O.V.M. breekt rekords ondanks rem op toeloop autoverzekeringen w e zien, dat ondanks onze be perkende maatregelen t.a.v. de grote steden in Brabant, daar toch de grootste toename werd geboekt. VERZEKERINGEN ff. den hollanderln. 10 tel: 01100. 24000 I MM H et beleid van het bestuur is ge richt op een rustige ontwikkeling, ook het akseptatiebeleid is daarop afgestemd. H et is de laatste jaren gebruik ge worden, dat naast een autoverzeke ring een O.I.V. wordt bijgesloten. D e groei van de aansprakelijk heidsverzekering agrarische bedrij ven laat nog wel tp wensen over. Toch is ook hier het premieverschil met andere Maatschappijen aan zienlijk, schrijft het bestuur. O.V.M.-direktie: "Kwalijk dat overheid zwartrijden niet aanpakt!" Uit jaarverslag over 1979 blijkt: Akseptatiebeleid succesvol Slechts geringe daling all risksverzekeringen Aansprakelijkheids verzekering Partikulieren (A.V.P.) Toename per Z.L.M.-kring Ongevallen inzittenden verzekering Aansprakelijkheids verzekering voor bedrijven (A.V.B.) V oor de O.V.M. was 1979 een zeer bijzonder jaar, zo meldt het pas verschenen jaarverslag van de "Onderlinge". Zo werd in december 1979 de nieuwbouw gerealiseerd. Het personeel heeft het nieuwe kantoor al betrokken. Daarmee is een nieuwe fase in de O.V.M.-geschiedenis ingetreden. Het verslagjaar 1979 was evenzeer bijzonder wat betreft de groei. Wederom een rekord aan toename van verzekerde objekten en premie-inkomen. De winst van de OVM bedraagt 1,7 miljoen. Ze wordt aan de reserve toegevoegd. Ze is vooral te danken aan de verkregen interest. De verkoop van nieuwe auto's heeft zich in het verslagjaar doorgezet. De algemene verwachting is overigens wel, dat in de eerstkomende jaren de omzet van nieuwe auto's sterk zal teruglopen. Deze afname is in 1980 al ingezet. Overigens is het O.V.M.-bestuur van mening dat de weg terug van eigen autobezit naar b.v. openbaar vervoer wel rustig kan worden vergeten. Eerder zal dan op andere konsumptiegoederen bezuinigd worden. Het nieuwe OVM-gebouw aan de Frans den Hollanderlaan te Goes. PÜen- wordt voor onze Tenslotte nog enkele algemene opmerkingen aangaande de OVM zelf. De premiestruktuur is van dien aard, derhalve steeds aantrekkelijker om dat het bedrijf in een sterke konkurrentiepositie verkeert. Dat is een gegeven waar voorzichtig mee moet worden omgesprongen, 't Gevaar is nl. aanwezig, dat een wildgroei gaat ontstaan. Vandaar ook, dat door het bestuur selektief moet worden opgetreden. De O.V.M. doelstelling is en blijft op een zo voordelig mogelijke wijze de leden van dienst te zijn. "Wij willen niet ten koste van alles groot worden, daar hebben een aantal verzekeraars al genoeg kneuzingen en blijvend letsel bij opgelopen. Dat nu willen wij voorkomen en vandaar het streven naar een rustige ontwikkeling. Daarmee verwachten wij nog jaren vooruit te kunnen, ook indien het autobezit iets zou teruglopen", aldus direktie en bestuur. 