Landbouwschap vindt wijziging
bijzonder tarief inkomstenbelasting
onaanvaardbaar
Generaliseer niet: kijk
naar je eigen bedrijf!
Landbouwschap wil
premieregeling ook voor
Nederlandse
schapenhouders
D e laatste jaren zijn we in de land- en tuinbouw steeds meer ver
trouwd geraakt met begrippen als rationaliseren, specialiseren, me
chaniseren en vult u zelf maar aan,
Vereenvoudiging nodig
D e roep om tot een eenvoudiger belastingstelsel te komen blijft
klinken.
H et Landbouwschap vindt het wetsontwerp van de staatssekretaris
van Financiën, waarin hij een ingrijpende wijziging van het bijzonder
tarief in de inkomstenbelasting voorstelt, onaanvaardbaar. Dit zegt het
Landbouwschap in een brief aan de Vaste Kommissie voor Financiën
van de Tweede Kamer.
W ij houden vol dat voor veel on
dernemers in "de landbouw" die be
reid zijn, wanneer dit noodzakelijk is
de bakens te verzetten, ook als zelf
standige een boterham blijft te ver
dienen. Voor de één zullen de bakens
dan anders verzet moeten worden
dan voor de ander. Dit kan ook zijn
T egen de boer, veehouder, fruitte
ler, tuinder, varkenshouder, pluim
veehouder zou ik willen zeggen: be
kijk je eigen bedrijf. Een bedrijf is
levensvatbaar wanneer jij met je ge
zin ervan kan leven en er gelukkig op
bent en kan reserveren voor de kon-
tinuïteit ervan.
M ocht U hieraan niet voldoen dan
moet de inspecteur overeenkomstig
uit Den-Haag ontvangen instructies
vaststellen dat U de ingediende aan
gifte niet op de juiste wijze hebt ge
daan. Dit betekent dat de inspecteur
moet concluderen dat -ondanks het
ingezonden biljet geen aangifte is ge
daan, hetgeen betekent dat hij zelf
standig een aanslag kan vaststellen
met de hem ter beschikking staande
gegevens, waarbij het belastingbe
drag wordt verhoogd met een boete
van 5% van dit bedrag.
H et regeringsvoorstel is een on
derdeel van de zogenaamde repara
tiewetgeving, waarmee wordt nagês-
treefd het door oneigelijk gebruik te
behalen voordeel zoveel mogelijk te
beperken. Het Landbouwschap is
van mening dat het oneigenlijk ge
bruik in de land- en tuinbouw nau
welijks plaatsvindt. B.V.'s komen in
deze sektor weinig voor. Ook door de
aard van het land- en tuinbouwbe
drijf vindt er in het algemeen geen
verschuiving plaats van inkomen
naar voorafgaande of latere jaren.
W,
Brochure
"Het pensioen
van de
zelfstandige"
Alternatieven
Wij menen dat de laatste tijd een ander woord, althans de betekenis
hiervan, bijzonder graag en dan veelal tèn onrechte wordt gebruikt en
dat is generaliseren.
Men schakelt mensen gelijk, men schakelt bedrijven gelijk, men scha
kelt gezinnen gelijk, men schakelt inkomens gelijk, ja men schakelt
zoveel gelijk dat men er zelf in gaat geloven. Men vergeet hierbij dat dit
niet mogelijk is. Nu niet en in de toekomst niet. Ieder mens is ver
schillend in karakter, in kapaciteit, in mogelijkheden, ook een zelf
standig ondernemer.
Ieder bedrijf is verschillend, wat uitgangspositie, wat oppervlakte, wat
grondsoort en wat ligging betreft.
ordt er soms over "de land
bouw" ook niet te veel gegenerali
seerd. Lijkt het er soms niet op dat
we ook hier niets liever doen dan
gelijkschakelen. In de praktijk wordt
ons steeds meer de vraag gesteld
"Komt er nu helemaal niets van te
recht, van de landbouw, van het
zelfstandig ondernemer zijn". Ons
antwoord is dan steeds: "Kijk naar je
eigen bedrijf, naar je eigen moge
lijkheden. Benut ze in je bedrijf en in
en met je gezin".
Het is ons uitermate goed bekend dat
er verschillende bedrijven zijn met
slechte inkomens, dat om een ar
beidsinkomen te behalen er steeds
meer ha moeten zijn, dat er veel on
dernemers zijn die bang zijn voor de
toekomst voor henzelf of voor hun
bedrijfsopvolger of bang zijn voor
regelingen t.a.v. een overproduktie,
die er het ene jaar is en het andere
niet. Dit betekent echter niet dat er
van de hele tak landbouw niets te
recht komt. Jammer dat veel mensen
nog niet beseffen dat de landbouw
geen televisietoestellen produceert
en de band tijdelijk stop kan zetten
als er geen vraag is.
Maar gelukkig zijn er ook bedrijven
die aan een goed arbeidsinkomen
komen. Slaat men nu juist deze
mensen door de geregelde uitspra-
In november 1979 hield de Stichting
Vakontwikkeling Verzekeringsbe
drijf een studiekonferentie over het
onderwerp "Het Pensioen van de
zelfstandige" speciaal gericht op de
zelfstandige in hef midden- en klein
bedrijf en in de agrarische sektor.
