Invoering maatscheidings-regeling kostenbesparend Heffing geluidhinder wegverkeer onaanvaardbaar B ij de overname van pootaardappelen door de Stopa gelden strenge regels. Al jarenlang wordt door de praktijk gevraagd om versoepeling. Thans, met ingang van de afgelopen week, wordt daarin enigszins tegemoetgekomen door een zgn. maatscheidingsregeling. Toch weer knolselderij ondanks de tegenvallende resultaten? E n toch... als men weet hoe slim de praktijk is! En daarom is het goed dat er een Stopa-bestuur is, bestaand uit praktische boeren en handelaren, die de praktijk door en door kennen. En dit Stopa-bestuur heeft altijd gesteld, dat er maar één rechtvaardige grens is voor alle aanbieders: NAK-waar- dig. Wanneer we daaraan gaan tor nen, daarin gaan versoepelen, komen, we op een glijbaan terecht. T hans is daarin, op sterke aan- H et lijkt erop, dat de uitvoering van de Wet Geluidhinder evenwich tig tot stand kan komen. Er liggen immers twee belangrijke nota's op tafel. De Nota Milieuheffingen met voorstellen over de financiering van het milieubeleid. En ook is pas het uitvoeringsprogramma van de Wet Geluidhinder verschenen. Het Par lement moet zich nog over deze twee zaken uitspreken. Daarbij gaat het dan om punten als: welke bijdragen kunnen van de weggebruikers wor den gevraagd om ongewenste situa- H et totale wegverkeer in Nederland wordt per 1 april a.s. onderwor pen aan een nieuwe belastingheffing. Ingevoerd wordt dan de heffing op geluidhinder. Lichte versoepeling Stopa-eisen D e verwerking van de knolselderij-oogst 1979 is voor vele telers om een grote teleurstelling uitgelopen. De markt voor knolselderij heeft zich zodanig negatief ontwikkeld, dat de prijs gedaald is tot een niveau waarop zware verliezen worden geleden. Op het moment waarop dit artikel werd samengesteld was de vrije prijs 7 a 8 ct per kg en voor gekoelde 10 a 15 ct. NAK-waardig Maatscheiden Bekendmaking aardappelvoorraden Praktijk Percentages D oor de NAK-kontroleur wordt een beperkt aantal balen aangewe zen, afhankelijk van de grootte van de partij, die dan over een sorteerma- chine ter plaatse uieen gedraaid worden in de gewenste maten. Op die manier worden dus de maten in per centages vastgesteld en het uiteen draaien van de totale partij voorko men. Pootaardappelen die bij de Stopa worden aangeboden moeten aan de normale strenge NAK-eisen vol doen. Als b.v. in de praktijk aardap pelen worden aangeboden met wat teveel beschadigingen, wat teveel groene knollen of wat teveel andere knolafwijkingen, dan moet zodanig worden overgesorteerd dat de partij aan de normale NAK-eisen voldoet. Eerder kan de betreffende partij niet worden overgenomen. In de praktijk stuit dat nogal eens op onbegrip. Dit temeer daar men weet dat de poot aardappelen na overname groten deels de voersektor ingaan. Onzin om daar op die paar laatste knollen te letten. We moeten gewoonweg iedereen ge lijk behandelen, dit temeer daar het ons eigen geld is waar we mee wer ken. Zuur bij elkaar gebracht geld uit heffingen op het areaal en op de ge plombeerde pootaardappelen. Maar waarom dan niet tarreren? Men kan toch vaststellen welk percentage ver keerde knollen er in de partij voor komen. En dat percentage kunnen we toch aftrekken! Uit andere sektoren weten we hoe moeilijk tarreren is, hoeveel diskus- sies daarover zijn, hoe men vaak met toevalstreffers te maken heeft. En als we dan naar onze restanten pootaardappelen kijken. Al die ver schillende rassen, klassen en maten. Opgeslagen in zakken, kisten of los in de box. Neen, dan heeft naar mijn mening het Stopa-bestuur tot nu toe een wijs standpunt ingenomen, door slechts NAK-waardig pootgoed over te nemen. En geen tarreringsmoge- lijkheden toe te staan. Strenge regels