lijkt een Biesheuvel: "EG verloren droom" "A Hes, werkelijk alles wat wij voorstellen zal nog in de loop van dit jaar kunnen worden uitgevoerd" zo zegt Biesheuvel een beetje trots terwijl hij zijn 120 pagina dikke rapport doorbladert. "De ministers zouden dan bij hun besluitvorming in Brussel nauwer gaan samenwer ken. Die besluitvorming waarop alles nu zo vaak vastloopt wordt dan versoepeld. Ze zouden ook meer werk delegeren aan de Europese Commissie. Dat dagelijkse bestuur van de EG zou dan ook niet langer funktioneren als dertien onafhankelijke vogels die soms maar in- en uitvliegen, liefst naar streken buiten Europa. Er komt dan een EG- prioriteitenplan waarover de regeringsleiders het laatste woord heb ben". Machinerie van EG blijft haperen W ij zitten in het gebouw van de Nationale Investeringsbank in Den Haag. We zijn gestart met de vraag wat een man als Biesheuvel ("poli tiek dier" zeiden ze vroeger) die ruim 50 jaar oud de politiek verlaat, nu zo allemaal doet. Biesheuvel wijst naar het jóngste nummer van het be faamde Britse weekblad The Econo mist. Daarin worden drie Nederlan ders opgesomd als mogelijke opvol ger van de Brit Roy Jenkins presi dent van de Europese Commissie te Brussel waarvan de termijn per 1 ja nuari a.s. verloopt. "Witteveen, Zijl stra en Biesheuvel. Twee van de drie zijn anti-revolutionair", zegt Bies heuvel vol trots. "En laat onze chris ten-radicaal Goudswaard het maar niet horen. Want het beroemde Londener blad omschrijft de ARP als centrum-rechts", zo grinnikt Biesheuvel. "Z oals u weet ben ik in 1973 na een konflikt met mijn partij de ARP uit de aktieve politiek gegaan. Dat was geen vrijwillig vertrek. Het eerste jaar is dan altijd wat moeilijk. Je moetje weg weer zien te vinden. Af stand nemen van politieke funkties waarin je bijna achttien jaar hebt gewerkt. Zoals u weet ben ik in die jaren Kamerlid geweest, later minis ter van landbouw en visserij en ten slotte minister-president". (Voor de jongste lezers voegen wij daar nog aan toe dat Biesheuvel (1920) een boerenzoon is uit de Haarlemmer meerpolder die in 1952 algemeen- sekretaris werd van de Nederlandse Christelijke Boeren- en Tuinders- bond CBTB en van daar in de poli tiek ging). P oliticus met veel internationale ervaring. Manager ook. Bekend in Europa en daarbuiten. Toch heeft Biesheuvel onlangs laten weten geen kandidaat te zijn voor een eventuele opvolging van Jenkins als president van de Europese Commissie. Een post waarop de Nederlandse rege ring momenteel aast. Waarom wil Biesheuvel de toch zeer hoge funktie van president van het Verenigde Europa eigenlijk niet? Het antwoord is kort en nietszeggend: hij heeft zijn motieven. U it het verloop van het gesprek blijkt dat hij na een jaar studie be paald geen hoge pet op heeft over het funktioneren van de diverse Europese instellingen. Het rapport van de drie wijzen laat wat dat betreft dan ook niets te raden over, zeker niet wan neer het de Europese Commissie vaak omschreven als het dagelijks bestuur van de EG te Brussel betreft. Het blijft echter wel raden naar zijn motieven om te weigeren kandidaat te zijn voor het presidentschap daar. "Vredeling die daar nu in Brussel zit is een heel bekwame man", zo zegt Biesheuvel nog. "Maar hij kreeg een vrijwel lege portefeuille. Minister Van der Stee is een uitstekende kan didaat voor Landbouw en Visserij. Hij heeft veel ervaring met het werk in Brussel en beschikt daar dan ook