Bintje krijgt extra heffing opgelegd A Voor oogst 1980 kans op kalamiteitenheffïng Konfrontatie-heffing Hoe is de regeling? Kalamiteiten-heffing A. Vermeer Discipline Ter goedkeuring aangegeven pootaardappel- areaal in 1979 D X ot begin april is er ruim 37.000 ton pootaardappelen bij de Stopa aangeboden van vele rassen. Het ras Bintje is op dit moment een "topper" met ruim 16.000 ton. Het ziet er dan ook naar uit dat de Bintje-pootgoedteler met een extra heffing belast wordt van 150,— per ha. 't Ziet er dus helemaal naar uit, dat het ras Bintje binnenkort naast de reeds opgelegde en grotendeels geïnde 75,— nog eens 150, extra per ha zal moeten betalen. Geen maatregel van dit moment, maar duidelijk een vooraf afgespro ken beleid, waar nu helaas een grote' groep telers, en vaak een grote op pervlakte per bedrijf mee wordt ge- konfronteerd. CjT raag wil ik in herinnering roepen dat het beleid voor oogst 1979 reeds is vastgesteld in januari 1979, dus ruimschoots voor de uitplant. Toen werd vastgesteld door Landbouw schap en Bedrijfsschap voor de Groothandel dat er naast de gewone heffingen een extra-heffing per ras zou gelden wanneer gemiddeld per ha van zo'n ras meer dan 1500 kg bij de Stopa zou worden aangeboden. Overigens geen nieuwe beleidslijn, omdat deze gedragsregel al een aan tal jaren geldt. Het waren echter tot nu toe steeds wat kleinere rassen, vaak wat nieuwe rassen, die met deze extra heffing werden gekonfronteerd. De grote praktijk merkte daar dan niet zoveel van. Als we uitgaan van de ruim 10.000 ha goedgekeurde Bintjes en het overschot van ruim 16.000 ton, dan is de gemiddelde Stopa overna me nu al meer dan 1500 kg/ha. En met nog 2 aanbiedingsperioden na begin april zal waarschijnlijk de 20.000 ton ruim gehaald worden, dus 2.000 kg/ha. In het volgende overzicht kunt U zien hoe voor oogst 1979 de regeling is. Overschot per goedgekeurde hektare van het betr. ras. van 0 - 1500 kg van 1501 - 1750 kg van 1751 - 2000 kg meer dan 2000 kg Uiteraard zijn er veel meer rassen die voor extra heffingen in aanmerking komen. Dat zal wel blijken als we zo eind mei de "balans" hebben opge maakt. Het leek me goed om het grote ras Bintje er even uit te lichten, 't Is ook het enige pootgoedras waar men hier en daar nu nog zou kunnen switchen van pootgoed naar kon- sumptie. Ik geef geen advies, slechts een stukje voorlichting! Het afgelo pen seizoen was er gewoonweg wat teveel Bintje pootgoed en hoe dat in 1980 wordt laat zich niet voorspellen. Er is nog een heffing, een extra heffing, waar ik nog eens op wijzen wil. Dat is de kalamiteiten-heffing. Als we in enig jaar meer dan 4.000 kg per ha over de gehele goedgekeurde oppervlakte bij de Stopa krijgen aan geboden dan treedt deze heffing in werking. Ook dit hebben we duidelijk met elkaar van tevoren afgesproken! 4000 kg/ha komt overeen bij 30.000 ha met 120.000 ton in het totaal. Daar komen we dit seizoen, dus oogst 1979 lang niet aan toe. Niet meer dan 75.000 ton! Maar hoe pakt oogst 1980 uit? Vroege poottijd; mooie grond; gezond pootgoed! "Gelukkig" weten we nog helemaal niets over het groeiseizoen, de luizen, de rooidata. Ik wil slechts iedereen goed infor- mererf over de gemaakte afspraken in het kader van het beleid. De ve roorzakers van de overschotten extra laten betalen aan de fondsen; extra te konfronteren met die overschot ten. Niet de fondsen in één jaar leeg te laten lopen. We hebben enkele ja ren achter de rug, dat de