Nieuws uit; Brussel G, W.I.R.-premie G, D e suggestie is wel eens gewekt, dat wanneer de bestelbon of kopie- koopkontrakt wordt weggegooid en de aflevering- en de faktuurdatum maar na 31 mei 1980 vallen, men in ieder geval wel recht zou hebben op de verhoogde premie. Of dit zo is wil ik niet graag bevestigen. Bij een beetje belangrijk bedrag zal naar het bestelmoment gezocht moeten wor den. Dit kan gedaan worden door kontakt op te nemen met de lever ancier, die veelal van uit zijn admi nistratie kan opgeven wanneer de overeenkomst is gesloten. Ook is meestal wel ongeveer bekend hoe lang de levertijd van een bepaald bedrijfsmiddel is. Op deze wijze kan een bestelmoment worden gerekon- strueerd. U zult zich afvragen of dit dan zo belangrijk is. Dit is inderdaad het geval, want ook de belasting dienst zal bij kontrole deze zelfde gegevens onderzoeken, omdat uit de praktijk blijkt dat vaak het hoge percentage wordt gevraagd, terwijl recht bestaat op het lage percentage. Indien U zojuist (in mei) een werk tuig hebt gekocht dat evenwel nog niet is afgeleverd of betaald, over Brits accoord brengt financiering Europees landbouwbeleid in gevaar K □Rl rE WEIMKEIM Donderspeech D onderdagmiddag bij de start van de besprekingen van de ministers van Buitenlandse Zaken hield de voorzit ter, de Italiaanse bewindsman Emilio Colombo een donderspeech. "Wij moeten nu tot besluiten komen. Zo niet dan zijn de gevolgen van ons fa len internationaal politiek zo langza merhand niet meer te overzien", zo dreigde Colombo. Ook de Duitse mi nister van Buitenlandse Zaken, Hans Dietrich Genscher liet zich tegenover journalisten in zulke termen uit. De uitslag'is inmiddels bekend. Over dit jaar en 1981 krijgen de Britten tezamen een verlaging van de con tributie met ruim 7.100 miljoen minimaal. Zou bovendien de Euro pese Gemeenschap weer door haar begroting heen schieten dan is dat de komende jaren grotendeels voor re kening van de andere landen. Aldus wordt globaal tweederde van het Britse verlies door de acht anderen overgenomen. Op voorstel van onze minister Van der Klaauw wordt de tegemoetkoming voor 1982 pas later vastgesteld. Chantage vervangt overleg B ij beschikking van 29 mei 1980 hebben de minister en de staatsse- kretaris van financiën het percentage van de W.I.R.-premie voor de overige bedrijfsmiddelen (niet zijnde gebouwen, installaties, lucht vaartuigen of zeeschepen) verhoogd van 7% tot 10%. Deze verhoging heeft betrekking op investeringen in deze kategorie bedrijfsmiddelen nè 31 mei 1980, doch vóór 1 juli 1981. Onder investeren verstaat de wet het aangaan van verplichtingen of anders gezegd het sluiten van een koopovereenkomst. Ui Compromis contributie is kosten wel waard Jan NAAerts/Brussel JL och nog vlugger dan verwacht zijn de ministers in Brussel tot enkele belangrijke accoorden gekomen. De Britten krijgen hun gigantische verlaging van de contributie voor tenminste twee jaar. Daarmee is de weg vrij voor een gemiddelde prijsverhoging ten gunste van boeren en tuinders met 5%. Vreugde in Brussel na zoveel vervelende tegenslagen? Was het maar zo. Algemeen is men rond het hoofdkwartier van de Europese Gemeen schap hier van mening dat het slechts (weer) uitstel van executie was. Minister Van der Klaauw heeft onmiddellijk nadat het accoord over de Britse contributie was 'gesloten, uiteengezet dat de Gemeenschap nu nog wat sneller dan eerst haar financiële plafond bereikt. Dat zou al over ruim een jaar het geval kunnen zijn. r oed beschouwd is men er ook in geslaagd om