blijven houden! En als iedereen dat weet kan men daar rekening mee houden. "V olgens al jarenlang geldende re gels moeten de Stopa-aardappelen in die maten worden uiteengedraaid en aangeboden, waarvoor een garantie prijs geldt. De garantieprijs geldt nl. De per 20 januari j.l. gehouden voorraadinventarisatie bij de handel en industrie alsmede bij de telers heeft het volgende resultaat opgele verd: x 1.000 ton Bruto voorraad 1.914 waarvan: voor eigen gezinsgebruik 20 voor uitpoot op eigen bedrijf 247 uitschot/slechte partijen 97 bestemd voor aflevering als konsumptie en pootaardappelen i .550 per circa 20 januari 1979 was de voorraad bestemd voor aflevering 1.327 per 20 januari 1978 was dit 1195 per 20 januari 1977 was dit 972 per 20 januari 1976 was dit 829 per 20 januari 1975 was dit 1.029 niet voor de gehele partij, maar slechts voor het hart van de partij. Voor de meeste rassen in ieder geval voor de grootste oppervlakte van ons pootgoed, is dat de maat 28/45. Voor een klein deel van onze rassen (grof- groeiende en/of overwegend expor trassen) is dat de maat 28/50; En omdat binnen genoemde 2 groepen voor de verschillende maten ver schillende prijzen gelden kan slechts worden aangeboden in de volgende maten: 28/35, 28/40, 35/40, 40/45, 35/45, 35/50, 40/50 en 45/50 mm. Als men bv. van een bepaald ras een hoeveelheid pootaardappelen heeft zitten in de maat 28/50, dan moet die zodanig worden uiteengedraaid dat men op twee of meerdere van bovengenoemde maten terecht komt. Of, als men pootaardappelen heeft zitten in de maat 28/55 en er geldt slechts een garantie tot 45 mm, dan moet worden uiteengedraaid in bv. 28/35, 35/45 en 45/55, waarvan dan de eerste 2 maten kunnen wor den aangeboden. Controverse USA-Argentinië over graanexport Dat Argentinië toch graan aan de Sovjet-Unie zal gaan leveren - men spreekt over 1 miljoen ton - is in de Verenigde Staten niet met al te groot enthousiasme vernomen. Van Argentijnse zijde wordt o.a. aangevoerd dat de onderhandelin gen met de Sovjet-Unie over graan- leveringen al begonnen waren, voor Afghanistan. Traditionele afnemers van Argen tijns graan zijn o.a. Italië en Spanje en *als tegenmaatregel zouden de Verenigde Staten overwegen granen naar deze traditionele afnemers te gaan uitvoeren, naast reeds gedane belangrijke graanverkopen aan Chi na. Het wordt bovendien niet onmoge lijk geacht dat de Amerikanen ook de Argentijnen willen dwarsbomen met betrekking tot hun graanexport naar de landen van de E.E.G. Thailand wil leveren Persberichten maken melding van een verkoop door Thailand van een kwantum van 160.000 ton rijst en mais. Voorts zou Thailand een kwantum van 172.000 ton tapioka- pellets aan de Sovjet-Unie leveren. Zuidafrikaanse mais In Zuid-Afrika rekent men op een rekord oogst van 11 miljoen ton mais vergeleken met 7,77 miljoen ton vo rig jaar. Zuid-Afrika is de derde grootste producent van mais ter wereld. WERELDGRAANPRODUKTIE IETS LAGER GERAAMD Het Amerikaanse ministerie van Landbouw raamt de wereldgraan- produktie 1979/1980 op 1521 mil joen ton, dat is 3 miljoen ton minder dan de laatste raming aangaf. Het is 4% minder dan de produktie van voorgaand jaar die een rekord be reikte van 1582 miljoen ton. Hogere ramingen voor China en de Sovjet-Unie gaven voor de wereld- produktie van tarwe een iets hoger cijfer aan te weten 419 miljoen ton, wat aanmerkelijk minder is dan de rekordproduktie in 1978/79 die 447,7 miljoen ton bedroeg. De wereldproduktie van voergranen is verlaagd tot 730 miljoen ton (mi nus 8 miljoen ton), wat 19 miljoen ton minder is dan de rekordproduk tie in 1978/79. Vooral in de Sovjet- drang van de praktijk, vooral uit Noordoost Nederland een kleine doch principiële wijziging gekomen. Deze wijziging