De tekst van de inleidingen die wer
den gehouden op deze onder voor
zitterschap van Mr. G.W. Baron van
der Feltz staande konferentie, zijn
door de SVV in een brochure ge
bundeld.
Deze inleidingen waren:
"De verzekeringstechnische as-
pekten van het pensioen van de
zelfstandige" door Mr. J.J.M.
Frijhoff.
"Adviezen aan zelfstandigen in
zake oudedagsvoorzieningen"
door A. Jolink.
"De zelfstandige ondernemer in
het midden- en kleinbedrijf en
zijn oudedagsvoorziening" door
Th.M. Hazekamp.
53
de brochure van
18,40 inkluis ver-
De prijs van
bladzijden is
zendkosten.
(De brochure is verkrijgbaar bij de
SW, Wittevrouwensingel 1, 3581
GA Utrecht, door overschrijving van
18,40 op de girorekening van de
SW onder nummer 30.85.13 met
vermelding "Brochure studiekonfe
rentie Pensioen zelfstandige".)
ken van misschien deskundigen
maar zeker ook ondeskundigen niet
te veel in de put. Beseft men dat men
het juist voor hen uitzichtloos maakt.
Helaas bemerken we dit in de prak
tijk. Zelfstandigen met grote en klei
ne bedrijven die er ons naar vragen.
door de zoon er op te wijzen: "dat er
geen toekomst zit in het bedrijf voor
hem" doch ook indien hij zich wil
bekwamen in een andere richting
hem er op te wijzen dat er mogelijk
heden zijn, ook in dat bedrijf.
Diegenen die menen dat het verzet
ten van de bakens niet gebeurt, ad
viseren wij eens vanachter zijn buro
te komen om te zien wat veel onder
nemers er van maken.
Zullen we allemaal eens proberen wat
minder te generaliseren of daar mee
te stoppen. Men bewijst in ieder geval
anderen er een grote dienst mee. La
ten we wel zijn, eerlijke voorlichting
geven, vooral individueel, is wat an
ders dan generaliseren.
Er zullen er onder u zijn die dit lezen,
die zeggen: zo, zo. Anderen zullen
zeggen: wat een optimist! Mag dat
dan in vredesnaam eens. Als u de
schoen maar aantrekt die u past.
J. Markusse
Enige tijd geleden heeft de Leidse hoogleraar in het belastingrecht,
professor Mr. J.F.M. Giele, zich aldus uitgedrukt:
"Het moet allemaal veel eenvoudiger, want de mensen snappen van de
belastingen geen bal meer".
Met de mensen bedoelde hij de belastingbetaler in het algemeen, doch
het moet worden gezegd dat ook veel mensen die het wel zouden
moeten weten ook zo zoetjes aan het spoor bijster raken.
Als er in EG-verband een marktorde
ning voor schapevlees wordt vastge
steld zal de daarin op te nemen pre
mieregeling ook voor de Nederlandse
schapenhouders moeten gelden. Dat
is de mening van het Landbouwschap,
dat over een toekomstig EG-regeling
voor schapevlees een brief heeft ge
schreven aan minister Braks van
Landbouw en Visserij. De marktor
dening is aan de orde geweest tijdens
de EG-Raad van landbouwministers,
die begin maart is gehouden.
Er is nog geen marktordening voor
schapevlees vastgesteld als gevolg
van verzet van met name Franse zij
de. De Fransen vrezen, dat bij een
vrij handelsverkeer de prijzen op de
Franse markt zullen dalen. Dit zou
onaanvaardbare konsequenties heb
ben voor de schapenhouderij in dit
land. Volgens het Landbouwschap
bevinden de Nederlandse schapen
houders zich in een overeenkomstige
situatie.
In de brief stelt het Landbouwschap,
dat bij de vaststelling van een
marktordening ook rekening gehou
den dient te worden met positie van
de Nederlandse schapenhouders. In
dien een - al of niet tijdelijk - stelsel
van premies ter ondersteuning van
het inkomen van de schapenhoeder
wordt vastgesteld, zullen de premies
evenzeer en in gelijke mate voor de
Nederlandse schapenhouders moe
ten gelden. Het zou onjuist zijn al
leen de producenten in bepaalde
lidstaten (bijvoorbeeld Frankrijk en
Engeland) dergelijke premies toe te
kennen, aldus het Landbouwschap.
Het pleit derhalve voor een kommu-
nautaire premieregeling.
Het toe te passen premiestelsel dient
naar het oordeel van het Land
bouwschap vooral gericht te zijn op
kwaliteitsverbetering. Dit kan ge
beuren door een premiestaffeling op
basis van kwaliteit, waarbij dan
overigens een uniform klassifikatie-
systeem in de EG nodig is. Het
Landbouwschap vestigt voorts de
aandacht op de invoer van schape
vlees uit derde landen. Het schap
vindt dat hiervoor een kwantum
vaststelling nodig is. Hierover zal
overleg nodig zijn met onder meer
Nieuw-Zeeland.