al over een uitstekende naam". "T enzij het Europese Parlement er werk van maakt", zo onderbreekt Biesheuvel mij. "In het algemeen hebt u wel gelijk. De regeringsleiders en de Raad van Ministers van Bui tenlandse Zaken hadden wel wat meer aandacht aan ons werk kunnen schenken. Maar het schijnt dat met name Frankrijk dat niet zo nodig vjndt. Mijn hoop is nu op het Euro pese Parlement gevestigd. Laten ze daar voor aleer het rapport te bes preken een openbare hoorzitting houden, zo zeg ik dan. Zouden in alle publiciteit de vakbeweging, de werkgevers en andere belangstellen den kunnen horen. Uiteraard kun nen ook wij daar verschijnen als op stellers van dit rapport. Vervolgens zou het Parlement dat alles in een openbaar debat kunnen gaan bes preken en evalueren". De grootste verdienste van uw rapport lijkt mij dat er een aantal dingen niet in staat. Bijvoorbeeld het verlangen om bin nen de Gemeenschap een trojka te vormen. Frankrijk-West-Duitsland- Groot-Brittannië om beurten in de voorzitterszetel en de rest daar ijverig luisterend omheen. Dat is voof ver schillende grote landen toch wel het ideaal-beeld van de Europese Ge meenschap. W at hebben wij eigenlijk aan een EG die de grootste problemen van deze tijd, energie en werkloosheid nu al bijna zeven jaar lang links Iaat lig gen? De mensen komt al dat gepraat en bijkomende zaken in Brussel toch langzaamaan de neus uit. En bij de jeugd hoef je vandaag al helemaal niet meer met het onderwerp "Eu ropa" aan te komen. Waarom laten de Europese politici toch alles maar op zijn beloop? Biesheuvel: Zuivelprobleem verdient meer aandacht Veel kritiek op Brussel is gerechtvaardigd President van Europa Driemanschap Labiele energie-voorziening Drie Wijze Mannen, zoals dat heet, kregen in december 1978 in Brussel de taak om de vastgelopen machinerie van het Verenigd Europa te gaan bestuderen. Zij moesten aanpassin gen zoeken die "een goede werking van de (Europese) Ge meenschappen en vooruitgang in de richting van de Europese Unie garanderen". Aldus hun opdracht. Ze was verstrekt door de acht regeringsleiders plus de Franse president die in Brus sel bij hun vier-maandelijkse topkonferentie bijeen waren. De drie, onze Mr. Barend Biesheuvel, de Britse oud-minister Edmund Dell en de Franse Europeaan Robert Marjolin gingen voortvarend aan het werk. Zij kozen elk hun eigen medewerker. Voor Biesheuvel werd dat Mr. Carlo Trojan voormalig naaste medewerker van Lardinois en Vredeling in Brussel en sedertdien plv. direkteur-generaal voor de Land bouw en de Voedselvoorziening bij ons Ministerie in Den Haag. Gebruikelijk is dat zulke rapporten met uitstel en vertraging tot stand komen. Vaak gaat hun geboorte ook gepaard met allerlei spekulaties en geruchten in de pers. Dikwijls vormen die de echo van de machtsstrijd die zich binnen een komité als dat van de drie wijzen welhaast moet voltrekken. Niets van dat alles deze keer. Het rapport van de drie kwam vorig jaar oktober uiterlijk zonder veel problemen en dus keurig op tijd gereed. "Het bevat een groot aantal weinig spektakulaire maar praktische suggesties. Niettemin is het met dank aan de op stellers op het stapeltje gelegd van andere nooit uitgevoerde ambitieuze studies: het rapport Tindemans (1975;, dat van Spierenburg, dat van Werner (1970)". Zo is de algemene opvatting in Brussel. Reden voor onze medewerker daar, Jan Werts om één van de drie wijzen B. Biesheuvel op te zoeken. interviewt