Invoering maatscheidings-regeling
kostenbesparend
Heffing geluidhinder
wegverkeer
onaanvaardbaar
B ij de overname van pootaardappelen door de Stopa gelden strenge
regels. Al jarenlang wordt door de praktijk gevraagd om versoepeling.
Thans, met ingang van de afgelopen week, wordt daarin enigszins
tegemoetgekomen door een zgn. maatscheidingsregeling.
Toch weer knolselderij ondanks
de tegenvallende resultaten?
E n toch... als men weet hoe slim de
praktijk is! En daarom is het goed dat
er een Stopa-bestuur is, bestaand uit
praktische boeren en handelaren, die
de praktijk door en door kennen. En
dit Stopa-bestuur heeft altijd gesteld,
dat er maar één rechtvaardige grens
is voor alle aanbieders: NAK-waar-
dig. Wanneer we daaraan gaan tor
nen, daarin gaan versoepelen, komen,
we op een glijbaan terecht.
T hans is daarin, op sterke aan-
H et lijkt erop, dat de uitvoering
van de Wet Geluidhinder evenwich
tig tot stand kan komen. Er liggen
immers twee belangrijke nota's op
tafel. De Nota Milieuheffingen met
voorstellen over de financiering van
het milieubeleid. En ook is pas het
uitvoeringsprogramma van de Wet
Geluidhinder verschenen. Het Par
lement moet zich nog over deze twee
zaken uitspreken. Daarbij gaat het
dan om punten als: welke bijdragen
kunnen van de weggebruikers wor
den gevraagd om ongewenste situa-
H et totale wegverkeer in Nederland wordt per 1 april a.s. onderwor
pen aan een nieuwe belastingheffing. Ingevoerd wordt dan de heffing op
geluidhinder.
Lichte versoepeling Stopa-eisen
D e verwerking van de knolselderij-oogst 1979 is voor vele telers om
een grote teleurstelling uitgelopen. De markt voor knolselderij heeft
zich zodanig negatief ontwikkeld, dat de prijs gedaald is tot een niveau
waarop zware verliezen worden geleden. Op het moment waarop dit
artikel werd samengesteld was de vrije prijs 7 a 8 ct per kg en voor
gekoelde 10 a 15 ct.
NAK-waardig
Maatscheiden
Bekendmaking
aardappelvoorraden
Praktijk
Percentages
D oor de NAK-kontroleur wordt
een beperkt aantal balen aangewe
zen, afhankelijk van de grootte van de
partij, die dan over een sorteerma-
chine ter plaatse uieen gedraaid
worden in de gewenste maten. Op die
manier worden dus de maten in per
centages vastgesteld en het uiteen
draaien van de totale partij voorko
men.
Pootaardappelen die bij de Stopa
worden aangeboden moeten aan de
normale strenge NAK-eisen vol
doen. Als b.v. in de praktijk aardap
pelen worden aangeboden met wat
teveel beschadigingen, wat teveel
groene knollen of wat teveel andere
knolafwijkingen, dan moet zodanig
worden overgesorteerd dat de partij
aan de normale NAK-eisen voldoet.
Eerder kan de betreffende partij niet
worden overgenomen. In de praktijk
stuit dat nogal eens op onbegrip. Dit
temeer daar men weet dat de poot
aardappelen na overname groten
deels de voersektor ingaan. Onzin
om daar op die paar laatste knollen
te letten.
We moeten gewoonweg iedereen ge
lijk behandelen, dit temeer daar het
ons eigen geld is waar we mee wer
ken. Zuur bij elkaar gebracht geld uit
heffingen op het areaal en op de ge
plombeerde pootaardappelen. Maar
waarom dan niet tarreren? Men kan
toch vaststellen welk percentage ver
keerde knollen er in de partij voor
komen. En dat percentage kunnen
we toch aftrekken!
Uit andere sektoren weten we hoe
moeilijk tarreren is, hoeveel diskus-
sies daarover zijn, hoe men vaak met
toevalstreffers te maken heeft.
En als we dan naar onze restanten
pootaardappelen kijken. Al die ver
schillende rassen, klassen en maten.
Opgeslagen in zakken, kisten of los
in de box. Neen, dan heeft naar mijn
mening het Stopa-bestuur tot nu toe
een wijs standpunt ingenomen, door
slechts NAK-waardig pootgoed over
te nemen. En geen tarreringsmoge-
lijkheden toe te staan. Strenge regels
blijven houden! En als iedereen dat
weet kan men daar rekening mee
houden.
