r ONDERWIJS NOTITIES Uit de Groene School geklapt Dr. Albeda sprak in Zeeland voor onderwijs en bedrijfsleven H et onderwijs zal bereid moeten zijn de traditionele grenzen van de pedagogische optiek te overschrijden en de maatschappelijke vraag toegang te geven. Het bedrijfs leven zal meer rekening moeten houden met de edukatieve verantwoordelijkheden, zowel direkt wat betreft de vakop leidingen als indirekt wat betreft de vormgeving en de organisatie van de arbeidstaken. D e voorzitter van de Provinciale Onderwijs Commissie, ge deputeerde mr. J.P. Boersma legde in zijn openingswoord ook al de vinger op de zere plek in de relatie-verhouding onderwijs- bedrijfsleven: "Een algemene klacht van het industriële be drijfsleven van de laatste jaren is, dat de adspirant-vakman twee linkerhanden heeft en, om een gevleugeld woord te gebruiken, geen hamer meer kan vasthouden. Hiermee is een groot pro bleem aangegeven, namelijk de discrepantie tussen onderwijs en arbeidsmarkt". Een veel gehoorde kritiek is volgens mr. Boersma, dat het onderwijs onvoldoende oog heeft voor de aansluiting op de arbeidsmarkt. De voornaamste grief is dat er tegenwoordig in het lager beroepsonderwijs te veel aandacht wordt besteed aan algemene vorming en de leerlingen daardoor niet voldoende uitgerust zijn voor de komende beroepsuitoefe ning. De heer Boersma stelde tegenover deze opvatting de vraag "welke bedrijfstak op dit moment kan garanderen, dat een jongere die nu een bepaald beroep kiest, ook zijn verdere loop baan inderdaad in-dat beroep werkzaam zal kunnen zijn." Verder in zijn openingstoespraak vroeg mr. Boersma aandacht voor de tekorten in de opleidingsmogelijkheden in Zeeland. Het verheugde hem evenwel, dat Zeeland een aantal opleidingen in het kort middelbaar beroepsonderwijs als proefprojekt heeft toegewezen gekregen. I n een uitvoerige inleiding ging minister Albeda in op een aantal aspekten van de problematiek tussen onderwijs en beroepenwereld. In het slechten van de kloof tussen on derwijs en beroepenwereld zag hij een specifieke taak weggelegd voor zijn ministerie. H et zal meerdere maanden geleden zijn sinds we iets van ons lieten horen. We kunnen geen oorzaak noemen waarom het zo lang duurde. Zou het bij ons ook zo zijn: hoe meer gemechani seerd, hoe minder tijd voor andere dingen. Misschien zijn we geïnspireerd door de akkerbouwers: als 't werk aan de kant is komt er tijd voor die dingen die zijn blijven liggen. Welnu: we zijn er weer. D e bewindsman was van oordeel, dat bij een aktief arbeids marktbeleid men zich niet tevreden zal kunnen stellen met bes trijding van werkloosheid en arbeidstekorten; men zal moeten streven naar het voorkomen daarvan nu en in de toekomst. De preventieve bijdrage hieraan vindt haar uitdrukking in de in strumenten, die gericht zijn op voorkoming van discrepanties tussen aangeboden en gevraagde opleidingskwalifikaties, waarbij gedacht kan worden aan de beroepenvoorlichting en het scholingsbeleid. Dat betekent het vooruitlopen op ontwikkelin gen op de arbeidsmarkt. Dr. Albeda moest evenwel konstateren, dat de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt thans nog niet op deze wijze zijn aan te pakken. Dit dwingt tot een andere reali sering van een preventief beleid. Daarbij moet worden uitge gaan van de vraag of het mogelijk is om de tijd die verloopt tussen het moment dat behoeften op de arbeidsmarkt zichtbaar worden en het moment dat het scholingsapparaat daarop in speelt, zo kort mogelijk te maken. Volgens minister Albeda lijken twee aktiviteiten centraal te staan: N a beide inleidingen volgde een tweetal diskussieronden Met deze twee "raadgevingen" voor enerzijds het onder wijs en anderzijds het bedrijfsleven besloot minister dr. W. Albeda van