ONDERWIJS NOTITIES Uit de Groene School geklapt T Lager Beroepsonderwijs: Kaal eendje of zwaan? Jachtschotel onder redaktie van L. Anderson Het lager beroepsonderwijs wordt door velen nog gezien als het absoluut laatste toevluchtsoord: kinderen die "te stom zijn voor zelfs de mavo" kunnen alleen nog maar terecht op "de ambachtsschool" of de "spinazie-akademie". En mede door de opstelling van de "hogere" vormen van onderwijs komt er van doorstroming van het lbo naar andere onderwijsinstellingen nog maar bitter weinig terecht. Alsof het lbo niet een eigen en steeds belangrijker funktie in de maatschappij heeft! "Het lager beroepsonderwijs is voor de stomste kinderen uit de meest achterlijke milieus, die voorbeschikt zijn om later de vuilste en minst be taalde baantjes te krijgen. Het wordt gegeven op scholen waar ze kuituur en beschaving aan hun laars lappen en de leraren liever achter een draaibank staan dan voor een schoolbord". Deze wat geforceerde omschrijving van het lager beroepsonderwijs diende als opening van een gesprek met een aantal leraren van het be roepsonderwijs in het stadsgewest 's Hertogenbosch, die zich metouders en leraren van de andere vormen van voortgezet onderwijs hebben vere nigd in het Gewestelijk Onderwijs Overleg Orgaan of G03. Het ronde tafelgesprek met de leraren had plaats in het raam van de voorbe reiding van een kampagne om de ouders wier kinderen dit jaar over gaan van het lager naar het voortge zet onderwijs, duidelijk te maken hoe traditioneel zij denken over het lager beroepsonderwijs. En hoe onverant woord het is naar die opvatting te handelen. Tegen de onterechte onderwaarde ring van dat onderwijs door het grote publiek poneerden de leraren hun naar de andere kant even hard over dreven stelling: "Het beroepsonder wijs in het algemeen en het lager in het bijzonder is dat onderwijs waar de hele samenleving, het bedrijfs leven en de arbeidsmarkt, en jammer genoeg, nog niet de vakbonden op zitten te wachten. Naar dat onderwijs zouden bij voorrang de knapste leerlingen van de lagere school moe ten worden verwezen. En waaraan het eerst aandacht zou moeten wor den besteed door politici, organisaties van werkgevers en werknemers, de onderwijsorganisaties en onderwijs kundigen". Noodlot De grote ergernis bij het lager be roepsonderwijs en bij ieder die daar van de wezenlijke waarde ziet, is dat de keuze voor het beroepsonderwijs na het basisonderwijs geen echte keuze is, maar meer lijkt op een blind lot. Ouders die van het schoolhoofd te horen krijgen dat hun kind "zelfs" voor mavo ongeschikt is, en dat er dus niets anders "overblijft" dan het beroepsonderwijs voelen zich ge frustreerd. Hun kind niét een win nend paardje?? Minister Albeda heeft zich kortelings ook erg onge lukkig uitgelaten. Hij zei dat de af gestudeerden van het lager beroeps onderwijs het werk gaan doen dat voorheen door ongeschoolden werd gedaan. Hij bedoelde kennelijk dat er tegenwoordig bijna geen werk meer is dat ongeschoold kan worden gedaan. Dat lager beroepsonderwijs wel het minste is, dat wordt geëist. Hij vergat, of liet uit beleefdheid tegenover de minister van Onderwijs achterwege, te zeggen dat het grote euvel in ons huidige voortgezet en hoger onderwijs is, dat men zich daar nog altijd volledig distantieept van het feit dat de mens driekwart van zijn leven bezig is met werk, zowel beroepsmatig als rekreatief. Bij het aangeven van de knelpunten op de arbeidsmarkt heeft Albeda het on derwijs wél verweten geen rekening te houden, met het feit dat iedereen met arbeid zijn boterham moet ver dienen. Dat het dus onverantwoord is die arbeid buiten het onderwijs te hou den. De leraren van het beroepson derwijs bleken ervan overtuigd, dat die situatie niet lang meer kan voortduren. Het beroepsonderwijs is dan nu nog het lelijke eendje - de tijd Met de