Strenge winter van grote invloed
op aantal schadegevallen
Winst
O.V.M.
1,7 mil
joen
dankzij
hoge
rente;
schade-
percen
tage
moet
omlaag
I n vergelijking met voorgaande ja
ren, was er sprake van een knappe
personeelsuitbreiding. De totale be
zetting is hiermede gekomen op 22
personen, waarvan 11 vrouwen en 11
mannen. De kwalitatieve teruggang,
waarvan in het vorige verslag mel
ding werd gemaakt, is intussen weg
gewerkt mede ook als gevolg van het
feit, dat een aantal personeelsleden
vakkursussen volgt en deze gedeel
telijk reeds met succes heeft be
kroond.
E én van de belangrijkste schadegegevens is de frekwentie, oftewel het
aantal schadegevallen. Hieruit kan worden afgeleid of de rijkwaliteit
van de verzekerden, globaal genomen, vóór- of achteruit gaat. Met
opzet stelt het bestuur "globaal genomen", omdat er een aantal fakto-
ren zijn die dit cijfer mede beïnvloeden, ook buiten de eigenlijke rijk-
waliteiten van de verzekerden om. Een strenge winter met gladde we
gen; intensief vakantieverkeer, bochtige en rondliggende polderwegen
of wegen met matige doorstroming van het verkeer waardoor filevor
ming ontstaat of niet te vergeten slechte wegdekken, hebben allemaal
een schadeverhogende invloed. En één van die faktoren, nl. een strenge
winter, is zeer zeker van invloed geweest op de frekwentie van dit jaar.
Deze bedraagt nl. maar liefst 19,1% tegen 18,4% in 1978, dus 0,7%
meer!
Enkele kernpunten
R eeds jaren bestaat er een voor
treffelijke samenwerking in poolver-
band tussen de 5 O.V.M.'s, nl. Gro
ningen, Drente, Overijssel, Gelder
land en Zeeland/Brabant. De kan-
H et bestuur heeft zich dit boekjaar
D at met een hogere schadefrek
wentie ook een hoger schadepercen-
tage zou samenhangen, lijkt voor de
hand te liggen.
Flinke
personeelsuitbreiding
1 op 4 auto's had schade verkeersfout maakt die schade tot
Pool-samenwerking
Bestuurszaken
Schadekosten stegen
slechts 1,8%
Een overzicht van een deel van het
nieuwe kantoorkomplex van de
OVM.
in het bijzonder beziggehouden met
de nieuwbouw, de inrichting daar
van en het akseptatiebeleid. Met na
me dit laatste punt kreeg de volle
aandacht, nadat een speciale kom
missie een aantal suggesties had ge
lanceerd met betrekking tot een rus
tige en evenwichtige groei.
Bijzondere vermelding verdient ook,
dat het bestuur besloot de heer J.
Visscher ingaande 1 januari 1980 tot
adjunkt-direkteur van de O.V.M. te
promoveren.
De toenemende werkzaamheden
zijn ook dit boekjaar wederom op de
meest vlotte wijze afgehandeld.
Achterstand in werkzaamheden
komt in het personeels-woordenboek
niet voor. Daarentegen wel enthou
siasme, een goede verstandhouding
en samenwerking en dat zijn de
sleutels tot het gevleugelde gezegde
"Arbeid behoedt U voor 3 kwalen,
verveling, ondeugd en armoede".
Bij monde van de voorzitter werd de
inzet van het personeel geprezen tij
dens de algemene ledenvergadering
op 15 juni 1979.
Het laat zich samenvatten in deze
woorden, dank U wel, het was we
derom fantastisch. Een woord van
dank ook aan het adres van de ver
tegenwoordigers.
Zij immers zijn de voorposten in on
ze distrikten. Zij moeten ervoor wa
ken, dat wij geen oneigenlijke risi-
ko's in huis krijgen.
i—-
Aantal Aantal
Branche posten schadegevallen
OVERZICHT SCHADEFREKWENTIE
Verzekerde Schade-
Boekjaar
voertuigen
gevallen
1951 .t/m 1959
gem.
14-15
I960 t/m 1969
gem.
18
1970
25.393
4.738
18,6
1971
27.430
4.593
16,7
1972
30.965
5.260
17,0
1973
36.023
6.123
17,0
1974
41.144
6.201
15,1
1975
43.899
7.031
16,0
1976
48.497
8.080
16,7
1977
53.923
9.918
18,4
1978
62.621
11.510
18,4
1979
72.970
13.970
19,1
Gaarne willen wij besluiten met de wijze woorden van een
filosoof:
"Wat geestdrift heeft geschapen,
gaat nimmer ten onder". CJ d Werff voorzitter
J. de Lange, sekretaris-direkteur
Personen- en bestelauto's
Traktoren
Bromfietsen
Comhines
Motoren
Aanhangwagens en caravans
Totaal
52.930
9.167
7.346
904
545
2.078
72.970
12.691
567
548
47
51
66
13.970
Er zal heel wat attenter gereden
moeten worden.
Als één van de hiervoor genoemde of
eventueel nog andere schadeverho
gende faktoren aanwezig zijn zal
men de bereidheid moeten opbren
gen er ook rekening, mee te houden.
Dan is er al veel gewonnen.
gevolg heeft is dus wel zeer hoog.
