Wat mag het loonwerk kosten
Hogere premie Kinderbijslagwet
voor zelfstandigen zonder
E en schenking kan plaats vinden in
verschillende vorm. De meest dui
delijke vorm is wel die, waarbij geld
of goederen rechtstreeks worden
weggegeven. Maar het is ook moge
lijk aan iemand een recht op iets te
geven om hem of haar met de waar
de daarvan te bevoordelen. Verder
kan schenking ook plaats vinden
door heel bewust iets tegen een veel
te hoge of te lage prijs te kopen of te
verkopen. En ook kan een schenking
worden gedaan door het kwijtschel
den van een schuld. In al deze ge
vallen kan er sprake zijn van een
onverplichte bevoordeling van ie
mand, waardoor er sprake is van
schenking. De vraag doet zich nogal
eens voor in hoeverre schenkingen
bij notariële akte moeten worden
vastgelegd. Voor een aantal zaken is
dat wel heel duidelijk, omdat de wet
voor de overdracht daarvan een no
tariële aktie voorschrijft. Dat geldt
b.v. voor onroerende goederen, erf-
pachtrecht e.d. Een schenking die
betrekking heeft op huizen, gebou
wen of grond, of waarbij overdracht
of vestiging van erfpachtrecht aan de
orde komt, mag dus alleen maar bij
notariële akte plaats vinden.
I n die gevallen waar het gaat om het
schenken van geld of goederen, die
D e vraag wordt wel eens gesteld, of
ditzelfde ook niet te bereiken is door
een schenking onder voorbehoud van
vruchtgebruik, vruchtgenot of lij
frente. Dat is niet het geval. Schenkt
men toch op deze wijze, dan wordt het
betreffende bedrag of goed na over
lijden nog tot de nalatenschap van de
schenker gerekend. Het vererft dan
met alle overige zaken die tot de er
fenis behoren. Een besparing van
suksessierecht is door een schenking
op deze wijze dus niet te bereiken.
kinderbijslag
I n de bestaande Successiewet kennen we momenteel zes verschillende
tariefgroepen. Deze groepen zijn ontstaan door in de mate van bloed
verwantschap rekening te houden met de te heffen successierechten.
In de voorgestelde wijzigingen van deze wet zijn zes tariefgroepen
teruggebracht tot drie en wel onderverdeeld als volgt:
V an schenking is sprake als men wat aan iemand geeft, zonder daar
toe verplicht te zijn en zonder daarvoor iets terug te ontvangen. Het
moet de bedoeling zijn om degene die de schenking ontvangt te be
voordelen. Het begrip "schenking" komen we nogal eens tegen in
verband met belastingen en kwesties rond vererving. Schenkingen door
ouders aan kinderen hebben heel vaak ook ten doel om suksessierech-
ten, die bij latere vererving verschuldigd zouden zijn, wat te beperken.
Benoemingen
Naar de notaris
groep I: echtgenoot, kinderen, klein
kinderen en samenlevingsverbanden
tussen familieleden (o.a. broers/zus
ters), indien dit vanaf 35-jarige leef
tijd tenminste 5 jaar heeft bestaan.
groep II: broers, zusters, ouders,
frootouders en samenlevingsver-
anden niet zijnde familieleden uit
groep I, indien dit vanaf 18-jarige
leeftijd tenminste 5 jaar heeft bes
taan.
groep III: alle andere verkrijgers
(niet zijnde rechtspersonen welke
onder een vast tarief van 11 vallen).
Tarief successierecht en schenkings
recht.
Gedeelte van de belaste
verkrijging
tussen
en
(1)
(2)
0-
25.000
25.000-
50.000
50.000-
100.000
100.000-
200.000
200.000-
400.000
400.000-
1.000.000
1.000.000-
en hoger
zonder meer kunnen worden over
gedragen, hoeven schenkingen niet
via de notaris te worden geregeld.
Toch kunnen zich ook daarbij om
standigheden voordoen dat het goed
is om van de schenking een notariële
akte te laten maken. Dat kan b.v. het
geval zijn, als het belangrijk is om
later een deugdelijk bewijs te hebben
van de schenking, b.v. ten opzichte
van de belastingdienst, maar ook wel
voor andere belanghebbenden.
Zoiets kan zich voordoen als het gaat
om schenkingen waar aanzienlijke
belangen en/of verplichtingen mee
samenhangen.
Schenkingen door ouders aan kin
deren gebeuren ook wel eens via een
zogenaamde schuldigverklaring uit
hoofde van schenking. De ouders
verklaren dan, dat zij aan hun kin
deren als gevolg van een schenking
een zeker bedrag schuldig zijn en dat
zij daarvoor een redelijke rente zul
len vergoeden. Het schuldig ver
klaarde bedrag is echter pas opeis
baar bij overlijden van de ouders.
Voor het doen van een schenking in
deze vorm is een notariële akte
noodzakelijk.
