r
ONDERWIJS
NOTITIES
Uit de Groene School
geklapt
Dr. Albeda sprak in
Zeeland voor onderwijs en
bedrijfsleven
H et onderwijs zal bereid moeten zijn de traditionele
grenzen van de pedagogische optiek te overschrijden en de
maatschappelijke vraag toegang te geven. Het bedrijfs
leven zal meer rekening moeten houden met de edukatieve
verantwoordelijkheden, zowel direkt wat betreft de vakop
leidingen als indirekt wat betreft de vormgeving en de
organisatie van de arbeidstaken.
D e voorzitter van de Provinciale Onderwijs Commissie, ge
deputeerde mr. J.P. Boersma legde in zijn openingswoord ook al
de vinger op de zere plek in de relatie-verhouding onderwijs-
bedrijfsleven: "Een algemene klacht van het industriële be
drijfsleven van de laatste jaren is, dat de adspirant-vakman twee
linkerhanden heeft en, om een gevleugeld woord te gebruiken,
geen hamer meer kan vasthouden. Hiermee is een groot pro
bleem aangegeven, namelijk de discrepantie tussen onderwijs
en arbeidsmarkt". Een veel gehoorde kritiek is volgens mr.
Boersma, dat het onderwijs onvoldoende oog heeft voor de
aansluiting op de arbeidsmarkt. De voornaamste grief is dat er
tegenwoordig in het lager beroepsonderwijs te veel aandacht
wordt besteed aan algemene vorming en de leerlingen daardoor
niet voldoende uitgerust zijn voor de komende beroepsuitoefe
ning. De heer Boersma stelde tegenover deze opvatting de vraag
"welke bedrijfstak op dit moment kan garanderen, dat een
jongere die nu een bepaald beroep kiest, ook zijn verdere loop
baan inderdaad in-dat beroep werkzaam zal kunnen zijn."
Verder in zijn openingstoespraak vroeg mr. Boersma aandacht
voor de tekorten in de opleidingsmogelijkheden in Zeeland. Het
verheugde hem evenwel, dat Zeeland een aantal opleidingen in
het kort middelbaar beroepsonderwijs als proefprojekt heeft
toegewezen gekregen.
I n een uitvoerige inleiding ging minister Albeda in op een
aantal aspekten van de problematiek tussen onderwijs en
beroepenwereld. In het slechten van de kloof tussen on
derwijs en beroepenwereld zag hij een specifieke taak
weggelegd voor zijn ministerie.
H et zal meerdere maanden geleden zijn sinds we iets van ons
lieten horen. We kunnen geen oorzaak noemen waarom het zo
lang duurde. Zou het bij ons ook zo zijn: hoe meer gemechani
seerd, hoe minder tijd voor andere dingen. Misschien zijn we
geïnspireerd door de akkerbouwers: als 't werk aan de kant is
komt er tijd voor die dingen die zijn blijven liggen. Welnu: we zijn
er weer.
D e bewindsman was van oordeel, dat bij een aktief arbeids
marktbeleid men zich niet tevreden zal kunnen stellen met bes
trijding van werkloosheid en arbeidstekorten; men zal moeten
streven naar het voorkomen daarvan nu en in de toekomst. De
preventieve bijdrage hieraan vindt haar uitdrukking in de in
strumenten, die gericht zijn op voorkoming van discrepanties
tussen aangeboden en gevraagde opleidingskwalifikaties,
waarbij gedacht kan worden aan de beroepenvoorlichting en het
scholingsbeleid. Dat betekent het vooruitlopen op ontwikkelin
gen op de arbeidsmarkt. Dr. Albeda moest evenwel konstateren,
dat de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt thans nog niet op
deze wijze zijn aan te pakken. Dit dwingt tot een andere reali
sering van een preventief beleid. Daarbij moet worden uitge
gaan van de vraag of het mogelijk is om de tijd die verloopt
tussen het moment dat behoeften op de arbeidsmarkt zichtbaar
worden en het moment dat het scholingsapparaat daarop in
speelt, zo kort mogelijk te maken. Volgens minister Albeda
lijken twee aktiviteiten centraal te staan:
N a beide inleidingen volgde een tweetal diskussieronden
Met deze twee "raadgevingen" voor enerzijds het onder
wijs en anderzijds het bedrijfsleven besloot minister dr. W.
