Landbouwschap vindt wijziging bijzonder tarief inkomstenbelasting onaanvaardbaar Generaliseer niet: kijk naar je eigen bedrijf! Landbouwschap wil premieregeling ook voor Nederlandse schapenhouders D e laatste jaren zijn we in de land- en tuinbouw steeds meer ver trouwd geraakt met begrippen als rationaliseren, specialiseren, me chaniseren en vult u zelf maar aan, Vereenvoudiging nodig D e roep om tot een eenvoudiger belastingstelsel te komen blijft klinken. H et Landbouwschap vindt het wetsontwerp van de staatssekretaris van Financiën, waarin hij een ingrijpende wijziging van het bijzonder tarief in de inkomstenbelasting voorstelt, onaanvaardbaar. Dit zegt het Landbouwschap in een brief aan de Vaste Kommissie voor Financiën van de Tweede Kamer. W ij houden vol dat voor veel on dernemers in "de landbouw" die be reid zijn, wanneer dit noodzakelijk is de bakens te verzetten, ook als zelf standige een boterham blijft te ver dienen. Voor de één zullen de bakens dan anders verzet moeten worden dan voor de ander. Dit kan ook zijn T egen de boer, veehouder, fruitte ler, tuinder, varkenshouder, pluim veehouder zou ik willen zeggen: be kijk je eigen bedrijf. Een bedrijf is levensvatbaar wanneer jij met je ge zin ervan kan leven en er gelukkig op bent en kan reserveren voor de kon- tinuïteit ervan. M ocht U hieraan niet voldoen dan moet de inspecteur overeenkomstig uit Den-Haag ontvangen instructies vaststellen dat U de ingediende aan gifte niet op de juiste wijze hebt ge daan. Dit betekent dat de inspecteur moet concluderen dat -ondanks het ingezonden biljet geen aangifte is ge daan, hetgeen betekent dat hij zelf standig een aanslag kan vaststellen met de hem ter beschikking staande gegevens, waarbij het belastingbe drag wordt verhoogd met een boete van 5% van dit bedrag. H et regeringsvoorstel is een on derdeel van de zogenaamde repara tiewetgeving, waarmee wordt nagês- treefd het door oneigelijk gebruik te behalen voordeel zoveel mogelijk te beperken. Het Landbouwschap is van mening dat het oneigenlijk ge bruik in de land- en tuinbouw nau welijks plaatsvindt. B.V.'s komen in deze sektor weinig voor. Ook door de aard van het land- en tuinbouwbe drijf vindt er in het algemeen geen verschuiving plaats van inkomen naar voorafgaande of latere jaren. W, Brochure "Het pensioen van de zelfstandige" Alternatieven Wij menen dat de laatste tijd een ander woord, althans de betekenis hiervan, bijzonder graag en dan veelal tèn onrechte wordt gebruikt en dat is generaliseren. Men schakelt mensen gelijk, men schakelt bedrijven gelijk, men scha kelt gezinnen gelijk, men schakelt inkomens gelijk, ja men schakelt zoveel gelijk dat men er zelf in gaat geloven. Men vergeet hierbij dat dit niet mogelijk is. Nu niet en in de toekomst niet. Ieder mens is ver schillend in karakter, in kapaciteit, in mogelijkheden, ook een zelf standig ondernemer. Ieder bedrijf is verschillend, wat uitgangspositie, wat oppervlakte, wat grondsoort en wat ligging betreft. ordt er soms over "de land bouw" ook niet te veel gegenerali seerd. Lijkt het er soms niet op dat we ook hier niets liever doen dan gelijkschakelen. In de praktijk wordt ons steeds meer de vraag gesteld "Komt er nu helemaal niets van te recht, van de landbouw, van het zelfstandig ondernemer zijn". Ons antwoord is dan steeds: "Kijk naar je eigen bedrijf, naar je eigen moge lijkheden. Benut ze in je bedrijf en in en met je gezin". Het is ons uitermate goed bekend dat er verschillende bedrijven zijn met slechte inkomens, dat om een ar beidsinkomen te behalen er steeds meer ha moeten zijn, dat er veel on dernemers zijn die bang zijn voor de toekomst voor henzelf of voor hun bedrijfsopvolger of bang zijn voor regelingen t.a.v. een overproduktie, die er het ene jaar is en het andere niet. Dit betekent echter niet dat er van de hele tak landbouw niets te recht komt. Jammer dat veel mensen nog niet beseffen dat de landbouw geen televisietoestellen produceert en de band tijdelijk stop kan zetten als er geen vraag is. Maar gelukkig zijn er ook bedrijven die aan een goed arbeidsinkomen komen. Slaat men nu juist deze mensen door de geregelde uitspra- In november 1979 hield de Stichting Vakontwikkeling Verzekeringsbe drijf een studiekonferentie over het onderwerp "Het Pensioen van de zelfstandige" speciaal gericht op de zelfstandige in hef midden- en klein bedrijf en in de agrarische sektor. De tekst van de inleidingen die wer den gehouden op deze onder voor zitterschap van Mr. G.W. Baron van der Feltz staande konferentie, zijn door de SVV in een brochure ge bundeld. Deze inleidingen waren: "De verzekeringstechnische as- pekten van het pensioen van de zelfstandige" door Mr. J.J.M. Frijhoff. "Adviezen aan zelfstandigen in zake oudedagsvoorzieningen" door A. Jolink. "De zelfstandige ondernemer in het midden- en kleinbedrijf en zijn oudedagsvoorziening" door Th.M. Hazekamp. 