Deze laatste vorm van schenking
komt ook wat tegemoet aan het be
zwaar dat er vaak is teqen het al
vroegtijdig wegschenken van een
groot deel van het bezit van ouders
aan kinderen. "Je moet-je niet uit-
Ingediend geërfd of verkregen wordt
door:
Groep I
a b
0 5
1.250 8
3.250 12
9.250 15
24.250 19
62.250 23
200.250 27
Groep II
a b
0 26
6.500 30
14.000 35
31.500 39
70.500 44
158.500 48
446.500 53
Groep III
a
b
0
41
10.250
45
21.500
50
46.500
54
100.500
59
218.500
63
596.500
68
kleden voor je naar bed gaat" is een
stelregel die in dit verband nogal
eens gebruikt wordt. Daarmee wordt
rekening gehouden bij de schenking
via schuldigverklaring. De ouders
kunnen het vermogen dat zij schon
ken aan de kinderen blijven gebrui
ken, zij het dan dat zij daarvoor een
vergoeding dienen te betalen.
In de praktijk bestond er daarom
behoefte aan rekenmodellen die van
toepassing konden zijn op de grote
verscheidenheid van werkzaamhe
den zoals die door de loonbedrijven
uitgevoerd worden. De BOVAL
heeft hierin voorzien met de uitgave
van een "Leidraad Kostprijsbereke
ningen". De eerste editie verscheen
twee jaar geleden. Inmiddels is de
a. belasting over het in kolom (1) ge
noemde (belaste) bedrag
b. heffingspercentage over het ge
deelte van de (belaste) verkrijging,
dat ligt tussen de bedragen van ko
lom (1) en kolom (2).
oor de kleinkinderen wordt in af
wijking op het bovenstaande tarief
volgens groep I de belasting ingevol
ge deze kolom vermeerderd met 60%
daarvan. De bewindslieden van Fi-
lanciën motiveren deze uitzondering
t de opmerking dat nu kinderen en
kleinkinderen in één groep zijn inge
deeld, de neiging kan bestaan om
rechtstreeks aan kleinkinderen be
paalde vermogensbestanddelen te la
ten vererven om op deze wijze één
maal recht van successie te besparen.
Om de werking van de wijzigingen
goed te doorzien wil ik hieronder
enkele voorbeelden opnemen. Als
uitgangspunt kies ik een verkrijging
van 100.000,— resp. 400.000,—
terwijl geen pensioenrechten aanwe
zig zijn, die de vrijgestelde bedragen
beïnvloeden.
Verkrijger
echtgenoot
thans:
kind
(15 jaar)
thans:
kind
(30 jaar) 400.000,-
thans:
broer/zuster
langer dan 5 jr.
(samenwonend
thans:
Broer/zuster
(niet samen
wonend)
thans:
Neef/nicht
(oomzegger)
thans:
Zoals bekend verleent met ingang
van 1 januari 1980 de Algemene Kin
derbijslagwet (AKW) recht op kin
derbijslag aan alle ingezetenen van
het eerste kind af.
Dit betekent voor zelfstandigen, dat
zij vanaf deze datum ook aanspraak
kunnen maken op kinderbijslag voor
het eerste en het tweede kind.
Door deze uitbreiding moet er wel
meer premie worden betaald. Dat
kan dan tot gevolg hebben dat een
zelfstandige die geen kinderbijslag
ontvangt en wel meer premie moet
gaan betalen er in inkomen op
achteruit gaat. Om deze achteruit
gang in inkomen wat te verzachten is
er bepaald dat zelfstandigen die geen
kinderbijslag ontvangen een lagere
premie betalen in de jaren 1980,1981
en 1982.
Voor 1980 is dit lagere premieper
centage zodanig vastgesteld dat deze
premieverhoging wordt gehalveerd.
Voor zelfstandigen zonder kinder
bijslag geldt dan ook voor 1980 voor
de Algemene Kinderbijslagwet in
tweede uitgave gereed, waarin een
veelheid aan ervaringen uit de prak
tijk inmiddels zijn verwerkt. De uit
gangspunten en de opstelling van
deze bedrijfsekonomische bereke
ningen zijn samengesteld in een
werkgroep bestaande uit medewer
kers van BOVAL, FLEC en de
Landbouwvoorlichtingsdienst. Aan
de hand van dit uniforme bereke-
In de totaliteit van de voorgestelde
veranderingen kan worden gekon-
kludeerd dat de groep van weduwen
en weduwnaren gemiddeld een ver
lichting ondervinden van circa 20%,
de groep meerderjarige kinderen ge
middeld een verzwaring van ruim
13% evenals ook broers en zusters,
terwijl de neven en nichten (oom-
zeggers) alsook de kleinkinderen een
verzwaring ondervinden van 30%.
Deze percentages zijn opgegeven
door de indieners van het wetsont
werp.
