Kerkbezoek &Ci 7 H, O M, D e boerderij van de familie van Everdingen bestond vroeger uit 10 ha fruitteelt weilanden, waarop 120 schapen. Enkele jaren geleden is begonnen met het opheffen van het fruitteeltbedrijf en wordt alles, via een bouwlandtussenstap, in gras ge legd. Er worden koeien ingeschaard in prettige samenwerking met enkele melkveehouders. Het aantal schapen is teruggebracht tot 25 stuks. De heer van Everdingen is sterk gekant tegen een te grote schapendichtheid. Van deze 25 Texelse schapen zijn 20 stamboekers. Men is bezig dit schapenstamboek te reorganiseren. Nu hebben de diverse provincies nog hun eigen stamboek. Noord-Brabant en Limburg hebben er één gezamen lijk. Noord-Holland heeft nog be denkingen tegen één groot Neder lands schapenstamboek. Voorwaar den om als schaap in het stamboek opgenomen te worden zijn o.a. een brede kop en geen smalle bek en de neusspiegel moet zwart zijn. De kwaliteit van de Texelaar is wereld bekend. Juist door de brede kop is het belangrijk altijd bij de bevalling te zijn. Ook worden de lammeren nogal eens geboren in het vlies. Dit ontlokte de toen 2Vt jarige dochter des huizes (nu een middelbare scho liere) de kreet "Oma, Oma er is een lammetje verpakt in plastik". I L ente, eieren, gele bloemen en een nieuwe jurk. Dat hoort allemaal bij Pasen. Na een lange winter wil iedereen in het voorjaar wel iets nieuws. De donkere winterkleding opbergen, met het langer worden van de dagen iets fleurigs aan. De natuur gaat voorop, want de eerste lenteboden zijn reeds uitgebloeid. Als altijd in de natuur kun je ook van die vroege bloemen iets leren. Al zo dikwijks zag ik ze de éne dag stralen in het vooijaarszonnetje met al hun schoonheid pronkend. De andere dag heen en weer zwiepend in een koude voorjaarswind helemaal ver kleumd en soms kapot gewaaid. Trek die nieuwe jurk dus aan als de zon schijnt, laat hem niet in de kast voor dit of dat want dan is het weer koud misschien. De gele bloemen over heersen opvallend het vooijaars beeld. Grote struiken forsythia, de vele narcissen de gele boterbloemen en langs de slootkant de dotterbloe men. Rond Pasen ziet het er geel van. J D, H, Pasen <w~: "eze drie dingen vormen dit keer een onderdeel van de Paaskrant. Ik wil U even meenemen naar Hees been. Een klein plaatsje. Over een kronkelige weg richting Heusden. Aan weerszijden bebouwd met hui zen. Helaas heeft men ook hier een zware tol aan het moderne snelver keer moeten betalen. Midden in het dorp is een groot betonnen viadukt gebouwd. Harteloos klieft deze het stille plaatsje in tweeën. In de scha duw van de grijze kolos staat het kleine kerkje. Een eindje verder rijst het mooi oude "Slot" op. Gebouwd op een hoogte en met stenen van het eertijds daar gestane kasteel van Heesbeen. Omringd door groene wei landen, vormt deze omgeving een ideale plaats voor koeien, schapen en lammeren. ok de 3 kinderen in dit gezin leven in de lammertijd erg mee. On der toezicht mogen zij helpen bij de bevallingen. Soms verstoot een moe der een jong. Bijvoorbeeld bij een drieling. Mamma vindt het dan "welletjes" als ze er 2 van moet "op voeden". Het is zaak het derde snel door een andere moeder te laten adopteren. Even het jonge dier door het vruchtwater van het stiefkind gehaald. Zo heeft stiefmoeder moei teloos een kind erbij. Bij heel moei lijke geboortes wordt de keizersnede toegepast. Dit gebeurt gewoon op de boerderij. Direkt na de chirurgische ingreep gaat het schaap staan, likt haar nakomeling af en wandelt rustig rond. Net of er niets gebeurd is. Wanneer het lammetje niet direkt wil ademen en slap is, krijgt het een paar druppels Respitot in de bek wil het dan nog niet, deze hup in een koud bad. Vroeger gaf men ze wel een Franse cognac. Nu is dit spiri tuele vocht voor de boer! Op de 100 moeders worden 180 kinderen geboren. Helaas worden ze niet alle maal groot. Te kleine dieren gaan onder de biggenlamp. Ze worden eerst met de fles gevoerd. Daarna gaan ze aan lammerbar (Een speciale emmer met speen). Het voedsel be staat uit lammerpoeder. Speciaal sa mengesteld voor het jonge dier. Als we in het vooijaar die witte wollen dieren zien dartelen in de groene wei, weten we nu dat er heel veel zorg en werk aan is geweest, voor het zover is. ier woont mevr. T. van Everdin- gen-van Riel, welbekend bij veel plattelandsvrouwen van haar hand- vaardigheidskursus. Tussen haar drukke bezigheden (zij geeft ook nog een dag les op de Nuts Mavo in Heusden) hebben van de "stoffeer ders" in het weiland, vooral de scha pen haar aandacht. Nog even is het rustig op de boerde rij. De schapen houden hun kinderen heel dicht bij zich (De geboorte van een Paasartikel komt zeer vroeg tot stand). Eind februari-begin maart willen ze hun "vrachtje" wel kwijt. Om iets meer "beslagen ten ijs" te komen heeft mijn gastvrouw een kursus "verzorging van schapen" ge volgd aan de Lagere landbouw school in Andel. Deze bestond uit een aantal theorielessen en een praktijkles op een boerderij op beoordeling van het schaap. Ook werd er een dierenarts bij betrokken