O.V.M. breekt rekords
ondanks rem op toeloop
autoverzekeringen
w e zien, dat ondanks onze be
perkende maatregelen t.a.v. de grote
steden in Brabant, daar toch de
grootste toename werd geboekt.
VERZEKERINGEN
ff. den hollanderln. 10
tel: 01100. 24000
I MM
H et beleid van het bestuur is ge
richt op een rustige ontwikkeling,
ook het akseptatiebeleid is daarop
afgestemd.
H et is de laatste jaren gebruik ge
worden, dat naast een autoverzeke
ring een O.I.V. wordt bijgesloten.
D e groei van de aansprakelijk
heidsverzekering agrarische bedrij
ven laat nog wel tp wensen over.
Toch is ook hier het premieverschil
met andere Maatschappijen aan
zienlijk, schrijft het bestuur.
O.V.M.-direktie:
"Kwalijk dat overheid
zwartrijden niet aanpakt!"
Uit jaarverslag over 1979 blijkt:
Akseptatiebeleid succesvol
Slechts geringe daling all
risksverzekeringen
Aansprakelijkheids
verzekering
Partikulieren (A.V.P.)
Toename per Z.L.M.-kring
Ongevallen inzittenden
verzekering
Aansprakelijkheids
verzekering
voor bedrijven (A.V.B.)
V oor de O.V.M. was 1979 een zeer bijzonder jaar, zo meldt het pas verschenen jaarverslag van de
"Onderlinge". Zo werd in december 1979 de nieuwbouw gerealiseerd. Het personeel heeft het nieuwe
kantoor al betrokken. Daarmee is een nieuwe fase in de O.V.M.-geschiedenis ingetreden. Het verslagjaar
1979 was evenzeer bijzonder wat betreft de groei. Wederom een rekord aan toename van verzekerde objekten
en premie-inkomen. De winst van de OVM bedraagt 1,7 miljoen.
Ze wordt aan de reserve toegevoegd. Ze is vooral te danken aan de verkregen interest. De verkoop van
nieuwe auto's heeft zich in het verslagjaar doorgezet.
De algemene verwachting is overigens wel, dat in de eerstkomende jaren de omzet van nieuwe auto's sterk zal
teruglopen. Deze afname is in 1980 al ingezet.
Overigens is het O.V.M.-bestuur van mening dat de weg terug van eigen autobezit naar b.v. openbaar vervoer
wel rustig kan worden vergeten. Eerder zal dan op andere konsumptiegoederen bezuinigd worden.
Het nieuwe OVM-gebouw aan de
Frans den Hollanderlaan te Goes. PÜen- wordt voor onze
Tenslotte nog enkele algemene opmerkingen aangaande de OVM zelf. De premiestruktuur is van dien aard, derhalve steeds aantrekkelijker om
dat het bedrijf in een sterke konkurrentiepositie verkeert. Dat is een gegeven waar voorzichtig mee moet
worden omgesprongen, 't Gevaar is nl. aanwezig, dat een wildgroei gaat ontstaan. Vandaar ook, dat door het
bestuur selektief moet worden opgetreden.
De O.V.M. doelstelling is en blijft op een zo voordelig mogelijke wijze de leden van dienst te zijn. "Wij willen
niet ten koste van alles groot worden, daar hebben een aantal verzekeraars al genoeg kneuzingen en blijvend
letsel bij opgelopen. Dat nu willen wij voorkomen en vandaar het streven naar een rustige ontwikkeling.
Daarmee verwachten wij nog jaren vooruit te kunnen, ook indien het autobezit iets zou teruglopen", aldus
direktie en bestuur.
1-1-1975 ziet de ontwikkeling er als
volgt uit:
1975 4.449 posten 109.000,— premie
1976 7.128 posten 192.000,— premie
1977 10.430 posten 296.000,— premie
1978 14.791 posten 482.000,— premie
1979 19.967 posten 656.000,— premie
leden
de aansprakelijkheidsverzekering
partikulieren bij ons onder te bren
gen.
Direkteur J. de Lange.
