Het verhaal van de kerstboom D, R M, O O, H et verhaal van de kerstboom is al een oud verhaal. Een verhaal dat al begint lang voordat de kerstbomen er als zodanig waren, een verhaal ook dat misschien niets en misschien alles te maken heeft met de wijze waarop wij nu Kerstfeest vieren. Het verhaal begint in de oude tijden, lang voor het begin van onze jaartelling, voor de geboorte van Christus. En het begin is universeel. Bijna alle volken hadden bomen die ze vereerden, waar ze hun goden in huisvesten en waaraan ze bijgevolg bovennatuurlijke krachten toeschreven. Bomen, die in het leven en denken van de mensen van toen een centrale plaats innamen. Erf en akker D, C.J. Nouse Beveland B.V. e goddelijke symboliek die met een boom verbonden was treffen we aan in de vroege kuituren van zowel de oosterse als de westerse volken. In het oude Babyion woonden de goden in de ceders, in Indië kwam Boeddha tot het volmaakte inzicht onder wat later de heilige vijgeboom Ficus re- ligosa zou worden en in Egypte gold de moerbeivijgeboom als de syco- more waarin goden over leven en dood, over voor- of tegenspoed be schikten. In de Noorse mythologie was de heilige wereldboom een es, aan Athene de Griekse godin van wijsheid en wetenschap was de olijf wilg gewijd en de Galliërs hadden hun heilige eiken met maretakken. Feest van het licht ondom de boom, de boom die in een bepaald gebied heilig was, ont stonden belangrijke godsdienstige gebruiken en tijdens religieuze fees ten was zo'n boom middelpunt van erediensten. Een van de jaarlijkse religieuze hoogtepunten viel onge veer gelijk met de tijd van het jaar waarop we nu kerstfeest vieren. Voor de toenmalige gelovigen was het al tijd weer een spannend afwachten of hun goden het weer een jaar met ze zouden proberen. Of er na de lange donkere dagen weer opnieuw licht zou gaan schijnen. Devoot en offer vaardig werd er toegeleefd naar het ogenblik waarop de dagen gingen lengen en was het eenmaal zover dan werd er dankbaar maar uitbundig feest gevierd. Het zogenaamde joel feest. Ter gelegenheid van dat joelfeest werden op heilige plaatsen vuren gestookt, heilige bomen werden "versierd" met etenswaren om de goden gunstig te stemmen en er werd een joelblok, een wortelstuk van een magische boom, gebrand. De as van het joelblok, symbool voor de heilige boomziel, werd over erf en akker uitgestrooid teneinde vruchtbaar heid en groeikracht te bevorderen en ziekten en kwalen te weren. De kerstening et de komst van het Licht der wereld, moest het licht van de hei denen verdwijnen. Althans dat was de strijd die de boodschappers van het Christendom op vaak niet zacht zinnige wijze voerden. Een strijd die verre van eenvoudig bleek, want het geloof in bovennatuurlijke krachten was diep geworteld en de daarbij behorende gebruiken leken welhaast onuitroeibaar. In de middeleeuwen vaardigde de kerk vele verbodsbe palingen uit tegen o.a. boomvererin gen en het ontsteken van vuren en lichten ter gelegenheid van heidense feestdagen. Vooral in Duitsland werden flinke straffen gesteld op het overtreden van deze verboden. Ofschoon de kerstening belangrijk vorderde bleven velen van twee wal letjes eten. Enerzijds was er het oude joelfeest, feest van nieuw licht met boomverering en vuur, en anderzijds was er het feest van de geboorte van Jezus, het Licht der wereld. Er was duidelijk geloof en bijgeloof. De strenge verbodsbepalingen van de kerk leidden er toe dat de boomve rering steeds minder openlijk ge beurde. In plaats daarvan werd in het geniep een boompje in huis gezet, er werden kaarsen gebrand en het joel blok werd in de (open)haard ges tookt. Het boompje werd behangen met voor heidense gebruiken sym bolische versieringen. Appels, noten en koekvormen waren vruchtbaar heidssymbolen, een achtstralige ster stelde het zonnerad voor, de klok of de bel diende voor het oproepen van de doden en in de boom gehangen haarlokken verbeeldden het van de Grieken of Germanen stammende haaroffer. Het boompje dat gebruikt werd was meestal een naaldboom, in bepaalde streken een taxusboompje maar vanwege de gemakkelijke ver krijgbaarheid in de meeste gevallen een spar. Daarnaast was ook het ge bruik van hulst en laurier als licht boom bekend. bruiken min of