O m een enkel voorbeeld te geven
het volgende. Voor de inkomstenbe
lasting is de kinderaftrek ingaande
geheel komen te vervallen, terwijl
voor 1979 in sommige gevallen ie
mand geacht wordt kinderaftrek te
genieten, wat dit dan ook moge be
tekenen. In het in november 1979
ingediende wetsontwerp tot wijzi
ging van de vermogensbelasting is
echter de kinderaftrekregeling ge
handhaafd met als motivering dat
kinderen de draagkracht beïvloeden.
Voor de inkomstenbelasting was de
ze motivering blijkbaar geen reden
tot handhaving, voor de vermogens
belasting nu weer wel. Over eenvoud
gesproken.
In het aangiftebiljet inkomstenbe
lasting 1979 (A-biljet) wordt ten
aanzien van de onroerende goederen
de vraag gesteld de gegevens omtrent
ligging en waarde op een bijlage te
verstrekken. Uit de praktijk blijkt nu
al dat er geen eenstemmigheid be
staat over het woord ligging. Som
mige inspecties vatten dit op als zou
de kadastrale ligging van het pand
moeten worden opgegeven, terwijl
andere inspecties van mening zijn
dat opgaaf van de plaatselijke aan
duiding te weten: straat, huisnum
mer en woonplaats voldoende is.
Ook vraagt men zich af of deze ge
gevens wel of niet op een aparte bij
lage moeten worden opgenomen
overeenkomstig de vraag op het bil
jet. Indien U geen enkele bijlage bij
het aangiftebiljet behoeft in te zen
den, kunt U voor de vraag van de
ligging van het (eigen)-huis best vol
staan door in de openruimte bij de
betreffende vraag op het biljet, deze
gegevens te vermelden.
Wel is het noodzakelijk dat U de
nieuwe vragen omtrent de saldi op
spaarrekeningen, tegoeden aan
spaarbewijzen aan toonder e.d.,
schulden terzake van hypotheken en
geldleningen, alsook de ligging en
waarde van Uw woning(en) op deze
voorgeschreven wijze opgeeft. Bij
gebreke daarvan zal de inspectie U
een nader vragenformulier sturen,
waarop alsnog de ontbrekende ge
gevens vermeld kunnen worden.
De roep om eenvoud zal blijven be
staan, doch de uitvoering daartoe zal
nimmer kunnen beginnen als een
ieder of elke groep voor zich een uit
zondering wenst. Want juist door de
uitzonderingsbepalingen wordt elke
wetgeving een gewrocht die ook voor
specialisten niet meer te hanteren is.
Veerbeek.
De staatssekretaris wenst het bijzonder tarief minimaal op 20% te
stellen en maximaal op 57,6%. Dit laatste is 80% van het maximaal
heffingspercentage van het progressieve tarief van 72%. Bij toepassing
van het maximum tarief betekent dit een drukverzwaring van 15%.
Het Landbouwschap meent verder
dat de inperking van het oneigenlijk
gebruik niet tot een aanmerkelijke
verzwaring van de belastingdruk
mag leiden. Dit wordt ook als uit
gangspunt in het wetsontwerp ge
noemd.
De voorgestelde stijging van het
maximum-tarief van 15% is hiermee
in strijd. Dat geldt ook voor de ver
dubbeling van de tarieven, wanneer
bij een gemiddeld jaarinkomen over
de laatste drie kalenderjaren van
10.000,— tot 60.000,— een vrij
grote bijzondere bate wordt genoten.
Dit laatste treft de land- en tuinbouw
in het bijzonder, omdat het vaak om
bescheiden inkomens gaat en om
dikwijls grote boekwinsten bij onder
meer liquidatie.
Het Landbouwschap wijst er in de
brief tevens op dat ook de zoge
naamde fiskale oudedagsreserve
door het wetsvoorstel wordt aange
tast, voorzover deze reserve niet in
een lijfrente wordt omgezet. Het
wenst deze oudedagsreserve bij li
quidatie niet verder belast te zien
dan een bedrag dat gelijk is aan de
gesommeerde kontante waarden van
de jaarlijks te heffen inkomstenbe
lasting van de periodieke uitkering.
(jT ezien de bezwaren tegen het
wetsvoorstel stelt het Landbouw
schap enkele alternatieven voor.
Allereerst wordt voorgesteld voor
zelfstandigen de huidige regeling te
handhaven. Misbruik van de regeling
door B.V.'s zou door een aangepaste
regeling tegengegaan moeten wor
den.
Andere alternatieven zijn de termij
nen te verlengen van drie tot vijf jaar,
overigens zonder wijzigingen dan wel
met toerekening van de bijzondere
baten aan elk van deze vijf jaren.
Hierbij merkt het Landtouwschap
nog op dat de verlenging tot vijf jaar
in de sfeer van de uitvoering niet tot
onoverkomelijke problemen zal hoe
ven te leiden.
Een andere mogelijkheid is volgens
het Landbouwschap het voorgestelde
percentage te verlagen van 80 naar
70% van het tarief inkomstenbelas
ting.