Wat mag het loonwerk kosten Hogere premie Kinderbijslagwet voor zelfstandigen zonder E en schenking kan plaats vinden in verschillende vorm. De meest dui delijke vorm is wel die, waarbij geld of goederen rechtstreeks worden weggegeven. Maar het is ook moge lijk aan iemand een recht op iets te geven om hem of haar met de waar de daarvan te bevoordelen. Verder kan schenking ook plaats vinden door heel bewust iets tegen een veel te hoge of te lage prijs te kopen of te verkopen. En ook kan een schenking worden gedaan door het kwijtschel den van een schuld. In al deze ge vallen kan er sprake zijn van een onverplichte bevoordeling van ie mand, waardoor er sprake is van schenking. De vraag doet zich nogal eens voor in hoeverre schenkingen bij notariële akte moeten worden vastgelegd. Voor een aantal zaken is dat wel heel duidelijk, omdat de wet voor de overdracht daarvan een no tariële aktie voorschrijft. Dat geldt b.v. voor onroerende goederen, erf- pachtrecht e.d. Een schenking die betrekking heeft op huizen, gebou wen of grond, of waarbij overdracht of vestiging van erfpachtrecht aan de orde komt, mag dus alleen maar bij notariële akte plaats vinden. I n die gevallen waar het gaat om het schenken van geld of goederen, die D e vraag wordt wel eens gesteld, of ditzelfde ook niet te bereiken is door een schenking onder voorbehoud van vruchtgebruik, vruchtgenot of lij frente. Dat is niet het geval. Schenkt men toch op deze wijze, dan wordt het betreffende bedrag of goed na over lijden nog tot de nalatenschap van de schenker gerekend. Het vererft dan met alle overige zaken die tot de er fenis behoren. Een besparing van suksessierecht is door een schenking op deze wijze dus niet te bereiken. kinderbijslag I n de bestaande Successiewet kennen we momenteel zes verschillende tariefgroepen. Deze groepen zijn ontstaan door in de mate van bloed verwantschap rekening te houden met de te heffen successierechten. In de voorgestelde wijzigingen van deze wet zijn zes tariefgroepen teruggebracht tot drie en wel onderverdeeld als volgt: V an schenking is sprake als men wat aan iemand geeft, zonder daar toe verplicht te zijn en zonder daarvoor iets terug te ontvangen. Het moet de bedoeling zijn om degene die de schenking ontvangt te be voordelen. Het begrip "schenking" komen we nogal eens tegen in verband met belastingen en kwesties rond vererving. Schenkingen door ouders aan kinderen hebben heel vaak ook ten doel om suksessierech- ten, die bij latere vererving verschuldigd zouden zijn, wat te beperken. Benoemingen Naar de notaris groep I: echtgenoot, kinderen, klein kinderen en samenlevingsverbanden tussen familieleden (o.a. broers/zus ters), indien dit vanaf 35-jarige leef tijd tenminste 5 jaar heeft bestaan. groep II: broers, zusters, ouders, frootouders en samenlevingsver- anden niet zijnde familieleden uit groep I, indien dit vanaf 18-jarige leeftijd tenminste 5 jaar heeft bes taan. groep III: alle andere verkrijgers (niet zijnde rechtspersonen welke onder een vast tarief van 11 vallen). Tarief successierecht en schenkings recht. Gedeelte van de belaste verkrijging tussen en (1) (2) 0- 25.000 25.000- 50.000 50.000- 100.000 100.000- 200.000 200.000- 400.000 400.000- 1.000.000 1.000.000- en hoger zonder meer kunnen worden over gedragen, hoeven schenkingen niet via de notaris te worden geregeld. Toch kunnen zich ook daarbij om standigheden voordoen dat het goed is om van de schenking een notariële akte te laten maken. Dat kan b.v. het geval zijn, als het belangrijk is om later een deugdelijk bewijs te hebben van de schenking, b.v. ten opzichte van de belastingdienst, maar ook wel voor andere belanghebbenden. Zoiets kan zich voordoen als het gaat om schenkingen waar aanzienlijke belangen en/of verplichtingen mee samenhangen. Schenkingen door ouders aan kin deren gebeuren ook wel eens via een zogenaamde schuldigverklaring uit hoofde van schenking. De ouders verklaren dan, dat zij aan hun kin deren als gevolg van een schenking een zeker bedrag schuldig zijn en dat zij daarvoor een redelijke rente zul len vergoeden. Het