opbrengst van 30.000 ha nauwelijks genoeg was om de klanten in binnen- en buiten land te kunnen bedienen. In 1979 leverde deze oppervlakte een over schot op van 10%, terwijl én de export én de binnenlandse afzet schitterend op peil bleef. Als 1980 inderdaad een nog overda diger groei te zien zou geven, dan zou een kalamiteiten-heffing tot de mo gelijkheden behoren. En hoe ziet deze heffing er ook weer uit? Gemiddeld overschot over alle rassen 4.000 - 5.000 kg per ha 5.001 - 6.000 kg per ha meer dan 6.000 kg per ha Kalamiteiten-heffing voor alle rassen per ha S t/m B 300,- 400- 500,- Ik hoop dat iedereen van het bovenstaande nog eens goede nota neemt. Er wordt van ons allen een grote discipline ver wacht bij het uitvoeren van het beleid. Niet alleen bij het klaarmaken en afleveren van "Stopa-aardappelen", maar ook bij het betalen van de hef fingen. 't Gaat hier om een prachtig systeem; gelden die we zelf hij elkaar brengen, zelf beheren, zelf besteden. En met zelf bedoel ik de gezamenlijke teelt en handel! A.V. Aangekondigde heffing 150,— 200,- 250,-. 300,- Voor 1979 ver laagde heffing 75,- 125,- 175,— 225,- West-Duitse areaal daalt In "La pomme de terre francaise" is een overzicht opgenomen van de ter goedkeuringsaangegeven arealen pootaardappelen in de EEG per land en per ras. Nederland is met een areaal van 33.630 ha thans het belangrijkste EEG pootaardappelland. De voormalig koploper, het Verenigd Koninkrijk, is thans een goede twee de met een areaal dat maar een frak- tie kleiner is dan het Nederlandse (33.459 ha). Met respektievelijk 17.832 en 17.016 ha volgen West Duitsland en Frankrijk. De terug gang van het Westduitse pootaar- dappelareaal (-1167 ha) is opvallend. Het ras Bintje heeft zijn positie als het belangrijkste aardappelras van de EEG versterkt. Met 19.129 ha maakt dit ras thans 17,1% van het totaal uit. Opvallend is voorts de reaktie van de Britse telers op de boycot van het ras Pentland Crown door Sainsbury, de AH van het Verenigd Koninkrijk. Het areaal met Pentland Crown nam af van 5501 ha tot 3460 ha! We Kiberege 4 april 1980... e zon brandde heet boven Dar es Salaam en het was nog maar negen uur. We wisten het zweet van het ge zicht terwijl het blousje al doorweekt op onze rug plakte. Maar we stonden gereed om de reis naar Kiberage te beginnen. Toch waren er nog allerlei klusjes die nog even moesten worden afgehandeld Alvorens we werkelijk aan de safari konden beginnen, 't Duurt allemaal lang, overal. Frans de administrateur moest drukwerk bes tellen bij de Staatsdrukker. Ik ben zo terug, zei hij optimistisch, maar na een half uur zagen we hem nog niet. Tus sen een onbeschrijflijke bende in een stoffig magazijn was hij bezig om sa men met een klerk die daar werkte de juiste papieren op te scharrelen die hij nodig had. Nergens lag iets op orde. De klerk stoorde er zich niet aan en snuffelde onverstoorbaar verder, on derwijl de spinnewebben achteloos van zijn hoofd vegend. Netheid en zuiverheid zijn dingen die hier in de meeste gebouwen ontbreken. In de kantoren waar we binnenkwamen was het overal hetzelfde beeld. Slordigheid en toch weet men alles weer wel te vinden, alleen het duurt wat langer dan wij gewend zijn. Toen Frans zijn zaakjes voor elkaar had, konden we naar het volgende boodschapje. Langs de weg naar Morogoro en het vliegveld van Dar es Salaam, woont een Griek, die daar nog met veel kunst en vlieg werk probeert zijn zelfstandige bouw onderneming