school gaat het ook naar wens. Alleen onze veeteeltpraktijk- leraar dhr. Pollet moest in het zie kenhuis worden opgenomen. Geluk kig is hij weer thuis en het gaat de goede kant uit. En dan zijn er bij de leraren af en toe de bekende ver- koudheids- en griepverschijnselen. Tot groot genoegen van de leerlin gen, want vrije uren/dagen zijn nog steeds "in". We hebben met de derde en vierde klassen de landbouw rai bezocht. De eerste en tweede klassen vinden we nog te jong. Die komen later wel aan de beurt. Soms denken we dat zo'n tentoonstelling ook voor de oudere leerlingen te overweldigend is. Je zou, als je van een wat kleiner bedrijf komt, haast een minderwaardig heidsgevoel krijgen bij het zien van al dat grote materiaal. Dan willen we er wel op wijzen, dat het zaak is nuchter te blijven. Als U dit leest zullen we het tweede schcolonderzoek achter de rug heb ben. We hopen op goede cijfers. Ge waarschuwd om er aan te werken zijn ze in ieder geval. We zijn in het nieuwe jaar ook nog gestart met 4 kursussen: hoefverzor- ging van paard en pony, steen- en 6 cementwerk, booglassen voor begin ners en spuiten in openbaar groen. We vinden het nog steeds prettig om vanuit de school onze medewerking te geven aan het kursusonderwijs. Het betekent niet alleen nascholing voor de kursisten, maar ook voor onszelf en we zien er altijd een aantal oudleerlingen en dat stimuleert ons. Nu beginnen we weer aan het vol gende schooljaar te denken. Eerst zijn we naar de voorlichtingsavon den geweest die de basisscholen soms gaven. En nu gaan we aan alle hoofden van basisscholen een boekje met gegevens sturen en een uitnodi ging voor een ',open" dag. De hoofden van de basisscholen spelen de gegevens wel door naar de be trokken ouders. Vanzelfsprekend is ieder welkom op die open dag. We houden die op vrij dag 15 februari van 14 - 17.30 en van 19 - 2130 uur. We zouden graag veel aspirant-leer lingen, moeders en vaders en ook be langstellenden begroeten Mocht U 15 februari niet geschikt vinden, ook op andere dagen zullen we graag informatie verstrekken. Het adres: Groene School, Biezelingse- weg 10,4421 PM Kapelle, tel. 01102 - 1812; privé tel. 01102 - 1603. Jammer, want we zullen net even te laat zijn om onze wensen voor het nieuwe jaar door te geven. Zolang het nog januari is kan dat zeiden ze vroeger. Toch hopen we voor U dat 1980 in alle opzichten een goed jaar mag zijn. En wat dat "goed" betekent zal ieder voor zich moeten invullen, want dat kan zeer ver schillend zijn. Niet iedereen loopt over van wijs heid. Zo te zien moeten er ook niet teveel van deze mensen zijn. is niet ver meer, dat het een zwaan zal blijken te zijn. De Bossche leraren willen ouders duidelijk laten weten, dat zij wel eens bedrogen zouden kunnen uitkomen als het LBO wordt genegeerd. En de kinderen per se naar het algemeen vormend onder wijs worden gedreven; ten minste mavo en als het maar enigszins kan: havo, atheneum of gymnasium. Hutspot Alleen al die aanduiding "lager" terwijl alle andere vormen van voortgezet onderwijs worden aange duid met meer, hoger algemeen voortgezet of voorbereidend weten schappelijk onderwijs. Het bewijs dat bepaalde milieus nog altijd achtergesteld blijven, wordt aangegeven door de aantallen kin deren die naar het lager beroepson derwijs gaan. Het bedrijfsleven heeft daar nog een schepje bovenop ge daan door te protesteren tegen de meer algemene en maatschappelijke vorming in dat beroepsonderwijs. En door te klagen dat de afgestudeerden van dat onderwijs geen hamer meer kunnen vasthouden, het vak dan nog niet kennen en niet direkt van school "funktiegereed" aan het werk kun nen. Bij leerlingen die van het alge meen voortgezet onderwijs komen, of zelfs van studenten van de uni versiteit, vindt men dat heel begrij pelijk en akseptabel. Die krijgen de gelegenheid, om bijgeschoold