Nieuws uit; Brussel
Brussel wil prijzen voor
Benelux slechts met
1,9% verhogen
«fTt
KNLC kommentaar
Strafheffing op toename
melkproduktie
Schouten wijst Van der Stee
Boerenakties voor de deur!
I n de gebieden die vallen onder de
berg-regeling dan wel anderszins als
achtergebleven zijn aangeduid valt
de massa van de veehouders buiten
de melkheffingen zoals nu voorges
teld. Tot 60.000 kg melk wordt men
daar namelijk ontzien en grotere be
drijven komen in zulke streken nau
welijks voor.
terecht
,,'t Lijkt
nergens op'
D e jaarlijkse perskonferentie van de landbouwkommissaris donder
dagmiddag in Brussel trok overweldigende belangstelling. Gundelach
zei dat de produktiestijging in diverse sektoren van de Europese land
bouw nog steeds voortgaat. Met zijn vingers hard op tafel tikkend liet
hij weten dat maatregelen in de zuiveisektor zoals nu door hem (weer)
voorgesteld geen enkel uitstel meer gedogen. De veehouders moeten in
dat kader de afzet van de toename van de melkproduktie helemaal zelf
gaan financieren. Vandaar de superhoge melkheffing van globaal 50
cent per liter berekend over de toename van de produktie.
A,
H
Nog ongunstiger
WAT NU?
Moeizame besprekingen
voor de boeg
Eerste reaktie KNLC:
Jan Werts/ Brussel
Extra melk gaat voortaan maar 10 cent opbrengen
E uropees landbouwkommissaris Gundelach stelt voor om de land
bouwprijzen met gemiddeld slechts 2,4% te verhogen. In verband met de
kostentoename hadden de agrariërs gemiddeld 7,9% gevraagd. Vorige
week vrijdag erkende Gundelach tijdens een onderhoud met het COPA
in Brussel dat die eis ook wel gerechtvaardigd is, maar afgelopen
donderdag presenteerde hij de pers in Brussel een pakket voorstellen
dat op gemiddeld 2,4% verhoging zou uitdraaien. Zoals bekend moeten
de ministers van Landbouw de komende maanden op basis van de
voorstellen van Gundelach uiteindelijk de nieuwe prijzen vaststellen.
E nkele voorgestelde percentages
voor de afzonderlijke produkten.
Melk. 1,5% hogere interventieprijs.
Daarvan vervalt meteen één procent
omdat de melkheffing van 0,5 naar
1,5% gaat. De interventieprijs voor
boter gaat niet omhoog, die van ma
gere melkpoeder met 2,8%. Granen
en tabak gemiddeld 2% verhoging.
Rundvlees en suiker 1,5%. Varkens
vlees, olijfolie en wijnen 3%. Groen
ten en fruit 3,5%.
Het gemiddelde van 2,4% waarvan
wordt gesproken pakt voor Neder
land nog wat ongunstiger uit. In de
drie Benelux-landen moeten de
agrariërs namelijk een half procent
inleveren voor afbraak van EG mo
netaire kompensaties. Voor West-
Duitsland wordt dat zelfs een vol
procent.
F. O. GUNDELACH
O pmerkelijk is dat Brussel nu het
oorspronkelijke plan voor een super-
zware strafheffing op de uitbreiding
van de melkproduktie laat varen. Wat
ervoor in de plaats komt is volgens de
eerste indruk van waarnemers in de
Belgische hoofdstad voor Nederland
nog iets ongunstiger. De zuivelfa
briek, dan wel de veehouder, die dit
jaar zijn produktie uitbreidt krijgt
voor die extra melk slechts ongeveer
8 cent tot 1 dubbeltje per liter.
Op deze melk wordt namelijk een
strafheffing gelegd van 0,50 per li
ter, zodat er van de normale melk
prijs niet veel meer overblijft. Wel is
het zo dat deze heffing alleen de
méér-produktie betreft. In de oor
spronkelijke plannen zoals vorige
herfst door kommissaris Gundelach
ingediend moest de fabriek die meer
melk bleef afleveren over de hele
aanvoer een zware heffing betalen.
