Nieuws uit; Brussel Brussel wil prijzen voor Benelux slechts met 1,9% verhogen «fTt KNLC kommentaar Strafheffing op toename melkproduktie Schouten wijst Van der Stee Boerenakties voor de deur! I n de gebieden die vallen onder de berg-regeling dan wel anderszins als achtergebleven zijn aangeduid valt de massa van de veehouders buiten de melkheffingen zoals nu voorges teld. Tot 60.000 kg melk wordt men daar namelijk ontzien en grotere be drijven komen in zulke streken nau welijks voor. terecht ,,'t Lijkt nergens op' D e jaarlijkse perskonferentie van de landbouwkommissaris donder dagmiddag in Brussel trok overweldigende belangstelling. Gundelach zei dat de produktiestijging in diverse sektoren van de Europese land bouw nog steeds voortgaat. Met zijn vingers hard op tafel tikkend liet hij weten dat maatregelen in de zuiveisektor zoals nu door hem (weer) voorgesteld geen enkel uitstel meer gedogen. De veehouders moeten in dat kader de afzet van de toename van de melkproduktie helemaal zelf gaan financieren. Vandaar de superhoge melkheffing van globaal 50 cent per liter berekend over de toename van de produktie. A, H Nog ongunstiger WAT NU? Moeizame besprekingen voor de boeg Eerste reaktie KNLC: Jan Werts/ Brussel Extra melk gaat voortaan maar 10 cent opbrengen E uropees landbouwkommissaris Gundelach stelt voor om de land bouwprijzen met gemiddeld slechts 2,4% te verhogen. In verband met de kostentoename hadden de agrariërs gemiddeld 7,9% gevraagd. Vorige week vrijdag erkende Gundelach tijdens een onderhoud met het COPA in Brussel dat die eis ook wel gerechtvaardigd is, maar afgelopen donderdag presenteerde hij de pers in Brussel een pakket voorstellen dat op gemiddeld 2,4% verhoging zou uitdraaien. Zoals bekend moeten de ministers van Landbouw de komende maanden op basis van de voorstellen van Gundelach uiteindelijk de nieuwe prijzen vaststellen. E nkele voorgestelde percentages voor de afzonderlijke produkten. Melk. 1,5% hogere interventieprijs. Daarvan vervalt meteen één procent omdat de melkheffing van 0,5 naar 1,5% gaat. De interventieprijs voor boter gaat niet omhoog, die van ma gere melkpoeder met 2,8%. Granen en tabak gemiddeld 2% verhoging. Rundvlees en suiker 1,5%. Varkens vlees, olijfolie en wijnen 3%. Groen ten en fruit 3,5%. Het gemiddelde van 2,4% waarvan wordt gesproken pakt voor Neder land nog wat ongunstiger uit. In de drie Benelux-landen moeten de agrariërs namelijk een half procent inleveren voor afbraak van EG mo netaire kompensaties. Voor West- Duitsland wordt dat zelfs een vol procent. F. O. GUNDELACH O pmerkelijk is dat Brussel nu het oorspronkelijke plan voor een super- zware strafheffing op de uitbreiding van de melkproduktie laat varen. Wat ervoor in de plaats komt is volgens de eerste indruk van waarnemers in de Belgische hoofdstad voor Nederland nog iets ongunstiger. De zuivelfa briek, dan wel de veehouder, die dit jaar zijn produktie uitbreidt krijgt voor die extra melk slechts ongeveer 8 cent tot 1 dubbeltje per liter. Op deze melk wordt namelijk een strafheffing gelegd van 0,50 per li ter, zodat er van de normale melk prijs niet veel meer overblijft. Wel is het zo dat deze heffing alleen de méér-produktie betreft. In de oor spronkelijke plannen zoals vorige herfst door kommissaris Gundelach ingediend moest de fabriek die meer melk bleef afleveren over de hele aanvoer een zware heffing betalen. In de zuiveisektor blijven de bes taande regelingen voor bedrijfs beëindiging en inkrimping dan wel omschakeling geldig. Over de om streden invoer van roomboter uit Nieuw-Zeeland zwijgt de Europese Commissie. Hetzelfde geldt voor de heffing op de invoer van plantaardi ge oliën en vetten; de margarine heffing. DE vorige week bekend geworden voorstellen van Europees landbouw commissaris Gundelach aangaande de landbouwprijzen voor het seizoen 1980/81 hebben in landbouwkringen onmiddellijk een stroom van negatie ve reakties veroorzaakt. En terecht! Immers zelden zijn vanuit de Euro pese Commissie de boerenbelangen zo zeer genegeerd als nu het geval is. Dat geldt niet alleen voor het per centage der prijsverhogingen, maar zeker ook voor de bijkomende marktmaatregelen in met name de zuivel en suiker. GUNDELACH erkent aan de ene kant dat de Europese boeren gemid deld 7 a 8% nodig hebben, maar stelt 2,4% voor om daarmee het Europese budget niet te zeer te belasten. Met andere woorden de boer mag betalen voor de bezuinigingen in Brussel. Het gat bedraagt, inclusief de voorgestel de afbraak van onze positieve mcb's met een half procent,tussen de 5 en 6%. Willen we niet voortgedreven worden