sociale zaken zijn op 1 november jl. in de Schouwburg van Middelburg gehouden inleiding voor tweehonderdvijftig vertegenwoordigers uit de wereld van het onderwijs, het bedrijfsleven, de overheid en de sektor van de dienstverlening. De bewindsman sprak op de Beroependag "Onderwijs en beroepenwereld: op zoek naar een gezamenlijk perspek- tief', georganiseerd door de Zeeuwse Werkgroep Contact Onderwijs en Beroepenwereld. Twee linker handen Rede Albeda In termen van arbeidsvoorzieningenbeleid gaat het hier om de doelstelling van een zo goed mogelijke aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, meende de bewindsman. Als uitgangspunt geldt de eigen verantwoordelijkheid van het on derwijs en het bedrijfsleven voor de kwalitatieve ontwikkeling van het arbeidsaanbod. Konkreet komt de kloof tussen onder wijs en beroepenwereld, volgens hem, tot uitdrukking bij het proces van bemiddeling tussen individuele werkzoekende en de Onze school, soms denk je ook aan bedrijf, draait sinds augustus op volle toeren. We tellen 270 leerlingen, als volgt verdeeld over de 4 klassen: le 59, 2e 71, 3e 81 en 4e 59. Verder hebben we onze vakscholen: hoveniers 3e leerjaar 18, hoveniers le leerjaar 31. De fruitteeltvakschool telt 22 leerlingen. We veronderstellen, dat ze de opleiding volgen voor een toe komst met betere prijzen. We helpen het hun graag hopen, want een dieptepunt als dit kunnen we ons niet herinneren. We hebben ook 2 leerlingstelsels akkerbouw: een le en een 2e leerjaar. Hier kampen we met gebrek aan leerlingen. We be grijpen niet, dat er niet meer animo voor is, omdat we weten, dat het leerlingstelsel een goede praktijkopleiding is. Naast onze dagschool en de vakscholen hebben we nog onze kursussen. We hebben 2 kursussen voor bloemsierkunst, een le en een 2e leerjaar. Verder 2 houtbewerkingskursussen, één voor beginners en één voor gevorderden. We zijn 2 metselkursussen 6 individuele werkgever. Ter ondersteuning van de bemiddeling is een veelvoud van instrumenten nodig, gericht op de opheffing van fricties tussen aanbod en vraag. De bijdrage van het ar beidsvoorzieningenbeleid aan de verkleining van de kloof tus sen onderwijs en beroepenwereld dient naar het inzicht van minister Albeda in kuratieve zin te worden opgevat. Het gaat bij die kuratieve bijdrage om bestrijding van de wer kloosheid en de arbeidstekorten. Toepassing van instrumenten, zoals beroepenvoorlichting en scholingsmaatregelen geschiedt evenwel achteraf, op een moment, dat werkloosheid of ar beidstekorten reeds manifest zijn. Als één van die kuratieve instrumenten noemde dr. Albeda de Centra voor Vakopleiding van Volwassenen. Niet tevreden a. een meer aktief inspelen op de wisselingen en veranderingen op de arbeidsmarkt, één van de uitgangspunten bij de in voering van de Arbeidsbureaus Nieuwe Stijl. b. het-snel kunnen aanpassen van een 'soepel scholingsinstru ment, dat ook effektief moet kunnen worden ingezet. Van de aanvullende scholingsvoorzieningen voldoen de studiekos tenregeling en de vernieuwde regeling scholing in samen werking tussen overheid en bedrijfsleven de SOB, het meest aan deze voorwaarde van flexibiliteit. Sprekend ovpr de samenwerkingsrelatie op regionaal niveau ging minister Albeda nader in op zijn brief aan de sociale part ners over het arbeidsvoorwaardenbeleid 1979, waarin wordt >gepleit voor regionaal overleg tussen overheid, bedrijfsleven en schoolbesturen, naast de reeds bestaande overlegsituaties in de regio. De eerste voorwaarde om te komen tot een verantwoorde afstemming van onderwijsbeleid, arbeidsmarkt en personeels beleid van werkorganisaties op regionaal niveau is volgens mi nister Albeda de aanwezigheid van statistische informatie. In dit verband noemde hij Zeeland als voorbeeld. Het