Mijn eigen konklusie is dat, behou
dens een enkele groep, de heffing van
successierecht toeneemt en dat de
verlichting in de vermogensbelasting
geheel teniet wordt gedaan door de
hogere heffing van het successie
recht. Het hebben van vermogen
wordt nog steeds afgestraft. Over het
bevorderen van besparingen gespro
ken!
Veerbeek
Vrijstelling
350.000,-
350.000,-
250.000-
250.000,-
40.000,-
40.000,-
22.500,-
22.500,-
nihil
nihil
6.000,-
6.000,-
100.000-
100.000-
500,-
500,-
1.000,-
1.000,-
500,-
500-
1.000-
1.000,-
500,-
500,-
premie van 10,1.
Deze premies zijn uitgedrukt in een
percentage van de gezamenlijke pre
mie voor de Algemene Ouderdoms
wet (AOW) en de Algemene Wedu
wen- en Wezenwet (AWW) voor
1980.
Deze lagere premie van 10,1 geldt
ook t.a.v. degenen die op wie de
premie AKW met toepassing van de
rose tabel wordt toegepast, alsmede
t.a.v. gemoedsbezwaarden.
ningssysteem werden ruim honderd
berekeningen uitgewerkt, waaruit de
in rekening te brengen loonwerkta
rieven voor de meest voorkomende
werkzaamheden en met machines
van verschillende kapaciteitsklassen
af te lezen zijn. In de inleiding van de
leidraad wordt volledig uiteengezet
hoe de kostprijsberekeningen zijn
opgebouwd. De leidraad geeft ook
voor grondverzetwerkzaamheden
een aantal tariefberekeningen.
Uiteraard zijn er op de aldus bere
kende tarieven in praktijksituaties
afwijkingen mogelijk op grond van
bijzondere omstandigheden.
Aan de hand van de regionale ad
viestarieven die jaarlijks worden sa
mengesteld door de Tarievenkom-
missies van de Gewestelijke Raden
van het Landbouwschap is dat in
enkele gevallen ook vast te stellen.
Het is overigens zo, dat de uitgang
spunten en het uniforme bereke
ningssysteem die in de Leidraad
worden gebruikt ook door de Afde
ling Landbouwambachten van het
Landbouwschap aan de Tarieven-
kommissie van de Gewestelijke Ra
den worden geadviseerd.
Het blijkt dat ook buiten de kring
van loonwerkbedrijven belangstel
ling bestaat voor deze "Leidraad
Kostprijsberekeningen". Om hier
aan tegemoet te komen is de gele
genheid opengesteld het boekje te
bestellen bij de BOVAL. Daartoe
kunt u 7,50 per boekje overmaken
op girorekening nr. 61 92 08 t.n.v.
Stichting Bovalpers, onder vermel
ding van "Leidraad Kostprijsbere
keningen".
Op de vergadering van de Geweste
lijke Raad van het Landbouwschap
van Noord-Brabant zijn
- De heer J. Derijck te Eindhoven en
de heer F. Bom te Goes conform de
voordracht van de Sociale Commis
sie, benoemd tot lid van de Geschil
lencommissie. De heer W. van Hoof
te Huiten wordt benoemd tot lid van
de Commissie Milieu landbouw als
opvolger van de heer C. Smulders te
Hoogeloonen. De heer Ing. A. Boer
wordt aangewezen als vertegen
woordiger van de Gewestelijke Raad
in de Overleggroep Kleine Land
schapselementen, welke als advie
sorgaan zal dienen voor de per 1 ja
nuari 1980 bij de Stichting Brabants
Landschap aangestelde coördinator,
die tot taak heeft het onderhoud van
kleine landschapselementen te sti
muleren en te begeleiden. In ver
band met het werkgelegenheidsas
pect zal verzocht worden of uit de
werknemersorganisaties een 2e ver
tegenwoordiger namens de Gewes
telijke Raad kan worden aangewe
zen.
Zowel van de kant van de opdrachtgever als van de kant van de loon
werker speelt de vraag wat het loonwerk mag kosten. Het tot stand
komen van loonwerktarieven is dan ook veelal een kwestie van overleg
tussen partijen. Alleen wanneer bedrijfsekonomische berekeningen aan
dit overleg ten grondslag liggen heeft men zekerheid dat de overeen
gekomen prijs voor te verrichten werk reëel is.
Verkrijging
100.000,-
400.000,-
100.000,-
400.000,-
100.000,-
400.000,-
100.000,-
400.000,-
100.000,-
100.000,-
400.000,-
100.000
400.000,-
100.000,-
400.000,-
100.000,-
400.000,-
100.000,-
400.000,-
100.000,-
400.000,-
100.000
400.000,-
Verschuldigd
nihil
3.250,-
nihil
15.820,-
4.450,-
54.650,-
6.845,-
48.945,-
9.250,-
62.250-
8.660,-
51.420,-
nihil
43.250,-
27.990,-
127.970,-
31.150,-
158.060,-
27.990,-
127.970,-
46.000-
217.910,—
36.945,-
163.925,-
5