In de zuiveisektor blijven de bes
taande regelingen voor bedrijfs
beëindiging en inkrimping dan wel
omschakeling geldig. Over de om
streden invoer van roomboter uit
Nieuw-Zeeland zwijgt de Europese
Commissie. Hetzelfde geldt voor de
heffing op de invoer van plantaardi
ge oliën en vetten; de margarine
heffing.
DE vorige week bekend geworden
voorstellen van Europees landbouw
commissaris Gundelach aangaande
de landbouwprijzen voor het seizoen
1980/81 hebben in landbouwkringen
onmiddellijk een stroom van negatie
ve reakties veroorzaakt. En terecht!
Immers zelden zijn vanuit de Euro
pese Commissie de boerenbelangen
zo zeer genegeerd als nu het geval is.
Dat geldt niet alleen voor het per
centage der prijsverhogingen, maar
zeker ook voor de bijkomende
marktmaatregelen in met name de
zuivel en suiker.
GUNDELACH erkent aan de ene
kant dat de Europese boeren gemid
deld 7 a 8% nodig hebben, maar stelt
2,4% voor om daarmee het Europese
budget niet te zeer te belasten. Met
andere woorden de boer mag betalen
voor de bezuinigingen in Brussel. Het
gat bedraagt, inclusief de voorgestel
de afbraak van onze positieve mcb's
met een half procent,tussen de 5 en
6%. Willen we niet voortgedreven
worden in de richting van een nieuwe
koude sanering dan zal hier wat aan
gedaan moeten worden. Een bevre
digende overbrugging van dit gat via
een samenstel van nationale maatre
gelen is niet te verwachten.
WAT de diverse sectoren betreft,
komt de akkerbouw er netto wat
minder laag uit dan de melkveehou
derij. Dat komt dan vooral door de
verhoging van de graanrichtprijzen
met 3,75% en een richtprijs voor witte
suiker met 2,8%. Voor de melk blijft
er netto minder dan 1% verhoging
over. En tellen we daarbij nog de ver
hoging van de algemene heffing tot
1,5%, dan zitten we al onder nul. Ik
praat dan nog niet over het absurde
voorstel om de fabrieken een heffing
van ongeveer 50 cent per liter melk op
te leggen, voor alle geleverde melk
die ligt boven 99% van de afname in
1979. Dit is in feite niets anders dan
een hoeveelheid contingentering per
fabriek, die wel tot grove onbillijkhe
den moet leiden. Ik ga er dan ook
zonder meer van uit dat de ministers
dit voorstel van de tafel zullen vegen.
OVERIGENS is het wel zeer beden
kelijk dat blijkbaar de Europese
landbouwcommissaris zover van de
praktijk is afgedwaald, dat hij in alle
ernst een dergelijk voorstel doet.
Naar mijn mening zou doorvoering
ervan het begin van het einde van het
gemeenschappelijk landbouwbeleid
betekenen.
REEDS direkt na het bekend worden
van de prijsvoorstellen zijn we ons in
nationaal en in Europees verband
gaan beraden over de vraag wat ons
nu als georganiseerde landbouw te
doen staat. Eén ding is voor mij dui
delijk. De politiek verantwoordelijke
landbouwministers en ook Europese
parlementariërs moeten snel duide
lijk maken dat zij belangrijke verbe-
Gundelach zei donderdag in Brussel
dat de marktsituatie (de overschot
ten) en de krappe positie van de Eu
ropese schatkist hem hadden ged
wongen met zulke voorstellen te ko
men.
Het is de bedoeling dat de prijsvoor
stellen plus het befaamde plan tot
bezuiniging dat er al enkele maanden
ligt nu tegelijk door de ministers van
Landbouw worden afgehandeld. Ook
het Europees Parlement zal zich hier
intensief mee gaan bemoeien. Gezien
"de zuinige voorstellen en de voort
gaande kostentoename op de agrari
sche bedrijven wordt in Brussel alge
meen een moeizaam verloop van deze
besprekingen voorzien.