te wor den of zich in te werken. Maar van het beroepsonderwijs moeten ze me teen zo aan het werk kunnen. Zelfs de vakbonden hebben de algemene trend gevolgd. Die zijn bijziend op het standpunt gaan staan, dat ook hun toekomstige leden, de aanko mende arbeiders, recht hebben op meer algemene en maatschappelijke vorming. Ook op die "luxe" heeft de arbeider recht. Vandaar hun aktie voor verdere scholing van werkende jongeren en hun instemming met meer algemene vorming in het be roepsonderwijs. Tegelijkertijd echter blijven zij vechten voor toelating van kinderen uit arbeidsmilieus naar meer, hoger algemeen voortgezet en voorbereidend wetenschappelijk on derwijs. De direkteur van de LTS "De Brug" in Capelle aan de IJssel, J. Nieu- wenhuizen, wees in het Weekblad van Leraren nog op een andere valse voorstelling van zaken: "Waarom moet het hele LBO op één hoop worden geveegd? Ik geloof daar ab soluut niet in. Is het logisch dat het lager ekonomisch administratief on derwijs daar onder ressorteert? Na tuurlijk niet. Dat hoort bij de mavo thuis. Het huishoud- en nijverheids onderwijs is evenmin onder één noemer te brengen met het technisch onderwijs". Kliekjes De enige argumentatie voor dat bij- eenveger. is, dat ze toevallig allemaal de laagste zijn in de reeks. Dan wor den het inderdaad de kliekjes die overblijven en die doe je dan toch gauw in een éénhapspan; even hus selen en dat is dan het lager beroep sonderwijs. Kijk, dat vind ik nou erg. Onbegrijpelijk dat men dat onze jeugd aandoet. "Inderdaad. Maar het is niet alleen onbegrijpelijk dat men dat onze jeugd aandoet. Het is even erg voor onze héle samenleving, onze toe komst, onze ekonomische welvaart, de arbeidsmarkt, het bedrijfsleven, het hele maatschappelijke welzijn". Nieuwenhuizen raakt daar het es sentiële punt: dat men niet eens de moeite neemt om goed te onder scheiden wat dat lager beroepson derwijs eigenlijk is. Voor ruim driekwart van de ouders is het lager onderwijs alleen maar het onderwijs waar hun kinderen heen moeten als ze nergens anders terecht kunnen. Dan doet het er ook niet toe wat ze daar uitspoken. Het zal hun een zorg zijn of het nu ekonomisch, adminis tratief, agrarisch of wat dan ook is. Voor de jongens is het nog altijd de ouwe ambachtsschool en voor de meisjes huishoudschool de "Spina- zieakademie" met als toekomst: fa brieksarbeider, duffe huisvrouw en dienstbode. Ze beseffen niet dat al die grote huishoudens van tehuizen voor kinderen, zieken, bejaarden, van bedrijven en instellingen en wat niet al draaien op de "afgestudeer den" van het huishoudonderwijs. Het dringt gewoon niet tot hen door dat het huishoudonderwijs tegen woordig op alle niveaus middelbaar, hoger en zelfs akademisch wordt ge geven. En dat het in beginsel moge lijk is voor knappe leerlingen - ook als zij pas in dat beroepsonderwijs blijken knap te zijn - door te stoten naar die andere niveaus. En dat zij dan het grote voordeel hebben in hun hele opleiding bezig te zijn ge weest met de realiteit van de arbeid. Waar nog bij komt dat zij de nodige algemene en maatschappelijke vor ming hebben opgedaan in een on derwijssituatie, die hen meer aan spreekt en prettiger is voor de mees ten dan het puur theoretische onder wijs, Hetzelfde geldt voor technisch, agrarisch, ekonomisch-administra- tief en nog meer ander beroepson derwijs. De Bossche leraren waren moeilijk te stuiten in hun lofzang op het lelijke eendje dat straks een trotse zwaan is. Maar zij moesten wel bekennen, dat dat slechts in beginsel allemaal zo is. En dat de praktijk nog heel anders uitpakt. Van dat doorstoten naar middelbaar en hoger beroepsonder wijs komt nog bitter weinig terecht. Daar hebben de afgestudeerden van mavo, havo en vwo nog altijd voor rang. En daarom komen "die van het LBO" niet aan de bak, ook al hebben zij de kapaciteiten en is