53 de brochure van 18,40 inkluis ver- De prijs van bladzijden is zendkosten. (De brochure is verkrijgbaar bij de SW, Wittevrouwensingel 1, 3581 GA Utrecht, door overschrijving van 18,40 op de girorekening van de SW onder nummer 30.85.13 met vermelding "Brochure studiekonfe rentie Pensioen zelfstandige".) ken van misschien deskundigen maar zeker ook ondeskundigen niet te veel in de put. Beseft men dat men het juist voor hen uitzichtloos maakt. Helaas bemerken we dit in de prak tijk. Zelfstandigen met grote en klei ne bedrijven die er ons naar vragen. door de zoon er op te wijzen: "dat er geen toekomst zit in het bedrijf voor hem" doch ook indien hij zich wil bekwamen in een andere richting hem er op te wijzen dat er mogelijk heden zijn, ook in dat bedrijf. Diegenen die menen dat het verzet ten van de bakens niet gebeurt, ad viseren wij eens vanachter zijn buro te komen om te zien wat veel onder nemers er van maken. Zullen we allemaal eens proberen wat minder te generaliseren of daar mee te stoppen. Men bewijst in ieder geval anderen er een grote dienst mee. La ten we wel zijn, eerlijke voorlichting geven, vooral individueel, is wat an ders dan generaliseren. Er zullen er onder u zijn die dit lezen, die zeggen: zo, zo. Anderen zullen zeggen: wat een optimist! Mag dat dan in vredesnaam eens. Als u de schoen maar aantrekt die u past. J. Markusse Enige tijd geleden heeft de Leidse hoogleraar in het belastingrecht, professor Mr. J.F.M. Giele, zich aldus uitgedrukt: "Het moet allemaal veel eenvoudiger, want de mensen snappen van de belastingen geen bal meer". Met de mensen bedoelde hij de belastingbetaler in het algemeen, doch het moet worden gezegd dat ook veel mensen die het wel zouden moeten weten ook zo zoetjes aan het spoor bijster raken. Als er in EG-verband een marktorde ning voor schapevlees wordt vastge steld zal de daarin op te nemen pre mieregeling ook voor de Nederlandse schapenhouders moeten gelden. Dat is de mening van het Landbouwschap, dat over een toekomstig EG-regeling voor schapevlees een brief heeft ge schreven aan minister Braks van Landbouw en Visserij. De marktor dening is aan de orde geweest tijdens de EG-Raad van landbouwministers, die begin maart is gehouden. Er is nog geen marktordening voor schapevlees vastgesteld als gevolg van verzet van met name Franse zij de. De Fransen vrezen, dat bij een vrij handelsverkeer de prijzen op de Franse markt zullen dalen. Dit zou onaanvaardbare konsequenties heb ben voor de schapenhouderij in dit land. Volgens het Landbouwschap bevinden de Nederlandse schapen houders zich in een overeenkomstige situatie. In de brief stelt het Landbouwschap, dat bij de vaststelling van een marktordening ook rekening gehou den dient te worden met positie van de Nederlandse schapenhouders. In dien een - al of niet tijdelijk - stelsel van premies ter ondersteuning van het inkomen van de schapenhoeder wordt vastgesteld, zullen de premies evenzeer en in gelijke mate voor de Nederlandse schapenhouders moe ten gelden. Het zou onjuist zijn al leen de producenten in bepaalde lidstaten (bijvoorbeeld Frankrijk en Engeland) dergelijke premies toe te kennen, aldus het Landbouwschap. Het pleit derhalve voor een kommu- nautaire premieregeling. Het toe te passen premiestelsel dient naar het oordeel van het Land bouwschap vooral gericht te zijn op kwaliteitsverbetering. Dit kan ge beuren door een premiestaffeling op basis van kwaliteit, waarbij dan overigens een uniform klassifikatie- systeem in de EG nodig is. Het Landbouwschap vestigt voorts de aandacht op de invoer van schape vlees uit derde landen. Het schap vindt dat hiervoor een kwantum vaststelling nodig is. Hierover zal overleg nodig zijn met onder meer Nieuw-Zeeland. O m een enkel voorbeeld