in de richting van een nieuwe koude sanering dan zal hier wat aan gedaan moeten worden. Een bevre digende overbrugging van dit gat via een samenstel van nationale maatre gelen is niet te verwachten. WAT de diverse sectoren betreft, komt de akkerbouw er netto wat minder laag uit dan de melkveehou derij. Dat komt dan vooral door de verhoging van de graanrichtprijzen met 3,75% en een richtprijs voor witte suiker met 2,8%. Voor de melk blijft er netto minder dan 1% verhoging over. En tellen we daarbij nog de ver hoging van de algemene heffing tot 1,5%, dan zitten we al onder nul. Ik praat dan nog niet over het absurde voorstel om de fabrieken een heffing van ongeveer 50 cent per liter melk op te leggen, voor alle geleverde melk die ligt boven 99% van de afname in 1979. Dit is in feite niets anders dan een hoeveelheid contingentering per fabriek, die wel tot grove onbillijkhe den moet leiden. Ik ga er dan ook zonder meer van uit dat de ministers dit voorstel van de tafel zullen vegen. OVERIGENS is het wel zeer beden kelijk dat blijkbaar de Europese landbouwcommissaris zover van de praktijk is afgedwaald, dat hij in alle ernst een dergelijk voorstel doet. Naar mijn mening zou doorvoering ervan het begin van het einde van het gemeenschappelijk landbouwbeleid betekenen. REEDS direkt na het bekend worden van de prijsvoorstellen zijn we ons in nationaal en in Europees verband gaan beraden over de vraag wat ons nu als georganiseerde landbouw te doen staat. Eén ding is voor mij dui delijk. De politiek verantwoordelijke landbouwministers en ook Europese parlementariërs moeten snel duide lijk maken dat zij belangrijke verbe- Gundelach zei donderdag in Brussel dat de marktsituatie (de overschot ten) en de krappe positie van de Eu ropese schatkist hem hadden ged wongen met zulke voorstellen te ko men. Het is de bedoeling dat de prijsvoor stellen plus het befaamde plan tot bezuiniging dat er al enkele maanden ligt nu tegelijk door de ministers van Landbouw worden afgehandeld. Ook het Europees Parlement zal zich hier intensief mee gaan bemoeien. Gezien "de zuinige voorstellen en de voort gaande kostentoename op de agrari sche bedrijven wordt in Brussel alge meen een moeizaam verloop van deze besprekingen voorzien. Inderdaad, daarover behoeft geen twijfel te bestaan. Immers nog pas kort geleden (vergadering Land bouwschap 6 februari) heeft het bes tuur zich omtrent de prijsverhoging duidelijk uitgesproken: "De EG-landbouwprijzen moeten voor het seizoen 1980/1981 gemid deld verhoogd worden met 7,9%. Deze prijsverhoging komt overeen met de uitkomst van de objektieve methode. De uitkomst hiervan geeft aan welke prijsverhoging noodzakelijk is om - gelet op de kostenontwikkeling - de inkomens in de EG-landbouw op peil te houden. De kostenontwikkeling op de Nederlandse agrarische bedrijven is zodanig geweest, dat de prijsverho ging van 7,9% ook voor Nederland een noodzaak is". (Zie ook de reaktie van Z.L.M. voor zitter Doeleman op de voorpagina). teringen in deze voorstellen zullen aanbrengen. Zo niet, dan moet met een toenemende onrust onder de boeren in praktisch alle lidstaten der EG rekening worden gehouden. DE eenstemmigheid in het COPA- presidium was afgelopen vrijdag wat dat betreft zeer veelzeggend. Wij zul len ons dan ook in de komende weken in de eerste plaats indringend tot al diegenen op nationaal en Europees niveau richten die bij de het komende besluitvormingsproces betrokken zijn. Ik verwacht, gezien de eerste reacties, dat daarbij ook vanuit de achterban de nodige "noodsignalen" zullen worden uitgezonden. NATUURLIJK hopen we dat de re delijkheid in onze verlangens door de besluitvormende instanties zullen worden onderkend en dat er naar ge handeld zal worden. Niettemin moet er reeds nu geen misverstand over bestaan dat, als er in de komende tijd geen redelijk zicht op een perspectief biedende besluitvorming komt, de nodige boerenacties voor de deur staan. Hetzij spontaan, hetzij in georganiseerd verband. ZOWEL in Europees als in nationaal verband zullen we dan ook de nodige voorbereidingen moeten treffen om op daartoe geëigende momenten onze redelijke eisen kracht bij te zetten. In de periode totdat de landbouw-minis- terraad voor het eerst over de land bouwprijzen gaat praten (waarschijn lijk eind maart) zal daartoe uitge breid beraad met de achterban plaats kunnen vinden. Ik hoop dat we daar bij meer dan ooit tevoren, een geza menlijk front van boeren en tuinders zullen weten te vormen; zowel in Ne derlands als Europees verband. Luteijn. In zijn openingswoord bij de 6 fe bruari j.l. gehouden vergadering