o ok voor de zuivel, zo blijkt uit het overzicht van de heer W. van Veld huizen geeft de prijsverhoging be paald geen reden tot vreugde, "een minimale prijsverhoging, zo schrijft hij, van 4% waar tegenover staan een optrekken van de medeverantwoor- delijkheidsheffing van Vi naar 2% en een afbraak van de MCB met 0,2. Tellen we hierbij op de stijging van de verwerkingskosten dan zijn we weer rond het nulpunt". u it het verslag van de heer M.J. Goud, de voorzitter van de kommis sie tuinbouw, ontlenen we het vol gende: Onder druk van de stijgende kosten en de steeds moeilijker wor dende konkurrentiepositie van onze tuinbouw en fruitteelt moet handha ving en verbetering van de kwaliteit van het produkt centraal staan. Vol doende zoet water en een goed afze- tapparaat zijn naar zijn mening onontbeerlijk. Hij konstateert voorts dat minder belangstelling is voor sommige vollegronds groenteteelten op kontrakt. Vanuit de akkerbouw zoekt men in de richting van het te len van groentegewassen voor de verse markt. Volgens de heer Goud zal het aantal glastuinbouwbedrijven in het zuidwesten nog verder afne men mede door de verspreide lig ging, omdat niet overal over aardgas kan worden beschikt. Akkerbouwbedrijf geen bestaansgrond meer! "Politiek verdringt praktische argumenten" Vervolg ve ing Hoofdbestuur D, D at er steeds meer bedrijven in moeilijkheden komen weet hij aan de toenemende fiskale en sociale druk. In de akkerbouw wordt de stemming nog somberder door de slechte afloop van het verkoopsei zoen van de aardappelen. Doeleman signaleerde ook een pessimistische stemming in andere sektoren: de problemen in de varkenshouderij. De zorgen rond de stijging van de energieprijzen in de glastuinbouw. En wanneer pessimisme de overhand krijgt bestaat in zo'n situatie het ge vaar dat de verdere bedrijfsontwik keling gaat stagneren. Naar zijn me ning zal het zonder een gericht over heidsbeleid moeilijk zijn daar aan te ontkomen. D e algemene konklusie van de le denraad was dat er zeer fors aan de bel getrokken moet worden om de E en door de Accountantsunie van de Z.L.M. gehouden enquête over herinvoering van de bedrijfsekono- D e ledenraad diskussieerde uit voerig over de door de heer H.C. van der Maas, opgestelde notitie over de situatie in de akkerbouw (zie hier voor). Algemeen kon de ledenraad instemmen met het knelpunt uit deze notitie namelijk de kleinschaligheid van de akkerbouw in Nederland en met name in het zuidwesten. De dis kussie spitste zich toe op de vraag hoe met dit gegeven toch nog een doorbraak naar een toekomst voor de akkerbouw is te forceren. Want hoewel de ledenraad wel konstateer- de dat de akkerbouw als het ware met de rug tegen de muur staat wilde de raad zich niet zonder meer bij de teloorgang van het zuivere akker bouwbedrijf neerleggen. Fruitteelt Fiskale druk Knelpunten Veehouderij Tuinbouw Gerucht Overige zaken Doorbraak Bezorgde voorzitter Doeleman: Bij voortzetting huidig beleid: 12% onder nullijn Schaalvergroting sociale positie waarin de zelfstandige in land- en tuinbouw verkeert. Voor de komende 2 jaar dient dat in elk geval 150,— per lid te zijn op jaarbasis, stelde de Z.L.M.-voorzitter die voorts van mening was dat ande re aktiviteiten moeten worden be vorderd die verruiming van de werkgelegenheid mogelijk maken. "V erbetering van de rentesubsidie regeling voor de fruitteelt is absoluut noodzakelijk nu de overheid niet bereid is de vervanging van de ver ouderde opstanden te stimuleren met een bedrag per ha bij herinplant. Het bedrag van 75.000,— in de tranche van 5% rentevergoeding dient tot minstens 180.000,— te worden opgetrokken. Bij de R.Z.-regeling zal in de praktijk getoetst moeten worden wat de mondelinge toelichting van de zijde van het ministerie van landbouw in houdt, dat de vermogenstoets van grond en gebouwen geen belemme ring mag zijn voor de toegang tot de R.Z.