol. President Giscard bij
voorbeeld dicteerde enkele weken
geleden vanuit Parijs een 5% prijs
verhoging voor de landbouw. Toen
de landbouwministers niet snel ge
hoorzaamden dwong hij ze hetzelfde
weekeinde nog naar Luxemburg te
komen. Waar de heren dezelfde 26e
april voor...5% kozen.
Chantage heeft het overleg zo lijkt
wel verdrongen. De voorbeelden lig
gen werkelijk voor het oprapen.
Toen de Fransen vorig jaar last kre
gen van goedkoop Brits schapevlees
sloten zij gewoon 'hun grenzen. Dat
werd hen vervolgens door het Hof
van Justitie van de EG tot twee keer
toe verboden. Parijs had er lak aan.
Eerst moest en zou er een Europese
verordening komen die de (Franse)
schapenhouders beschermt. Zo ging
het ook met de landbouwprijzen.
Giscard kreeg zijn 5% ompiddellijk
van de landbouwministers maar niet
van premier Thatcher. Wel nu, zo
was de reactie in Parijs: dan doen we
het gewoon buiten alle Europese
verordeningen om zelf.
De Britten zijn geen haartje beter.
Toen zij onvoldoende steun kreeg
voor haar eisen inzake een lagere
contributie dreigde mevrouw That
cher er meermalen openlijk mee
haar betalingen aan de schatkist in
Brussel stop te zetten. Welk ander
land behalve de grote drie zou zoiets
ooit durven verzinnen? Groot-Brit
tannië dit ongelooflijke dreigement
trouwens ook niet uit te voeren. Men
vond er iets beters op: het blokkeren
van de prijsverhoging waarop 5 mil
joen boeren al twee maanden gele
den recht hadden. Toen moesten de
andere 'partners' wel zwichten. Zo
spelen Frankrijk, West-Duitsland en
Groot-Brittannië hier de baas. De
deftige Britse krant The Times con
cludeert dan ook dat de beste manier
om in de Europese Gemeenschap
wat te bereiken, is daar "hard en ruw
op te treden"/
Kortom: een gevaarlijke ontwikke
ling. Dit te meer aangezien de klei
nere landen waaronder Nederland
daar niet aan mee kunnen doen.
oor alle duidelijkheid wil ik er
hierbij nogmaals op wijzen dat een
faktuurdatum in het geheel niet be
palend is voor het percentage van de
premie. Ook de afleveringsdatum
van het bedrijfsmiddel is geen maat
staf. Alleen de besteldatum van het
bedrijfsmiddel geeft aan op welk
percentage u recht hebt. Daarna
wordt aan de hand van betaling
en,/of ingebruikname nagegaan
wanneer de premie zal worden uit
betaald.
weegt dan samen met uw leverancier
of u deze bestelling kunt annuleren.
Daarna gaat u in juni een nieuwe
bestelling doen voor het zelfde
werktuig, met gevolg dat u dan wel
recht hebt op de verhoogde premie.
U kunt dan n.l. een bestelbon tonen
met een datum die in de goede pe
riode valt.
it een krantenartikel van zater
dag 31 mei j.l. blijkt dat de ingangs
datum van de verhoging - nl. 1 juni
1980 - door Minister Van Aardenne
van Ekonomische Zaken inmiddels
alweer is gewijzigd en wel op aan
drang van de regerings akties in de
Tweede Kamer.
De minister zou nu hebben besloten
de verhoging een halve maand eer
der te laten ingaan. De mede met zijn
toestemming gepubliceerde beschik
king van 29 mei 1980 zal daarom al
weer worden gewijzigd.
Het gaat alweer net als met de wijzi
ging van het percentage voor gebou
wen dat oorspronkelijk op 9 decem
ber 1979 zou ingaan en daarna onder
druk is gewijzigd in januari 1980. Ik
vraag mij daarom af of een nog gro
tere druk óp de Minister de huidige
wijziging niet met nog meer dan een
halve maand vervroegd kan worden.
Het proberen is het zeker waard, nu
aangetoond is dat met hem te mar
chanderen valt.
Plezierig vind ik deze situatie aller
minst, want juist de zekerheid die
omtrent een ingangsdatum aanwezig
moet zijn, ontbreekt op deze wijze.
We komen dan al gauw in de vol
gende situatie te verkeren:
order - tegenorder - wanorde. En
hiermee is niemand gediend.
Veerbeek