Ondanks het stringente akseptatie
beleid werd de druk op onze O.V.M.
steeds groter en dit vooral vanuit de
grote steden in Brabant. Reden voor
het bestuur om een werkkommissie te
belasten met een onderzoek omtrent
het totale akseptatiebeleid.
Op advies van de werkkommissie
heeft het bestuur toen besloten om
de grote steden tot gesloten gebied te
verklaren en om het akseptatiebeleid
nog meer te verscherpen.
Deze maatregel die in de tweede
helft van 1979 in werking is getreden
heeft de toename in deze tweede
helft sterk beperkt, wat moge blijken
uit het feit dat per l-7-'79 reeds een
toename van 7500 voertuigen was
geboekt en dat de totale toename in
1979 10.349 voertuigen heeft bedra
gen.
Zonder de beperkende maatregelen
zou de toename op rond 15.000
voertuigen zijn uitgekomen. Men
kan dus konstateren dat het besluit
van het bestuur het beoogde resul
taat tot gevolg heeft gehad.
De beperkende maatregelen zullen
in 1980 nog meer dan in 1979 hun
invloed hebben op de groei van het
voertuigenbestand.
Met de toename van het aantal
voertuigen in 1979 van 10.349 werd
toch weer een nieuw rekord bereikt.
De toename in 1978 was 8699 voer
tuigen.
GROEI VANAF HET JAAR 1973
We zien dat het voertuigenbestand in
zes jaar is verdubbeld.
Het aandeel van de personenauto's
in de totale portefeuille neemt nog
steeds toe en bedraagt thans 69%. Dit
percentage zullen we in de komende
jaren nog zien stijgen.
We zijn dit jaar de 70.000 voertuigen
al weer gepasseerd en naar het zich
laat aanzien zullen we in 1980 de
80.000 wel bereiken.
"V oor de verzekeraars is het enorm
belangrijk hoe de portefeuille is sa
mengesteld. Niet alleen de verhou
ding tussen de diverse branches,
maar vooral de dekkingsvorm. Be
kend is, dat bij iedere premieverho
ging het percentage zgn. All-Risks-
verzekeringen afneemt.
Dat is een euvel waar vooral de par-
tikuliere Maatschappijen al jaren
mee worstelen. In mindere mate is
het bij ons ook merkbaar. In 1979
zijn de premies verhoogd en we zien
derhalve dat het percentage All-
Risksverzekeringen van 66,1% in
1978 is gedaald naar 64,2% in 1979.
De partikuliere Maatschappijen
proberen dit de laatste jaren op te
vangen door een W.A.-plus of Mini-
kaskoverzekering te sluiten om zo
doende toch nog een stukje kaskop-
remie binnen te halen. Voor ons is
deze noodzaak nog niet aanwezig,
omdat ons percentage All-Risksver-
zekeringen bij de auto's op 67,8% ligt
en bij de partikuliere Maatschap
pijen op 33%.
Onze lage premietarieven zijn een
waarborg voor een hoog percentage
All-Risksverzekeringen.
Inmiddels is bijna 40% van het per
sonen-bestand voorzien van een on
gevallen-inzittenden-verzekering.
Dit is t.o.v. 1978 een stijging van 5%,
terwijl eind 1977 het percentage op
30% lag. We mogen verwachten dat
de groei zich in 1980 zal voortzetten,
aldus het jaarverslag.
Er viel in 1979 een redelijke groei
in de portefeuille aansprakelijk
heidsverzekeringen voor partikulie
ren waar te nemen. Het aantal posten
Totaal
All-Risks
WA
Personenauto's
50.295
34.101
67,8
16.194
32,2
Bestelauto's
2.635
1.440
54,6
1.195
45,4
Motoren
545
141
25,9
404
74,1
Traktoren inkl.
Landbouwwerkt.
9.167
6.689
73,0
2.478
27,0
Combines
904
725
80,2
179
19,8
Bromfietsen
7.346
2.130
29,0
5.216
-71,0
Caravans/
Aanhangwagens
2.078
2.078
100,0
Totaal
72.970
47.304
64,8
25.666
35,2
Een deel van de fraai ingerichte be
stuurskamer.