mij in het gebouw van de Nationale Investeringsbank in Den Haag. Dit is geen gewone bank zoals de RABO, de ABN of de AMRO maar een instelling waarvan Tijdens zijn tocht langs de Europese hoofdsteden en de EG-instellingen kreeg Mr. Biesheuvel soms de wind van voren. "Wij zijn door alle rege ringsleiders ontvangen. We waren zelfs twee keer bij de Franse presi dent op bezoek. Tijdens de vele konsultaties met allerlei leidende fi guren uit West-Europa heb ik ge merkt hoezeer de landbouwpolitiek momenteel ter diskussie staat. Voor al dus bij buitenstaanders in hoge funkties die dan hun hart speciaal bij mij kwamen luchten omdat ze wisten dat ik uit die sektor voortkwam", zo vertelt Biesheuvel. Hij vindt zelf dat maatregelen tot beteugeling van de overschotten en de kosten in de zuivelsektor dringend nodig zijn. Zo niet dan zal het gehele landbouwbeleid van de EG op de tocht komen staan. De waarschu wingen vanuit het Europees Parle ment vorige herfst waren volgens Biesheuvel dan ook op zijn plaats. Hij is overigens van mening dat de knelpunten bij de zuivel vooral in de andere EG-landen liggen. "De Ne derlandse agrariërs beseffen maar al te goed dat wij als exportland heel zuinig op die EG moeten zijn. Zodat zij dus ook belang hebben bij maa- de meeste aandelen bij de overheid zitten. Wij vervullen een brugfunktie tussen overheid en bedrijfsleven. Ik ben hier al sedert 1973 voorzitter van de Raad van Commissarissen en van de Commissie van Toezicht. Dit laatste is een wat kleiner gezelschap dat de kredietverlening aan het be drijfsleven bespreekt. Ik zal hier nu verder niet al mijn' funkties opsommen, maar de be langrijkste zo gaat Biesheuvel verder. Zo ben ik adviserend lid van de Raad van Bestuur van Unilever. Commis saris van o.a. het OGEM-concern, de Centrale Suiker Maatschappij en de Aardappelverwerkende Coöperatie Avebe. Dat laatste op verzoek van de minister van landbouw. Dan heb ik funkties in het bestuurlijke vlak. Voorzitter van de Interdepartemen tale Werkgroep voor het Noordzee- beleid. Voorzitter van de Konin- krijks-Werkgroep voor de Neder landse Antillen. Op verzoek van Ne derland en die Antillen bereiden wij een rapport voor over de toekomst van de eilanden. Dan ben ik nog voorzitter van de Commissie Ont wikkelingssamenwerking van het Landbouwschap. tregelen. Want de bereidheid om meer geld naar de landbouwpolitiek af te schuiven zou anders ook wel eens snel kunnen verminderen", al dus nog steeds Biesheuvel. U spreekt net als minister Van der Stee over verlaging van de inkomens. Moet een landbouwpolitiek die daarop uitdraait niet 'ns op zichzelf bestudeerd worden? Biesheuvel: "Inkomenstoeslagen, kontingentering en andere mogelijke maatregelen zijn in de grote zuide lijke landen van de Europese Ge meenschap denk ik onuitvoerbaar. Vanuit Nederland gezien is de melkprijs in Europees verband des tijds te hoog vastgesteld. Ik heb mij daar als minister van Landbouw in de zestiger jaren dan ook wel tegen verzet. Tevergeefs, want de Fransen en anderen moesten een hogere melkprijs hebben. Men zei toen dat ik aan konsumentenpolitiek deed. Niks daarvan. Ik wilde alleen voor komen dat ze ginds ook overal lo nend melkvee zouden gaan houden. Dat is inmiddels gebeurd. Nu zitten wij met dit zuiveloverschot. En het zal geen eenvoudige zaak worden om er weer vanaf te komen. Dit vraag stuk verdient daarom alle aandacht". 