werkelijk alle financiële problemen die al maanden geleden duidelijk waren te omzeilen. Enkele weken geleden bij de onderhandelin gen over nieuwe landbouwprijzen in Luxemburg was het ook al zo gegaan. Wie zo zijn bedrijf leidt komt vroeger of later bedrogen uit. Zou dat voor een verbond als de Europese Ge meenschap ook niet gelden? root-Brittannië krijgt nu voor taan een speciale behandeling op Fi nancieel terrein. Eerder bleven de Britten al buiten het Europees muntstelsel. Weer wat langer gele den blokkeerden zij (alweer als eni gen) het visserij-beleid. Al sedert hun komst in Brussel willen ze niet van een EG-energiepolitiek horen. Evenlang ook al bestrijden zij het landbouwbeleid. Enkele weken ge- ■hm mmmm AKKERBOUW BIJ BEREGENING wordt mees tal de fout gemaakt, dat het meer een slagregen is, dan een verkwik kend buitje. Te veel water in een te korte tijd verpest de grond. Men moet in principe nooit meer water geven als de grond kan opnemen. Geeft men te veel per keer dan treedt piasvorming op en is er kans op struktuurbederf en krijgen de wortels van het gewas zuurstofge brek. GROVE DRUPPELS slaan de grond dicht als het gewas de grond onvoldoende bedekt. Ook op be groeide grond moet men oppassen met mondstukken groter dan 20 mm. Een mondstuk van 14-16 mm is het best geschikt voor berege ning op een akkerbouwbedrijf. Heeft U toch een hoge kapaciteit nodig, neem dan een apparaat dat twee kleinere in plaats van een grote sproeimond heeft. HET VERDERE VERLOOP van de weersomstandigheden is uiteraard bepalend of en in welke mate beregening zal worden toe gepast. Vooral in de kleigebieden wordt veel uit open water bere gend. Voorzichtigheid hierbij is geboden omdat het een bepaald zoutgehalte (NACl) kan bevatten, waardoor het ongeschikt is voor beregening op uw gewas. Onder zoek vooraf is dus beslist noodza kelijk. HET IS RAADZAAM NU uw granen te blijven kontroleren op schimmelziekten. Hebt U in een vroeg stadium reeds gespoten tegen meeldauw, dan kan een tweede bespuiling nodig zijn. Of een bespuiting tegen afrijpings- ziekté rendabel is, valt vooraf moeilijk te voorspellen. Gemiddeld worden de kosten hiervoor ge maakt, wel terug betaald. Spuit dus zodra alle aren uit de blad schede zijn. REEDS IN DE beginontwikke- ling wordt knolselderij vaak al aangetast door luizen, vooral in dit 6 groeistadium veroorzaakt een aantasting vaak ernstige groei- remming van het gewas, bovendien zijn deze gasten overbrengers van virusziekten. U moet dus goed kijken in de kleine hartbladeren van de planten of ze aanwezig zijn om op tijd een bestrijding te kun nen uitvoeren. VEEHOUDERIJ HEBT U DE PLUIZEN met zaad van de paardenbloem zien waaien op weg naar een nieuwe groeiplaats? Het zaad van muur is reeds grotendeels uitgevallen. De ze uitval wordt nu gevolgd door herderstasje en boterbloemen. Dit was niet gebeurd wanneer U vorig najaar of afgelopen voorjaar een bestrijding op het grasland tegen onkruid had uitgevoerd. Gelukkig neemt het aantal vee houders dat aandacht besteed aan de bestrijding van onkruiden in grasland jaarlijks toe. OP DIVERSE PERCELEN is het gras niet gemaaid, maar er meer af gefreesd. Door een slecht afgestelde machine of botte mesjes heeft tijdens een droge periode de grasmat moeilijkheden om zich te herstellen. Bovendien geven slecht afgemaaide percelen een minder fraai aanzien. Het beste is om zo snel mogelijk weer vee in te scha ren. Het niet gemaaide gras naast slootkanten en afrasteringen wordt dan mede afgegraasd. Vooral voor percelen welke voor zien