schuldig ver klaarde bedrag is echter pas opeis baar bij overlijden van de ouders. Voor het doen van een schenking in deze vorm is een notariële akte noodzakelijk. Deze laatste vorm van schenking komt ook wat tegemoet aan het be zwaar dat er vaak is teqen het al vroegtijdig wegschenken van een groot deel van het bezit van ouders aan kinderen. "Je moet-je niet uit- Ingediend geërfd of verkregen wordt door: Groep I a b 0 5 1.250 8 3.250 12 9.250 15 24.250 19 62.250 23 200.250 27 Groep II a b 0 26 6.500 30 14.000 35 31.500 39 70.500 44 158.500 48 446.500 53 Groep III a b 0 41 10.250 45 21.500 50 46.500 54 100.500 59 218.500 63 596.500 68 kleden voor je naar bed gaat" is een stelregel die in dit verband nogal eens gebruikt wordt. Daarmee wordt rekening gehouden bij de schenking via schuldigverklaring. De ouders kunnen het vermogen dat zij schon ken aan de kinderen blijven gebrui ken, zij het dan dat zij daarvoor een vergoeding dienen te betalen. In de praktijk bestond er daarom behoefte aan rekenmodellen die van toepassing konden zijn op de grote verscheidenheid van werkzaamhe den zoals die door de loonbedrijven uitgevoerd worden. De BOVAL heeft hierin voorzien met de uitgave van een "Leidraad Kostprijsbereke ningen". De eerste editie verscheen twee jaar geleden. Inmiddels is de a. belasting over het in kolom (1) ge noemde (belaste) bedrag b. heffingspercentage over het ge deelte van de (belaste) verkrijging, dat ligt tussen de bedragen van ko lom (1) en kolom (2). oor de kleinkinderen wordt in af wijking op het bovenstaande tarief volgens groep I de belasting ingevol ge deze kolom vermeerderd met 60% daarvan. De bewindslieden van Fi- lanciën motiveren deze uitzondering t de opmerking dat nu kinderen en kleinkinderen in één groep zijn inge deeld, de neiging kan bestaan om rechtstreeks aan kleinkinderen be paalde vermogensbestanddelen te la ten vererven om op deze wijze één maal recht van successie te besparen. Om de werking van de wijzigingen goed te doorzien wil ik hieronder enkele voorbeelden opnemen. Als uitgangspunt kies ik een verkrijging van 100.000,— resp. 400.000,— terwijl geen pensioenrechten aanwe zig zijn, die de vrijgestelde bedragen beïnvloeden. Verkrijger echtgenoot thans: kind (15 jaar) thans: kind (30 jaar) 400.000,- thans: broer/zuster langer dan 5 jr. (samenwonend thans: Broer/zuster (niet samen wonend) thans: Neef/nicht (oomzegger) thans: Zoals bekend verleent met ingang van 1 januari 1980 de Algemene Kin derbijslagwet (AKW) recht op kin derbijslag aan alle ingezetenen van het eerste kind af. Dit betekent voor zelfstandigen, dat zij vanaf deze datum ook aanspraak kunnen maken op kinderbijslag voor het eerste en het tweede kind. Door deze uitbreiding moet er wel meer premie worden betaald. Dat kan dan tot gevolg hebben dat een zelfstandige die geen kinderbijslag ontvangt en wel meer premie moet gaan betalen er in inkomen op achteruit gaat. Om deze achteruit gang in inkomen wat te verzachten is er bepaald dat zelfstandigen die geen kinderbijslag ontvangen een lagere premie betalen in de jaren 1980,1981 en 1982. Voor 1980 is dit lagere premieper centage zodanig vastgesteld dat deze premieverhoging wordt gehalveerd. Voor zelfstandigen zonder kinder bijslag geldt dan ook voor 1980 voor de Algemene Kinderbijslagwet in tweede uitgave gereed, waarin een veelheid aan ervaringen uit de prak tijk inmiddels zijn verwerkt. De uit gangspunten en de opstelling van deze bedrijfsekonomische bereke ningen zijn samengesteld in een werkgroep bestaande uit medewer kers van BOVAL, FLEC en de Landbouwvoorlichtingsdienst. Aan de hand van dit uniforme bereke- In de totaliteit van de voorgestelde veranderingen kan worden gekon- kludeerd dat de groep van weduwen en weduwnaren gemiddeld een ver lichting ondervinden van circa 20%, de groep meerderjarige kinderen ge middeld een verzwaring van ruim 13% evenals ook broers en zusters, terwijl de neven en nichten (oom- zeggers) alsook de kleinkinderen een verzwaring ondervinden van 30%. Deze percentages zijn opgegeven door de indieners van het wetsont