is vervat in de maat scheidings-regeling die op aanvraag bij de Stopa of bij de keuringsdienst verkrijgbaar is. Onder bepaalde voorwaarden behoeven thans par tijen zoals boven omschreven niet te worden uiteengedraaid, hetgeen een sterke kostenbesparing kan beteke nen. De voorwaarden komen in gro te lijnen hierop neer dat: - de partij nog plombeerwaardig moet zijn; - geplombeerd in zakken klaar moet liggen. Er blijven strenge regels gelden bij de Stopa. Het tarreren wordt niet toe gestaan; slechts het scheiden van de maten onder bepaalde voorwaarden. De Stopa-kontroleurs zullen aan het eind van het seizoen verslag van hun bevindingen uitbrengen. Swifterbant A. Vermeer Unie, Argentinië en China is de pro duktie lager geraamd. Aanvankelijk was voor de Sovjet-Unie 84 miljoen ton geraamd, doch deze raming is teruggebracht op 80,5 miljoen ton, vergeleken met een produktie van 105,3 miljoen ton vorig seizoen. In China raamt men een daling van 79 tot 77,5 miljoen ton en in Argen tinië van 16,9 tot 14 miljoen ton. De' wereldrijstproduktie is geraamd op 372,2 miljoen ton (385.6). Sovjet-graanimporten Het Amerikaanse ministerie van Landbouw verwacht dat de graan- import van de Sovjet-Unie in het per juni eindigende jaar rond 10,5 mil joen ton tarwe en 17,3 miljoen ton voergranen zal bedragen. Dat is 3 miljoen ton minder dan voorgaande maand geraamd werd. Men is overi gens van mening dat het effekt van het Amerikaanse graanembargo .eerst in maart goed voelbaar zal zijn in de Sovjet-Unie. Met name in de periode april tot juni, voorafgaande aan de nieuwe oogst zal er van een zekere krapte sprake kunnen zijn. De vraag evenwel is hoe het met de voorraden staat, mede gezien de re- kordoogst in de Sovjet-Unie in 1978. WERELDPRODUKTIE OLIE HOUDENDE ZADEN De wereldproduktie van oliehou dende zaden, belangrijke grondstof fen voor de veevoederindustrie is voor 1979/1980 geraamd op 171,85 miljoen ton, vergeleken met 154,28 miljoen ton in 1978/79. Het aandeel sojabonen is geraamd op 96,30 mil joen ton, 13,30 miljoen ton meer dan voorgaand seizoen. In de Verenigde Staten is de pro duktie geraamd op 60,20 miljoen ton (50,90), in Brazilië op 13,00 miljoen ton (10,90); Argentinië 4,30 miljoen ton (3,90) en China 13,30 miljoen ton (12.60). De wereldproduktie van zonnebloempitten is geraamd op 14,92 miljoen ton (12,78). De pro duktie (in miljoenen tons) is ge raamd op 5,60 (5,33) in de Sovjet- Unie; 2,07 (1,94) in Oost Europa; 1,50 (1,43) in Argentinië en 0,32 in Zuid Afrika (0,45). De wereldproduktie van kool-raap zaad is geraamd op 11,44 miljoen ton (11,42). Wintergranen in de Sovjet-Unie De winter in de Sovjet-Unie is mild, te mild in feite, omdat gebrek aan Bij een aantal firma's is de lage prijs gepaard gegaan met een grote pro blematiek t.a.v. de afwikkeling van kontrakten. Kwaliteit en tarrering waren regelmatig aanleiding tot het maken van opmerkingen die tot het uitbetalen van een lagere prijs moes ten leiden. In een aantal gevallen te recht, maar ook vaak naar onze me ning een gevolg van de lage markt prijs in verhouding tot de kontrakt- prijs, waarbij de handelaar/verwerker de verliezen door wil schuiven naar de teler. Dat heeft geleid tot een grote arbi trage procedure, waarvan de uit spraak op dit moment nog niet be kend is. Opmerkelijk is dat de pro blematiek niet bij alle handelaren aan de orde is. Een korrekte afwerking is goed mogelijk gebleken! Duidelijk is dat de zekerheid van een kontrakt lang niet altijd echte zeker heid is. De bereidheid om een kon trakt korrekt na te komen is kennlijk van belang en daarnaast is de duide lijkheid van de inhoud een belang rijke faktor: de bereidheid is een kwestie van vertrouwen en zal nooit in regels te omschrijven zijn. sneeuw de