te geven het volgende. Voor de inkomstenbe lasting is de kinderaftrek ingaande geheel komen te vervallen, terwijl voor 1979 in sommige gevallen ie mand geacht wordt kinderaftrek te genieten, wat dit dan ook moge be tekenen. In het in november 1979 ingediende wetsontwerp tot wijzi ging van de vermogensbelasting is echter de kinderaftrekregeling ge handhaafd met als motivering dat kinderen de draagkracht beïvloeden. Voor de inkomstenbelasting was de ze motivering blijkbaar geen reden tot handhaving, voor de vermogens belasting nu weer wel. Over eenvoud gesproken. In het aangiftebiljet inkomstenbe lasting 1979 (A-biljet) wordt ten aanzien van de onroerende goederen de vraag gesteld de gegevens omtrent ligging en waarde op een bijlage te verstrekken. Uit de praktijk blijkt nu al dat er geen eenstemmigheid be staat over het woord ligging. Som mige inspecties vatten dit op als zou de kadastrale ligging van het pand moeten worden opgegeven, terwijl andere inspecties van mening zijn dat opgaaf van de plaatselijke aan duiding te weten: straat, huisnum mer en woonplaats voldoende is. Ook vraagt men zich af of deze ge gevens wel of niet op een aparte bij lage moeten worden opgenomen overeenkomstig de vraag op het bil jet. Indien U geen enkele bijlage bij het aangiftebiljet behoeft in te zen den, kunt U voor de vraag van de ligging van het (eigen)-huis best vol staan door in de openruimte bij de betreffende vraag op het biljet, deze gegevens te vermelden. Wel is het noodzakelijk dat U de nieuwe vragen omtrent de saldi op spaarrekeningen, tegoeden aan spaarbewijzen aan toonder e.d., schulden terzake van hypotheken en geldleningen, alsook de ligging en waarde van Uw woning(en) op deze voorgeschreven wijze opgeeft. Bij gebreke daarvan zal de inspectie U een nader vragenformulier sturen, waarop alsnog de ontbrekende ge gevens vermeld kunnen worden. De roep om eenvoud zal blijven be staan, doch de uitvoering daartoe zal nimmer kunnen beginnen als een ieder of elke groep voor zich een uit zondering wenst. Want juist door de uitzonderingsbepalingen wordt elke wetgeving een gewrocht die ook voor specialisten niet meer te hanteren is. Veerbeek. De staatssekretaris wenst het bijzonder tarief minimaal op 20% te stellen en maximaal op 57,6%. Dit laatste is 80% van het maximaal heffingspercentage van het progressieve tarief van 72%. Bij toepassing van het maximum tarief betekent dit een drukverzwaring van 15%. Het Landbouwschap meent verder dat de inperking van het oneigenlijk gebruik niet tot een aanmerkelijke verzwaring van de belastingdruk mag leiden. Dit wordt ook als uit gangspunt in het wetsontwerp ge noemd. De voorgestelde stijging van het maximum-tarief van 15% is hiermee in strijd. Dat geldt ook voor de ver dubbeling van de tarieven, wanneer bij een gemiddeld jaarinkomen over de laatste drie kalenderjaren van 10.000,— tot 60.000,— een vrij grote bijzondere bate wordt genoten. Dit laatste treft de land- en tuinbouw in het bijzonder, omdat het vaak om bescheiden inkomens gaat en om dikwijls grote boekwinsten bij onder meer liquidatie. Het Landbouwschap wijst er in de brief tevens op dat ook de zoge naamde fiskale oudedagsreserve door het wetsvoorstel wordt aange tast, voorzover deze reserve niet in een lijfrente wordt omgezet. Het wenst deze oudedagsreserve bij li quidatie niet verder belast te zien dan een bedrag dat gelijk is aan de gesommeerde kontante waarden van de jaarlijks te heffen inkomstenbe lasting van de periodieke uitkering. (jT ezien de bezwaren tegen het wetsvoorstel stelt het Landbouw schap enkele alternatieven voor. Allereerst wordt voorgesteld voor zelfstandigen de huidige regeling te handhaven. Misbruik van de regeling door B.V.'s zou door een aangepaste regeling tegengegaan moeten wor den. Andere alternatieven zijn de termij nen te verlengen van drie tot vijf jaar, overigens zonder wijzigingen dan wel met toerekening van de bijzondere baten aan elk van deze vijf jaren. Hierbij merkt het Landtouwschap nog op dat de verlenging tot vijf jaar in de sfeer van de uitvoering niet tot onoverkomelijke problemen zal hoe ven te leiden. Een andere mogelijkheid is volgens het Landbouwschap het voorgestelde percentage te verlagen van 80 naar 70% van het tarief inkomstenbelas ting.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 3