-regeling, wanneer dat nodig is om het gezinsinkomen veilig te stel len. Hoewel de overheid zich er zo êemakkelijk vanaf maakt adviseerde de heer Doeleman de fruittelers toch niet te schromen een aanvrage in te dienen, wanneer men denkt ervoor in aanmerking te komen. Om tot een efficiënte vergadering te komen, er stond voor 's middags een exkursie op het programma, waren de overzichten van de voorzitters van de drie landbouwsektoren van tevo ren op schrift gesteld en bij de agen da van de ledenraad gevoegd. Wij volstaan daarom met vermelding van de belangrijkste feiten uit deze verslagen met daaraan vastgekop peld de diskussie die er over gevoerd is. "Bij de totstandkoming van de Wet Vervreemding Landbouwgronden kunnen de politieke gronden wel eens teveel de overhand krijgen in plaats van de praktische argumenten. Prak tische uitgangspunten die voor de bedrijfsontwikkeling van uitermate groot belang zijn. Het door de alge- meen-sekretaris van de Z.L.M., Mr. J. Oggel, gelanceerde idee de grond kamers meer verantwoordelijkheid te geven bij de uitvoering van de Wet Vervreemding Landbouwgronden kan bij de praktische uitwerking er van een belangrijke positieve rol spe len", Dit is de mening van Z.L.M,- voorzitter A.J.G. Doeleman. Hij zei in deze mening versterkt te zijn tijdens een gesprek dat het be stuur van het Landbouwschap in Noord-Brabant heeft gehad met vertegenwoordigers uit het Land van Cuijk over de Maasheggen. Geen verschil van mening is er over het behoud van deze heggen. Maar wanneer aan beide zijden 2 meter afgerasterd moet worden komt knelpunten in de akkerbouw op te lossen. Deze knelpunten werden als volgt geformuleerd: 1. de bedrijfs- groottestruktuur, 2. de konkurren- tiepositie en 3. de zoetwaterproble- matiek. Wat dit laatste betreft wer den de opmerkingen daarover door Z.L.M.-voorzitter Doeleman door de ledenraad volledig onderschreven: "Aan zout-water worden honderden miljoenen besteed terwijl voor zoet water zelfs het onderzoek niet op gang schijnt te kunnen komen", al dus de ledenraad. Van Veldhuizen wees ook op de grote problemen in de vleeskalve- rensektor. Door hoge prijzen van in te zetten kalveren en de hoge prijs voor kunstmelk worden er grote ver liezen geleden. Leegstand komt steeds meer voor en over kontrakt- beëindiging doen nog steeds geruch ten de ronde. Een betere prijs voor kalfsvlees kan de zaak nog van een ineenstorting van deze tak van be drijf redden. Betere geluiden uit de varkenssektor kon de heer Van Veldhuizen ook al niet laten horen; ook hier slechte prijzen. "Niet meer maar beter" mag de varkenshouderij zich hier wel aantrekken. In de pluimveesektor tenslotte gaat het redelijk tot goed. daartegen terecht weerstand. Dat kan een negatief effekt hebben om de mensen verder bereid te vinden mee te werken aan het behoud en onderhoud van deze heggen. Ook het te lang uitblijven van definitieve mogelijkheden tot het afsluiten van beheers- en onderhoudsovereen- komsten en twijfel omtrent de vrij willigheid is eë de oorzaak van dat de onzekerheid toeneemt. "De landbouw is bereid om mee te werken maar heeft daarbij recht op zekerheid", aldus de voorzitter, die zei te hopen dat er met betrekking tot de ruilverkaveling Z.A.K.-Beneden Donge nu snel een beslissing valt over dat herinrichtingsgebied. Doeleman deed voorts een dringend beroep op het Zeeuws Provinciaal bestuur alsnog een poging te doen de aanvraag ruilverkaveling Walcheren op het voorbereidingsplan te krijgen. "Bij het op de lange baan schuiven van deze verkaveling zouden de aan passingen wel eens voor veel bedrij ven te laat kunnen komen". "V anuit de ledenraad werden er op het gebied van de tuinbouw enkele kritische kanttekeningen gemaakt op het beleid van de minister van land bouw Ir. G. Braks. Met name zijn opmerkingen over de toetreding van Spanje tot de E.E.G. bleken niet goed te zijn gevallen. Ook het inslik ken van zijn toezegging dat fruitte lers die overmatig van de hagelscha- de hebben geleden een beroep zou den kunnen doen op het rampen fonds werd de minister niet in dank afgenomen. Vanuit de ledenraad werd voorts aangedrongen op het weren van slechte kwaliteiten bui tenlands fruit van de (Nederlandse) markt. Het gerucht gaat dat er vanuit Nederland door de overheid nu spe cialisten naar het buitenland worden gestuurd om daar