Strenge winter van grote invloed op aantal schadegevallen Winst O.V.M. 1,7 mil joen dankzij hoge rente; schade- percen tage moet omlaag I n vergelijking met voorgaande ja ren, was er sprake van een knappe personeelsuitbreiding. De totale be zetting is hiermede gekomen op 22 personen, waarvan 11 vrouwen en 11 mannen. De kwalitatieve teruggang, waarvan in het vorige verslag mel ding werd gemaakt, is intussen weg gewerkt mede ook als gevolg van het feit, dat een aantal personeelsleden vakkursussen volgt en deze gedeel telijk reeds met succes heeft be kroond. E én van de belangrijkste schadegegevens is de frekwentie, oftewel het aantal schadegevallen. Hieruit kan worden afgeleid of de rijkwaliteit van de verzekerden, globaal genomen, vóór- of achteruit gaat. Met opzet stelt het bestuur "globaal genomen", omdat er een aantal fakto- ren zijn die dit cijfer mede beïnvloeden, ook buiten de eigenlijke rijk- waliteiten van de verzekerden om. Een strenge winter met gladde we gen; intensief vakantieverkeer, bochtige en rondliggende polderwegen of wegen met matige doorstroming van het verkeer waardoor filevor ming ontstaat of niet te vergeten slechte wegdekken, hebben allemaal een schadeverhogende invloed. En één van die faktoren, nl. een strenge winter, is zeer zeker van invloed geweest op de frekwentie van dit jaar. Deze bedraagt nl. maar liefst 19,1% tegen 18,4% in 1978, dus 0,7% meer! Enkele kernpunten R eeds jaren bestaat er een voor treffelijke samenwerking in poolver- band tussen de 5 O.V.M.'s, nl. Gro ningen, Drente, Overijssel, Gelder land en Zeeland/Brabant. De kan- H et bestuur heeft zich dit boekjaar D at met een hogere schadefrek wentie ook een hoger schadepercen- tage zou samenhangen, lijkt voor de hand te liggen. Flinke personeelsuitbreiding 1 op 4 auto's had schade verkeersfout maakt die schade tot Pool-samenwerking Bestuurszaken Schadekosten stegen slechts 1,8% Een overzicht van een deel van het nieuwe kantoorkomplex van de OVM. in het bijzonder beziggehouden met de nieuwbouw, de inrichting daar van en het akseptatiebeleid. Met na me dit laatste punt kreeg de volle aandacht, nadat een speciale kom missie een aantal suggesties had ge lanceerd met betrekking tot een rus tige en evenwichtige groei. Bijzondere vermelding verdient ook, dat het bestuur besloot de heer J. Visscher ingaande 1 januari 1980 tot adjunkt-direkteur van de O.V.M. te promoveren. De toenemende werkzaamheden zijn ook dit boekjaar wederom op de meest vlotte wijze afgehandeld. Achterstand in werkzaamheden komt in het personeels-woordenboek niet voor. Daarentegen wel enthou siasme, een goede verstandhouding en samenwerking en dat zijn de sleutels tot het gevleugelde gezegde "Arbeid behoedt U voor 3 kwalen, verveling, ondeugd en armoede". Bij monde van de voorzitter werd de inzet van het personeel geprezen tij dens de algemene ledenvergadering op 15 juni 1979. Het laat zich samenvatten in deze woorden, dank U wel, het was we derom fantastisch. Een woord van dank ook aan het adres van de ver tegenwoordigers. Zij immers zijn de voorposten in on ze distrikten. Zij moeten ervoor wa ken, dat wij geen oneigenlijke risi- ko's in huis krijgen. i—- Aantal Aantal Branche posten schadegevallen OVERZICHT SCHADEFREKWENTIE Verzekerde Schade- Boekjaar voertuigen gevallen 1951 .t/m 1959 gem. 14-15 I960 t/m 1969 gem. 18 1970 25.393 4.738 18,6 1971 27.430 4.593 16,7 1972 30.965 5.260 17,0 1973 36.023 6.123 17,0 1974 41.144 6.201 15,1 1975 43.899 7.031 16,0 1976 48.497 8.080 16,7 1977 53.923 9.918 18,4 1978 62.621 11.510 18,4 1979 72.970 13.970 19,1 Gaarne willen wij besluiten met de wijze woorden van een filosoof: "Wat geestdrift heeft geschapen, gaat nimmer ten onder". CJ d Werff voorzitter J. de Lange, sekretaris-direkteur Personen- en bestelauto's Traktoren Bromfietsen Comhines Motoren Aanhangwagens en caravans Totaal 52.930 9.167 7.346 904 545 2.078 72.970 12.691 567 548 47 51 66 13.970 Er zal heel wat attenter gereden moeten worden. Als één van de hiervoor genoemde of eventueel nog andere schadeverho gende faktoren aanwezig zijn zal men de bereidheid moeten opbren gen er ook rekening, mee te houden. Dan is er al veel gewonnen. gevolg heeft is dus wel zeer