van het Landbouwschap heeft voorzitter drs. J.J. Schouten, minister Van der Stee behoorlijk op zijn nummer ge zet. Het ging daarbij over de verho ging van de landbouwprijzen. Schou ten zei: "Ik moet op dit moment kwijt dat ik mij ten zeerste heb geërgerd aan de uitlating van minister Van der Stee als zou het COPA-standpunt - op basis van de objektieve methode is een prijsaanpassing nodig van 7,9% - onrealistisch zijn. De minister weet heel goed dat er serieus is gerekend op basis van de objektieve methode en dat deze methode ook door de Eu ropese Kommissie is aanvaard. Het gaat niet aan dat een minister de uit komsten van deze methode als "bui ten de werkelijkheid staand" karak teriseert, terwijl de Kommissie zich in het geheel nog niet heeft uitgespro ken. In vorige jaren heeft de minister steeds gezegd zijn standpunt niet naar buiten te kunnen brengen voor dat de diskussies in de Raad van Landbouwministers begonnen zijn. Het is dan ook uiterst merkwaardig dat hij reeds nu wél een globaal idee aangeeft. Dit idee houdt bovendien een inkomensverlaging voor de agra riërs in. Ik heb een paar weken gele den ai gezegd dat zo'n gedachte ver werpelijk is. In een eerste kommentaar zei de KNLC-voorzitter David Luteijn dat de voorstellen voor de landbouwprijzen nergens op lijken. De boereninkomens komen onder nog grotere druk te staan en dat zal een koude sanering verder in de hand werken. Volgens de KNLC-voorzitter zal men er terdege rekening mee moeten houden dat er de komende maanden akties on dernomen worden. Luteijn wil in COPA-verband op korte termijn bespreken welke stappen nu gezamenlijk ondernomen moeten worden. Hij denkt daarbij zeker aan aktie in de richting van het Europees Parlement in Straatsburg. De voorzitter van het Land bouwschap, drs. Joris Schou ten, zei dat de voorstellen van de Europese Commissie onbe grijpelijk en ongehoord zijn. Hij doet een beroep op het Europees Parlement. l an de andere kant, zo onderlijn de Gundelach, staat de verantwoor delijkheid van de Europese Ge meenschap voor de inkomens van de agrarische bevolking. De kritiek met name vanuit Nederland op de oor spronkelijke superheffing die slechts als gevolg zou hebben dat in Brussel de kassa's gaan rinkelen, meent hij met dit nieuwe voorstel weggenomen te hebben. Wat Gundelach betreft hoeft de superhoge melkheffing vol gend jaar geen cent op te brengen. Dat zal dus het geval zijn wanneer de produktie niet meer toeneemt. Om precies te zijn wanneer ze met 1% daalt, maar je mag nu al wel aanne men dat de ministers die eis zonder meer schrappen. Volgens schattin gen van de Europese Commissie stemt een heffing van 50 cent per li ter overeen met de kosten die zij moeten maken voor de afzet van iedere liter melk die er nu nog bij komt. Dit nieuwste voorstel is vol gens ons het enige uit een reeks mo gelijkheden dat in de praktijk ook praktisch toepasbaar is, aldus Gun delach. Globaal zo bleek verder houdt hij ook vast aan de beperking van de quota in de suikersektor. De produktie van 12,2 miljoen ton vorig jaar overlapt de konsumptie van 9,5 miljoen ton in aanzienlijke mate, al dus de landbouwkommissaris. Andere faktoren ij ging ook uitvoerig in op de eis van de boerenorganisaties die 7,9% vragen. "Ik aanvaard dat cijfer als resultaat van de objektieve methode. Tegelijk moeten wij hier rekening houden met andere faktoren. Het budget-probleem van de Europese Gemeenschap, de overschotten, en het verschijnsel dat de agrarische be volking via Brussel al een zekere be scherming geniet. Aan de andere kant staat het gegeven dat de reële inko mens in Europa vorig jaar gemiddeld met 1,3% zijn gestegen terwijl die van de agrarische bevolking ongeveer met hetzelfde percentage daalden". Al te veel waarde hecht Gundelach niet aan zulke cijfers zo zei hij. Ze zijn te globaal om er de komende prijsbes- prekingen op te baseren. Wel duiden ze aan dat een prijsverhoging nu noodzakelijk is. Zou de 8%-eis van het COPA volledig worden ingelost dan kost dat de Europese schatkist ongeveer 4 miljard. De huidige voorstellen betekenen dat de landbouwuitgaven over de hele EG gezien dit jaar in vergelij king met 1979 iets dalen, terwijl de kosten van levensonderhoud voor de konsument hierdoor slechts 0,1% zullen stijgen. De uitzonderingen die voor de melkheffing worden toeges taan betekenen dat over gans West- Europa bezien 19% van de veehou ders de anderhalf procent heffing niet hoeft te betalen. Zij leveren 14% van de totale melkproduktie. Voor Nederland liggen die percentages uiteraard veel lager.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 3