meer getolereerd en gelegaliseerd en dienstbaar gemaakt aan haar eigen kerstfeest als feest van Het Licht. Daardoor ontstond een eigenaardige vermenging van Chris telijke en heidense gebruiken. Een vermenging die tot vandaag de dag voortduurt en waar sommige Chris ten-puristen-nog moeite mee heb ben. De kerstboom met zijn kaarsjes werd symbolisch voor het Kerstkind als Licht der wereld. De achtstralige ster werd de ster van Bethelehem en de haarlokken werden engelenhaar. Belangrijke gedaanteverwisseling mdat de gebruiken van het joel feest ondanks alle strafbepalingen onuitroeibaar bleken heeft de kerk zij het uiterst schoorvoetend die ge- p het eind van de negentiende eeuw werden de echte appels en no ten, de papieren bloemen en andere versieringen vervangen door glazen versierselen, glas dat werd verzilverd waardoor de kerstboom een glinste rende schoonheid verkreeg. Wellicht Een kerstboom met echt brandende kaarsjes. Een beeld dat meer en meer verdwijnt. juist daardoor heeft de kerstboom die tot dusverre een voornamelijk Duitse aangelegenheid was, zo rond de eeuwwisseling een grote vlucht genomen. De kerstboom heeft, haar oneigenlijk gebruik ten spijt, in vele huiskamers een sfeer van welbeha gen gebracht. Nu staan we aan de vooravond van weer een gedaanteverwisseling van de kerstboom. Eerst veranderden le vende vruchten in glazen versierse len, toen verwerd levend kaarslicht tot steriel elektrisch licht en nu wordt de levende boom langzaam maar zeker vervangen door een kunststof boom kompleet ingericht met plastik ballen. Ziedaar de romantiek van de tachtiger jaren, de plastik symboliek voor het geluk van mensen vol on behagen. Een vreemde in eigen huis. it is het laatste ZLM blad van dit jaar en dan past het ons om u, die uw ogen pijnigt aan deze regeltjes, een prettig Kerstfeest en een Gelukkig Nieuwjaar toe te wensen. Het is al in vele toonaarden bezongen, dat we op de drempel van de tachtiger jaren staan en het is verleidelijk om nu meer dan anders met een schone lei te begin nen en van start te gaan met vele goede voornemens. We doen daar vlijtig aan mee en zijn van plan zo weinig mogelijk belasting te betalen en met een gelukkig hart onder alle omstandigheden ver der te leven. Terwijl bij de meesten nu de kerstboom is aangekleed en de sfeer van stal is gehaald, kleden wij ons huis en het meest recente verleden uit. Het is niet anders want wie a zegt die moet ook b zeggen. Overigens betekent dit niet dat wij nu met een onbewogen ziel afscheid nemen van al datgene wat ons de afgelopen vier jaar omringde. Het lijkt soms wel een beetje op een film die wordt teruggedraaid. Op het moment dat we een schilderijtje van de muur halen lijkt het alsof we dat gisteren pas ophingen. Onzin, maar het onderstreept wel hoe snel we leven. Ook dat is weer volslagen waanzin, want in ieder uur zitten ook in 1980 nog precies 60 minuten. Het komt er alleen op aan hoe we die minuten besteden. Het horloge en de agenda beheersen te vaak ons bestaan. A nderen leggen te dikwijls beslag op onze tijd. Kortom we willen gewoon te veel zaken gelijk aanpakken, met als gevolg een gehijg en geren van het een naar het ander. In dat kader past ook de vaststelling dat we nu in de tachtigerjaren komen. We onderstrepen zelf dubbel en dik dat we ons moeten bezinnen op de komende tijd. Tien tegen één dat ons dan wordt voorgehouden, noest en vlijtig te zijn, niet te veel om te zien, want tijd is geld. In deze gedachtengang past ook het jaarlijks weerkerend ritueel van de verjaardagsvieringen. Er zijn volkeren die daar niet aan mee doen. Oud wordt je pas als het je is aan te zien, niet als de jaartelling dat heeft bepaald. Maar we beseffen dat we zo nog wel een poosje door kunnen leuteren, maar dat toch niemand er zich aan zal storen. De enige uitweg is zelf ruim baan te kiezen en zoals U al begreep zijn we in de rommelige sfeer van voorbereidingen daartoe. Nu de gordijnen van de ramen zijn gehaald, lijkt het huis een kop met uitgestoken ogen. Donker en zwart gapen de ven sters,gezien van een afstand, ons ernstig aan. Langzaam aan zijn we toch weer een vreemde aan het worden in onze eigen woning, precies zoals dat vier en een half jaar geleden was toen we begonnen met de inrichting