0 ns schiet nu te binnen dat de heer Biesheuvel altijd sterk is geweest in het afwijzen van aantrekkelijke funkties. In 1957 wilde hij geen staatssekretaris van Transport en Scheepvaart worden. Vier jaar later wel minister van Landbouw en Vis serij. Precies tien jaar later wilde hij geen minister-president worden om dat volgens hem niet voldoende zwa re kandidaat-ministers beschikbaar waren. Vier jaar later werd hij wel premier. In 1977 had hij naar Brussel gekund om daar de centrale porte feuille Landbouw-Visserij van Lar dinois over te nemen. Wat er niet is kan nog komen, zo geldt hier mis schien? 1 n de Belgische hoofdstad is men algemeen van mening dat uw rap port wordt opgeborgen bij dat van Tindemans, Spierenburg, Vedel en anderen die u voorgingen... Biesheuvel: Men heeft in Nederland heel opmerkelijk op ons werk gerea geerd. Toen wij startten was er hier veel wantrouwen. Het idee voor zo'n studie kwam van de Franse presi dent. Daar zal wel weer wat achter steken, zo was de typisch Neder landse reaktie. Al tijdens ons eerste onderhoud werden wij drieën het erover eens volkomen onafhankelijk te zullen werken. Ook zouden wij een unaniem rapport uitbrengen en daarin vooral een reeks praktische suggesties doen. "Dat is ook gelukt", zegt Biesheuvel een béetje trots. "En, alles, werkelijk alles wat wij voor stellen zou in de loop van dit jaar gerealiseerd kunnen worden". Biesheuvel knikt instemmend. Wij hebben inderdaad een buitenge woon labiele energie-voorziening. Het probleem van de werkloosheid is vreselijk omvangrijk. Toch gebeurt er weinig. Er zijn verschillende oor zaken. Op de eerste plaats is het bij de ekonomische tegenwind interna tionaal veel moeilijker samenwer ken. Verder speelt een rol dat veel regeringen in West-Europa te zwak staan om nog werkelijk kreatief met enige durf te kunnen opereren. In de luttele maanden dat wij vorig jaar ons rapport schreven waren er rege- ringskrises of wisselingen in Italië twee maal, Luxemburg, Engeland, België en Denemarkeh. Vaak wor den er dan weer koalities gevormd met zulke krappe meerderheid dat zij zich nauwelijks durven verroeren. De politici die echt wat te vertellen hebben zijn nationalisten. Giscard, Schmidt, mevrouw Thatcher, Den Uyl in zijn tijd ook. Biesheuvel: De politieke leiders van verschillende Europese landen zijn echt wel bekwaam. Maar het zijn geen Europeanen. Er is ook geen aandrang meer vanuit de bevolking om toch tot meer samenwerking te komen. De jeugd ziet de EG vaak als een kapitalistisch verschijnsel. T och heeft de heer Biesheuvel op zijn reis langs de Europese hoofdste den wel gemerkt dat men nergens van de EG af wil. Integendeel bij de Bondskanselier in Bonn bijvoorbeeld proefde ik veel kritiek op het funk tioneren van de Europese Commissie in Brussel. Geen wonder dat zulke politici dan het initiatief maar liever in eigen hand houden. Daarom zeg ik ook: laten ze onze suggesties toch overnemen en in Brussel adequaat beleid gaan voeren. Het curieuze verschijnsel doet zich namelijk voor dat waar wij in Europa zo vol kritiek zitten, elders in de wereld hoog tegen die EG wordt aangekeken. Dat merkte ik zowel in Moskou als Was hington. Het blijkt ook uit de recente vernieuwing van het samenwerkings akkoord Lomé II tussen de Europese Gemeenschap en 58 ontwikkelings landen. Onze invloed in de wereld staat of valt nog steeds met de Euro pese samenwerking", zo besluit Bies heuvel. 13

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 13