voorlichting te ge ven over de kwaliteit van het fruit dat hier konkurrerend op de markt wordt gebracht. De fruittelers voelen zich door een en ander behoorlijk "gepakt". Gewezen werd voorts op het grote belang van zoetwater voor de tuinbouw. Wat de herinplantre- geling voor de fruitteelt betreft zou er nu een opening zijn voor rentesubsi die over een bedrag tot 180.000,— i.p.v. 75.000,- Voor de bij standsregeling (RZ) wint nu de op vatting veld dat het vermogen daar voor geen beletsel zou mogen zijn. Gesproken wordt over een vermo genstoets van grond van ten hoogste 20.000,— per hektare. Tenslotte werd medegedeeld dat er een grote Europese (appel)oogst wordt ver wacht. mische boekhouding lijkt niet zo vee animo op te roepen. De belangstel ling is tot nu toe gering. Verder wer den nog een aantal informatiev* vragen beantwoord aangaande dt diensten en instellingen van d( Z.L.M. In de rondvraag vlamde ei een felle diskussie op over het t( voeren beleid terzake van de slecht* positie van de land- en tuinbouw Daarbij ging het met name om d* fiskale prioriteiten ten aanzien van het inkomen in de landbouw: sociale lasten en -verzekeringen, vermo gensbelasting en inkomensbelasting. Ook de wijze waarop deze zaken ge realiseerd dienen te worden lokten vinnige opmerkingen uit, ook al met het oog op de geloofwaardigheid naar de leden. Besloten werd voor een en ander landelijke steun te zoe ken en/of zelf initiatieven te nemen ten aanzien vati de inkomenspositie in de land- en tuinbouw. Op de vol gende hoofdbestuursvergadering zal hierop worden teruggekomen. Met een "Haags-beleid", dat de landbouw telkens weer in de "ver domhoek" drukt en met een Brussels markt- en prijsbeleid - konsu- mentenbeleid- dat ongetwijfeld meer en meer direkt op de minimale eisen van de "grote" akkerbouwgebieden gericht zal worden. Z ijn prioriteitenlijstje: 1. de realisering van drastische na tionale maatregelen en aanpas singen t.a.v. het Nederlandse zelf- standigenbeleid (o.a. fiskaliteit); 2. een nadrukkelijk en efficiënte krachtsinspanning om te bewerk stelligen dat het Brussels markt beleid in positieve zin wordt om gebogen; 3. meer aandacht voor inventiviteit en produktiviteitsstijgingsmoge- lijkheden. Mochten deze maatregelen niet het beoogde effekt sorteren dan zou de sarkastisch bedoelde op merking over de toepassing van de bergboerenregeling voor de totale Zuidwestelijke akkerbouw wel eens noodzakelijk kunnen wor den. De heer v.d. Maas zag^ls enige weg om de druk op de overheid te ver groten, de hiervoor afgedrukte prio riteiten. Wat betreft het vergroten van de druk werd gesuggereerd dit in kom- binatie te brengen met de afzetorga nisaties: "Wat de suiker betreft ligt, gezien de hoge wereldmarktprijs, het ekonómische dwangmiddel voor het oprapen" zo werd er gezegd en: "We moeten onze tarwe aan de poorten van de broodfabrieken deponeren". Ook ten aanzien van de belasting druk kwamen er suggesties zoals een aftrek op basis van het totale geïn vesteerde vermogen, zoals reeds eer der door K.N.L.C.-voorzitter Luteijn bepleit. Gesuggereerd werd ook om per SBE een belastingvrije voet voor de landbouw te introduceren. Voor de notitie van de heer v.d. Maas kwam vanuit de ledenraad veel waardering. Geadviseerd werd daarom deze notitie te gebruiken als uitgangspunt voor konkrete voor stellen. De strekking van het door v.d. Maas geproduceerde cijferma teriaal - ook al is daarover wellicht nog te plussen en te minnen - geeft daartoe alle aanleiding. Van der Maas trok daaruit de konklusie dat als er niets gebeurt de akkerbouw zijn heil zal moeten zoeken in de part-time-landbouw of in het ge mengde bedrijf. B ij voortzetting van het huidige landbouwbeleid (om van verdere "inkrimping" nog maar niet te spreken) zal binnen het tijdsbestek van hooguit één boeren generatie geen plaats meer zijn voor gespeciali seerde akkerbouw in Nederland! De enige mogelijkheden die overblij ven om akkerbouw te bedrijven in ons werkgebied zullen dan zijn: part-time boeren en gemengde bedrijven (melkveehouderij?). Tot deze weinig opbeurende konklusie kwam de voorzitter