zijn van stroom op de afras tering is kort houden van begroei ing onder de draad belangrijk. HET IS OVERIGENS toch geen overtollige luxe om regelmatig te kontroleren hoe het met de dege lijkheid van de afrasteringen is gesteld. Elk jaar opnieuw breekt er vee uit bepaalde weidepercelen. Schade aan gewassen en soms zelfs ruzie met de buren is het ge volg. Nog erger is het wanneer vee 's nachts op publieke wegen te recht komt. Met"wat meer toezicht kunnen dikwijls veel leed en moeilijkheden worden voorkomen. leden bij de kwestie "sancties tegen Iran" vielen ze in het kader van de Europese politieke samenwerking door de mand. Kortom een tweede rangs lidmaatschap voortaan voor Groot-Brittannië. De oorzaak van de Britse houding ligt deels in het landbouwbeleid. Anderzijds bij het onvermogen van de Europese Gemeenschap om op andere terreinen dan de landbouw politiek tot activiteiten te komen. Toen de Britten in 1973 binnenstap ten dacht men nog dat de uitgaven ten behoeve van de landbouwpoli tiek in 1980 relatief veel minder ge wicht zouden hebben gekregen. Maar het beloofde regionaal, sociaal, industrieel en ander beleid kwam nooit van de grond. De "Europese Unie-1980" waarvan we tien jaar geleden droomden is vandaag verder weg dan ooit. De landbouwuitgaven belopen dus nog steeds driekwart van het budget. Dat is als zodanig geen enkel bewijs dat die landbouw te duur is, zoals sommigen concluderen. Maar het leidt er wel toe dat een land als Groot-Brittannië betrekkelijk weinig aan de Europese Gemeenschap heeft en tegelijk financieel veel aan Brus sel moet afdragen. De landbouw zal die druk van Londen de komende jaren steeds weer blijven voelen. Zo wel de conservatieven als de socia listen hebben maandag in Londen al weer aangekondigd de strijd tegen de Europese landbouwpolitiek voort te zetten. Dat men het nu in twee dagen eens werd over a. een verlaging van de Britse contributie b. 5% meer voor de boeren c. een verordening voor de schapenhouderij en c. visserij-zaken, is te danken aan externe omstandig heden. Zoals vaker gebeurde kwam het Verenigde Europa tot daden zo dra de internationale politieke ont wikkelingen elders in de wereld ons hier op een hoopje dreven. De negen ministers zijn bovendien overeengekomen volgend jaar op voorstel van de Europese Commissie "structurele veranderingen" aan te brengen in het patroon van de Ge meenschap. Maar als dit niet lukt krijgt Groot-Brittannië ook in het derde jaar op basis van wat nu werd overeengekomen een korting op de contributie. Zowel minister Van der Klaauw als zijn collega Braks menen dat de ge sloten compromissen dik en dubbel de kosten waard zijn. Voor een land als Nederland met zijn omvangrijke export zal dat ook wel opgaan. Al herinneren we ons nog heel goed dat premier Van Agt na de topconferen tie van Dublin vorige herfst 150 miljoen wel de grens van onze bij drage vond. Mevrouw Thatcher heeft tenslotte dus wel bewezen dat ze kan onderhandelen. Zij komt met haar bekwame minister van Buiten landse Zaken, Carrington, dan ook sterk uit deze serie onderhandelin gen tevoorschijn. Enkele andere conclusies. Frank rijk, West-Duitsland en Groot-Brit tannië beheersen het toneel in Brus sel tegenwoordig totaal. De Europe se Commissie, dagelijks bestuur van de EG, speelt een steeds meer onbe duidende rol. President Giscard bij voorbeeld dicteerde enkele weken geleden vanuit Parijs een 5% prijs verhoging voor de landbouw. Toen de landbouwministers niet snel ge hoorzaamden dwong hij ze hetzelfde weekeinde nog naar