Albeda van sociale zaken zijn op 1 november jl. in de
Schouwburg van Middelburg gehouden inleiding voor
tweehonderdvijftig vertegenwoordigers uit de wereld van
het onderwijs, het bedrijfsleven, de overheid en de sektor
van de dienstverlening.
De bewindsman sprak op de Beroependag "Onderwijs en
beroepenwereld: op zoek naar een gezamenlijk perspek-
tief', georganiseerd door de Zeeuwse Werkgroep Contact
Onderwijs en Beroepenwereld.
Twee linker handen
Rede Albeda
In termen van arbeidsvoorzieningenbeleid gaat het hier om de
doelstelling van een zo goed mogelijke aansluiting tussen vraag
en aanbod op de arbeidsmarkt, meende de bewindsman. Als
uitgangspunt geldt de eigen verantwoordelijkheid van het on
derwijs en het bedrijfsleven voor de kwalitatieve ontwikkeling
van het arbeidsaanbod. Konkreet komt de kloof tussen onder
wijs en beroepenwereld, volgens hem, tot uitdrukking bij het
proces van bemiddeling tussen individuele werkzoekende en de
Onze school, soms denk je ook aan bedrijf, draait sinds augustus
op volle toeren.
We tellen 270 leerlingen, als volgt verdeeld over de 4 klassen: le
59, 2e 71, 3e 81 en 4e 59.
Verder hebben we onze vakscholen: hoveniers 3e leerjaar 18,
hoveniers le leerjaar 31.
De fruitteeltvakschool telt 22 leerlingen.
We veronderstellen, dat ze de opleiding volgen voor een toe
komst met betere prijzen. We helpen het hun graag hopen, want
een dieptepunt als dit kunnen we ons niet herinneren.
We hebben ook 2 leerlingstelsels akkerbouw: een le en een 2e
leerjaar. Hier kampen we met gebrek aan leerlingen. We be
grijpen niet, dat er niet meer animo voor is, omdat we weten, dat
het leerlingstelsel een goede praktijkopleiding is.
Naast onze dagschool en de vakscholen hebben we nog onze
kursussen. We hebben 2 kursussen voor bloemsierkunst, een le
en een 2e leerjaar. Verder 2 houtbewerkingskursussen, één voor
beginners en één voor gevorderden. We zijn 2 metselkursussen
6
individuele werkgever. Ter ondersteuning van de bemiddeling
is een veelvoud van instrumenten nodig, gericht op de opheffing
van fricties tussen aanbod en vraag. De bijdrage van het ar
beidsvoorzieningenbeleid aan de verkleining van de kloof tus
sen onderwijs en beroepenwereld dient naar het inzicht van
minister Albeda in kuratieve zin te worden opgevat.
Het gaat bij die kuratieve bijdrage om bestrijding van de wer
kloosheid en de arbeidstekorten. Toepassing van instrumenten,
zoals beroepenvoorlichting en scholingsmaatregelen geschiedt
evenwel achteraf, op een moment, dat werkloosheid of ar
beidstekorten reeds manifest zijn. Als één van die kuratieve
instrumenten noemde dr. Albeda de Centra voor Vakopleiding
van Volwassenen.
Niet tevreden
a. een meer aktief inspelen op de wisselingen en veranderingen
op de arbeidsmarkt, één van de uitgangspunten bij de in
voering van de Arbeidsbureaus Nieuwe Stijl.
b. het-snel kunnen aanpassen van een 'soepel scholingsinstru
ment, dat ook effektief moet kunnen worden ingezet. Van de
aanvullende scholingsvoorzieningen voldoen de studiekos
tenregeling en de vernieuwde regeling scholing in samen
werking tussen overheid en bedrijfsleven de SOB, het meest
aan deze voorwaarde van flexibiliteit.
Sprekend ovpr de samenwerkingsrelatie op regionaal niveau
ging minister Albeda nader in op zijn brief aan de sociale part
ners over het arbeidsvoorwaardenbeleid 1979, waarin wordt
>gepleit voor regionaal overleg tussen overheid, bedrijfsleven en
schoolbesturen, naast de reeds bestaande overlegsituaties in de
regio. De eerste voorwaarde om te komen tot een verantwoorde
afstemming van onderwijsbeleid, arbeidsmarkt en personeels
beleid van werkorganisaties op regionaal niveau is volgens mi
nister Albeda de aanwezigheid van statistische informatie. In dit
verband noemde hij Zeeland als voorbeeld. Het ETI voor Zee
land en het provinciaal opbouworgaan Stichting Zeeland heb
ben de gegevens over het voortgezet onderwijs in deze provincie
reeds geïnventariseerd. De dialoog in de regio tussen onderwijs
en beroepenwereld dient uit te gaan van gezamenlijke eduka
tieve en maatschappelijke verantwoordelijkheden, zo hield de
minister zijn gehoor voor.