Inderdaad, daarover behoeft geen
twijfel te bestaan. Immers nog pas
kort geleden (vergadering Land
bouwschap 6 februari) heeft het bes
tuur zich omtrent de prijsverhoging
duidelijk uitgesproken:
"De EG-landbouwprijzen moeten
voor het seizoen 1980/1981 gemid
deld verhoogd worden met 7,9%. Deze
prijsverhoging komt overeen met de
uitkomst van de objektieve methode.
De uitkomst hiervan geeft aan welke
prijsverhoging noodzakelijk is om -
gelet op de kostenontwikkeling - de
inkomens in de EG-landbouw op peil
te houden. De kostenontwikkeling op
de Nederlandse agrarische bedrijven
is zodanig geweest, dat de prijsverho
ging van 7,9% ook voor Nederland
een noodzaak is".
(Zie ook de reaktie van Z.L.M. voor
zitter Doeleman op de voorpagina).
teringen in deze voorstellen zullen
aanbrengen. Zo niet, dan moet met
een toenemende onrust onder de
boeren in praktisch alle lidstaten der
EG rekening worden gehouden.
DE eenstemmigheid in het COPA-
presidium was afgelopen vrijdag wat
dat betreft zeer veelzeggend. Wij zul
len ons dan ook in de komende weken
in de eerste plaats indringend tot al
diegenen op nationaal en Europees
niveau richten die bij de het komende
besluitvormingsproces betrokken
zijn. Ik verwacht, gezien de eerste
reacties, dat daarbij ook vanuit de
achterban de nodige "noodsignalen"
zullen worden uitgezonden.
NATUURLIJK hopen we dat de re
delijkheid in onze verlangens door de
besluitvormende instanties zullen
worden onderkend en dat er naar ge
handeld zal worden. Niettemin moet
er reeds nu geen misverstand over
bestaan dat, als er in de komende tijd
geen redelijk zicht op een perspectief
biedende besluitvorming komt, de
nodige boerenacties voor de deur
staan. Hetzij spontaan, hetzij in
georganiseerd verband.
ZOWEL in Europees als in nationaal
verband zullen we dan ook de nodige
voorbereidingen moeten treffen om
op daartoe geëigende momenten onze
redelijke eisen kracht bij te zetten. In
de periode totdat de landbouw-minis-
terraad voor het eerst over de land
bouwprijzen gaat praten (waarschijn
lijk eind maart) zal daartoe uitge
breid beraad met de achterban plaats
kunnen vinden. Ik hoop dat we daar
bij meer dan ooit tevoren, een geza
menlijk front van boeren en tuinders
zullen weten te vormen; zowel in Ne
derlands als Europees verband.
Luteijn.
In zijn openingswoord bij de 6 fe
bruari j.l. gehouden vergadering van
het Landbouwschap heeft voorzitter
drs. J.J. Schouten, minister Van der
Stee behoorlijk op zijn nummer ge
zet.
Het ging daarbij over de verho
ging van de landbouwprijzen. Schou
ten zei: "Ik moet op dit moment kwijt
dat ik mij ten zeerste heb geërgerd
aan de uitlating van minister Van der
Stee als zou het COPA-standpunt -
op basis van de objektieve methode is
een prijsaanpassing nodig van 7,9% -
onrealistisch zijn. De minister weet
heel goed dat er serieus is gerekend
op basis van de objektieve methode
en dat deze methode ook door de Eu
ropese Kommissie is aanvaard. Het
gaat niet aan dat een minister de uit
komsten van deze methode als "bui
ten de werkelijkheid staand" karak
teriseert, terwijl de Kommissie zich in
het geheel nog niet heeft uitgespro
ken. In vorige jaren heeft de minister
steeds gezegd zijn standpunt niet
naar buiten te kunnen brengen voor
dat de diskussies in de Raad van
Landbouwministers begonnen zijn.
Het is dan ook uiterst merkwaardig
dat hij reeds nu wél een globaal idee
aangeeft. Dit idee houdt bovendien
een inkomensverlaging voor de agra
riërs in. Ik heb een paar weken gele
den ai gezegd dat zo'n gedachte ver
werpelijk is.