hoog. U-.. j-. Li-. j j r Hoe krijgen we, zo vraagt het bestuur it dit overzicht blijkt dat de frek- !.f T zich af, dat cijfer omlaag tot een wentie vanaf 1974 steeds een op- :fo enigszins aanvaardbaar peil? gaande lijn te zien geeft en 19,1% is zeer beslist te hoog. Bij de auto's ligt deze zelfs op 24%, hetgeen betekent dat voor 1 op de 4 auto's een schade werd aangemeld. In feite ligt de schadefrekwentie voor auto's veel hoger omdat de kleinere beschadigingen niet opgegeven wor den en evenmin van de uitsluitend W.A. verzekerde auto's. De frekwentie ligt o.i. minstens op 333%, d.w.z. dat iedere 3 jaar het to tale autobestand schade oploopt. Nog weer anders gezegd loopt iedere automobiel dus tijdens zijn levens- Voorzitter van het bestuur van de duur tenminste tweemaal schade op. OVM de heer C J. van der Werff tij- De kans dat iedere automobilist een dens de officiële opening. In 1979 werd een rekord-toename geboekt van 10.349 motorvoertuigen; in procenten uitgedrukt een groei van 16,5%; verhoging van de W.A.-premietarieven met 10% voor per sonen-bestel- en vrachtwagens; voor motoren en brom fietsen 12,— verhoging van het W.A.-tarief; benevens verhoging van het kaskotarief voor bromfietsen met 1,— per 100,-; het netto-premie-inkomen bij de variabranche steeg met rond 6.057.000,— of 34,6% (vorig jaar 19,8%); het netto-premie-inkomen bij de medische varia steeg met rond 300.000,— of 18,5% (vorig jaar 25,6%); de rente-opbrengst steeg met rond 800.000,— of 38%; de totale bedrijfskosten stegen met rond 489.000,— of 21,5%; de bedrijfskosten bedroegen in 1973: 11,91%; in 1975: 11,58% in 1977: 11,34%; in 1978: 12,00% en in 1979: 10,89%; een daling van ruim 1% t.o.v. het vorige jaar en tevens het laagste kostenpercentage in den lande; het percentage premie-schade bedroeg 89,9% en dat is dan wellicht het hoogste percentage in den lande; de medische varia heeft een voordelig saldo opgeleverd evenals de ongevallen-inzittenden-verzekering; de motorvoertuigenbranche leverde een technisch verlies als gevolg van de ongunstige schaderesultaten in de W.A.- branche; dank zij de hoge rente-opbrengst en andere baten werd in 1979 een batig saldo bereikt van 2.589.973,— na aftrek van de te betalen vennootschapsbelasting ad. 880.001,— resteert een bedrag van 1.709.972,— aan de algemene vergadering zal worden voorgesteld het batig saldo ad. 1.709.972,— aan de statutaire reserve toe te voegen; de statutaire reserve komt hiermede op een bedrag van 8.711.404,— hetgeen neerkomt op 34,2% van de totale premie (vorig jaar 36,6%); met deze reserve voldoet de O.V.M. ruimschoots aan de nieuwste E.E.G.-eisen. Boekjaren Premie Schade 1954 105.000,- 1970 2.395.000,- 1971 4.518.000- 1972 5.361.000- 1973 6.349.000- 1974 9.075.636- 1975 10.234.029- 1976 11.724.224,— 1977 14.556.754- 1978 17.479.128- 1979 23.542.576- 65.000- 62,0 1.947.000- 81,0 3.800.000,- 84,0 4.574.000,- 85,0 5.989.000- 94,0 8.056.886,- 89,0 9.438.834,- 92,0 10.217.957,- 87 2 13.189.139,- 90,6 15.394.173,- 88,1 21.158.855,- 89,9 Verzekeren tegen ongevallen is, zo blijkt dagelijks weer, geen overbodige luxe! Dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn. Lag dit percentage in 1978 op 88,1%, nu komt het met een stijging van slechts 1,8% op 89,9%. Een van de verantwoordelijke fakto ren, de strenge winter was nl. oorzaak van slippartijen, waarbij schade in de meeste gevallen beperkt bleef tot blikschade. Dit houdt in dat het gemiddelde be drag per schadegeval niet zo hoog lag. Vandaar dat we toch nog net onder de 90% konden blijven. Dat er desondanks een redelijk gun stig resultaat kon worden geboekt is hoofdzakelijk te danken aan de hoge rente-opbrengst. Liever zouden we zien dat het gun stige resultaat te danken zou zijn aan een laag schade-percentage. VERHOUDING PREMIE-SCHA DE toren te Assen en Zwolle adminis treren resp. de W.A. motorvoertui- genpool en de medische varia-pool op voortreffelijke en efficiënte wijze en wij steken hierover met genoegen de loftrompet. Deze unieke samenwerkingsvorm is een hechte zaak gebleken die alle partners met behoud van eigen identiteit tevens een mogelijkheid biedt tot uitwisseling van de know how. 13

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 13