ETI voor Zee land en het provinciaal opbouworgaan Stichting Zeeland heb ben de gegevens over het voortgezet onderwijs in deze provincie reeds geïnventariseerd. De dialoog in de regio tussen onderwijs en beroepenwereld dient uit te gaan van gezamenlijke eduka tieve en maatschappelijke verantwoordelijkheden, zo hield de minister zijn gehoor voor. Diskussie begonnen en hopen in januari te starten met een derde. Een kursus hoefverzorging is afgewerkt. We zullen dit jaar ook nog een kursus moderne veevoeding geven en in januari starten we ook nog met een kursus spuiten in openbaar groen. En we zouden het bijna vergeten: er draait ook een laskursus. Enkele weken geleden hebben we onze kontaktavonden ge houden. Voor ieder leerjaar een aparte avond. We mochten vee! moeders en vaders ontmoeten, waar we blij om waren. Het samen.bespreken van problemen of probleempjes kan alleen ten goede komen aan de opvoeding en het onderwijs aan onze leerlingen. Met de ouders van de leerlingen uit klas 4 hebben we ook nog het vakkenpakket besproken en naar welke school ze nog verder wilden. De vakken zijn nu gekozen. Ons eerste schoolonderzoek is achter de rug. Voor sommigen zal het een stimulans moeten zijn de volgende 2 schoolonderzoeken beter te doen. De komende weken zullen we ook onze volgende schoolkeus moeten bepalen. Het is nog vroeg, maar de scholen, die leerlingen opnemen, weten graag waar ze aan toe zijn, om ook tijdig plannen te kunnen maken. We zijn nu bezig om de cijfers te verzamelen voor het eerste rapport van dit schooljaar. Als het even kan zullen we in de buurt van Sinterklaas de rapporten uitreiken. We hopen voor allen op een plezierige sinterklaasverrassing, zonder roe. Zo ongemerkt naderen de feestdagen. Omdat we niet gewend zijn zo veelvuldig te schrijven, wensen we allen die iets met ons schoolgebeuren te maken hebben en ook allen, die dit lezen, alvast prettige dagen. En we hopen tot in het nieuwe jaar. We hebben er U weer aan herinnerd: Vragen over onderwijs in land- of tuinbouw? U weet het adres: Groene School, Bieze- lingseweg 10, 4421 PM Kapelle, tel. 01102-1812 of 1102-1603. waarvoor de kongresgangers tevoren hadden kunnen inschrij ven. Na een inleiding werd door de deelnemers gericht gedus- kussieerd over verschillende onderwerpen die betrekking had den op de 11 aanwezige beroepensektoren en 11 stellingen. Tijdens de forumdiskussie, die 's middags plaats vond kreeg minister Albeda, die naast de forumleden ing. J.H. Scheuerman, dr. C.J.C.M. Boeren, ir. A.F.J, van Tuyl, R. Sneller en mevrouw A. van der Leeden, zitting had genomen in het forum een aantal vragen te beantwoorden naar aanleiding van zijn rede. Er werd gepleit voor meer samenwerking tussen de ministeries van on derwijs en van sociale zaken. Als gunstig voorbeeld van samen werking werd genoemd het proefprojekt 16-18-jarigen. Een ander onderwerp van gesprek was de plaats van de vrouw binnen het arbeidsproces. Men stelde vast, dat bijvoorbeeld het ziekteverzuim bij de vrouw niet groter is dan bij de man. Wel bleek, dat ook de vrouw zelf vaak nog de voorkeur geeft aan traditioneel vrouwelijke beroepen en dat het onderwijs veelal datzelfde standpunt huldigt tijdens de opleiding. De aanwezigen waren van mening, dat de struktuur van het onderwijs moet veranderen om te komen tot een betere aan sluiting met het bedrijfsleven. Daarbij moet wel in het oog worden gehouden, dat het onderwijs niet alleen opleidt voor een beroep, maar ook voor de maatschappij. Het gevarieerde en verreikende onderwerp op de beroependag te Middelburg sprak minister Albeda zo zeer aan, dat hij de gehele dag aanwezig bleef. Aanvankelijk was de minister van plan na het uitspreken van zijn rede weer naar Den Haag te vertrekken, maar gezien