Vervolg vergadering Hoofdbestuur H et Hoofdbestuur besprak naar aanleiding van het verslag van de kommissie Grondgebruik van de Z.L.M. ten derde male de voorge stelde wijziging van de pachtwet. Volgens het Hoofdbestuur zijn de konsekwenties daarvan nog steeds niet voldoende duidelijk. Het hante ren van de 65-jarige leeftijd als "val bijl" vindt het Z.L.M.-bestuur in strijd met de rechtszekerheid. Daarom zou er een bepaling in de wet moeten worden opgenomen die de pachtkamer de mogelijkheid geeft naar redelijkheid en billijkheid de pacht ook na de 65-jarige leeftijd te laten doorlopen. Overigens sprak het Hoofdbestuur ook zijn twijfels uit over het effekt van dit wetsontwerp op de doorstroming. Dit zou eerst geïnventariseerd moeten worden. Be sloten werd de bezwaren schriftelijk kenbaar te maken aan de landelijke organen of eventueel aan de betref fende politieke instanties. Wat betreft de wet vervreemding landbouwgronden benadrukt het Z.L.M.-bestuur nogmaals zijn stand punt daarover d.w.z. bepaald terug houdend. Een "amendement" op de uitvoering van de wet, bedacht door de algemeen sekretaris van de Z.L.M. zal nog op "haalbaarheid" getoetst worden. S prekend over prijzen en prijs voorstellen ging zijn overzicht over in mineur: De prijzen van vrijwel al le akkerbouwprodukten zijn en blij ven onveranderd slecht. Daarente gen (of beter gezegd: daarenboven) vertonen de direkte- zowel als de in- direkte kosten een niet aflatende stijging die in kalkulaties en plan ning niet meer bij te benen is 200 a 300 per ha ekstra kosten vooï bieten overzaaien was zéér zeker in die planning niet opgenomen). De. E.E.G. perspublikatie dat de Neder landse boeren tot de best betaalden in Europa zouden horen is dan ook voor wat betreft de akkerbouwers een bijzonder grove leugen. Het tegendeel is namelijk waar. W at de suiker betreft mogen we vaststellen, aldus de heer van der Maas, dat voor oogst 1980 de natio nale quota onaangetast zullen blij ven terwijl de A-quotum toewijzing in '80 op 14x/i zal liggen i.p.v. de voorlopig gehanteerde 73%. De voorstellen voor na 1980 betekenen momenteel: D e kurk waar we als akkerbouwers op zouden kunnen blijven drijven, de D e voorzitter van de veehouderij kommissie, de heer W. v. Veldhuizen gaf een overzicht van de situatie in deze bedrijfstak. De grasgroei, zo zei hij, begint op gang te komen en de veestapel, voor zover die voor wei- degang in aanmerking komt, is of gaat naar buiten. Het ziet er naar uit dat de start vlotter gaat dan in '79. Ook wat betreft de zaai van snijmais is er een goede start gemaakt en er zijn al veel percelen gezaaid. We zijn blij deze optimistische geluiden te kunnen laten horen, want het nega tieve blijft de veehouder voorjaar 1980 niet bespaard. D e heer M.J. Goud, gaf een beeld van de situatie in de tuinbouw. Hij zei daarbij verheugd te zijn dat de prijs van Golden Delicious toch nog niet helemaal in de goot terecht is gekomen. De prijsvorming van pe ren noemde hij bevredigend. Veel fruittelers zullen zich er thans op moeten bezinnen wat hun inplant- beleid zal moeten zijn, dit wat betreft met name het ras Golden Delicious. Uitbreiden met peren heeft voorde len maar ook nadelen. Eén van de laatste is dat er een aantal produk- tieloie jaren moet worden over brugd. De heer Goud zei het te be treuren dat de verscheidenheid van de inplant door de overheid niet meer wordt ondersteund dan alleen met een overigens onvoldoende, rentesubsidie. In de groentesektor doen sla en komkommer het volgens Goud de laatste tijd wat beter. Een waarschuwende vinger meende hij op te moeten steken voor een door gaande uitbreiding van het areaal bollen en met name van Gladiolen want anders komt men ook hier door een overproduktie in de problemen. Dit geldt overigens in eerste instantie alleen nog maar voor de IJsselmeer- polders. D e voorzitter van de tuinbouw- kommissie besloot zijn kort overzicht met te wijzen op het kritieke stadium waarbij bakterievuur wel of niet toe slaat. Volgens Goud schijnt er mo menteel een spuitmiddel tegen bak terievuur te zijn dat wel resultaat heeft. Overigens moeten de fruitte lers zeer attent blijven op het voor komen van bakterievuur en het ont dekken ervan direkt doorgeven. D e heer M.C.J. Kosten gaf een nadere