wintergranen bij het in vallen van de vorst, ernstig schade zouden kunnen oplopen. Dit is vastgesteld door fotografische satelliet-opnamen van de Verenigde Staten. De situatie is zodanig beoor deeld dat de mogelijkheid aanwezig is dat 5 tot 8% van het wintergraan verloren zal zijn, als gevolg van het ontbreken van de beschermende sneeuw, die het gewas tegen de strenge vorst beschermen kan. Amerikaanse maïs voor China China heeft van de Verenigde Staten voor het oogstjaar 1979/1980 dat 30 september eindigt 100.000 ton maïs aangekocht. Voor levering dit jaar kocht China reeds 1.362.000 ton tarwe en voor le vering 1980/1981 400.000 ton tarwe. Voorts kocht China 1.153.100 ton maïs, 540.000 ton sojabonen en 29.800 ton sojaolie, levering dit oogstjaar. - de tekst van een kontrakt moet regelmatig worden aangepast op ba sis van ervaringen en andere voor waarden. Op grond van de ervaringen van het afgelopen jaar is inmiddels van te lerszijde de behoefte uitgesproken om met de Bond van Verzendhan- delaren in Groente en Fruit te praten over de inhoud van het kontrakt. Kwaliteitsaanduiding, tarrering en arbitrage zijn zaken, die opnieuw moeten worden bezien. Daarmee zullen zeker niet alle problemen in de toekomst worden voorkomen. Er moet wel worden gestreefd naar een zo groot mogelijke duidelijkheid en naar wegen om oplossingen te vin den als zich onverhoopt moeilijkhe den over de uitvoering van het kon trakt voor doen. De volgende week willen we u hoe wel aan de late kant toch nog de ge bruikelijke kostenbegroting voor knolselderij aanbieden. Daaruit blij ken de andermaal hoge kosten en de ervaring van oogst 1979 tonen de ri- siko's, die aan de teelt zijn verbon den. ties te saneren. Maar ook: moet de uitvoering van allerlei maatregelen door heffingen, opgelegd aan weg gebruikers, worden betaald of ko men deze gelden uit de algemene middelen. Juist omdat bij de vast stelling vam de Wet Geluidhinder deze vragen nauwelijks aan de orde zijn geweest, heeft het Parlement om deze fundamentele diskussie met de minister gevraagd. Dat deze nodig is blijkt alleen al uit het nu voortijdig gepubliceerde Ontwerpf-Heffingen- besluit. Daarin wordt een heffing van 0,47 cent per liter brandstof voorgesteld per 1 april a.s. Het blijkt dat daaruit uitgaven moeten worden gaan betaald, die helemaal niet aan de weggebruikers zijn toe te rekenen. Daarom zal eerst het Parlement zich over een en ander moeten uitspre ken. Dit geldt in versterkte mate voor de gedachten over de fondsvorming in het milieubeleid. De Wet Geluid hinder stelt, dat de heffingenop brengsten uit het wegverkeer moeten worden besteed aan het tegengaan van de door het verkeer veroorzaakte hinder. Hiermee wordt dan wel een soort geluidhinderfonds ingevoerd. Aan de betekenis hiervan moet ech ter ernstig worden getwijfeld, aldus de EVO. Omdat er in de toekomst nog meer heffingen worden ingesteld, dringt de EVO er bij de minister op aan, de eventuele heffingen pas in te voeren, nadat het Parlement zich fundamen teel heeft uitgesproken over het hef- fingenvraagstuk in het algemeen en over het Meerjarenplan Geluid. Minister Ginjaar heeft recent het ontwerp-besluit daarvoor gepubli ceerd in de Nederlandse Staatscourant. De EVO acht invoering van deze heffing op dit moment onaanvaard baar. In het Parlement moet immers nog een grondige diskussie plaatsvinden over de totale financiering van de ambitieuze milieuplan nen van minister Ginjaar. Het blijft namelijk niet bij de geluidhinder- heffing. Zonder die diskussie kunnen .geen heffingen worden opgelegd aan het wegverkeer, aldus stelt de EVO, Algemene Verladers- en Eigen Vervoer Organisatie in een brief aan minister Ginjaar. 8

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 8