1-1-1975 ziet de ontwikkeling er als volgt uit: 1975 4.449 posten 109.000,— premie 1976 7.128 posten 192.000,— premie 1977 10.430 posten 296.000,— premie 1978 14.791 posten 482.000,— premie 1979 19.967 posten 656.000,— premie leden de aansprakelijkheidsverzekering partikulieren bij ons onder te bren gen. Direkteur J. de Lange. Ondanks het stringente akseptatie beleid werd de druk op onze O.V.M. steeds groter en dit vooral vanuit de grote steden in Brabant. Reden voor het bestuur om een werkkommissie te belasten met een onderzoek omtrent het totale akseptatiebeleid. Op advies van de werkkommissie heeft het bestuur toen besloten om de grote steden tot gesloten gebied te verklaren en om het akseptatiebeleid nog meer te verscherpen. Deze maatregel die in de tweede helft van 1979 in werking is getreden heeft de toename in deze tweede helft sterk beperkt, wat moge blijken uit het feit dat per l-7-'79 reeds een toename van 7500 voertuigen was geboekt en dat de totale toename in 1979 10.349 voertuigen heeft bedra gen. Zonder de beperkende maatregelen zou de toename op rond 15.000 voertuigen zijn uitgekomen. Men kan dus konstateren dat het besluit van het bestuur het beoogde resul taat tot gevolg heeft gehad. De beperkende maatregelen zullen in 1980 nog meer dan in 1979 hun invloed hebben op de groei van het voertuigenbestand. Met de toename van het aantal voertuigen in 1979 van 10.349 werd toch weer een nieuw rekord bereikt. De toename in 1978 was 8699 voer tuigen. GROEI VANAF HET JAAR 1973 We zien dat het voertuigenbestand in zes jaar is verdubbeld. Het aandeel van de personenauto's in de totale portefeuille neemt nog steeds toe en bedraagt thans 69%. Dit percentage zullen we in de komende jaren nog zien stijgen. We zijn dit jaar de 70.000 voertuigen al weer gepasseerd en naar het zich laat aanzien zullen we in 1980 de 80.000 wel bereiken. "V oor de verzekeraars is het enorm belangrijk hoe de portefeuille is sa mengesteld. Niet alleen de verhou ding tussen de diverse branches, maar vooral de dekkingsvorm. Be kend is, dat bij iedere premieverho ging het percentage zgn. All-Risks- verzekeringen afneemt. Dat is een euvel waar vooral de par- tikuliere Maatschappijen al jaren mee worstelen. In mindere mate is het bij ons ook merkbaar. In 1979 zijn de premies verhoogd en we zien derhalve dat het percentage All- Risksverzekeringen van 66,1% in 1978 is gedaald naar 64,2% in 1979. De partikuliere Maatschappijen proberen dit de laatste jaren op te vangen door een W.A.-plus of Mini- kaskoverzekering te sluiten om zo doende toch nog een stukje kaskop- remie binnen te halen. Voor ons is deze noodzaak nog niet aanwezig, omdat ons percentage All-Risksver- zekeringen bij de auto's op 67,8% ligt en bij de partikuliere Maatschap pijen op 33%. Onze lage premietarieven zijn een waarborg voor een hoog percentage All-Risksverzekeringen. Inmiddels is bijna 40% van het per sonen-bestand voorzien van een on gevallen-inzittenden-verzekering. Dit is t.o.v. 1978 een stijging van 5%, terwijl eind 1977 het percentage op 30% lag. We mogen verwachten dat de groei zich in 1980 zal voortzetten, aldus het jaarverslag. Er viel in 1979 een redelijke groei in de portefeuille aansprakelijk heidsverzekeringen voor partikulie ren waar te nemen. Het aantal posten Totaal All-Risks WA Personenauto's 50.295 34.101 67,8 16.194 32,2 Bestelauto's 2.635 1.440 54,6 1.195 45,4 Motoren 545 141 25,9 404 74,1 Traktoren inkl. Landbouwwerkt. 9.167 6.689 73,0 2.478 27,0 Combines 904 725 80,2 179 19,8 Bromfietsen 7.346 2.130 29,0 5.216 -71,0 Caravans/ Aanhangwagens 2.078 2.078 100,0 Totaal 72.970 47.304 64,8 25.666 35,2 Een deel van de fraai ingerichte be stuurskamer. Branche 1973 1976 1977 1978 1979 Personen- en bestelauto's 22.873 33.090 37.440 44.620 52.930 Motoren 155 263 337 443 545 Traktoren inkl. Landbouwwerkt. 