toelichting op de stand van zaken betreffende de arbeidsvoor waarden in de land- en tuinbouw. Ondanks de loonpauze bestaan er hier en daar spanningen. Mogelijk zou hiervoor een oplossing te vinden zijn middels een aanvulling op de klassifikatie. Daar wordt echter zeer verschillend over gedacht. Dhr. Kosten pleitte voorts met klem voor het behoud van de zgn. kommissies van advies bij de kleinère arbeids bureaus. In ieder geval moet de landbouw vertegenwoordigd blijven in de resterende kommissies. Beslo ten werd dit ook landelijk te beplei ten. N aar aanleiding van een aantal mededelingen en diverse verslagen kwamen nog de volgende zaken aan de orde. Besproken werd het pro gramma van de op 2 juni 1980 te houden ledenraad. Deze vergadering wordt gehouden in de kring West- Brabant. Toelichting werd er gege ven op het bezoek van het Hoofdbe stuur van het KNLC aan het werk gebied van de Z.L.M. Dit vindt plaats op 30 juni en 1 juli. De exkur- sie gaat door het gebied Altena- Biesbosch en Sprang-Capelle. In het kader van het projekt kader-training voor afdelingsbesturen zullen er deze winter 6 kursussen voor in totaal 25 a 30 afdelingen worden gehouden. Algemene situatie in de land en tuinbouw Grondgebruik Akkerbouw Veehouderij Persmedia "Tuinbouw Bakterievuur Arbeidsvoorwaarden Overige zaken Z oals te doen gebruikelijk gaf de heer H.C. van der Maas als voorzitter van de akkerbouwkommissie een met veel cijfers onderbouwd betoog over de zorgelijke situatie in de akker bouw. Hij begon overigens met een optimistisch geluid: De zaai- en pootperiode is achter de rug. Dit be langrijke onderdeel van de akker- bouwbedrijfsvoering is onder redelijk goede omstandigheden uitgevoerd kunnen worden. Behoudens dan het feit dat van de maart-zaai van suiker bieten. met name op de lichtere gronden ten gevolge van korstvor- ming door extreme regenval vorige week grote arealen overgezaaid zijn. Als Engeland alsnog geen spaken in het wiel steekt lijkt het erop dat een E.E.G.-landbouwprijsverhoging van (gemiddeld over alle sektoren) 5% gerealiseerd gaat worden. Volgens persberichten vindt van Agt deze "100% méér" dan het kommissie- voorstel een vorstelijke beloning voor de Nederlandse boeren en een zeer pijnlijke verhoging van de Ne derlandse E.E.G.-bijdrage. En: vindt Braks deze 5% te hoog Een even tueel te realiseren 5% zal voor Ne derland 4% betekenen. Doch voor Frankrijk daarentegen 8 a 9%. Over igens ook 8% (dus het COPA-voor- stel) zou volgens van der Maas voor de Nederlandse akkerbouwer géén soulaas bieden ter opvulling van de steeds dieper wordende put van kos- ten-opbrengstenverhoudingen. Ik heb dat (ook hier) reeds meermalen verkondigd. En wat zal anderzijds de theoretische 5% nuchter bekeken werkelijk bete kenen in de portemonnaie van de landbouwer? Hoogstwaarschijnlijk minder dan nul! Trouwens, 4 a 5% voor de suiker zal méér dan nodig zijn om de kostenstijgingen in de suikerindustrie te kompenseren (en hetzelfde geldt - naar verhouding - voor de graanverwerkende bedrij ven). Terwijl daarenboven bij de granen (zowel als bij de suiker) reële of dreigende kommissievoorstellen het effekt van de prijsbesluiten vol ledig of zelfs veelvoudig teniet zullen doen in direkte zin. ]^.ekapitulerend: De 7,9% prijsver- hogingsvraag betekende voor de Ne derlandse akkerbouw al 8 a 9% bene den de nullijn. Slechts 5% (=4%) prijsaanpassing (in plaats van bijna 8) betekent dan 11 a 12% beneden de nullijn. De niet-realisering van dit prijsbeleid in de boerenportemonnaie (voorna melijk ten gunste van een inkrimpend marktbeleid) daarbij "negatief' op geteld is dan totaal: 15 a 17% beneden de nullijn. We spraken dan nog alleen maar over 1980 vergeleken met vorig jaar! En niet over het "Brusselgat" van 40% over de laatste 10 jaar voor Neder landse akkerbouwomstandigheden. "V olgens de voorzitter van de ak kerbouwkommissie zou het toch mi nimaal gezien wel een goede zaak zijn om van Agt, Braks en "den Vol- ke" kond te doen van deze zeer ne gatieve realiteit. Met name het marktbeleid en het marktmechanisme voor granen is onderhevig aan dreigende en fnui kende kommissiebesluiten. De vervanging van de A-interventie (op referentieprijs voor bakwaardige tarwe) door een B-interventie, zowel voor de overgangsvoorraden van de oude