"V olgens al jarenlang geldende re
gels moeten de Stopa-aardappelen in
die maten worden uiteengedraaid en
aangeboden, waarvoor een garantie
prijs geldt. De garantieprijs geldt nl.
De per 20 januari j.l. gehouden
voorraadinventarisatie bij de handel
en industrie alsmede bij de telers
heeft het volgende resultaat opgele
verd:
x 1.000 ton
Bruto voorraad 1.914
waarvan:
voor eigen gezinsgebruik 20
voor uitpoot op eigen bedrijf 247
uitschot/slechte partijen 97
bestemd voor aflevering
als konsumptie
en pootaardappelen i .550
per circa 20 januari 1979 was de
voorraad
bestemd voor aflevering 1.327
per 20 januari 1978 was dit 1195
per 20 januari 1977 was dit 972
per 20 januari 1976 was dit 829
per 20 januari 1975 was dit 1.029
niet voor de gehele partij, maar
slechts voor het hart van de partij.
Voor de meeste rassen in ieder geval
voor de grootste oppervlakte van ons
pootgoed, is dat de maat 28/45. Voor
een klein deel van onze rassen (grof-
groeiende en/of overwegend expor
trassen) is dat de maat 28/50; En
omdat binnen genoemde 2 groepen
voor de verschillende maten ver
schillende prijzen gelden kan slechts
worden aangeboden in de volgende
maten: 28/35, 28/40, 35/40, 40/45,
35/45, 35/50, 40/50 en 45/50 mm.
Als men bv. van een bepaald ras een
hoeveelheid pootaardappelen heeft
zitten in de maat 28/50, dan moet die
zodanig worden uiteengedraaid dat
men op twee of meerdere van
bovengenoemde maten terecht
komt. Of, als men pootaardappelen
heeft zitten in de maat 28/55 en er
geldt slechts een garantie tot 45 mm,
dan moet worden uiteengedraaid in
bv. 28/35, 35/45 en 45/55, waarvan
dan de eerste 2 maten kunnen wor
den aangeboden.
Controverse USA-Argentinië over
graanexport
Dat Argentinië toch graan aan de
Sovjet-Unie zal gaan leveren - men
spreekt over 1 miljoen ton - is in de
Verenigde Staten niet met al te groot
enthousiasme vernomen.
Van Argentijnse zijde wordt o.a.
aangevoerd dat de onderhandelin
gen met de Sovjet-Unie over graan-
leveringen al begonnen waren, voor
Afghanistan.
Traditionele afnemers van Argen
tijns graan zijn o.a. Italië en Spanje
en *als tegenmaatregel zouden de
Verenigde Staten overwegen granen
naar deze traditionele afnemers te
gaan uitvoeren, naast reeds gedane
belangrijke graanverkopen aan Chi
na.
Het wordt bovendien niet onmoge
lijk geacht dat de Amerikanen ook
de Argentijnen willen dwarsbomen
met betrekking tot hun graanexport
naar de landen van de E.E.G.
Thailand wil leveren
Persberichten maken melding van
een verkoop door Thailand van een
kwantum van 160.000 ton rijst en
mais. Voorts zou Thailand een
kwantum van 172.000 ton tapioka-
pellets aan de Sovjet-Unie leveren.
Zuidafrikaanse mais
In Zuid-Afrika rekent men op een
rekord oogst van 11 miljoen ton mais
vergeleken met 7,77 miljoen ton vo
rig jaar.
Zuid-Afrika is de derde grootste
producent van mais ter wereld.
WERELDGRAANPRODUKTIE
IETS LAGER GERAAMD
Het Amerikaanse ministerie van
Landbouw raamt de wereldgraan-
produktie 1979/1980 op 1521 mil
joen ton, dat is 3 miljoen ton minder
dan de laatste raming aangaf. Het is
4% minder dan de produktie van
voorgaand jaar die een rekord be
reikte van 1582 miljoen ton.
Hogere ramingen voor China en de
Sovjet-Unie gaven voor de wereld-
produktie van tarwe een iets hoger
cijfer aan te weten 419 miljoen ton,
wat aanmerkelijk minder is dan de
rekordproduktie in 1978/79 die
447,7 miljoen ton bedroeg.
De wereldproduktie van voergranen
is verlaagd tot 730 miljoen ton (mi
nus 8 miljoen ton), wat 19 miljoen
ton minder is dan de rekordproduk
tie in 1978/79. Vooral in de Sovjet-
drang van de praktijk, vooral uit
Noordoost Nederland een kleine
doch principiële wijziging gekomen.