Diskussie
begonnen en hopen in januari te starten met een derde. Een
kursus hoefverzorging is afgewerkt. We zullen dit jaar ook nog
een kursus moderne veevoeding geven en in januari starten we
ook nog met een kursus spuiten in openbaar groen.
En we zouden het bijna vergeten: er draait ook een laskursus.
Enkele weken geleden hebben we onze kontaktavonden ge
houden. Voor ieder leerjaar een aparte avond. We mochten vee!
moeders en vaders ontmoeten, waar we blij om waren. Het
samen.bespreken van problemen of probleempjes kan alleen ten
goede komen aan de opvoeding en het onderwijs aan onze
leerlingen.
Met de ouders van de leerlingen uit klas 4 hebben we ook nog
het vakkenpakket besproken en naar welke school ze nog verder
wilden.
De vakken zijn nu gekozen. Ons eerste schoolonderzoek is
achter de rug. Voor sommigen zal het een stimulans moeten zijn
de volgende 2 schoolonderzoeken beter te doen. De komende
weken zullen we ook onze volgende schoolkeus moeten bepalen.
Het is nog vroeg, maar de scholen, die leerlingen opnemen,
weten graag waar ze aan toe zijn, om ook tijdig plannen te
kunnen maken. We zijn nu bezig om de cijfers te verzamelen
voor het eerste rapport van dit schooljaar. Als het even kan
zullen we in de buurt van Sinterklaas de rapporten uitreiken.
We hopen voor allen op een plezierige sinterklaasverrassing,
zonder roe. Zo ongemerkt naderen de feestdagen. Omdat we
niet gewend zijn zo veelvuldig te schrijven, wensen we allen die
iets met ons schoolgebeuren te maken hebben en ook allen, die
dit lezen, alvast prettige dagen. En we hopen tot in het nieuwe
jaar.
We hebben er U weer aan herinnerd: Vragen over onderwijs in
land- of tuinbouw? U weet het adres: Groene School, Bieze-
lingseweg 10, 4421 PM Kapelle, tel. 01102-1812 of 1102-1603.
waarvoor de kongresgangers tevoren hadden kunnen inschrij
ven. Na een inleiding werd door de deelnemers gericht gedus-
kussieerd over verschillende onderwerpen die betrekking had
den op de 11 aanwezige beroepensektoren en 11 stellingen.
Tijdens de forumdiskussie, die 's middags plaats vond kreeg
minister Albeda, die naast de forumleden ing. J.H. Scheuerman,
dr. C.J.C.M. Boeren, ir. A.F.J, van Tuyl, R. Sneller en mevrouw
A. van der Leeden, zitting had genomen in het forum een aantal
vragen te beantwoorden naar aanleiding van zijn rede. Er werd
gepleit voor meer samenwerking tussen de ministeries van on
derwijs en van sociale zaken. Als gunstig voorbeeld van samen
werking werd genoemd het proefprojekt 16-18-jarigen.
Een ander onderwerp van gesprek was de plaats van de vrouw
binnen het arbeidsproces. Men stelde vast, dat bijvoorbeeld het
ziekteverzuim bij de vrouw niet groter is dan bij de man. Wel
bleek, dat ook de vrouw zelf vaak nog de voorkeur geeft aan
traditioneel vrouwelijke beroepen en dat het onderwijs veelal
datzelfde standpunt huldigt tijdens de opleiding.
De aanwezigen waren van mening, dat de struktuur van het
onderwijs moet veranderen om te komen tot een betere aan
sluiting met het bedrijfsleven. Daarbij moet wel in het oog
worden gehouden, dat het onderwijs niet alleen opleidt voor een
beroep, maar ook voor de maatschappij.