de aard van het onderwerp en de be langstelling er voor, besloot hij op zijn voornemen terug te komen. Hij nam nu deel aan de twee diskussieronden, waarin met name het gesprek met het bedrijfsleven op gang kwam. In de middaguren nam de bewindsman zitting in het forum, het geen in de oorspronkelijke opzet evenmin de bedoeling was geweest. Zeeuwse kulturele dag over volwassenenedukatie O p zaterdag 12 januari 1980 zal een Zeeuwse kulturele dag over volwassenenedukatie worden gehouden in de Prins van Oranje te Goes. Deze dag wordt georganiseerd door de Zeeuwse Culturele Raad en de Provinciale Onderwijs Commissie. De doelstelling is tweeledig. Enerzijds wordt beoogd informatie te verstrekken over de diverse vormen van edukatief werk voor volwassenen - al dan niet in deze provincie aanwezig -ander zijds wil deze dag een aanzet zijn voor een bezinning op de volwassenenedukatie. Er zal gelegenheid bestaan om voorlichtingsstands van de di verse (in Zeeland voorkomende) vormen van volwassenen edu- katie te bezoeken, om gerichte informatie te verkrijgen over de mogelijkheden in Zeeland en de wijze waarop volwassenen edukatie wordt aangeboden. Een aantal huidige deelnemers aan volwassenenedukatie zal over hun ervaringen vertellen. Voor deze dag zal een brochure over de in de provincie Zeeland voorkomende opleidings- en vormingsmogelijkheden voor volwassenen uitgegeven worden. Het programma voor deze kulturele dag ziet er als volgt uit: Opening door de heer mr. J.P. Boersma, lid van Gedeputeerde Staten en Voorzitter van de Provinciale Onderwijs Commissie; Algemene inleiding door de heer dr. A. Pais, minister van on derwijs en wetenschappen; Vervolgens zal een diskussie in groepen plaatsvinden over de mogelijkheden en inhoud van de volwassenenedukatie. Daarna zal aan de hand van stellingen een forumdiskussie worden ge houden. (ontleend aan Mededelingenblad Prov. Onderwijscommissie) De dagen van de hazen, konijnen, kalkoenen, rollades en al wat dies meer zij zijn weer in zicht. Velen, zeer velen zullen met die dagen weer buiten de deur gaan eten en genieten van de exquise diners, de fraaie schotels de heerlijke hapjes en de fijne dranken. Maar dat neemt niet weg dat er ook velen zullen zijn die deze dagen in de beslotenheid van gezin en familie zullen doorbren gen, wat betekent dat door vele vrouwen de meeste tijd weer in de keuken zal worden door gebracht. Welnu, hier dan iets gemakkelijks voor u. Wanneer U haas wilt eten, dan gebruikt u gewoonlijk alleen de rug en de achterbouten. Met de rest weet U meestal geen raad. Maak van deze delen (nek, voorpoten, flanken) eens een heer lijke hazepeper. Deze wordt als volgt bereid: De haas wordt in stukken gesneden en bestrooid-met peper en zout. Daarna wordt deze in een glazen of stenen bak gelegd en voegt men er 2 3 grof gesneden uien, selderij, 2 preien, 8 a 10 jeneverbessen, 3 blaadjes laurier, wat gestoten peperkorrels, thijm, 2 kruidnagels, een half teentje knoflook, 3 ons gesne den champignons, fles rode wijn, 1 dl. azijn en iets slaolie bij. H et vlees moet in dit mengsel geheel onder staan. Dan wordt het vlees in het mengsel 4 a 5 uur gemarineerd waarna het er uitge haald wordt waarnaar we het op een zeef laten uitlekken. In boter 2 V2 ons rookspek en het gekruide vlees laten kleuren en wanneer het op kleur is wat bloem door het vlees spatelen en de marinade weer toevoegen. Het geheel nu met een gesloten dek sel gaar laten stoven. De hazepeper wordt afgemaakt met wat bessengelei, en als garnituur aardappelpuree, kleine spruitjes, bleekselderij of evt. kompöte van peren en een schaaltje; Veel sukses en wij wensen U en de Uwen prettige feestdagen en veel eetgenoegens toe. Van Vliet.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 6