Deze wijziging is vervat in de maat
scheidings-regeling die op aanvraag
bij de Stopa of bij de keuringsdienst
verkrijgbaar is. Onder bepaalde
voorwaarden behoeven thans par
tijen zoals boven omschreven niet te
worden uiteengedraaid, hetgeen een
sterke kostenbesparing kan beteke
nen. De voorwaarden komen in gro
te lijnen hierop neer dat:
- de partij nog plombeerwaardig
moet zijn;
- geplombeerd in zakken klaar
moet liggen.
Er blijven strenge regels gelden bij de
Stopa. Het tarreren wordt niet toe
gestaan; slechts het scheiden van de
maten onder bepaalde voorwaarden.
De Stopa-kontroleurs zullen aan het
eind van het seizoen verslag van hun
bevindingen uitbrengen.
Swifterbant
A. Vermeer
Unie, Argentinië en China is de pro
duktie lager geraamd. Aanvankelijk
was voor de Sovjet-Unie 84 miljoen
ton geraamd, doch deze raming is
teruggebracht op 80,5 miljoen ton,
vergeleken met een produktie van
105,3 miljoen ton vorig seizoen.
In China raamt men een daling van
79 tot 77,5 miljoen ton en in Argen
tinië van 16,9 tot 14 miljoen ton.
De' wereldrijstproduktie is geraamd
op 372,2 miljoen ton (385.6).
Sovjet-graanimporten
Het Amerikaanse ministerie van
Landbouw verwacht dat de graan-
import van de Sovjet-Unie in het per
juni eindigende jaar rond 10,5 mil
joen ton tarwe en 17,3 miljoen ton
voergranen zal bedragen. Dat is 3
miljoen ton minder dan voorgaande
maand geraamd werd. Men is overi
gens van mening dat het effekt van
het Amerikaanse graanembargo
.eerst in maart goed voelbaar zal zijn
in de Sovjet-Unie. Met name in de
periode april tot juni, voorafgaande
aan de nieuwe oogst zal er van een
zekere krapte sprake kunnen zijn.
De vraag evenwel is hoe het met de
voorraden staat, mede gezien de re-
kordoogst in de Sovjet-Unie in 1978.
WERELDPRODUKTIE OLIE
HOUDENDE ZADEN
De wereldproduktie van oliehou
dende zaden, belangrijke grondstof
fen voor de veevoederindustrie is
voor 1979/1980 geraamd op 171,85
miljoen ton, vergeleken met 154,28
miljoen ton in 1978/79. Het aandeel
sojabonen is geraamd op 96,30 mil
joen ton, 13,30 miljoen ton meer dan
voorgaand seizoen.
In de Verenigde Staten is de pro
duktie geraamd op 60,20 miljoen ton
(50,90), in Brazilië op 13,00 miljoen
ton (10,90); Argentinië 4,30 miljoen
ton (3,90) en China 13,30 miljoen ton
(12.60). De wereldproduktie van
zonnebloempitten is geraamd op
14,92 miljoen ton (12,78). De pro
duktie (in miljoenen tons) is ge
raamd op 5,60 (5,33) in de Sovjet-
Unie; 2,07 (1,94) in Oost Europa;
1,50 (1,43) in Argentinië en 0,32 in
Zuid Afrika (0,45).
De wereldproduktie van kool-raap
zaad is geraamd op 11,44 miljoen ton
(11,42).
Wintergranen in de Sovjet-Unie
De winter in de Sovjet-Unie is mild,
te mild in feite, omdat gebrek aan
Bij een aantal firma's is de lage prijs
gepaard gegaan met een grote pro
blematiek t.a.v. de afwikkeling van
kontrakten. Kwaliteit en tarrering
waren regelmatig aanleiding tot het
maken van opmerkingen die tot het
uitbetalen van een lagere prijs moes
ten leiden. In een aantal gevallen te
recht, maar ook vaak naar onze me
ning een gevolg van de lage markt
prijs in verhouding tot de kontrakt-
prijs, waarbij de handelaar/verwerker
de verliezen door wil schuiven naar de
teler.
Dat heeft geleid tot een grote arbi
trage procedure, waarvan de uit
spraak op dit moment nog niet be
kend is. Opmerkelijk is dat de pro
blematiek niet bij alle handelaren aan
de orde is. Een korrekte afwerking is
goed mogelijk gebleken!
Duidelijk is dat de zekerheid van een
kontrakt lang niet altijd echte zeker
heid is. De bereidheid om een kon
trakt korrekt na te komen is kennlijk
van belang en daarnaast is de duide
lijkheid van de inhoud een belang
rijke faktor:
de bereidheid is een kwestie van
vertrouwen en zal nooit in regels te
omschrijven zijn.
sneeuw de wintergranen bij het in
vallen van de vorst, ernstig schade
zouden kunnen oplopen.
