Sfr£> Slagvaardig D e grondpolitiek is voor de land- en tuinbouw een te belangrijke zaak om er nu al over te zwijgen. Vanuit de oraktiik worden noq vrijwel daqelijks op alle onderdelen D e proefballon die ik enige weken geleden opliet over een aanpassing van de wet vervreemding landbouw gronden (WVL) is enigszins tot mijn eigen verbazing niet onmiddellijk doorgeprikt. Er kwam zelfs nogal wat bijval wat voor mij reden is het ideetje nader toe te lichten. De wijziging waarom het gaat is de volgende: werk de WVL niet uit via een algemene maatregel van bestuur (amvb) maar laat deze uitwerking over aan de -uit boeren bes taande- grondkamers. Zoals bekend is de WVL een zgn. raamwet. Toegespitst op de landbouwkundige toetsing wil dit zeggen dat de wet uitsluitend regelt met welke algemene uitgangspunten rekening moet worden ge houden. In de WVL zijn dit voor wat betreft de toetsing de zuidelijke landbouw maatschappij De fruitbomen staan allerwege weer volop in bloei en geven het landschap daardoor een bijzonder fraaie stoffering. Wie zou dit willen missen, toch niemand?! Laten we als gehele samenleving dan ook bereid zijn voorwaarden te scheppen die het mogelijk maken te blijven genieten van zoveel bloemenpracht. Vrij vertaald: laat de fruitteelt een goede boterham verdienen dan blijven we in de toe komst verzekerd van vele mooie uitzichten waarvan op de foto een voorbeeld: bloeiende boomgaarden met op de achtergrond de kerktoren van Wemeldinge. Grondpolitiek Proefballon z.l.m VRIJDAG 16 MEI 1980 67e JAARGANG NO. 3532 land- en tuinbouwblad I n Brussel lijkt de landbouwpap nu wel definitief gestort. Over de gemiddelde prijsaanpassing en over de uitwer king van bet marktbeleid zijn inmiddels vergaande af spraken gemaakt. Geen zinnig mens verwacht daarin nog spectaculaire wijzigingen of het moest zijn dat Engeland toch nog uit de markt stapt. Wanneer dan eind deze maand de formele besluitvorming wordt afgerond dan is dat in de vorm van een kompromis in optima forma dat dan langs twee kanten benaderd kan worden. Enerzijds door er op te wijzen dat het oorspronkelijke kommissievoorstel dan toch maar verdubbeld is en an derzijds door vast te stellen dat de COPA-eis met drie procent geweld is aangedaan. Het lijkt mij raadzaam de nederlaag maarte inkasseren en de Pyrrusoverwinning niet te vieren. Wij moeten dat nuchter en eerlijk durven bekijken, waarbij we ons overi gens best mogen realiseren dat met de slag de oorlog niet verloren is. Wel zal de strategie aangepast moeten wor den en wel op de punten doel en middel. Tenslotte heeft onze huidige regering nog steeds een belofte in te lossen voor wat betreft het Zelfstandigenbeleid. En aangezien de tijd dringt zullen wij ze daar een handje mee moeten helpen. nieuwe bezwaren aangedragen die tot nadenken stem men. En ofschoon de verantwoordelijke politici wel de gelijk hun kritiek formuleren lijken zij ondertussen rechtstreeks aan te koersen op een politiek kompromis in de vorm van sanctionering van de huidige wetsontwer pen. Men wil er duidelijk vanaf. De slagvaardigheid van het agrarisch grondbeleid komt daarmee dan wel op de tweede plaats. Dat er zich in de praktijk ernstige proble men zullen gaan voordoen ligt dan ook voor de hand. Niet alleen op onderdelen maar meer nog door het gebrek aan samenhang van die onderdelen. Van de doelstellingen zal dan ook in de praktijk weinig terecht komen. Ik vind daarom dat we dit de politici alsnog duidelijk moeten maken. eisen aan de persoon en aan het bedrijf van de koper. Welke eisen dit precies zijn wordt nader geregeld in een amvb. Daarin komt precies te staan hoe groot of hoe klein een bedrijf moet zijn, hoe oud een koper moet zijn of over welke opleiding c.q. ervaring hij dient te beschikken. Zo n amvb wordt uiteindelijk door de minister ingevuld. Mijn voorstel is dat we de invulling van de WVL via zo n amvb maar moeten vergeten en in plaats daarvan de toetsing uitsluitend moeten overlaten aan de grondka mers. De grondkamers zijn immers het beste op de hoogte van de situatie op de grondmarkt in hun werkge bied. Op die wijze wordt deskundigheid rechtstreeks ge koppeld aan de praktijk. Want een onverbrekelijke voor waarde moet dan naar mijn idee zijn dat de grondkamers geformeerd blijven uit praktische boeren en tuinders. Dit dus in tegenstelling tot het wetsvoorstel dat er van uit gaat dat de voorzitters en de vice-voorzitters van de grondkamers voortaan juristen zijn. I n feite komt het er op neer dat ik de verordenende bevoegdheid terzake van de landbouwkundige toetsing wil leggen bij de grondkamers en niet bij de minister. Ik ben er van overtuigd dat de grondkamers deze bevoegd heid naar eer en geweten zullen weten te hanteren en dat de praktijk dit zal aksepteren. De vraag is of dit allemaal nog wel politiek haalbaar is. Volgens mij moet dit moge lijk zijn omdat het in feite gaat om een vrij eenvoudige wijziging waarmee de praktijk echter in grote mate ge diend kan worden. Een wijziging waarbij dan het aksent van de regeling van het agrarisch grondverkeer komt te liggen waar dat naar mijn mening hoort te liggen: bij de grondkamers, bij de boeren en in de regio. Waar de democratisering al niet goed voor kan zijn. Oggel

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 1