van de ZLM-akker- bouwkommissie de heer H,C. van der Maas op de ledenraad nadat hij de balans had opgemaakt van de uitkomsten van de oogst 1979. De volgende feiten brachten hem tot de hiervoor aangegeven konklusie: e j.l. november gepubliceerde LEI-prognose (voor oogstjaar 1979) van de bedrijfsuitkomsten voor het 50 ha zuidwestelijk akkerbouwbe drijf, gaf - op pachtbasis - een te verwachten arbeidsopbrengst aan van 35.000,— Ofwel (en dat is een duidelijker getal) een netto-be- drijfsekonomisch verlies per ha van - 70,-. Op eigendomsbasis zijn deze cijfers respektievelijk: 5000,nega tief en 870,- negatief. Deze november-prognose was on dermeer gebaseerd op een kon- sumptie-aardappelmiddenprijs van 21 cent. Als we nu de gerealiseerde midden- prijs durven taxeren op 16. cent, dan wordt de betreffende arbeidsop brengst op pachtbasis 15.000,- en op eigendomsbasis - 25.000,-. Terwijl de nettoverliezen per hektare oplopèn tot respektievelijk: - 470,- en-J 1.270,-. Voor de kleinere akkerbouwbedrij ven (20 ha) geeft deze cijferreeks een nog aanmerkelijk slechter beeld te zien. (eigendomsbasis een 16 cent aardappelprijs) 2.000,— bedrijfse- konomisch verlies per hektare! N.B.: Een destijds veel gehanteerde en gerespekteerde norm in de 50-er en 60-er jaren was een bedrijfseko- nomische winst per hektare van 600,- a 700,- als MINI MUMVOORWAARDE voor nor male kontinuïteitsmogelijkheden van de bedrijfsvoering! Een te verwachten E.E.G.-prijs- aanpassing van 5% betekent voor de Nederlandse akkerbouw in feite "12% beneden de NULLIJN!": (1980 ten opzichte van 1979): a. de "papieren"-prijsaanpassing zal totaal te niet gedaan worden door het prijsdrukkende effekt van de negatieve "bijsturing" van het E.E.G.-marktbeleid (zelffi nanciering, overschotten se- kundaire voorwaarden). Dus: 5% 0. b. De "hormale" inflatoire kosten stijging van 8% de recente ex tra energiekostenstijging (mest stoffen, brandstof etc.) van 4% een extra doorwerken van de ho ge rentevoet in de totale kosten van minstens 1%; besommen een totale kostenstijging voor Neder landse omstandigheden van 13%. (MINIMAAL!). c. Rekeninghoudend met een jaar lijkse produktiviteitsstijging van 1%, resteert: 12%. N.B.: om daarenboven nog te ver wijzen naar het gedurende de laatste 6 a 10 jaar ontstane Brusselse prij- zen"gat" van 30 a 40%, wordt lang zamerhand - ook in landbouwkrin- gen - als "onzindelijk" ervaren B innen een tijdsbestek van nog géén halve boerengeneratie is in de 60-er en 70-er jaren meer dan de helft van de Nederlandse akkerbou wers onder ekonomische dwang "verdwenen". Recente ministeriële nota's houden rekening met een steéds sterkere en snellere noodzakelijke schaalvergro ting in de gespecialiseerde Neder landse akkerbouw: uitgaand van be stendiging van het huidige Brusselse en Haagse landbouwbeleid zal, t.g.v. een jaarlijks cumulerend gat van mi nimaal 6% in de kosten/opbrengsten verhoudingen, over 10 20 jaar (ten behoeve van de inkomenskapaciteit van 1 man) een minimale bedrijf- soppervlakte vereist zijn, die een veelvoud is van de huidige, (van 30 naar 90 ha?) Binnen het kader van de totale Eu ropese gemeenschap neemt de Ne derlandse akkerbouw qua areaal en qua (financiële) produktie een on beduidende plaats in. Kennisneming van de feiten in de "grote" akker bouwgebieden in - met name - Frankrijk en Engeland, leert ons: a. dat de bedrijfsoppervlaktestruk- tuur aanzienlijk gunstiger ve le malen groter) is dan de onze en b. dat - de veel voorkomende - Ne derlandse zelfgenoegzaamheid over het eigen boerenvakman schap volledig onterecht is (onze "top" kilogramopbrengsten en onze kwaliteit worden ook "daar" geproduceerd!) Als we daarenboven ook nog de rea liteit beschouwen, dat in vele "part ner" landen de akkerbouwsektor aanmerkelijk meer nationale steun ondervindt en tevens te maken heeft met aanzienlijk lagere kosten (lonen, belastingen etc.) dan in Nederland konkurrentievervalsing), dan moeten we ons afvragen, hoe lang kunnen we als Z.L.M.-akkerbouwers deze Europese afvalrace nog vol houden? 10

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 10