JPoq >nge ov^e
1 jaar de boer op
"Een jaar de
boer op"
"De Bqer Op"
Een jaar boer op,
Nico en Angelo
Halloik ben Jacqueliene van Kaam.
We zijn al mei de hele klas een paar keer
naar Boer Foley gew eest.
De koeien moeten om 5 uur ongeveer naar
hun stal om daar gemolken te w orden.
A Is dat gebeurd is gaan de koeien eten, maar
de koeien hebben ook dorst en waar ze uit
drinken is heel grappig. Want als ze hun
snuiten in een soort bakje doen, dan is er een
soort lipjewaar ze hun snuit tegen aan du
wen en dan komt er water uit.
Het is heel leuk om aan te zien.
Een koei heeft vier spenen vroeger ging het
allemaal met de hand, het melken.
Maar tegenwoordig gaat het allemaal ma
chinaal.
Koeien zijn herkauwers.
Ze kauwen hun eten tweemaal.
In een tepelhouder zit een tepelvoering van
rubber.
A Is de melk zo van de koe komt heeft het een
temperatuur van 30 graden. Daaag.
Jacqueliene van Kaam
O.B.S. "De Eendracht"klas 6
Hansweert
ingrid Faas, 1^ Ujf
^poorte», j rys) LJ^J O
(kias at aaf
Rupees T i
Op een zekere dag kwam de meester ons vertellen
dat wij een boerderij gingen bezoeken. De eerste
keer gingen we met de auto. De boer heet boer de
Bruine. De boerderij stond buiten Cadzand.
Hei was erg leuk en we mochten ook op de hooiberg
spelen. En om half vier gingen we naar school terug.
De volgende dag moesten we een verslag maken.
Wat we op de boerderij hebben gezien. We zijn nog
een heleboel keren op de boerderij geweest. En de
boer is ook nog school geweest en we hebben gepraat
over de dieren die hij had en wanneer hij bepaalde
dingen ging zaaien
De boer heeft gezorgd dat we de suikerfabriek gin
gen bezoeken in Sas van Gent. Daar hebben we een
rond leiding gekregen.
Het stonk er erg en het was ook erg warm.
De fabriek heet c.s.m. Toen we terug kwam en
mochten we naar huis. De volgende dag moesten we
een verhaal schijven over de (dag) over de suikerfa
briek. We zijn ook nog naar het landbouwmuseum
geweest. Daar hebben we het oude gereed schap wat
vroeger gebruikt werd gezien
Toen we alles gezien hadden gingen we naar huis
Karin Pallada en Jeanine Gijs
1. De boer op was leuk. Toen we voor de
eerste keer naar de boer gingen spelden we
in de hooizolder.
2. We hebben foto's gemaakt en in de koeien
schuur stonk het verschrikkelijk
3. Er waren niet veel koeien en dieren maar
het was wel leuk.
4. De boer had ons zaad gegeven Tarwe Mais
en een biet. Die ligt in de tentoonstellings-
kast.
5. Toen we in de suikerfabriek kwamen stonk
het heel erg.
6. De suikerfabriek werkte zo: Eerst werdt ze
schoon gespoeld en dan geraspt en dan door
de bieten pomp en dan naar de sapwinning
8. Ze gingen ze in de zakken en dan in de
vracht wachen naar Amsterdam en dan op
»het schip naar Engeland.
Van Nico en Angelo uit sluis van de J.H. van
dalenschool
Ql BoOft. Op IfcöxW
(joxia looo
1bezoeken aan de boerderij
We zijn 2x naar de boerderij van Mm. Poley
geweest
Er stonden geen stieren in de stal. Want daar
worden de koeien met K.I. bevrucht. De stieren
brengen ze naar het K.I. station in lexmond.
We hebben ook nog melk gedronken (vers van
de koe) De eerste kéer kregen we alles te zien,
maar de tweede keer alleen de stal en de wei.
Maar toen kregen we wel het melken te zien.
Het ging allemaal zo snel dat ik nou al bijna
niets meer weet hoe het melken ging.
De lessen op school
De lessen op school waren meestal ook erg
leuk. We kregen in het begin een mooie map.
Die moesten we met kranteknipsels en foto's
enz. inplakken. We kregen ook nog een boel
papieren over de boerderij. Soms kregen we les
van Mm. Boon (hoofd van de EENDRACH) of
van Mm. Bogers (hoofd van de school waar ik
op zit). De boer en boerin kwamen wel eens
wat uitleggen. We hebben ook nog een sticker
én een foto van de boerderij gehad. Ook kregen
we de Z.L.M. kranten. Die vond ik erg mooi.
Hoe vond ik het project
1Toen we naar de boerderij gingen vond ik
het leuk. Omdat het er zo mooi was. Het
was natuurlijk ook leerzaam.
Toen we de kinderkrant kregen was ik zo
hard bezig dat ik haast mijn krant vergeten
had. Maar gelukkig zag ik het op het eind
net liggen. Ik vroeg aan de meester Meneer
moet dit ook in mijn map. De meester die
zei, ja. Toen heb ik hem eens goed gelezen.
Nu lees ik hem altijd. Ik dacht al nu kan ik
nooit meer de krant lezen. Maar met dat
boek (krant) zou ik wel blij zijn. Ik vond de
krant erg leuk en er stonden mooie verhalen
in.
De lessen vond ik erg leuk maar vooral
leerzaam.
Het samenwerken vond ik ook leuk. Ik was
groepsleider.
EINDE
René Megens
Roompot 61 - Hansweert
R.K. Bassischool, Z.L.D.
2.
3.
4.