Dit is vastgesteld door fotografische
satelliet-opnamen van de Verenigde
Staten. De situatie is zodanig beoor
deeld dat de mogelijkheid aanwezig
is dat 5 tot 8% van het wintergraan
verloren zal zijn, als gevolg van het
ontbreken van de beschermende
sneeuw, die het gewas tegen de
strenge vorst beschermen kan.
Amerikaanse maïs voor China
China heeft van de Verenigde Staten
voor het oogstjaar 1979/1980 dat 30
september eindigt 100.000 ton maïs
aangekocht.
Voor levering dit jaar kocht China
reeds 1.362.000 ton tarwe en voor le
vering 1980/1981 400.000 ton tarwe.
Voorts kocht China 1.153.100 ton
maïs, 540.000 ton sojabonen en
29.800 ton sojaolie, levering dit
oogstjaar.
- de tekst van een kontrakt moet
regelmatig worden aangepast op ba
sis van ervaringen en andere voor
waarden.
Op grond van de ervaringen van het
afgelopen jaar is inmiddels van te
lerszijde de behoefte uitgesproken
om met de Bond van Verzendhan-
delaren in Groente en Fruit te praten
over de inhoud van het kontrakt.
Kwaliteitsaanduiding, tarrering en
arbitrage zijn zaken, die opnieuw
moeten worden bezien. Daarmee
zullen zeker niet alle problemen in
de toekomst worden voorkomen. Er
moet wel worden gestreefd naar een
zo groot mogelijke duidelijkheid en
naar wegen om oplossingen te vin
den als zich onverhoopt moeilijkhe
den over de uitvoering van het kon
trakt voor doen.
De volgende week willen we u hoe
wel aan de late kant toch nog de ge
bruikelijke kostenbegroting voor
knolselderij aanbieden. Daaruit blij
ken de andermaal hoge kosten en de
ervaring van oogst 1979 tonen de ri-
siko's, die aan de teelt zijn verbon
den.
ties te saneren. Maar ook: moet de
uitvoering van allerlei maatregelen
door heffingen, opgelegd aan weg
gebruikers, worden betaald of ko
men deze gelden uit de algemene
middelen. Juist omdat bij de vast
stelling vam de Wet Geluidhinder
deze vragen nauwelijks aan de orde
zijn geweest, heeft het Parlement om
deze fundamentele diskussie met de
minister gevraagd. Dat deze nodig is
blijkt alleen al uit het nu voortijdig
gepubliceerde Ontwerpf-Heffingen-
besluit. Daarin wordt een heffing
van 0,47 cent per liter brandstof
voorgesteld per 1 april a.s. Het blijkt
dat daaruit uitgaven moeten worden
gaan betaald, die helemaal niet aan
de weggebruikers zijn toe te rekenen.
Daarom zal eerst het Parlement zich
over een en ander moeten uitspre
ken. Dit geldt in versterkte mate voor
de gedachten over de fondsvorming
in het milieubeleid. De Wet Geluid
hinder stelt, dat de heffingenop
brengsten uit het wegverkeer moeten
worden besteed aan het tegengaan
van de door het verkeer veroorzaakte
hinder. Hiermee wordt dan wel een
soort geluidhinderfonds ingevoerd.
Aan de betekenis hiervan moet ech
ter ernstig worden getwijfeld, aldus
de EVO.
Omdat er in de toekomst nog meer
heffingen worden ingesteld, dringt de
EVO er bij de minister op aan, de
eventuele heffingen pas in te voeren,
nadat het Parlement zich fundamen
teel heeft uitgesproken over het hef-
fingenvraagstuk in het algemeen en
over het Meerjarenplan Geluid.
Minister Ginjaar heeft recent het ontwerp-besluit daarvoor gepubli
ceerd in de Nederlandse Staatscourant.
De EVO acht invoering van deze heffing op dit moment onaanvaard
baar. In het Parlement moet immers nog een grondige diskussie
plaatsvinden over de totale financiering van de ambitieuze milieuplan
nen van minister Ginjaar. Het blijft namelijk niet bij de geluidhinder-
heffing. Zonder die diskussie kunnen .geen heffingen worden opgelegd
aan het wegverkeer, aldus stelt de EVO, Algemene Verladers- en Eigen
Vervoer Organisatie in een brief aan minister Ginjaar.
8