Het gevarieerde en verreikende onderwerp op de beroependag
te Middelburg sprak minister Albeda zo zeer aan, dat hij de
gehele dag aanwezig bleef. Aanvankelijk was de minister van
plan na het uitspreken van zijn rede weer naar Den Haag te
vertrekken, maar gezien de aard van het onderwerp en de be
langstelling er voor, besloot hij op zijn voornemen terug te
komen. Hij nam nu deel aan de twee diskussieronden, waarin
met name het gesprek met het bedrijfsleven op gang kwam. In
de middaguren nam de bewindsman zitting in het forum, het
geen in de oorspronkelijke opzet evenmin de bedoeling was
geweest.
Zeeuwse kulturele dag over volwassenenedukatie
O p zaterdag 12 januari 1980 zal een Zeeuwse kulturele dag
over volwassenenedukatie worden gehouden in de Prins van
Oranje te Goes. Deze dag wordt georganiseerd door de Zeeuwse
Culturele Raad en de Provinciale Onderwijs Commissie.
De doelstelling is tweeledig. Enerzijds wordt beoogd informatie
te verstrekken over de diverse vormen van edukatief werk voor
volwassenen - al dan niet in deze provincie aanwezig -ander
zijds wil deze dag een aanzet zijn voor een bezinning op de
volwassenenedukatie.
Er zal gelegenheid bestaan om voorlichtingsstands van de di
verse (in Zeeland voorkomende) vormen van volwassenen edu-
katie te bezoeken, om gerichte informatie te verkrijgen over de
mogelijkheden in Zeeland en de wijze waarop volwassenen
edukatie wordt aangeboden. Een aantal huidige deelnemers aan
volwassenenedukatie zal over hun ervaringen vertellen. Voor
deze dag zal een brochure over de in de provincie Zeeland
voorkomende opleidings- en vormingsmogelijkheden voor
volwassenen uitgegeven worden.
Het programma voor deze kulturele dag ziet er als volgt uit:
Opening door de heer mr. J.P. Boersma, lid van Gedeputeerde
Staten en Voorzitter van de Provinciale Onderwijs Commissie;
Algemene inleiding door de heer dr. A. Pais, minister van on
derwijs en wetenschappen;
Vervolgens zal een diskussie in groepen plaatsvinden over de
mogelijkheden en inhoud van de volwassenenedukatie. Daarna
zal aan de hand van stellingen een forumdiskussie worden ge
houden.
(ontleend aan Mededelingenblad Prov. Onderwijscommissie)
De dagen van de hazen, konijnen, kalkoenen, rollades en al wat
dies meer zij zijn weer in zicht.
Velen, zeer velen zullen met die dagen weer buiten de deur gaan
eten en genieten van de exquise diners, de fraaie schotels de
heerlijke hapjes en de fijne dranken.
Maar dat neemt niet weg dat er ook velen zullen zijn die deze
dagen in de beslotenheid van gezin en familie zullen doorbren
gen, wat betekent dat door vele vrouwen de meeste tijd weer in
de keuken zal worden door gebracht.
Welnu, hier dan iets gemakkelijks voor u.
Wanneer U haas wilt eten, dan gebruikt u gewoonlijk alleen de
rug en de achterbouten. Met de rest weet U meestal geen raad.
Maak van deze delen (nek, voorpoten, flanken) eens een heer
lijke hazepeper.
Deze wordt als volgt bereid:
De haas wordt in stukken gesneden en bestrooid-met peper en
zout. Daarna wordt deze in een glazen of stenen bak gelegd en
voegt men er 2 3 grof gesneden uien, selderij, 2 preien, 8 a 10
jeneverbessen, 3 blaadjes laurier, wat gestoten peperkorrels,
thijm, 2 kruidnagels, een half teentje knoflook, 3 ons gesne
den champignons, fles rode wijn, 1 dl. azijn en iets slaolie bij.
H et vlees moet in dit mengsel geheel onder staan. Dan wordt het
vlees in het mengsel 4 a 5 uur gemarineerd waarna het er uitge
haald wordt waarnaar we het op een zeef laten uitlekken.
In boter 2 V2 ons rookspek en het gekruide vlees laten kleuren en
wanneer het op kleur is wat bloem door het vlees spatelen en de
marinade weer toevoegen. Het geheel nu met een gesloten dek
sel gaar laten stoven. De hazepeper wordt afgemaakt met wat
bessengelei, en als garnituur aardappelpuree, kleine spruitjes,
bleekselderij of evt. kompöte van peren en een schaaltje;
Veel sukses en wij wensen U en de Uwen prettige feestdagen en
veel eetgenoegens toe.
Van Vliet.