financieel drijvend te houden. Hij is een goede kennis van een van onze andere teamleden. Bovendien is hij een gewiekste kerel die het land door en door kent. Zonder zijn kennis van zaken, zonder zijn be hendig manoeuvreren zou men op het Kiberage projekt nog niet half geweest zijn waar ze nu zijn. Officieel zou men dan nog niet over één zak cement hebben kunnen beschikken. Nu wist hij, wie weet waar vandaan, toch voor elkaar te krijgen dat op het projekt in Kiberege in ieder geval de bouwakti- viteiten door konden gaan. Voorts heeft hij op allerlei andere manieren hulp geboden. In zijn kleine air con dition kantoor dronken we nog met zijn allen hete zwarte koffie, want dat is iets dat ze in Tanzania volop heb ben. In Tabora, waar veel koffie wordt verbouwd is destijds ook een koffie- poeder fabriek gesticht. De Griek, zuchtte en hief zijn armen ten hemel in wanhoop, want een order die hij had geplaatst voor onderdelen was weer niet aangekomen. Wat een land, wat een land. Hebben jullie nog brood, vroeg hij aan Frans. Dat wist hij niet want Frans was ook al weer tien dagen weg van het projekt. De Griek gaf aan zijn compagnon een order om brood te gaan halen. In Dar es Salaam is moeilijk aan brood te komen, maar na vijf minuten was de man terug met een dertigtal broden. Voor jullie zei de Griek. Nu was de Peugeot al meer dan vol, maar met wat passen en meten wisten we de broden toch nog netjes in de wagen te proppen. e hadden de dag tevoren ook nog wat boodschappen gedaan in de stad. De wilde verhalen die de ronde deden dat je er niks kon kopen bleken ei genlijk voor een deel overdreven. In de eerste supermarktwaar we kwamen was wel degelijk wat te koop, alleen de sortering is uiterst gering. Bovendien is er niets te koop wat in het buiten land is gemaakt. Maar zout, limona desiroop, bezems, insekticide en nog wat andere zaken waren er wel. Niet veel keus dus, bovendien lag er alles zo enorm smerig bij dat de lust tot kopen vrij snel overging. De rekken waren de laatste jaren zeker niet meer schoon gemaakt. Maar er was nog een andere supermarkt en ofschoon de Indiaase beheerder ook niet over veel variëteit beschikte had hij tenminste de zaak netjes voor elkaar. Hij bleek zelfs w.c.-papier te hebben, waarvan we toen maar gelijk de hele uitgestalde voorraad meenamen. In de drankaf deling vonden we zelfs Tanzaniaanse wijn en we hebben het maar gewaagd om er een aantal flessen van mee te nemen. Als U nooit meer iets van ons hoort, dan wèet U waar het van komt. Whisky en Wodka is er ook al te koop, alleen het is allemaal gemaakt in Tanzania. Nou ja, de wereld valt of staat natuurlijk niet met het bestaan van die dranken, maar in eenzame stille uren wil wat geestrijk vocht best opbeurend werken. De prijs schom melt rond de veertig gulden de fles. Vroeg of laat zullen we toch eens een slokje wagen. Nou we het daar toch over hebben. We zijn ook nog naar de brouwerij geweest, want we wilden wat bier meenemen. Zonder lege kratten is het moeilijk om er de hand op te leg gen. Wederom bracht ons Swahili en de aanwezigheid van mijn "mamma" Corryuitkomst. We drongen direkt door naar de verkoopleider, die samen met zijn kornuiten, ook al in een air- condition kantoortje een werkbespre king hadden onder het genot van koud bier. Ofschoon het tegen de regels was bier af te leveren zonder leeg krat, kregen we voor elkaar dat de manager zich hoogst persoonlijk over ons ont fermde, want je kon toch