werp. Mijn eigen konklusie is dat, behou dens een enkele groep, de heffing van successierecht toeneemt en dat de verlichting in de vermogensbelasting geheel teniet wordt gedaan door de hogere heffing van het successie recht. Het hebben van vermogen wordt nog steeds afgestraft. Over het bevorderen van besparingen gespro ken! Veerbeek Vrijstelling 350.000,- 350.000,- 250.000- 250.000,- 40.000,- 40.000,- 22.500,- 22.500,- nihil nihil 6.000,- 6.000,- 100.000- 100.000- 500,- 500,- 1.000,- 1.000,- 500,- 500- 1.000- 1.000,- 500,- 500,- premie van 10,1. Deze premies zijn uitgedrukt in een percentage van de gezamenlijke pre mie voor de Algemene Ouderdoms wet (AOW) en de Algemene Wedu wen- en Wezenwet (AWW) voor 1980. Deze lagere premie van 10,1 geldt ook t.a.v. degenen die op wie de premie AKW met toepassing van de rose tabel wordt toegepast, alsmede t.a.v. gemoedsbezwaarden. ningssysteem werden ruim honderd berekeningen uitgewerkt, waaruit de in rekening te brengen loonwerkta rieven voor de meest voorkomende werkzaamheden en met machines van verschillende kapaciteitsklassen af te lezen zijn. In de inleiding van de leidraad wordt volledig uiteengezet hoe de kostprijsberekeningen zijn opgebouwd. De leidraad geeft ook voor grondverzetwerkzaamheden een aantal tariefberekeningen. Uiteraard zijn er op de aldus bere kende tarieven in praktijksituaties afwijkingen mogelijk op grond van bijzondere omstandigheden. Aan de hand van de regionale ad viestarieven die jaarlijks worden sa mengesteld door de Tarievenkom- missies van de Gewestelijke Raden van het Landbouwschap is dat in enkele gevallen ook vast te stellen. Het is overigens zo, dat de uitgang spunten en het uniforme bereke ningssysteem die in de Leidraad worden gebruikt ook door de Afde ling Landbouwambachten van het Landbouwschap aan de Tarieven- kommissie van de Gewestelijke Ra den worden geadviseerd. Het blijkt dat ook buiten de kring van loonwerkbedrijven belangstel ling bestaat voor deze "Leidraad Kostprijsberekeningen". Om hier aan tegemoet te komen is de gele genheid opengesteld het boekje te bestellen bij de BOVAL. Daartoe kunt u 7,50 per boekje overmaken op girorekening nr. 61 92 08 t.n.v. Stichting Bovalpers, onder vermel ding van "Leidraad Kostprijsbere keningen". Op de vergadering van de Geweste lijke Raad van het Landbouwschap van Noord-Brabant zijn - De heer J. Derijck te Eindhoven en de heer F. Bom te Goes conform de voordracht van de Sociale Commis sie, benoemd tot lid van de Geschil lencommissie. De heer W. van Hoof te Huiten wordt benoemd tot lid van de Commissie Milieu landbouw als opvolger van de heer C. Smulders te Hoogeloonen. De heer Ing. A. Boer wordt aangewezen als vertegen woordiger van de Gewestelijke Raad in de Overleggroep Kleine Land schapselementen, welke als advie sorgaan zal dienen voor de per 1 ja nuari 1980 bij de Stichting Brabants Landschap aangestelde coördinator, die tot taak heeft het onderhoud van kleine landschapselementen te sti muleren en te begeleiden. In ver band met het werkgelegenheidsas pect zal verzocht worden of uit de werknemersorganisaties een 2e ver tegenwoordiger namens de Gewes telijke Raad kan worden aangewe zen. Zowel van de kant van de opdrachtgever als van de kant van de loon werker speelt de vraag wat het loonwerk mag kosten. Het tot stand komen van loonwerktarieven is dan ook veelal een kwestie van overleg tussen partijen. Alleen wanneer bedrijfsekonomische berekeningen aan dit overleg ten grondslag liggen heeft men zekerheid dat de overeen gekomen prijs voor te verrichten werk reëel is. Verkrijging 100.000,- 400.000,- 100.000,- 400.000,- 100.000,- 400.000,- 100.000,- 400.000,- 100.000,- 100.000,- 400.000,- 100.000 400.000,- 100.000,- 400.000,- 100.000,- 400.000,- 100.000,- 400.000,- 100.000,- 400.000,- 100.000 400.000,- Verschuldigd nihil 3.250,- nihil 15.820,- 4.450,- 54.650,- 6.845,- 48.945,- 9.250,- 62.250- 8.660,- 51.420,- nihil 43.250,- 27.990,- 127.970,- 31.150,- 158.060,- 27.990,- 127.970,- 46.000- 217.910,— 36.945,- 163.925,- 5

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 5