Branche
1973
1976
1977
1978
1979
Personen- en
bestelauto's
22.873
33.090
37.440
44.620
52.930
Motoren
155
263
337
443
545
Traktoren inkl.
Landbouwwerkt.
6.474
7.527
7.925
8.566
9.167
Combines
514
641
740
825
904
Bromfietsen
5.347
5.836
6.071
6.457
7.346
Caravans/
Aanhangwagens
660
1.140
1.410
1.710
1
2.078
Totaal
36.023
48.497
53.923
62.621
72.970
Het totale All-Riskspercentage is ge
daald met 1,3%. Bij de hoofdbranche
personenauto's zien we een daling
van 0,9%. Bij de motoren en brom
fietsen zien we een aanzienlijke da
ling.
Slechts in een drietal (Brabant,
Schouwen en Kring Hulst) kringen is
de toename groter dan vorig jaar.
Momenteel komt een kwart van de
produktie uit Brabant. De totale
toename bedraagt 16,5% en dat is
slechts 0,4% hoger dan in 1978. In
percentages is de groei slechts 0,4%.
In aantallen is dit toch nog altijd
1.651 voertuigen.
Van de nieuw binnenkomende auto
verzekeringen wordt momenteel op
60% gelijktijdig een O.I.V. bijge
sloten, daar komen dan nog de
O.I.V.'s op bestaande autoverzeke
ringen bij. Vanaf de start per
is toegenomen met ruim 660 tot 3450.
Een toename van 24% is naar onze
mening veel te weinig, temeer omdat
onze premie zeer gunstig afsteekt bij
de premie van andere Maatschap-
De afgelopen jaren hebben we onze
leden enkele malen op onze premies
en voorwaarden gewezen door middel
van het Z.L.M.-Land- en tuinbouw
blad met als gevolg een flinke groei
t.o.v. voorgaande jaréh. Door regel
matig deze verzekeringsbranche on
der de aandacht te brengen van onze
leden kunnen we deze branche nog
flink uitbreiden.
Momenteel hebben 10% van de
partikulieren een A.V.P. bij ons, het
moet mogelijk zijn dit percentage op
50 a 60% te brengen, zo menen di
rektie en bestuur.
In 1979 kan een groei van slechts 41
posten worden genoteerd; daarmee
komt het totaal aantal posten op
2178.
Als we het aantal leden grondge
bruikers van de Z.L.M. in aanmer
king nemen, dan blijkt dat de meeste
leden hun A.V.B. nog elders hebben
lopen. De reden hiervan kan zijn dat
de leden zich niet bewust zijn van het
premieverschil. Omdat er in 1980
een landelijke premieverhoging zal
worden doorgevoerd, zullen we in
dat jaar onze leden d.m.v. een spe
ciale aktie op het premieverschil
wijzen. Het O.V.M.-bestuur advi
seert de ZLM-leden dan ook de
A.V.B. bij haar onder te brengen.
Wat zich ook sterk ontwikkelt is het zgn. zwart rijden, zo schrij
ven de samenstellers van het O.V.M.-jaarverslag. Eén en ander,
zo staat er, blijkt zonneklaar uit de cijfers van het Waarborg
fonds. Steeds meer verzoeken komen bij het Waarborgfonds
binnen om vergoeding van schade, toegebracht döor wegge
bruikers, die na schade te hebben veroorzaakt zijn doorgereden.
Deze ontwikkeling moet de kop ingedrukt worden en dat is
mogelijk. De rijksdienst voor het wegverkeer, gevestigd te
Veendam, kan nl. beschikken over de gegevens van alle verze
keraars in Nederland, zodat zij via de komputer in één oogop
slag zien wie er onverzekerd rijdt. Helaas, deze rijksdienst is al
jaren bezig om een systeem te ontwikkelen, waarmede ge
noemde gegevens verwerkt kunnen worden. Wij vinden het
bijzonder erg, dat een rijksdienst nalaat adequaat in te spelen op
het terugdringen van een groeiend onrecht.
12