oogst voor een periode van drie maanden als voor nog nader te be palen hoeveelheden van de nieuwe oogst zal betekenen een geweldig negatieve prijsdruk op de markt voor granen, ook voor de nieuwe oogst. Wij blijven dus hameren op de noodzakelijkheid van het openstel len van de A-ïnterventie i.p.v. de "bevriezing" van tarwe middels par- tikuliere opslagkontrakten. Deze "opslag" tarwe blijft immers volledig boven de markt hangen en moet uit eindelijk door de teler betaald wor den. R. esumerend: A-interventie (dus verplichte interventie) dient onveran derd toegepast te blijven worden. Deze verplichte interventie dient vol gens van der Maas voor volwaardige tarwe het gehele seizoen opengesteld te worden (i.p.v. alleen de eerste drie maanden een - tot nu toe - kleine mogelijkheid tijdelijk in het voorjaar. N.B. momenteel beweegt de markt prijs voor tarwe zich aanmerkelijk onder de referentieprijs. De bewaarstaffel dient aangepast te worden aan de hoge rentestand. Ter wijl ook de eksport naar "derde" lan den agressiever aangepakt zal moe ten worden. a. handhaving nationale A-quota; doch een korting op de B-quota, wat voor Nederland (op basis van de twee beste produktiejaren uit de laatste 5) een teruggang tot 20% B- quotum zou betekenen ofwel van 190.000 ton B naar 138.000 ton B. (Meer dan 120.000 hektare zullen we dan gezamenlijk zeker niet meer kunnen of/en willen telen). b. De zelf-fïnanciering van de sui kermarktordening door de bietente lers (waar ook Braks het klaarblijke lijk van harte mee eens is) zou bete kenen een verhoging van de B- heffing van 30% tot 40%. Dus een aanzienlijke verlaging van de B-prijs. De nieuwste "geluiden" uit Brussel behelzen een handhaving van de 30% B-heffing doch dan wel een heffing op het A-quotum als alter natief. Dit laatste zou nog nadeliger zijn voor Nederlandse omstandighe den. Wij telen immers verhoudings gewijs méér A- en minder B-bieten dan onze kollega's in de partnerlan- den. Zorgelijk is, zo zei van der Maas, ook de situatie op de markt van konsumptieaardappelen. aardappelen, die kurk is sinds onze vorige vergadering nog verder naar de bodem gezonken: een extreem slech te markt- en prijsvorming is momen teel voor de konsumptieaardappelen een feit. De heer van der Maas besloot zijn betoog met de volgende konklusie: Het ging niet meer goed in de akker bouw in de zeventigerjaren. Het gaat nu bar slecht met de akkerbouw en (voor de toekomst) de hellende lijn, die leidt tot uiteindelijke bedrijfs beëindiging zet zich steeds sterker door terwijl we van de E.E.G. niks hebben te verwachten! Voor de akkerbouw is het "vijf voor twaalf', meer dan tijd om onze ge rechtvaardigde (nationale) eisen in Den Haag duidelijk en hard kenbaar te maken. Eisen die dit voorjaar nog geformuleerd dienen te worden. En eisen waar in ieder geval de "fiskali- teit" hoofdmoot van uit dient te ma ken. Aldus van Veldhuizen die dat on derstreepte met het volgende: De afzet van nuchtere kalveren gaat gepaard met zeer lage prij zen, terwijl gebruiksvee maar matig in prijs is met een slechte vraag en voor weide- en jongvee is zeer weinig animo. Het slacht vee en speciaal uitstoot melkvee houderij is zeer moeilijk tot waarde te brengen. In de varkenshouderij pakken donkere wolken zich samen. De prijzen brokkelen nog steeds af en bewegen zich thans rond de 3,50/kg. geslacht gewicht. Hierdoor is het rendement in de varkenshouderij geheel verdwe nen. Redenen zijn o.a. een sterk terug gelopen konsumptie alsme de moeilijkheden met de export naar Italië. Als exporterend land zullen zij moeten trachten zaken als in Italië (salmonella) te voor komen. Sprekend over de prijsvaststelling in Brussel zei de voorzitter van de vee houderijkommissie o.m. dat deze voor het nieuwe zuiveljaar weer is opgeschort. Wat er nu nog te ver wachten is geeft geen reden tot opti misme. Alle berekeningen ten spijt gaat men op de politieke toer, waar bij de landbouw krijgt toebedeeld wat er overschiet. Het zuivelbeleid kost te veel dus moet er in die sektor gekapt worden. De zuiveloverschot- ten kosten geld en dat is er tekort. Het konsumentenbelang moet veilig gesteld en de producent moet het gelang betalen. D e superheffing, in eerste instantie afgewezen ook door de Landbouwmi nisters blijkt opeens weer bespreek baar indien hij maar aangepast wordt. In politieke kringen blijkt de mening te bestaan dat kost wat kost de over- produktie in de zuivel terug gedron gen moet worden. Een liter melk mag niet zoveel gaan kosten als een liter frisdrank of een liter benzine. Dat de e.g.