ervan. Er is veel veranderd in die tijd. Toen we het huis betrokken lag het kaal en onper soonlijk in het land. Driftig hebben we vele bomen geplant, die nu het gebouw in de zomer vanaf de weg bijna onzichtbaar maken. Alleen aan de voorkant lieten we slechts een lage beukenhaag groeien, waardoor we vrij zicht hielden over het wijde polderland schap, dat overigens intussen danig werd verkracht in haar onge reptheid door naakte hoogspanningsmasten. Men kon niet alles op de laatste minuut aan laten komen en daarom was het verstandig nu reeds het huis leeg te laten halen. De nieuwe bewoners die zelf hun eigen huis verkochten en nu van ons gaan huren staan onge duldig te dringen en willen er tussen Kerst en Nieuwjaar intrek ken. Ze hebben onze zegen, alleen 't is soms oppassen geblazen. Afgelopen week droegen zij reeds wat spullen binnen, om die alvast in een lege kamer, weg te zetten, terwijl anderen bezig waren om ónze zaakjes naar buiten te dragen. Hoofdschuddend hebben onze agrarische brave bedaarde buren onze vreemde capriolen gevolgd. Het gaat boven hun pet, want als je zo op het oog alles hebt wat je hartje begeert en je gaat dat "weggooien dan is er misschien toch wel een steekje aan los. 't Werd nog gekker toen we hen onlangs wat foto's lieten zien van de ruines van enkele huizen in Tanzania, die momenteel worden opgeknapt om ons team te huisvesten. Het zijn vervallen huizen die jaren geleden op een suikerrietplantage werden gebouwd. De plantage werd verlaten, terwijl de huizen ten prooi vielen aan de wildernis. Toch ondervinden we van diezelfde buren ook weer een onbaatzuchtige medewerking als we om hulp vragen. Nog niet zo lang geleden zetten zij hun krachtige schou ders onder een klein maar zwaar houten hokje, dat straks voor ons als badkamerdienst moet doen. Gelachen dat ze hebben, want eigenlijk hadden ze nog nooit zo'n goede mop gehoord. Al een tijd geleden hebben we een oude stacaravan gekocht en die in een hoek van onze tuin weggezet. In die caravan gaan we nu zelf zeer tijdelijk wonen want je moet toch ergens heen. Groot is het alle maal niet maar met wat passen en meten zal het wel lukken. Van een kennis hebben we ook een oude plee gekregen.*Hij had dat ding nog staan uit de tijd dat hij nog aannemer was en met dat "Een tijdelijk onderdak". hokje van bouw naar bouw sleepte, om zijn bouwvakkers te gerie ven. Zo op het eerste gezicht lijkt het een vrij aardige plee. Hier en daar wat wankel, maar het is tenslotte ook maar voor tijdelijk gebruik, terwijl men er overigens ook niet de hele dag op vertoeft. We willen nog graag een hartje in de deur zagen, op zithoogte maar, zodat we op ons gemak de polder kunnen overzien. Onze beide jongens verkneukelen zich al om straks een poosje in die caravan te gaan bivakeren, gezellig, zeggen ze. Laten we hopen dat het niet gaat vriezen, want dan zullen we elders onze voeten moeten warmen. We hebben al een lijstje adressen klaar liggen. Het zal trouwens wel een rare gewaarwording zijn als we straks vanuit ons "kampeervertier" uitkijken naar ons eigen huis, waar anderen dan in wonen. Een spannend experiment waar overigens een fikse dosis humor in verborgen ligt. Al met al zal het een vreemde, merkwaardige Kerst worden. We hebben onder elkaar afgesproken dat we tijdens die dagen wel in het huis zullen slapen, maar omdat alle bedden er dan al uit zijn gehaald, zullen we trachten wat nachtrust op te doen, dromend op de luchtbedden en goed verpakt in de slaapzakken. We slapen met zijn vieren bij elkaar, in de huiskamer maar, dan kunnen we gezellig nog wat kletsen terwijl we de openhaard laten branden. Wat er ook van terecht komt, één ding is zeker, 't wordt vast een Kerst om nooit te vergeten. Sommige mensen worden nimmer echt volwassen, ver weet men ons onlangs, naast de nadelen die daar aankleven, zijn deze zonderlingen echter wel bevoorrecht met een uiterst unieke vorm van originele belevenissen. Al met al is het een gek stukje geworden, maar 't is ook voor 't eerst na jaren dat we het met de pen schrijven, want het schrijfmachientje is, zoals U weet, al uit het huis, ingepakt en opgestuurd. Wij volgen ter zijner tijd. Schrijfkouter. 15

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 15