een vrouw niet laten wachten. Welk soort bier zal het wezen, vroeg hij, want je kunt kiezen uit vier soorten. Wij drinken Pilsner, zei hij. Dat is lekker. He, riep hij tegen een eenvoudig kantoorbe diende, breng eens vlug twee extra glazen voor de gasten. We zaten, voor dat we het wisten, aan een koud biert je. Daar ging het natuurlijk niet om, maar het onderstreept de gemoede lijkheid van de mensen. De bierbrou werij is in dit land de best lopende zaak van alles. Voortdurend moet men uitbreiden. Toch hier ook weer, de aanblik lijkt zo krikkemikkig dat men vreest dat eerstdaags hier wel eens het een en ander stuk kan gaan. Toch wordt er goed geld verdiend en de kas-inkomsten worden scherp be waakt door een drietal soldaten met scherp geladen geweer. li de chauffeur van de Peugeot zat ontspannen achter het stuur van de wagen die nog geen 4000 kilometer had gelopen. Hij wist te vertellen dat hij best blij was met de komst van die maisboerderij daar achter in de Ki- lomberovallei. Jaren, zeker zestien, was hij vrachtwagen en buschauffeur geweest. Een zware job, die hij onge lukkigerwijs had opgegeven om wat anders te gaan doen. Hij was toen in de bouw terecht gekomen, maar daar heb je als chauffeur die zijn halve leven op zijn kont heeft gezeten ei genlijk ook geen kaas van gegeten. Nou en toen vroegen ze daar bij Kibe rege Maize Farms ineens een chauf feur. Dat was een mooie kans om terug te keren in het vak, in een luxe wagen. De asfaltweg die Dar es Salaam ver bindt met het achterland tot diep in Zambia kun je eigenlijk niet slecht noemen. Je kunt er met een behoor lijke snelheid overheen, alleen je moet zo'n weg meer gereden hebben en je goed kunnen herinneren waar de kui len zijn. Voor een onervaren chauffeur moet dat een heksentoer zijn. Een waarschuwingsbord dat men aan de weg bezig is, vind je nergens. Ineens kom je dan ook voor een aantal uitge hakte stukken asfalt die minstens vijf en twintig centimeter diep zijn en zo'n meter of drie lang. Maar A li kende het allemaal op zijn duimpje. Onderweg stopten we zo nu en dan om ergens langs de kant- in een klein rommelig arabisch restaurantje een koud flesje Cola te drinken. Toen we bij de afslag Mikumi kwamen en we zeventig kilo meter landweg in moesten om bij het projekt te arriveren, hield daar iedere voorstelling van wat een weg eigenlijk zou moeten zijn op. Immense diepe kuilen en onvoorstelbare ruwe rot spunten tarten iedere autobouwer. De zwaarbeladen Peugeot veerde er meestentijds redelijk over en door heen, maar de lading achterin begon wel lastig te schuiven. Als we weer eens door een kuil waren geschokt gleed er een brood over onze schouder of schoof een doos in de nek. Aan de ene zijde van de weg liggen de bergen van de zuidelijke hooglanden met als hoogste stad Iringa, zo'n 200 km ver der, en aan de andere zijde van de "weg" ligt de Kilombero valley, met hele maal aan het einde zo 'n beetje het plaatsje Kiberege. Talloze kleine bergriviertjes klaterden het heldere water over de afgeronde en gesleten rotsblokken. De bruggetjes er over heen leken bouwvallig, maar gezien de toestand van de weg viel dat eigenlijk nauwelijks op. De zeventig kilometer hebben we in bijna-drie uur afgelegd. Gaar en door elkaar gehutst njoe en bezweet en suffig van de reis arriveer den we in Kiberege, de plaats waar eens de grote 2000 hektare maisfarm moet komen.... SCHRIJFKOUTER

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 7