U-.. j-. Li-. j j r Hoe krijgen we, zo vraagt het bestuur
it dit overzicht blijkt dat de frek- !.f T
zich af, dat cijfer omlaag tot een
wentie vanaf 1974 steeds een op- :fo
enigszins aanvaardbaar peil?
gaande lijn te zien geeft en 19,1% is
zeer beslist te hoog.
Bij de auto's ligt deze zelfs op 24%,
hetgeen betekent dat voor 1 op de 4
auto's een schade werd aangemeld.
In feite ligt de schadefrekwentie voor
auto's veel hoger omdat de kleinere
beschadigingen niet opgegeven wor
den en evenmin van de uitsluitend
W.A. verzekerde auto's.
De frekwentie ligt o.i. minstens op
333%, d.w.z. dat iedere 3 jaar het to
tale autobestand schade oploopt.
Nog weer anders gezegd loopt iedere
automobiel dus tijdens zijn levens- Voorzitter van het bestuur van de
duur tenminste tweemaal schade op. OVM de heer C J. van der Werff tij-
De kans dat iedere automobilist een dens de officiële opening.
In 1979 werd een rekord-toename geboekt van 10.349
motorvoertuigen; in procenten uitgedrukt een groei van
16,5%;
verhoging van de W.A.-premietarieven met 10% voor per
sonen-bestel- en vrachtwagens; voor motoren en brom
fietsen 12,— verhoging van het W.A.-tarief; benevens
verhoging van het kaskotarief voor bromfietsen met 1,—
per 100,-;
het netto-premie-inkomen bij de variabranche steeg met
rond 6.057.000,— of 34,6% (vorig jaar 19,8%);
het netto-premie-inkomen bij de medische varia steeg met
rond 300.000,— of 18,5% (vorig jaar 25,6%);
de rente-opbrengst steeg met rond 800.000,— of 38%;
de totale bedrijfskosten stegen met rond 489.000,— of
21,5%;
de bedrijfskosten bedroegen in 1973: 11,91%; in 1975:
11,58% in 1977: 11,34%; in 1978: 12,00% en in 1979:
10,89%; een daling van ruim 1% t.o.v. het vorige jaar en
tevens het laagste kostenpercentage in den lande;
het percentage premie-schade bedroeg 89,9% en dat is dan
wellicht het hoogste percentage in den lande;
de medische varia heeft een voordelig saldo opgeleverd
evenals de ongevallen-inzittenden-verzekering;
de motorvoertuigenbranche leverde een technisch verlies
als gevolg van de ongunstige schaderesultaten in de W.A.-
branche;
dank zij de hoge rente-opbrengst en andere baten werd in
1979 een batig saldo bereikt van 2.589.973,—
na aftrek van de te betalen vennootschapsbelasting ad.
880.001,— resteert een bedrag van 1.709.972,—
aan de algemene vergadering zal worden voorgesteld het
batig saldo ad. 1.709.972,— aan de statutaire reserve toe
te voegen;
de statutaire reserve komt hiermede op een bedrag van
8.711.404,— hetgeen neerkomt op 34,2% van de totale
premie (vorig jaar 36,6%);
met deze reserve voldoet de O.V.M. ruimschoots aan de
nieuwste E.E.G.-eisen.
Boekjaren Premie Schade
1954 105.000,-
1970 2.395.000,-
1971 4.518.000-
1972 5.361.000-
1973 6.349.000-
1974 9.075.636-
1975 10.234.029-
1976 11.724.224,—
1977 14.556.754-
1978 17.479.128-
1979 23.542.576-
65.000- 62,0
1.947.000- 81,0
3.800.000,- 84,0
4.574.000,- 85,0
5.989.000- 94,0
8.056.886,- 89,0
9.438.834,- 92,0
10.217.957,- 87 2
13.189.139,- 90,6
15.394.173,- 88,1
21.158.855,- 89,9
Verzekeren tegen ongevallen is, zo
blijkt dagelijks weer, geen overbodige
luxe!
Dit hoeft echter niet altijd het geval
te zijn.
Lag dit percentage in 1978 op 88,1%,
nu komt het met een stijging van
slechts 1,8% op 89,9%.
Een van de verantwoordelijke fakto
ren, de strenge winter was nl. oorzaak
van slippartijen, waarbij schade in de
meeste gevallen beperkt bleef tot
blikschade.
Dit houdt in dat het gemiddelde be
drag per schadegeval niet zo hoog lag.
Vandaar dat we toch nog net onder de
90% konden blijven.
Dat er desondanks een redelijk gun
stig resultaat kon worden geboekt is
hoofdzakelijk te danken aan de hoge
rente-opbrengst.
Liever zouden we zien dat het gun
stige resultaat te danken zou zijn aan
een laag schade-percentage.
VERHOUDING PREMIE-SCHA
DE
toren te Assen en Zwolle adminis
treren resp. de W.A. motorvoertui-
genpool en de medische varia-pool
op voortreffelijke en efficiënte wijze
en wij steken hierover met genoegen
de loftrompet.
Deze unieke samenwerkingsvorm is
een hechte zaak gebleken die alle
partners met behoud van eigen
identiteit tevens een mogelijkheid
biedt tot uitwisseling van de know
how.
13