hun voor opleiding meer geëigend voor dat verdere onderwijs. Verkeerd Het is niet te voorzien dat daar spoedig verandering in komt, omdat alles dat maar enigszins kan van het lager onderwijs wordt verwezen naar en toegelaten tot het algemeen voortgezet onderwijs. Dan komen daar de meeste en begaafste leerlin gen vandaan, ook voor het middel baar en hoger beroepsonderwijs. "Die van het LBO" vallen er vanzelf of noodgedwongen naast. En dat wil weer niemand zijn kinderen aan doen. Vanzelfsprekend dat het aan tal leerlingen op het LBO schrikba rend daalt. Schrikbarend, omdat het maatschappelijk gezien een totaal verkeerde ontwikkeling is. En met het 'dalende geboortencijfer zal dat beslist nog versneld gebeuren. De lagere scholen willen niet de naam hebben alleen maar voor het LBO af te leveren. Mavo, havo en vwo zullen minder kieskeurig worden, als ze hun scholen maar vol kunnen houden. En laten we eerlijk zijn: Zit achter die_ beginselvaste kampagne van de leraren van het beroepsonderwijs ook niet de angst dat zij hun scholen straks wel kunnen gaan sluiten? Dat hun lelijke eendje op het droge wordt geduwd en nog lelijker en zelfs hele maal kaalgeplukt wordt? Zij kunnen dat moeilijk ontkennen. Doen dat ook niet. Maar ze houden vol dat het beroepsonderwijs op alle niveaus een funktie heeft in de maatschappij, die steeds belangrijker wordt. Maar de massa zal dan toch eerst tot het inzicht moeten komen dat het zo is. Er zal meer voor nodig zijn dan een kampagne gericht op ouders die dit jaar een keuze moeten maken na de lagere school. Maar de leraren zijn er sterk van overtuigd, dat het inzicht vroeg of laat zal ko men. J.W.M. van Spaandonk (Elseviers weekblad) In de voorlaatste rubriek iets over het stoven van vis, nu dan iets over vlees in het algemeen en, zomaar een een willekeurige stoofschotel in het bij zonder. Vlees bevat veel eiwitten vitamine B en alle voedingszouten, en is boven dien een zeer veel gevraagd en be langrijk voedingsmiddel. Vlees van pas geslachte dieren, is niet direkt geschikt voor de konsumptie; het vlees is dan nog niet bestorven. Al vorens men het gaat verwerken laat men het enige uren hangen! Voor rundvlees is dat ongeveer 24 uur, voor schapen 12 uur, varkens 12 uur en kalfsvlees 8 k 9 uren. Het vlees wordt uiteraard altijd ge keurd, voor en na het slachten. Dit gebeurt door de vleeskeuringsdienst en het vlees wordt van een rood of paars stempel voorzien naar gelang het geslachte dier. Rundvlees is van kleur helder rood, varkensvlees rose rood en iets vet dooraderd en het wordt meestal gaar gegeten! Kalfsvlees is licht rose, schapenvlees bruin rood en een sterk uitkomende smaak en tenslotte lamsvlees is licht rood van kleur en heeft een ietwat zwakke smaak. Dan nu tot slot de "Jachtschotel". Ingrediënten: 500 gram rundvlees (of vleesresten); 100 gram boter of vet; 4 dl. water of bouillon; 4 grote uien 2 a 3 appels, 50 gram bloem, zout, peper, laurierblad, kruidnagel en wat sojasaus. Aardappelpuree en paneermeel. De bereiding: men snijdt het rund vlees in grote dobbelstene, kruiden met het zout peper en de kruidnagel. Men braadt het vlees in wat boter of vet samen met de grof gesneden uien mooi bruin. Vermeng dit met de bloem, voeg de bouillon of het water erbij plus de laurierblaadjes en de soja. Laat dit onder gesloten deksel goed gaar stoven. Bedek de bodem van een vuurvaste schaal met de helft van de aardappelpuree, hier op het vlees met de saus, daar op de ge schilde en van klokhuis ontdane, in schijven gesneden appels. Het geheel dekt men af met de rest van de aardappelpuree, strooi er wat pa neermeel over, hier en daar een kluitje boter, en laat de schaal in de oven nog wat na sudderen en tevens gratineren. Serveer er een appelmoes bij of een komkommersalade. "van Vliet"

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 6