die de diverse ziektes enz. behandel de. De kursus was meer bedoeld voor V mensen die als hobby enkele scha pen houden. et Pasen is het allemaal achter de rug. Dan maakt mevr. v. Ever dingen "boterlammetjes". Een heel oud gebruik. De houten mal, in de vorm van een lammetje legt zij 24 uur in zout water. Dan vult zij dit met boter. Als deze hard is gaat hij uit de mal. Maakt van blaadjes van een palmtak het oortje en drukt een krent op de plaats van het oog. Met een palmtak versierd is het een fleurig gezicht op de paastafel. En dan is het eindelijk na alle gedane arbeid zoet rusten! R.S. et bezoek van onze afdeling aan de R.K. Kerk in Breskens bracht ons op de gedachte hierover in het paas- nummer iets te schrijven. Want dat hier iets bijzonders te be leven valt staat wel vast. Pastoor Gielliet, die hier zijn levens vervulling vond, heeft in deze kerk een unieke sfeer weten te scheppen. Niet alleen zijn alle belangrijke stuk ken in de kerk door hem zelf ge maakt, dan wel bewerkt, met als cen traal symbool het Schip (de Kerk) - de zee - de vis. Maar ook de kruisweg statie is door hem gebeiteld en de be tekenis van elk deel in een korte tekst betrokken op de tijd, waarin wij nu leven. Daardoor wordt de betekenis van de ze laatste gang van Christus zeer sterk ook iets van deze tijd. Dan kun je er niet meer omheen, om wat er in onze wereld gebeurt, en word je ver antwoordelijk gesteld, kijkt over haar schouder, in de verte. "Moeder" is een symbool voor vele begrippen. De blik van Christus ook. Ik geloof, dat het te ver zou voeren om over alle symboliek hier uit te weiden. Ik zou plaats te kort komen en er zou voor de andere medewerksters geen ruimte overblijven. Ik zal dus trachten me te beperken. Zo is het altaar geen tafel maar een balk van een oude molen, die de vorm heeft van een "werf", waar een schip op ligt als het ge bouwd of hersteld wordt. Ook hier symboliek, stof tot nadenken. Zo staat achter het altaar een be zaansmast, waarop een kaars als top licht. De paaskaars, symbool van de verrezen Christus. Hi n een zaaltje bij de ingang van de kerk is door kinderen mét eigen tekst en het tekenen, uitknippen en op- vmJlt dU WlJttU WOOA4, &«U» tg*. rwftAA V-mi «veo**Um wo^Uw «Me* ta* v«C« - WooaoUM -Ut** f «U* tk -WfeA*. W««uU, ItM* Afaftftfe aÉlHiilf Tku (P y v Ht*v Jcuw «ma «SU* plakken op doorschijnend papier, een eigen kruiswegstatie gemaakt, die van achteren verlicht wordt. Werke lijk geweldig. Is het wonder, dat deze pastoor de jeugd, maar ook de volwassenen weet te boeien en dat zijn kerk altijd vol is? Ook de buitenkant van de kerk is "bewerkt". Daarvan wil ik U één on derdeel noemen. Aan weerszijden van de deur, waarop de 7-armige kandelaar, staan links Paus Johannes XXIII, waarnaast bisschop Bekkers op een vurige wa gen, die Gielliet ziet als de moderne Nederlandse Elia. Rechts van de deur Mahatma Ghan- di, die Christen had willen -worden zodra hij een echte Christen ont moette. Daarom is hij het nooit geworden. L.H .G .v.d.H.-M.P. .ij heeft veel scheepsonderdelen in zijn kerk verwerkt: de Kerk wordt vaak met een schip vergeleken, de tijd met de zee, het water. Enkele bijzonderheden wil ik nog melden: De doorsnede van een knotwilg. De vorm van een "krul", een 9. Bij het begin van het leven groeit de mens naar buiten om aan het eind tot in keer te komen. In het binnenste heeft hij een licht aangebracht, de Godslamp. Achter de doopvont staat een dikke paal, die zeer aangevreten is door paalworm en in het net van een visser was gekomen. Deze dacht direkt aan Gielliet en deponeerde de paal in diens tuin. Deze paal werd het symbool van de redding. De paal werd uit zee gered, genezen van zijn wonden, al blijven littekens achter. De mens wordt door de doop door God gered en krijgt zo nieuw leven. Ook een wilg, waar door bliksemin slag een groot gat in was ontstaan, heeft zijn betekenis: Gielliet heeft er de Heilige Familie in uitgebeiteld. Die staat ook voor "het gezin". Geborgenheid in dit wacht huisje. E n dan is daar nog het Paasei. Als kind zongen we het al: Een ei is geen ei, twee ei is een half ei, drie ei is een Paasei. Hoe komen we aan dat Paasei. Toen de kerk aan het voorjaarsfeest de christelijke betekenis "Paasfeest" gaf werd ook het ei gekerstend. Het ei was sindsdien het symbool van de vruchtbaarheid en het zinnebeeld van de opstanding van Christus. De kippen leggen rond Pasen veel eieren (ik denk dat vroeger de men sen ook wel praktisch dachten). De eieren die geraapt werden moesten toch ook weer op dus met Pasen eie ren eten en kleuren. Ook werden (en worden!) er spelletjes met eieren ge daan op de Paasdagen, waarvan het eieren tikken heel bekend is. Wij als kinderen heten onze hardge kookte eieren die moeder kleurde door een rood theezakje mee te laten koken, van de dijk af rollen en wie z'n ei dan het eerst beneden was.... In deze tijd waar het spook cholesterol rond gaat zal zoveel eieren eten wel niet meer opgaan. Maar toch, met Pasen: een ei hoort erbij! S.O. 11

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 11