JPoq >nge ov^e 1 jaar de boer op "Een jaar de boer op" "De Bqer Op" Een jaar boer op, Nico en Angelo Halloik ben Jacqueliene van Kaam. We zijn al mei de hele klas een paar keer naar Boer Foley gew eest. De koeien moeten om 5 uur ongeveer naar hun stal om daar gemolken te w orden. A Is dat gebeurd is gaan de koeien eten, maar de koeien hebben ook dorst en waar ze uit drinken is heel grappig. Want als ze hun snuiten in een soort bakje doen, dan is er een soort lipjewaar ze hun snuit tegen aan du wen en dan komt er water uit. Het is heel leuk om aan te zien. Een koei heeft vier spenen vroeger ging het allemaal met de hand, het melken. Maar tegenwoordig gaat het allemaal ma chinaal. Koeien zijn herkauwers. Ze kauwen hun eten tweemaal. In een tepelhouder zit een tepelvoering van rubber. A Is de melk zo van de koe komt heeft het een temperatuur van 30 graden. Daaag. Jacqueliene van Kaam O.B.S. "De Eendracht"klas 6 Hansweert ingrid Faas, 1^ Ujf ^poorte», j rys) LJ^J O (kias at aaf Rupees T i Op een zekere dag kwam de meester ons vertellen dat wij een boerderij gingen bezoeken. De eerste keer gingen we met de auto. De boer heet boer de Bruine. De boerderij stond buiten Cadzand. Hei was erg leuk en we mochten ook op de hooiberg spelen. En om half vier gingen we naar school terug. De volgende dag moesten we een verslag maken. Wat we op de boerderij hebben gezien. We zijn nog een heleboel keren op de boerderij geweest. En de boer is ook nog school geweest en we hebben gepraat over de dieren die hij had en wanneer hij bepaalde dingen ging zaaien De boer heeft gezorgd dat we de suikerfabriek gin gen bezoeken in Sas van Gent. Daar hebben we een rond leiding gekregen. Het stonk er erg en het was ook erg warm. De fabriek heet c.s.m. Toen we terug kwam en mochten we naar huis. De volgende dag moesten we een verhaal schijven over de (dag) over de suikerfa briek. We zijn ook nog naar het landbouwmuseum geweest. Daar hebben we het oude gereed schap wat vroeger gebruikt werd gezien Toen we alles gezien hadden gingen we naar huis Karin Pallada en Jeanine Gijs 1. De boer op was leuk. Toen we voor de eerste keer naar de boer gingen spelden we in de hooizolder. 2. We hebben foto's gemaakt en in de koeien schuur stonk het verschrikkelijk 3. Er waren niet veel koeien en dieren maar het was wel leuk. 4. De boer had ons zaad gegeven Tarwe Mais en een biet. Die ligt in de tentoonstellings- kast. 5. Toen we in de suikerfabriek kwamen stonk het heel erg. 6. De suikerfabriek werkte zo: Eerst werdt ze schoon gespoeld en dan geraspt en dan door de bieten pomp en dan naar de sapwinning 8. Ze gingen ze in de zakken en dan in de vracht wachen naar Amsterdam en dan op »het schip naar Engeland. Van Nico en Angelo uit sluis van de J.H. van dalenschool Ql BoOft. Op IfcöxW (joxia looo 1bezoeken aan de boerderij We zijn 2x naar de boerderij van Mm. Poley geweest Er stonden geen stieren in de stal. Want daar worden de koeien met K.I. bevrucht. De stieren brengen ze naar het K.I. station in lexmond. We hebben ook nog melk gedronken (vers van de koe) De eerste kéer kregen we alles te zien, maar de tweede keer alleen de stal en de wei. Maar toen kregen we wel het melken te zien. Het ging allemaal zo snel dat ik nou al bijna niets meer weet hoe het melken ging. De lessen op school De lessen op school waren meestal ook erg leuk. We kregen in het begin een mooie map. Die moesten we met kranteknipsels en foto's enz. inplakken. We kregen ook nog een boel papieren over de boerderij. Soms kregen we les van Mm. Boon (hoofd van de EENDRACH) of van Mm. Bogers (hoofd van de school waar ik op zit). De boer en boerin kwamen wel eens wat uitleggen. We hebben ook nog een sticker én een foto van de boerderij gehad. Ook kregen we de Z.L.M. kranten. Die vond ik erg mooi. Hoe vond ik het project 1Toen we naar de boerderij gingen vond ik het leuk. Omdat het er zo mooi was. Het was natuurlijk ook leerzaam. Toen we de kinderkrant kregen was ik zo hard bezig dat ik haast mijn krant vergeten had. Maar gelukkig zag ik het op het eind net liggen. Ik vroeg aan de meester Meneer moet dit ook in mijn map. De meester die zei, ja. Toen heb ik hem eens goed gelezen. Nu lees ik hem altijd. Ik dacht al nu kan ik nooit meer de krant lezen. Maar met dat boek (krant) zou ik wel blij zijn. Ik vond de krant erg leuk en er stonden mooie verhalen in. De lessen vond ik erg leuk maar vooral leerzaam. Het samenwerken vond ik ook leuk. Ik was groepsleider. EINDE René Megens Roompot 61 - Hansweert R.K. Bassischool, Z.L.D. 2. 3. 4.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1980 | | pagina 14