In een eerste kommentaar zei
de KNLC-voorzitter David
Luteijn dat de voorstellen voor
de landbouwprijzen nergens op
lijken. De boereninkomens
komen onder nog grotere druk
te staan en dat zal een koude
sanering verder in de hand
werken.
Volgens de KNLC-voorzitter
zal men er terdege rekening
mee moeten houden dat er de
komende maanden akties on
dernomen worden.
Luteijn wil in COPA-verband
op korte termijn bespreken
welke stappen nu gezamenlijk
ondernomen moeten worden.
Hij denkt daarbij zeker aan
aktie in de richting van het
Europees Parlement in
Straatsburg.
De voorzitter van het Land
bouwschap, drs. Joris Schou
ten, zei dat de voorstellen van
de Europese Commissie onbe
grijpelijk en ongehoord zijn.
Hij doet een beroep op het
Europees Parlement.
l an de andere kant, zo onderlijn
de Gundelach, staat de verantwoor
delijkheid van de Europese Ge
meenschap voor de inkomens van de
agrarische bevolking. De kritiek met
name vanuit Nederland op de oor
spronkelijke superheffing die slechts
als gevolg zou hebben dat in Brussel
de kassa's gaan rinkelen, meent hij
met dit nieuwe voorstel weggenomen
te hebben. Wat Gundelach betreft
hoeft de superhoge melkheffing vol
gend jaar geen cent op te brengen.
Dat zal dus het geval zijn wanneer de
produktie niet meer toeneemt. Om
precies te zijn wanneer ze met 1%
daalt, maar je mag nu al wel aanne
men dat de ministers die eis zonder
meer schrappen. Volgens schattin
gen van de Europese Commissie
stemt een heffing van 50 cent per li
ter overeen met de kosten die zij
moeten maken voor de afzet van
iedere liter melk die er nu nog bij
komt. Dit nieuwste voorstel is vol
gens ons het enige uit een reeks mo
gelijkheden dat in de praktijk ook
praktisch toepasbaar is, aldus Gun
delach. Globaal zo bleek verder
houdt hij ook vast aan de beperking
van de quota in de suikersektor. De
produktie van 12,2 miljoen ton vorig
jaar overlapt de konsumptie van 9,5
miljoen ton in aanzienlijke mate, al
dus de landbouwkommissaris.
Andere faktoren
ij ging ook uitvoerig in op de eis
van de boerenorganisaties die 7,9%
vragen. "Ik aanvaard dat cijfer als
resultaat van de objektieve methode.
Tegelijk moeten wij hier rekening
houden met andere faktoren. Het
budget-probleem van de Europese
Gemeenschap, de overschotten, en
het verschijnsel dat de agrarische be
volking via Brussel al een zekere be
scherming geniet. Aan de andere kant
staat het gegeven dat de reële inko
mens in Europa vorig jaar gemiddeld
met 1,3% zijn gestegen terwijl die van
de agrarische bevolking ongeveer met
hetzelfde percentage daalden". Al te
veel waarde hecht Gundelach niet
aan zulke cijfers zo zei hij. Ze zijn te
globaal om er de komende prijsbes-
prekingen op te baseren. Wel duiden
ze aan dat een prijsverhoging nu
noodzakelijk is. Zou de 8%-eis van
het COPA volledig worden ingelost
dan kost dat de Europese schatkist
ongeveer 4 miljard.
De huidige voorstellen betekenen
dat de landbouwuitgaven over de
hele EG gezien dit jaar in vergelij
king met 1979 iets dalen, terwijl de
kosten van levensonderhoud voor de
konsument hierdoor slechts 0,1%
zullen stijgen. De uitzonderingen die
voor de melkheffing worden toeges
taan betekenen dat over gans West-
Europa bezien 19% van de veehou
ders de anderhalf procent heffing
niet hoeft te betalen. Zij leveren 14%
van de totale melkproduktie. Voor
Nederland liggen die percentages
uiteraard veel lager.