-top de Landbouw prijsvoorstellen zonder meer van de tafel geveegd heeft, is weinig hoopgevend voor de landbouw en voor de betreffende mi nisteries, zo besloot van Veldhuizen zijn overzicht. In aansluiting op het veehouderij overzicht werd er gediskussieerd over de zgn. superheffing. De standpunten daarover binnen de georganiseerde landbouw lijken verdeeld. Met zorg werd door het Hoofdbestuur de scha- penproblematiek besproken. Het Ne derlandse belang daarin lijkt niet aan de orde te komen. In het spoor van de op het hoofdbestuursvergadering door de heer Doeleman geuite kritiek op de wijze van ver- i slaggeving over landbouw- aangelegenheden door diver- i se persmedia werd er ook een brief ontvangen van de kring Axel van de Z.L.M. Vanuit het Hoofdbestuur werd er met name ook kritiek geuit op de i wijze waarop het N.O.S.- j journaal recentelijk de land- J bouw verslaggeving vanuit i Brussel heeft verzorgd. Beslo ten werd de leden het advies te geven tegen een dergelijke i gang van zaken direkt telefo- J nisch te protesteren bij de be treffende media. Het tele- i foonnummer van het N.O.S.- J journaal is 035-779111. Dit advies geldt overigens ook voor andere media zoals "de dagbladpers. In de diskussie over de tuinbouw- aangelegenheden stelde het Z;L.M.- bestuur vast dat wat de fruitteelt be treft de promotie en met name de begeleiding van de afzet benadrukt moet worden. Inmiddels is er voor de fruittelers een aangepaste rijks groepsregeling (RZ) in de maak en is. er óok een instruktie opgesteld voor de bijzondere rentesubsidieregeling voor de fruitteelt. De vraag is nog of deze zal werken. Overigens is deze instruktie nog niet bij de sociaal- ekonomische voorlichtingsdienst van de Z.L.M. bekend. Bij de glastuin bouw is er frik tie ontstaan over de recente gasafspraken. Gewaar schuwd werd er tenslotte voor het gevreesde bakterievuur. De bloeipe riode is het kritieke stadium. Er is een speciale bespuiting mogelijk die uitsluitend met ontheffing van de P.D. mag worden toegepast. Met instemming nam het Z.L.M.-bestuur kennis van de mededeling dat er in een aantal vakatures bij de dienst bedrijfsvoor lichting in Zeeland voorzien wordt of kan worden voorzien. Tenslotte liet het Z.L.M.-bestuur weten geen behoefte te hebben aan een prognose over de uitzaai van landbouwprodukten. Wat betreft de exakte gegevens zal er op moeten worden toegezien dat deze voor alle partijen gelijktijdig bekend worden gemaakt. Dit standpunt zal ter ken nis worden gebracht van de direktie van de S.T.U.L.M. Het Z.L.M.-bestuur besprak uitvoerig de na de mislukte Eu ro-top ontstane situatie in de land- en tuinbouw. In deze diskussie stond de versterking van de Nederlandse konkur- rentiepositie centraal. Met name ook de situatie in de akker bouw werd als "zorgelijk" en "somber" gekenschetst. Er zijn al zeer veel bedrijven verdwenen en de "slag" zou weieens op de hoge kosten definitief verloren kunnen worden. Ook de fruitteelt is daardoor op het eind van zijn mogelijkheden ge komen. De landbouworganisaties zullen nu hun geloofwaar digheid naar hun leden toe waar moeten maken. De ingezette lijn zal daarom moeten worden doorgetrokken maar ook de konkurrentievervalsing zal moeten worden aangepakt. Be sloten werd de "Brusselse lijn" vooralsnog door te trekken met een zwaarder aksent op het marktbeleid. Daarnaast zal nationaal een fundamenteel pakket maatregelen ontwikkeld moeten worden ter verbetering van de konkurrentiepositie van de Nederlandse land- en tuinbouw. In Brussel zal daarom onder meer gepleit moeten worden voor een beter graanbe leid, een evenwichtig zuivelbeleid en handhaving van het sui kerbeleid. Nationaal zal er wezenlijk iets moeten gebeuren aan het fiskaal en sociaal beleid voor zelfstandigen. Daar naast heeft de Nederlandse overheid de taak de afzet te sti muleren, soepeler te zijn met de graaninterventie en met name de kostenstijgingen in de hand te houden. 14

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 14