6.474 7.527 7.925 8.566 9.167 Combines 514 641 740 825 904 Bromfietsen 5.347 5.836 6.071 6.457 7.346 Caravans/ Aanhangwagens 660 1.140 1.410 1.710 1 2.078 Totaal 36.023 48.497 53.923 62.621 72.970 Het totale All-Riskspercentage is ge daald met 1,3%. Bij de hoofdbranche personenauto's zien we een daling van 0,9%. Bij de motoren en brom fietsen zien we een aanzienlijke da ling. Slechts in een drietal (Brabant, Schouwen en Kring Hulst) kringen is de toename groter dan vorig jaar. Momenteel komt een kwart van de produktie uit Brabant. De totale toename bedraagt 16,5% en dat is slechts 0,4% hoger dan in 1978. In percentages is de groei slechts 0,4%. In aantallen is dit toch nog altijd 1.651 voertuigen. Van de nieuw binnenkomende auto verzekeringen wordt momenteel op 60% gelijktijdig een O.I.V. bijge sloten, daar komen dan nog de O.I.V.'s op bestaande autoverzeke ringen bij. Vanaf de start per is toegenomen met ruim 660 tot 3450. Een toename van 24% is naar onze mening veel te weinig, temeer omdat onze premie zeer gunstig afsteekt bij de premie van andere Maatschap- De afgelopen jaren hebben we onze leden enkele malen op onze premies en voorwaarden gewezen door middel van het Z.L.M.-Land- en tuinbouw blad met als gevolg een flinke groei t.o.v. voorgaande jaréh. Door regel matig deze verzekeringsbranche on der de aandacht te brengen van onze leden kunnen we deze branche nog flink uitbreiden. Momenteel hebben 10% van de partikulieren een A.V.P. bij ons, het moet mogelijk zijn dit percentage op 50 a 60% te brengen, zo menen di rektie en bestuur. In 1979 kan een groei van slechts 41 posten worden genoteerd; daarmee komt het totaal aantal posten op 2178. Als we het aantal leden grondge bruikers van de Z.L.M. in aanmer king nemen, dan blijkt dat de meeste leden hun A.V.B. nog elders hebben lopen. De reden hiervan kan zijn dat de leden zich niet bewust zijn van het premieverschil. Omdat er in 1980 een landelijke premieverhoging zal worden doorgevoerd, zullen we in dat jaar onze leden d.m.v. een spe ciale aktie op het premieverschil wijzen. Het O.V.M.-bestuur advi seert de ZLM-leden dan ook de A.V.B. bij haar onder te brengen. Wat zich ook sterk ontwikkelt is het zgn. zwart rijden, zo schrij ven de samenstellers van het O.V.M.-jaarverslag. Eén en ander, zo staat er, blijkt zonneklaar uit de cijfers van het Waarborg fonds. Steeds meer verzoeken komen bij het Waarborgfonds binnen om vergoeding van schade, toegebracht döor wegge bruikers, die na schade te hebben veroorzaakt zijn doorgereden. Deze ontwikkeling moet de kop ingedrukt worden en dat is mogelijk. De rijksdienst voor het wegverkeer, gevestigd te Veendam, kan nl. beschikken over de gegevens van alle verze keraars in Nederland, zodat zij via de komputer in één oogop slag zien wie er onverzekerd rijdt. Helaas, deze rijksdienst is al jaren bezig om een systeem te ontwikkelen, waarmede ge noemde gegevens verwerkt kunnen worden. Wij vinden het bijzonder erg, dat een rijksdienst nalaat adequaat in te spelen op het terugdringen van een groeiend onrecht. 12

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 12