Luxemburg te komen. Waar de heren dezelfde 26e april voor...5% kozen. Chantage heeft het overleg zo lijkt wel verdrongen. De voorbeelden lig gen werkelijk voor het oprapen. Toen de Fransen vorig jaar last kre gen van goedkoop Brits schapevlees sloten zij gewoon 'hun grenzen. Dat werd hen vervolgens door het Hof van Justitie van de EG tot twee keer toe verboden. Parijs had er lak aan. Eerst moest en zou er een Europese verordening komen die de (Franse) schapenhouders beschermt. Zo ging het ook met de landbouwprijzen. Giscard kreeg zijn 5% ompiddellijk van de landbouwministers maar niet van premier Thatcher. Wel nu, zo was de reactie in Parijs: dan doen we het gewoon buiten alle Europese verordeningen om zelf. De Britten zijn geen haartje beter. Toen zij onvoldoende steun kreeg voor haar eisen inzake een lagere contributie dreigde mevrouw That cher er meermalen openlijk mee haar betalingen aan de schatkist in Brussel stop te zetten. Welk ander land behalve de grote drie zou zoiets ooit durven verzinnen? Groot-Brit tannië dit ongelooflijke dreigement trouwens ook niet uit te voeren. Men vond er iets beters op: het blokkeren van de prijsverhoging waarop 5 mil joen boeren al twee maanden gele den recht hadden. Toen moesten de andere 'partners' wel zwichten. Zo spelen Frankrijk, West-Duitsland en Groot-Brittannië hier de baas. De deftige Britse krant The Times con cludeert dan ook dat de beste manier om in de Europese Gemeenschap wat te bereiken, is daar "hard en ruw op te treden"/ Kortom: een gevaarlijke ontwikke ling. Dit te meer aangezien de klei nere landen waaronder Nederland daar niet aan mee kunnen doen. oor alle duidelijkheid wil ik er hierbij nogmaals op wijzen dat een faktuurdatum in het geheel niet be palend is voor het percentage van de premie. Ook de afleveringsdatum van het bedrijfsmiddel is geen maat staf. Alleen de besteldatum van het bedrijfsmiddel geeft aan op welk percentage u recht hebt. Daarna wordt aan de hand van betaling en,/of ingebruikname nagegaan wanneer de premie zal worden uit betaald. weegt dan samen met uw leverancier of u deze bestelling kunt annuleren. Daarna gaat u in juni een nieuwe bestelling doen voor het zelfde werktuig, met gevolg dat u dan wel recht hebt op de verhoogde premie. U kunt dan n.l. een bestelbon tonen met een datum die in de goede pe riode valt. it een krantenartikel van zater dag 31 mei j.l. blijkt dat de ingangs datum van de verhoging - nl. 1 juni 1980 - door Minister Van Aardenne van Ekonomische Zaken inmiddels alweer is gewijzigd en wel op aan drang van de regerings akties in de Tweede Kamer. De minister zou nu hebben besloten de verhoging een halve maand eer der te laten ingaan. De mede met zijn toestemming gepubliceerde beschik king van 29 mei 1980 zal daarom al weer worden gewijzigd. Het gaat alweer net als met de wijzi ging van het percentage voor gebou wen dat oorspronkelijk op 9 decem ber 1979 zou ingaan en daarna onder druk is gewijzigd in januari 1980. Ik vraag mij daarom af of een nog gro tere druk óp de Minister de huidige wijziging niet met nog meer dan een halve maand vervroegd kan worden. Het proberen is het zeker waard, nu aangetoond is dat met hem te mar chanderen valt. Plezierig vind ik deze situatie aller minst, want juist de zekerheid die omtrent een ingangsdatum aanwezig moet zijn, ontbreekt op deze wijze. We komen dan al gauw in de vol gende situatie te verkeren: order - tegenorder - wanorde. En hiermee is niemand gediend. Veerbeek

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 6